Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SAKARYA’NIN REKABET GÜCÜNÜN BELİRLENMESİ VE GELİŞTİRİLMESİ SANAYİ-TİCARET.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SAKARYA’NIN REKABET GÜCÜNÜN BELİRLENMESİ VE GELİŞTİRİLMESİ SANAYİ-TİCARET."— Sunum transkripti:

1 SAKARYA’NIN REKABET GÜCÜNÜN BELİRLENMESİ VE GELİŞTİRİLMESİ SANAYİ-TİCARET

2 SAKARYA SANAYİİ SEKTÖREL DAĞILIMI

3 SEKTÖREL İSTİHDAM DURUMU

4 SAKARYA İLİNDE İHRACAT ve İTHALAT (Bin Dolar)

5 SAKARYA’NIN İHRACAT KALEMLERİ Canlı Hayvan Ürünleri Canlı Hayvan Ürünleri Muhtelif Orman Ürünleri ve Mobilya Muhtelif Orman Ürünleri ve Mobilya Mermer Ürünleri Mermer Ürünleri Fındık Fındık Yaş Sebze ve Meyva Yaş Sebze ve Meyva İnşaat Malzemeleri İnşaat Malzemeleri Maden Metal Ürünleri Maden Metal Ürünleri Kamyonet, Midibüs, Kamyon Kamyonet, Midibüs, Kamyon Oto Aksesuarı ve Yedek Parça Oto Aksesuarı ve Yedek Parça Gıda Ürünleri Gıda Ürünleri

6 SAKARYA’NIN İTHALAT KALEMLERİ İşlenmemiş Ağaç Mamulleri (Kaplama) İşlenmemiş Ağaç Mamulleri (Kaplama) Tomruk, Kereste ve Parke Taslağı Tomruk, Kereste ve Parke Taslağı Oto Yedek aksamı Oto Yedek aksamı PVC (Kapı ve Pencere Ham Maddesi) PVC (Kapı ve Pencere Ham Maddesi) Rulo Saç Mamulleri Rulo Saç Mamulleri İşlenmemiş Ham Alüminyum İşlenmemiş Ham Alüminyum Treyler Yedek aksamı Treyler Yedek aksamı Cam Yünü ve Cam Lifi Cam Yünü ve Cam Lifi Muhtelif Makine ve Techizat Muhtelif Makine ve Techizat

7 SAKARYA’DA AÇILAN ve KAPANAN ŞİRKET SAYISI

8 KAPASİTE KULLANIM ORANLARI Yıllar SEKTÖRLER TOPLAM Orman ürünleri53,2452,2451,22 Makine60,0060,3259,07 Dokuma Petrokimya69,3154,3158,17 Yapı-inşaat56,9354,2543,06 Elektrik-Elektronik40,0044,1746,67 Gıda60,1356,7157,37 Taşıt-Araç64,0066,00 Metal55,5050,8858,00

9 KAPASİTE KULLANIM ORANLARI

10 İLK 500 FİRMA İÇİNDE SAKARYA’DA FAALİYET GÖSTEREN FİRMALAR Goodyear Lastikleri T.A.Ş Goodyear Lastikleri T.A.Ş OTOYOL San. A.Ş OTOYOL San. A.Ş Otokar Otobüs Karoseri San. A.Ş. Otokar Otobüs Karoseri San. A.Ş. PİLSA Plastik Sanayi A.Ş. PİLSA Plastik Sanayi A.Ş. Federal-Moğul Segman ve Gömlek San. A.Ş. Federal-Moğul Segman ve Gömlek San. A.Ş. Şenpiliç Gıda San. A.Ş. Şenpiliç Gıda San. A.Ş. Aydın Örme Sanayi Tic. A.Ş. Aydın Örme Sanayi Tic. A.Ş.

11 DEPREM SONRASI SAKARYA Sakarya, Marmara Depremi öncesinde, Türkiye’nin en başarılı İllerinden birisiydi. Marmara Depremi en büyük hasarı Sakarya’da yaratmıştır. Adapazarı’nın yüzde 70’i hasar görmüş; konut, işyeri tamamen yıkılmıştır. Sanayi tesislerinin % 23’ü tamamen yıkılmış, % 58’i orta hasarlı ve %19’u da az hasalıdır. 20 bin aile göç etmiştir. Buda yaklaşık 80 ile 100 bin civarında bir nüfusa tekabül etmektedir. Şehir merkezinde birçok iş merkezi yerle bir olup, ticari hayatın felç olmasına sebep olmuştur.

12 DURUM DEĞERLENDİRMESİ: SWOT Sakarya Sanayi ve Ticaretinin… Güçlü YönleriGüçlü Yönleri Zayıf YönleriZayıf Yönleri Sakarya Sanayi ve Ticaretinin Önündeki... FırsatlarFırsatlar TehditlerTehditler

13 Güçlü Yönler… Türkiye’nin en gelişmiş bölgesinde bulunmak… Geniş pazar imkanı Türkiye’nin en gelişmiş bölgesinde bulunmak… Geniş pazar imkanı Gelişmiş bir sanayi ve ticaret altyapısı (OSB, ulaşım, finansman, sanayi ve ticari merkezlere yakınlık) Gelişmiş bir sanayi ve ticaret altyapısı (OSB, ulaşım, finansman, sanayi ve ticari merkezlere yakınlık) Kaynak donanımının değişik sanayi faaliyetini besleyecek nitelikte olması (tarım sanayi) Kaynak donanımının değişik sanayi faaliyetini besleyecek nitelikte olması (tarım sanayi) Nitelikli işgücü edinebilme imkanı (Kocaeli, İstanbul’a yakınlık) Nitelikli işgücü edinebilme imkanı (Kocaeli, İstanbul’a yakınlık) Referans sanayi yatırımlarının varlığı (Goodyear, Toyota, Otokar, Otoyol) Referans sanayi yatırımlarının varlığı (Goodyear, Toyota, Otokar, Otoyol) Beyaz ette uzman işletmelerin oluşması Beyaz ette uzman işletmelerin oluşması

14 Zayıf Yönler Henüz sanayileşmiş bir il niteliğini kazanamaması (tarımsal nüfus hala ağırlıkta) Henüz sanayileşmiş bir il niteliğini kazanamaması (tarımsal nüfus hala ağırlıkta) Sanayinin ilin kaynak donanımıyla uyumlu olmaması Sanayinin ilin kaynak donanımıyla uyumlu olmaması Mevcut sanayi sektörlerinin (vagon, otomotiv yan sanayi, gıda…) geliştirilememesi, üzerine yetkinlik inşa edilememesi Mevcut sanayi sektörlerinin (vagon, otomotiv yan sanayi, gıda…) geliştirilememesi, üzerine yetkinlik inşa edilememesi Girişimcilik kültürünün yeterince gelişmemesi, (yenilikçilik- inovasyon ve markalaşmanın yetersizliği) Girişimcilik kültürünün yeterince gelişmemesi, (yenilikçilik- inovasyon ve markalaşmanın yetersizliği) Kentleşme düzeyinin eksikliği nedeniyle nitelikli elemanların şehirde ikamet etmemeleri Kentleşme düzeyinin eksikliği nedeniyle nitelikli elemanların şehirde ikamet etmemeleri İldeki büyük işletmelerin genel merkezlerinin İstanbul’da olması İldeki büyük işletmelerin genel merkezlerinin İstanbul’da olması Şehirde işletmecilik bilincinin eksikliği nedeniyle tüketicilerin Kocaeli ve İstanbul’daki alış-veriş merkezlerine yönelmeleri Şehirde işletmecilik bilincinin eksikliği nedeniyle tüketicilerin Kocaeli ve İstanbul’daki alış-veriş merkezlerine yönelmeleri Depremle özdeşleşik imaj Depremle özdeşleşik imaj Düşük kapasite kullanım oranları Düşük kapasite kullanım oranları KOBİ’lerde işletmecilik bilgi düzeyinin yetersizliği (maliyet, pazarlama, kalite, dış ticaret) KOBİ’lerde işletmecilik bilgi düzeyinin yetersizliği (maliyet, pazarlama, kalite, dış ticaret)

15 Fırsatlar… Bölge ekonomisiyle eklemlenme potansiyeli Bölge ekonomisiyle eklemlenme potansiyeli Coğrafi konumunun sanayi ve ticari faaliyetlerin gelişmesi için uygunluğu Coğrafi konumunun sanayi ve ticari faaliyetlerin gelişmesi için uygunluğu Serbest Bölge sayesinde dünya ekonomisine açılma Serbest Bölge sayesinde dünya ekonomisine açılma Trakya-İstanbul ve Kocaeli’de sanayinin doygunluğa ulaşması Trakya-İstanbul ve Kocaeli’de sanayinin doygunluğa ulaşması Türkiye’nin dışa açılması ve Sakarya’nın bu süreçten faydalanma potansiyeli (ihracat) Türkiye’nin dışa açılması ve Sakarya’nın bu süreçten faydalanma potansiyeli (ihracat)

16 Tehditler Bölgedeki alternatif yatırım alanları (Bilecik, Balıkesir, Yalova…) Bölgedeki alternatif yatırım alanları (Bilecik, Balıkesir, Yalova…) Kamu politikaları-kamu girişimlerinin kapatılması Kamu politikaları-kamu girişimlerinin kapatılması Genel olarak Türkiye’nin, özel olarak Sakarya’nın ar-ge ve ileri teknolojiye yeterli duyarlılığı göstermemesi Genel olarak Türkiye’nin, özel olarak Sakarya’nın ar-ge ve ileri teknolojiye yeterli duyarlılığı göstermemesi Anadolu’da belli şehirlerin sanayi ve teknolojileriyle öne geçmeleri (Antep, Kayseri, Denizli) Anadolu’da belli şehirlerin sanayi ve teknolojileriyle öne geçmeleri (Antep, Kayseri, Denizli)

17 Sakarya sanayinin temel işletmecilik sorunlarının çözülmesi Sakarya’yı kentleştirmek Sakarya’nın dünya ekonomisiyle bütünleşmesini sağlamak Sakarya’nın büyüme hızını Bölge ve Türkiye ortalamasının üstüne çıkarmak. orta-uzun vade Uzun Vade Kısa Vade HEDEFLER

18 Hedef: Sakarya Sanayinin Temel İşletmecilik Sorunlarının Çözülmesi Sakarya Üniversitesi, Adapazarı Ticaret Sanayi Odası, KOSGEB işbirliğiyle KOBİ Destek Biriminin oluşturulması Sakarya Üniversitesi, Adapazarı Ticaret Sanayi Odası, KOSGEB işbirliğiyle KOBİ Destek Biriminin oluşturulması KOBİ’lerin bire bir analiz edilerek gerekli desteğin verilmesi. KOBİ’lerin bire bir analiz edilerek gerekli desteğin verilmesi. Kalite, maliyetleme, pazarlama, yönetim, belgelendirme konularında KOBİ’lerin sorunlarının çözülmesi Kalite, maliyetleme, pazarlama, yönetim, belgelendirme konularında KOBİ’lerin sorunlarının çözülmesi KOBİ Destek Biriminin oluşturulması Proje

19 Hedef: Sakarya’yı kentleştirmek Fuarlar, festivaller, konferanslar, sanat günleri, alternatif sportif etkinlikler, şehirle özdeşleşik faaliyetler şehrin kültürel dokusunun gelişmesine katkıda bulunur. Kültür Günleri Proje

20 Hedef: Sakarya’nın dünya ekonomisiyle bütünleşmesini sağlamak Serbest bölge, Serbest şehir, Yeni pazarlar bulmak Projeler Organize sanayi bölgelerinin hızlandırılması, Organize sanayi bölgelerinin hızlandırılması,geliştirilmesi, Altyapılarının iyileştirlmesi; Altyapılarının iyileştirlmesi; Şehrin yatırım potansiyelinin ulusal ve dünya genelinde pazarlanması, Şehrin yatırım potansiyelinin ulusal ve dünya genelinde pazarlanması, Ortaklaşa çözümlerin geliştirilmesi, Ortaklaşa çözümlerin geliştirilmesi, Yetişkinlere girişimcilik eğitimi verilmesi Yetişkinlere girişimcilik eğitimi verilmesi

21 Hedef: Sakarya’nın büyüme hızını Bölge ve Türkiye ortalamasının üstüne çıkarmak. Bu merkez istenen belge sayısını azaltacak, Bu merkez istenen belge sayısını azaltacak, yatırımcıya sağlanan teşvikleri bildirecek, yatırımcıya sağlanan teşvikleri bildirecek, Yatırımcıların ihtiyaçlarını takip edecek, Yatırımcıların ihtiyaçlarını takip edecek, Şehre ulusal ve uluslararası sermayeyi çekecek, Şehre ulusal ve uluslararası sermayeyi çekecek, Yatırım işlemlerini kolaylaştıracak Yatırım işlemlerini kolaylaştıracak “Yatırım Koordinasyon Merkezinin” oluşturulması. Proje

22 Zamanınız İçin Teşekkür Ederim. Doç.Dr. Recai COŞKUN Sakarya Üniversitesi


"SAKARYA’NIN REKABET GÜCÜNÜN BELİRLENMESİ VE GELİŞTİRİLMESİ SANAYİ-TİCARET." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları