Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

15.03.2010. Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla MÜŞRİKLERLE İLİŞKİLER SAVAŞ-BARIŞ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "15.03.2010. Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla MÜŞRİKLERLE İLİŞKİLER SAVAŞ-BARIŞ."— Sunum transkripti:

1

2 Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla MÜŞRİKLERLE İLİŞKİLER SAVAŞ-BARIŞ

3 Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş (Hz Muhammed’in Savaş’a bakış açısı) Peygamberliğin Medine döneminde, Hudeybiye Antlaşması'ndan Mekke’nin Fethi'ne kadar yaklaşık iki yıl devam eden barış dönemi ( ) dışında Mekke müşrikleriyle ve diğer müşrik Arap kabileleriyle ilişkiler genellikle mücadele ve savaş şeklinde geçmiştir.

4 Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Bu mücadele ve savaş, tüm müşrik kabilelerle mi olmuştur? Hayır. Kureyş müşriklerine karşı izlediği politikada Hz. Peygamber'e yardımcı olan Huzâa'nın bazı kolları ile, Cüheyne, Damre ve Gıfâr gibi antlaşma yapılan kabileleri bundan hariç tutmak gerekir.

5 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Mekke'nin Fethi, Huneyn zaferi ve ardından Arap Yarımadası'nın çeşitli bölgelerinden heyetlerin Medine'ye gelip Müslüman olmalarıyla birlikte, müşriklerle ilişkilerde büyük bir yumuşama yaşanmıştır. Bununla birlikte, Hz. Peygamber'le müşrikler arasındaki mücadele, hicretin 9. yılı sonunda müşriklerle ilişkilerde son noktanın konulmasına kadar devam etmiştir. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

6 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Müşriklerle ilişkilerde olduğu gibi, hicretin ikinci yılından sonra Müslümanlarla Yahudiler ve Hristiyanlar arasındaki ilişkilerde de savaşlar önemli yer tutmaktadır. O nedenle, burada, Hz. Peygamber'in savaşa bakış açısına temas etmek yerinde olacaktır. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

7 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Öncelikle belirtmek gerekir ki, Peygamberimiz hem Mekke ve hem de Medine döneminde insanları öğütle, delille, ikna yoluyla ve Kur’an okuyarak İslâm'a davet etmiştir. Dolayısıyla onun etrafında oluşan topluluk, zor kullanılarak bir araya getirilen insanlardan değil, bunun aksine tatlı dille, ikna yoluyla Allah’a çağrılmaları sonucu hür iradeleriyle İslâm’ı seçen kimselerden oluşmuştur. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

8 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş "Çünkü insan, zorla alıştırmayla, kanunlarla, kaba kuvvetle ıslah edilemez, sadece davranışı değişebilir". Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

9 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Halbuki Hz. Peygamber'in amacı insanların sadece davranışlarını değiştirmek değil, özüne hitap ederek ıslah etmekti. Barış, sevgi ve rahmet peygamberi olan Hz. Muhammed (s.a.s.), esasında savaştan ve savaşmaktan hoşlanmazdı. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

10 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş İslâm’ın Mekke döneminde kendisine ve Müslümanlara düşmanlık yapan, işkence eden ve şiddet uygulayanlara aynı yolla karşı çıkmamış, onlardan intikam alma yoluna gitmemiştir. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

11 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Mekke döneminde nâzil olan Kur’an-ı Kerim âyetlerinde Hz. Peygamber’e ve inananlara sürekli sabır tavsiye edilmiştir. (Ahkaf 35, Müzzemmil 10) Müslümanlar maruz kaldıkları işkencelerden şikayet ettiklerinde Hz. Peygamber “Sabredin ben savaşla emrolunmadım” buyurarak onlara sabırlı ve metin olmayı öğütlemiştir Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

12 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Kur'an-ı Kerim'de başka topluluklarla ilişkilerde barış esastır. İnananlara hitaben "hep birden barışa girmeleri" emredilmektedir. (Bakara 208) Eğer başkaları barışa yanaşırlarsa Hz. Peygamber'den de barışa yanaşması istenmektedir. (Enfal 61) Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

13 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş İnananlar için Allah uğrunda yola çıktıkları zaman iyice araştırma yapmaları ve kendilerine barış önerene, dünya hayatının geçici menfaatini arzulayarak "Sen mü'min değilsin" dememeleri öngörülmektedir. (Nisa 94) Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

14 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Barış ve barışı kabule eğilim insanın fıtratında, tabiatında bulunan olumlu nitelik ve yatkınlıklardan biridir. Kur'an-ı Kerim'de fıtrat övülür ve onun devam ettirilmesi emredilir. Hz. Muhammed (s.a.s.)'den de Allah'ın insanları hangi fıtrat üzere yaratmışsa ona çevirmesi istenir. (Rum 30) Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

15 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Barış kavramı bu bağlamda ele alındığında, Hz. Peygamber'in uygulamalarında barışın esas olduğunu anlamamız daha kolay olacaktır. Çünkü o, hayatı boyunca fıtratı zorlayan davranışlardan hem kendini ve hem de sahabeyi uzak tutmuştur. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

16 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Peygamberimiz Mekke döneminde İslâm'ı bu şehrin dışına da silahla tanıtmamış ve kaba kuvvetle yaymamıştır. Evs ve Hazrec’in ne şekilde İslâm'a girdiğini daha önce görmüştük. Tam aksine, İslâm’ı kabul ettiklerinden dolayı Müslümanlara kılıç çekilmiştir. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

17 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Hicretten sonra, tahammül etme ve boyun eğmenin yerine savaşa izin verilmiş ve hatta savaş emredilmiştir. Savaşa izin verilmesinin ve cihadın meşrû kılınmasının sebepleri şu şekilde özetlenebilir: Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

18 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Meşrû savunma: Savaşa izin verilmesinin en başta gelen sebebi Müslümanların canlarını, mallarını ve namuslarını korumalarına imkan tanımaktır. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

19 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Müslümanlar, Mekke’de müşriklere hoşgörülü davrandıkça, onlar azgınlıklarını, zulümlerini artırmışlardı. Bu saldırganlık hicretten sonra da devam etti. Ebû Süfyan ve Übey b. Halef, ensara bir mektup yazarak Hz. Muhammed (s.a.s.)’le kabilesinin arasından çekilmelerini istediler ve aksi takdirde kendileriyle savaşacaklarını bildirdiler. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

20 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Ensar’ın bunu reddetmesi üzerine Kureyşliler münafıklara ve Yahudilere de buna benzer mektuplar yazdılar. Ebû Süfyan, küçük birliklerle Medine'ye saldırılar düzenlemeye başladı. Nitekim hicretten sekiz ay sonra iki yüz kişilik bir birlikle “Batn-ı Râbiğ” denilen yere kadar yürüdü. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

21

22 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Bu durum, Mekke müşriklerinin iyilikten, hoşgörüden ve yumuşak davranıştan anlamadıklarını ve onların saldırılarının da hoşgörüyle önlenemeyeceğini gösteriyordu. Zora karşı zor kullanmak, kuvvete karşı kuvvetle karşılık vermek kaçınılmaz hale gelmişti. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

23 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Cihada izin veren âyet-i kerîmelerin nâzil olmasıyla Müslümanlar artık canlarını ve mallarını korumak için savaşabileceklerdi. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

24 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Hac Suresinde; mü’minlerle savaşıldığı, zulme uğradıkları, sadece Allah’a inandıkları için haksız yere yurtlarından çıkarıldıkları ifade edilmekte ve bütün bu sebeplerden dolayı kendilerine savaş konusunda izin verildiği açıklanmaktadır. (Hac 39-40) Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

25 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş İslâm davetini güvence altına almak: Allah Teâlâ’nın tüm insanlık için gönderdiği İslâm dininin yayılması gerekiyordu. Hür iradesiyle Müslüman olan kimselere, kendilerine kılıç çekenlere karşı savunma hakkı vermemek, İslâm’ın yayılmasına engel teşkil edebilirdi. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

26 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Müslümanlar davete silahla engel olan müşriklere boyun eğmek zorunda bırakılırsa, bunu gören diğer insanlar, saldırılara karşı kendilerine savunma hakkı tanımayan bir dini kabul etmekten çekinirlerdi. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

27 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş İnsan hakları ve din hürriyetini güvence altına almak: Hz. Muhammed (s.a.s.) nasıl ki insanları zor kullanarak İslâm'a dahil etmiyorsa, hür iradesiyle Müslüman olan kimseleri dinlerinden döndürmek için hiç kimsenin zor kullanmaya hakkı yoktu. Bu noktada zor kullanmak, insan haklarını çiğnemek ve din hürriyetini insanların elinden almak demekti. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

28 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Antlaşmaları bozanları ve hainlik yapanları cezalandırmak: Yahudilerle yapılan savaşlar, ahdi bozanları cezalandırma politikası içinde değerlendirilebilir. Medine’deki Yahudiler, Hz. Peygamber’le yaptıkları antlaşmayı kısa süre sonra ihlal etmişlerdir. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

29 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Kimisi müşriklerle işbirliği içine girmiş, bu yetmiyormuş gibi kimisi de Hz. Peygamber’e süikast tertiplemiştir. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

30 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Kaynukâ ve Nadîroğulları, Medine’den çekip gitmeyi kabul etmişlerdir. Bunlar sorgusuz sualsiz idam edilebilirdi. Fakat Hz. Peygamber böyle yapmamıştır. Kurayzaoğulları ise Hendek Savaşı'nda Müslümanlar aleyhine savaş suçu işledikleri için, seçtikleri hakemin verdiği karara göre idam edilmişlerdir. Bu husus “Yahudilerle İlişkiler” kısmında ele alınacaktır. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

31 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş İslâm topraklarını yabancıların saldırılarından korumak: Evrensel İslâm daveti Arap Yarımadası'nın sınırlarına dayanınca dünyanın o zamanki süper güçlerinin İslâm bölgelerine yaptıkları saldırılara karşı konulmazsa, hem İslâm ve hem de Müslümanlar zarar görürdü. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

32 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Nitekim İslâm dininin Arap Yarımadası'nın hemen her tarafına yayılması üzerine, daha önce Müslümanları önemsemeyen Bizans ve Sâsânî İmparatorlukları İslâm topraklarına saldırmayı planlamışlardır. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

33 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Tebük Seferi ve Mûte Savaşı bu saldırıları önlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Savaşı zorunlu kılan nedenler Kur'an'da açıklanmıştır Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

34 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Hz. Peygamber’in gazveleri, gerek savaş taktikleri ve gerekse dinî ve siyâsî sonuçları bakımından büyük önem taşımaktadır. Onun döneminde meydana gelen çarpışmalar, dünya harp tarihinin bilinen en az kan dökülen savaşlarındandır. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

35 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Yapılan bir hesaba göre (yaklaşık olarak) onun dönemindeki bütün savaşlarda; Müslümanların verdiği şehit sayısı (Bi’r-i Maûne ve Recî’ Olaylarında öldürülenler hariç) 138, Müşriklerin verdiği ölü sayısı da (Kurayza hariç tutulursa) 216'dır. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi

36 Müşriklerle İlişkiler - Hz Peygamber, Barış ve Savaş Çünkü Hz. Peygamber daima prensip olarak düşmanı yok etmeyi değil, kazanmayı tercih etmiştir. …………. Hz Muhammed’in İslam’a ve Müslümanlara Yönelik Saldırılarla Mücadelesi


"15.03.2010. Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla MÜŞRİKLERLE İLİŞKİLER SAVAŞ-BARIŞ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları