Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Yaşar Kemal Hayatı Eserleri Hayatı Eserleri. Hayatı  1922’de Osmaniye’nin Hemite köyünde doğdu.  Asıl adı Kemal Sadık Göğceli’dir.  5 yaşında kan davası.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Yaşar Kemal Hayatı Eserleri Hayatı Eserleri. Hayatı  1922’de Osmaniye’nin Hemite köyünde doğdu.  Asıl adı Kemal Sadık Göğceli’dir.  5 yaşında kan davası."— Sunum transkripti:

1 Yaşar Kemal Hayatı Eserleri Hayatı Eserleri

2 Hayatı  1922’de Osmaniye’nin Hemite köyünde doğdu.  Asıl adı Kemal Sadık Göğceli’dir.  5 yaşında kan davası yüzünden babasını yitirdi.  İlköğretimini Adana Kadirli’de yaptı.  Yazmaya ortaokul sıralarında şiirle başladı.  Şiirleri Adana Halk Evi’nin yayını olan “Görüşler Dergisi”nde yayınlandı.  1922’de Osmaniye’nin Hemite köyünde doğdu.  Asıl adı Kemal Sadık Göğceli’dir.  5 yaşında kan davası yüzünden babasını yitirdi.  İlköğretimini Adana Kadirli’de yaptı.  Yazmaya ortaokul sıralarında şiirle başladı.  Şiirleri Adana Halk Evi’nin yayını olan “Görüşler Dergisi”nde yayınlandı.

3 Hayatı  Ortaokul son sınıfta okulu bırakmak zorunda kaldı.  Irgatlık, bekçilik, öğretmenlik, kütüphane memurluğu yaptı.  Şiirleri, Ülke, Kovan, Millet, Beşpınar gibi dergilerde yayınlandı.  1950’de komünizm propagandası suçlamasıyla tutuklandı.  Ortaokul son sınıfta okulu bırakmak zorunda kaldı.  Irgatlık, bekçilik, öğretmenlik, kütüphane memurluğu yaptı.  Şiirleri, Ülke, Kovan, Millet, Beşpınar gibi dergilerde yayınlandı.  1950’de komünizm propagandası suçlamasıyla tutuklandı.

4 Hayatı  1951’de ceza evinden çıktıktan sonra İstanbul’a yerleşti.  Cumhuriyet Gazetesi’nde fıkra-röportaj yazarlığı yapmaya başladı.  1962’de Türkiye İşçi Partisi Yönetim Kurulu üyeliğine seçildi.  1963’ten sonra gazeteciliği bırakıp kendini tümüyle kitaplarına verdi.  1973’te Türkiye Yazarlar Kurulu’nun kuruluşunda görev aldı.  1951’de ceza evinden çıktıktan sonra İstanbul’a yerleşti.  Cumhuriyet Gazetesi’nde fıkra-röportaj yazarlığı yapmaya başladı.  1962’de Türkiye İşçi Partisi Yönetim Kurulu üyeliğine seçildi.  1963’ten sonra gazeteciliği bırakıp kendini tümüyle kitaplarına verdi.  1973’te Türkiye Yazarlar Kurulu’nun kuruluşunda görev aldı.

5 Sanat Hayatı  Sanat hayatına şiirle başlayan yazarın ilk şiiri “Seyhan”dır.  Folklorla ilgilenerek çeşitli derlemeler ve çalışmalar yaptı.  Dünyanın En Büyük Çiftliğinde Yedi Gün adlı röportajıyla Gazeteciler Cemiyetinden ilk ödülünü aldı.  Bu arada öyküye yönelip Sarı Sıcak adlıyla kitaplaşan öykülerini yazdı  Sanat hayatına şiirle başlayan yazarın ilk şiiri “Seyhan”dır.  Folklorla ilgilenerek çeşitli derlemeler ve çalışmalar yaptı.  Dünyanın En Büyük Çiftliğinde Yedi Gün adlı röportajıyla Gazeteciler Cemiyetinden ilk ödülünü aldı.  Bu arada öyküye yönelip Sarı Sıcak adlıyla kitaplaşan öykülerini yazdı

6 Sanat Hayatı  İnce Memed 1 (1955) kendisine Varlık roman armağanını kazandırdı.  Teneke adlı oyunuyla İlhan İskender ve Ankara Sanat Severler Derneği ödülünü aldı.  1984’te TÜYAP Edebiyat Halk Ödülü’nü, 1985’te Sedat Simavi Vakfı ödülünü aldı.  1992’de Kültür Bakanlığı Kültür ve Sanat Büyük Ödülü’nü ve TÜYAP Onur Ödülü’nü aldı.  1993’te Paris’te oluşturulan Dünya Kültürleri Akademisi’nin kurucu üyeliğine seçildi.  İnce Memed 1 (1955) kendisine Varlık roman armağanını kazandırdı.  Teneke adlı oyunuyla İlhan İskender ve Ankara Sanat Severler Derneği ödülünü aldı.  1984’te TÜYAP Edebiyat Halk Ödülü’nü, 1985’te Sedat Simavi Vakfı ödülünü aldı.  1992’de Kültür Bakanlığı Kültür ve Sanat Büyük Ödülü’nü ve TÜYAP Onur Ödülü’nü aldı.  1993’te Paris’te oluşturulan Dünya Kültürleri Akademisi’nin kurucu üyeliğine seçildi.

7 Sanat Hayatı  Yer Demir Gök Bakır romanı Fransız Eleştirmenler Birliği’nce 1977 yılının en iyi yabancı romanı seçildi.  Yerin Öte Yüzü üçlemesi Fransa’da yılın en iyi kitabı ödülünü aldı.  Yazara yine aynı ülke tarafından 1982’de Del Duca Ödülü, 1984’te Legion d’honneur nişanı verildi.  Yaşar Kemal çeşitli kuruluşlarca birçok defa Nobel Edebiyat Ödülüne aday gösterildi.  Yer Demir Gök Bakır romanı Fransız Eleştirmenler Birliği’nce 1977 yılının en iyi yabancı romanı seçildi.  Yerin Öte Yüzü üçlemesi Fransa’da yılın en iyi kitabı ödülünü aldı.  Yazara yine aynı ülke tarafından 1982’de Del Duca Ödülü, 1984’te Legion d’honneur nişanı verildi.  Yaşar Kemal çeşitli kuruluşlarca birçok defa Nobel Edebiyat Ödülüne aday gösterildi.

8 Eserleri Folklor Denemesi  Ağıtlar (1943) Öykü  Sarı Sıcak (1952) Roman  İnce Memed (1.Cilt 1955 /2.Cilt 1969 /3.Cilt 1984 /4.Cilt 1987)  Orta Direk (1960)  Yer Demir Gök Bakır (1963) Folklor Denemesi  Ağıtlar (1943) Öykü  Sarı Sıcak (1952) Roman  İnce Memed (1.Cilt 1955 /2.Cilt 1969 /3.Cilt 1984 /4.Cilt 1987)  Orta Direk (1960)  Yer Demir Gök Bakır (1963)

9 Eserleri Roman  Üç Anadolu Efsanesi (1967)  Ölmez Otu (1969)  Ağrı Dağı Efsanesi (1970)  Binboğalar Efsanesi (1971)  Çakırcalı Efe (1972)  Demirciler Çarşısı Cinayeti (1974/1974 Madaralı Roman Ödülü) Roman  Üç Anadolu Efsanesi (1967)  Ölmez Otu (1969)  Ağrı Dağı Efsanesi (1970)  Binboğalar Efsanesi (1971)  Çakırcalı Efe (1972)  Demirciler Çarşısı Cinayeti (1974/1974 Madaralı Roman Ödülü)

10 Eserleri Roman  Yusufçuk Yusuf (1975)  Yılanı Öldürseler (1976)  Al Gözüm Seyreyle Salih (1976)  Filler Sultanı İle Kırmızı Sakallı Topal Karınca (1977)  Kuşlar da Gitti (1978)  Deniz Küstü (1978)  Kimsecik 1 (Yağmurcuk Kuşu 1980) Roman  Yusufçuk Yusuf (1975)  Yılanı Öldürseler (1976)  Al Gözüm Seyreyle Salih (1976)  Filler Sultanı İle Kırmızı Sakallı Topal Karınca (1977)  Kuşlar da Gitti (1978)  Deniz Küstü (1978)  Kimsecik 1 (Yağmurcuk Kuşu 1980)

11 Eserleri Roman  Hüyükteki Nar Ağacı (1982)  Kimsecik 2 (Kale Kapısı 1985/1986 Orhan Kemal Roman Armağanı)  Kanın Sesi (1991) Röportaj  Yanan Ormanlarda Elli Gün (1955)  Çukurova Yana Yana (1955)  Peri Bacaları (1957) Roman  Hüyükteki Nar Ağacı (1982)  Kimsecik 2 (Kale Kapısı 1985/1986 Orhan Kemal Roman Armağanı)  Kanın Sesi (1991) Röportaj  Yanan Ormanlarda Elli Gün (1955)  Çukurova Yana Yana (1955)  Peri Bacaları (1957)

12 Eserleri Röportaj  Bu Diyar Baştan Başa (1971 Bütün Röportajları)  Bir Bulut Kaynıyor (1974)  Allahın Askerleri (1978) Fıkra Deneme  Taş Çatlasa (1961)  Baldaki Tuz (1974)  Ağacın Çürüğü (1980) Röportaj  Bu Diyar Baştan Başa (1971 Bütün Röportajları)  Bir Bulut Kaynıyor (1974)  Allahın Askerleri (1978) Fıkra Deneme  Taş Çatlasa (1961)  Baldaki Tuz (1974)  Ağacın Çürüğü (1980)

13 Yapıtlarının Özellikleri  Yaşar Kemal, İlk yapıtları Teneke ve İnce Memed ile bir Çukurova yöresi romancısı olarak tanındı.  Feodal ilişkilerin egemen olduğu bu yörede, iktisadi yapının giderek kapitalist yapıya doğru evrimleşmesini, birbirini bütünleyen romanlarının temel sorunsalı olarak işledi.  Çukurova’nın yarım yüzyıllık görgüsünü betimledi.  İnce Memed’de ağalık kurumunu ve eşkiyalık temasını, Ağa- Köylü çelişkisi çerçevesinde ele alırken doğa-insan ilişkisini destansı ve şiirsi bir dille verdi.  İnce Memed’in ikinci ve üçüncü ciltlerinde de bu konuyu sürdürdü.  Yaşar Kemal, İlk yapıtları Teneke ve İnce Memed ile bir Çukurova yöresi romancısı olarak tanındı.  Feodal ilişkilerin egemen olduğu bu yörede, iktisadi yapının giderek kapitalist yapıya doğru evrimleşmesini, birbirini bütünleyen romanlarının temel sorunsalı olarak işledi.  Çukurova’nın yarım yüzyıllık görgüsünü betimledi.  İnce Memed’de ağalık kurumunu ve eşkiyalık temasını, Ağa- Köylü çelişkisi çerçevesinde ele alırken doğa-insan ilişkisini destansı ve şiirsi bir dille verdi.  İnce Memed’in ikinci ve üçüncü ciltlerinde de bu konuyu sürdürdü.

14 Yapıtlarının Özellikleri  Yaşar Kemal, Dağın Öte Yüzü genel başlığı altında topladığı Orta Direk,Yer Demir Gök Bakır ve Ölmez Otu romanlarında dağ köylülerinin mevsimlik ırgat olarak Çukurova’ya gelişlerinde ki çileyi işledi.  Yerleşik köylü ile mevsimlik ırgatlık yapan dağ köylülerinin feodal düzenle çelişkisini verdikten sonra Yaşar Kemal, Akçasaz’ın Ağaları genel başlığıyla yayımladığı Demirciler Çarşısı Cinayeti ve Yusufcuk Yusuf’ta bu çelişkinin keskinleşerek köylünün birleşmesinden korkan ağaların, köylüyü birbirine düşürmesine, eski ağalık düzeninin, sanayiye yönelen yeni bir tip ağanın ve yeni bir ağalık düzeninin ortaya çıkışını öyküledi  Yaşar Kemal, Dağın Öte Yüzü genel başlığı altında topladığı Orta Direk,Yer Demir Gök Bakır ve Ölmez Otu romanlarında dağ köylülerinin mevsimlik ırgat olarak Çukurova’ya gelişlerinde ki çileyi işledi.  Yerleşik köylü ile mevsimlik ırgatlık yapan dağ köylülerinin feodal düzenle çelişkisini verdikten sonra Yaşar Kemal, Akçasaz’ın Ağaları genel başlığıyla yayımladığı Demirciler Çarşısı Cinayeti ve Yusufcuk Yusuf’ta bu çelişkinin keskinleşerek köylünün birleşmesinden korkan ağaların, köylüyü birbirine düşürmesine, eski ağalık düzeninin, sanayiye yönelen yeni bir tip ağanın ve yeni bir ağalık düzeninin ortaya çıkışını öyküledi

15 Yapıtlarının Özellikleri  Yılanı Öldürseler de gene aynı töreye, töreler ve bu törelerin bir kız kaçırma olayı nedeniyle çıkan çatışmalarda ki etkisi açısından yaklaştı.  Van’dan Çukurova’ya göçen bir ailenin çektiği acıları Kimsecik 1 ve Kimsecik 2 romanlarında öyküledi.  Yaşar Kemal, Al Gözüm Seyreyle Salih, Deniz Küstü ve Kuşlarda Gitti romanlarında odak olarak denizi, deniz insanlarını ve doğanın kirlenme nedeniyle giderek yok oluşunu konu edindi.  Hüyükteki Nar Ağacı’ndaysa traktör kullanımı nedeniyle işsiz kalan dört köylünün kutsallığına inandıkları Nar Ağacı’nı arayışlarını öyküledi.  Yılanı Öldürseler de gene aynı töreye, töreler ve bu törelerin bir kız kaçırma olayı nedeniyle çıkan çatışmalarda ki etkisi açısından yaklaştı.  Van’dan Çukurova’ya göçen bir ailenin çektiği acıları Kimsecik 1 ve Kimsecik 2 romanlarında öyküledi.  Yaşar Kemal, Al Gözüm Seyreyle Salih, Deniz Küstü ve Kuşlarda Gitti romanlarında odak olarak denizi, deniz insanlarını ve doğanın kirlenme nedeniyle giderek yok oluşunu konu edindi.  Hüyükteki Nar Ağacı’ndaysa traktör kullanımı nedeniyle işsiz kalan dört köylünün kutsallığına inandıkları Nar Ağacı’nı arayışlarını öyküledi.

16 Yapıtlarının Özellikleri  Üç Anadolu Efsanesi, Ağrı Dağı Efsanesi, Binboğalar Efsanesi ve Çakırcalı Efe adlı yapıtlarında, halk öykülerini ve söylenceleri roman yapısıyla yeniden yazdı.  Filler Sultanı ile Kırmızı Sakallı Topal Karınca’da da Mecazlı bir üslup kullandı.  Yaşar Kemal, bütün romanlarında, insanın, insanla, çevreyle ve toplumsal kurumlarla ilişkisini öykülerken, insansal değerleri ikinci plana atmayarak, insanı bir roman malzemesi olmaktan çok bir karakter olarak ele aldı.  Bunu sağlayan en önemli öğe, kullandığı, kendine özgü gözlem gücü ve şiirsel üslubudur.  Üç Anadolu Efsanesi, Ağrı Dağı Efsanesi, Binboğalar Efsanesi ve Çakırcalı Efe adlı yapıtlarında, halk öykülerini ve söylenceleri roman yapısıyla yeniden yazdı.  Filler Sultanı ile Kırmızı Sakallı Topal Karınca’da da Mecazlı bir üslup kullandı.  Yaşar Kemal, bütün romanlarında, insanın, insanla, çevreyle ve toplumsal kurumlarla ilişkisini öykülerken, insansal değerleri ikinci plana atmayarak, insanı bir roman malzemesi olmaktan çok bir karakter olarak ele aldı.  Bunu sağlayan en önemli öğe, kullandığı, kendine özgü gözlem gücü ve şiirsel üslubudur.

17 Yapıtlarının Özellikleri  Çukurova’yı işlediği romanlarında yörenin doğasıyla bütünleşen kahramanları, bu şiirsel üslupla boyut kazanarak, Yaşar Kemal’in sağlamak istediği gerçeklik duygusunu, kimi zaman katılıktan uzak bir biçimde yarattı.  Çukurova insanlarının dilini, kimi yerde sözlü edebiyatın kıvraklığıyla kullandı.  Halk dilindeki betimlemeleri, deyimleri, yöresel sözcükleri, ağıtları, ilençleri (beddua),vb.lerini çağdaş bir romancı yeteneğiyle yeniden yoğurarak, dil ve üslup bakımından bir birleşime ulaştı.  Öykülerinde de benzer bir üslupla, Çukurova insanının acılarını işleyen Yaşar Kemal’in bir çok yapıtı sinemaya ve tiyatroya da uyarlandı  Çukurova’yı işlediği romanlarında yörenin doğasıyla bütünleşen kahramanları, bu şiirsel üslupla boyut kazanarak, Yaşar Kemal’in sağlamak istediği gerçeklik duygusunu, kimi zaman katılıktan uzak bir biçimde yarattı.  Çukurova insanlarının dilini, kimi yerde sözlü edebiyatın kıvraklığıyla kullandı.  Halk dilindeki betimlemeleri, deyimleri, yöresel sözcükleri, ağıtları, ilençleri (beddua),vb.lerini çağdaş bir romancı yeteneğiyle yeniden yoğurarak, dil ve üslup bakımından bir birleşime ulaştı.  Öykülerinde de benzer bir üslupla, Çukurova insanının acılarını işleyen Yaşar Kemal’in bir çok yapıtı sinemaya ve tiyatroya da uyarlandı

18 Hazırlayan  Osman Çevik  Türkçe Öğretmenliği  2.Sınıf (iö)   Osman Çevik  Türkçe Öğretmenliği  2.Sınıf (iö) 


"Yaşar Kemal Hayatı Eserleri Hayatı Eserleri. Hayatı  1922’de Osmaniye’nin Hemite köyünde doğdu.  Asıl adı Kemal Sadık Göğceli’dir.  5 yaşında kan davası." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları