Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Prof.Dr.Efsun KARABUDAK Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Beslenme ve Diyetetik Bölümü YILDIZLAR VE GENÇLER BALKAN ŞAMPİYONASI 19 – 22 Haziran.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Prof.Dr.Efsun KARABUDAK Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Beslenme ve Diyetetik Bölümü YILDIZLAR VE GENÇLER BALKAN ŞAMPİYONASI 19 – 22 Haziran."— Sunum transkripti:

1 Prof.Dr.Efsun KARABUDAK Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Beslenme ve Diyetetik Bölümü YILDIZLAR VE GENÇLER BALKAN ŞAMPİYONASI 19 – 22 Haziran 2014, BURSA YILDIZLAR VE GENÇLER BALKAN ŞAMPİYONASI 19 – 22 Haziran 2014, BURSA BESLENME DURUMU DEĞERLENDİRME RAPORU

2 Sporcuların Genel Özellikleri DeğişkenlerErkekKadın Yaş,yıl15.9± ±1.44 Masa tenisi uğraşma süresi, yıl 7.6± ±2.37 Gün/haftada6.3± ±1.00 Saat/günde3.1± ±0.86

3 Genel özellikleri içeren anket formu

4 24 Saatlik Besin Tüketim Değerlendirmesi

5 Sıvı Tüketim Değerlendirmesi

6 Antropometrik Değerlendirme

7 Sporcuların Antropometrik Özellikleri DeğişkenlerErkekKadın Boy uzunluğu, cm Vücut ağırlığı, kg63,854,4 Vücut yağ miktarı, kg Vücut yağ yüzdesi,%13,721,9 Vücut su miktarı, kg31,040,3 Vücut su yüzdesi, %63,457,3

8 Müsabaka sabahı spot idrar örneklerinde yoğunluk analizi

9 9 Hidrate; yeterli sıvı alımı Dehidrate; yetersiz sıvı alımı Ciddi dehidrate; Doktorla görüşülmeli İdrar rengi koyu ise vücut susuz kalmıştır. Mutlaka SU içilmeli…

10

11 ErkekKadın İdrar yoğunluğu, g/cm Reaksiyon zamanı,saniye0.277± ± Korelasyon,r * ** p<0.05 ErkekKadın İdrar yoğunluğu, g/cm Su alımı, ml1750± ±715 Korelasyon,r-0,266-0,162 Toplam sıvı alımı, ml2835± ±1189 Korelasyon,r-0,527*0,111 *p<0.05

12 Beslenme Bilgi Durumları Erkek(n:12)Kadın(n:12) Beslenmem performansımı etkiliyor? Evet11 (%91.7)10 (%83.3) Beslenme ile ilgili yeterli bilgiye sahip misiniz?Evet8 (%66.7) Beslenmeye ait bilgileri nereden alıyorsunuz ? Antrenör İnternet Diyetisyen Yazılı/sözlü basın Aile fertleri 9 (%75.0) - 3 (%25.0) 6 (%50.0) 2 (%16.7) 1 (%8.3) 2 (%16.7) 1 (%8.3) Beslenmenizi/besin seçiminizi kim düzenler? Antrenör Aile fertleri Kendim 2 (%16.7) 3 (%25.0) 7 (%58.3) - 3 (%25.0) 10 (%83.3)

13 Besinsel Ergojenik Kullanım Durumları Erkek(n:12)Kadın(n:12) Kullanım durumu Evet Bazen - 2 (%16.7) 1 (%8.3) 6 (%50.0) Kullanılan çeşit Balık yağı Kalsiyum Mineral/kompleks C vit. - 2 (%100) 2 (%28.6) 2 (28.6) 3 (%42.9) Kullanma nedeni Sağlığımı koruyor/geliştiriyor Hastalılardan koruyor Enerji sağlıyor Çevremden gelen öneriler 2 (%16.7) - 3 (%25.0) 2 (%16.6) 1 (%8.3)

14 Performansı Artıran Yiyecek/İçecekler Erkek(n:12)Kadın(n:12) Performansı artıran yiyecek/içecek Evet4 (%33.3)8 (%66.7) Yiyecekler Çikolata Fıstık ezmesi Meyve 2 (%50.0) 1 (%25.0) 2 (%50.0) 6 (%75.0) 1 (%12.5) 2 (%25.0) İçecekler Sporcu içeceği Enerji içeceği Meyve suyu 2 (%50.0) - 1 (%25.0) - 2 (%16.6) 1 (%8.3)

15 Enerji ve Makro Besin Ögeleri Tüketim Durumu ErkekKadın Enerji, kkal3174± ±855 Karbonhidrat, %55.5± ±6.5 Protein,%14.8± ±1.16 Protein, g/kg1.74± ±0.50 Yağ, %30±5.632±5.7 Posa,g30.1± ±5.8

16 YANLIŞ !! “Egzersiz için gerekli olan enerjinin önemli bir bölümünün proteinlerden sağlandığına ve ne kadar fazla protein tüketilirse kas kütlesinin o kadar fazla olacağına inanılması” MÜSABAKA GÜNÜ 16

17 AMAÇÖNERİÖRNEK *Kas glikojen depolarını doldurmak *Hidrasyonu sağlamak *CHO zengin gıdalar (düşük GI besinler) *Az yağlı gıdalar *Düşük Posalı gıdalar *Alışkanlığı olunan gıdalar *Yeterli sıvı alım programı *Makarna, pilav *Tavuk, yağsız *Komposto *Meyve suyu *Su MÜSABAKA ÖNCESİ GÜN 17

18 *Müsabaka öncesi yemek gaz yapan besinlerden oluşmaktadır. Örn; mercimek çorba, bulgur pilavı, *Müsabaka öncesi tüketilen yemek yağlı besinlerden oluşmaktadır. Örn; patates cipsi, tavuk kanat *Sadece ana öğünler tüketilmektedir. Sabah kahvaltısı….. saat:7.00 Öğle yemeği…………saat: Akşam yemeği………saat: MÜSABAKA ÖNCESİ GÜN;

19 19 Sabah Erken saatlerde ise; Kahvaltı 1-2 saat önce…… kkal Öğle Saatlerinde ise; Kahvaltı 3-4 saat önce…….800 kkal MÜSABAKA GÜNÜ 19

20 *Kahvaltıda yağlı besinler tüketilmektedir. Yumurta, yumurtalı ekmek, sosis, sucuk, zeytin, tereyağı, poğaça… Aynı anda tüketilmektedir. MÜSABAKA GÜNÜ;

21 *Müsabaka durumuna göre sporcular öğle yemeğini saat 15 gibi tüketmek üzere otele gitmişlerdir. *Bu arada atıştırmalıklar yiyecekler/içecekler (karbonhidrat içerikli) tüketilmemiştir. *Bazıları saat:17 de ara öğün olarak muz, çikolata, bisküvi tüketmiştir. MÜSABAKA GÜNÜ;

22 *Sıvı alımının genelde yetersiz olduğu görülmüştür. *Birçok sporcunun yanında sıvı alım kabı yoktu. *Kolalı veya gazlı içecek tüketimi çok fazladır. MÜSABAKA GÜNÜ;

23 30 DAKİKA İÇİNDE ARA ÖĞÜN tüketilmeli!!… MÜSABAKA SONRASI 23

24 *Antrenör doğru bilgi vermeli, yönlendirme/motivasyon sağlamalı, *Sporcu egzersiz öncesi/sırası/sonrası beslenme konularında bilgilendirilmeli, *Egzersiz günü/Müsabaka günü beslenme ve sıvı alım programları her bir sporcu için düzenlenmeli *Menü planlamaya dikkat edilmeli, *Toparlanma sürecine önem verilmeli


"Prof.Dr.Efsun KARABUDAK Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Beslenme ve Diyetetik Bölümü YILDIZLAR VE GENÇLER BALKAN ŞAMPİYONASI 19 – 22 Haziran." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları