Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ULUSLARARASI PAZAR ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLGİ KAYNAKLARI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ULUSLARARASI PAZAR ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLGİ KAYNAKLARI"— Sunum transkripti:

1 ULUSLARARASI PAZAR ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLGİ KAYNAKLARI
Sunulduğu Yer: İstanbul Sanayi Odası Sunan: Zeynep İYİLER (Ekonomi Bakanlığı) KOBİ ve Kümelenme Destekleri Dairesi, Şb. Md. 15 Ocak 2013

2 Strateji Yönetim Pazarlama E-Pazarlama

3 REKABETÇİ PAZAR ARAŞTIRMASI
Ürününüzü kullanacak en karlı sektörleri belirleyin Ürünün GTİP numarasını bulun Trademap.org’dan dünya ithalat-ihracat rakamlarına bakın Sektörünüzün dünyadaki, Türkiye’deki ve hedef ülkelerdeki üretim/büyüklük/tüketim oranını belirleyin Hedef ülke seçin Seçtiğiniz ülkelerdeki pazar koşullarını araştırın Potansiyel müşteri adreslerini belirleyin Buralara yönelik pazara giriş eylem planı oluşturun Pazar araştırması desteğiyle hedef ülkelerdeki müşterilere ziyarete gidin Çok çok satın..... 3

4 Bilgi ve Know-How ile ilgili aktiviteler
İş Yönetim Gereksinimlerinin Analizi Tüketici Tutum Araştırmaları Yapmak Standart Maliyetleri Hesaplama ve Kullanma Ürün Geliştirme Deneyleri Yapmak Pazar Potansiyelini Saptamak Denetim Yapma (İşletme içi) Kaynak Gereksinimlerini Saptamak Pazarı Değerlendirmek Satış Tahminleri Yapmak Fizibilite Etüdleri Hazırlamak Temel Araştırmalar Yapmak Bilgi ve Know-How ile ilgili aktiviteler Strateji Tasarımı

5 Veri + Bağlam = Bilgi (Haber, malumat) (Information)
Bilgi + Hüküm = İstihbarat (Intelligence) İstihbarat + Emin Olma = Kanı (Knowledge) Kanı + Sentez = Bilgelik (Wisdom)

6

7 PAZAR ARAŞTIRMASI AKTİVİTELERİ
ARAŞTIRMA ODAĞI Reklam Araştırması Ürün Araştırması Satış ve Pazarlama Araştırması ARAŞTIRMA TÜRLERİ Medya Seçimi Reklam Metni Geliştirme Müşteri Motivasyon Araştırması Ambalajlama Yeni Ürün Geliştirme Rakip Ürün Çalışmaları Pazar Büyüklüğünü Tahmin Etmek Pazar Payı Analizi Pazar Profili ve Tanımlamaları Satış Kotası Belirleme Satış Analizi Ürün Dağıtım Kanallarının Analizi Promosyon Taktikleri Mağaza Denetlemeleri

8 (Saldırgan rakipler, memnuniyetsiz müşteriler)
PAZAR ARAŞTIRMASI Yeni Bir İş (Rakiplerin müşterisi) Rekabet Çok Yoğun (Saldırgan rakipler, memnuniyetsiz müşteriler) Büyüyen ve Olgun Bir Pazar (Mevcut müşterileri elde tutmak) Yeni müşteri kazanma teknikleri nelerdir? Nasıl müşteri arayacaksınız? Etkili satış mektubu nasıl yazılır? Reklam ve halkla ilişkilerle işinizi ne derece tanıtacaksınız? Rakiplerin müşterilerini çekmek için ne gibi teşvikler/özendiriciler vermelisiniz? (numune, garanti, promosyon malzemesi, hediye, fiyat indirimi?) Rakiplerin size tepkisi nasıl olacak, buna karşı ne yapmalısınız? Rakiplerin müşterilerinin servis, ürün ve fiyata tepkileri Problemleriniz için - Anket - Alan görüşmeleri - Fokus grup Rakiplerin pazar payı sizden hızlı mı büyüyor? Müşteriler yönetim, ürün ve servis kalitenizi rakiplerle kıyaslar. Pazar payını izlemek Yeni ürün sunumlarını izlemek Müşterilerin yeni ürünlerinize tepkilerini ölçmek Müşterileri elde tutmak için satış geliştirme ve müşteri memnuniyeti sağlamaya odaklanmak

9 BİLGİ TÜRLERİ Birincil Bilgi: Firmaya özel hazırlanan araştırma raporları İkincil Bilgi: Mevcut, basılı, kamuya açık bilgiler.

10 PAZAR POTANSİYELİNİN ÖLÇÜLMESİ PAZARIN DEĞERLENDİRİLMESİ
PAZAR ARAŞTIRMASI MASABAŞI ARAŞTIRMASI ALAN ARAŞTIRMASI PAZAR POTANSİYELİNİN ÖLÇÜLMESİ PAZARIN DEĞERLENDİRİLMESİ

11 MASA BAŞI ARAŞTIRMASI DEZAVANTAJLAR Genel kalmaktadır.
Güvenilirliğinin test edilmesi gereklidir. Çelişen istatistikler Farklı tanımlar Güncel olmayan bilgi AVANTAJLAR Verinin hızlı toplanması Düşük maliyetli Araştırmacıya öngörü sağlaması

12 ALAN ARAŞTIRMASI AVANTAJLAR Doğrudan pazarda yapılmaktadır
Potansiyel müşteriler ile görüşme şansı Gerekli bilgiye göre ayarlama DEZAVANTAJLAR Maliyet daha yüksektir Zaman harcamak gereklidir

13 DIŞ TİCARET İSTATİSTİKLERİ
1- Ürün Sınıflandırması: HS No 2- Türkiye’nin alım ve satım yaptığı ülkeler ve değerleri - -Ekonomi Bakanlığı ( - TÜİK ( 3- Dünya İhracat ve İthalat İstatistikleri - Interactive TradeMap: - World Trade Atlas: (ABD, Arjantin, Avustralya, Brezilya, Çin, G. Afrika, Kanada, Şili, Hindistan, Litvanya, Meksika, Rusya, Ukrayna) 4- UN Stats: 13 13

14 PAZAR ARAŞTIRMASINDA KULLANILABİLECEK VERİ KAYNAKLARI
Ülke Masaları (on-line): Müşavirlikler Web Sitesi: DEİK: 14 14

15 ULUSLARARASI KURULUŞLAR
- Avrupa Birliği ( - AB İhracat Yardım sayfası: - Dünya Ticaret Örgütü ( - Uluslararası Ticaret Merkezi-ITC ( - Dünya Bankası ( (yatırım, iş yapma, yasal engeller vd.), - Birleşmiş Milletler ( - UN Statistics: unstats.un.org/unsd/default.htm - UNCTAD: ( - OECD ( - APEC (Asia Pacific Economic Cooperation)- COMESA-Common Market for East and South Africa, 20 ülke): Dünya Tarım Örgütü: 15 15

16 CIA World Fact Book: http://www.odci.gov/cia/publications/factbook/
GlobalEdge (Michigan State University) The Economist Intelligence Unit Country Reports- Ülke raporları, ülke profilleri, Consumer Goods and Retail Forecast Energy and Electricity Forecast, Food, Beverages and Tobacco Forecast FITA- ABD Tarım Bakanlığı: ABD Ticaret Bakanlığı-Trade Information Center (TIC): The National Trade Data Bank (Ücretli): Country Library of Tradeport: Ülke profilleri Eurasianet Country and market information about the Central Asian countries. Hollanda: İngiltere: Kanada: Australian Trade Commission: Swiss Import Promotion Programme - Japonya: BDT Ülkeleri ve Rusya: Çin: 16 16

17 İSTATİSTİK SİTELERİ www.Eurostat.com (AB istatistikleri)
(İngiltere ulusal istatistikleri) (Almanya istatistikleri) (Kanada istatistikleri) (Fransız istatikleri) (Avustralya istatistikleri) (Yeni Zelanda istatistikleri) (Japonya istatistikleri) (ABD istatistikleri) (ABD devlet bilgileri) (ABD) (Çin istatistik ve bilgi siteleri) 17 17

18 GÜMRÜK VERGİLERİ International Customs Tariffs Bureau ABD Gümrük Vergileri: Avrupa Birliği Gümrük Vergileri ve Diğer Ülkeler Asya-Pasifik Ülkeleri: Australia Brunei Darussalam  Canada, Chile, China, Chinese, Taipei, Hong Kong, China Indonesia, Japan, Korea, Malaysia, Mexico, New Zealand, Papua New Guinea, Peru, Philippines, Russia, Singapore, Thailand, United States of America, and Vietnam Canada Customs - Tariff Wizard - AB Tekstil ve Çelik Kotaları 18 18

19 19 TÜRKİYE İLE SERBEST TİCARET ANLAŞMASI İMZALAYAN ÜLKELER ÜLKE
İMZA TARİHİ ONAY TARİHİ TCRG TARİHİ TCRG SAYISI YÜRÜRLÜK TARİHİ GÜM. VERGİSİ SIFIRLANMA TARİHİ EFTA (İsviçre,Norveç, İzlanda) 10 ARALIK 1991 28 MART 1992 18 NİSAN 1992 21203 MÜK. 1 NİSAN 1992 01 OCAK 1996 İSRAİL 14 MART 1996 4 TEMMUZ 1997 18 TEMMUZ 1997 23053 MÜK. 1 MAYIS 1997 01 OCAK 2000 MAKEDONYA 07 EYLÜL 1999 07 MART 2000 25 TEMMUZ 2000 24120 1 EYLÜL 2000 01 OCAK 2008 HIRVATİSTAN 13 MART 2002 30 OCAK 2003 27 MAYIS 2003 25120 MÜK. 1 TEMMUZ 2003 01 OCAK 2007 BOSNA HERSEK 03 TEMMUZ 2002 26 ŞUBAT 2003 05 MAYIS 2003 25099 FAS 07 NİSAN 2004 29 KASIM 2005 28 ARALIK 2004 25684 MÜK. 1 OCAK 2006 01 OCAK 2014 TUNUS 25 KASIM 2004 13 NİSAN 2005 10 MAYIS 2005 25811 MUK. 1 TEMMUZ 2005 01 TEMMUZ 2014 FİLİSTİN 20 TEMMUZ 2004 25 MAYIS 2005 01 HAZİRAN 2005 25832 MUK SURİYE 22 ARALIK 2004 03 EKİM 2006 06 KASIM 2006 26338 MÜK. 01 OCAK 2019 MISIR 27 ARALIK 2005 16 ARALIK 2006 30 OCAK 2007 26419 MÜK. 01 MART 2007 01 OCAK 2020 GÜRCİSTAN 21 KASIM 2007 05 EYLÜL 2008 24 EYLÜL 2008 27007 MÜK. 01 KASIM 2008 ARNAVUTLUK 22 ARALIK 2006 18 ŞUBAT 2008 12 MART 2008 26814 MÜK. 01 MAYIS 2008 01 OCAK 2013 KOSOVA - 01 MART 2008 26803 19 19

20 TÜRKİYE’YE GSP UYGULAYAN ÜLKELER
ABD RUSYA FEDERASYONU YENİ ZELANDA JAPONYA BEYAZ RUSYA KANADA AVUSTRALYA 20 20

21 STANDARTLAR, TEKNİK MEVZUATLAR, BELGELENDİRME, ÇEVRE ETİKETLERİ, KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİ
International Organization of Standardization: / Uluslararası Ticaret Merkezi- ITC AB Yasaları Sitesi Avrupa Standardizasyon Komitesi: Avrupa Telekomünikasyon Standartları Enstitüsü: Avrupa Elektroteknik Standartlar Komitesi: Amerikan Ulusal Standartlar Enstitüsü: WTO- Technical Barriers to Trade: National Enquiry Points) Codex Alimentarius Commission International Commission on Microbiological Specifications for Foods, ICMSF International Office of Epizootics (Animal Health) International Portal on Food Safety, Animal and Plant Health / International Organization of Legal Metrology: Rusya-Fedaral Agency on Technical Regulations and Metrology 21

22 ITC: http://www.p-maps.org Tarım Ürünleri: Public Ledger, Food News
FİYAT BİLGİSİ ITC: Tarım Ürünleri: Public Ledger, Food News UNCTAD-Commodity Price Statistics (İplik fiyatları) AB Fiyat Hareketleri (G.Doğu Avrupa) ( Aynı sitedir. (Microsoft Bing ile bağlantılı) 22 22

23 ULUSLARARASI FUARLAR ÇEVİRİ SİTELERİ
ÇEVİRİ SİTELERİ 23 23

24 TERS AÇIK ARTIRMA, E-TEDARİK
Aberdeen.com Procuri.com Ariba.com Bravosolution.com Vebdigital.com Supplyon.com Gratis.net (Sabancı Holding, satın alma sitesi) Osoline.net İtkibosap.com.tr 24

25 EKONOMİ BAKANLIĞI TİCARİ BİLGİ VE KURUMSAL İLETİŞİM ON-LINE KAYNAKLARI
Kütüphane Hizmetleri Business and Company Resource Center with Newspaper and PROMT ( ) Datamonitor360 ( ) E-Consultancy ( ) The Economist Intelligence Unit Country Reports ( ) Europa World Plus ( ) Food For Thought (FFT) ( ) GRS (Global Reference Solutions) ( ) Global Trade Atlas (World Trade Atlas) ( ) Kompass International ( ) Oxford Business Group ( ) Passport GMID/ Global Market Information Database ( ) World Markets Online: Automotive (UİB ile ortak abonelik) ( ) World Trade Law ( ) (2012) (2012) (Chemicals) (2012)

26 Kütüphane Hizmetleri African Affairs (2011)
Dergi L: Lojistik ( ) Foodnews ( ) Fruitnet (America/ Asia/ Europa) (2011) Freshinfo ( ) Industrial Minerals ( ) Organic Standard (2011) Public Ledger ( ) Technical Textile Markets ( ) Textile Outlook International ( ) Foreign Policy (2012)

27 Ürününüzün Armonize Sistem Numarasını (GTİP) biliyor musunuz?
1. Ürününüzün Armonize Sistem Numarasını (GTİP) biliyor musunuz? GTİP: AS Nom. Kodu CN Kodu Milli İstatistik kodu alt açılım kodu 27 27

28 Ürününüzü sınıflandırdığınızda hangi bilgilere kolaylıkla ulaşırsınız?
Ürün nereye ihraç ediliyor? Ürün nereden ithal ediliyor? Pazarın boyutları nedir? Ürünün ticari trendi nedir? 28 28

29 (ULUSLARARASI TİCARET MERKEZİ)
ITC (ULUSLARARASI TİCARET MERKEZİ) PAZAR ANALİZ ARAÇLARI

30 AVRUPA BİRLİĞİ’NİN DIŞ TİCARET WEB SİTELERİ

31 SEKTÖREL PAZAR BİLGİSİ KAYNAKLARI
ACNielsen Trends and Insights: Agricultural Market Access Database: Arab Net: Datamonitor: Dun & Bradstreet: Economist Intelligence Unit: Euromonitor GMID- Frost & Sullivan: World Markets Online (Automotive): GfK, Growth from knowledge: (petro-kimya) (petro-kimya) (Industrial Minerals) (Hizmet sektörleri)

32 Htp:// IRI Information Resources: Mintel ( Avrupa, ABD, İngiltere tüketim ürünleri pazarı Nielsen Netratings: Reuters: Değişik medya kaynaklarından anında bilgi, özel sanayi raporları Synovate : Textiles Intelligence: (Tekstil) Taylor Nelson EU tracking (Fransızca) WorldGlobalStyleNetwork: (Moda) (Ortadoğu)

33 PAZAR ARAŞTIRMASI VE PAZARLAMA DESTEĞİ HAKKINDA TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2011/1)
Rapor Desteği Yurt dışına yönelik pazara giriş stratejileri ve eylem planlarının oluşturulabilmesi amacıyla uluslararası kuruluşlara yaptırılan ve satın alınan sektör, ülke, yabancı şirket veya marka odaklı raporlara (mali ve hukuki raporlar dahil) ilişkin giderlerin limitler dahilinde karşılanmasıdır. Kimler Yararlanabilir? Şirketler ve İşbirliği Kuruluşları Karşılanan Harcamalar (uygun görülen): Rapor ve danışmanlık için şirketler % 60, İşbirliği Kuruluşları %75 oranında ve yıllık en fazla ABD Dolarına kadar desteklenir. Yararlanmak için önce Ekonomi Bakanlığı’na müracaat edilmesi ve ön onay alınması gerekmektedir. Raporlar en fazla 2 yıllık olabilir. Tüm ödemeler bankacılık kanalıyla yapılmalıdır.

34 PAZAR SEÇİM KRİTERLERİ
1. Yakınlık 2. Sosyo - politik koşullar 3. Ekonomik koşullar 4. Kültür 5. Teknolojik koşullar 6. Jeo fiziksel, iklimsel koşullar

35 HEDEF ÜLKE SEÇİMİ 1- Türkiye’ye olan mesafe 2- İthalattaki sırası 3- Türkiye’nin o ülkeye ihracatı 4- Türkiye’nin ihracatının artış oranı (5 ve 1 yıllık) 4- İthalatın son bir yıl içindeki artış oranı 5- İthalatın son beş yıldaki artış oranı 6- O ülkenin dış ticaret farkı 7- Dış ticaret açığı 8- Nüfus 9- Harcanabilir gelir

36 650590 İTHALATINDA DÜNYA VE TÜRKİYE
KİŞİ BAŞINA MİLLİ GELİR, NÜFUS VE KİŞİ BAŞINA HAZIR GİYİM TÜKETİM RAKAMLARI, İTHALATINDA DÜNYA VE TÜRKİYE Kişi başına milli gelir (ABD $) 2008 Nüfus (2009) Eurostad Toplam Tekstil Tüketimi (2007) Milyon avro Kişi başına tekstil tüketimi (6505) üretimi (Avro) İthalat (dünyadan) (USD) İthalatın artış hızı İthalat (Türkiye’den ) Avro 2009 1 Norveç Almanya İngiltere İtalya Romanya 2 Danimarka Fransa Avusturya Polonya Bulgaristan 3 İrlanda Hollanda 4 İspanya Belçika Latviya 5 İzlanda İsveç Litvanya 6 Estonya Çek Cumh. 7 Çek cumh. 8 Yunanistan Slovakya 9 10 Portekiz Finlandiya Slovenya

37 İthalatçılar 2007 2008 2009 2010 Dünya 1 ABD 2 Almanya 3 Japonya 4 İngiltere 5 Fransa 6 Hong Kong, Çin 7 İtalya 8 İspanya 9 Hollanda 10 Kanada 11 Belçika 12 Rusya 13 Avusturya 14 İsviçre 15 BAE 16 Avustralya 17 Güney Kore 18 Danimarka 19 Polonya 20 İsveç

38 Hazır giyim sektörü özelinde e-ihracat yapma konusunda hedef ülke belirlenirken incelenmesi gereken bazı parametreler Ülkedeki toplam hazır giyim satışları Ülkedeki hazır giyim satışlarında beklenen artış/azalış Ülkenin toplam hazır giyim ithalatı Ülkedeki internet kullanıcı sayısı Ülkedeki internet kullanım oranı (penetration) Ülkedeki toplam online harcamalar Ülkedeki kişi başı online harcamalar Ülkedeki hazır giyim e-perakende satışları Ülkedeki hazır giyim e-perakende satışlarında beklenen artış/azalış Ülkedeki tüketicilerin kültürel ve coğrafi yakınlığı Ülkedeki rakipler Ülkedeki yasal mevzuat (Vergiler, tüketici hakları vb.)

39 Almanya İngiltere Fransa Rusya Polonya ABD S. Arabistan Türkiye Dünya Ülkedeki toplam hazır giyim satışları (Milyon dolar) 2010 74.024 61.543 45.869 45.369 8.125 9.951 15.960 Ülkedeki hazır giyim satışlarında arasında beklenen artış (%) %3 %5 -%3 %39 %17 %0 %11 Ülkenin hazır giyim ithalatı (Milyon dolar) 2010 32.693 21.959 20.357 5.551 3.627 75.647 2.116 2.557  Ülkedeki internet kullanıcıları sayısı (Bin) 2011 66.125 51.442 45.262 59.700 23.900 11.400 35.000 İnternet kullanım oranı (penetration) 2011 %79,9 %82 %69,5 %43 %62 %78,2 %43,6 %44,4 %30,5 Toplam online harcamalar (Milyon dolar) 2010 20.982 37.837 20.702 7.004 3.305 600 1.101 Kişi başı online harcamalar (Dolar) 2010 257 611 330 49 87 368 23 15 Hazır giyim e-perakende satışları (Milyon Euro) 2010 3.031 4.565 1.817 738 195  14.048  2 37.727 Hazır giyim e-perakende satışlarında arasında beklenen artış (%) %157,8 %42 %18,5 %128,4  %71,8  %19,1 %169,2  %156,3 %1001

40 RAKİPLER VEYA PAZAR SİZE SÜRPRİZ YAPMASIN
1- İkincil kaynakları takip edin 2- İkincil ve birincil kaynakları birleştirin 3- Kurum içindeki birincil kaynakları tespit edin 4- Önemli etkinlikleri belirleyin 5- Network oluşturun 40

41 RAKİPLER NE YAPIYOR? Ekonomi Bakanlığı İhracatçılar Rehberi (www. ekonomi.gov.tr) TOBB Sanayi Veri Tabanı (

42 42

43 POTANSİYEL MÜŞTERİ BİLGİLERİNE ULAŞIM

44 International Trade Center-
bölümünde “Trade Contacts Network” altında “World Directory of Importers’ Associations- Dünya İthalatçı Birlikleri Rehberi”

45 DİKEY ARAMA MOTORLARI VE REHBERLER
Business.com Yahoo Directory ThomasNet GlobalSpec Jigsaw Knowledgestorm.com Findlaw.com Verticalsearch.com Zoominfo.com

46 DİĞER KURUM VE KURULUŞLAR
Yurt Dışı Ticaret Odaları Arama motoruna yazarak arama

47 WEB SİTELERİNİN RATİNGİNİ ÖLÇÜN
Google Insights For Search Iconinteractive.com/Tools

48 DİĞER KURUM VE KURULUŞLAR
Yurt Dışı Ticaret Odaları Arama motoruna yazarak arama 48 48 48

49 YURT DIŞI TİCARET ODALARINA İLAN BIRAKMA
1- BULGARİSTAN TİCARET ODASI 2- İSRAİL TİCARET ODASI 3- HONG KONG TİCARET ODASI 49 49 49

50 50 50

51 İTHALATI DESTEKLEME KURULUŞLARI
Kanada: TFOC (The Trade Facilitation Office Canada) Almanya: GTZ (Deutsche Gesellschaft für Tchnische Zusammenarbeit GMBH). İtalya: ICE (İtalyan Dış Ticaret Enstitüsü). Japonya: JETRO’nun (The Japan External Trade Organization) İthalatı Geliştirme Bölümü Hollanda: CBI (The Centre for the Promotion of Imports from Developing countries). İsveç: SIDA (The Swedish International Development Agency) Swedish Chambers of Commerce and Industry Afrika, Asya ve L.Amerika odaklı birlikte çalışmaktadır İsviçre: SIPPO - The Swiss Import Promotion Organisation. 51 51 51

52 DESTEK SİSTEMİ Yurt Dışı Pazar Araştırması Desteği
Pazara Giriş Desteği Rapor Desteği Danışmanlık Desteği Yurt Dışı Tanıtım Desteği Sektörel Ticaret Heyeti ve Alım Heyeti Programları Desteği E-Ticaret Sitelerine Üyelik Desteği İhracat Genel Müdürlüğü | KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı 52

53 PAZAR ARAŞTIRMASI VE PAZARA GİRİŞ DESTEĞİ
2011/1 SAYILI PAZAR ARAŞTIRMASI VE PAZARA GİRİŞ DESTEĞİ 53

54 E-Ticaret Sitelerine Üyelik Desteği (Madde 13)
Amaç: Nihai tüketiciye yönelik olmayan e-ticaret sitelerine üyelik giderlerinin desteklenmesi Hedef Kitle: Şirketler Destek Oranı: % 70 (Yıllık en fazla Dolar) En fazla 5 e-ticaret sitesi için ve e-ticaret sitesi başına en fazla 3 yıl süresince yararlanabilir. En az bir yabancı dilde internet sitesine sahip olması şart Site içi reklam ve reklam bandı (banner) giderleri destek kapsamı dışındadır. İhracat Genel Müdürlüğü | KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı 54

55 E-Ticaret Sitelerine Üyelik Desteği
Ön Onay Koşulu: E-ticaret sitesinin Ekonomi Bakanlığı’ndan ön onay almış olması gerekir. Ön onay verilmeden önce üye olunması durumunda, bu üyelik giderleri için yapılan destek başvurusu değerlendirmeye alınmaz. Ön onay verilen e-ticaret siteleri Bakanlığın resmi internet sitesinde ( duyurulur. Başvuru süresi: İlk ödeme belgesi tarihinden itibaren 6 ay İhracat Genel Müdürlüğü | KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı 55

56 E-Ticaret Sitelerine Üyelik Desteği
Başvuru Mercii: Ekonomi Bakanlığı Marmara Bölge Müdürlüğü: İstanbul, Tekirdağ, Edirne, Çanakkale, Bursa, Bilecik, Düzce, Sakarya, Kocaeli, Yalova, Bolu, Kırklareli illerinde yerleşik firmalar için Batı Anadolu Bölge Müdürlüğü: Afyonkarahisar, Antalya, Aydın, Balıkesir, Burdur, Denizli, Isparta, İzmir, Kütahya, Manisa, Muğla, Uşak illerinde yerleşik firmalar için İhracat Genel Müdürlüğü (KOBİ ve Kümelenme Destekleri Dairesi: Yukarıda belirtilen iller dışında yerleşik firmalar için İhracat Genel Müdürlüğü | KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı 56


"ULUSLARARASI PAZAR ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLGİ KAYNAKLARI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları