Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Modül 1 AB Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Modül 1 AB Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma."— Sunum transkripti:

1 Modül 1 AB Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma 1.GÜN – Pazartesi, 1 Aralık 2014 SUNUM 1 / 60 dakika KARŞILAMA, GİRİŞ ve TANIŞMA OTURUMLARI Konu Başlığı: BİRBİRİMİZİ TANIMAK İÇİN KARŞILIKLI SORULAR SORMA Hazırlayan & Sunan Ibrahim Mammadzadeh Eğitim Uzmanı Ankara – Aralık 2014

2 Modül 1 ABSu Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma İçerik 1.GÜN SUNUM 1 Konu Başlığı: BİRBİRİMİZİ TANIMAK İÇİN KARŞILIKLI SORULAR SORMA  Eğitimen ve katılımcıların kendilerini tanıtmaları  Katılımcıların, EE programından beklentilerini belirleme  Eğitmenlik Becerileri - Eğiticinin Altın Paragrafının katılımcılara tanıtılması  Eğitmenlik Becerileri - Eğiticilerin Eğitimi programına etkin katılım için öneriler sunulması ve bunların tartışılması (eğitim yöntemleri, teknikleri, kullanılacak materyal, vs.) SUNUM 2 Konu Başlığı: EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ  Eğitim amaç ve hedeflerinin katılımcılara tanıtılması  Eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesinin öneminin açıklanması  Standart ve rehbelerin öneminin açıklanması  Eğitim ihtiyaçları analizinin özetlenmesi  Eğitim ihtiyaçları analizi için araçlar geliştirilmesi  Eğitim ihtiyaçları analazi raporu hazırlanması 2.GÜN SUNUM 3 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ PROGRAM VE AKIŞ DETAYLARININ TARTIŞILMASI  Katılımcı ihtiyaçlarının belirlenmesi  Eğiticilerin Eğitimi – Eğitmenlik Becerileri oturum içeriklerinin tartışılması  Eğiticilerin Eğitimi – Eğitmenlik Becerileri program ve akışının tartışılması  Modül 1 için süpersetler ve talk show akışları  Modül 1: İçerik geliştirme konusunda grup tartışması 3.GÜN SUNUM 4 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ  Dört tür rol çalışmasının tanıtılması  İleri düzey beyin fırtınası yöntemlerinin tanıtılması  Örnek çalışma geliştirmenin tanıtılması  Zihin haritlaması yönteminin tanıtılması  İleri düzey konu anlatım tekniklerinin tanıtılması  İleri düzey tartışma yöntemlerinin tanıtılması  Oyun ve deneysel öğrenme çalışmalarının kullanımı

3 İçerik Eğitimen ve katılımcıların kendilerini tanıtmaları Katılımcıların, Eğiticilerin Eğitimi programından beklentilerini belirleme Eğitmenlik Becerileri - Eğiticinin Altın Paragrafının katılımcılara tanıtılması Eğitmenlik Becerileri - Eğiticilerin Eğitimi programına etkin katılım için öneriler sunulması ve bunların tartışılması (eğitim yöntemleri, teknikleri, kullanılacak materyal, vs.) 1.GÜN SUNUM 1 Konu Başlığı: BİRBİRİMİZİ TANIMAK İÇİN KARŞILIKLI SORULAR SORMA

4 Katılımcıları Karşılayın & Kendinizi Tanıtın  Hoşgeldiniz  Bir hobinizi anlatın ……… yorum yok  Benim adım ……… (isimlikler)  Herkes hoşgeldi ………. ve 1.gün tanıtımı

5 1.GÜN SUNUM 1 Konu Başlığı: BİRBİRİMİZİ TANIMAK İÇİN KARŞILIKLI SORULAR SORMA Eğitmen Becerileri – Eğiticinin Altın Paragrafı İsim: Ibrahim Mammadzadeh Uzmanlık: Su EğitimiWater Education & Training Tecrübe: Moskova Devlet Üniversitesi, Varşova Teknoloji Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Oklahoma Devlet Üniversitesi, CDC Yeni Delhi, Lovanium Uluslararası Yönetim Merkezi, İslam Kalkınma Bankası Eğitim Merkezi, Cidde, FIDIC Ortadoğu Sözleşme Kullanım Konferansı, Dubai’de 17 yıllık Eğiticilik tecrübesi Eğtim: PhD/DSc, Çevre Ekonomisi, Varşova Teknoloji Üniversitesi, Polonya, 1989, Burs, İngiliz Kültür, Preussag AG, Almany, 1999; METI/JCCP, Japonya, 2002; Lincoln Üniversitesi/Cochran/SABIT, ABD, 2003 Önceki İşler: 1992 – günümüze kadar:AB Su Çerçeve Direktifi Kıdemli Danışmanı, Dünya Bankası, Birçok farklı ülkede AB fonlu projeler: Afganistan, Arnavutluk, Azerbaycan, Çek Cumhuriyeti, Gürcistan, İran, Irak, Kazakistan, Kırgızistan, Malezya, Moldova, Pakistan, Romanya, Rusya Federasyonu, Sudan, Tacikistan, Türkiye, Türkmenistan, UAE, Ukrayna, Özbekistan Üyelikler: Uluslararası Su Araştırmaları Derneği, ABD, 1997 Uluslararası Proje Yönetimi Derneği, Hollanda, 1999 Küresel Su Ortaklığı, İsveç, 2001 Uluslararası Danışman Mühendisler Federasyonu, FIDIC, İsviçre, 1998 Yayınlar: 100’den fazla teknik makale ve 4 bireysel yazı (bazı örnekler) “Su & Piyasa”, 2000, Rusya Federasyon; “Proje Analizi”, 2003, Azerbaycan; “Azerbaycan Ulusal Altyapı Gelişimi: İnceleme ve Gelecek Öngörüleri”, 2009, İsviçre; “Azerbaycan Altyapı Sektörü Projeleri: Yatırım Etkinliği & Performans”, 2014, ABD

6 1.GÜN SUNUM 1 Konu Başlığı: BİRBİRİMİZİ TANIMAK İÇİN KARŞILIKLI SORULAR SORMA Katılımcı beklentilerinin belirlenmesi ve Eğiticilerin Eğitimi programına etkin katılım için öneriler geliştirilmesi  Ben kimim & Siz kimsiniz ……  En sevdiğiniz renk nedir ……  Olumlu bir gelişmeden bahsedin ……. yakın zamanda olmuş birşey  Büyük beklentiler ……. Oturumlarla ilgili görüşler, beklenen 1-2 şey Bu eğitim sırasında en elde etmek istiyorsunuz? Eğitim boyunca herhangi bir zorlukla karşılaşmayı bekliyor musunuz? Evde/işyerinizde neleri yapamayacaksınız? Bu eğitimin işinize nasıl bir katkısı olacağını düşünüyorsunuz?  Beceriler profili bölüm Katılımcı becerileri – şimdiye kadar öğrenilenler & bilinenler  Beceriler profili bölüm 2 …… beceri profili doldurma……. Eğitim notları  Özet ve geribildirim

7 1.GÜN SUNUM 1 Konu Başlığı: BİRBİRİMİZİ TANIMAK İÇİN KARŞILIKLI SORULAR SORMA Katılımcıların Kendilerini Tanıtmaları ve Beklentileri için Kağıtlar Dağitin Fotoğraf İsim: Adres: Yaş: Aile geçmişi:  Sizin hakkınızdaki en olumlu şey nedir?  Bu eğitime nasıl katıldınız?  Hangi öğrenme program/faaliyetlerine katılırsınız?  Bu eğitime katılmaya nasıl karar verdiniz?  Neyi en çok beğendiniz?  Siz neyi yapmakta iyisinizdir?  Hobileriniz nelerdir?  Gelecek için ne tür planlarınız var?  Başka ne yapmak isterdiniz?  Katılımcıları sizce nasıl motive ve teşvik edebiliriz?  Başka yorumlarınız?

8 1.GÜN SUNUM 1 Konu Başlığı: BİRBİRİMİZİ TANIMAK İÇİN KARŞILIKLI SORULAR SORMA Katılımcıların Kendilerini Tanıtmaları ve Beklentileri için Kağıtlar, devam becerilerİş bağlantılı beceriler seviye İnsanlarla iletişimÇok iyi İyi Çok da iyi değil Geçerli değil Yazılı İletişim Yönetim Muhasebe Organizasyonel IT Yabancı DilÇok iyi İyi Çok da iyi değil Geçerli değil HRD Program yönetimi Liderlik Ekip çalışması Öğretme Kişisel sorumluluk Kendini yönetme

9 1.GÜN SUNUM 1 Konu Başlığı: BİRBİRİMİZİ TANIMAK İÇİN KARŞILIKLI SORULAR SORMA Eğiticilerin Eğitimi (EE) programının temel amacı AB Su Çerçeve Dirketifi uygulamaları ve Nehir Havzası Yönetim Planları hazırlanması için eğiticilerin eğitmenlik becerilerini geliştirerek Su Çerçeve Direktifi’nin sağlıklı bir aktarımını sağlamak ve Havza Yönetim Komiteleri’nin kapasite ve etkinliklerini arttırmak EE – Eğitmenlik Becerilerinin amacı Eğitim verecek kişilere bilgi ve beceri aktarımı yapmak ve/veya Türkiye’de Su Çerçeve Direktifi (WFD) ve Nehir Havza Yönetim Planlarını (RBMP) uygulayacak kişileri bilgilendirmek

10 1.GÜN SUNUM 1 Konu Başlığı: BİRBİRİMİZİ TANIMAK İÇİN KARŞILIKLI SORULAR SORMA EE Çıktıları Bu eğitim sonunda katılımcıların yapabilecekleri: 1. Yetkinlik temelli eğitim tekniklerini tanımlama ve gösterme; 2. Eğitim ihtiyaçları analiz araçları geliştirme; 3. Eğitim planları, materyalleri geliştirme (amaç – hedef, program akışı, eğitim materyalleri, ön ve son testler gibi); 4. Kontrol listeleri kullanımını tanımlama ve gösterme; 5. Bir dizi ileri eğitmenlik yöntemini tanımlama ve gösterme; 6. Eğitim sonrası izlemenin nasıl yapılabileceğini tanımlama; 7. Eğitim değerlendirmenin 2 düzeyini tanımlama; 8. Eğitim uzman veya danışmanlarının nasıl değerlendirilebileceğini tanımlama.

11 1.GÜN SUNUM 1 Konu Başlığı: BİRBİRİMİZİ TANIMAK İÇİN KARŞILIKLI SORULAR SORMA Türkiye’deki RBMP tecrübesinin tarihsel gelişimi  1989 – Sakarya Nehir Havzası Gelişim Planı, DSI/ITU/NATO  1992 – Fırat Nehir Havzası Eylem Planı, DSI  1993 – Aras Nehir Havzası Eylem Planı, DSI  2000 – Bölgesel Su Yönetim Projesi, Kura Nehir Havzası Gelişim Planı, USAID  2001 – Su Sektörü Kapasite Geliştirme Desteği TR06-IB-EN-01, AB  2003 – Su Çerçeve Direktifi Uygulaması (MATO1/TR/9/3), AB  2003 – Yüksek Maliyetli Çevresel Yatırım Planlaması, (Tr/ /001), AB  2007 – Kirletici Boşaltımı ve Transfer Kayıtları (PRTR) Projesi, UNEP  2010 – Su ve Çevre Müktesebatı Konularında Eğiticilerin Eğitimi, AB  WFD Uygulaması: Taslak Ulusal Uygulama Planı, ORSAM  Maritza/Ergene, Büyük Menderes Nehir Havzası, Konya Kapalı Havzası ve Susurluk Nehir Havzası için WFD Uygulaması Kaynak: GTHB, Türkiye, 2014

12 1.GÜN SUNUM 1 Konu Başlığı: BİRBİRİMİZİ TANIMAK İÇİN KARŞILIKLI SORULAR SORMA Önceki EE programlarından edinilen tecrübeler  Eğitim programının uygulanması için gerekli uygun mekan, personel zamanı ve materyallerde eksiklikler.  Personel, günlük iş yükleriyle olan çakışmalar nedeniyle, hem eğitimlerin tümüne katılamamış hem de nehir havzası düzeyinde eğitimler düzenleyememiştir.  EE projelerince tedarik edilen iletişim süreleri bütün konuların ele alınması için yetersiz kalmıştır.  Eğitimlerin planlanması için ayrılan süreler yetersiz kalmıştır.  Paydaşlardan EE programlarına katılım zayıf kalmıştır.  Hem proje sürecinde hem de sonrasında, WFD Ulusal Uygulama Planı büyük ölçüde orijinal planlamaya uygun sürdürülmüştür.

13 1.GÜN SUNUM 1 Konu Başlığı: BİRBİRİMİZİ TANIMAK İÇİN KARŞILIKLI SORULAR SORMA Referanslar 1.http://www.euwfdimplguide.orghttp://www.euwfdimplguide.org 2.http://www.eeb.orghttp://www.eeb.org 3.http://www.evd.nlhttp://www.evd.nl 4.http://www.equitas.orghttp://www.equitas.org 5.http://www.pathfind.orghttp://www.pathfind.org 6.http://www.trainingdesign.comhttp://www.trainingdesign.com 7.http://www.nationalqualitycenter.orghttp://www.nationalqualitycenter.org 8.http://www.raisingvoices.orghttp://www.raisingvoices.org

14 Modül 1 AB Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma 1.GÜN – Pazartesi, 1 Aralık 2014 SUNUM 2 / 60 dakika KARŞILAMA, GİRİŞ ve TANIŞMA OTURUMLARI Konu Başlığı: EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ Hazırlayan & Sunan Ibrahim Mammadzadeh Eğitim Uzmanı Ankara – Aralık 2014

15 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı: EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ İçerik  Eğitim amaç ve hedeflerinin katılımcılara tanıtılması  Eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesinin öneminin açıklanması  Standart ve rehbelerin öneminin açıklanması  Eğitim ihtiyaçları analizinin özetlenmesi  Eğitim ihtiyaçları analizi için araçlar geliştirilmesi  Eğitim ihtiyaçları analazi raporu hazırlanması

16 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı: EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ Eğitim İhtiyaçları Analizi (EİA), RBMP’larının halihazırda nasıl olduğu ile AB WFD uyarınca nasıl olmaları gerektiği arasındaki farkı belirler. Belirlenen farkların temel sebepleri, beş kilit performans faktöründen birinin eksikliğiyle ilişkilendirilebilir: 1. Net çalışma beklentileri; 2. Net ve ana ait performans geribildirimi; 3. Uygun araç, gereç ve çalışma alanı dahil sağlıklı fiziksel şartlar; 4. Beklendiği şekilde çalışılması için motivasyon ve teşvikler; ve 5. Çalışma için gerekli bilgi ve beceri. Eğitim programı sadece beşinci kilit performans faktörünü etkileyebilir. Uygun bir EİA, eğitmenlerin belirlenen farkların giderilmesi için bir eğitim programının uygun olup olmadığını anlamasına destek olur.

17 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı : EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ OturumSüre Eğitim Modüllerine Giriş Eğitim Oturumlarının Tasarlanması EE için ön-planlama Eğitim Modüllerinin sıralaması Çalışma Planı’nın Geliştirilmesi ve Sunulması Sonuç ve Değerlendirme

18 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı: EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ Eğitim Oturumlarının Tasarlanması – PLANLAMANIN YEDİ ADIMI 1. KİM – eğitim kimin için tasarlandı? Kaç kişi katılacak? 2. NEDEN – bu insanların eğitime ihtiyacı var mı? 3. HANGİSİ – Katılımcı, kurum, grupların eğitimden ne almasını bekliyorsunuz? Gerçekçi anlamda eğitimin ne elde etmesini bekliyorsunuz? Eğitim sonucunda neyin değişmesini bekliyorsunuz? 4. NE ZAMAN – eğitim ne zaman gerçekleştirilecek? Bu konuyu, katılımcıların diğer çalışmaları boyutuyla bağlantılı düşünün. Sizce blok bir süre mi yoksa parça parça çalışmalar mı daha uygun? Eğitim süresi ne kadar olacak? 5. NEREDE – eğitim nerede gerçekleştirilecek? Mekanı düşünün. 6. NE – eğitim hangi konuları kapsayacak? Yukarıda bahsedilen unsurları değerlendirin, katılımcı ihtiyaçları, zaman kısıtları – ele almak istediğiniz konular üzerinde beyin fırtınası yapın. 7. NASIL – eğitim nasıl gerçekleştirilecek? Kullanabileceğiniz eğitim yöntemlerini düşünün. Ele almak istediğiniz konular için en uygun yöntem hangisi olabilir?

19 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı: EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ

20 Eğitim Nedir ? Kurumsal amaçların gerçekleşmesi amacıyla etkili/başarılı bir performans elde edilmesi için bilgi, beceri ve davranışların değiştirilmesi ya da geliştirilmesini sağlayan planlı ve sistematik çabadır. İş yerlerindeki amaç, kişilerin belli bir görevi başarıl bir biçimde yapabilmelerini sağlayacak gerekli becerilerle donatmaktır. Bilgi Nedir? Bilgi, ihtiyaç duyulan veri, kavram ve ilke gibi detayların anlaşılma/edinilme halidir. Beceri Nedir? Beceri, performans gösteren kişinin yapabildiğidir. Bilginin pratiğe aktarılma halidir. Davranış Nedir? Davranış, belli bir durum karşısında geliştirilen bakış açısı ya da düşüncedir. Davranışlar kişilerin tavırlarını belirler. Davranışları net olarak tanımlamak zordur ancak, anlaşılmaları da çok önemlidir. Davranış değişimi çok yavaş gerçekleşir.

21 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı : EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ Eğitime karşı Öğretim Detaylarına bakıldığında eğitim genellikle, belli bir çalışma alanına yönelik olarak daha kolay tanımlanabilecek davranış, veri ve düşüncelerin edinilmesi olarak tanımlanabilir. Eğitim, kişi odaklı olmaktan çok, konu odaklıdır. Öte yandan, öğretim çok daha kişi odaklıdır. Öğretim çok daha geniş kapsamlı bir süreçtir ve amacı eğitimle karıştırılmamalıdır. Eğitim, kişiler arasındaki farkları en aza indirmekle ilgilidir. Eğitim kapsamında bir takım davranışların öğrenilmesi, kişisel farklarla ortaya çıkan sınırlar içerisinde belli bir düzey birliktelik oluşturulmasını sağlar. Buna karşı öğretim, bireylerin kendilerince bir tarzı olabileceği bakış açısıyla, kişisel özgünlüğü geliştirmeyi amaçlar. Eğitim ve öğretim arasındaki farklar, kurs ya da program içeriklerine bakılarak da belirlenebilir. Eğitimde amaç, belli bir bilgi ve beceri grubunu aktararak belli bir çalışmanın yapılmasına olanak sağlayacak davranışları geliştirmektir. Oysa öğretimde çok daha teorik ve kavramsal bilgi yer alır ve kişilerin analitik ve eleştirel becerilerinin geliştirilmesi amaçlanır. Son olarak eğitim ve öğretimin etkileri zaman süreci boyunca da değerlendirilebilir. Eğitimle oluşan değişim genellikle kısa vadede kendini gösterir. Ancak öğretim söz konusu olduğunda, etkiler muhtemelen çok daha uzun süreler ve derinlemesine olarak görülecektir.

22 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı: EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ Öğrenme Nedir? Öğrenme, davranışlarda somut değişim sağlar Öğrenme, doğaları itibariyle nispeten kalıcı olarak değerlendirilen davranışları etkiler Öğrenme, tecrübe ve pratik sonucu gerçekleşir: öğrenmenin ortaya çıkması için pratik ve tecrübe gerekir Öğrenme, kişilerin tecrübe, yansıtma, çalışma ve yönlendirme sonucu elde ettikleri bilgi, beceri ve davranışları edinme süreçleridir

23 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı: EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ Öğrenmenin 4 adımı YANİ? Belli bir konuda yetkin olan kişiler genellikle başkalarını bu konuda eğitmek için en kötü tercihtirler. Bu kişiler belli bir konuda bilinçsiz bir yeterlilik seviyesindedirler. Dolayısıyla, sadece bilincinde olabildikleri becerileri öğretebilirler, bunlar da yetkinlik için yeterli beceriler değildir. En azından beceriyle ilgili bir modelleme yapabilen ve sonra öğrenme tecrübesini yapılandırabilecek başka biri böylesi bir ortamda kolaylaştırıcılık yapmalıdır. Bilinçsiz Yetersizlik Bilinçli Yetersizlik Bilincli Yeterlilik Bilinçsiz Yeterlilik

24 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı: EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ Öğrenme İlkeleri  Farklılaştırma  Motivasyon  Dahil etme  Hazırlıklı olma  Güçlendirme  Yoğunluk  İlişki kurma  Dağıtım  Etkinlik  Kapasite Eğitim İlkeleri  İş/görev geliştirme  Sosyal ilişkiler  Fiziksel ortam  Yapılandır veya organize et  Netlik  Hız  Geribildirim  Gelecekle bağlantı  Pratik uygulamayla bağlantı

25 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı: EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ Eğitmen Rehberi üç ana bölüme ayrılır: Eğitim öncesi bilgi – burada bir EE sürecinin yönetilmesi amaçlı eğitmen geliştirme sürecine, eğitmen becerilerine ve diğer eğitim öncesi bilgilerine genel bakış yer alır. Eğitim Metinleri, eğitimin verilmesini destekleyici şekiller, slaydlar, konuşma notları, faaliyet bilgileri ve diğer rehber bilgileri içerir. Ekler, Katılımcı Rehberinde yer alan referans bilgilerini ve kullanılan kaynakları kapsar. Katılımcı Rehberi iki ana bölüme ayrılır: Eğitim Materyalleri, EE boyunca kullanılacak sunumları ve katılımcıların kullanacakları çalışma belgelerini içerir. Ekler, eğitmen adaylarının kendilerini daha fazla geliştirmek için kullanabilecekleri ek kaynak ve referans bilgelerini kapsar.

26 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı: EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ Eğitim İhtiyaçları Analizi (EİA), Bilgi, Davranış ve Becerilerin (BDB) varolan halleriyle olmaları gereken durumları arasındaki farkı belirlemeyi amaçlar. Varolanla olması gereken arasındaki fark, genellikle belli bir iş ya da görevin yapılması için ihtiyaç duyulanlar olarak ifade edilir. Beklenen performansın tanımlanması için kullanılan temel kriterler genellikle aşağıdakilerde anlatılır:  Görev tanımları, ve  Ulusal standartlar ve rehberler. BDB standartları belirlendikten sonra, boşlukların belirlenmesi için EİA gerçekleştirilir: Bilgi, bir görev ya da çalışmanın yapılabilmesi için gerekli bilgi ve bakış açısını içerir; Davranış, bir görev ya da çalışmanın yapılabilmesi için gereken düşünce ve inançları kapsar. Beceri, bir görev ya da çalışmanın yapılabilmesi için gerekli pratik çalışmaları içerir.

27 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı : EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ İstenilen Performasın Belirlenmesi Performansı, özgün ve ölçülebilir biçimde tanımlayın. Bu genel bakışın amacı görevin yapılabilmesi için gerekli bilgi, beceri ve davranışları belirlemektir. Performansa dair iyi yapılması tanımların özellikleri:  Performans gösterenin başarı ve davranışlarını belirtirler;  Gözlemlenebilirler;  Ölçülebilirler;  Bağımsız gözlemciler tarafından üzerinde anlaşılabilir;  “Yapılıyor mu, yapılmıyor mu?” sorularına net, evet-hayır cevapları verirler;  Performans verenin kontrolü altındadırlar. Gerçek Performansın Belirlenmesi Bir önceki aşamada, istenilen performans özgün ve ölçülebilir olarak belirlendi. Aynı gösterge ve ölçüler kullanılarak, performans verenlerin halihazırda sahip oldukları bilgi, beceri ve davranışlar değerlendirilir (varolan, gerçek performans).  Yönteme karar verilmesi,  Değerlendirme araçları geliştirilmesi,  Veri toplanması,  Verinin bir araya getirilmesi,  Verinin analiz edilmesi,  Neden analizi yapılması, ve  Olası performans geliştirme çözümlerinin belirlenmesi.

28 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı: EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ EİA Adımları 1.Adım: Sorunun tanımlanması Sorunun tanımlanabilmesi için, istenilen performans belirlenmeli ve varolan performansla karşılaştırılmalıdır. 2.Adım: Yönteme karar verilmesi Kim veya ne değerlendirilmeli? Örnek ölçeği? Hangi yöntemler kullanılmalı? Kişisel anketlere verilen cevapların analizi. Kilit kişilerle görüşme. Eğitimin yapılacağı yerde kişilerden sorumlu personelle detaylı toplantılar. Güncel yayınların incelenmesi. Çalışma pratik ve ortamlarının incelenmesi. 3.Adım: Değerlendime araçlarının belirlenmesi ve geliştirilmesi Hangi araçlar kullanılacak? Görüşme? Grup tartışması? Anket? 4.Adım: Veri toplama Veriyi kim toplamalı? Zaman? Kim gözlemci olmalı? 5.Adım: Veri analiz ve sunumu Uygun analitik yöntemler (nitel ve/veya nicel) belirlenmeli. 6.Adım: Neden analizi ve öneriler Düşük performansın BDB eksikliği mi yoksa başka bir temel sorunla mı ilişkili olduğunu belirlemek amacıyla neden analizi yapılması. Hangi eğitim gerekli?

29 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı : EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ EİA tasarımında uygun araçların geliştirilmesi çok önemli bir adımdır. Sağlıklı bir araç, ölçülmesi gereken şeyi net biçimde ölçecektir. İhtiyaç analizi hedeflerine bağlı olarak, uygun bir araç seçilmeli ya da geliştirilmelidir. Araç örnekleri:  Odak grup tartışmaları için sorular,  Örnek vakalar,  IWRM/RBMP uygulama izlemesi için kontrol listeleri veya kayıt tutulması,  Tesis/ekipman değerlendirmesi veya envanter için örnek formlar,  IWRM/RBMP paydaşlarıyla görüşmeler.

30 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı : EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ Veri analizi yapıltıktan sonra, aşağıdaki unsurları kapsayan bir rapor hazırlanmalıdır:  Genel değerlendirme: Amaç, hedef ve EİA sonuçlarına ilişkin kısa bir değerlendirme.  Sürecin tanımlanması: Bütün ihtiyaç analizi sürecini tanımlayın, buna amaç, bilgi toplama yöntemleri ve konuya dahil olan kişiler de eklenmelidir.  Sonuçların Özeti: Bu bölümde veri çok net ve açık biçimde sunulmalı ve önemli herhangi bir eğilim ya da sonuç varsa altı çizilmelidir.  İlk Sonuçlar: Veri analizi anlatılmalı ve gözlemlenen temel konulara odaklanılmalıdır. Hangi sonuçlara neden varıldığı açıklanmalıdır.  Öneriler: Eğitime ilişkin öneriler oluşturulmalıdır. Öncelikle eğitime ilişkin en kritik konular ele alınmalıdır. Eğitimle ilişkili unsurlar tanımlanmalı, programın nasıl uygulanacak çok net biçimde açıklanmalı ve kimlerin, nasıl, ne zaman ve nerede katılması gerektiği belirtilmelidir.  Olası Sorunlar: Olası sorunlara ilişkin potansiyel çözümler önerilmelidir.

31 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı : EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ EİA/BDB temelli, katılımcı ihtiyaçları belirleme süreci: 1.BDB değerlendirmesine odaklı notlar dağıtarak katılımcı ihtiyaçlarının sorgulanması 2.Eğitim sürecinin anlaşılması 3.Geleneksel ve katılımcı yaklaşımların nasıl ve nerede uygulanacağı 4.Kullanıcı İhtiyaçları ve Katılımcı Yaklaşımların desteklenmesi 5.Katılımcı Eğitim ve Öğrenme Süreçleri 6.Öğrenenlerin Bilgisi BAZI İPUÇLARI  Eğitim, öğrenme değildir.  Eğitmen, kendi inisiyatif ve faaliyetleriyle, kendisi de öğrenmelidir.  Eğitmen, iyi bir öğrenme sürecine doğru katılımcıları sadece yönlendirebilir.  Eğitmen, etkili bir öğrenme tecrübesi için uygun bir ortam hazırlayabilir (içerik, içerik desteği, içerik dışında gibi).  Katılımcıların ortama verdiği tepkinin bir davranış değişikliği yaratması beklenir.  Eğitmen kilit bir unsurdur. İstenilen sonuçların elde edilmesi için öğrenme durumunun planlanması eğitmene bağlıdır.

32 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı : EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ Eğitim Programı, içeriği ve akışı, Eğitim İhtiyaçları Analizi çıktıları doğrultusunda şekillenecektir. Her bir eğitimde ele alınacak konuya bağlı olarak, eğitmen, kendi tecrübesi, konu uzmanlarının görüşleri ve diğer meslektaşların önerileri doğrultusunda, farklı tür materyal geliştirmelidir. Konuyla ilişkili materyal farklı kaynaklardan bir araya getirildikten sonra, bir sonraki adım, eğitim içeriğini tasarlamak ve akışı belirlemek olacaktır. Böylesi tasarımlar, gerekli iş performansı, mantık ve fiziksel şartlar gibi unsurlar doğrultusunda da şekillendirilebilir. Akış tasarlanırken akılda bulundurulabilecek unsurlar:  Kolayca öğrenilebilecek konular eğitimin başlarında yer almalıdır,  Eğitim boyunca önemli olacak kavram ve teknik terimler eğitim başlangıcında açıklanmalıdır,  Eğitim boyunca en çok ya da en sıklıkla kullanılacak kavram ya da beceriler eğitim içeriği boyunca dikkatlice dağıtılmalıdır,  Öğrenilmesi zor olacak unsur ve kavramlar bir eğitim içinde boğucu miktarda bulunmamalıdır,  Karmaşık ve birbiri üzerine inşa edilen beceriler eğitim programının ilerlerinde yer almaladır.

33 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı : EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ Bir eğitim programının içeriği, hem eğitim amaçları hem de hedef grup ihtiyaçlarına göre tasarlanmalıdır. Aşağıda yer alan unsurlar dikkate alınarak, böyle bir tasarım gerçekleştirilebilir: Hedef grupta, eğitime neden olan bilgi, beceri ve davranış değişikliği beklentilerinin listesini hazırlayın. Konu başlığına ait unsurları önceliklendirin. İçeriğe dahil olması gereken en önemli konuları belirleyin. Öncelikli ve akılcı başlıklar listesi oluşturun. Eğitim içeriğine ait özgün bir bileşen tabanlı yapı hazırlayın. Her başlık ve alt-başlık için gerekli bilgi girdisini belirleyin.

34 1.GÜN SUNUM 2 Konu Başlığı : EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GENEL BAKIŞ YANİ? Ne istediğiniz bilmek, onu başarmanızı çok daha kolaylaştırır. Başarılı insanlar bunu içgüdüsel olarak bilirler ve amaçlarını gerçeğe dönüştürmek için basit bir formül kullanılar. Siz de, istediğiniz sonuçları elde etmek için bu formülü kullanabilirsiniz. BAŞARININ formülü  Olumlu olun  Sizin kontrolünüzde  Gerçek (görebilir, duyabilir, hissedebilir, tadıp/koklayabilirsiniz)  Ekolojik (yan etkisi yok)

35 AB Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma 2.GÜN – Salı, 2 Aralık 2014 SUNUM 3 / 90 dakika KARŞILAMA, GİRİŞ ve TANIŞMA OTURUMLARI Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ PROGRAM VE AKIŞ DETAYLARININ TARTIŞILMASI Hazırlayan & Sunan Ibrahim Mammadzadeh Eğitim Uzmanı Ankara – Kasım 2014

36 2.GÜN SUNUM 3 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ PROGRAM VE AKIŞ DETAYLARININ TARTIŞILMASI İçerik  Katılımcı ihtiyaçlarının belirlenmesi  Eğiticilerin Eğitimi – Eğitmenlik Becerileri oturum içeriklerinin tartışılması  Eğiticilerin Eğitimi – Eğitmenlik Becerileri program ve akışının tartışılması  Modül 1 için süpersetler ve talk show akışları  Modül 1: İçerik geliştirme konusunda grup tartışması (eğitim yöntemleri, grup çalışmaları, saha ziyaretler, örnek vaka çalışmaları)

37 2.GÜN SUNUM 3 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ PROGRAM VE AKIŞ DETAYLARININ TARTIŞILMASI Eylem Planı Geliştirilmesi Bir eğitim programının eylem planının en temel gereklerinden bir tanesi, aşağıda yer alan unsurları içermesidir:  Eğitim çalışmalarının sağlıklı bir biçimde zamanlanması.  Doğru biçimde belirlenmiş bir amaç.  Net biçimde belirlenmiş bir içerik.  Gerekli eğitim materyalleri ve ekipmanı.  Yetkin kaynak kişilerin belirlenmesi.  Uygun eğitim yöntemlerinin belirlenmesi.  Farklı eğitim çalışmalarına katılımcıların nasıl dahil edileceğine karar verilmesi.  Katılımcılar için critik çalışmaların belirlenmesi.  Hem eğitim süresi hem de sonrası için sistematik olarak tasarlanmış bir değerlendirmes planı.

38 2.GÜN SUNUM 3 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ PROGRAM VE AKIŞ DETAYLARININ TARTIŞILMASI SüreKonuMateryal 8:00 - 9:00Modül 1: Eğiticilerin Eğitimine GirişSunum 9: :30M1.1. Etkili bir EE Modeli Sunum, Yayınlar Notlar 10: :00Ara 11: :30M1.2. Performans Ölçümü Quiz, Gösterge Çalışması Veri toplama çalışması 12:30 - 1:30M1.3. Ögle Yemeği – Grup Çalışması 1:30 - 4:30M1.4. Bireysel EE Tasarımı ve Pratiği; İnteraktif Yuvarlak Masa Tartışması Eğitim tasarım çalışması Notlar, örnek akış formu, Geribildirim formu, Sunum becerileri formu

39 2.GÜN SUNUM 3 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ PROGRAM VE AKIŞ DETAYLARININ TARTIŞILMASI Çalışma Yapısı: Supersetler Program boyunca katılımcılar birçok farklı çalışmadan oluşan “süpersetler” kullanırlar. Aşağıda bir örnek yer almakta:  İş yerindeki sorumluluklarınızı ve hangi becerileri kullandığınızı anlatın.  Bu sizin için neden önemli?  İşinizde en çok hangi unsuru seviyorsunuz?  En sevmediğiniz nedir?  Neyi en iyi yaptığınızı düşünüyorsunuz?  İşinizle ilgili hangi konuda daha fazla bilgi edinmek isterdiniz?  Eğer seçme şansınız olsaydı, “RBMP”nin hangi alanında uzmanlaşmak isterdiniz ve neden?

40 Modül 1 AB Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma 3.GÜN – Çarşamba, 3 Aralık 2014 SUNUM 4 / 90 dakika KARŞILAMA, GİRİŞ ve TANIŞMA OTURUMLARI Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ Hazırlayan & Sunan Ibrahim Mammadzadeh Eğitim Uzmanı Ankara – Aralık 2014

41 3.GÜN SUNUM 4 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ Rol çalışmaları, davranış öğretme, beceri geliştirme ve bazen de sorun çözme konusunda iyi bir yöntem teşkil eder. 4 tür Rol Çalışması vardır 1. Senaryolu Rol Çalışması – rol çalışması için önceden hazırlanmış bir senaryo kullanılır. 2. Rehberli Rol Çalışması – eğitmen, diğer rol oyuncuları ve katılımcıları içerir. Eğitmen bir yandan bir becerinin gösterisini yapar bir yandan da gösterimini yaptığı beceri hakkında sorular sorar. 3. Spontan Rol Çalışması – eğitmen tarafından, bir yaklaşımın gösterilmesi ya da bir durumun yönetilmesi için genel tartışma sırasında kullanılır. Planlanmak yerine, eğitmen tarafından ihtiyaç duyulduğunda kullanılır. 4. Rotasyonlu 3’lü Rol Çalışması – 3 kişilik gruplarda herkesin bir rolü sırayla üstlenmesine olanak verir. Rol çalışması 3 kere tekrar edilir. Her sefer aynı ya da farklı senaryolarla olabilir. Gruptaki 3.kişi genellikle gözlemci rolünü üstlenir ve yapılan çalışmayı yorumlar.

42 Beyin fırtınası, yaratıcı düşünme için genel geçer bir ifade biçimi haline gelmiştir. Beyin fırtınası kavramı, önyargıların askıya alınmasıyla grup içinde fikir geliştirme ilkesine dayanır. Söz konusu ilke ve yaklaşımın, hem bireysel hem de grup çalışmalarında son derece verimli oldukları bilimsel araştırmalarca ispatlanmıştır. Fikir geliştirme aşamasıyla yargı aşamaları, düşünce sürecinde ayrı ayrı oluşmaktadır.

43 3.GÜN SUNUM 4 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ Beyin fırtınası yapmanın birçok farklı yöntemi bulunmakla birlikte, temel kurallar aşağıdaki gibi özetlenebilmektedir. Klasik Beyin Fırtınası: Temel amaç, hiçbir yargıda bulunmadan, mümkün olduğunca hızlı bir biçimde, mümkün olan en çok fikrin geliştirilmesidir. Rawlinson Beyin Fırtınası: Kolaylaştırıcı sorunu anlatır ve sorunu çözmek için kullandığı ama başarısız olan yaklaşımları açıklar. Sonra da katılımcılardan yeni öneriler geliştirmelerini ister. Hayal Beyin Fırtınası: Hayalı bir soruna hayali çözümler geliştirme çalışmasıdır. Sonra bu çözümler gerçek soruna uyarlanır. Tetikleyici Beyin Fırtınası: Sorun tanımlanır ve her katılımcıdan bir çözüm önerileri listesi yazması istenir. Her katılımcı kendi listesini okur ve bu listeyi yanındaki katılımcıya verir. Yandaki katılımcı eline gelen listeye daha önce dile getirilmemiş öneriler ekler ve o da yeni listeyi yanındaki katılımcıya verir. Buradaki temel fikir, bir kişinin fikirlerinin diğerinde “tetikleyici” etki yaratacağıdır.

44 3.GÜN SUNUM 4 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ Tetikleyici beyin fırtınasının bazı versiyonları bulunur:  “Fikir kartları” kullanımı – her kişi, post it notları veya küçük notlar kullanarak, fikirlerini yazar ve bunu sağındaki kişinin yanına koyar. Herkes yanındaki kişinin notlarından bir tane çeker ve bunu ilham için kullanır. Katılımcı çektiği her kart için kendisi de bir kart eklemesi yapar.  “Beyin fırtınası havuzu” – katılımcıların tümü, post it veya küçük kartlar kullanarak fikirlerini yazarlar ve bunları masanın ortasına koyarlar. Herkes ilham için bir veya daha fazla kart çekebilir. Katılımcılar kart çektikçe yenilerini eklemekte serbesttirler.  Zihin Yazıları 6-3-3: Herkese üzerinde bir sorun cümlesi yer alan bir çalışma kağıdı verilir. Herkes matrisin üzerine 3 çözüm önerisi yazar ve kağıdı sağındaki kişiye verir. Bu sefer herkes yeni aldığı kağıda 3 yeni öneri daha ekler ve yine sağa kaydırır. Eğer bu çalışmayı 6 kişi yaparsa, toplam 108 çözüm önerisi geliştirilmiş olur.  Tersine Beyin Fırtınası: Bu çalışma final fikirler kısa listesinin hazırlanması ve analizi için ciddi çaba gerektirir. Olası hata ya da başarısızlıkların değerlendirilmesi bir konu yeni ya da çok zorlayıcı olduğunda işe yarayabilir. Beyin fırtınası çalışmasına “Bu projede ne yanlış gidebilir gibi” sorular dahil edilir. Örneğin, personel su kullanıcıları sayısını arttırmak istiyor olabilir. Uzun bir fikirler listesi oluşturup sonra bunların arasından ele yapabilirler. “Tersine Beyin Fırtınası”, oluşan son listedeki öneriler için ne tür sorunlar çıkabileceğini sorgulamak için kullanılır..

45 3.GÜN SUNUM 4 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ Örnek çalışma nedir? Örnek çalışma, gerçek bir sorun ve onun nasıl ele alınacağını irdeleyen bir eğitim yöntemidir. Katılımcıların bilgisinin arttırılması için sorun çözme yaklaşımını kullanır. Diğer deneysel öğrenme faaliyetlerinde olduğu gibi, zihni çalıştırır, belleği güçlendirir ve bilginin gerçek durumlara uygulanmasını sağlar. Örnek çalışmaların avantajı gerçek sorunlara odaklanmalarıdır. İki Tür Örnek Çalışması 1. Tam Bilgi: Bu yaklaşımda, örnek çalışma için gerekli her türlü bilgi başlangınçta tedarik edilir. 2. Kısmi Bilgi: Burada bilgi aşamalı olarak verilir. Katılımcılar örnek çalışmanın birinci aşamasını bitirdiğinde, bir sonraki aşamaya geçmeden önce, bu bölüm detaylıca tartışılır.

46 3.GÜN SUNUM 4 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ Örnek Çalışma Hazırlama Rehberi  Hikaye halinde yazın. Önce hikayeyi yaratın, sonra kaleme alın. Mümkün olduğunca gerçekçi yazın. Size yakın gelen bir durumu kullanmak hikayenizi daha gerçekçi kılar.  Karakterler yaratın. Karakterlere, rollerine uygun isimler verin. Tıbbi örneklerde katılımcıları güldürek isimler kullanmayın.  Gerçekçi diyaloglar yaratın. Böylelikle hikaye daha ilginç ve anlamlı olacaktır.  Katılımcıların örnek çalışmayı analiz edebilmeleri için gerekli bütün detayları verin. Arka plan bilgisi vermek isteyebilirsiniz de, istemeyebilirsiniz de. Örnek çalışma için uygun olan detaylara girin. Katılımcıların dikkatini veya konuyu dağıtacak detaylar vermeyin.  Tanımlayıcı olun. Katılımcıların zihinlerin bir resim oluşturmalarını sağlayın. Gerekli hallerde, karakterlerin duygusal durumlarını açıklayın.  Hikaye kolay anlaşılır olsun. Kısa örnek çalışmaların okunması ve anlaşılması daha kolay olacaktır.  Katılımcıların konuyu takip etmesin sağlayacak tartışma ve rehber sorular oluşturun. Böylelikle katılımcıları yönlendirmiş ve zaman kaybını engellemiş olursunuz. Hem odaklı hem de açık uçlu sorular kullanın.

47 3.GÜN SUNUM 4 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ Eğitimlerde Örnek Çalışmaların Kullanımı 1.Adım: Örnek çalışma senaryosunu verin. 2.Adım: Katılımcılara, örnek çalışmadan ne öğrenmelerini beklediğinizi açıklayın (öğrenme hedefini söyleyin). 3.Adım: Katılımcılara çalışmayı anlama ve detayları hazmetme zamanı verin ki çözüm önerileri geliştirebilsinler. 4.Adım: Örnek çalışma tartışmasında katılımcılara rehberlik edin. Bunu yapabilmek için: Grubu daha küçük gruplara ayırın. Her grupta bir kişinin not almasını sağlayın. Not alacak kişiye flipchart’da neler olmasını beklediğinizi açıklayın. Örnek çalışma için rehber sorular verin. Gruba tartışma ve sonuç geliştirmek için zaman tanıyın. 5.Adım: Grupları bir araya getirin ve sonuçların sunulmasını isteyin. 6.Adım: Bütün grupların sonuçlarını bir araya getirin ve özetleyin.

48 3.GÜN SUNUM 4 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ Zihin Haritalaması, bir tür beyin fırtınasıdır. Aynı beyin fırtınasında olduğu gibi amaç, kaliteleri hakkında endişe duymadan mümkün olduğunca çok fikir geliştirmektir. Tek fark, beyin fırtınasındaki liner yaklaşımın aksine, bu yöntemde fikirler bir haritaya dönüştürülür. Zihin haritası oluşturmanın birkaç farklı yöntemi vardır: 1.İki parça flipchart kağıdını, bir kare oluşturacak biçimde bir araya getirin. Üzerine yazacağınız büyük bir alana ihtiyacınız olacak.  Sorunu ortaya yazın ve etrafına bir daire çizin.  Beyin fırtınasıyla soruna ilişkin temel bileşenleri belirleyin. Bunları dairenin etrafında yer alacak çizgelere ayrı ayrı yazın, tekerleğin orta çizleri gibi bir görüntü oluşturun.  Bu temel bileşenler konusundaki tartışmalar devam ettikçe ve detaylar arttıkça, bu çizgilerden yeni dallar çıkartın.  Eğer isterseniz, her çizginin ne anlama geldiğini açıklayan rehber bir çizim de oluşturabilirsiniz. If you want, add images next to your main line that illustrate what each line means to you. Bazı insanlar şekiller ve çizimlerle daha iyi düşünür.  İsterseniz beyin fırtınasını çok sistematik biçimde, içeriden dışarıya doğru geliştirerek, her seferde bir öneri alarak geliştirebilirsiniz. İlişkili öneriler aynı çizginin dalları olarak devam etmelidir.

49 3.GÜN SUNUM 4 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ Devam 2. Diğer bir zihin haritalaması yöntemi, elinizde bir konuya ait avantaj ve dezavantajlar gibi temel iki bileşen bulunduğunda faydalı olabilir. Bu yöntemde, ana konu bir ağacın gövdesini oluşturur, temel bileşenler ağacın iki ana dalıdır ve böylece bir ağaç haritası çıkar ortaya. İkiden fazla temel bileşen için de kullanılabilecek bir yöntemdir, ancak ağacın dallarını geliştirmek için çok fazla alana ihtiyaç duyulacağından, iki temel bileşenle sınırlı tutmak faydalı olabilir. Zihin Haritalamanın Faydaları Notlar. Hatırlama. Yaratıcılık. Sorun çözme. Planlama. Sunumları.

50 3.GÜN SUNUM 4 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ Aktif Bilgi Paylaşımı  Bir anlatıcı dakikada yaklaşık kelime kullanır.  İnsanlar dakikada kelime hızında dinleyebilirler.  İnsanlar duyduklarının %15-25, duydukları ve gördüklerinin %50-55 ve duydukların, gördükleri ve yaptıklarının %80-85’ini hatırlarlar. Katılımı Teşvik Etme Bütün anlatım ve tartışmalar, insanlar katılmaya başladıklarında daha ilginç hale gelirler. Eğitmenlerin davranışları, katılımcıları teşvik de edebilir, vaz da geçirebilir. Eğitmenler bunu aşağıdakiler aracılığıyla yaparlar: Sözsüz İletişim: Göz teması, baş sallama, duruş, beden hareketleri, gülme veya somurtma. Sözlü İletişim: Neyi, nasıl söylediğiniz karşınızdakileri teşvik de edebilir, vaz da geçirebilir. Övgü veya Özendirme: Neyi, nasıl söylediğiniz karşınızdakileri teşvik de edebilir, vaz da geçirebilir. “Bu konudan bahsetmenize sevindim”, “Ne kadar iyi fikir” veya “Haklısınız” gibi basit ama tevşik edici ifadeler kullanın. Fikirleri Kabul Etme veya Kullanma: Katılımcılar tarafından gündeme getirilen fikirleri kullanın. Duyguları Algılama: Katılımcıların duygularını algıladığınızı gösteren ifadeler kullanın ya da katılımcılardan duygularına açıklık getirmelerini isteyin.

51 3.GÜN SUNUM 4 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ Farklı anlatım teknikleri kişilerin katılımını arttırabilir, aktarılmakta olan konuya ilgiyi arttırabilir ve sunumun etkinliğini güçlendirebilir. Bazı farklı anlatım teknikleri: Kart ve Tablo Tekniği – burada anlatım ve beyin fırtınası yöntemleri birlikte kullanılır. Beyin fırtınalarını kategoriler ve bileşenler halinde organize etmenin bir yoldur aynı zamanda. Mülakat – teknik uzmanlardan bilgi almak için faydalı bir yöntem. Farklı biçimlerde yapılabilir. Bir gönüllü, bir uzman ya da uzmanlar grubuna sorulmak üzere çeşitli sorular hazırlayabilir örneğin. Çoktan Seçmeli Anlatım – her katılımcıya farklı renklerde 4 not kağıdı verin. Her biri A, B, C ve D olarak işaretli olsun. Konuyla ilişkili bir dizi soru hazırlayarak çoktan seçmeli cevapları sunumda gösterin. Anlatımın ilerleyen aşamalarında soruları tekrar sorun ve katılımcılardan çoktan seçmeli cevaba denk gelen kartı göstermelerini isteyin. Katılımcılardan yanlış gösteren varsa, konuyu tekrar edin. Kilit Kelimeler – kilit kelimelerle bir konuya ait önemli noktaların altını çizebilirsiniz. Konu anlatımı boyunca filipcharta bazı kilit kelimeler yazın. Bu kilit kelimeler zamanla içerik özeti haline gelicektir. Çizgi Anlatım – uyarıcılar katılımcıların konuya olan ilgisini ve konuyu hatırlama olasılıklarını arttırır. Konununzla ilişkili olabilecek çizgi gösterimler bulun. Bunları sunum sırasında yansıtın ve bunları konunuzla ilişkili kilit kelimeler oluşturmak için kullanın. Örnekler – öğrenme noktalarının netleştirilmesi için çok faydalı bir yöntemdir. Başarılı konu anlatımları sıklıkla örnek, benzetme ve mecazlar içerir.

52 3.GÜN SUNUM 4 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ Tartışma Nedir? Bir tartışma, ortak bir ilgi alanına ilişkin yapılan fikir alış-verişidir, yönlendirilmiş olabilir de olmayabilir de. Tamamen spontan ve yapılandırılmamış da olabilir, ya da tamamen yapılandırılmış ve planlanmış olabilir. Tartışmalar büyük gruplar içinde gerçekleştirilebilir veya grup küçük parçalara ayrılarak da yapılabilir. Farklı tartışma teknikleri kişilerin katılımını arttırabilir, tartışmaya olan ilgiyi arttırabilir ve sunumun etkinliğini güçlendirebilir. Bazı farklı tartışma teknikleri: Küçük Grup Tartışmaları, büyük grubu farklı konuları tartışmak üzere küçük parçalara ayırmak anlamına gelir. Bir süre sonra küçük gruplar bir araya gelir ve tartışma sonuçlarını paylaşır. Küçük grup tartışmalarının birçok farklı çeşidi vardır. Ancak, 3 tane çok etkili teknikten özellikle bahsedilebilir: 1.“66” Tartışma Tekniği, küçük grup tartışmalarını yapılandırmanın bir yöntemidir. Katılımcıları 6’şar kişilik gruplara ayırın (gruplara farklı veya aynı konu başlığını verebilirsiniz). Bir not alıcı belirleyin. Gruplara 6 dakika konuşma süresi verin. Gruplara 2 dakikaları kalınca zamanı hatırlatın, 1 dakikayı hatırlatın ve sonra toplarlamalarını rica edin. Sonuçlar flipchart’lara yansıtılsın.

53 3.GÜN SUNUM 4 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ 2. Akvaryum, büyük bir grubun ikiye bölünmesi yöntemidir. Gruplardan birisi içte bir daire oluşturur (akvaryum) ve burada bir konuyu tartışırlar. Dışta daire oluşturan grup, dinler ve gözlemler. Belli bir süre sonra gruplar yer değiştirir. Her iki grupta akvaryumda olma fırsatı elde ettikten sonra büyük grup bir araya gelir ve sonuçlar tartışır. Akvaryum, rol çalışmalarında da kullanılabilecek bir yöntemdir. 3. Ekipler, katılımcıları gruplara değil de ekiplere ayırın. Her ekipten bir sorunu çözmesini isteyin ve çalışmaya rekabet unsurları katın. Kavram tanımlarını açıklamak için sıkça kullanılan bir yöntemdir ekiplere ayrılma. Ekipler için farklı renkte kağıtlar kullanın ve kavramların tek tek tanımlarını bu kağıtlara yazın. Kavramın ismini yazacağınız farklı kağıtları birer zarfa yerleştirin. Ekiplere 3-4 dakika süre verin ve doğru tanımı doğru zarfa yerleştirmelerini isteyin. Zaman dolduğunda bir ekipten eşletirdikleri kavramları okumalarıni isteyin. Kazaman ekibe bir ödül verin.

54 3.GÜN SUNUM 4 Konu Başlığı: EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ – EĞİTMENLİK BECERİLERİ PROGRAMINA GİRİŞ Grup Gelişimi: Eğitimlerde odak aktıralan konuda olmalı ancak, oyunlarda ihmal edilmelidir. Oyunlarla,  Ortamı yumuşatmak için insanların birbirlerini tanımalarına olanak sağlayın.  Rahat bir öğrenme ortamı yaratın.  Ekip oluşumunu sağlamak için katılımcılara grup çalışmaları verin. Böylesi işbirliği ve rekabet ortamları öğrenmeyi teşvik edecektir.  Katılımcıları motive edin ve konuya olan ilgiyi arttırın.  Uzun soluklu eğitimlerde katılımcılara enerji verin.


"Modül 1 AB Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları