Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 TÜRKİYE'DE PROGRAM GELİŞTİRME REFORMLARI. 2 Toplumun sosyal, kültürel, politik ve ekonomik yönden kalkınmasında ve bireylerin kendilerini gerçekleştirmelerinde.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 TÜRKİYE'DE PROGRAM GELİŞTİRME REFORMLARI. 2 Toplumun sosyal, kültürel, politik ve ekonomik yönden kalkınmasında ve bireylerin kendilerini gerçekleştirmelerinde."— Sunum transkripti:

1 1 TÜRKİYE'DE PROGRAM GELİŞTİRME REFORMLARI

2 2 Toplumun sosyal, kültürel, politik ve ekonomik yönden kalkınmasında ve bireylerin kendilerini gerçekleştirmelerinde önemli bir role sahip olan eğitim sisteminin, üç temel öğesi vardır. Bunlar; öğrenci, öğretmen ve programdır.

3 3 Eğitim sisteminde yapılan düzenlemeler, programlarda yer aldığı ölçüde anlam kazanır. Programlar ulaşılacak amaçları (hedefleri), bu amaçlara (hedeflere) ulaşabilmek için seçilecek ve belli ilkelere göre düzenlenecek içeriği, uygulanacak yöntemleri, destekleyici araç-gereçleri, amaçlara (hedeflere) ne kadar ulaşılabildiğini gösteren değerlendirme ölçütlerini kapsamaktadır.

4 4 Türkiye’de program geliştirme çalışmalarının Cumhuriyetin ilânıyla başladığı görülmektedir. Program geliştirme etkinliklerinin 1950’li yıllardan itibaren sistemli bir biçimde yürütülmesi yolunda çabalar artmıştır.

5 5 Selçuklulardan Cumhuriyetin İlanına Kadar Program Geliştirme Çalışmaları Tüm Müslüman toplumlarında Sıbyan Mektephanelerinin genellikle bir tek temel dersi vardır: Kur’an. Bu dersin amacı Kur’an’ın anlamını açıklamadan yalnızca okunuşunu öğretmekti (Gürkan ve Gökçe, 1999, s.13). Medreselerde daha çok ezere dayalı bir öğretim varken, belli bir öğretim süreleri yoktu. Yıl bitirme ve belli kitapları okuma amaçlanırdı.

6 6 Bu dönemde medreselerin müderrislerine bakılarak orta, yüksek öğretim sayıldıklarını ve en az beş yıl süreli olduklarını söyleyebiliriz. Nizamiye medreseleri, esas olarak din, hukuk, dil öğretimi yapmış felsefe ile ilgili konular programdan çıkarılmıştır. İlk Yenileşme Hareketleri Döneminde ( ) Rüşdiye adında ilk mektepler açılmıştır

7 7 Rüşdiyeler bugünkü ilköğretimin temelini oluşturmuştur. İlk Rüşdiyelerin programları: Arapça, Sarf ve Nahiv, Nuhbe-i Vehbi, Farsça ve Tuhfe-i Vehbi, Türkçe İnşa, Hat, Lügat ve Ahlâk derslerinden oluşmaktaydı. Osmanlı Devleti’nde 8 Kasım 1846 tarihinde “Mekâtib-i Umumiye Nezareti” kurulduktan sonra 1847’de ilköğretim yönetmeliği denilebilecek “talimat” hazırlanmıştır. Talimat ilkokulun amaçları, ilkeleri, öğretim süreci ve derslerden oluşmuştur (Büyükkaragöz, 1997, s.230).

8 8 Osmanlı’da ilk kez bir ortaöğretim kurumu “Darülmaarif” adı altında 1850 yılında kurulmuştur. Bu kurumun amacı resmi dairelere alınacak personeli yetiştirmekti. Darülmaarif’in programı, Ulumû Diniye, Arabî, Farisî, Hikmetî, Tabiye, Heyet, Coğrafya ve Hendese derslerinden oluşuyordu (Varış, 1996, s.37).

9 9 5 Haziran 1876 yılında ilköğretimin genel ders cetveli, dört yıl üzerinden her sınıfta bir haftada hangi derslerin kaçar saat ve nasıl okutulacağını gösteren ders çizelgesi niteliğinde bir çalışma yapılmıştır (Varış, 1996, s.34) yılında “mekteb-i iptidai” olarak bilinen ilkokullar için ilk detaylı program yapılmış; Millî Eğitim sistemi de geniş bir düzenleme hareketine tanık olunmuştur. Bu düzenlemelerle:

10 10 1. Şehir ve kasaba ilkokulları üç yıla indirilirken, köy ilkokulları dört yıl olarak kalmıştır. 2. Osmanlı Tarihi ve Coğrafyası gibi dersler, önce köy okulları programından, sonra da bütün programlardan çıkarılmış, din ve ahlâk derslerinin saatleri artırılmıştır. 3. İstanbul iptidai mektepleri için ayrı bir program ve talimatname, köy ilkokulları için de ayrı bir program ve talimatname hazırlanmıştır. 4. Bu okullara öğretmen tayin edileceklerde, Darülmuallimin-i İptidai’den mezun olmaları, ya da sınav sonunda yeterliliklerini kanıtlamaları, ayrıca iyi ahlâklı olmaları şartları aranmıştır.

11 11 Bu dönemde ilköğretimdeki yenilik ve gelişmeler, Maarif Nezaretine bağlı “usul-i cedide” ya da “iptidai mektepler” adıyla bilinen ilkokullarda oluşmuştur. Ancak, Efkaf Nezaretine bağlı olan ve eski durumlarını koruyan “Sıbyan mektebi” adıyla bilinen okullarda ise hiçbir eğitim-öğretim yeniliği göze çarpmadığı gibi, bu okulların öğretmenleri de bu gelişmeleri engellemeye çalışmışlardır.

12 ’de “Tedrisat-ı İptidaiye Kanun-u Muvakkatı” ile altı sınıfa çıkarılan ilkokulların programı yeniden düzenlenmiş ve ilkokullarda Resim İş, Müzik, Beden Eğitimi, Ziraat, Ev İdaresi, Biçki-Dikiş vb. derslere yer verilerek müfredata yeni eklemeler yapılmıştır. 6 yıla çıkarılan ilkokullarla aynı zamanda 5 yıllık ilkokullar da sistemde yer almıştır (Varış, I996, s.34).

13 13 KURTULUŞ SAVAŞI DÖNEMİ ( ) Yeni bir insan tipi yetiştirme üzerinde durulmuş, kurtuluşu sağlama ve hür yaşama bilinci okullara girmiştir. Aydınların eğitilmesi amacıyla Serbest Âli Dersler adıyla Tarih, Türk ve Batı Edebiyatı, Eğitim, Hukuk, İktisat, Sosyoloji alanlarında herkese açık dersler verildi.

14 14 Hükümet, 3 Mayıs 1920’de “Maarif Vekâleti (Eğitim Bakanlığı) merkez teşkilatını kurmuştur. 1921’de yapılan I.Maarif Kongresi’nin gündeminde ise; İlkokul programının düzenlenmesi ve ilkokulların öğrenim sürelerinin yeniden belirlenmesi, köy öğretmeni yetiştirilmesi için köy öğretmen okulu açılması, ortaöğretim kurumlarının programları ve dersleri konuları yer almıştır Bakanlık 1922 yılında ilk ve ortaokullara ait birer program hazırlamış ve eleştirileri almak üzere eğitim çevrelerine göndermiştir. Alınan sonuçlar, çocuğa öğretilecek derslerin “çevre” ve “ihtiyaç” ile ilgili olması “toplu öğretime” giden bir görüşün benimsendiğini göstermiştir (Binbaşıoğlu, 1995, s ).

15 15 Mesleki Eğitimde Batılılaşma 1868’de Sanayi Mekteplerinin kurulmasıyla, terzilik, kunduracılık, debağlık, mürettiplik, arabacılık, külahcılık, dokumacılık gibi el sanatları öğretiliyor. Ayrıca Alfabe, Yazı, Kuran, ilmihal, Hesap ve Defte tutma gibi bilgiler de veriliyor. Darüleytamlar’da yedi yaşına girmeyenler ana sınıflarında, 7-13 yaşlar ise çeşitli ders programlarına göre oluşturulmuş sınıflarda okuyacaklardır yaşlar hem sanat görecekler hem de günde iki saat ders okuyacaklardır

16 16 Azınlıklar Ve Yabancı Okullar Ve Ders Programları 1915 Hususi Mektepler Talimatnamesine göre, azınlıklar ve yabancı okullar kendi dillerinde öğretim yapabilecekler. Fakat, okullarda Türk Dili yanında Türkiye Tarihi ve Coğrafyası Türkçe olarak ve Türk öğretmenlerce okutulacaktır. Denetim yapılacaktır. Öğretmen Yetiştiren Kurumlar Ve Ders Programları Darülmuallimin Nizamnamesine göre programlar; Ders Verme ve Öğretim Yöntemleri; Farsça, Aritmetik, Geometri, Alan Ölçümü, Astronomi ve Coğrafya gibi derslerden oluşuyordu.

17 ’de Fenni Terbiye ve Usul-ü Tedris programa giriyor. Sonra Din ve Ahlak dersleri saatleri artırılmış “İlmi Eşya Bilgisi” programdan çıkmıştır. 1915’te ise Arapça ve Farsça dersleri yer almamaktadır.

18 18 CUMHURİYET’İN İLANINDAN SONRA PROGRAM GELİŞTİRME ÇALIŞMALARI 1924 yılında çıkarılan Tevhid-i Tedrisat kanunuyla tüm öğretim kurumları (medreseler, yabancı ve azınlık okulları, “Tanzimat okulları”) Milli Eğitim Bakanlığı bünyesi altında toplanmış ve okul programı üzerinde kapsamlı değişiklikler yapılmıştır. Eğitim programlarındaki değişikliklerinin özünü laiklik, batıya dönüş ve müsbet bilimler oluşturmuştur.

19 19 İlköğretimde Program Geliştirme Çalışmaları 1924’te Türkiye’ye davet edilen John Dewey’in hazırladığı rapor doğrultusunda daha çok ilköğretim programlarını geliştirilmesine ağırlık verilmiştir yılında tek tip ve 5 yıllık ilkokul için bir program hazırlanmıştır.1926,1936 ve 1948 yıllarında bu ilkokul programı daha iyi hale getirilmiştir tarihli programı“Toplu Tedris” uygulamasını getirmiştir. Buna göre ilk üç sınıfta dersler Hayat Bilgisi dersindeki üniteler etrafında toplanmış, her dersin programı yeni ve canlı esaslara dayandırılmıştır.

20 20 Türkçe, Tarih, Coğrafya, Hayat Bilgisi ders saatleri artırılmış, Kuran ve Din dersleri birinci sınıf dışındaki sınıflarda haftada 2 saat okutulmuştur. Din ders ile ilgili 1926’dan 1982’ye kadar süren bir değişiklik dikkat çekicidir programında “Cumhuriyetçi, Milliyetçi, devletçi, laik ve inkılapçı” karakter açıkça gösterilmiştir 1936 programına göre köy ve şehir okullarında farlılıklar görülüyor.

21 21 Köy okullarında 18 saat, şehir okullarında 26 saat ders yapılmaktadır. Köy okullarında 10 değişik ders varken şehir okullarında ders çeşidi 12’ye çıkmıştır. Müzik ve Cimnastik dersleri şehir okullarında var, köy okullarında yoktur. Köy ve şehir ilkokul programlarının ayrı bir durumda olması, eğitim standartları bakımından birbirine denk olmadığı yönünde toplumda yaygın bir düşünce gelişmesine neden olmuştur.

22 22 V.Milli Eğitim Şurasında (1953) ilköğretimle ilgili problemlerin tartışılması, yürürlükte bulunan 1948 programının bütünüyle yeniden ele alınmasına yol açmıştır. 1950’li yıllara kadar Türkiye’de program geliştirme çalışmaları daha çok dersler ve konular listesi hazırlamakla ele alınmıştı yılında K.V. Wofford’un yurdumuza gelerek köy okullarında incelemeler yapmış ve hazırladığı raporla daha sistematik bir yaklaşımla yapılmaya başlanmıştır.

23 yılında toplanan Milli Eğitim Şurasında ilköğretim programları ele alınmış, 1948 ilkokul programının geliştirilmesi zorunluluğu üzerinde durulmuş, böylece program geliştirme çalışmaları Milli Eğitim Bakanlığı’nda ağırlıklı bir şekilde başlamıştır ’lü yıllarda Bolu ve İstanbul’da deneme çalışmalarına başlanmıştır.

24 24 Ayrıca bu çalışmalarla beraber okul düzeyinde ilköğretimin amaçlarını belirleme çalışmalarına başlanmış olması, araştırma ve değerlendirme kavramlarının program geliştirme ve uygulamalarında yer alması kayda değer adımlar olarak görülebilir öğretim yılında İstanbul Atatürk Kız Meslek Lisesinde deneme okulu programı da ortaöğretimdeki program geliştirme çalışmalarının öncüsü niteliğini taşımaktadır. 1960’lı yıllara gelindiğinde Türkiye’de program geliştirme çalışmalarının tekrar ilkokul programı üzerinde yoğunlaşmıştır yılında kabul edilen 222 sayılı İlköğretim Kanunu’nun getirdiği hükümler, programların geliştirilip değiştirilmesini zorunlu kılmıştır.

25 yılında toplanan VII. Milli Eğitim Şurasında; Programların günün gerçekleri ve ihtiyaçları dikkate alınarak düzenlenmesi Programların geliştirilmesine bağlı olarak ders ve kaynak kitaplarının hazırlanması Öğretmenlerin yeni programların gereklerine uygun olarak yetiştirilmesi Hazırlanacak ve uygulanacak bir deneme programının komisyonlarca incelenip değerlendirildikten sonra çeşitli bölgelerde iki yıl süreyle denenmesi Deneme programlarının geliştirilerek bütün yurt çapında uygulanması kararlaştırılmıştır.

26 26 Hazırlanan bu program önce 14 ilden başlayarak sonra bütün illerde deneme okullarında uygulanmıştır. Bu program geliştirme çalışmaları; Aksiyon araştırmaları Alan çalışmaları İnceleme, seminer ve kurslar Teftiş yoluyla yürütülmüştür. Bu çalışmalar sonunda program taslağı incelenmiş ve Milli Eğitim Şurasında görüşerek 1968–1969 öğretim yılında uygulamaya konulmuştur.

27 programında Tarih, Coğrafya ve Yurttaşlık bilgileri dersleri “Sosyal Bilgiler”; “Tabiat Bilgisi” ve “Tarım Dersleri”, “Fen ve Tabiat Bilgileri” başlığı altında toplanmıştır. Daha sonraları “Fen Bilgisi” olacaktır programının getirdiği yenilikler ise, daha önceki programlarda1.,2. ve 3. sınıflar için sağlanmış olan toplu tedris anlayışının, ilkokulun 4. ve 5. sınıfına uygulanmasıdır. 1970’li yıllarda sekiz yıllık ilköğretim okulu denemesi ve program çalışmaları gündeme gelmiştir. Ancak bu çalışma deneme aşamasında kalmıştır.

28 yılında program geliştirme konusunda bir model oluşturmak ve bundan sonra hazırlanacak programların buna göre hazırlanmasını sağlamak amacıyla bir dizi toplantı düzenlenmiştir. Üniversitelerde görevli bilim adamlarıyla işbirliği yapılarak ortaya çıkan yeni bir program modeli Tebliğler Dergisi’nde yayımlanmıştır. Bundan sonra hazırlanacak programların bu esaslara göre düzenlenmesi istenmiştir.

29 yılı başında bu programların hazırlanmasında dikkate alınması gereken ilkeler, Anayasa, Hükümet programı ve Cumhurbaşkanının direktifleriyle yeniden belirlenerek Talim Terbiye Kurulu kararıyla yayımlanmıştır. Bu model, amaç-davranış-işleyiş- değerlendirme boyutları içinde programların derslere göre hazırlanması esasını getirmektedir. Bu modele uygun olarak hazırlanan matematik programı 1984–1985 yıllarında ilköğretimde uygulanmaya başlanmıştır ve ulaşılan sonuçlara (1985–1986 yıllarında) göre tüm ilköğretimde uygulanmaya başlanmıştır. 1990’lı yıllarda program geliştirme ve ölçme değerlendirmeye ayrı bir önem verdiği görülmektedir.

30 30 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 28 Şubat 1990 yılında toplanan Ölçme Değerlendirme ve Program Geliştirme İhtisas Komisyonları toplantısında Türkçe, Matematik, Güzel Sanatlar, Sanat Tarihi, Psikoloji, Fen Bilgisi, Tarih, Felsefe grubu ve Sosyal Bilgiler alanında olmak üzere dokuz grup oluşturulmuş ve çalışmalara başlanmıştır.

31 31 Yeni ders programlarının 1983 yılında kabul edilen program modeline göre hazırlanması önerilmişse de kimi bilim adamları tarafından yapılan itirazlar üzerine komisyonlar çalışmalarında serbest bırakılmışlardır. Böylece tek modelli program anlayışından çok modelli program anlayışına geçişte program geliştirmede ortak noktalarda hala birleşilemediği ve bunun sonucu olarak da Türk milli Eğitim Sistemi için uygulanabilir nitelikte bir program modeli arayışının devam ettiği görülmektedir

32 li yıllarda Eğitimde Program Geliştirme çalışmaları devam ettirilmiş, bazı derslerin programlarında kısmı değişikliklere gidilmiştir yılında bu alanda özellikle İlköğretimde Programlarının geliştirilmesinde sistemli bir çalışma ile yeni bir program geliştirilmiştir öğretim yılında dokuz pilot bölgede uygulanmakta olan yeni program, öğretim yılında tüm yurtta uygulanmaktadır. Yeni programın dünyada gelişen çağdaş eğitim anlayışları doğrultusunda şimdiye kadar sürdürülen öğretim etkinliklerinde köklü değişiklikler oluşturacak bir yapıda olduğu düşünülmektedir. Yeni program Yapılandırmacılık (consructivizm) öğrenme kuramına dayalı olarak geliştirilmiştir.

33 33 Orta Öğretimde Program Geliştirme Çalışmaları. 3 Mart 1924 yılında yayınlanan “Tevhid-i Tedrisat” kanunu sonucu ortaokul, lise, öğretmen okulu programlarının değiştirilmesi kararlaştırılmıştır. 1930’da her fırsatta Türkçe, Tarih, Coğrafya, Yurt Bilgisi, Sosyoloji, Felsefe, Cumhuriyet ve Yurttaşlık eğitiminin verildiği derslere yer verilmiştir. 1952–1953 öğretim yılında ilk defa deneme mahiyetinde çok amaçlı bir ortaokul olarak Mustafa Kemal Paşa Ortaokulu’nda ilk uygulama başlamış, daha sonra İstanbul’da Atatürk Kız Lisesi’nde geniş uygulamalar yapılmıştır.

34 34 Ülkemizde program geliştirme çalışmalarına öğretim yılında orta öğretim kurumlarındaki uygulama okullarında ağırlık verilmiştir öğretim yılında, İstanbul Atatürk Kız Lisesi’nin otuz beş öğretmeninden kurulan “Deneme Okulu Program Komisyonu” Milli Eğitim Bakanlığı2nın tarihli kararı üzerine okul program taslağını hazırlamıştır

35 35.Hazırlanan taslak ve öğretim yılları sonlarında MEB’nin düzenlediği seminerlerde tartışılmış, gerekli değişiklikler yapıldıktan sonra Bakanlığın onayına sunulmuştur. 19 Kasım 1956 tarihli kararla tam iki yıl sonra lise 1.sınıf için yeni bir program uygulaması ile ilgili bir karar alınmıştır öğretim yılında lise 1. sınıflarda deneme programı uygulamasına geçilmiş, bir de kontrol okulları alınarak eski ve yeni program uygulaması değerlendirilmiştir yılında “Basamaklı Kur” sistemi getirilerek 1. sınıfta yabancı dil zorunlu diğer sınıflarda isteğe bağlı hale getirilmiştir.90’da ise zorunlu hale getirilmiştir.

36 36 Azınlık ve Yabancı Okulların Ders Programları Lozan anlaşmasına göre azınlıklar kendi dillerinde okul açabilecekler, Türkçe de zorunlu dersler arasında olacaktı. 1924’te dini programlar yasaklanmış, 1926 ‘da sıkı bir denetim altına alınmıştır. 1965’te okul açmaları, okul binası yapmalarını yasaklamıştır. Böylece okullar sayısal olarak dondurulmuş bulunmaktadır.

37 ’te ise “Türk milli eğitiminin amaçları doğrultusunda eğitim kalitesini yükseltmek, gelişmelerine fırsat ve imkan verecek yatırımlar ve hizmetler vermek üzere gelir sağlayabilirler”,yabancı uyruklar bazı istisnalar hariç, yeniden özel öğretim kurumu açamazlar, ancak arazileri genişletmemek şartı ile önceden açılmış okullar, Bakanlığın izni ile kapasitelerini en çok bir misli artırabilirler hükmü getirilmiştir.

38 38 Öğretmen Yetiştiren Kurumlar ve Ders Programları ’de ilk kez İçtimaiyat dersi yer alır. Öğretmen okullarının süreleri beş yıla çıkartılır. 1935’lerden itibaren Darülmuallimin adı Öğretmen Okuluna çevrilmiştir. Köye giden öğretmenler için Hukuk dersi konmuştur. Edebiyat ve Sosyal Bilimler ders saatleri azaltılır, Fen Bilimleri saatleri artırılır. Programlara hem ilkokul programındaki dersler hem de takviye edici dersler konmuştur okulların süresi 6 yıla çıkarılır. Ortaokul programları aynen tatbik edilmiş son üç yıl mesleki devre sayılarak yeni program yapılmıştır.

39 39 Sonraki programlar, nazari derslere önem verip mesleki derslere önem vermediği için eleştirilmişlerdir ’den itibaren iki yıllık Eğitim Enstitülerinin açılması kararlaştırılmıştır. 20 Temmuz 1982 yılından bu yana Enstitüler 4 yıla çıkarılmış ve Eğitim Fakülteleri haline gelmiştir

40 40 Köy Enstitüleri Programları 1943 programına göre süreleri 5 yıldır. Kültür Dersleri: 114 hafta, Ziraat Dersleri ve Çalışmaları: 58 hafta, Teknik Ders ve Çalışmaları: 58 haftadır Öğrenciler her yıl 1,5 ay izine çıkarılır. 1947’de kültür derslerine ayrılan süre artırılmış, teknik derslere “Atelye dersi” denilmiştir. 1953’te kültür ve meslek artırılmış, 1954’te ilk öğretmen okullarına dönüştürülmüştür

41 –75 yılında Eğitim Enstitüleri açılmış,1982’den sonra Eğitim Yüksek okullarına dönüşmüştür.1989–90 da ise 4 yıla çıkmış Eğitim Fakülteleri haline gelmiştir. 1997’de YÖK, eğitim fakültelerinde yeniden yapılandırmaya gitmiş, Eğitim fakültelerinde her okul düzeyine uygun bölüm ve programlar açılması düşünülmüştür. Eğitim fakülteleri programlarından Türk Eğitim Tarihi dersi çıkarılmıştır.

42 42 Program Geliştirmenin Psikolojik Temelleri Program geliştirme çalışmalarında özellikle hedeflerin belirlenmesi aşamasında hedeflerin eğitimle oluşturabilirlik ve ulaşabilirlik açısından belirlemeye çalışıldığında psikolojinin bulgularından büyük ölçüde yararlanmaktadır. Davranışçı kuramlar Bu kuram 20. yüzyılın yarısındaki psikoloji anlayışına sahip olmuştur. Şartlanma davranışı ve istenen tepkiyi yaratmak için çevreyi değiştirmeyi vurgular. Bağlaşımcılık- Bitişiklik Kuramı Bağlaşımcılık ilkesi en yalın anlamı ile iki uyarıcının aynı anda tekrar tekrar ortaya çıkmasıyla iki uyarıcının bitişik duruma gelmesi ve birinin diğerini hatırlatmasıdır. Bitişiklik örnekleri: Türkçe kelimelerin yabancı dil karşılıkları, tarih derslerinde olaylar ile oluştuğu tarihleri vb.

43 43 Klasik koşullanma Klasik koşullanma Pavlov’un hayvanlar üzerinde yaptığı deneylerden sonra, öğrenme literatürüne girmiştir. Koşullanma yoluyla davranışların değiştirebileceğini savunan diğer psikologlardan biri de Watson’dur. Watson; yürüme koşma, konuşma gibi karmaşık becerilerimizin hep uyarıcı davranım arasında bağ kurma yoluyla öğrenilmiş davranışlar olduğunu ve bütün davranışların klasik koşullanma yoluyla öğretilebileceğini savunmuştur. Edimsel koşullanma Edimsel koşullanma, klasik koşullanmadan farklı olarak bilinçli ve kasıtlı hareketlerimizle ilgilidir. Organizmanın davranışları uyarıcılara otomatik bir cevap olmaktan öte kasıtlı yapılan hareketlerdir

44 44 Programlı öğrenme Programlı öğrenmenin temelini, pekiştirme ilkeleri oluşturmaktadır. Skinner tarafından oluşturulan ilkeler: Küçük adımlar ilkesi Etkin katılım ilkesi Başarı ilkesi Anında düzeltme ilkesi kademeli Kademeli ilerleme ilkesi Bireysel hız ilkesi

45 45 Bilişsel alan kuramcıları Bilişsel alan kuramcıları, öğrenmeyi uyarıcı ile davranım arasında bağ kurmak ve dıştan pekiştirme yoluyla elde edilen bir sonuç olarak açıklayan “davranışçı”görüşlerin yanında, insan davranışlarının çok karmaşık bir özellik taşıdığını belirtmekte ve “uyarıcı- davranım” kalıpları içinde açıklamanın yeterli olmayacağını ileri sürmektedirler.

46 46 Buna görüşlere sahip psikologlar öğrenmenin, çevremizdeki olay ve durumlara anlam verme girişimlerimiz sonucunda oluştuğuna ve bu amaçla sahip olduğumuz bütün zihinsel araçları kullandığımıza inanmaktadırlar. Bu görüşçüler arasında Piaget, Ralp Tyler, Gagne yer almaktadır Hümanistik psikoloji Hümanistler, insanı davranışını denetleyebilen özgür bir varlık olarak ele alırlar. Bu kuramlar içinde en önemlisi Gestalt kuramıdır. Davranışçılık ve bilişsel alan kuramlarından sonra öğrenme kuramları açısından bir sürecin üçüncü halkasını oluşturduğunu öne sürmektedirler. Diğer kuramcılar Maslow, Rogers’dır.

47 47 Program Geliştirmenin Toplumsal Temelleri Program geliştirme çalışmalarında okulla toplum arasındaki ilişki ve onun program kararları üzerindeki etkisi daima dikkate alınmalıdır. Kültürel değerlerin aktarımı bir toplumda eğitim sisteminin temel işlevi olmalıdır. Bir toplumun değerleri, inançları ve normları yalnızca onları öğretme yoluyla değil, eğitim sisteminin işleyişinde onların açıklamasıyla da diğer kuşaklara geçer gider. Toplumsal değişme ile okullaşma, çoğu kez eğitim kavramının eş anlamlısı olarak kullanılmaktadır. Bir program, toplumdan ve toplumsal yapıdan uzak kalamaz. Çünkü yetiştireceği kişiler toplumun birer üyesi olacak ve bu kişiler toplumun ihtiyaçlarına cevap verecekler. Bu nedenle, toplumun ihtiyaçlarının neler olduğunu bilmeye gerek vardır.

48 48 Kaynakça Sünbül,A.(2005), Eğitim Bilimleri (kpss), Ankara, Mikro Yay. Demirel,Ö.(1998)Eğitimde Program Geliştirme, Ankara,Kardeş Kitap ve Yayınevi Varış,F.(1994) Program Geliştirme,5. Baskı, Ankara, Alkım yay. Akyüz,Y.(2005), Türk Eğitim Tarihi, 9.Baskı, Ankara, Pegama Yay. Gürkan, T; Gökçe E. Türkiye’de ve Çeşitli Ülkelerde İlköğretim, Siyasal Kitap Evi, Ankara: 1999 Binbaşıoğlu, C. Türkiye’de Eğitim Bilimleri Tarihi, Araştırma-İnceleme Dizisi MEB Basım Evi, Ankara: Karacan,(2003).Kpss,13. baskı,Ankara, karacan yay. ( )www.ylisans.arsivi.com Gözütok,F.D.(2003), “Türkiye'de Program Geliştirme Çalışmaları”, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:160


"1 TÜRKİYE'DE PROGRAM GELİŞTİRME REFORMLARI. 2 Toplumun sosyal, kültürel, politik ve ekonomik yönden kalkınmasında ve bireylerin kendilerini gerçekleştirmelerinde." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları