Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

DORUK DAĞCILIK KAYA BUZUL DOĞA SPORLARI KULÜBÜ K A M P Ç I L RAFTİNG

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "DORUK DAĞCILIK KAYA BUZUL DOĞA SPORLARI KULÜBÜ K A M P Ç I L RAFTİNG"— Sunum transkripti:

1 DORUK DAĞCILIK KAYA BUZUL DOĞA SPORLARI KULÜBÜ K A M P Ç I L RAFTİNG
E Z İ S BUZUL RAFTİNG ARAMA-KURTARMA ORIENTEERING

2 DAĞCILIK ORYANTİRİNG RAFTİNG UMUT KURTARMA Hazırlayan Mustafa ARIS
DAĞ REHBERİ / EĞİTMEN

3 HOŞ GELDİNİZ

4

5

6 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR ORYANTİRİNG’İN TANIMI HER TÜRLÜ İKLİM VE ARAZİ ŞARTLARINDA, GECE VE GÜNDÜZ, PUSULA VE HARİTA YARDIMI İLE EN KISA YOLDAN, EN KISA ZAMANDA HEDEFE ULAŞMASINI SAĞLAYAN, FİZİKİ GÜÇ VE DAYANIKLILIĞINI ARTIRAN, PERSONELDE ÇEŞİTLİ GÖREV VE SORUMLULUKLARI YÜKLENEBİLECEK YETENEKLERİ GELİŞTİREN BİR DOĞA SPORUDUR BU SPOR PERSONELE PRATİK HARİTA BİLGİSİ VE PUSULA KULLANMA YÖNTEMLERİNİ ÖĞRETMEKLE BERABER, AYNI ZAMANDA FİZİKİ GÜÇ DAYANIKLILIK VE NEFSE GÜVEN YETENEKLERİNİDE GELİŞTİRDİĞİNDEN, DİĞER BÜTÜN EĞİTİMLERİNİN PEKLEŞTİRİLMESİNDE EN BÜYÜK DESTEĞİ SAĞLAR. PERSONELİN,HARİTA OKUMA VE PUSULA KULLANMA BECERİSİNİN EN İYİ USTALARI OLMASI GEREKTİĞİNDEN; PERSONEL İÇİN, HEDEF BULMA EN İDEAL BİR SPORDUR.

7 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR ORYANTİRİNG EĞİTİMİNİN AMACI YAYGIN OLAN VE HER GEÇEN GÜN, TEKNİK, TAKTİK, İDARİ YÖNDEN BİLİMSEL VE METODİK BİR SİSTEMLE GELİŞEN; KOŞARAK HEDEF BULMA (ORİENTEERİNG) EĞİTİMİ VE YARIŞMA KURALLARINI, STANDART BİR ÖĞRETİM VE EĞİTİM YÖNTEMİ İLE UYGULANMASINI SAĞLAMAKTIR. KOŞARAK HEDEF BULMADA BU AMACA ULAŞABİLMEK İÇİN: 1) ÇOK İYİ HARİTA OKUMAK VE PUSULA KULLANMAK, 2) FİZİKSEL BAKIMDAN İYİ DURUM DA OLMAK, 3) DİKKATLİ,NEFSİNE HAKİM VE KESİN KARAR VEREBİLME YETENEK VE NİTELİKLERİNE SAHİP OLMAK GEREKMEKTEDİR. BU DA, KONU İLE İLGİLİ ÖĞRETİM, EĞİTİM VE FİZİKİ GÜÇ GELİŞTİRME METOTLARININ BİLİNÇLİ BİR ŞEKİLDE PERSONELE YAPTIRILMASIYLA MÜMKÜNDÜR.

8 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR HARİTANIN TANIMI HARİTA; YERYÜZÜNÜN TAMAMININ VEYA BİR PARÇASININ, KUŞBAKIŞI GÖRÜNÜMÜNÜN, MATEMATİKSEL YÖNTEMLERLE, İSTENİLEN ORANDA KÜÇÜLTÜLEREK, ÖZEL İŞARETLERLE BİR DÜZLEM ÜZERİNE ÇİZİLMİŞ ÖRNEĞİDİR. HARİTASI YAPILAN YERYÜZÜ PARÇASININ ÜZERİNDEKİ HERŞEY, OKUNABİLİRLİĞİNİDE SAĞLAMAK SURETİYLE GERÇEK ŞEKİL VE YÖNÜ İLE ORANTILI OLARAK KÜÇÜLTÜLÜP GÖSTERİLEBİLSEYDİ EN İDEAL HARİTA GERÇEKLEŞMİŞ OLURDU. HARİTANIN ÖNEMİ HARİTA;YERYÜZÜ ŞEKİLLERİNİN,YERLEŞİM YERLERİNİN,YOLLARIN VB. DETAYLARIN YATAY VE DÜŞEY KONUMLARI İLE ARALARINDAKİ MESAFELER VE BİTKİ ÖRTÜSÜ HAKKINDA HEMEN VE AYRINTILI BİLGİ SAĞLAR. HARİTA AYNI ZAMANDA ARAZİ YAPISINDAKİ DEĞİŞİKLİKLERİ VE DOĞAL YERYÜZÜ ŞEKİLLERİNİN YÜKSEKLİKLERİNİ GÖSTERİR.

9 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR HARİTALARIN SINIFLANDIRILMASI 1 .ÖLÇEKLERİNE GÖRE HARİTALAR 2 .TİPLERİNE GÖRE HARİTALAR 3 .MAKSATLARINA GÖRE HARİTALAR HARİTA KENAR BİLGİLERİ VE ÖZEL İŞARETLER 1 . PAFTA BÜNYESİ: HARİTANIN (PAFTANIN) ESASI OLAN, YERYÜZÜ ŞEKİLLERİNİ (ARAZİ ARIZALARI) VE TÜM DETAYLARI BELİRTEN ÇİZİMSEL ŞEKİL VE SEMBOLLERİ İÇERİR. 2 . KİTABE: HARİTA (PAFTA) BÜNYESİNİ ÇEVRELEYEN ÇERÇEVE KISMIDIR. 3 . KENAR BİLGİLERİ: KİTABE ÇERÇEVESİ DIŞINDA KALAN VE PAFTA BÜNYESİNİN OKUNMASINI SAĞLAYAN TÜM BİLGİLERDİR.

10 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR TOPOGRAFİK HARİTA İŞARETLERİ VE RENKLERİ 1 . SİYAH: KİTABE VE COĞRAFİ DEĞERLER, HER TÜRLÜ YOL ÇİZGİLERİ, DEMİR YOLLARI VE BUNLARA AİT SANAT YAPILARI, NİRENGİ VE RAKIM NOKTALARI, ELEKTRİK VE MUHABERE NAKİL HATLARI,SUNİ YARMA VE DOLMALAR,MESKUN YERLER,TEPE VE SIRT GİBİ DOĞAL DETAY İSİMLERİ,KAMU İSTİFADESİNE AÇIK TÜM TESİSLER (CAMİ,OKUL VB.), KENAR BİLGİLERİNİ AÇIKLAMA YAZILARI, TAŞLIK VE KAYALIKLAR, ARAZİ ŞEKLİNDE KAYALIK BÖLGELERİN MÜNHANİLERİ. 2 . MAVİ: SU İLE İLGİLİ TÜM SUNİ VE TABİ DETAYLAR İLE BUNLARIN İSİMLERİ (GÖL,DENİZ,SU DEPOSU,SARNIÇ,SULAMA KANALLARI, SU YOLLARI,ÇELTİK), DİLİM KENARI PAFTALARI İÇİNDE KOMŞU DİLİME AİT GRİD ÇİZGİLERİ VE BUNLARA AİT KENAR BİLGİLERİ, DAİMA KAR ALTINDA OLAN BÖLGELERİN MÜNHANİLERİ. 3 . YEŞİL: TABİATTA YEŞİL OLAN HER TÜRLÜ DETAY (ORMAN, ÇALILIK, MEYVELİK, BAĞLIK VB.). 4 . KIRMIZI: ASFALT YOLLAR , MESKUN YERLER, ÖZEL KULLANILAN BİNALAR, DENİZ FENERLERİ, HAVAALANI İŞARETLERİ, HARİTANIN GİZLİLİK DERECELERİ KAHVERENGİ : TOPOGRAFİK HARİTALARA ÖZELLİĞİNİ VEREN VE ARAZİNİN YAPISINI GÖSTEREN EŞ YÜKSELTİ EĞRİLERİNİN ( MÜNHANİ – İZOİPS ) RENGİDİR .

11 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR ARAZİ ARIZALARI ARAZİ ARIZALARI TABİATTA ÜÇ DURUMDA GÖRÜLÜRLER. BU ÜÇ GRUPTA TOPLANAN ARAZİ ARIZALARI DÜNYANIN OLUŞUMU ESNASINDA MEYDANA GELMİŞ VE ZAMANLA DEĞİŞEREK BU GÜNKÜ GÖRÜNTÜLERİNİ KAZANMIŞLARDIR. BUNLAR; ÇUKURLUKLAR, DÜZLÜKLER VE KABARINTILAR (YÜKSEKLİKLER) DIR. ÇUKURLUKLAR AKARSU VE DURGUN SULARIN TOPLANMASINA ELVERİŞLİ YER ŞEKİLLERİ OLUP, DURUM VE BÜYÜKLÜKLERİNE GÖRE İSİM ALIRLAR. 1. ÇATAK ( DERECİK) 2. DERE 3. ÇAY 4. NEHİR (IRMAK) 5. TALVEG HATTI 6. ANA SU TOPLAMA ÇİZGİSİ 7. KOKURDAN 8. GÖL 9. VADİ 10. HAVZA

12 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR DÜZLÜKLER OVA VE YAYLALARDAN İBARETTİR. KABARINTILAR (YÜKSEKLİKLER) ÇEVRELERİNE GÖRE YÜKSEKLİK GÖSTEREN ARAZİ KABARINTILARI OLUP, ŞEKİL VE BÜYÜKLÜKLERİNE GÖRE İSİM ALIRLAR. BUNLAR; 1. HÖYÜK 2. TEPE 3. DAĞ 4. SIRT 5. SAĞRI 6. SU BÖLÜMÜ HATTI (HATTI TAKSİM) 7. ANA SU BÖLÜMÜ HATTI (HATTI BALA) 8. BOYUN 9. YAMAÇ

13 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR E Ş Y Ü K S E L T İ E Ğ R İ S İ N İ N T A N I M I DENİZ ORTALAMA SEVİYESİNDEN BAŞLAYARAK ARAZİ ARIZALARINDA EŞİT YÜKSEKLİKTE GEÇTİĞİ TASARLANAN YATAY DÜZLEMLERİN ARAZİ YÜZÜYLE YAPTIĞI ARA KESİTLERİNİN YATAY DÜZLEM ÜZERİNE İZDÜŞÜMÜDÜR.

14 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ EŞYÜKSELTİ EĞRİLERİNİN ÖZELLİKLERİ
İZMİR EŞYÜKSELTİ EĞRİLERİNİN ÖZELLİKLERİ 1 . BİR MÜNHANİ ÜZERİNDEKİ TÜM NOKTALAR DENİZ SEVİYESİNDEN AYNI YÜKSEKLİKTEDİR 2 . HER MÜNHANİ KENDİ ÜZERİNE KAPANIR. 3 . KAPANAN BİR MÜNHANİ TEPE ( ) VEYA ÇUKURU ( ) GÖSTERİR. 4 . MÜNHANİLER ÇATALLAŞMAZ VE BİRBİRİNİ KESMEZLER. 5 . MÜNHANİLER DİK BİR TEPEYİ GÖSTERDİKLERİ ZAMAN BİRBİRLERİNE YAKIN OLURLAR. 6 . DÜZGÜN EĞİMLİ ARAZİDE MÜNHANİ ARALIKLARI EŞİT OLUR. 7 . ÜSTÜ YASSI VE DÜZ TEPELERDE MÜNHANİLER TEPEYE DOĞRU VE ETEKLERDE ORTAYA NAZARAN DAHA SEYREK OLUR. 8 . MÜNHANİLER DERE VE AKARSULARDAN V ŞEKLİNDE , SIRT VEYA SAĞRILARDAN U ŞEKLİNDE DÖNERLER. V NİN AÇIK AĞZI DERENİN AKIŞ İSTİKAMETİNİ, U NUN AÇIK AĞZI SIRT VEYA SAĞRININ YÜKSELDİĞİ TARAFI GÖSTERİR.

15 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR EŞYÜKSELTİ EĞRİLERİNİN ÖZELLİKLERİ

16 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ EŞYÜKSELTİ EĞRİLERİNİN ÖZELLİKLERİ
İZMİR EŞYÜKSELTİ EĞRİLERİNİN ÖZELLİKLERİ Ağaçlık Göl AÇIK ALAN

17 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR SİLÜETLERLE MÜNHANİ ÇİZGİLERİNİ EŞLEŞTİR 1 2 6 3 4 5 7 8 G F E D C B A H

18 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR YÖNLER (İSTİKAMET) HARİTA VEYA ARAZİ ÜZERİNDE DÜŞÜNÜLEN VEYA GÖRÜLEN DÜZ BİR HATTA YÖN (İSTİKAMET) DENİR. GÜNLÜK YAŞANTIDA YÖNLERİ SAĞ,SOL,İLERİ,GERİ,DOĞRU GİBİ İFADELERLE BELİRTİRSEKTE, BU DURUM, DURUŞ POZİSYONLARINA GÖRE DEĞİŞECEĞİNDEN, SİLAHLI KUVVETLERDE ANA YÖNLER; DOĞU, BATI, KUZEY, GÜNEY, TALİ YÖNLER; KUZEYDOĞU, KUZEYBATI, GÜNEYDOĞU, GÜNEYBATI ŞEKLİNDE İFADE EDİLİR. YÖN YERİNE DE İSTİKAMET İFADESİ KULLANILIR. ANA VE TALİ İSTİKAMETLERLE BİRLİKTE DİĞER İSTİKAMETLERİ BELİRTEBİLMEK İÇİN BİR MÜRACAAT HATTINA İHTİYAÇ VARDIR. ASKERİ MAKSATLI VE HARİTACILIKTA MÜRACAAT HATTI OLARAK KUZEY İSTİKAMETİ BAŞLANGIÇ ( 0 ) ALINIR . TEMEL KUZEY İSTİKAMETLERİ A) COĞRAFİ (GERÇEK) KUZEY : KUZEY KUTBU İSTİKAMETİ OLUP, HARİTALARDAKİ MERİDYENLERİN GÖSTERDİĞİ İSTİKAMETTİR. BİR YILDIZLA GÖSTERİLİR . B) MANYETİK (İBRE) KUZEY : PUSULA İBRESİNİN GÖSTERDİĞİ KUZEY OLUP, MANYETİK KUTUPLAR İSTİKAMETİNDEDİR.YARIM OKLA GÖSTERİLİR. C) GRİD KUZEYİ : HARİTADA DİKEY GRİD ÇİZGİLERİNİN GÖSTERDİĞİ İSTİKAMETTİR. (GK) HARFLERİYLE GÖSTERİLİR.

19 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR KOŞARAK HEDEF BULMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ TERİMLER 1.KOŞARAK HEDEF BULMA HARİTASI: KOŞARAK HEDEF BULMA EĞİTİMİ, ÇALIŞMASI VE YARIŞMASI YAPMAK MAKSADIYLA YAPILMIŞ ULUSLARARASI ORYANTİRİNG FEDERASYONUNUN BELİRLEDİĞİ SİMGELER İÇEREN 1/ VEYA 1/5.000 ÖLÇEKLİ HARİTALARDIR.

20 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR ORYANTİRİNG HARİTASI ÖLÇEK : 1 / MÜNHANİ : 5 MT.

21 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 1.BAŞLANGIÇ NOKTASI: ARAZİDE İŞARETLENMİŞ VE HARİTADA ŞEKLİNDE ÇİZİLMİŞ PARKURA BAŞLAMA NOKTASIDIR. 2.YARDIMCI KONTROL (SALDIRI) NOKTASI: BAŞLANGIÇ VEYA HERHANGİ BİR KONTROL NOKTASINDAN BİR DİĞER KONTROL NOKTASINA VEYA VARIŞA GİDERKEN GÜZERGAH ÜZERİNDE SEÇİLEN, ARAZİDE VE HARİTADA BELİRGİN NOKTALARDIR 3.KONTROL NOKTASI: ARAZİDE İŞARETLENMİŞ VE HARİTADA ŞEKLİNDE ÇİZİLMİŞ PARKURDA UĞRAMA ZORUNLULUĞU OLAN NOKTALARDIR. 4.VARIŞ ( BİTİRİŞ ) NOKTASI: ARAZİDE İŞARETLENMİŞ VE HARİTADA ŞEKLİNDE ÇİZİLMİŞ PARKURUN BİTİŞ NOKTASIDIR.

22 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR P U S U L A KOŞARAK HEDEF BULMA EĞİTİMİ, ÇALIŞMASI VE YARIŞMASINDA KULLANILMAK MAKSADIYLA ÜRETİLMİŞ ÖZEL PLASTİK PUSULALARDIR . KLASİK PUSULA PARMAK PUSULA

23 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR KONTROL İŞARETİ (FENER): BAŞLANGIÇ NOKTASI, KONTROL NOKTALARI VE VARIŞ NOKTASININ, HARİTADA İŞARETLİ OLDUĞU VE ARAZİDE BULUNDUĞU YERİ BELİRTMEK ÜZERE ARAZİYE DİKİLEN İŞARETLERDİR. 31 31

24 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR KONTROL KARTINI İŞARETLEMEYE YARAYAN ELEKTRONİK MALZEMEDİR. SPOR IDENT ( SI )

25 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR ELEKTRONİK KONTROL SİSTEMİ

26 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR ELEKTRONİK KONTROL KARTI: KONTROL KARTINI İŞARETLEMEYE YARAYAN ELEKTRONİK MALZEMEDİR.

27 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR ELEKTRONİK KART ( EMİT )

28 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR SPORCULARIN DERECELERİNİ ELKTRONİK OKUYAN MALZEMEDİR . MİNİ PRİNTIR

29 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR IOF’UN ORGANİZE ETTİĞİ ORYANTİRİNG YARIŞMALARI KOŞARAK ORYANTİRİNG KAYAKLA ORYANTİRİNG DAĞ BİSİKLETİYLE ORYANTİRİNG ELLE KULLANILAN ÖZÜRLÜ ARABASIYLA ORYANTİRİNG YAPILAN TÜRLERİ BULUNMAKTADIR. AYRICA SON YILLARDA YAZILI VE GÖRSEL BASININ İLGİSİNİ ÇEKMEK İÇİN KENT İÇLERİNDEKİ PARKLARDA YAPILAN TÜRÜ DE BULUNMAKTADIR. BU TANITIM YAZISININ AŞAĞIDAKİ BÖLÜMLERİNDE ORYANTİRİNG, KOŞARAK YAPILAN ORYANTİRİNG ANLAMINDA KULLANILACAKTIR. DİĞER ORYANTİRİNG TÜRLERİNİN ÜLKEMİZDE ORTAYA ÇIKACAK TALEPLERE GÖRE ZAMAN İÇİNDE GELİŞECEĞİ TAHMİN EDİLMEKTEDİR.

30 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR ORYANTİRİNGTE YAŞ KATEGORİLERİ BÜYÜK ERKEKLER YAŞ VE ÜSTÜ (1986 VE ÖNCE DOĞUMLULAR) BÜYÜK BAYANLAR YAŞ VE ÜSTÜ (1986 VE ÖNCE DOĞUMLULAR) GENÇ ERKEKLER YAŞ ( DOĞUMLULAR) GENÇ ERKEKLER YAŞ ( DOĞUMLULAR) GENÇ BAYANLAR YAŞ ( DOĞUMLULAR) YILDIZ ERKEKLER YAŞ ( DOĞUMLULAR) YILDIZ BAYANLAR YAŞ ( DOĞUMLULAR) KÜÇÜK ERKEKLER 16 YAŞ VE ALTI (1991 VE SONRA DOĞUMLULAR) KÜÇÜK BAYANLAR 16 YAŞ VE ALTI (1991 VE SONRA DOĞUMLULAR)

31 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR ORYANTİRİNG PARKUR ÇEŞİTLERİ ORYANTİRİNG PARKURLARI HAZIRLANIRKEN ; 1 . KAPALI PARKUR MÜSABAKANIN BAŞLANGIÇ VE BİTİŞİNİN AYNI YERDE OLMASINA KAPALI PARKUR DENİR . 4 2 8 1 7 5 6 3

32 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR ORYANTİRİNG PARKUR ÇEŞİTLERİ AÇIK PARKUR MÜSABAKANIN BAŞLANGIÇ VE BİTİŞİNİN FARKLI YERDE OLMASINA AÇIK PARKUR DENİR . 6 2 8 1 7 5 3 6

33 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR MÜSABAKA ÇIKIŞ NOKTASININ HAZIRLANMASI 31 ÇIKIŞ SAATİ HARİTALAR KONTROL HAKEMİ EMİT SIFIRLAMA ÇIKIŞ HAKEMİ EMİT TEMİZLEME BİR DAKİKA ÇİZGİSİ İKİ DAKİKA ÇİZGİSİ ÜÇ DAKİKA ÇİZGİSİ

34 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR MÜSABAKA VARIŞ NOKTASININ HAZIRLANMASI SON HEDEF EMİT DURDURMA 31 SON BAYRAK İLE VARIŞ NOKTASI ARSINDAKİ ŞERİT DEĞERLENDİRME HAKKEMLERİ VARIŞ HAKEMİ

35 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR ORYANTİRİNG YARIŞMA TÜRLERİ ORİENTEERİNG YARIŞMALARININ BİR ÇOK TÜRLERİ VARDIR. BU KISIMDA YALNIZ BELLİ BAŞLI ORIENTEERİNG TÜRLERİ VE UYGULAMALARI HAKKINDA BİLGİ VERİLECEKTİR. BELLİ BAŞLI ORIENTEERİNG TÜRLERİ ŞUNLARDIR: A. KIR ORYANTİRİNGİ ( SERBEST YARIŞMA) B. SAYI ORYANTİRİNG ( PUAN YARIŞMASI ) C. DÜZ ORYANTİRİNG ( GÜZERGAH YARIŞMASI ) Ç. TAKIM ORYANTİRİNGİ( BAYRAK YARIŞMASI )

36 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR KIR ORYANTİRİNGİ ( SERBEST YARIŞMA ) 1. ULUSLAR ARASI YARIŞMALARDA UYGULANAN EN YAYGIN VE EN MÜKEMMEL BİR ORIENTEERİNG TÜRÜDÜR. 2. HER BİR YARIŞMACININ, ARAZİDE TESPİT EDİLEN KONTROL NOKTALARINDAN OLUŞAN PARKURU, AYNI SIRAYA GÖRE TAKİP ETME ZORUNLULUĞU VARDIR. 3. BU TÜR YARIŞMA GÜZERGAH SEÇME VE DAYANIKLILIK SINAVIDIR. BU İKİ FAKTÖR KIR ORIENTEERİNG ‘İNİN VEYA SERBEST ORIENTEERİNG’İN İKİ TEMEL İLKESİNİ TEŞKİL EDER. 4 EĞİTİCİ, YENİ BAŞLATACAĞI PERSONEL İÇİN AZ ZORLUĞU OLAN 5 KM UZUNLUĞUNDA VE İÇİNDE KADAR BİRBİRİNDEN DEĞİŞİK UZAKLIKTA KONTROL NOKTALARI BULUNAN İYİ BİR GÜZERGAH SEÇER. PERSONEL, TECRÜBE KAZANDIKÇA BU MESAFE 15 KM.’YE KADAR ÇIKARILABİLİR. YARIŞMAYA BAŞLAMA VE BİTİRİŞ NOKTALARI AYNI YERDE OLABİLİR.

37 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR SAYI ORYANTİRİNGİ( PUAN YARIŞMASI ) 1. BU TÜR ORIENTEERİNG YARIŞMASINDA, BAŞLANGIÇ BİTİRİŞ NOKTALARI AYNI OLAN VE ETRAFINDA TAKRİBEN 5 KM. KARELİK ALAN İÇİNDE PEK KADAR KONTROL NOKTASI BULUNAN BİR YARIŞMA ARAZİSİ SEÇİLİR. 2.KONTROL NOKTALARINA SIRA NUMARASI VERİLMEYİP BİR DEĞERLENDİRME PUANI VERİLİR. BU DEĞERLENDİRME PUANIN VERİLMESİNDE; BAŞLANGIÇ NOKTASINDAN UZAKTA OLAN VEYA BULUNMASI ZOR KONTROL NOKTALARINA PUAN GİBİ YÜKSEK DEĞERLER, BAŞLANGIÇ NOKTALARINA YAKIN VEYA BULUNMASI KOLAY OLAN KONTROL NOKTALARINA 5-10 PUAN GİBİ DÜŞÜK DEĞERLER VERİLİR. 3.YARIŞMACIYA BELİRLİ BİR SÜRE VERİLİR.YARIŞMACI BU SÜRE İÇİNDE, MÜMKÜN OLDUĞU KADAR YÜKSEK PUANLI VEFAZLA KONTROL NOKTASINI BULARAK EN YÜKSEK PUANI TOPLAMAYA ÇALIŞIR. 4.YARIŞMACI, KONTROL NOKTALARINI BULMADA BİR SIRA TAKİP ETMEYE MECBUR DEĞİLDİR. İSTEDİĞİ SIRAYA GÖRE KONTROL NOKTALARINA UĞRAYARAK GEREKLİ İŞLEM LERİ YAPABİLİR.GÜZERGAHINI ÖYLE BİR ŞEKİLDE TESPİT ETMELİDİR Kİ VERİLEN SÜRE İÇİNDE AZAMİ SAYIDA VE EN YÜKSEK PUANLI KONTROL NOKTALARINI BULMA OLANAĞI OLMALIDIR.

38 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 5. VERİLEN SÜRE İÇİNDE BİTİRİŞ NOKTASINA ULAŞAMAYAN YARIŞMACILARA HER SANİYE GECİKME İÇİN BİR PUAN CEZA UYGULANIR. ÖRNEĞİN: BİTİRİŞ NOKTASINA 5 DAKİKALIK GECİKME İLE ULAŞAN BİR YARIŞMACININ TOPLAM PUANINDAN 30 PUAN DÜŞÜLÜR. (5 DAKİKADA 30 TANE 10 SANİYE VARDIR). 6. BİRLİKÇE KİTLE HALİNDE YAPILAN YARIŞMALARDA DA BU CEZA PUANI GEÇ KALI NAN HER DAKİKA İÇİN 5 PUAN ŞEKLİNDE DE UYGULANABİLİR. 7. BU DURUMLARDA, ORİENTEERİNG YARIŞMASINI EN YÜKSEK PUANLA BİTİREN YARIŞMACI VEYA BİRLİK ŞAMPİYON OLARAK İLAN EDİLİR. VERİLEN SÜRE İÇİNDE BİTİRİ- LEN YARIŞMALAR İÇİN AYRI BİR DEĞERLENDİRME PUANI VERİLMEZ. BUNUN SEBEBİ İSE YARIŞMACININ İYİ BİR ZAMAN DEĞERLENDİRMESİ İLE BİRLİKTE, KOŞMA, MESAFE TAHMİNİ, PUSULA KULLANMA VE HARİTA OKUMA YETENEKLERİNİ İYİCE KULLANARAK DEĞERLENDİRMESİ İÇİNDİR. 8. BU METOT ORİENTEERİNG ÇALIŞMALARINA VE YARIŞMALARINA İLK BAŞLAYAN VE BU İŞİN ACEMİSİ OLAN PERSONEL İÇİN EN İYİ ÖĞRETİM YOLUDUR. ÇÜNKÜ HEM KOLAY HEMDE ZOR KONTROL NOKTALARININ BULUNMASI YENİ BAŞLAYANLARIN KOLAY NOKTALARI BULARAK KENDİLERİNE GÜVEN KAZANMALARINI SAĞLAR.

39 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 9. BU YARIŞMA TÜRÜ BİR TAKIM YARIŞMASI OLARAK TA YAPILABİLİR. BU DURUMDA BİR BÖLÜĞÜN TAKIM VE MANGALARINDAN SEÇİLEN 4 YARIŞMACIDAN OLUŞAN EKİPLER, TEŞKİL EDİLİR. HER EKİB’E 4 İŞARETLİ HARİTA İLE BİRLİKTE KONTROL NOKTALARININ PU AN DEĞERLERİNİ GÖSTEREN BİRER PUAN KAĞIDI VERİLİR. BU HARİTA VE PUAN KAĞIDI BÜTÜN KONTROL NOKTALARINI İÇİNE ALIR VE HER NOKTANIN PUAN DEĞERİNİ GÖSTERİR. 10. TAKIM KAPTANI BÖYLE BİR YARIŞMADA ZOR KONTROL NOKTALARINI EKİPTEKİ İYİ YARIŞMACILARA DAHA KOLAY OLANLARINIDA ZAYIF YARIŞMACILARA VERMELİDİR EKİBİN DÖRT ELEMANININ TAMAMI DÖNDÜKTEN SONRA YARIŞMA TAMAMLANMIŞ OLUR. 12.TAKIMLAR SEKİZ YARIŞMACIDANDA OLUŞTURULABİLİR,BU DURUMDA EN İYİ BEŞ YARIŞMACININ PUANLARI TOPLANARAK TAKIM BAŞARISI TESBİT EDİLİR.

40 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR DÜZ ORYANTİRİNG (GÜZERGAH YARIŞMASI ) 1. BU YARIŞMA TÜRÜ, BİR TEK ÖNEMLİ FARKLILIK DIŞINDA KIR ORİENTEERİNGİNİN AYNISIDIR. BU YARIŞMADA,HARİTA ÜZERİNE KONTROL NOKTALARI İŞARETLENMEZ YALNIZCA GÜZERGAH ÇİZİLİR. BU GÜZERGAH BAZEN BİR PATİKA YOL BOYUNCA GİDER, BAZEN DİREK BİR İSTİKAMETTE BİR KORU İÇİNDEN GEÇER, FAKAT SONUNDA DAİMA YARIŞMANIN BAŞLADIĞI BAŞLANGIÇ NOKTASINA GELİR. 2. BUNDAN DOLAYI YARIŞMACI BU GÜZERGAHI, DOĞRU BİR PUSULA KULLANMA VE HARİTA OKUMA İLE TAKİP ETMELİDİR. YARIŞMACI DOĞRU GİDERSE BU GÜZERGAH ÜZERİNDEKİ SAKLI NOKTALARI BULUR. GÜZERGAHI EN ÇABUK BİTİREN VE KARTINDA EN FAZLA KONTROL DAMGASI BULUNAN YARIŞMACI YARIŞMANIN GALİBİDİR. 3. YARIŞMAYI DÜZENLEYEN EĞİTİCİ, BİR YARIŞMACININ DİĞER BİR YARIŞMACIYI TAKİP ETMESİNİ ÖNLEMEK İÇİN YARIŞMACILARIN UZUN ARALIKLARLA YARIŞMAYA BAŞLAMALARINA DİKKAT ETMELİDİR. TESPİT EDİLEMEYEN HER KONTROL NOKTASI İÇİN DAKİKALIK BİR ZAMAN CEZASI VERİLİR, BU SÜRE YARIŞMACININ YARIŞMAYI BİTİRME SÜRESİNE EKLENİR.

41 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 4. DÜZ ORİENTEERİNG YARIŞMASI, PERSONEL İÇİN EN İYİ BİR EĞİTİM TÜRÜDÜR. BU YARIŞMADA PERSONEL YARIŞMA SÜRESİNCE PATİKA , YOL, DERE, KAVŞAK GİBİ HER NE OLURSA OLSUN NEREDE OLDUKLARINI BİLİRLER. GENELLİKLE KONTROL NOKTALARI BELİRGİN YERLERE KONULARAK İYİ BİR ÇALIŞMA İMKANI YARATILIR.EĞİTİCİ GÜZERGAH HAZIRLARKEN HARİTA ÜZERİNE (X) İŞARETLERİ KOYARAK GÜZERGAH ÜZERİNDEKİ KONTROL NOKTALARININ BU (X) İŞARETLER ARASINDA BİR YERDE OLDUĞUNA DAİR İP UÇLARI VEREBİLİR, BU SURETLE KONTROL NOKTALARINI BULAMAYAN BİR YARIŞMACI GERİYE DÖNEREK BU KONTROL NOKTASINI BULABİLİR VEYA YARIŞMAYA DEVAM EDEREK BİTİŞ NOKTASINA ULAŞIR.

42 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR TAKIM ORYANTİRİNGİ( BAYRAK YARIŞMASI ) 1. KIR ORİENTEERİNGİNDEKİ BÜTÜN KURALLAR BU YARIŞMADA AYNEN UYGULANIR. BU YARIŞMANIN ÖZELLİĞİ TAKIMIN ÜÇ SPORCUDAN OLUŞMASI, ÜÇ AYRI PARKUR HAZIRLANMASI VE HER BİR YARIŞMACININ YALNIZ BİR TEK AYAK KOŞMASIDIR. 2. ÇIKIŞ YERİNDEN ÜÇ AYRI İSTİKAMETE KOŞULUR. YARIŞMANIN BİTİMİNDE HER TAKIMDAKİ 3 SPORCUNUN ZAMANLARI TOPLANARAK SIRALAMA YAPILIR. 3. KONTROL NOKTALARININ GÜÇLÜĞÜ YARIŞMACILARIN SEVİYESİNE GÖRE DÜZEN- LENMELİDİR. İLK AYAK KM. LİK MESAFE İKEN DİĞER AYAKLAR DAHA UZUN VEYA DAHA ZOR OLARAK TESPİT EDİLEBİLİR.

43 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR BAYRAK YARIŞMASI KURALLARI YARIŞMALAR HER İKİ GÜN DE BAYRAK YARIŞMASI ESAS ALINARAK HAZIRLANAN PARKURLARDA ORGANİZE EDİLİR. BAYRAK YARIŞMASI, BİREYSEL YARIŞMALARA UYGUN OLARAK YAPILIR. * BAYRAK TAKIMLARI 3 KİŞİDEN OLUŞUR. * BAYRAK YARIŞMASINDA TAKIMLARIN İLK SPORCULARI İÇİN TOPLU ÇIKIŞ VERİLİR. * BAYRAK YARIŞMA PARKURLARI, TOPLAMDA BÜTÜN TAKIMLARIN AYNI KONTROL NOKTALARINI KOŞACAKLARI ŞEKİLDE DÜZENLENİR. * BAYRAK YARIŞINDAKİ DEĞİŞİM, SPORCULARIN BİRBİRİNE TEMASI İLE GERÇEKLEŞİR. DEĞİŞİM ŞU ŞEKİLDE DE ORGANİZE EDİLİR: GELEN SPORCU ÇIKACAK OLANIN ELİNE DOKUNUR VE TEMASLA BERABER ÇIKACAK SPORCU HARİTA STANDINA DOĞRU KOŞAR. BURADAN HARİTASINI ALIR VE YARIŞMAYA BAŞLAR. TAKIMLARIN İKİNCİ YARIŞMACILARI BİRİNCİ SIRADAKİ TAKIM ARKADAŞLARININ YARIŞMASINI BİTİRİP ELİNE DOKUNDUKTAN SONRA YARIŞMAYA BAŞLAYACAKTIR. ÜÇÜNCÜ YARIŞMACILARI DA İKİNCİ SIRADAKİ TAKIM ARKADAŞLARINDAN SONRA YARIŞMAYA BAŞLAR. ÜÇÜNCÜ YARIŞMACILARININ BİTİŞE VARMASI İLE BAYRAK YARIŞMASI SONUÇLANIR.

44 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR YARIŞMA KURALLARI VE YARIŞMANIN UYGULANMASI TEKNİK KURALLAR 1) YARIŞMA ARAZİSİ: A) YARIŞMA ARAZİSİ; YARIŞMACILARIN FİZİKİ GÜÇ, BİLGİ VE TEKNİK KAPASİTELERİNİ ÖLÇECEK ŞEKİLDE GENİŞ KAPSAMLI OLUR. GENEL OLARAK, TEKNİK YÖNDEN ZOR PARKUR HAZIRLANABİLECEK BİR ALAN SEÇİLMELİDİR. SEÇİLEN ARAZİLER HARİTA OKUMAYA, PUSULA KULLANMAYA VE MÜCADELE ETMEYE İMKAN VERECEK ÖZELLİKTE OLUR. B) YARIŞMALARIN YAPILACAĞI ARAZİNİN, YARIŞMANIN BAŞLANGIÇ/BİTİŞ NOKTALARI İLE KONTROL NOKTALARI BÖLGESİ GİZLİ TUTULUR. YARIŞMA ARAZİSİ MÜMKÜN MERTEBE EN UZUN SÜRE ORİENTEERİNG İÇİN KULLANILMAMIŞ BİR YER OLMALIDIR. EĞER YARIŞMA BÖLGESİ ÖNCEDEN İLAN EDİLİRSE BU BÖLGEDE YARIŞMACILARIN (FERDİ-TAKIM) KAMP VE ANTRENMAN ÇALIŞMALARI YAPMALARI YASAKLANIR. C) ULUSLARARASI DÜZEYDE YAPILACAK BİR ORİENTEERİNG MÜSABAKASINDA YARIŞMA ALANI DENİZ SEVİYESİNDEN İTİBAREN 1200 M. ‘DEN DAHA YÜKSEK OLAMAZ. TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİNİN KENDİ BÜNYESİNDE DÜZENLEYECEĞİ YARIŞMALARDA BU KURAL UYGULANMAZ.

45 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 2) HARİTALAR: A) MÜMKÜNSE 1/10,000 VEYA 1/5,000 ÖLÇEKLİ KOŞARAK HEDEF BULMA HARİTASI KULLANILMALIDIR. B) YARIŞMA ESNASINDA HARİTA OKUMAYI ETKİLEYECEK HER TÜRLÜ ARAZİ ÖZELLİKLERİ HARİTAYA İŞARETLENİR. C) YARIŞMALARDA KULLANILACAK HARİTALAR ARAZİNİN SON DURUMUNU GÖSTERMELİ, HARİTANIN BASIMINDAN SONRA MEYDANA GELEN DEĞİŞİKLİKLER VARSA HARİTAYA İŞLENMELİDİR. D) HARİTALAR, YIPRANMAMASI İÇİN PLASTİK KILIFLAR İÇİNE KONUR. E) BİLGİ KARTI VEYA YARDIMCI BİLGİ KARTI İLE DİĞER BİLGİLER (ÖLÇEK, MÜNHANİ ARALIKLARI,KUZEY İSTİKAMETİ) HARİTAYA İŞLENİR.

46 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 3) YARIŞMA PARKURUNUN PLANLANMASI: A) YARIŞMA PARKURU HARİTA OKUMAYA, PUSULA KULLANMAYA VE GÜZERGAH SEÇMEYE İMKAN TANIYAN, YARIŞMACILARIN BECERİ VE YETENEKLERİNİ ORTAYA KOYABİLECEK ÖZELLİKTE OLUR. B) YARIŞMA PARKURLARININ UZUNLUKLARINA VE HEDEF SAYISINA KARAR VERİLİRKEN, ARAZİNİN ZORLUĞU,MEVSİM ŞARTLARI, YARIŞMACILARIN TECRÜBELERİ VE GÜN VAKTİ DİKKATE ALINIR. C) BİREYSEL YARIŞMALARDA, BİRİNCİ GÜN HAZIRLANACAK PARKURDA EN AZ 15 HEDEF BULUNUR, MESAFE 60 – 90 DAKİKA ARASINDA KOŞULABİLECEK UZUNLUKTA 10 – 12 KM. OLUR,. İKİNCİ GÜN İSE, MESAFE 70 – 90 DAKİKA ARASINDA KOŞULABİLECEK UZUNLUKTA VE 12 – 16 KM. HAZIRLANIR. D) BAYRAK YARIŞMALARINDA HER AYAK AZAMİ 45 – 60 DAKİKA DA KOŞULABİLECEK UZUNLUKTA, TAHMİNEN 5 – 7 KM. OLUR.

47 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 4) YARIŞMA PARKURUNU BELİRTEN SEMBOLLER A) START VE HARİTA DAĞITIM NOKTASI KENAR UZUNLUKLARI 7 MM OLAN EŞKENAR BİR ÜÇGENLE, B) KONTROL NOKTALARI ÇAPI 5 MM OLAN DAİRELERLE, C) BİTİŞ NOKTASI ÇAPLARI 5-7 MM OLAN İÇ İÇE İKİ DAİRE İLE, D) İŞARETLENMİŞ YOLLAR KESİK ÇİZGİLERLE BELİRTİLİR, M M BAŞLANGIÇ KONTROL NOKTASI VARIŞ (START) (HEDEF) (BİTİRİŞ)

48 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR E) HERHANGİ BİR ÜÇGENİN VEYA DAİRENİN MERKEZİ KONTROL NOKTALARININ KESİN YERİNİ GÖSTERİR. ANCAK KONTROL NOKTASI BİZZAT İŞARETLENMEZ. ÇIKIŞ VE KONTROL NOKTALARININ YERLERİNİ BELİRTEN ÜÇGEN VE DAİRELERİN ÇİZİMİNDE, EĞER .ÇİZGİLER BAZI ARAZİ ÖZELLİKLERİNİ KAPATACAKSA ÇİZGİLERİN BU KISIMLARI ÇİZİLMEZ. F) YARIŞMACILARIN KONTROL NOKTALARINA GİDİŞ SIRALARINI BELİRTMEK AMACI İLE HARİTADA KONTROL NOKTALARI SIRAYLA NUMARALANDIRILIR. BU NUMARALAR GÜNEYDEN BAKINCA OKUNACAK ŞEKİLDE YAZILIR G) ÜÇGEN VE DAİRELER DÜZ HATLARLA VE RAKAM SIRASINA UYULARAK BİRLEŞTİRİLİR. H) HARİTA ÜZERİNE YARIŞMA PARKURU KIRMIZI VEYA MOR RENKTE ÇİZİLİR. I) YARIŞMA ALANI DIŞINDAKİ BÖLGELER, EĞİK TARAMA ÇİZGİLERLE (//////////), YASAK OLAN BÖLGE VAR İSE (XXXXXXX) ŞEKLİNDEKİ İŞARETLERLE BELİRTİLİR

49 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 5 ) KONTROL İŞARETİ (FENER) VE TEÇHİZATI: A) FENER ÜÇGEN PRİZMA MEYDANA GETİRECEK ŞEKİLDE ÜÇ DİKDÖRTGENDEN OLUŞUR. B) HER DİKDÖRTGEN 30 X 30 CM. EBADINDA VE KÖŞEDEN KÖŞEYE BEYAZ VE TURUNCU (KIRMIZI) RENKTE İKİ PARÇADAN OLUŞUR. C) KONTROL NOKTALARI, YARIŞMACILARIN GÜÇLÜK ÇEKMEYECEKLERİ YERLERE KONARAK, KONTROL KARTININ İŞARETLENMESİNDE KULLANILAN MÜHÜR, ZIMBA VEYA ELEKTRONİK KART, FENERE BAĞLANIR. D) HER KONTROL NOKTASI BİR KOD İLE BELİRLENİR.( KOD, BİR SAYI VEYA HARF, İSTİSNAİ OLARAK İKİ HARF OLABİLİR) EĞER SAYI KULLANILACAKSA, 30’DAN KÜÇÜK SAYILAR KULLANILMAZ. FENER ÜZERİNE YAZILACAK RAKAM VEYA HARFLER SİYAH RENKTE CM. BOYUNDA VE 6-10 MM. ÇİZGİ KALINLIĞINDA OLUR. E) KOD HARFLERİ, FENERİN ÜÇ YANINA BEYAZ KISIMLARIN İÇİNE (YANDAN GÖRÜLECEK ŞEKİLDE) VE FENER DİKMESİNİN (AYAĞININ) ÜSTÜNE, ÜSTTEN GÖRÜNECEK ŞEKİLDE YAZILIR.

50 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR F) MÜSABAKALARIN BAZI BÖLÜMLERİNDE YARIŞMACILARIN, SEYİRCİLERİN ÖNÜNDEN GEÇİRİLMESİ SAĞLANIR G) YARIŞMACILARA; KUŞ UÇUŞU PARKUR UZUNLUĞU, TIRMANMA MİKTARI, ARAZİNİN YAPISI,TELSİZ İRTİBATI VE MEŞRUBAT NOKTALARININ YERLERİ HAKKINDA BİLGİ VERİLİR VE BİLGİ KARTINA İŞLENİR. H)MÜSABAKA BÖLGESİNE YAKIN VE BENZER ARAZİDE YARIŞMADAN BİR GÜN ÖNCE ANTRENMAN YAPMAK MAKSADIYLA PARKUR HAZIRLANIR. İ)UZUN MESAFELİ YARIŞMALARDA,PARKURUN YAKLAŞIK 1/3 VE 2/3’ÜNDE VEYA KISA PARKURLARDA GEREKİYORSA,ÇOK SICAK HAVALARDA GEÇİŞ GÜZERGAHINDA MEŞRUBAT YERİ AÇILARAK İÇME SUYU,%6 ORANIN-DA ŞEKERLİ SU VEYA MEYVE SUYU VERİLİR.

51 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR YARIŞMACILARLA İLGİLİ KURALLAR A) MEVSİME VE BİTKİ ÖRTÜSÜ CİNSİNE GÖRE SPOR KIYAFETİ İLE BACAK KORUYU-CUSU GİYİLİR. YAĞMURLU VE SOĞUK HAVALARDA GEREKLİ TEDBİR ALINMALIDIR. YARIŞMALARDA HER ÇEŞİT AYAKKABI GİYİLEBİLİR. B) SPORCU KIYAFETLERİNDE RENK SINIRLAMASI YOKTUR. C) YARIŞMACILARIN ÜZERİNDE PUSULA, SAAT, HARİTA VE KILIFINDAN BAŞKA MALZEME BULUNMAZ. (C.P.S., TELSİZ GİBİ ELEKTRONİK CİHAZLAR KULLANILMAZ). D) YARIŞMACILAR, YARIŞMA PARKURUNDAKİ ŞAHIS VE KAMU MALINA ZARAR VERMEZ, YARIŞMA ESNASINDA SİGARA İÇMEZ VE YANICI MADDE KULLANMAZ. E) GÖĞÜS NUMARALARI AÇIKÇA GÖRÜNEBİLECEK ŞEKİLDE KIYAFET GİYİLİR. NUMARA ÖNLÜĞÜ (20X24) CM EBADINDAN BÜYÜK OLMAZ . F) YARIŞMALAR SÜRESİNCE SADECE ORGANİZATÖR BİRLİĞİN TEMİN ETTİĞİ HARİTALAR KULLANILIR. G) ORGANİZATÖR BİRLİKÇE ÇIKIŞTA VE VARIŞTA HER TAKIMA AİT SOYUNMA GİYİNME İÇİN ÇADIR VEYA BARINMA TESİSİ SAĞLANIR. H) DUŞ VE KOLAYLIK TESİSLERİ AÇILIR..

52 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR YARIŞMACILARLA İLGİLİ TAHDİTLER A) YARIŞMACILAR, YARIŞMALAR SÜRESİNCE KENDİLERİNE DİĞER YARIŞMACILARDAN FARKLI HER HANGİ BİR AVANTAJ SAĞLAYAMAZLAR. B) DIŞARDAN YARDIM ALMAK, BERABER KOŞMAK VEYA BAŞKA BİR YARDIMCININ BECERİSİNDEN YARARLANMAK İÇİN ONUN ARKASINDAN VE ONUNLA BİRLİKTE KASITLI OLARAK KOŞMAK YASAKTIR. C) YARIŞMALARDAN ÖNCE YARIŞMA ALANININ YERİNİ BULMAK VE SAPTAMAYA ÇALIŞMAK VE BU ALAN İÇİNDE ÖN ARAŞTIRMA YAPMAK YASAKTIR. BÖYLE BİR DURUM SÖZ KONUSU İSE O YARIŞMACI VE TAKIMIN DİSKALİFİYE EDİLMESİNİ GEREKTİRİR. D) BİR YARIŞMACI DİĞER YARIŞMACILARDAN, ORGANİZASYON GÖREVLİLERİNDEN VEYA SEYİRCİLERDEN YARIŞMA SÜRESİNCE BİLGİ EDİNEMEZLER. E) YARIŞMACILAR PARKUR ÜZERİNDE İZLENMESİ MECBURİ İSTİKAMETLER BULUNDUĞU TAKDİRDE İŞARETLİ YOLU TAKİP EDERLER. F) YARIŞMACILAR KONTROL NOKTALARINA SIRA NUMARALARINA RİAYET EDEREK GİDERLER, HAKEM HEYETİ YARIŞMACILARIN BU SIRAYA UYUP UYMADIKLARINI KONTROL EDER.

53 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR G) BİR KONTROL NOKTASI ATLANDIĞINDA (KONTROL KARTLARINDA BİR İŞARET EKSİKSE ) VEYA KONTROL NOKTALARI YANLIŞ SIRA İLE GEÇİLMİŞSE, O YARIŞMACI DİSKALİFİYE EDİLİR. H) KONTROL NOKTASI ATLANDIĞINDA YARIŞMACI O KONTROL NOKTASINA GERİ GİDEREK TEKRAR SIRAYI TAKİP ETTİĞİ TAKTİRDE DİSKALİFİYE EDİLMEYİP KOŞTUĞU PARKUR VE ZAMANI GEÇERLİ SAYILIR. I) KONTROL KARTINDA İŞARET OLMAMASI YARIŞMACININ HATASI DEĞİLSE (ÖRNEĞİN; KONTROL İŞARETİ MÜHÜR YOKSA VEYA BOZUKSA ) VE YARIŞMACININ O KONTROL NOKTASINA UĞRADIĞI KONTROL HAKEMİ VEYA BAŞ HAKEM TARAFINDAN ONAYLANIRSA DERECESİ KABUL EDİLİR. J) YARIŞMACILAR, BİTİŞ ÇİZGİSİNİ GEÇTİKTEN SONRA ORGANİZATÖRÜN İZNİ OLMADAN BİR DAHA YARIŞMA ALANINA GİREMEZLER. K) YARIŞMAYI BIRAKAN BİR YARIŞMACI KONTROL KARTINI VE HARİTASINI BİTİŞ YERİNE GELDİĞİNDE TESLİM EDER. BU YARIŞMACI, YARIŞMALARA HİÇ BİR ETKİDE BULUNAMAZ VE DİĞER YARIŞMACILARA YARDIM EDEMEZ. L) YARIŞMA KURALLARINA UYMAYAN YARIŞMACI DİSKALİFİYE EDİLİR.

54 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR YARIŞMA PARKURUNUN VE YARIŞMACILARIN DENETLENMESİ A) HEDEF BULMA MÜSABAKALARININ SAĞLIKLI BİR ŞEKİLDE SONUÇLANMASI İÇİN ORGANİZASYON KOMİTESİ TEKNİK TOPLANTIDA ALINACAK KARARA GÖRE, PARKUR GÖZETLEYİCİSİ HAKEMLER VASITASIYLA, YARIŞMACILARI VE YARIŞMA ALANINI DENETLER. B) KONTROL NOKTALARINDA YARIŞMACILARIN KONTROL NOKTASINDAN GEÇİŞ ZAMANI VE GÖĞÜS NUMARALARINI KAYDEDECEK BİR KONTROL GÖREVLİSİ (HAKEM) BULUNDURULUR. C) KONTROL GÖREVLİLERİ, HİÇ BİR YARIŞMACIYA, KARIŞMAZ, ALIKOYMAZ, ZAMAN, MEVKİ VEYA HERHANGİ BİR HUSUSTA BİLGİ VERMEZ,SESSİZ KALIR VE DİKKAT ÇEKMEYEN BİR ELBİSE GİYERLER. Ç) ELEKTRONİK HEDEF KONTROL SİSTEMİ KULLANILDIĞINDA KONTROL NOKTALA-RINDA HAKEM BULUNMAYABİLİR.

55 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR D) PARKUR HAKEMLERİ YARIŞMA ALANINDAKİ UYGUN YERLERDEN (HAKİM TEPE-LERDEN VB.) VİDEO – KAMERA VE/ VEYA DÜRBÜNLE SPORCULARIN BİRBİRLERİ İLE YARDIMLAŞIP YARDIMLAŞMADIKLARINI DENETLER. YARDIMLAŞAN SPORCULARIN GÖ-ĞÜS NUMARALARINI TESPİT EDEREK, YARIŞMA SONUNDA BAŞ HAKEME BİLDİRİRLER. E) HAKEMLER TARAFINDAN, YARDIMLAŞTIĞI TESPİT EDİLEN SPORCULAR DİSKALİ-FİYE EDİLİR. F) ORGANİZASYON SEKRETERİ VE BAŞ HAKEM HER ZAMAN YARIŞMA ALANINA GİREREK, PARKURU VE YARIŞMACILARI DENETLEYEBİLİR. G) ORGANİZASYON SEKRETERİNİN, BAŞ HAKEMİN VE PARKUR GÖZETLEYİCİSİ HAKEMLERİN TESPİTLERİ KESİNDİR, İTİRAZ EDİLEMEZ.

56 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR DİSKALİFİYE SEBEPLERİ A) KONTROL NOKTASINI ATLAMAK B) KONTROL NOKTALARINA YANLIŞ SIRAYLA GİTMEK. C) TESPİT EDİLEN ZAMANDAN DAHA GEÇ DÖNMEK. D) AYNI TAKIMIN VEYA AYRI AYRI TAKIMLARIN SPORCULARI ARASINDA YARDIMLAŞMAK. E) SÜREKLİ BAŞKA BİR SPORCUYU TAKİP ETMEK F) SPORCUNUN, HEDEFLERİN YERİNİ DEĞİŞTİRMESİ,SAKLAMASI VEYA SÖKÜP ATMASI

57 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR YARIŞMANIN İPTALİ A) HARİTADA İŞARETLİ KONTROL NOKTASINA HEDEF KONMAMIŞSA YARIŞMA İPTAL EDİLİR B) HARİTADA İŞARETLİ BÖLGENİN DIŞINA YERLEŞTİRİLEN BİR KONTROL NOKTASI YARIŞMACILARIN 3/4’Ü TARAFINDAN BULUNABİLMİŞSE BU YARIŞMA İPTAL EDİLMEZ, ANCAK BU DURUM BİR YARIŞMA PARKURUNUN BİR KONTROL NOKTASI İÇİN GEÇER-LİDİR. BİRDEN FAZLA KONTROL NOKTASINDA YAPILAN HATALARDA YARIŞMA; İCRA KOMİTESİNİN KARARIYLA İPTAL EDİLİR. YARIŞMANIN TEKRARLANMASINA İCRA KOMİTESİ KARAR VERİR C) KONTROL FENERİ, HARİTA ÜZERİNDE İŞARETLİ 5 MM ÇAPINDAKİ DAİRENİN KAPSADIĞI ALAN İÇERİSİNDE İSE YARIŞMA İPTAL EDİLMEZ. ANCAK KONTROL FENERİ BU DAİRENİN ORTA NOKTASINI İFADE EDEN ARAZİDEKİ YERİNE KONMALIDIR.

58 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR YARIŞMANIN UYGULANMASI 1 ) BİREYSEL YARIŞMALAR : A) BİLGİ KARTINDAKİ YARDIMCI BİLGİLERİ İÇEREN ÖRNEK BİLGİLER BİR GÜN ÖNCEDEN TAKIM ANTRENÖRLERİNE VERİLİR. B) BİREYSEL YARIŞMALAR (SERBEST ) KIR ORİENTEERİNG’İ OLARAK UYGULANIR. C) PROGRAMA UYGUN PEŞ PEŞE TAKİP EDEN İKİ GÜN 1NCİ BİREYSEL VE 2NCİ BİREYSEL YARIŞMA ŞEKLİNDE YAPILIR 2 ) BAYRAK YARIŞMASI: A) BAYRAK YARIŞMASI, ÜÇ AYRI PARKURDA YAPILIR. BİR TAKIMIN ÜÇ SPORCUSU BAŞLANGIÇ VE BİTİŞ YERLERİ AYNI OLAN ÜÇ DEĞİŞİK PARKURDA KOŞAR VE DERECE-LERİ TOPLANIR B) BAYRAK YARIŞMASINDA BİREYSEL VEYA TOPLU START UYGULANIR C) BAYRAK YARIŞMA PARKURLARI, BÜTÜN TAKIMLARIN AYNI ETAPLARI VE AYNI KONTROL NOKTALARINI KOŞACAKLARI ŞEKİLDE DÜZENLENİR. D) TOPLU START KULLANILDIĞINDA, PARKURLAR YARIŞMACILARIN BİRİBİRLERİNİ TAKİP ETMEMELERİ İÇİN ALTERNATİFLİ BİR ŞEKİLDE DÜZENLENİR

59 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR E) BİREYSEL START KULLANILDIĞINDA, İLK AYAK BİREYSEL YARIŞMA KURALLARINA UYGUN OLARAK KOŞULUR. İKİNCİ AYAK YARIŞMACILARI, BİRİNCİ AYAĞI BİTİREN TAKIMARKADAŞLARINDAN SONRA YARIŞMAYA BAŞLAR. F) DEĞİŞTİRME BİTİŞ ÇİZGİSİNİN GERİSİNDEKİ İŞARETLİ BİR ALANDA OLUR. G) TOPLU STARTTAN SONRA, BAYRAK YARIŞMASI DOĞRUDAN DEĞİŞTİRME İLE DEVAM EDER VE SON AYAK YARIŞMACILARININ BİTİŞE VARMASI İLE SONUÇLANIR. ZAMAN KAZANMAK MAKSADIYLA KALAN ÜÇÜNCÜ YARIŞMACILARA DA TOPLU START VERİLEBİLİR. H)BAYRAK YARIŞMASI TİPİNİN BÜTÜN DETAYLARI VE BAYRAK YARIŞI İÇİN KULLANILACAK START USULÜ HAKKINDA ORGANİZASYON TOPLANTISI SIRASINDA EKİPLERİN YÖNETİCİLERİNE(GEREKTİĞİNDE SPORCULARA) AÇIKLAYICI BİLGİ VERİLİR.

60 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR YARIŞMACILARA TOPLANMA BÖLGESİNDE VERİLECEK BİLGİLER A) TOPLANMA BÖLGESİNDE HARİTALARIN NE ZAMAN VE NEREDEN ALINACAĞI, B) BAŞLAMA NOKTASININ YERİ, NE ZAMAN GİDİLECEĞİ VE GİDİŞ GÜZERGAHI, C) YARIŞMACILARIN YARIŞMAYA BAŞLAMA ZAMAN LİSTESİ, D) YARIŞMACILARIN DÖNEBİLECEKLERİ EN GEÇ ZAMAN, E) FENERLERİN EN SON KALDIRILACAĞI ZAMAN, F) ACİL DURUM İÇİN BAŞVURULACAK TEDBİR VE İŞARETLER, G) HARİTA ÜZERİNDE ARAZİDEKİ YASAK OLAN YERLER VE ÖZEL BİLGİLER VERİLİR. H) TOPLANMA BÖLGESİ YARIŞMACILARIN YARIŞMA PARKURUNU VE KONTROL NOKTALARINI GÖREMEYECEKLERİ BİR YERDE VE BAŞLANGIÇ YERİNE YAKIN SEÇİLİR. I) TOPLANMA BÖLGESİNDEN BAŞLANGIÇ YERİNE VEYA VARIŞA GİDEN TAKIM SORUMLULARI (İDARECİ VE ANTRENÖRLER) İLE YARIŞMAYI BİTİREN SPORCULAR BİR DAHA YARIŞMACILARIN BULUNDUĞU TOPLANMA BÖLGESİNE GERİ DÖNEMEZ. J) TAKIM İDARECİLERİ, MÜSABIKLAR VE SEYİRCİLER YARIŞMA ALANINA GİREMEZLER.

61 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR TOPLANMA BÖLGESİNDEKİ YAPILACAK İŞLEMLER İDARECİ TARAFINDAN A) KAYIT LİSTELERİNDEN SPORCU İSİMLERİ KONTROL EDİLİR. B) YARIŞMACININ GÖĞÜS NUMARASI KONTROL EDİLİR C) BÜTÜN YARIŞMACILARA EN AZ 30 DAKİKA ISINMA SAĞLANIR. D) YARIŞMACI ÇIKIŞ SAATİNDEN 5 DAKİKA ÖNCE TOPLANMA BÖLGESİNDEN BAŞLANGIÇ NOKTASINA SEVK EDİLİR. BAŞLANGIÇ NOKTASINDA YAPILACAK İŞLEMLER ORGANİZASYON ( HAKKEM )TARAFINDAN A) YARIŞMACININ KONTROL KARTI (E-KART) VE GÖĞÜS NUMARASI KONTROL EDİLİR. B) GÜZERGAHTA TEHLİKELİ DURUMLAR VARSA YARIŞMACI İKAZ EDİLİR C) YARIŞMAYA NASIL BAŞLANILACAĞI YARIŞMACIYA BİLDİRİLİR. D) YARIŞMADA ELEKTRONİK KONTROL SİSTEMİ KULLANILIYORSA ELEKTRONİK KARTLAR SIFIRLANIR.

62 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR Ç I K I Ş A) YARIŞMACILAR HARİTALARINI ÇIKIŞ YERİNDE ALIRLAR. B) BİREYSEL YARIŞMADA TEK TEK , BAYRAK YARIŞMASINDA BİREYSEL VEYA TOPLU START VERİLİR. C) BİREYSEL ÇIKIŞ VERİLDİĞİNDE, YARIŞMACILAR ARAZİ YAPISINA VE SPORCU SAYISINA GÖRE BEŞ VEYA İKİŞER DAKİKA ARA İLE YARIŞMAYA BAŞLARLAR. D) BİR YARIŞMACI KENDİ HATASINDAN DOLAYI ÇIKIŞ ZAMANINA YETİŞEMEMİŞSE START YERİNE GELDİĞİ ZAMAN STARTI VERİLİR, FAKAT ZAMANLAMASI RESMİ START LİSTESİNDE VERİLEN ZAMANDA BAŞLAMIŞ KABUL EDİLİR. E) YARIŞMACININ ÇIKIŞ ZAMANINA YETİŞEMEMESİ ORGANİZATÖRLERİN HATASINDAN DOLAYI İSE, YARIŞMACIYA YENİ BİR START ZAMANI VERİLİR.

63 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR VARIŞ (BİTİŞ) A) BİTİŞE YAKLAŞMA ,HUNİ ŞEKLİNDEKİ DARALAN VE BİTİŞ ÇİZGİSİNE YAKLAŞIRKEN, BİREYSEL YARIŞMALAR İÇİN M. VE BAYRAK YARIŞMALARI İÇİN 5 M. OLMAK ÜZERE İKİ UZUN ŞERİT VEYA İPTEN MEYDANA GELECEK ŞEKİLDE İŞARETLENİR. B) BİTİŞ ÇİZGİSİNE 2,5M. YÜKSEKLİKTE YARIŞMACILARIN GERÇEK BİTİŞ YERİNİN NEREDE OLDUĞUNU KOLAYCA GÖREBİLMELERİ İÇİN .(VARIŞ) VEYA (FİNİŞ) YAZILI BİR PANOSU ASILIR. C) YARIŞMACI , BİTİŞ ÇİZGİSİNİ GEÇTİKTEN SONRA KONTROL KARTINI VE HARİTASINI TESLİM EDER. D) BİTİŞTE BİR İLK YARDIM EKİBİ, DOKTOR REFAKATİNDE HAZIR BULUNUR. BİTİŞ YERİNDE YAPILACAK İŞLEMLER A) BAŞLANGIÇ YERİNDEKİ SAAT İLE BİTİŞ YERİNDEKİ SAAT AYNI AYARDA OLMALIDIR. B) BİTİŞ YERİNDE YARIŞMACININ BİTİRİŞ ZAMANI TESPİT EDİLİR. C) YARIŞMA KONTROL KARTI VE HARİTALAR TOPLANIR. D) SONUÇ LEVHALARINA SONUÇLAR YAZILIR.

64 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR ZAMANLAMA VE SIRALAMA A) YARIŞMACININ GÖĞSÜ BİTİŞ ÇİZGİSİNİ GEÇTİĞİ ANDA TESPİT EDİLEN ZAMAN, EN YAKIN TAM SANİYEYE TAMAMLANIR. B) BİRDEN FAZLA YARIŞMACININ AYNI ZAMANA SAHİP OLDUĞU BİR YARIŞMADA BU YARIŞMACILAR AYNI DERECEYE SAHİP OLURLAR. LİSTEDE AYNI SIRAYA YAZILIRLAR,FAKAT BAŞLADIKLARI SIRAYA GÖRE İSİMLENDİRİLİRLER. C) BİR BAYRAK YARIŞMASINDA EKİPLERİN SIRALAMASI, HER ÜÇ YARIŞMACININ TOPLAM ZAMANINA GÖRE TESPİT EDİLİR .İKİ TAKIM BİRBİRİNE BİRLEŞTİRİLMEZ . (İKİ TAKIMLA KATILAN EKİPLER İÇİN). NETİCELER A) HER YARIŞMANIN SONUNDA SONUÇLAR HESAP EDİLİR VE ELDE EDİLEN BİLGİLER GECİKTİRİLMEDEN EKİPLERE DUYURULUR. B) BU MAKSAT İÇİN BİTİŞ YERİNDE BİR SKOR BORD VEYA NETİCELERİN YAZILMASINA YARAYABİLECEK BİR KARA TAHTA KULLANILIR. C) GEÇİCİ SIRALAMA İLAN EDİLİR. SONUÇLAR İTİRAZ YOKSA VEYA İTİRAZLAR DEĞERLENDİRİLDİKTEN SONRA TEKNİK KOMİTENİN ONAYI İLE KESİNLEŞİR.

65 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR TASNİF A) HER İKİ BİREYSEL YARIŞMA İÇİN AYRI AYRI BİREYSEL SIRALAMA, B) BİRİNCİ BİREYSEL YARIŞMA SONUNDA AYRI AYRI EN İYİ 4 YARIŞMACININ ZAMANLARININ TOPLAMI DİKKATE ALINARAK TAKIM SIRALAMASI, C) HER İKİ BİREYSEL YARIŞMADA SPORCULARIN TOPLAM ZAMANLARINA GÖRE GENEL FERDİ SIRALAMA, D) BAYRAK YARIŞMASINDA HER ÜÇ YARIŞMACININ ZAMAN TOPLAMINA GÖRE BAYRAK TAKIM SIRALA-MASI YAPILIR.

66 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR EĞİTİM İÇİN ARAZİ SEÇİMİ KOŞARAK HEDEF BULMA SPORUNUN TEMEL İLKESİ; ÖNCELİKLE HARİTA OKUMA VE PUSULA KULLANMAYI ÖĞRENMEK VE BU BİLGİLERİ ARAZİDE UYGULAYARAK PRATİK BİR HALE GETİRMEKTİR. BU NEDENLE YAPILACAK İLK İŞ, MÜMKÜN OLDUĞU KADAR HARİTA OKUMAYI SAĞLAYACAK, BELİRGİN ARAZİ ÖZELLİKLERİNE HAİZ BİR BÖLGE SEÇMEK VE BU BÖLGENİN HARİTASINI TEMİN ETMEKTİR. PARKURUN HAZIRLANMASI A. SEÇİLEN ARAZİ ÜZERİNDE KONTROL NOKTALARI TESPİT EDİLİR B. ARAZİ ÜZERİNDE TESPİT EDİLEN KONTROL NOKTALARININ HARİTA ÜZERİNDE DE BULUNMASINA ÖZEN GÖSTERİLİR. BAŞLANGIÇTA ÇEŞME-TEPE ÜSTÜ-KÖPRÜ-CAMİ- YOL KAVŞAĞI-SU DEPOSU-PATİKA YOL-ARAÇ YOLU-TAŞ OCAĞI-GÖL KENARI GİBİ BELİRGİN VE KOLAY BULUNACAK YERLER SEÇİLİR. C. HARİTA ÜZERİNDE TESPİT EDİLEN KONTROL NOKTALARINA BİR NUMARADAN BAŞLAMAK ÜZERE SIRA İLE BİRER NUMARA VERİLİR VE BU NOKTALARIN ARAZİDEKİ YERİNE UYGUN ÖLÇÜDE, KIRMIZI-BEYAZ RENKTE ÜÇGEN PRİZMA ŞEKLİNDEKİ “FENER” DİYE ADLANDIRILAN TEÇHİZAT ASILIR. AYRICA BU FENERE ELEKTRONİK KONTROL SİSTEMİ VEYA MÜHÜR BAĞLANIR. MÜREKKEPLİ ISTAMPA VE BAŞINA KONTROL GÖREVİNİ YAPABİLECEK PERSONEL KONUR.

67 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR D. FENERLERİN 25 M. MESAFEDEN GÖRÜLEBİLECEK ŞEKİLDE VE 80 CM. YÜKSEK-LİKTE OLMASINA DİKKAT EDİLMELİDİR. E. ARAZİ ÜZERİNDE TESPİT EDİLEN VE YERLERİ BELİRTİLEN KONTROL NOKTALARI HARİTA ÜZERİNDE DE İŞARETLENİR VE BU NOKTALAR MERKEZDE KALMAK ÜZERE ÇAPI 0,5 CM. OLAN BİR DAİRE İLE HARİTA ÜZERİNE ÇİZİLİR. F. HARİTA ÜZERİNDE YARIŞMAYA VEYA ÇALIŞMAYA BAŞLAMA NOKTASI KENARI 0,7 CM. OLAN EŞ KENAR ÜÇGEN VE BİTİRİŞ NOKTASI İSE DIŞTAKİNİN ÇAPI 0,7 CM. OLAN İÇ İÇE İKİ DAİRE İLE BELİRTİLİR. G. GERÇEK KUZEY YÖNÜ MEVCUT KENAR BİLGİLERİNDEN HESAPLANARAK HARİTA ÜZERİNE ÇİZİLİR VE ORGANİZASYONUN GEREKTİRDİĞİ DİĞER İŞARETLER KONUR. H. EĞİTİCİ YUKARIDA AÇIKLANAN GEREKLİ HAZIRLIKLARI YAPTIKTAN SONRA, PERSONELİ TEK TEK VEYA GRUPLAR HALİNDE HAZIRLADIĞI PARKURDA ÇALIŞTIRIR.

68 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR GÜZERGAH SEÇİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR ÇOK DEFA EN KISA YOL HARİTADA OKUNMASI EN ZOR GÜZERGAH OLABİLİR. EN ZUN YOL İSE EN KOLAY GÜZERGAH OLABİLİR. İŞTE AMACA UYGUN BİR GÜZERGAHI SEÇMEK, UZUN BİR ÇALIŞMADAN SONRA ELDE EDİLEN TECRÜBE İLE KAZANILIR. GÜZERGAH SEÇİMİ İÇİN AŞAĞIDAKİ BİLGİLERİN İYİ BİLİNMESİ VE UYGULANMASININ SAĞLANMASI ÇOK ÖNEMLİDİR. 1.YÜKSEKLİK TIRMANMA YERİNE ETRAFINDAN DOLAŞMAK: İYİ BİR GÜZERGAH TESPİTÇİSİ, DİK MEYİLLİ BİR TEPENİN SU BÖLÜMÜ HATTINDA BİRER KONTROL NOKTASI TESPİT EDER. BU DURUMDA ŞEKİL’DE GÖRÜLDÜĞÜ GİBİ (A) NOKTASINDAN (B) NOKTASINA GİTMEK İÇİN İKİ YOL VARDIR O A NOKTASI 2 NCİ YOL 1 NCİ YOL O B NOKTASI

69 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR A. BİRİNCİ YOL : OLDUKÇA BÜYÜK BİR ENERJİ HARCAMAK SURETİYLE (A)NOKTASINDAN TEPEYE TIRMANMAK VE ORADAN (B) KONTROL NOKTASINA ULAŞMAK MÜMKÜNDÜR. ANCAK DÜZ BİR ARAZİDE YAPILAN KOŞU İLE DİK BİR ARAZİDE YAPILAN KOŞU ARASINDA ENERJİ TÜKETİMİ VE ZAMAN YÖNÜNDEN FARK VARDIR. 1/ ÖLÇEKLİ HARİTADA HER MÜNHANİ ARASI 10 M.DİR. MÜNHANİ YÜKSEKLİKLERİNİ TIRMANARAK YAPILAN BİR KOŞU,DÜZ ARAZİDE YAPILAN BİR KOŞUYA DÖNÜŞTÜRÜLDÜĞÜNDE; 100 M.LİK BİR MESAFEYE TEKABÜL EDER. BUNUN İÇİN PRATİK FORMÜL; 10 M. YÜKSEKLİK = DÜZ ARAZİDE 100 M.LİK MESAFEYE EŞİTTİR. GÖRÜLÜYOR Kİ; İLK BAKIŞTA YAKIN GİBİ GÖRÜNEN BU YOL, ZAMAN BAKIMINDAN DEZAVANTAJLIDIR. O A 1 NCİ YOL O B

70 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR B. İKİNCİ YOL : BU YOLUN KOŞU MESAFESİ DAHA UZUN OLMAKLA BERABER, YÜKSEKLİK TIRMANILMADIĞINDAN VE MÜNHANİ BOYUNCA KOŞULDUĞU İÇİN DAHA AZ ENERJİ SARF EDİLİR VE ZAMAN BAKIMINDAN DA TIRMANILAN YOLDAN KISADIR. BÖYLE OLUNCA, BU İKİ DURUM KARŞISINDA ; YARIŞMACI HEDEFİNE DAHA ÇABUK VE YORULMADAN ULAŞMAK İÇİN İKİNCİ YOLU TERCİH ETMELİDİR. O A 2 NCİ YOL O B

71 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 2. KISA VE ZOR YOL YERİNE, UZUN VE KOLAY YOLU TERCİH ET: ŞEKİL’DE DE GÖRÜLDÜĞÜ GİBİ (A) KONTROL NOKTASINDAN (B) KONTROL NOKTASINA GİTMEK İÇİN ÜÇ YOL VARDIR. X B NOKTASI * * * * * ***** ** ** * 1 NCİ YOL * **** * * * * ****** ** * * 3 NCİ YOL ******* * * * * * **** **** * * * 2 NCİ YOL ****** * * * X A NOKTASI

72 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 1 VE 2 NUMARALI YOLLAR : KISA OLMALARINA RAĞMEN SIK AĞAÇ VEYA ÇALILIKLAR ARASINDAN GEÇMEKTEDİR. YARIŞMACI , GEREK AĞAÇLIK VE GEREKSE ÇALILIKLARIN İÇİNDEN GEÇERKEN YÖN TAYİNİNDE VE İLERLEMEKTE GÜÇLÜK ÇEKECEĞİNDEN YOLU ZAMAN BAKIMINDAN UZATACAKTIR. ÜÇ NUMARALI YOL : UZAK OLMASINA RAĞMEN BELİRGİN VE KOLAY BİR YOLDUR. (A) KONTROL NOKTASINDAN (B) KONTROL NOKTASINA DAHA AZ ZAMANDA GİDİLİR. ÇÜNKÜ, YOL ÜZERİNDE HİÇBİR ENGEL YOKTUR. BÖYLE BİR DURUMDA EN KISA YOL, EN BELİRGİN VE BİLİNEN YOLDUR. EĞER BURADA YARIŞMACI TECRÜBELİ İSE ÜÇÜNCÜ YOLU SEÇECEKTİR. YAPILAN DENEMELERDE ; İYİ BİR ORİENTEERİNG YARIŞMACISININ ÇEŞİTLİ ARAZİDE 400 M.LİK MESAFEYİ AŞAĞIDAKİ ZAMANLARDA KOŞTUĞU SAPTANMIŞTIR. A . PATİKA YOLDA 2 DAKİKA B . ÇALILIK ARAZİDE 4 DAKİKA C . SEYREK ORMANDA DAKİKA D . SIK ORMANDA DAKİKA

73 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR D. AŞAĞIDAKİ CETVEL YENİ ORİENTEERİNGE BAŞLAYANLAR İÇİN TAHMİNİ BİR REHBER NİTELİĞİNDEDİR. ÖRNEĞİN; KISA BOYLU (1.65M.), ORTA BOYLU (1.65 M.DEN UZUN M.DEN KISA ) VE UZUN BOYLU ( 1.80 M.DEN UZUN ) YARIŞMACILARIN 100 M.LİK ÇEŞİTLİ YOLLARDA ÇİFT ADIM SAYISI GENELLİKLE ŞÖYLE HESAPLANIR. 100 m. (Çift Adım ) Kısa Boy Orta Boy Uzun Boy Düz Yolda Çalılık Arazide Seyrek Ormanlıkta Sık Ormanlıkta E . DEMEK Kİ, ÇALILIK BİR ARAZİDE 300M. KOŞAN ORTA BOYLU BİR YARIŞMACI X43=129 ÇİFT ADIM SAYACAKTIR. İYİ BİR ORİENTEERİNG YARIŞMACISI METRELERLE DEĞİL ÇİFT ADIMLARLA SAYARAK ÖLÇMELİDİR. DAHA DOĞRUSU, YARIŞMACI BİR HEDEFİN M. ÖTEDE OLDUĞUNU DEĞİL, 65 ÇİFT ADIM ÖTEDE OLDUĞUNU HESAPLAMALIDIR. DİĞER BİR DEYİMLE YARIŞMACININ SAĞ AYAĞI YERE 65 DEFA DEĞDİĞİNDE HEDEFTE OLMALIDIR.

74 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR HARİTAYA ADAPTE OLABİLMEK İÇİN; A) HARİTA YÜRÜYÜŞÜ YAPARAK BİR ALAN ETRAFINDA GEZİNİN VE ÇEVRENİZDE GÖRDÜKLERİNİZLE HARİTACININ YORUMUNU KIYASLAYIN. HANGİ KAYA ÖZELLİKLERİ GÖSTERİLMİŞTİR. BEYAZ VE YEŞİL ORMANLAR ARASINDA NE GİBİ BİR FARKLILIK VARDIR? HANGİ PATİKALAR GÖSTERİLMİŞTİR? MÜNHANİLERLE ( EŞ YÜKSELTİ EĞRİLERİYLE ) HER KÜÇÜK DETAY GÖSTERİLMİŞ MİDİR? B) BİR YARIŞMAYA KATILACAKSANIZ AYNI HARİTACI TARAFINDAN HAZIRLANMIŞ DİĞER HARİTALARLA DA ÇALIŞIN. MESELA KAYA ÖZELLİKLERİNİ ABARTMAK GİBİ BAZI EĞİLİMLER GÖSTERİMİŞMİ? C) HARİTANIN YAŞINA VE ÇİZİLDİĞİ MEVSİME DİKKAT EDİN. YEŞİLLİKLER VE KÜÇÜK PATİKALAR BİRKAÇ YIL İÇİNDE ÖNEMLİ DERECEDE DEĞİŞEBİLİRLER. AYRICA YEŞİL ALANLARDA VE SULAK YERLERDE ÖNEMLİ MEVSİMSEL DEĞİŞİMLER OLABİLİR. D) ŞAMPİYONALARIN YARIŞMA ÖNCESİNDEKİ ANTRENMAN PARKURLARI GENELLİKLE BENZER BİR ARAZİDEDİR. HARİTACININ TARZINI KAPMAK AÇISINDAN BU FIRSATTAN İSTİFADE EDİN. E) HARİTA ÖLÇEKLERİ 1: VE 1: EN YAYGIN HARİTA ÖLÇEKLERİDİR. BİR SONRAKİ YARIŞMA İÇİN AYNI ÖLÇEKLİ HARİTALARLA ÇALIŞMALARINIZI YAPIN.

75 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR BASİT KISA PARKUR ÇALIŞMASI: ORMANDA ORYANTİRİNG YAPMANIN YERİNİ TUTACAK HİÇ BİR ÇALIŞMA YOKTUR. BU HARİTADA GÜZERGAH SEÇİMİ İLE İLGİLİ ÇALIŞMA YAPILACAKTIR. BURADAKİ YORUM BİR ORYANTİRİNG GÜZERGAHININ NASIL TAMAMLANACAĞI İLE İLGİLİDİR.  TÜM KONTROL NOKTALARINA SIRA İLE UĞRANACAK, GÜZERGAHINIZI SİZ SEÇECEKSİNİZ.

76 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR HARİTALARIN ELEKTRONİK ORTAMDA HAZIRLANMASI KONTROL NOKTALARININ SIRA NUMARASINI, KONTROL NOKTASININ ARAZİDE KONDUĞU HARİTADAKİ OBJENİN NEREDE OLDUĞU , CİNSİ , KODUNU , DURUMU , EBADI, KONTROL NOKTASININ HARİTADAKİ OBJENİN NERESİNE KONDUĞU KONTROL NOKTASINDAKİ BULUNAN KOLAYLIKLAR . BAŞLANGIÇTAN KONTROL NOKTASINA, HER İKİ KONTROL NOKTASI VEYA SON KONTROL NOKTASINDAN BİTİRİŞE KADAR OLAN ALAN İŞARETLENMİŞ İSE MESAFESİNİ VE CİNSİNİ BELİRTİR

77 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR . YARDIMCI BİLGİ KARTI A B C D E F G H X6 NOT: EN ÖNEMLİ İŞARET VE YAZILAR KALIN ÇİZGİLERİN SAĞINDA BULUNUR.

78 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR Ö R N E K B İ L G İ K A R T I

79 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR A SÜTUNU : BAŞLANGIÇ VE KONTROL NOKTASI SIRA NUMARASI: ( İŞARETİ ; BAŞLANGICI , 5 RAKAMI ; KONTROL NOKTASININ (HEDEFİN) PARKUR İÇİNDEKİ SIRA NUMARASINI GÖSTERİR). B SÜTUNU : KONTROL NOKTASI KOD NUMARASI: ( 54 RAKAMI; PARKUR İÇİNDEKİ 5 NUMARALI HEDEFİN ŞİFRESİNİ (KODUNU) VEYA İSMİNİ BİLDİREN NUMARADIR). C SÜTUNU : KONTROL NOKTASININ KONDUĞU ARAZİDEKİ OBJENİN HANGİSİ OLDUĞU: ( ; 5 NCİ SIRADAKİ 54 KOD NUMARALI KONTROL NOKTASININ YERLEŞTİRİLDİĞİ TABİ VE SUNİ ARAZİ ARIZASININ DOĞUSUNDA OLDUĞUNU GÖSTEREN SEMBOLDÜR). D SÜTUNU : ARAZİDEKİ OBJENİN CİNSİ: ( ; 5 NCİ SIRADAKİ (54) ŞİFRELİ KONTROL NOKTASININ AÇIK ALAN OLDUĞUNU GÖSTEREN SEMBOLDÜR). E SÜTUNU : ARAZİDEKİ OBJENİN ŞEKLİ,DURUMU : ( ; 5 NCİ SIRADAKİ (54) ŞİFRELİ KONTROL NOKTASININ AÇIK ALANIN İÇİNDE SIK AĞAÇLIK ALAN OLDUĞUNU GÖSTEREN SEMBOLDÜR).

80 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR F SÜTUNU : ARAZİDEKİ OBJENİN EBADI: ( 9X 6 ; 5 NCİ SIRADAKİ (54) ŞİFRELİ KONTROL NOKTASININ OLDUĞU AÇIK ALANIN 9X 6 M. BÜYÜKLÜĞÜNDE OLDUĞUNU GÖSTERİR G SÜTUNU : KONTROL NOKTASININ ARAZİDEKİ OBJENİN NERESİNE KONDUĞU: * ; KONTROL NOKTASININ BULUNDUĞU TABİ VE SUNİ ARAZİ YAPISININ KUZEY DOĞU KISMINDA OLDUĞUNU GÖSTEREN SEMBOLDÜR. H SÜTUNU : KONTROL NOKTASINDA BULUNAN ORGANİZASYONLA İLGİLİ KOLAYLIKLAR (SU İÇME YERİ, TELSİZ. İLK YARDIM,V.S. ) : ; KONTROL NOKTASINDA MEŞRUBAT İÇME YERİ OLDUĞUNU AÇIKLAYAN SEMBOLDÜR. ÖRNEK ; 5 NCİ SIRADAKİ 54 KOD NUMARALI HEDEF; 9 X6 M. BÜYÜKLÜĞÜNDEKİ AÇIK ALANIN KUZEY DOĞUSUNDA ÇALILIKTADIR. HEDEFTE MEŞRUBAT İÇME YERİ VARDIR

81 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR YARDIMCI BİLGİ KARTI SEMBOL VE ANLAMLARI: A. C SÜTUNUNA YERLEŞTİRİLECEK SEMBOLLER :

82 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR D SÜTUNUNA YERLEŞTİRİLECEK SEMBOLLER 1. T A B İ V E S U N İ A R A Z İ Y A P I S I S E M B O L L E R İ

83 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

84 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 1. K A Y A V E B Ü Y Ü K K A Y A L I K S E M B O L L E R İ

85 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 3. S U V E B A T A K L I K İ L E İ L G İ L İ S E M B O L L E R

86 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

87 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 4 . Y E Ş İ L V E A Ç I K A L A N L A İ L G İ L İ S E M B O L L E R

88 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 5. İNSAN YAPISI YOL , BİNA VE ENERJİ HATLARI İLE İLGİLİ SEMBOLLER

89 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

90 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 6. TABİ VE SUNİ YAPITLARLA İLGİLİ EK SEMBOLLER

91 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

92 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR 7. YOL VE DERE KAVŞAKLARI İLE İLGİLİ SEMBOLLER D , E , F SÜTUNLARI

93 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR E SÜTUNUNA YERLEŞTİRİLECEK ECEK SEMBOLLER

94 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

95 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR F SÜTUNUNA YERLEŞTİRİLECEK SEMBOLLER

96 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR G SÜTUNUNA YERLEŞTİRİLECEK SEMBOLLER

97 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

98 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR H SÜTUNUNA YERLEŞTİRİLECEK SEMBOLLER

99 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR KONTROL NOKTALARININ ( HEDEFİN ) HARİTAYA İŞLENMESİ, ARAZİDEKİ GÖRÜNTÜSÜ, BİLGİ KARTINDA SEMBOLLERLE GÖSTERİLİŞİ , OKUNUŞU VE AÇIKLAMALARI İLE İLGİLİ ÖRNEKLER

100 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

101 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR TAŞ OCAĞININ DOĞU KISMINDA

102 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

103 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

104 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

105 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

106 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

107 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

108 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

109 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

110 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

111 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

112 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

113 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

114 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

115 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

116 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

117 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

118 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

119 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR

120 DORUK ORYANTİRİNG KULÜBÜ
İZMİR


"DORUK DAĞCILIK KAYA BUZUL DOĞA SPORLARI KULÜBÜ K A M P Ç I L RAFTİNG" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları