Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÜRETİM VE FİRMA TEORİSİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÜRETİM VE FİRMA TEORİSİ"— Sunum transkripti:

1 ÜRETİM VE FİRMA TEORİSİ
ÜRETİM FAKTÖRLERİNİN MAL VE HİZMETE DÖNÜŞTÜRÜLEBİLMESİNE ÜRETİM DENİR. ÜRETİM: ihtiyaçları dolaylı olarak veya doğrudan doğruya karşılayacak mal ve hizmetleri meydana getime.

2 ÜRETİCİ: üretim işini düzenleyen ve gerçekleştiren birime üretici veya firma adı verilir
GİRDİ(input): Üretim için gerekli herşey

3 ÜRETİM FONKSİYONU Üretim teknolojisinin sabit olduğu varsayımı altında üretimde kullanılan girdilerle bu kullanım sonucunda elde edilebilecek maksimum ürün miktarı arasındaki fonksiyonel ilişkidir. X=f(A,B) X=Buğday A=tabiat B=emek A ve B girdilerinin miktarı değiştikçe elde edilen ürün miktarının da değişeceğini göstermektedir.

4 KULLANILAN ÜRETİM FAKTÖRLERİNİN MİTARI İLE ÜRETİLEN MAL VE HİZMETLERİN MİKTARI ARASINDAKİ MATEMATİKSEL İLİŞKİDİR. ÜRETİM FONKSİYONU. FİRMALAR ÜRETİM FAKTÖRLERİNİN MİKTARINI ARTIRARAK YADA AZALTARAK ÜRETİMİ ARTIRABİLİR YADA AZALTABİLİRLER..

5 BELİRLİ BİR ZAMAN DİLİMİ İÇERİSİNDE BÜTÜN ÜRETİM FAKTÖRLERİ KULLANILARAK ELDE EDİLEN ÜRETİM MİKTARINA TOPLAM ÜRÜN DENİR

6 ORTALAMA ÜRÜN ÜRETİMDE KULLANILAN BİR BİRİM DEĞİŞKEN FAKTÖRE İSABET EDEN ÜRÜN MİKTARINA ORTALAMA ÜRÜN DENİR. ORTALAM ÜRÜN

7 MARJİNAL ÜRÜN İLAVE EDİLEN HER DEĞİŞKEN FAKTÖRÜN ÜRETİM MİKTARINDA MEYDANA GETİRDİĞİ DEĞİŞİKLİKTİR BELLİ BİR İŞÇİ SAYISINA KADARÜRETİM ARTMAKTA SONRA ORTALAMA ÜRETİM AZALMAKTADIR.

8 İşçi sayısı Toplam ürün Marjinal ürün Ortalama ürün 1 10 2 30 20 15 3 60 4 85 25 21,25 5 105 21 6 120 7 17,14 8 110 -10 13,75

9 UZUN DÖNEM VE ÖLÇEĞİN VERİMİ
Üretimle ilgili her şeyin değişebileceği bir zaman parçasını anlatmak için kullanılmaktadır. Bu süre içerisinde firma tesisini genişletebilir. Bütün sözleşmelerini yenileyebilir.

10 KISA DÖNEM VE AZALAN VERİM KANUNU
Üretimle iligili bazı şeylerin değiştirilebilmesi için yeterli ama herşeyin değiştirilmesi için yetersiz uzunlukta bir zaman parçasıdır. AZALAN VERİM KANUNU Diğer üretim faktörlerinin fiyatı sabit iken bir faktörün üretimde kullanılan miktarları eşit birimler halinde artırıldığında her yeni birimin sağladığı ürünün, marjinal ürünün azalacağını belirten ilişkidir.

11 ÜRETİM FAKTÖRLERİNİN TÜMÜNÜN MİKTARININ ARTIRDIĞIMIZDA ÜRETİM MİKTARI ARTAR FAKAT ÜRETİM FAKTÖRLERİNDEN BİRİNİ SABİTTUTUP DİĞERİNİN MİKATARINI ARTIRDIĞIMIZDA ÖNCE TOPLAM ÜRETİMİ ARTIRIR ORTALAMA ÜRETİMDE ARTAR BİR NOKTADAN SONRA ÖNCE ORTALAM ÜRETİM SONRADA TOPLAM ÜRETİM AZALMAYA BAŞLAR BUNA AZALAN VERİMLER KANUNU DENİR

12 MALİYET KAVRAMI SABİT MALİYET DEĞİŞKEN MALİYET TOPLAM MALİYET ORTALAMA MALİYET MARJİNAL MALİYET

13 SABİT MALİYET ÜRETİM MİKTARI SIFIR OLSA BİLE FİRMANIN KATLANMAK ZORUNDA OLDUĞU MALİYET YÜKÜDÜR. Bakım temizlik koruma mliyet Toplam sabit maliyet

14 DEĞİŞKEN MALİYET ÜRETİM MİKTARINA BAĞLI OLARAK DEĞİŞEN MALİYETLERE DENİR. İşçilik hammadde, Toplam değişken maliyet eğrisi

15 TOPLAM MALİYET TOPLAM SABİT MALİYETLERLE DEĞİŞKEN MALİYETLERİN TOPLAMINA EŞİTTİR. TOPLAM MALİYET EĞRİSİ

16 ORTALAMA MALİYET BELLİ BİR ÜRÜN MİKTARININ TOPLAM MALİYETİNİN ÜRÜN MİKTARINA BÖLÜNMESİ İLE BULUNAN RAKAMDIR Örnek: üretim miktarı 100 birim Toplam maliyet 1000 ytl ise ortalama maliyet Ort maliyet=1000/100=10ytldir

17 MARJİNAL MALİYET ÜRETİM MİKTARI BİR BİRİM ARTTIRILDIĞINDA TOPLAM MALİYETTE MEYDANA GELEN DEĞİŞMEDİR.

18 SORULAR Üretim nedir Üretici nedir üretim fonksiyonu nedir
Azalan verim kanunun nedir Uzun dönem nedir maliyet çeşitleri Sabit maliyet ve grafigi Değişken maliyet ve grafiği Toplam maliyet ve grafiği

19 Üretim miktarı 500 toplam maliyet 5000 ortalama maliyet kaç ytldir
*marjinal maliyet nedir Piyasa çeşitleri Tamrekabet piyasası Eksik rekabet piyasaları Monopol Oligopol Faydanın azamileştirilmesi Azalan marjinal fayda kanunu Toplam fayda marjinal fayda

20

21 PİYASA ALICILAR VE SATICILARIN KARŞI KARŞIYA GELDİĞİ VE MAL VE HİZMET ALIŞ VERİŞİNİN GERÇEKLEŞTİĞİ ORTAM.

22 PİYASLARIN İKİ TEMEL UNSURU BULUNMAKTADIR
1. EKONOMİK BİRİMLER (ALICI VE SATICI 2. EKONOMİK MALLAR

23 BÜYÜKLÜKLÜKLERİNE GÖRE PİYASLAR
MAHALLİ PİYASALAR BÖLGESEL PİYASALAR ULUSAL PİYASALAR ULUSLAR ARASI PİYASALR DÜNYA PİYASASI

24 KONULARINA GÖRE PİYASALAR
GERÇEK PİYSA MALİ PİYASA

25 REKABET DERECELERİNE GÖRE PİYASALAR

26 TAM REKABET PİYASASI PİYASADAKİ ALICI VE SATICILARIN TEK BAŞLARINA FİYATI ETKİLEME GÜCÜNE SAHİP OLMAYIŞLARIDIR. FİRMALARIN HERBİRİNİN ÜRETİM VEYA SATIŞ MİKTARLARI O MALIN PİYASADAKİ TOPLAM SATIŞ MIKTARI İÇERİSİNDE ÖNEMSİZ BİR YER TUTMASIDIR.

27 TAM REKABETİN 4 KOŞULU VARDIR
PİYASADA ÇOK SAYIDA ALICI VE SATICI VARDIR PİYASADA ÜRÜNLER BİRBİRİNİN AYNIDIR FİRMALAR KOLAYLIKLA PİYASAYA GİRİP ÇIKARLAR ALICI VE SATICILAR TAM BİLGİYE SAHİPTİR

28 EKSİK REKABET PİYASASI
MONOPOL TAM REKABET PİYASASINA EN UZAK OLAN PİYASA ÇEŞİDİDİR. ÖYLE BİR PİYASADIRKİ ORDA BELLİ BİR MALIN TEK SATICISI VARDIR. ÜSTELİK BİR MALIN YERİNE KONABİLECEK BAŞKA MALLAR YOKTUR.

29 MONOPOL ÇEŞİTLERİ DOGAL MONOPOLLER: ÇOK ÜNLÜ FUTBOLCU
KANUNİ MONOPOLLER: SİGARA.. ANLAŞMALI MONOPOLLER:ŞİRKETLER KENDİ ARALARINDA ANLAŞIRLAR KARTEL:şirketlerin ekonomik ve hukuki bağımsızlıklarının yitirmeden oluşturulan tekelci birlik TRÖSTLER:ŞİRKETLER EKONOMİK VE HUKUKİ BAĞIMSIZLIKLARINI KAYBEDERLER

30 OLİGOPOL OLİGOPOL PİYASADA AZ SAYIDA FİRMA VARDIR. OLİGOPOL AZ SAYDA SATICI DEMEKTİR. TAM REKABET VE MONOPOL PİYASA GERÇEK HAYATTA ÇOK AZ RASLANIRKEN OLİGOPOL PİYASAYA ÇOKÇA RASLANIR.

31 MONOPOLDE FİRMA VE ENDÜSTRİ
TAM REKABET PİYASASINDA AYNI MALI ÜRETEN BÜTÜN FİRMALARIN MEYDANA GETİRDİĞİ TOPLULUĞA ENDÜSTRİ DİYORDUK. MONOPOLCÜ PİYASADA SADECE BİRTEK FİRMA VAR OLDUĞU İÇİN BURADA FİRMA VE ENDÜSTRİ AYRIMI İMKANSIZ HALE GELMİŞTİR. MONOPOLCU FİRMA AYNI ZAMANDA ENDÜSTRİDİR.

32 SORULAR Aşağıda verilen firmalardan hangisi monopolcü sayılmaz?
Monopol piyasa nedir anlatınız? Monopol piyasada endüstiri nedir anlatınız? Piyasa çeşitleri Oligopol piyasa nedir?

33 GAYRİSAFİ MİLLİ HASILA
BİR EKONOMİDE BELLİ BİR DÖNEMDE ÜRETİLEN TAMAMLANMIŞ MAL VE HİZMETLERİN PİYASA FİYATLARI İLE İFADE EDİLEN DEĞERLERİ TOPLAMIDIR.

34 ARA MALI BİR BAŞKA MAL VEYA HİZMETİN ÜRETİLMESİNDE KULLANILAN MAL VE HİZMETLERDİR.

35 KATMA DEĞER HER ÜRETİM AŞAMASINDA ARA MALLARIN DEĞERİNE YAPILAN İLAVEDİR Üretim aşamaları Satış değeri(ytl) Yaratılan katmadeğer(ytl Buğday 21 Un 48 27 Hamur 83 35 Ekme 125 42 TOPLAM 277

36 GAYRİSAFİ YURTİÇİ HASILA
BİR ÜLEK SINIRLARI İÇERİSİNDE ÜRETİLEN TAMAMLANMIŞ MAL VE HİZMETLERİN PİYASA FİYATLARI İLE İFADA EDİLEN DEĞERLERİ TOPLAMIDIR.


"ÜRETİM VE FİRMA TEORİSİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları