Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİ KUDRET SÖNMEZ YAPI MALZEMELERİ ŞUBE MÜDÜRÜ 29 KASIM 2010 KOCAELİ BAYINDIRLIK ve İSKAN BAKANLIĞI Yapı İşleri Genel Müdürlüğü.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİ KUDRET SÖNMEZ YAPI MALZEMELERİ ŞUBE MÜDÜRÜ 29 KASIM 2010 KOCAELİ BAYINDIRLIK ve İSKAN BAKANLIĞI Yapı İşleri Genel Müdürlüğü."— Sunum transkripti:

1 1 PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİ KUDRET SÖNMEZ YAPI MALZEMELERİ ŞUBE MÜDÜRÜ 29 KASIM 2010 KOCAELİ BAYINDIRLIK ve İSKAN BAKANLIĞI Yapı İşleri Genel Müdürlüğü KOCAELİ BAYINDIRLIK İL MÜDÜRLÜĞÜ

2  YAPILANMA  PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİ (PGD)  4703 SAYILI ÇERÇEVE KANUN Temel ilkeler İlgili aktörler ve sorumlulukları YAPI MALZEMELERİ YÖNETMELİĞİ YAPI MALZ.PGD’SİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA TEBLİĞ ÜRÜNLERİN PGD’SİNE DAİR YÖNETMELİK 2 SUNUMUN İÇERİĞİ

3 İDARİ YAPILANMA PGD KURULUŞUÜRÜN GRUPLARI SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI Elektrikli ve elektronik ürünler, makineler, sivil kullanım amaçlı patlayıcılar, motorlu taşıtlar, asansörler, ev aletleri, gaz yakan cihazlar, basınçlı ekipmanlar (basit basınçlı kaplar da dahil), sıcak su kazanları, ölçü aletleri, hazırgiyim, tekstil ve ayakkabı, diğer makineler, tarım ve orman traktörleri, dekoratif malzemeler, mobilyalar, el aletleri, aygıtlar, hobi ve spor ekipmanları, mutfak/pişirme gereçleri, çakmaklar, kırtasiye ürünleri, çocuk bakım ürünleri çocuk ekipmanları, gıda görünümlü ürünler. SAĞLIK BAKANLIĞI Kozmetikler, oyuncaklar, deterjanlar, tıbbi cihazlar, kimyasal ürünler (dövme mürekkebi, temizleme ve yıkama ürünleri) TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI Gıda maddeleri, gıdalarla temas eden materyaller, yem, gübreler, tıbbi ürünler BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞI YAPI MALZEMELERİ BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE İLETİŞİM KURUMU Radyo ve telekomünikasyon terminal ekipmanları ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI Kişisel koruyucu donanımlar DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞI Gezi tekneleri, gemi teçhizatı TÜTÜN VE ALKOL PİYASASI DÜZENLEME KURUMU Tütün ve tütün mamulleri, alkollü içkiler, etil alkol ENERJİ PİYASASI DÜZENLEME KURUMU Yakıtlar, petrol, gaz ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI Katı yakıtlar, pil ve akümülatörler 3

4 4 YAPI MALZEMELERİNİN PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİ YASAL DAYANAKLAR  4703 Sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun Uyarı,  Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik  Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (89/106/EEC)  Bakanlığımızca yayımlanan, Yapı Malzemelerinin Piyasa Gözetimi ve Denetimine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ

5 5 BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞI YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ PİYASA GÖZETIMI VE DENETİMIİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ Onaylanmış Kuruluşlar Şube Müdürlüğü YAPI MALZEMELERİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI Yapı Standart ve Mevzuat Şube Müdürlüğü Yapı Standart ve Mevzuat Şube Müdürlüğü Laboratuvar Şube Müdürlüğü

6 6 YAPI MALZEMELERİNİN PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİ NEDİR ?  Yapı malzemelerinin piyasaya arzı, dağıtımı veya piyasada iken Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (89/106/EEC)’ne veya Yönetmelikte atıfta bulunulan teknik şartnamelere uygun olarak üretilip üretilmediğinin,  Güvenli (insan sağlığı, can ve mal güvenliği, hayvan ve bitki yaşam ve sağlığı, çevre ve tüketicinin korunması bakımından azami ölçüde koruma sağlayan) olup olmadığının denetlenmesi veya denetlettirilmesi,  Güvenli olmayan yapı malzemelerinin güvenli hale getirilmesinin temin edilmesi,  Gerektiğinde yaptırımların uygulanması, Faaliyetlerini kapsar.

7 7 Piyasa Gözetimi ve Denetimi  Kamu görevidir,  Tüketicinin korunmasını hedefler,  Yerli ve ithal piyasaya arz edilmiş tüm yapı malzemelerini kapsar,  Ürünlerin teknik şartnameye uygunluğunun kontrolüdür. YAPI MALZEMELERİNİN PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİ

8 Piyasa Gözetimi ve Denetimi Neden Önemlidir ? 8  Malların serbest dolaşımı  Mevzuatın Ülke genelinde uygulanması  Haksız rekabetin önlenmesi  Tüketicinin eşit seviyede korunması

9 9 PGD - OTORİTE Üretici Onaylanmış Kuruluş Onaylanmış Kuruluş Piyasaya Arz YETKİLİ KURULUŞ B.İ.B. YETKİLİ KURULUŞ B.İ.B. PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİ

10 10 PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİ NASIL YAPILIR?  Bakanlık yapı malzemelerinin piyasa gözetim ve denetimini (resen veya şikayet üzerine) görevlendirdiği denetim elemanları aracılığıyla yapar.  Yetkili Kuruluş (Bakanlığımız) piyasa gözetimi ve denetimi faaliyetleri için eline geçen her türlü bilgiyi kullanır. Bu bilgilerin kaynağı şikayet, ihbar, tüketici, kullanıcı, rakip firmalar, sivil toplum örgütleri ve kamu kuruluşları olabilir.  Yetkili makama ulaştırılacak bir şikayet, bilgi ve belge en geç 10 iş günü içerisinde işleme alınır.

11 11 YAPI MALZEMELERİNİN PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİ NERELERDE YAPILIR?  Yapı malzemelerinin üretildikleri, işlendikleri, ambalajlandıkları, montaj ve dolum yapıldıkları yerlerde,  Mağaza, dükkan, ticarethane, depo, ambar, şantiye mahalleri ve nakil araçları gibi her türlü mekan ve ortamda, depolandığı ve/veya satıldığı, kullanıldığı yerlerde,  Gerektiğinde yapı işlerinde,  Girdi olarak kullanıldığı yer ve tesislerde denetimi yapılabilir.

12 12 PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİ NE ŞEKİLDE YAPILIR? Olumlu Tahkikat Resen Olumsuz PGD Planlama Gözle Muayene Doküman Kontrolü Numune Alma Deney Olumlu Olumsuz Olumlu Müeyyide Uygulaması PGD SONUÇ Olumsuz

13 PGD UYGULAMALARI -Piyasaya arz edilen ürünler (çimento, armatür, vb.) -Piyasaya arz edilmeden şantiye mahalline gönderilen ürünler (metal baca sistemleri, vb.) -Kompleks Ürünler (Pencere, vb.) -Hazır Beton 13

14 Türkiye genelinde, 81 İl’de, 20 çeşit ürün için 329 belgeli Denetim Elemanımız marifetiyle 2144 adet piyasa gözetimi ve denetimi faaliyeti (tutanak bazında) gerçekleştirilmiştir. Bu ürünler arasında : Pencereler ve Kapılar, Hazır Beton, Çimento, Beton Çeliği, Agrega, Uçucu Kül, Isı Yalıtım Malzemeleri, Bitümlü Su Yalıtım Membranları, Tuğla-Kiremit, Bims- Briket, Gaz Beton, Doğalgaz Bacaları, Elyaflı çimentolu oluklu levha, Sıhhi tesisat armatürleri, Kapı kilitleri, Seramik Karolar Kagir Harçları, Seramik Yapıştırıcıları, İnce ve Kaba Sıvalar, Boyalar bulunmaktadır. 14 TÜRKİYE’DE PGD FAALİYETLERİ

15 Hazır Beton Tuğla Bims Kiremit Gazbeton Çimento Nervürlü Demir Yalıtım Malzemeleri Doğal Taş Seramik Metal Bacalar Agrega Pencere ve Kapılar Bataryalar Uçucu Kül Kilit Taşlar Yapı Kimyasalları Oluklu Levha Kapı Kilitleri Boyalar GENEL TOPLAM ∑ GERÇEKLEŞTİRİLEN PGD FAALİYETLERİNİN DAĞILIMI

16  PGD kamu hizmetidir ve yeterli kaynak, yetki, altyapı ve personel gerektirir.  PGD’de ilgili taraflarla koordinasyon ve işbirliği çok önemlidir.  PGD’nin etkinliği için proglama ve hedef belirleme öncelikli konular olarak ele alınmalıdır. 16 SONUÇ

17 “Ürünlerin Teknik Mevzuatının Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun” :  Ürünlerin Piyasaya arz koşullarını,  Üreticilerin ve dağıtıcıların yükümlülüklerini,  Onaylanmış Kuruluşların sorumluluklarını,  Piyasa gözetimi ve denetimi yapacak yetkili kuruluşların sorumluluklarını, düzenler SAYILI KANUN

18 SAYILI KANUN ÇERÇEVESİNDE BAKANLIĞIMIZIN YÜKÜMLÜLÜKLERİ  Üreticilerin, ürünün tüketiciler ve dağıtıcılar açısından azami güvenlik sağlayacak şekilde üretilmesi için uymaları gereken kuralları belirlemek,  Teknik düzenlemesi bulunan ürünlerle ilgili olarak, Piyasaya arz edilen ürünlerin Yeni Yaklaşım kararnamelerine dönüşen ulusal yasaların koşullarına uyduğunu denetlemek,  Teknik düzenlemesi bulunmayan ürünlerle ilgili olarak, zorunlu koşulları sağlamada üretici tarafından esas alınan kriter veya kriterler çerçevesinde ürünün güvenli olup olmadığını denetlemek,  Ürün piyasaya arz edildikten sonra gözetim ve denetim faaliyetlerini yürütmek,

19 SAYILI KANUN ÇERÇEVESİNDE ÜRETİCİLERİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ  Piyasaya sadece teknik düzenlemesine uygun ve güvenli olan ürünleri arz etmek,  İlgili teknik düzenlemede belirtilen tüm belgeleri; muhafaza etmek ve istenilmesi halinde yetkili kuruluşlara ibraz etmek,  Yeterli uyarı olmaksızın fark edilemeyecek nitelikteki riskler hakkında tüketici ve dağıtıcılara gerekli bilgiyi sağlamak;  Yapılan denetim sonuçlarından dağıtıcıları ve kamuoyunu haberdar etmek,

20 SAYILI KANUN ÇERÇEVESİNDE ÜRETİCİLERİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ  Ürünün teknik düzenlemeye uygun bir şekilde işaretlenmesini sağlamak,  Güvensizliği belirlenmiş ürünlerin piyasaya arzının durdurulmasını, piyasadan toplatılmasını sağlamak, Üretici, güvenli olmadığı tespit edilen ürünün kendisi tarafından piyasaya arz edilmediğini veya ürünün güvenli olmaması halinin ilgili teknik düzenlemeye uygunluktan kaynaklandığını ispatladığı taktirde sorumluluktan kurtulur.

21 SAYILI KANUN ÇERÇEVESİNDE DAĞITICILARIN YÜKÜMLÜLÜKLERİ  Güvenli olmadığını bildiği ürünleri piyasaya arz etmemek,  Faaliyetleri çerçevesinde, ürünlerin taşıdığı riskler ve bu risklerden korunmak için alınması gereken önlemler hakkında ilgililere bilgi vermek,  Üreticinin tespit edilemediği durumlarda, üreticinin veya malı tedarik ettiği kişinin kimliğini bildirmeyen dağıtıcı, üretici olarak kabul edilir.  Uygunluk işareti ve uygunluk değerlendirme işlemleri sonucunda verilen belgeleri tahrif ve taklit etmemek, usulüne uygun olmadan kullanmamak,

22 YAPI MALZEMELERİ YÖNETMELİĞİ Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (89/106/EEC) Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (89/106/EEC) Bayındırlık ve İskan Bakanlığından Bayındırlık ve İskan Bakanlığından Resmi Gazete Tarihi: 08/09/2002 Resmi Gazete Tarihi: 08/09/2002 Resmi Gazete Sayısı: Resmi Gazete Sayısı: 24870

23 AMAÇ-KAPSAM-HUKUKİ DAYANAK Amaç Bu Yönetmeliğin amacı, bina ve diğer inşaat mühendisliği işleri dahil olmak üzere tüm yapı işlerinde daimi olarak kullanılmak amacıyla üretilecek yapı malzemelerinin taşıması gereken temel gerekleri, bu malzemelerin tabi olması gereken uygunluk değerlendirme prosedürleri, piyasa gözetimi ve denetimi işlemleri ile ilgili usul ve esasları belirlemektir. Kapsam Bu Yönetmelik, yapı işlerine ilişkin EK-I'de belirtilen temel gerekler açısından yapı malzemelerine uygulanacak kuralları kapsar. Hukuki Dayanak Bu Yönetmelik, 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında 209 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değişik 180 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesinin (f) bendi, 12 nci maddesinin (a) bendi, 30/A maddesi ve hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

24 TANIMLAR Bu Yönetmelikte geçen; Yapı: Karada ve suda, kalıcı veya geçici, resmi ve özel, yeraltı ve yerüstü inşaatı ile bunların ilave, değişiklik ve onarımlarını içine alan sabit ve hareketli tesisleri, Yapı malzemeleri: Bina ve diğer inşaat mühendisliği işlerini içermek üzere tüm yapı işlerinde kalıcı olarak kullanılmak amacıyla üretilen bütün malzemeleri, Yapı işi: Hem bina hem de diğer inşaat mühendisliği işlerini içermek üzere tüm yapı işlerini, Yetkili kuruluş: Ürünlere ilişkin mevzuat hazırlamaya ve yürütmeye yasal olarak yetkili bulunan ve 4703 sayılı Kanun ve bu Yönetmelik hükümlerini kendi görev alanına giren ürünler itibarıyla uygulayacak olan kamu kurum veya kuruluşunu,

25 TANIMLAR Üretici: Bir ürünü üreten, imal eden, ıslah eden veya ürüne adını, ticari markasını veya ayırt edici işaretini koymak suretiyle kendini üretici olarak tanıtan gerçek veya tüzel kişiyi; üreticinin Türkiye dışında olması halinde, üretici tarafından yetkilendirilen temsilciyi ve/veya ithalatçıyı; ayrıca, ürünün tedarik zincirinde yer alan ve faaliyetleri ürünün güvenliğine ilişkin özelliklerini etkileyen gerçek veya tüzel kişiyi, Dağıtıcı: Ürünün tedarik zincirinde yer alan ve faaliyetleri ürünün güvenliğine ilişkin özelliklerini etkilemeyen gerçek veya tüzel kişiyi,

26 26 TANIMLAR  GÜVENLİ ÜRÜN  Normal kullanım süresinde ve normal şartlarda risk taşımayan veya;  Kabul edilebilir ölçülerde risk taşıyan ve kamu sağlığını, çevre, bitki ve hayvan varlığını koruma gibi temel gerekleri karşılayan üründür.

27 TANIMLAR Standart: Üzerinde mutabakat sağlanmış olan, kabul edilmiş bir kuruluş tarafından onaylanan, mevcut şartlar altında en uygun seviyede bir düzen kurulmasını amaçlayan, ortak ve tekrar eden kullanımlar için ürünün özellikleri, işleme ve üretim yöntemleri, bunlarla ilgili terminoloji, sembol, ambalajlama, işaretleme, etiketleme ve uygunluk değerlendirmesi işlemleri hususlarından biri veya birkaçını belirten ve uyulması ihtiyari olan düzenlemeyi, Uyumlaştırılmış Avrupa standardı : Avrupa Birliği Komisyonunun talimatı üzerine bir Avrupa Standardizasyon Kuruluşu tarafından hazırlanan ve Avrupa Toplulukları Resmi Gazetesinde ismi yayımlanan standardı, Uyumlaştırılmış ulusal standart : Bir uyumlaştırılmış Avrupa standardını uyumlaştıran ve Türk Standartları Enstitüsü tarafından Türk standardı olarak kabul edilip yayımlanan standardı,

28 TANIMLAR Açıklayıcı dokümanlar: Uyumlaştırılmış standart oluşturmaya, Avrupa Teknik Onayı için ortak esaslar belirlemeye veya diğer teknik şartnamelerin 6 ncı madde kapsamında tanınmasına yönelik olarak 5 inci maddede ortaya konulan temel gerekleri somutlaştıran Komisyonun, Yapı Daimi Komitesine danışarak üye ülkelerin teknik komitelerine hazırlattığı dokümanları, Muayene: İnceleme yapma, uygunluk belgesi verilmesi doğrultusunda tavsiyede bulunma ve fabrika veya başka bir yerde kalite kontrol çalışmalarını, malzeme seçimini ve değerlendirmesini denetleme gibi belirli fonksiyonları belirli kriterler çerçevesinde yerine getirebilme işlerini, Deney: Verilen bir ürün, proses veya hizmetin belirlenmiş bir prosedüre göre bir veya birden fazla karakteristiğinin tayin edilmesi amacıyla yapılan teknik çalışmayı,

29 TANIMLAR Teknik özellikler: Bir belge içinde yer alan ve ürünün taşıdığı isim, terminoloji, semboller, test etme ve test metodları, ambalajlama, işaretleme veya etiketleme ve uygunluk değerlendirmesi de dahil olmak üzere, kalite düzeyleri, performans, güvenlik veya boyutlar gibi özelliklerini ve ürünün özellikleri üzerinde etkisi olması halinde üretim yöntem ve işlemlerini, Teknik düzenleme: Bir ürünün, ilgili idari hükümler de dahil olmak üzere, özellikleri, işleme ve üretim yöntemleri, bunlarla ilgili terminoloji, sembol, ambalajlama, işaretleme, etiketleme ve uygunluk değerlendirmesi işlemleri hususlarından biri veya birkaçını belirten ve uyulması zorunlu olan her türlü düzenlemeyi, Teknik şartname: Standartlar ile Avrupa teknik onayları

30 TANIMLAR Uygunluk değerlendirmesi: Ürünün, ilgili teknik düzenlemeye uygunluğunun test edilmesi, muayene edilmesi ve/veya belgelendirilmesine ilişkin her türlü faaliyeti, Uygunluk değerlendirme kuruluşu: Ürünün, ilgili teknik düzenlemeye uygunluğunun test edilmesi, muayene edilmesi ve/veya belgelendirilmesine ilişkin faaliyette bulunan özel veya kamu kuruluşunu Uygunluk işareti: Bir ürünün, ilgili teknik düzenlemede yer alan gereklere uygun olduğunu ve ilgili tüm uygunluk değerlendirmesi işlemlerine tabi tutulduğunu gösteren işareti,

31 TANIMLAR Onaylanmış kuruluş: Test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşları arasından, bir veya birden fazla teknik düzenleme çerçevesinde uygunluk değerlendirme faaliyetinde bulunmak üzere, yetkili kuruluş tarafından belirlenerek, 4703 sayılı Kanun, Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlara Dair Yönetmelik ve ilgili teknik düzenlemede belirtilen esaslar çerçevesinde yetkilendirilen özel veya kamu kuruluşunu Piyasaya arz: Ürünün, tedarik veya kullanım amacıyla bedelli veya bedelsiz olarak piyasada yer alması için yapılan faaliyeti,

32 TANIMLAR Yapı Daimi Komitesi: AB üyesi ülkeler tarafından atanan temsilcilerden oluşan, 89/106/EEC direktifinin uygulanmasından ve yürütülmesinden doğan sorunları inceleyen birimi, Kurul: Piyasa Gözetimi ve Denetimi Koordinasyon Kurulunu, ifade eder.

33 TANIMLAR Avrupa Teknik Onayı (ETA): Tâbi olduğu bir uyumlaştırılmış standart ve/veya ulusal standart bulunmayan veyahut Komisyon tarafından standart hazırlanması öngörülmeyen malzemelere ilişkin olarak,Açıklayıcı Dokümanlar çerçevesinde,Avrupa Teknik Onay Organizasyonunca (EOTA) oluşturulan ortak esaslara göre, bunlar yok ise Açıklayıcı Dokümanlar dikkate alınarak verilen kullanıma uygunluk belgesini, Onay Kuruluşu: Belirli yapı malzemeleri kapsamında Avrupa Teknik Onayı vermek üzere Bakanlık tarafından belirlenerek yetkilendirilen kamu kuruluşunu veya özel kuruluşu, Avrupa Teknik Onay Organizasyonu (EOTA): Avrupa Birliği üyesi ülkelerde Avrupa Teknik Onayı vermek üzere yetkilendirilmiş kuruluşların oluşturdukları teşkilâtı, Avrupa Teknik Onayı Ortak Esasları (ETAG): Bir malzeme veya malzeme grubuna ilişkin olarak Açıklayıcı Dokümanlar çerçevesinde Yapı Daimi Komitesince belirlenen ortak esasları,ifade eder

34 TEMEL GEREKLER Ürünün; insan sağlığı, can ve mal güvenliği, hayvan ve bitki yaşam ve sağlığı, çevre ve tüketicinin korunması açısından sahip olması gereken asgarî güvenlik koşullarını ifade eder.Bunlar Mekanik Dayanım ve Stabilite-Yangın durumunda emniyet-Hijyen,Sağlık ve Çevre kullanım emniyeti-Gürültüye karşı koruma-Enerji Tasarrufu ve Isı muhafazası

35 Avrupa Teknik Onayı Avrupa teknik onayı aşağıdaki özellikleri taşıyan malzemelere verilebilir. a) Avrupa Birliğince uyumlaştırılmış bir standart veya kabul gören bir ulusal standardın bulunmadığı veya uyumlaştırılmış bir standardın oluşturulması doğrultusunda bir faaliyetin bulunmadığı ve Komisyonun standart hazırlamanın mümkün olmadığı veya kısa sürede hazırlanamayacağını belirttiği malzemeler, b) Avrupa Birliğince uyumlaştırılmış veya kabul gören ulusal standartlardan büyük ölçüde sapma gösteren malzemeler. c) Bir malzeme veya malzeme grubuna yönelik Avrupa teknik onayı, açıklayıcı dokümanlara başvurularak ve Yapı Daimi Komitesinin görüşü alınarak o malzemeye veya malzeme grubuna ilişkin ortak esaslar çerçevesinde yürütülen inceleme, deney ve bunlar sonucunda yapılacak bir değerlendirmeye dayanılarak verilir. Açıklayıcı dokümanlar, Bakanlık tarafından yayımlanır. d) Bir malzeme veya malzeme grubu için ortak esasların bulunmadığı veya henüz oluşturulmadığı hallerde EK-II'de anılan teşkilat çatısı altında ortak hareket eden onay kuruluşlarının malzeme hakkında esas aldıkları temel gerekler ile birlikte açıklayıcı dokümanlar dikkate alınarak Avrupa teknik onayı verilir. Avrupa teknik onayı, 5 yıllık bir süre için verilir. Bu süre, uzatılabilir.

36 Uygunluk Teyidi Malzemelerin teknik şartnamelerin gereklerine uygunluğunun ispatlanmasından imalatçı veya Türkiye'de yerleşik yetkili temsilcisi sorumludur. Uygunluğu beyan edilmiş malzemelerin belirtilen teknik şartnamelere uygun olduğu varsayılır. Uygunluk, teknik şartnamelere dayanılarak yürütülen deney veya elde edilen diğer kanıtlara bağlı olarak tespit edilir. Bir malzemenin uygunluğunun kabul edilmesi şu hususlara bağlıdır: a) İmalatçının, üretimin ilgili teknik şartnamelere uygun olarak yapılmasını sağlamak üzere fabrika üretim kontrol sistemine sahip olması; b) İlgili teknik şartnamelerde belirtilen belli malzemeler için fabrika üretim kontrol sisteminin yanı sıra, bir onaylanmış kuruluşun, malzeme veya üretim kontrolünün değerlendirilmesinde ve gözetiminde rol alması.

37 Onaylanmış Kuruluşlar * Bu Yönetmelik kapsamına giren malzemeler ile ilgili olarak uygunluk belgesi düzenleyecek, muayene ve deney faaliyetlerini yürütecek belgelendirme kuruluşları, muayene kuruluşları ve deney laboratuarları ve ayrıca Avrupa Teknik Onayı verecek onay kuruluşları ile ilgili olarak bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan konularda, 17/1/2002 tarihli ve sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan, Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlara Dair Yönetmelik hükümleri uygulanır. Belgelendirme kuruluşları, muayene kuruluşları ve deney laboratuvarları, EK-IV'de yer alan kuralları karşılamak zorundadır. Birinci fıkrada belirtilen kuruluş ve laboratuvarlar, bunların uygunluk değerlendirmesi yapacağı malzemeler ve görevlendirildikleri alanlar, Bakanlık tarafından yayımlanacak tebliğlerde belirtilir.

38 Teknik Şartnameler Teknik Şartnameler Teknik Şartnameler ve CE Uygunluk İşareti İnşaat işlerinin uygun şekilde tasarlanıp yapılması şartıyla, malzemelerin CE işareti taşıması halinde, kullanıma uygun olduğu kabul edilir. CE işareti, malzemelerin, Yönetmeliğin bütün hükümlerini karşıladığını gösterir. CE İşareti: a) Malzemenin, standart numaraları Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayımlanmış olan uyumlaştırılmış standartlara denk gelen Türk standardına uygun olduğunu; b) Üçüncü bölümde yer alan prosedür çerçevesinde verilen Avrupa teknik onayına uygun olduğunu veya c) Uyumlaştırılmış standartların bulunmaması durumunda, ulusal düzeydeki standartlara uyduğunu gösterir.

39 "CE" uygunluk işaretinin ürüne iliştirilmesine ve kullanılmasına dair genel esaslar " CE" uygunluk işareti; 1) Ekte belirtilen şekle uygun olarak "CE" harflerinden oluşur ve gerektiğinde, çizimdeki oranlara sadık kalmak kaydıyla büyültülebilir veya küçültülebilir, 2) Aksi belirtilmedikçe, asgari 5 mm yüksekliğinde olmalıdır, 3) Ürüne veya bilgi plakasına, ürünün yapısı gereği bunun mümkün olmadığı ya da istenmediği durumlarda varsa ambalajına ve ilgili teknik düzenlemenin öngörmesi halinde ürün beraberindeki belgelere iliştirilir, 4) Görünür, okunabilir ve silinmeyecek şekilde iliştirilir. e) Ürüne "CE" uygunluk işareti iliştirilmesini öngören teknik düzenlemelerin tüm hükümlerine uygunluğu göstermek açısından, "CE" uygunluk işareti dışında başka bir uygunluk işareti kullanılamaz. f) "CE" uygunluk işareti, üretim kontrol safhasının sonunda iliştirilir. g) "CE" uygunluk işareti, üretici tarafından iliştirilir. İlgili teknik düzenlemenin gerektirdiği durumlarda, "CE" uygunluk işaretinin yanında, üretim kontrol safhasında yer alan onaylanmış kuruluşun Komisyon tarafından verilen kimlik kayıt numarası da yer alır. Onaylanmış kuruluşun kimlik kayıt numarası, kendi sorumluluğu altında, kendisi veya üretici tarafından iliştirilir.

40 "CE" uygunluk işaretinin ürüne iliştirilmesine ve kullanılmasına dair genel esaslar Belirli ürünlerin kullanımına ilişkin özelliklerin belirtilmesinin gerektiği durumlarda, "CE" uygunluk işareti ve onaylanmış kuruluşun kimlik kayıt numarasından sonra bir piktogram veya kullanım özelliklerini gösteren başka işaretler yer alabilir. ı) Ürüne, "CE" uygunluk işaretinin anlamı ve şekli hakkında üçüncü şahısları yanıltacak başka işaretler iliştirilemez. j) Ulusal veya uluslararası standartlara ya da başka düzenlemelere uygunluğu belirten işaretler, "CE" uygunluk işaretinin görünebilirliğini ve okunabilirliğini engellemeyecek şekilde ürüne, ambalajına veya ürün beraberindeki belgelere iliştirilebilir.

41 EK ŞEKİL CE Uygunluk İşareti

42 Teknik Şartnameler Uyumlaştırılmış standartların bulunmadığı durumda hazırlanan ulusal düzeydeki standartların belirtilen temel gerekleri karşılaması gerekir. Komisyon tarafından Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayımlanan bu ulusal standartlar Bakanlık tarafından da Resmi Gazetede yayımlanır. CE işaretinin, duruma göre malzemeye, malzemeye iliştirilen bir etikete, malzemenin ambalajına veya malzemeye ait ticari belgelere iliştirilmesinden imalatçı veya Türkiye'de yerleşik yetkili temsilcisi sorumludur. CE işaretinin örneği ve kullanımına ilişkin şartlar EK-III'de gösterilmiştir.

43 Piyasaya Arz Yapı işlerinde kullanılmak üzere piyasaya arz edilmesi hedeflenen yapı malzemelerinin, kullanım amacına uygun olması zorunludur. Bu nedenle, bu malzemelerin kullanıldıkları, monte edildikleri, uygulandıkları veya tesis edildikleri yapı işlerinin, gerektiği gibi tasarlanması, inşa edilmesi ve 5 inci maddede belirtilen temel gereklere ilişkin yönetmelik ve şartnamelere tabi olması gerekir. Piyasaya arz edilecek malzemelerin bu Yönetmelik hükümlerini karşılaması gerekir. Ancak, uyumlaştırılmış standartlarda ve Avrupa teknik onaylarında aksi yönde hükümler bulunmaması halinde, AB'yi kuran anlaşmayla tutarlı olan ulusal mevzuata göre üretilen malzemelerin piyasaya arzına izin verilir.

44 YAPI MALZEMELERİNİN PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA TEBLİĞ (2004-5) Resmi Gazete 23 Haziran 2004 Çarşamba Sayı:25501 Resmi Gazete 21 Ekim 2006 Cumartesi Sayı: Bayındırlık ve İskan Bakanlığından: Bayındırlık ve İskan Bakanlığından:

45 Amaç, Kapsam Amaç Bu Tebliğin amacı, yapı malzemelerinin piyasaya arzı veya dağıtımı aşamasında veya piyasada iken gözetimi ve denetimine ilişkin usul ve esaslar ile alınacak önlemleri, piyasa gözetimi ve denetimi konularında Bayındırlık ve İskan Bakanlığı’nın görev, yetki ve sorumlulukları ile üretici ve dağıtıcıların yükümlülüklerini belirlemektir. Kapsam Bu Tebliğ, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı’nın sorumluluk alanına giren yapı malzemelerinin piyasa gözetimi ve denetimi faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar ile alınacak önlemleri, görevlendirilen denetim elemanlarının görev, yetki ve yükümlülükleri ile üretici ve dağıtıcıların yükümlülüklerini kapsar.

46 TANIMLAR Şahit Numune: Test ve muayene yapılmasının gerekli olduğu hallerde, test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşuna gönderilen numunenin zayi olması veya test sonuçlarına yönelik herhangi bir itiraz olması durumunda başvurulmak üzere denetim elemanı tarafından alınan numuneyi, Duyusal İnceleme: Yapı malzemesinin herhangi bir test veya muayene işlemine tabi tutulmasından önce, denetim elemanının beş duyusunu kullanarak yapacağı incelemeyi, Denetim Elemanı: Bakanlık ve Valilikler (Bayındırlık ve İskan İl Müdürlükleri) tarafından piyasa gözetimi ve denetimi yapmak üzere görevlendirilen işin niteliğine uygun uzman personeli, Yetkili Makam: Piyasa Gözetim ve Denetimi faaliyetlerini yürütecek olan Bayındırlık ve İskan Bakanlığını ve illerde Valilikleri (Bayındırlık ve İskan İl Müdürlükleri),ifade eder.

47 Piyasa Gözetimi ve Denetimine İlişkin Usul ve Esaslar Genel Esaslar Piyasa gözetimi ve denetimi; yapı malzemesinin standartlara uygun üretimi, piyasaya arzı veya dağıtımı aşamasında veya yapı malzemesi piyasada iken, ilgili teknik düzenlemeye uygun olarak üretilip üretilmediğini, yapı malzemelerinin Temel Gereklere uygun olup olmadığını denetlemek veya denetlettirmek; Temel Gereklere uygun olmayan yapı malzemelerinin uygun hale getirilmesini temin etmek, gerektiğinde yaptırımlar uygulanmasını sağlamak amacıyla Bakanlık tarafından yapılacak ve yaptırılacak her türlü faaliyeti kapsar.

48 Piyasa Gözetimi ve Denetimine İlişkin Usul ve Esaslar Teknik düzenlemeler ve şartnamelere uygun yapı malzemelerinin Temel Gerekleri yerine getirdiği kabul edilir. Teknik düzenleme ve şartnamelerin bulunmadığı hallerde yapı malzemelerinin Temel Gereklere uygun olup olmadığı; Türk Standardları Enstitüsü tarafından kabul edilen ulusal Standardlar, yoksa Temel Gerekleri karşılayan uluslar arası Standardlar dikkate alınarak değerlendirilir.

49 Piyasa Gözetimi ve Denetimine İlişkin Usul ve Esaslar Bakanlığın sorumluluğuna giren piyasa gözetimi ve denetimi, 2001/3529 sayılı Yönetmelik, Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (89/106/EEC) ile bu Tebliğ uyarınca aşağıdaki esaslar çerçevesinde yapılır: a) Yapı malzemelerinin piyasa gözetimi ve denetimi, İllerde Valilikler tarafından görevlendirilecek denetim elemanları aracılığıyla yürütülür, piyasa gözetimi ve denetimi sonucunda gerekli önlemler alınır ve yaptırımlar uygulanır. Bu işlemlerin sonuçları ile ilgili tüm bilgi ve belgeler Bakanlığa iletilir. Bakanlık bu bilgi ve belgeleri değerlendirerek veri tabanı oluşturur, gerekli yerlere bildirimlerde bulunur

50 Piyasa Gözetimi ve Denetimine İlişkin Usul ve Esaslar Yetkili Makam yapı malzemelerinin piyasa gözetimi ve denetimini re’sen veya şikayet üzerine denetim elemanları aracılığıyla yapar veya yaptırır. Yapı işlerinde görev alanlar, tüketici, kullanıcı, rakip üreticiler, dağıtıcılar, uygunluk değerlendirme kuruluşları ve onaylanmış kuruluşlar, diğer kamu kuruluşları ve sivil toplum örgütleri tarafından yapı malzemesinin teknik düzenlemeye ve şartnameye uygunsuzluğu veya güvensizliği konusunda yapılan ihbarlar, şikayetler ve bu çerçevede elde edilen bilgiler piyasa gözetimi ve denetimi amacıyla kullanılabilir.

51 Piyasa Gözetimi ve Denetimine İlişkin Usul ve Esaslar Yetkili Makama ulaştırılacak bilgi, ihbar ve şikayetler en geç on işgünü içerisinde değerlendirmeye alınarak gerekli işlemlere başlanır. Yetkili Makam tarafından ihbar ve şikayet sahibine konu ile ilgili yapılan işlemler hakkında yazı yazılır, ayrıca telefon, faks, e-posta gibi araçlar ile bilgi verilir ve bu bilgiler gerektiğinde web sayfasında yayımlanır.

52 Piyasa Gözetimi ve Denetimine İlişkin Usul ve Esaslar c) Piyasa gözetimi ve denetimi konusunda Yetkili Makam tarafından görevlendirilecek denetim elemanları denetleme, inceleme, araştırma yapmak ve gerektiğinde konuyla ilgili diğer görevleri yerine getirmekle görevli, sorumlu ve bu konuda eğitimli uzman personeldir. d) Yapı malzemelerinin; 1) Mağaza, dükkan, ticarethane, depo, ambar, şantiye mahalleri ve nakil araçları gibi her türlü mekan ve ortamda depolandığı ve/veya satıldığı, kullanıldığı yerlerde,

53 Piyasa Gözetimi ve Denetimine İlişkin Usul ve Esaslar 2) Gerekli durumlarda, yapım mahallerinde, 3) Girdi olarak kullanıldığı yer ve tesislerde, re’sen veya şikayet üzerine denetimi yapılabilir. Gerekli hallerde yapı malzemelerinin üretildikleri, işlendikleri, ambalajlandıkları, montaj veya dolum yapıldıkları yerlerde de denetim yapılabilir. Denetimler, denetim yapılan yerlerde çalışmaları ve yapılan ticari faaliyetleri engellemeyecek şekilde yapılmalıdır.

54 Piyasa Gözetimi ve Denetimine İlişkin Usul ve Esaslar e) Gözetim ve denetlemede üreticinin muhatap alınması esastır. Bu husus, dağıtıcının yükümlülüklerini ortadan kaldırmaz. Dağıtıcının iş yerinde yapılan denetimde, üreticinin adı ve adresi tespit edilir. Piyasa gözetimi ve denetimi faaliyetleri sonucunda güvenli olmadığı belirlenen yapı malzemelerine ilişkin olarak üreticinin tespit edilemediği durumlarda, üç gün içinde üreticinin veya yapı malzemesini tedarik ettiği kişinin kimliğini bildirmeyen dağıtıcı, üretici olarak kabul edilir, f) Gözetim ve denetleme görevi, üretici veya dağıtıcıya ait bilgi ve belgelerin ilgili mevzuat çerçevesinde incelenmesi ile malların duyusal incelemesinin yapılması ve gerektiğinde her türlü test ve muayenenin yapılması veya yaptırılması suretiyle yerine getirilir, g) Gözetim ve denetim yapılmış yapı malzemeleri gerekli görüldüğü taktirde yeniden denetlenebilir,

55 Piyasa Gözetimi ve Denetimine İlişkin Usul ve Esaslar h) Piyasa gözetimi ve denetiminde gerekli görülen durumlarda, test ve muayene laboratuarları dahil olmak üzere Bakanlığın imkanlarından veya gözetim ve denetime konu yapı malzemesine ilişkin uygunluk değerlendirmesi işlemlerinde yer almayan ancak bu konuda yeterliliği olan test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşlarının imkanlarından yararlanılabilir. Ancak, test ve kontrol sonucuna göre karar verme yetkisi, Yetkili Makama aittir. ı) Bakanlık, bir yapı malzemesinin hem Bakanlığın hem de diğer yetkili kuruluşların sorumluluğunda bulunması halinde, bu yapı malzemesine ait piyasa gözetimi ve denetiminin gerektiğinde ilgili tüm taraflarca ortaklaşa ve eş zamanlı olarak yürütülmesini temin etmek üzere gerekli önlemleri alır.

56 Denetime İlişkin Hükümler Piyasa gözetimi ve denetimi, aşağıdaki hususlardan bir veya birkaçını kapsayacak şekilde yapılmalıdır. a) Teknik düzenleme ve şartnamenin öngördüğü işaretler ve/veya belgeler üzerinde inceleme, b) İlgili bir teknik düzenleme ve şartnamenin bulunmadığı hallerde, bu tebliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan kriterler çerçevesinde yapı malzemesinin güvenli olduğunu gösteren bilgi ve/veya belgeler üzerinde inceleme, c) Duyusal inceleme ve muayene, ç) Numune alma, d) Test ve muayene."

57 Denetime İlişkin Hükümler Denetim elemanı, yapı malzemesinin test ve muayenesini gerekli gördüğü takdirde, her türlü testi yaptırmak üzere denetlenen yapı malzemesinden numune alabilir. Numune, miktarı ile alınma şekli ve usulleri yapı malzemesinin teknik düzenleme ve şartnamesi veya standardında belirtildiği şekilde; teknik düzenleme ve şartname veya standardında belirtilmediği veya ilgili teknik düzenleme ve şartname veya standardı bulunmadığı hallerde, TS 2756 Muayene ve Deney İçin Numune Alma Metotları Standardında belirtildiği şekilde veya genel kabul gören usullerle alınabilir. Numune miktarı, her koşulda, yapı malzemesinin yapısına ve özelliğine göre, test ve muayenelerin gerektirdiği ölçüyü aşmamak üzere, (şahit numune alınması fiilen mümkün olmayan haller hariç) biri şahit numune olmak üzere 3 takımı geçmeyecek şekilde alınır.

58 Denetime İlişkin Hükümler Denetleme sırasında Piyasa Gözetimi ve Denetimi Tutanağı düzenlenir. Denetimde numune alınması halinde, tutanağın, V. Kısım Numune Alımına İlişkin Bilgiler Bölümünde, numunesi alınmış olan yapı malzemesinin bulunduğu yerin adı/Ticari Unvanı, numunenin cinsi/tipi/sınıfı, numunenin alındığı tarih, saat, numune alma gerekçesi, numunenin alındığı yerde bulunan toplam ürün miktarı, alınan numune miktarı, numunenin temin edilme şekli belirtilir. Numuneler özelliklerine göre mühürleri bozulmadan açılmayacak şekilde denetim elemanı tarafından üretici veya dağıtıcı ile birlikte mühürlenir ve üzerlerine tutanakla bağlantılarını açık olarak gösteren ve tarafların isim, unvan ve imzalarını taşıyan etiketler konulur.."

59 Denetime İlişkin Hükümler Alınan numunelerin başka yere taşınması veya korunması güç yahut sakıncalı ise, durum tutanağa yazılarak numune, yed-i emin sıfatıyla üretici veya dağıtıcıya saklanmak üzere bırakılabilir. Alınan numunelerin bir takımı ile birlikte tutanağın bir nüshası üreticiye veya dağıtıcıya verilir. Test ve muayene yapılması için alınan numunenin bir takımı ile birlikte tutanağın bir nüshası, belirlenen test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşuna gönderilir. Denetim elemanı alınan şahit numuneyi yetkili makama teslim eder. Test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşu tetkikleri teknik düzenleme, şartname ve standartlara göre en kısa zamanda yapar, sonucunu bir raporla tespit eder ve bu raporu iki nüsha halinde Yetkili Makama sunar

60 Denetime İlişkin Hükümler Test ve muayene sonucunda, teknik düzenleme ve şartnamesi bulunan yapı malzemesinin teknik düzenleme ve şartnamesine uygun olduğu üreticiye bildirilir. Üretici bu bildirinin yapıldığı tarihten itibaren on beş gün içinde numuneleri geri alabilir veya aldırabilir. Bu süre içinde alınmayan yapı malzemeleri, Maliye Bakanlığı Tasfiye İşleri Döner Sermaye Genel Müdürlüğüne devredilir veya bu Genel Müdürlük ile yapılan mutabakat çerçevesinde Bakanlıkça tasarruf edilir. Bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen faaliyetlerin masrafları yetkili makam tarafından karşılanır. Ancak, bu kapsamda yapı malzemesinin teknik düzenleme ve şartnamesine uygun ve/veya güvenli olmadığı hallerde masraflar üreticiye aittir.

61 Teknik Şartname ve Düzenlemeye Uygunsuzluk Sonucunda Alınacak Önlemler ve Uygulanacak Yaptırımlar Denetim elemanı, yapı malzemesinin teknik düzenleme ve şartnamesine uygun olup olmadığını tespit etmek amacıyla, öncelikle yapı malzemesinin, ilgili teknik düzenleme ve şartnamede öngörülen işaret veya belgeleri taşıyıp taşımadığına bakar. Bu işaret ve/veya belgeleri taşımadığı ve/veya ilgili teknik düzenleme ve şartnamenin diğer kriterlerine uymadığı tespit edilen yapı malzemeleri hakkında, teknik düzenleme ve şartnameye uygunsuzluk nedeniyle, tutanağın "Aykırılık" bölümü doldurulur. Bu uygunsuzluğun Yapı Malzemeleri Yönetmeliğinin Temel Gereklerine aykırı olmaması koşuluyla, Yetkili Makam, uygunsuzluğun giderilmesi amacıyla belirli bir süre vererek üreticiyi yazılı olarak uyarır. Verilen süre sonucunda uygunsuzluğun devamı halinde üreticiye, Kanun’un 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen idari para cezası uygulanır.

62 Teknik Şartname ve Düzenlemeye Uygunsuzluk Sonucunda Alınacak Önlemler ve Uygulanacak Yaptırımlar Uygunluk işaretinin veya uygunluk teyit ve değerlendirme işlemleri sonucunda verilen belgelerin tahrif veya taklit edildiğinin veya usulüne uygun olmadan kullanıldığının tespit edilmesi halinde tutanağın "Usulsüzlük" bölümü doldurularak, Kanun’un 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde öngörülen idari para cezası uygulanır.

63 Güvensizlik Sonucunda Alınacak Önlemler ve Uygulanacak Yaptırımlar Bu Tebliğin 7 nci maddesinin birinci fıkrası kapsamında düzenlenen ilgili teknik düzenleme ve şartnameye uygunsuzluk hali ile bu Tebliğin 7 nci maddesinin ikinci fıkrası kapsamında düzenlenen uygunluk işaretinin veya uygunluk teyit ve değerlendirme işlemleri sonucunda verilen belgelerin tahrif veya taklit edilmesi veya usulüne uygun olmadan kullanılması halinin, yapı malzemesinin güvensizliğine dair ciddi şüphelere yol açtığı durumlarda, tutanağın "Güvensizlik Şüphesi" bölümü doldurulur ve duyusal inceleme ve/veya test veya muayeneye başvurulur. Bu durum, ilgili teknik düzenlemeye uygunluğu belgelenmiş yapı malzemeleri ile ilgili teknik düzenleme ve şartnamesi bulunmayan yapı malzemeleri için de geçerlidir.

64 Güvensizlik Sonucunda Alınacak Önlemler ve Uygulanacak Yaptırımlar Bu Tebliğin 7 nci maddesinin birinci fıkrası kapsamında düzenlenen ilgili teknik düzenleme ve şartnameye uygunsuzluk hali ile bu Tebliğin 7 nci maddesinin ikinci fıkrası kapsamında düzenlenen uygunluk işaretinin veya uygunluk teyit ve değerlendirme işlemleri sonucunda verilen belgelerin tahrif veya taklit edilmesi veya usulüne uygun olmadan kullanılması halinin yapı malzemesinin güvensizliğine dair kesin belirti ortaya çıkardığı durumlarda, tutanağın "Güvensizlik Belirtisi" bölümü doldurulur ve 2001/3529 sayılı Yönetmeliğin 10 uncu maddesi hükümleri uygulanır. Bu durum, güvenli olmadığına dair kesin belirti bulunan ilgili teknik düzenleme ve şartnameye uygunluğu belgelenmiş yapı malzemeleri ile ilgili teknik düzenleme ve şartnamesi bulunmayan yapı malzemeleri için de geçerlidir.işlemler sonucunda yapı malzemesinin güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde tutanağın "Güvensizlik" bölümü doldurulur ve 2001/3529 sayılı Yönetmeliğin 11 inci maddesi hükümleri uygulanır.

65 Güvensizlik Sonucunda Alınacak Önlemler ve Uygulanacak Yaptırımlar Ayrıca dağıtıcının Kanun’un 5 inci maddesinin dokuzuncu fıkrasının birinci cümlesinde belirtilen yükümlülüğü saklı kalmak kaydıyla üreticiye; a) Güvenli olmadığı tespit edilen ürünün aynı zamanda ilgili teknik düzenlemesine de uygun olmadığı durumlarda, Kanunun 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ile (b) bendinde belirtilen idari para cezaları birlikte, b) Güvenli olmadığı tespit edilen ürünün uygunluk işaretinin veya uygunluk değerlendirme işlemleri sonucunda verilen belgelerinin aynı zamanda tahrif veya taklit edildiği veya usulüne uygun olmadan kullanıldığı durumlarda, Kanunun 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (f) bentlerinde belirtilen idari para cezaları birlikte,uygulanır.

66 Güvensizlik Sonucunda Alınacak Önlemler ve Uygulanacak Yaptırımlar İlgili teknik düzenlemesine uygunluğu belgelenmiş olmakla birlikte güvenli olmadığı tespit edilen ürünler ile ilgili teknik düzenlemesi bulunmayan ürünlerden güvenli olmadığı tespit edilenler hakkında üreticiye Kanunun 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen idari para cezası uygulanır. Üretici, güvenli olmadığı tespit edilen ürünün kendisi tarafından piyasaya arz edilmediğini veya ürünün güvenli olmaması halinin ilgili teknik düzenlemeye uymaktan kaynaklandığını ispatladığı taktirde sorumluluktan kurtulur.

67 Rapor, Tutanak ve Kayıtlar ile Bilgi Değişimi Piyasa gözetim ve denetim faaliyetlerinin, diğer kamu kurum ve kuruluşları ile uyum içinde olması ve kullanım kolaylığı sağlaması için Piyasa Gözetim ve Denetim Tutanağı düzenlenir. Bakanlık yürütülen piyasa gözetimi ve denetimi faaliyetlerine ilişkin yıllık kayıtları tutar. Bu kayıtlar, denetlenen firmanın adı, denetlenen yapı malzemesinin adı, denetlenen yapı malzemesinin yerli veya ithal olduğu, ithal yapı malzemesinin GTİP (Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu) numaraları, denetimin hangi teknik düzenleme ve şartname çerçevesinde yapıldığı, denetimin re’sen veya şikayet üzerine olduğu, denetimin şekli, denetim sonucu uygulanan önlem ve yaptırımlara ilişkin bilgileri içerir. Bakanlık denetim kayıtlarını da içeren Piyasa Gözetimi ve Denetimi Faaliyet Raporunu yasal süresi içerisinde hazırlayarak muhafaza eder.

68 Denetim Elemanının Görev ve Yetkileri 1) İlgili konularda piyasa gözetimi ve denetimini yapmak, gerekli tutanak ve raporları hazırlamak ve ilgili yerlere sunmak, 2) denetim faaliyeti sırasında, ilgililerin cezai sorumluluğunu gerektiren eylemlerini tespit ettiğinde, durumu Yetkili Makamlara yazılı olarak bildirmek, 3) Denetlenecek yapı malzemelerinden numune almak, 4) Yürüttüğü denetim görevi için gerekli gördüğü dosya ve belgeleri gizli de olsa, denetim yaptığı kuruluş ve kişilerden istemek, bunları incelemek, bunların yetkili merciler tarafından onaylanmış örneklerini almak,, 5) Üretici veya dağıtıcının piyasa gözetimi ve denetimi faaliyetini engellemesi durumunda, güvenlik güçlerinden yardım istemek ve onların nezaretinde denetim yapmak, 6) Piyasa gözetimi ve denetimi sırasında işin niteliğine göre, gerekli gördüğü durumlarda, yetkili makamın onayıyla, refakat etmek üzere uzman kişileri davet etmek, bunların görüş ve önerilerinden yararlanmak, bilirkişi incelemesi yaptırmak ve rapor istemek.

69 Denetim Elemanının Yükümlülük ve Sorumlulukları Denetim Elemanının Yükümlülük ve Sorumlulukları: 1) Yetkili Makam tarafından verilen kimlik ile görevlendirme belgesini, denetimden önce üretici veya dağıtıcıya ibraz etmek, 2) Denetlediği üretici veya dağıtıcı kuruluşların yönetim ve yürütme işlerine karışmamak, 3) Piyasa gözetimi ve denetimi görevini, mevzuata uygun olarak bağımsız ve tarafsız olarak yürütmek, 4) Piyasa gözetimi ve denetimi sırasında elde ettiği her türlü bilgi ve belgelere ilişkin olarak bu Tebliğin 12 nci maddesinde düzenlenen gizlilik ilkesine riayet etmek

70 Üreticinin veya Dağıtıcının Yükümlülük ve Sorumlulukları a) Üretici ve dağıtıcı, yükümlülüklerin yanı sıra denetim görevinin gereği gibi yürütülmesi için denetim elemanına görevi süresince uygun bir çalışma yeri sağlar. Uygun yer bulunamadığında veya denetime uygun koşullar oluşturulmadığında, denetim elemanının isteği üzerine yapı malzemesine ait tüm dosya ve belgeleri denetim elemanının çalışma yerine getirerek kendisine teslim eder, b) İlgili teknik düzenleme ve şartnamede belirtilen tüm belgeleri; bu belgeler kapsamındaki son yapı malzemesi yurt içinde üretiliyor ise üretildiği, ithal ise ithal edildiği tarihten itibaren ilgili teknik düzenleme ve şartnamede belirtilen süre, bu sürenin belirtilmemesi halinde on yıl boyunca muhafaza eder ve istenilmesi halinde denetim elemanına ibraz eder, c) Denetim elemanının talep ettiği tüm bilgi ve belgeleri gizli de olsalar denetim elemanına sunar.

71 Piyasa Gözetimi ve Denetimi Koordinasyon Komisyonu Komisyonun Teşkili Komisyon, Yapı İşleri Genel Müdürü başkanlığında, Yapı Malzemesi ve Yapı Denetimi Dairesi Başkanlığından sorumlu Genel Müdür Yardımcısı, Yapı Malzemesi ve Yapı Denetimi Dairesi Başkanı, Piyasa Gözetimi ve Denetimi Şube Müdürü, Yapı Standardı ve Mevzuat Şube Müdürü ile Onaylanmış Kuruluşlar Şube Müdüründen oluşur." Komisyonun Görevleri a) Bakanlıkça gerçekleştirilecek piyasa gözetimi ve denetimi politikasını belirlemek, b) Piyasa gözetimi ve denetiminin etkin ve verimli şekilde yürütülmesini temin etmek üzere personel, personel eğitimi, ekipman ve finansman ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla önerilerde bulunmak, c) Uygulamada Valilikler ve ilgili birimler arasında eşgüdüm ile karşılaşılan sorunların çözümlenmesini ve uygulama birliğini sağlamak, d) İlgili birimler tarafından gerçekleştirilecek denetimleri izlemek, değerlendirmek ve aksaklıkları tespit ederek gerekli önlemleri almak, e) Gerekli hallerde, teknik düzeydeki çalışmaları gerçekleştirmek üzere Komisyona bağlı alt komitelerin oluşturulmasına karar vermek, f) Dış Ticaret Müsteşarlığı bünyesinde oluşturulan Piyasa Gözetimi ve Denetimi Koordinasyon Kurulu’nda Bakanlığı temsil edecek asil ve yedek üyeleri belirlemek.

72 Piyasa Gözetimi ve Denetimi Koordinasyon Komisyonu Çalışma Usul ve Esasları Komisyon üç ayda bir toplanır. Gerekli hallerde Komisyon üyelerinden herhangi birinin talebi üzerine Başkan, Komisyonu olağanüstü toplantıya çağırabilir. Komisyon üyelerinin izinli, raporlu ve görevli olmaları halinde, konuyla ilgili Yardımcısı katılır. Genel Müdürün izinli, raporlu ve görevli olarak toplantıya katılamaması halinde, toplantıya Yapı Malzemesi ve Yapı Denetimi Dairesi Başkanlığından sorumlu Genel Müdür Yardımcısı başkanlık eder. "Komisyonun sekreterlik hizmetleri, Yapı Malzemesi ve Yapı Denetimi Daire Başkanlığı tarafından yürütülür. Komisyon üyeleri, toplantıda görüşülmesini istedikleri konuları ve bu konularla ilgili özet bilgileri, gündeme dahil edilmesi ve diğer Komisyon üyelerinin bilgilendirilmesine imkan tanıyacak şekilde, toplantıdan en az bir hafta önce, olağanüstü hallerde ise en az bir gün önce sekreterlik bildirir.

73 ÜRÜNLERİN PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİNE DAİR YÖNETMELİK Bakanlar Kurulu Karar Tarihi - No: 13/11/ /3529 Dayandığı Kanun Tarihi - No: 29/06/ Dayandığı Kanun Tarihi - No: 29/06/ Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi - No: 17/01/ Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi - No: 17/01/ **Ekli "Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik"in yürürlüğe konulması; Devlet Bakanlığı'nın 02/11/2001 Tarihli ve sayılı yazısı üzerine, 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanunun 14 üncü maddesine göre, Bakanlar Kurulu'nca 13/11/2001 tarihinde kararlaştırılmıştır.** **Ekli "Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik"in yürürlüğe konulması; Devlet Bakanlığı'nın 02/11/2001 Tarihli ve sayılı yazısı üzerine, 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanunun 14 üncü maddesine göre, Bakanlar Kurulu'nca 13/11/2001 tarihinde kararlaştırılmıştır.**

74 AMAÇ AMAÇ Bu Yönetmeliğin amacı, ürünlerin piyasaya arzı veya dağıtımı aşamasında veya ürünler piyasada iken ilgili teknik düzenlemeye uygun ve güvenli olup olmadığının gözetimi ve denetimine, bunun sonucunda alınacak önlemlere ve piyasa gözetimi ve denetimi konularında yetkili kuruluşlar arasında koordinasyonun sağlanması ve tavsiye niteliğinde kararlar alınması amacıyla bir Kurul teşkil edilmesine ve bunun görevlerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.

75 KAPSAM Bu Yönetmelik, teknik düzenlemelerin hazırlanmasını, teknik düzenlemelere uygunluk ve ürün güvenliğine ilişkin esasları, ürünlerin piyasaya arzında üretici ve dağıtıcıların yükümlülüklerini, piyasa gözetimi ve denetimine ilişkin usul ve esasları, yetkili kuruluşların yetki ve sorumluluklarını, piyasa gözetimi ve denetimi çerçevesinde alınacak önlemleri ve Piyasa Gözetimi ve Denetimi Koordinasyon Kurulunun teşkili ile bu Kurulun görevleri ve çalışma usul ve esaslarına ilişkin hususları kapsar.

76 76 TEKNİK DOSYA Teknik dosya, risk ve öneme uygun bir zaman süresi içinde denetim elemanlarının kullanımına sunulmak üzere hazır bulundurulmalıdır, İlk olarak, eğer hazırlanmışsa, 7 gün içerisinde yetkili piyasa gözetimi ve denetimi birimlerine teknik dosyanın bir özeti sağlanır. Teknik dosyanın özetinin mevcut olmaması güvensizlik şüphesi için yeterli bir gerekçe oluşturur. Teknik dokümantasyonun tamamı ancak, güvensizliğin açık olduğu durumlarda talep edilir. Üretici, teknik dosya ve özetini Bayındırlık ve İskan Bakanlığı yetkililerinin ulaşabileceği bir web sitesi adresinde yayımlayarak, söz konusu web sitesi adresini ürünü piyasaya sürdüğü irsaliye fişinde belirtir.

77 77 TEKNİK DOSYA İÇERİĞİ Ürüne ait genel tanımlama, Tasarıma ait çizimler, ürünlerin /üretim prosedürüne ilişkin bilgiler, Ürüne ait teknik şartnamelerin listesi ve/veya ilgili direktif şartname listesi. Ürünün ilgili direktifte öngörülen temel gerekleri karşılaması için gerekli kalite faktör değerleri, Ürünün Test belge ve raporları, muayeneler Başlangıç Tip Deneyi sonuçları raporları (onaylanmış kuruluş tarafından düzenlenen),

78 78 TEKNİK DOSYANIN İÇERİĞİ Varsa kalite güvence sistem belgesi ve/veya fabrika üretim kontrol dokümantasyonu (kalite kontrol planı, laboratuar ekipman listesi, üretim yeri akış şeması, paketleme ve depolama durumu, ürün izlenebilirliğinin tanımı (piyasa ve depolama dahil), ürünün dış etken ve diğer malzemelerle karışımını engelleyici tedbirler, üretim ve ürün kontrolünün sağlandığı doküman listesi, deney metod listesi) AT uygunluk Belgesi AT uygunluk Beyanı

79 79 AT UYGUNLUK BEYANI AT Uygunluk Beyanı üreticinin kendisi tarafından düzenlenir. AT Uygunluk Beyanı üreticinin, ürünü ile ilgili olan direktif gereklerine uygun üretim yaptığının bir beyanıdır.

80 80 AT UYGUNLUK BEYANI Biz, (İmalatçının adı) (adresi) aşağıda adı, tipi veya modeli ile seri numaraları verilen ürününün / ürünlerin belirtilen standartlara (veya dokümanlara) uygun olarak (direktifin/direktiflerin numarası) sayılı direktifin/direktiflerin gereklerini karşılayacak şekilde ürettiğimizi beyan ederiz. Ürünlerin Adı, Tipi / Modeli, Seri No İlgili standardlar İlgili dokümanlar Tarih ve yer Yetkili Kişinin İmzası ve Kaşe

81 81 AT UYGUNLUK BELGESİ Üretici veya onun Toplulukta yerleşik yetkili temsilcisinin, piyasaya arz ettiği yapı malzemelerinin bunlara uygulanan tüm temel gereklere uygun olduğunu gösteren belgedir.

82 82 AT UYGUNLUK BELGESİ AT Uygunluk Belgesi özellikle aşağıdaki hususları içerir. Belgelendirme Kuruluşunun adı ve adresi, Üreticinin veya topluluk içindeki kurulmuş temsilcisinin adı ve adresi, Ürünün tanımı (tarifi) (cins,tip, sınıf, kullanım….vb. tanımlar) Ürünün uyacağı hükümler, Ürünün kullanımında uygulanabilir özel şartlar Belge numarası, Uygulanabildiğinde, belgenin geçerlilik süresi ve şartları, Belgeyi imzalamakla görevlendirilmiş olan kişinin adı ve pozisyonu,

83 TEKNİK DÜZENLEMELERİN HAZIRLANMASINA İLİŞKİN ESASLAR Ürünlere ilişkin teknik düzenlemeler yetkili kuruluşlar tarafından hazırlanır. Teknik düzenlemelerde uyumlaştırılmış ulusal standartlara atıfta bulunulması halinde, ilgili uyumlaştırılmış ulusal standartların hazırlanması veya hazırlattırılması, tadil veya revize edilmesi, resen veya yetkili kuruluşların talebi üzerine, Türk Standartları Enstitüsü tarafından gerçekleştirilir. Teknik düzenlemelerde atıfta bulunulan uyumlaştırılmış ulusal standartlar ve ilgili uyumlaştırılmış Avrupa standartlarının isimleri, numaraları ile bunlara ilişkin değişiklikler, bu standartların ilgili olduğu teknik düzenleme belirtilmek suretiyle, yetkili kuruluşlarca, Resmî Gazetede yayımlanır.

84 TEKNİK DÜZENLEMELERE UYGUNLUK VE BU KAPSAMDA ÜRETİCİLERİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ Piyasaya arz edilecek yeni ürünlerin ilgili teknik düzenlemeye uygun olması zorunludur. Bu hüküm, kullanılmış olmakla birlikte değişiklik yapılarak piyasaya tekrar arz edilmesi hedeflenen ürünler ile Avrupa Birliği üyesi ülkeler dışındaki ülkelerden ithal edilen eski ve kullanılmış ürünlere de uygulanır. Bir teknik düzenlemede uyumlaştırılmış ulusal standartlara atıfta bulunulduğu durumlarda, ilgili uyumlaştırılmış ulusal standart veya standartlara uygun ürünün, bu teknik düzenlemede belirtilen ve bir ürünün sahip olması gereken temel gereklere uygun olduğu kabul edilir. Uyumlaştırılmış Avrupa standardı ve uyumlaştırılmış ulusal standardın bulunmadığı alanlarda, teknik düzenlemede yer alan usul ve esaslar çerçevesinde bu teknik düzenlemede belirtilen temel gerekleri karşıladığı kabul edilen uluslararası standartlar, ulusal standartlar ve diğer belgelere uygun ürünün de ilgili teknik düzenlemeye uygun olduğu kabul edilir. Yetkili kuruluş, ilgili teknik düzenlemenin öngördüğü hallerde, bu belgelerin isimlerini ve numaralarını Resmi Gazetede yayımlar.

85 TEKNİK DÜZENLEMELERE UYGUNLUK VE BU KAPSAMDA ÜRETİCİLERİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ Yetkili kuruluş, bu maddenin ikinci ve üçüncü fıkralarında belirtilen belgelerin ilgili teknik düzenlemede belirtilen temel gerekleri karşılamadığını tespit ederse, durumu Komisyona iletilmek üzere derhal Müsteşarlığa bildirir. Ürünün birden fazla teknik düzenleme kapsamına girdiği ve bu teknik düzenlemelerin ürüne aynı uygunluk işaretinin iliştirilmesini öngördüğü durumlarda, uygunluk işareti, ürünün bu teknik düzenlemelere uygunluğunu ve teknik düzenlemelerde belirtilen her türlü uygunluk değerlendirmesi işleminden geçirildiğini gösterir. Teknik düzenlemelerde belirtilmeyen uygunluk değerlendirmesi işlemleri sonucunda verilen ve/veya ulusal veya uluslararası standartlara uygunluğu gösteren işaretler, ürünün üzerinde veya ambalajında uygun bir şekilde yer alabilir, ancak bu işaretler, ilgili teknik düzenlemeye uygunluğu ifade etmez ve teknik düzenlemeye uygunluğu gösteren işaretin anlamı ve şekli hakkında üçüncü şahısları yanıltacak ve uygunluk işaretinin açıkça fark edilmesini engelleyecek şekilde kullanılamaz. Uygunluk işareti veya uygunluk değerlendirme işlemleri sonucunda verilen belgeler tahrif veya taklit edilemez, usulüne uygun olmadan kullanılamaz.

86 ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE BU KAPSAMDA ÜRETİCİLERİN VE DAĞITICILARIN YÜKÜMLÜLÜKLERİ Piyasaya arz edilen ürünlerin güvenli olması zorunludur. Bu hüküm, üretici ve dağıtıcının, alıcıya bu konuda açıkça bilgi vermesi kaydıyla, antika olan veya kullanılmadan önce tamir veya ıslah edilmesi gereken ikinci el ürünlere uygulanmaz. Bir ürünün güvenli kabul edilmesi için; ürünün bileşimi, ambalajlanması, montaj ve bakımına ilişkin talimatlar da dahil olmak üzere özellikleri; başka ürünlerle birlikte kullanılması öngörülüyorsa bu ürünlere yapacağı etkiler; piyasaya arzı, etiketlenmesi, kullanımı ve bertaraf edilmesi ile ilgili talimatlar ve üretici tarafından sağlanacak diğer bilgiler ve ürünü kullanabilecek risk altındaki tüketici grupları açısından değerlendirildiğinde, temel gerekler bakımından azami ölçüde koruma sağlaması gerekir. Daha güvenli bir ürünün üretilmesinin mümkün olması veya piyasada daha az risk taşıyan ürünlerin mevcut olması, ilgili teknik düzenlemede aksi belirtilmedikçe, bir ürünün güvenli olmadığı anlamına gelmez.

87 ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE BU KAPSAMDA ÜRETİCİLERİN VE DAĞITICILARIN YÜKÜMLÜLÜKLERİ Üretici, piyasaya sadece güvenli ürünleri arz etmek zorundadır. Teknik düzenlemelere uygun ürünlerin güvenli olduğu kabul edilir. Teknik düzenlemenin bulunmadığı hallerde, ürünün güvenli olup olmadığı; Türk Standartları Enstitüsü tarafından Türk Standardı olarak kabul edilen bir Avrupa standardına karşılık gelen ulusal standartlar veya mevcut olması halinde Avrupa Birliği teknik özellikleri; bunların olmaması halinde ise Türk Standartları Enstitüsü tarafından Türk Standardı olarak kabul edilen diğer ulusal standartlar veya ilgili sektördeki sağlık ve güvenlik konularına ilişkin iyi uygulama kodu veya bilim ve teknoloji düzeyi veya tüketicinin güvenliğe ilişkin makul beklentisi dikkate alınarak değerlendirilir. Bir ürün bu maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen şartlara uygun olsa dahi, ürünün güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde, yetkili kuruluşlar, ürünün piyasaya arzının kısıtlanması, piyasadan toplatılması ve bertaraf edilmesine ilişkin önlemleri alırlar. Üretici, güvenli olmadığı tespit edilen ürünün kendisi tarafından piyasaya arz edilmediğini veya ürünün güvenli olmaması halinin ilgili teknik düzenlemeye uygunluktan kaynaklandığını ispatladığı takdirde sorumluluktan kurtulur.

88 TEKNİK DÜZENLEMELERE UYGUNLUK VE BU KAPSAMDA ÜRETİCİLERİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ Üretici, kendi faaliyetleri ile sınırlı olmak üzere; ürünün öngörülen kullanım süresi içinde, yeterli uyarı olmaksızın fark edilemeyecek nitelikteki riskleri hakkında tüketicilere gerekli bilgiyi sağlamak, özelliklerini belirtecek şekilde ürünü işaretlemek; gerektiğinde piyasaya arz edilmiş ürünlerden numuneler alarak test etmek, şikayetleri soruşturmak ve yapılan denetim sonuçlarından dağıtıcıları haberdar etmek, riskleri önlemek amacı ile ürünlerin toplatılması ve bertarafı da dahil olmak üzere gerekli önlemleri almakla yükümlüdür. Üretici, ilgili teknik düzenlemede belirtilen tüm belgeleri; bu belgeler kapsamındaki son ürünün yurt içinde üretiliyor ise üretildiği, ithal ise ithal edildiği tarihten itibaren ilgili teknik düzenlemede belirtilen süre, bu sürenin belirtilmemesi halinde yetkili kuruluşça belirlenecek süre boyunca muhafaza etmek ve istenilmesi halinde yetkili kuruluşlara ibraz etmekle yükümlüdür. Dağıtıcı, sahip olduğu bilgiler çerçevesinde, güvenli olmadığını bildiği ürünleri piyasaya arz edemez. Dağıtıcı, faaliyetleri çerçevesinde, ürünlerin taşıdığı riskler ve bu risklerden korunmak için alınması gereken önlemler hakkında ilgililere bilgi verir. Üreticinin tespit edilemediği durumlarda, yetkili kuruluşça belirlenecek süre içinde üreticinin

89 YETKİLİ KURULUŞLARIN YETKİ VE SORUMLULUKLARI Yetkili kuruluşlar, ürünlerin ilgili teknik düzenlemelere uygun ve güvenli olup olmadığını tespit etmek üzere; a) Depolama ve satış yerlerinde düzenli kontroller yapar, b) Gerekli durumlarda, ürünlerin üretim aracı olarak kullanıldığı işyerlerini düzenli olarak denetler, c) (a) ve (b) bentlerinde belirtilen yerlerde rastgele ve ani denetimlerde bulunur. Piyasa gözetimi ve denetimi sırasında yetkili kuruluş üreticiden ; a) Teknik düzenlemesi bulunan ürünlerle ilgili olarak, ürünün ilgili teknik düzenlemeye uygunluğunu gösteren bilgi ve belgeleri, b) Teknik düzenlemesi bulunmayan ürünlerle ilgili olarak, bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinin dördüncü fıkrasında belirtilen kriterlerden üretici tarafından esas alınan kriter veya kriterler çerçevesinde ürünün güvenli olduğunu gösteren bilgi ve/veya belgeleri ister.

90 YETKİLİ KURULUŞLARIN YETKİ VE SORUMLULUKLARI Yetkili kuruluş, gerekli gördüğü hallerde, üründen veya üretim hattından numuneler alır ve bu numunelerin teknik düzenlemeye uygun ve güvenli olup olmadığının testini yapar veya yaptırır. Yetkili kuruluş, teknik düzenlemeye uygunluğu gösteren işaretlerin iliştirilmesi ve kullanımının uygun şekilde gerçekleştirilip gerçekleştirilmediğini ve teknik düzenlemelerde belirtilmeyen uygunluk değerlendirmesi işlemleri sonucunda verilen ve/veya ulusal veya uluslararası standartlara uygunluğu gösteren işaretlere dair bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin altıncı fıkrasında belirtilen kurallara uyulup uyulmadığını kontrol eder ve gerekli tedbirleri alır. Ürünün birden fazla teknik düzenleme kapsamına girdiği ve bu teknik düzenlemelerin her birinin ya da bazılarının farklı yetkili kuruluşların görev alanında bulunduğu hallerde, piyasa gözetimi ve denetimi, ürünün bu teknik düzenlemelerin hükümlerine uygunluğunun eşzamanlı kontrol edilebilmesini teminen ilgili bütün yetkili kuruluşlarca ortaklaşa yürütülür.

91 YETKİLİ KURULUŞLARIN YETKİ VE SORUMLULUKLARI Yetkili kuruluşlar, piyasa gözetimi ve denetiminde, gerekli gördükleri durumlarda, gözetim ve denetime konu ürüne ilişkin uygunluk değerlendirmesi işlemlerinde yer almayan test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşlarının imkanlarından yararlanabilirler. Ancak, test ve kontrol sonucuna göre karar verme sorumluluğu yetkili kuruluşa aittir. Piyasa gözetimi ve denetiminde test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşlarının imkanlarından yararlanılması ve ürünün güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde test ve muayeneye ilişkin giderler üretici tarafından karşılanır. Bu giderler hakkında, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır. Kamu kuruluşlarının başka amaçlarla yaptıkları denetimler sonucunda ortaya çıkan ürüne ilişkin mevzuata uygunsuzluklar; bir kazanın nedenleri araştırılırken ortaya çıkan bilgiler; tüketici, kullanıcı, rakip üreticiler, dağıtıcılar, uygunluk değerlendirme kuruluşları ve onaylanmış kuruluşlar, diğer kamu kuruluşları ve sivil toplum örgütleri tarafından ürünün teknik düzenlemeye uygunsuzluğu ve güvensizliği konusunda yapılan ihbarlar, şikayetler ve bu çerçevede elde edilen bilgiler de yetkili kuruluş tarafından piyasa gözetimi ve denetimi amacıyla kullanılabilir.

92 ÜRÜNÜN PİYASAYA ARZININ GEÇİCİ OLARAK DURDURULMASI Yetkili kuruluş, ilgili teknik düzenlemeye uygunluğu belgelenmiş olsa dahi; bir ürünün güvenli olmadığına dair kesin belirtilerin bulunması halinde, ürünün kontrol yapılıncaya kadar piyasaya arzının geçici olarak durdurulması kararını alır ve bu kararı üreticiye derhal tebliğ eder. Üründen kaynaklanabilecek muhtemel risklerin önlenmesi amacıyla üretici, bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinin yedinci fıkrası hükümleri çerçevesinde, dağıtıcıları durumdan haberdar eder ve risk altındaki grupların bilgilendirilmesini sağlar. Yetkili kuruluş, kesin belirtinin tespit edildiği tarihten itibaren en geç yirmi dört saat içinde kontrollere başlar. Üretici yetkili kuruluşun talebi üzerine, 9 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen bilgi ve belgelere ilaveten,

93 ÜRÜNÜN PİYASAYA ARZININ GEÇİCİ OLARAK DURDURULMASI a. İlgili teknik düzenlemenin öngörmesi nedeniyle, üretici tarafından, ürünün uygunluk değerlendirmesi için bir uygunluk değerlendirme kuruluşu veya onaylanmış kuruluşa başvurulduğu durumlarda, bu kuruluşlara sunulan belgelerin kopyalarını, b. Üretim yerlerinin ve depolarının adreslerini, c. Tasarım ve üretime ilişkin detaylı bilgileri, d. Yetkili kuruluşça gerekli görülecek diğer bilgi ve belgeleri yetkili kuruluşa verir. Ürünün piyasaya arzının geçici durdurulma süresi, ürünün test edilebilmesi için teknik gerekçelerle daha fazla bir süreye ihtiyaç duyulmaması halinde üç günden fazla olamaz. Yapılan kontrol sonucunda, ürünün güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde, yetkili kuruluş yönetmelikte belirtilen önlemleri alır.

94 ÜRÜNÜN PİYASAYA ARZININ YASAKLANMASI, TOPLATILMASI VE BERTARAFI ÜRÜNÜN PİYASAYA ARZININ YASAKLANMASI, TOPLATILMASI VE BERTARAFI Ürünün, ilgili teknik düzenlemeye uygunluğu belgelenmiş olsa dahi, piyasa gözetimi ve denetimi çerçevesinde yapılan kontroller sonucunda güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde, yetkili kuruluş, masrafları üretici tarafından karşılanmak üzere, aşağıdaki önlemleri alır: a. Ürünün piyasaya arzını yasaklar, b. Piyasaya arz edilmiş ürünlerin toplanmasını sağlar, c. Ürüne ilişkin güvensizliğin üretici tarafından giderilmesinin mümkün olduğu hallerde, ilgili teknik düzenlemede belirtilen süre içinde, bu sürenin belirtilmemesi halinde yetkili kuruluşça belirlenecek süre içinde ürünün güvenli hale getirilmesi için üreticiyi uyarır, d. Ürünün üretici tarafından güvenli hale getirilmemesi veya ürünün güvenli hale getirilmesinin imkansız olduğu durumlarda, taşıdıkları risklere göre kısmen veya tamamen bertaraf edilmesini sağlar.

95 ÜRÜNÜN PİYASAYA ARZININ YASAKLANMASI, TOPLATILMASI VE BERTARAFI Yetkili kuruluş, gerekli durumlarda, (a), (b) ve (d) bentlerinde belirtilen önlemlere ilişkin kararlarını, gerekçeleri ile birlikte ve bu önlemlerin uygulanmasına katılmalarını sağlamak üzere üreticilere, dağıtıcılara ve üründen kaynaklanabilecek risklerin önlenmesine katkıda bulunacak diğer ilgili taraflara bildirir. Acil önlem alınması gereken durumlar hariç olmak üzere, yetkili kuruluş gerekli görülmesi halinde, bu madde kapsamında alınacak önlemlere ilişkin olarak üreticinin, dağıtıcının ve üründen kaynaklanabilecek risklerin önlenmesine katkıda bulunacak diğer ilgili tarafların görüşüne başvurur.

96 ÜRÜNÜN PİYASAYA ARZININ YASAKLANMASI, TOPLATILMASI VE BERTARAFI Yetkili kuruluş, (a), (b) ve (d) bentlerinde belirtilen önlemler hakkında gerekli bilgilerin, masrafları üreticiden karşılanmak üzere, ülke genelinde dağıtımı yapılan iki gazete ile ülke genelinde yayın yapan iki televizyon kanalında ilanı suretiyle, risk altındaki kişilere duyurulmasını sağlar. Risk altındaki kişilerin yerel yayın yapan gazete ve televizyon kanalları vasıtasıyla bilgilendirilmesinin mümkün olduğu durumlarda, bu duyuru yerel basın ve yayın organları yoluyla, risk altındaki kişilerin tespit edilebildiği durumlarda ise bu kişilerin doğrudan bilgilendirilmesi yoluyla yapılır. Bu maddede belirtilen masraflar hakkında, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.

97 PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİ KOORDİNASYON KURULU Kurul, Dış Ticaret Müsteşarlığı Dış Ticarette Standardizasyon Genel Müdürü veya görevlendireceği Genel Müdür Yardımcısının başkanlığında, yetkili kuruluşların birer daimi temsilcisinden teşekkül eder. Kurul başkanı, konunun niteliğine göre danışma mahiyetinde uygunluk değerlendirme kuruluşları ile onaylanmış kuruluşların temsilcilerini, özel sektör temsilcilerini ve ilgili diğer uzmanları Kurul toplantılarına çağırabilir. Kurulun sekreterya hizmetleri Genel Müdürlük tarafından yürütülür. KURULUN GÖREVLERİ a. Piyasa gözetimi ve denetiminin etkin işleyişini sağlayabilmek için, piyasa gözetimi ve denetimi konusunda yetkili kuruluşlar arasında işbirliğinin sağlanmasına katkıda bulunmak, b. Piyasa gözetimi ve denetimi sırasında yetkili kuruluşların karşılaştıkları sorunların giderilmesi amacıyla çözüm önerileri üretmek, c. Ürünlere ilişkin teknik mevzuatın yetkili kuruluşlarca hazırlanmasını ve uygulanmasını izlemek, d. Gerektiğinde, teknik mevzuat uyumu ile piyasa gözetimi ve denetimi konularında tavsiye niteliğinde kararlar almaktır.

98 ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER YILLIK RAPOR Yetkili kuruluşlar piyasa gözetimi ve denetimi kapsamında yaptıkları faaliyetlere dair yıllık rapor hazırlar. Yetkili kuruluşlar, bu yıllık raporları bir sonraki yılın en geç ikinci ayının sonuna kadar Kurul Sekreteryası hizmetlerini yürüten Genel Müdürlüğe iletir. BİLGİLERİN GİZLİLİĞİ Piyasa gözetimi ve denetimi sırasında elde edilen bilgiler, risk altındaki grupların sağlık ve güvenliği ciddi ve acil bir tehdit altında olmadıkça gizli tutulmalıdır. BELGELERİN TERCÜMESİ Bu Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin ikinci fıkrası ve 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasında belirtilen belgelerin yabancı dilde hazırlanmış olmaları halinde, yetkili kuruluş üreticiden, bunların Türkçe tercümelerini isteyebilir. Bu tercümeler, yetkili kuruluşça belirtilen süre içerisinde ibraz edilir. CEZA HÜKÜMLERİ Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davrananlar hakkında, 4703 sayılı Kanunda belirtilen idari para cezaları uygulanır. GEÇİCİ MADDE Türkiye ile Avrupa Birliği arasındaki Gümrük Birliği çerçevesinde Türkiye tarafından uyumlaştırılması gereken teknik mevzuattan uyumlaştırılmamış olanlar kapsamında yer alan ve Avrupa Birliğinden gelen bir ürünün, Birliğin ilgili mevzuatına uygun olduğu belgelenmiş olsa dahi güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde, bu ürünün, yetkili kuruluşça piyasaya arzının kısıtlanması, yasaklanması veya piyasadan toplatılması hakkında 1/95 sayılı Türkiye ile Avrupa Topluluğu Ortaklık Konseyi Kararı'nın 10 uncu maddesi hükümleri uygulanır. YÜRÜRLÜK Bu Yönetmelik 11/01/2002 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer. YÜRÜTME Bu Yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

99 99 İLGİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM. BAYINDIRLIK ve İSKAN BAKANLIĞI Yapı İşleri Genel Müdürlüğü Kudret SÖNMEZ 0 [ 262 ] gmail.com


"1 PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİ KUDRET SÖNMEZ YAPI MALZEMELERİ ŞUBE MÜDÜRÜ 29 KASIM 2010 KOCAELİ BAYINDIRLIK ve İSKAN BAKANLIĞI Yapı İşleri Genel Müdürlüğü." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları