Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Türkiye’de TRIZ Eğitimi  Yrd.Doç.Dr. Ünal Kurt 1  Yrd.Doç.Dr. Mehmet Burak Bilgin 2  Prof.Dr. Metin Yavuz 3  1 Amasya Üniversitesi Teknoloji Fakültesi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Türkiye’de TRIZ Eğitimi  Yrd.Doç.Dr. Ünal Kurt 1  Yrd.Doç.Dr. Mehmet Burak Bilgin 2  Prof.Dr. Metin Yavuz 3  1 Amasya Üniversitesi Teknoloji Fakültesi."— Sunum transkripti:

1 Türkiye’de TRIZ Eğitimi  Yrd.Doç.Dr. Ünal Kurt 1  Yrd.Doç.Dr. Mehmet Burak Bilgin 2  Prof.Dr. Metin Yavuz 3  1 Amasya Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü,  Tel.: , E-posta:  2 Amasya Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü, Amasya  Tel.: , E-posta:  3 Ondokuz Mayıs Üniversitesi Fizik Bölümü ve Amasya Üniversitesi Teknoloji Fakültesi  Tel.: , E-posta:

2 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA Sunuş Planı  TRIZ’in Tanıtımı  Dünyada TRIZ Eğitimi  Türkiye’de TRIZ Eğitimi  Sonuç ve Öneriler 2/37

3 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA TRIZ 3/37 TRIZ Rusça olarak, “Teoriya Resheniya Izobretatelskikh Zadatch (Yaratıcı Problem Çözme Teorisi)” kelimelerinin baş harflerinden oluşmuştur. veya İngilizce olarak (Theory of Inventive Problem Solving-TIPS)

4 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA TRIZ 4/37 Genrich Altshuller ( ) Bu yöntem, 1946 yılında Sovyetler Birliği Patent Ofisi’nde çalışmakta olan Genrich Altshuller ve meslektaşları tarafından, dünya üzerinde o güne kadar var olan yaklaşık patentin incelenmesi ve ortak özelliklerine göre sınıflandırılması ile geliştirilmiştir.

5 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA Altshuller Triz Yöntemini; “ Hayat sorunlar üzerine kuruludur. Karşılaştığınız herhangi bir soruna karşı geliştirdiğiniz çözümün gerçekten çözüm olduğuna inanıyorsanız yanılıyorsunuz. Çünkü her çözüm kendi sorunun yaratır. Bu da sizi basit bir dairenin içersine sokar ve çözümsüzlüğe götürür. Oysa aksiyon sorun karşısındaki reaksiyon sorunu tahmin edebilirseniz çözümü ona göre hazırlayabilirsiniz ”. Ana felsefesine dayandırmış ve Triz metodolojisini geliştirmiştir. 5/37

6 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA TRIZ;  Sistematiktir.  Adım adım gelişir.  Geniş çözüm önerileri içerisinde rehberlik eder.  Tekrarlanabilir ve güvenilirdir.  Bilgi temelli yaratıcılığı geliştirir.  İnovatif çözümlerin(Patent) artmasını sağlar. 6/37

7 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA Sorunlar, Çelişkiler ve Çözüm Problem çözme tekniği olarak Triz; “Direkt çözüme ilerleyelim.” Yaklaşımını uygular. 7/37

8 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA Problemler iki gruba ayrılır;  Çözümü bilinen: Kitap, teknik dergi ya da uzmanlara danışılarak çözüme ulaşılır.  Çözümü bilinmeyen: Yaratıcı problem olarak da bilinir. Altshuller’e göre bu çözümün başka bir probleme yol açtığı problem türüdür ve TRIZ ile çözülür. 8/37

9 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA TRIZ 9/37 SeviyeYaratıcılık Derecesi Bütün Çözümler İçindeki % Değeri Bilgi Kaynağı 1Bilinen Çözüm % 32 Kişisel Bilgi 2Küçük Yenilikler % 45 Kurum İçi Bilgi 3Büyük Yenilikler % 18 Sektör İçi Bilgi 4Yeni Kavram % 4 Sektör Dışı Bilgi 5Buluş % 1 Tüm Bilgi Altshuller’ e Göre Yaratıcılığın Seviyeleri

10 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA TRIZ 10/37 Altshuller ve meslektaşları tarafından TRIZ yönteminde; Toplam 39 Mühendislik Parametresi belirlenmiştir. Bu parametreler matris formatında düzenlenmiş ve 39x39 boyutunda “Çelişkiler Matrisi” adı verilen bir kare matris elde edilmiştir. Çelişkiler matrisinin satırlarında ve sütunlarında aynı mühendislik parametreleri yer alır. Burada satırlar aksiyon sorunları, sütunlar ise reaksiyon sorunlarını simgeler.

11 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA TRIZ 11/37 Altshuller, Mühendislik Parametrelerini ortaya koyarken yaptığı gibi yine mevcut patent başvurularını incelemiş, 40 adet Yaratıcı Prensipler adını verdiği ideal çözümleri ortaya koymuştur. Altshuller, tanımladığı 40 Yaratıcı Prensibi, Çelişkiler Matrisinin hücrelerine, her bir hücrede en fazla dört prensip olmak üzere yerleştirmiş ve matrisi tamamlamıştır. Sonuçta 39x39 boyutundaki Çelişkiler Matrisinde yaklaşık hücre ve yaklaşık ideal TRIZ çözümü yer almaktadır.

12 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA Mühendislik Parametreleri 12/37 NoMühendislik ParametreleriNoMühendislik Parametreleri 01Hareketli Cismin Ağırlığı21Güç 02Hareketsiz Cismin Ağırlığı22Enerji Kaybı 03Hareketli Cismin Uzunluğu23Madde Kaybı 04Hareketsiz Cismin Uzunluğu24Bilgi Kaybı 05Hareketli Cismin Alanı25Zaman Kaybı 06Hareketsiz Cismin Alanı26Madde Miktarı 07Hareketli Cismin Hacmi27Güvenilirlik 08Hareketsiz Cismin Hacmi28Ölçüm Güvenilirliği 09Hız29İmalat Güvenilirliği 10Kuvvet30Cisme Zarar Verici Faktörler 11Gerilme / Basınç31Zarar Verici Yan Etkiler 12Şekil32İmalat Kolaylığı 13Cismin Değişmezliği33Kullanım Kolaylığı 14Mukavemet34Onarım Kolaylığı 15Hareketli Cismin Dayanımı35Adapte Edilebilirlik 16Hareketsiz Cismin Dayanımı36Cihaz Karmaşıklığı 17Isı37Kontrol Karmaşıklığı 18Parlaklık38Otomasyon Düzeyi 19Hareketli Cismin Harcadığı Enerji39Verimlilik 20Hareketsiz Cismin Harcadığı Enerji

13 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA Çelişkiler Matrisi 13/ HareketliHareketsizHareketliHareketsizHareketli Cismin Ağırlığı Uzunluğu Alanı 1Hareketli Cismin Ağırlığı---- ( )----( ) 2Hareketsiz Cismin Ağırlığı---- ( )---- 3Hareketli Cismin Uzunluğu( )---- ( ) 4Hareketsiz Cismin Uzunluğu----( )---- 5Hareketli Cismin Alanı( )----( )---- 6Hareketsiz Cismin Alanı----( )----( )---- 7Hareketli Cismin Hacmi( )----( )----( ) 8Hareketsiz cismin Hacmi----( )( )( )---- 9Hız( )----( )----( ) 10Kuvvet( )( )( )( )( ) 11Gerilme / Basınç( )( )( )( )( ) 12Şekil( )( )( )( )( ) 13Cismin Değişmezliği( )( )( )*37( ) 14Mukavemet( )( )( )( )( ) 15Hareketli Cismin Dayanımı( )----( )----( ) 16Hareketsiz Cismin Dayanımı----( )----( ) Isı----( )( ) ( ) 18Parlaklık( )( )( )----( ) 19Hareketli Cismim Harcadığı Enerji( )----( )----( ) 20Hareketsiz Cismin Harcadığı Enerji----( ) Güç( )( )( )----( ) 22Enerji Kaybı( )( )( )( )( ) 23Madde Kaybı( )( )( )( )( ) 24Bilgi Kaybı( )( )( )*26( ) 25Zaman Kaybı( )( )( )( )( ) 26Madde Miktarı( )( )( )----( ) 27Güvenilirlik( )( )( )( )( ) 28Ölçüm Güvenilirliği( )( )( )( )( ) 29İmalat güvenilirliği( )( )( )( )( ) 30Cisme Zarar Verici Faktörler( )( )( )( )( ) 31Zarar Verici Yan Etkiler( )( )( )----( ) 32İmalat Kolaylığı( )( )( )( )( ) 33Kullanım Kolaylığı( )( )( )----( ) 34Onarım Kolaylığı( ) ( )( )( ) 35Adapte Edilebilirlik( )( )( )( )( ) 36Cihaz Karmaşıklığı( )( )( )*26( ) 37Kontrol Karmaşıklığı( )( )( )*26( ) 38Otomasyon Düzeyi( )( )( )*23( ) 39Verimlilik( )( )( )( )( )

14 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA 14/37 NoYaratıcı PrensiplerNoYaratıcı Prensipler 01Bölümleme21Hızlı Hareket 02Ayırma22Zararı Faydaya Çevirme 03Kısmi Kalite23Geribesleme 04Asimetri24Aracılık 05Kombinasyon25Self – Servis 06Evrensellik26Kopyalama 07Yuvalama27Ucuz ve Kısa Ömürlü Cisimler Kullanma 08Karşı Ağırlık28Mekanik Sistemin Yerine Koyma 09Öncü Karşıt Eylem29Pnömatik ve Hidrolik Yapılar Kullanma 10Öncü Eylem30İnce Film ya da Zar 11Öncü Önlem31Gözenekli Malzeme 12Eşit Potansiyel32Renk Değiştirme 13Ters Eylem33Homojenlik 14Yuvarlama34Atılan ya da Değiştirilen Parçalar 15Dinamiklik35Fiziksel ya da Kimyasal Durum Değişikliği 16Kısmi Fazlalık36Faz dönüşümü 17Yeniden Boyutlama37Isıl Genleşme 18Mekanik Titreşim38Güçlü Okside Ediciler Kullanma 19Periyodik Eylem39Durağan Cevre 20Yararlı Bir Eylemin Sürekliliği40Kompozit Malzeme 40 Yaratıcı Prensip

15 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA TRIZ için örnek bir uygulama-1 15/ HareketliHareketsizHareketliHareketsiz Cismin Ağırlığı Uzunluğu 1Hareketli Cismin Ağırlığı---- ( )---- 2Hareketsiz Cismin Ağırlığı---- ( ) 3Hareketli Cismin Uzunluğu( )---- 4Hareketsiz Cismin Uzunluğu----( )---- 5Hareketli Cismin Alanı( )----( )---- 6Hareketsiz Cismin Alanı----( )---- ( ) 7Hareketli Cismin Hacmi( )----( )---- Yelkenli bir teknenin yelken hacmini arttırmak ve direğin boyunu uzatmak amacıyla bir proje hazırlanmış, ancak direk boyunun arttırılması durumunda teknenin toplam ağırlığının tolerans limitleri dışına çıkması sorunu ile karşılaşılmıştır. Bu durum için TRIZ’e başvurulduğunda, aksiyon sorunu olarak Hareketsiz Cismin Uzunluğu, reaksiyon sorunu olarak da Hareketsiz Cismin Ağırlığı saptanmıştır.

16 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA 16/ Fiziksel ya da Kimyasal Durum Değişikliği, 28- Mekanik Sistemin Yerine Koyma, 40- Kompozit Malzeme ve 29- Pnömatik ve Hidrolik Yapılar Kullanma Seçenek 1: Fiziksel ya da Kimyasal Durum Değişikliği ve Kompozit Malzeme yaratıcı prensiplerini bir arada düşünüp direği fiber malzeme yerine sıkıştırılmış seramik malzemeden yapmak, Seçenek 2: Pnomatik ve hidrolik yapılar kullanma yaratıcı prensibini kullanarak yelken direğinin içini boşaltıp denge sıvısıyla doldurmak. TRIZ için örnek bir uygulama-1

17 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA 17/37 Sorun: Bir sunum çubuğu aşağıdaki birbirleriyle çelişen özelliklere sahip olmak zorundadır: * Uzun olmalı: Sol sütundaki (dikey sütun) Genel Çelişki Parametreleri içinden istenen özelliğe en uygun parametre seçilir: (3) - Hareketli Cismin Uzunluğu * Küçük olmalı: Üst satırdaki (yatay satır) Genel Çelişki Parametreleri içinden nesnenin uzunluğunun değişmesi nedeniyle olumsuz etkilenecek parametre seçilir: (7) - Hareketli Cismin Hacmi 3 ile 7 no’lu parametrelerin kesiştiği hücreye bu çelişkiyi giderebilecek Temel Yaratıcı Prensipler yazılır. Bu hücre için 4 prensip uygundur: 7- İç İçe Geçebilme: 17- Diğer Boyut 4- Asimetri 35- Nesnenin Fiziksel ya da Kimyasal Durumunda Değişiklik HareketliHareketsizHareketliHareketsizHareketliHareketsizHareketli Cismin Ağırlığı Uzunluğu Alanı Hacmi 1Hareketli Cismin Ağırlığı ---- ( )----( )----( ) 2Hareketsiz Cismin Ağırlığı ---- ( )----( )---- 3Hareketli Cismin Uzunluğu ( )---- ( )----( ) TRIZ için örnek bir uygulama-2

18 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA  Problemlerin başlangıç tanımlarını iyileştirir. Böylece daha iyi çözümlere izin verir.  Yaratıcılığın gelişmesini, inovatif çözümlerin artmasını sağlar.  Zamanla teknolojilerin ve ürün tasarımının nasıl gelişeceğini ortaya çıkarır.  Güncel tasarımları iyileştirmek için TRIZ kullanılabilir.  İnovatif düşünme kültürünün yaratılmasına yardım eder, güncel pratikler için cesaretlendirir.  Bilinç veya farkındalık yaratır (örneğin patent veritabanı gibi)  Kaliteyi, güvenirliği ve emniyeti arttırır.  Müşteri memnuniyetini arttırır.  Zaman kazandırır. TRIZ Eğitiminin Faydaları 18/37

19 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA Dünya’daTRIZ Eğitimi 19/37 (Yıllara göre gelişim metodolojisinin değişimi)

20 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA 20/ dönemi: Altshuller kişisel olarak TRIZ’i geliştirmiştir. Temel keşifler yapılmış, klasik TRIZ’in basit fikirleri ve araçları geliştirilmiştir. Bu fikirlere başkalarının yaptığı katkılar zayıf ve ikinci derece öneme sahiptir. 1980’lerin sonunda Rusya’nın Petrozavodsk şehrinde TRIZ’e özel ilk konferans yapılmıştır (Klasik TRIZ dönemi) dönemi: TRIZ Sovyetler Birliği’nde kabul görmeye başlamıştır. Altshuller’in öncülüğünde çok sayıda seminer verilmesi ve okulların kurulması TRIZ’in gelişmesinde ve Kishinev, Minsk, Novosibirsk ve diğerlerinin sürece katılmasında çok etkili olmuştur. Esas gelişme TRIZ konularının teknik alanın ötesine taşınmasıyla olmuştur. Böylece TRIZ sosyal alanlara da uygulanmaya başlanmıştır. Ancak bu dönem yayınlara erişimin zor olduğu bir dönemdir (Kishinev dönemi). Dünya’daTRIZ Eğitimi

21 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA 21/ Çağdaş TRIZ dönemi: 1986 yılında, durum önemli ölçüde değişmiştir. Altshuller’in hastalığı TRIZ üzerinde çalışmalarını ve gelişimini kontrol etmek için yeteneğini sınırlamış, böylece teknolojik TRIZ üzerine çalışmalarına devam edememiştir. TRIZ tarihinde ilk kez, Rus Perestroyka’sı ticari olarak uygulanmasına izin vermiştir yılında, Boris Zlotin ve Alla Zusman, Moldova’nın Kishinev şehrinde TRIZ metodolojisini öğretmek ve sanayi şirketleri için TRIZ analitik hizmetlerinde uzman bir teknik okul kurmuştur. Dünya’daTRIZ Eğitimi

22 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA Kishinev TRIZ Okulunda;  6000'den fazla öğrenciye TRIZ öğretilmiştir.  4000'den fazla teknolojik sorun çözülmüştür.  Bilimsel problemlerin çözümü için bir metodoloji geliştirilmiştir.  Üç tanesi Altshuller ile birlikte olmak üzere dokuz kitap yayınlanmıştır.  TRIZ ve pratik uygulamaları konusunda yayınlanan aylık dergilere katkı sağlanmıştır.  Rus gazetelerinde çocuklar için TRIZ konusu işlenmiştir.  TRIZ konusunda çok sayıda değişik makaleler yayınlanmıştır.  Farklı teknik seviyelerde eğitim programları geliştirilmiştir.  Öğrencilerin gerçek hayattaki problemleri için öneriler geliştirilmiştir.  İşletmeler için analitik hizmetler sağlanmıştır. Dünya’daTRIZ Eğitimi 22/37

23 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA  Titiz olmadığı (TRIZ araçlarının başarılı olarak uygulanabilmesi için gerekli birçok çözümsel beceriler yazılı kurallara, algoritmalara ve önerilere dökülmemişti)  TRIZ bilgi tabanının sınırlı bir miktarı çalışma ve kullanıma uygun olarak doküman haline getirilebildiği,  Her bir aracın ayrı ayrı geliştirildiği ve bu yüzden entegre sistem aracı haline getirilemediği,  Farklı tiplerdeki problemlerin farklı çözülmek zorunda kalındığı fakat problem ya da durumun özel tipi için açık hiçbir önerinin olmadığı,  Araçların problem çözme sürecinin tüm aşamalarını desteklemediği, (örneğin; problemler TRIZ terimlerinin araç olarak uygulanmasından önce ön formüllerinin oluşturulması gerekiyordu.) Dünya’daTRIZ Eğitimi 1989’da, eğitim ve problem çözme alanlarındaki yoğun deneyim Zlotin ve Zusman’a klasik TRIZ metodolojisinin ana zayıflıklarını tanımlama olanağı sağlamıştır. Bunlar; 23/37

24 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA  TRIZ’i etkin kullanmak için gerekli eğitimler belirlenmiştir ( saat).  Metodolojide bireysel başarı için 1-5 yıl arasında değişen yoğun pratik gereklidir.  TRIZ’in kitlelerin kullanımına açılması kaçınılmaz bir durumdur.  Ayrıca bu ve benzer sakıncalar TRIZ’in bilgisayar ortamında kullanımını zorlaştırmıştır. Dünya’daTRIZ Eğitimi Yukarıdaki bu kısıtlamaların sonucunda TRIZ aşağıdaki şekilde karakterize edilmiştir; 24/37

25 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA  Entegre araçlar geliştirilmiş, böylece her tür problem benzer yöntemle çözülebilmiştir.  Eksik araçlar eklenmiş böylece TRIZ, problem çözmenin tanımlama, formülasyon, kategorize etme gibi her aşamasını destekleyebilmiştir.  Bilgisayar ortamında kullanılabilmesi için yeniden yapılandırılmış ve genişletilmiştir.  Problem çözme araçlarının geliştirilmesine devam edilmiştir.  Teknolojik olmayan alanlar için gelişim kalıpları ortaya konmuştur. Dünya’daTRIZ Eğitimi Yukarıdaki durumlara göre Zlotin ve Zusman aşağıdaki konularda TRIZ metodolojisini geliştirmişlerdir; 25/37

26 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA  Titiz ve bilgisayar kullanımına daha uygun yeni ve kapsamlı bir versiyon olan ARIZ geliştirilmiştir.  Bir problemin formülize edilme süreci önce düşünsel kullanım için daha sonra bilgisayar kullanımı için tanımlanmıştır.  Mevcut tüm TRIZ tabanını kullanan operatör sistemi geliştirilmiştir.  Sonradan ideal süreç olarak adlandırılacak olan komple bir problem çözme süreci geliştirilmiştir.  Kişisel yönetim için bir yazılım prototipi oluşturulmuştur. Dünya’daTRIZ Eğitimi Bu çalışmalar aşağıdaki başarıları doğurmuştur; 26/37

27 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA 27/37 Dünya’daTRIZ Eğitimi Sovyetler Birliğindeki ekonomik düzenin hızla bozulması, yetenekli birçok TRIZ uzmanının yurtdışına gitmesine neden olmuştur. Yine birçok TRIZ uzmanının ABD ve İsrail’e yerleştiği ve TRIZ’i burada bireysel olarak yönlendirmeye başladığı görülmüştür. Diğerleri ise uluslararası ortaklar bularak TRIZ şirketleri kurmuştur. Zlotin ve Zusman ise Amerikalı profesyonel çalışanlarla birlikte 1992’de, Amerikan şirketi olan Ideation International’a katılmışlardır.

28 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA  Kishinev okullarındaki bilgi birikimi ve önemli bilim adamlarının çoğu ABD’ye gitmiştir.  TRIZ’le ilgili bilgilerin büyük bölümü İngilizceye çevrilmiş ve yeniden düzenlenmiştir.  Amerikan şirketleri için daha uygun hale getirilmiştir.  Potansiyel TRIZ kullanıcılarının gereksinimleri ortaya çıkarılmıştır.  TRIZ, Amerikan mühendislik sürecine adapte edilmiştir.  Çok sayıda endüstriyel şirket için ürün ve hizmet sağlanmıştır.  Metodoloji konusunda yüzlerce profesyonel eğitilmiştir.  TRIZ ve ileri gelişmelerde bireysel başarı sağlamak isteyenler için eğitim programları geliştirilmiştir.  Yazılım araçları ailesi geliştirilmiş ve binlerce kopyası yüklenmiştir.  İdeal TRIZ metodolojisi sürekli gelişmiştir. Dünya’daTRIZ Eğitimi Sonraki yıllarda idealleşme(ideation) (I-TRIZ) aşağıdaki şekilde başarılmıştır; 28/37

29 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA 29/37 Dünya’daTRIZ Eğitimi TRIZ’in Gelişimi ve Dönüşümü

30 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA 30/37 Dünya’daTRIZ Eğitimi TRIZ, özellikle sanayileşmiş ve teknoloji üreten ülkelerde hızla yaygınlaşmaktadır. Günümüzde TRIZ ve TRIZ yazılım araçları 5000’den fazla şirket tarafından farklı ülkelerde kullanılmaktadır. Dünya çapındaki bu şirketler TRIZ projeleri üreterek karlarını milyarlarca dolar arttırmışlardır yılında, Fransa’da önemli şirketlerin bir araya gelmesiyle TRIZ birliği kurulmuştur yılında, Avrupa TRIZ Birliği, USA, Güney Kore ve Japonya’dan da temsilcileri içeren 35 ülkenin bir araya gelmesiyle kurulmuştur. Günümüzde, sanatta yaratıcı düşüncenin ortaya çıkarılmasında, kişilerin yaratıcılığının geliştirilmesinde, yaratıcı eğitimde, tıp ve biyolojide, bilimsel problemlerin çözümünde, güvenlikte ve iş uygulamalarında TRIZ’den etkin olarak yararlanılmaktadır

31 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA Türkiye’de TRIZ Eğitimi 31/37 Ülkemizde TRIZ eğitimi yok denecek kadar azdır. Birkaç danışmanlık, eğitim veya patent şirketi tarafından daha çok sanayi kuruluşlarının beyaz yakalı çalışanlarına kısa süreli (2-10 gün) ve pahalı olarak verilen eğitimler vardır. Bu eğitimlerde klasik TRIZ hakkında genel bilgilere, bazı uygulamalara ve etkinliğine yer verilmektedir. Bu eğitimlere sanayiden gelen talebin farkındalıkla birlikte son yıllarda tüm dünyada olduğu gibi arttığı gözlenmektedir. Literatür tarandığında, eğitim kurumlarımızda TRIZ’le ilgili herhangi bir okula, yaz okuluna, derse veya dergiye rastlanmamıştır.

32 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA Sonuç ve Öneriler 32/37 Meslek okulları sektöre eleman yetiştiren en önemli kurumlardır. Sanayi ise inovasyona dayalı üretim yapması gereken kuruluşlardır. İnovasyon yapamayan şirketlerin kısa sürede yok oldukları da bir gerçektir. TRIZ ise inovasyon ve yaratıcılığın birincil aracıdır. TRIZ’in bu kadar önemli olmasına karşın ülkemizde yeterli farkındalığın olmadığı tespit edilmiştir. TRIZ, mühendislik eğitimi müfredatında yer almalıdır. Sanayi kuruluşlarına akademisyenler tarafından verilen eğitimler ve uygulamaları yaygınlaştırılmalıdır. Bu konuda, yaz okulları, seminerler, çalıştaylar yapılarak TRIZ’in farkındalığı etkin biçimde anlatılmalıdır. Konu ile ilgili yapılan projeler desteklenmelidir. Lisansüstü çalışmalarda TRIZ’in uygulandığı projeler seçilerek akademisyenlerinde ilgi düzeyi artırılmalıdır. Ayrıca TRIZ eğitiminin ülkemizdeki patent kültürü ve sayısını arttıracağı gerçektir.

33 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA Yaratıcı Prensiplere Örnekler 33/ Asimetri 02- Ayırma (Mekanda) 02- Ayırma (Zamanda)

34 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA 34/ Self-servis Yaratıcı Prensiplere Örnekler

35 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA 35/37 Yaratıcı Prensiplere Örnekler

36 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA 36/37 Yaratıcı Prensiplere Örnekler

37 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA  [1] Altshuller, G. Çeviri: Akat, B., ‘’TRIZ, Yaratıcı Problem Çözme Teorisi’’, Elma Yayınevi, ISBN ,  [2] Mann, D. and DeWulf, S., Updating TRIZ: Patent Research Findings,TRIZCON2003: 5 th Annual International Conference of Alshuller Institute for TRIZ Studies, Philadelphia,  [3]Yaralıoğlu,K.,TRIZ, kişisel WEB sayfası erişim  [4] Mazur, G. (1995-6). Theory of inventive problem solving (TRIZ). Retrieved November 11, 2001  [5] erişim

38 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA  [6] erişim http://www.ideationtriz.com/  [7]Souchkov, V. “Accelerate Innovation with TRIZ”, ICG T&C, 2007  [8]Zlotin, B., Zusman, A., Kaplan, L., Visnepolschi, S., Proseanic, V. and Malkin, S., “TRIZ Beyon Technology: The Theory and Practice of Applying TRIZ to Non-Technical Areas” Ideation International Inc. February, 2000, Detroit Minhigan.  [9] erişim http://www.spac.com.tr/www.destekpatent.com.tr  [10] Server,C.”Eğitim Standartlarının Oluşturulmasında ve Geliştirilmesinde Yaratıcı Problem Çözme Teorisi(TRIZ)”,Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniv.,Sosyal Bil. Enst.,İzmir,2006.  [11] erişim

39 Ünal KURT, M.Burak BİLGİN, Metin YAVUZ Türkiye’de TRIZ Eğitimi Kasım 2012, ISPARTA Teşekkürler… 37/37 Bitti


"Türkiye’de TRIZ Eğitimi  Yrd.Doç.Dr. Ünal Kurt 1  Yrd.Doç.Dr. Mehmet Burak Bilgin 2  Prof.Dr. Metin Yavuz 3  1 Amasya Üniversitesi Teknoloji Fakültesi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları