Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 16.11.2012. 2 Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla SURELERİ TANIYALIM FATİHA SURESİ-GENEL.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 16.11.2012. 2 Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla SURELERİ TANIYALIM FATİHA SURESİ-GENEL."— Sunum transkripti:

1

2 2 Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla SURELERİ TANIYALIM FATİHA SURESİ-GENEL

3 3 HAMD Alemlerin Rabbi olan Rabliğini, insanlığa gönderdiği vahiyle ispat eden, Şefkat ve Merhametinin bir ifadesi olarak insanı terbiye eden Allah’a Hamd olsun.

4 4 SALAT O’nun gönderdiği vahyi, O’ndan aldığı gibi, Hiç bozmadan, değiştirmeden, ekleme ve çıkarma yapmadan olduğu gibi insanlığa ileten, O Vahyin baş öğretmeni olan Sevgili Peygamberimize Salat olsun.

5 5 SELAM Onun getirdiği Vahyi yaşamaya çalışan, Hayatın dusturu olarak O Vahyi bir hayat nizamına dönüştüren ve dönüştürmek isteyen Sizlere Selam olsun.

6 6 اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمينَ ﴿٢ HAMD, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. اَلرَّحْمٰـنِ الرَّحيمِ ﴿٣ O; özünde merhametli, işinde merhametlidir. مَالِكِ يَوْمِ الدّينِ ﴿٤ O; Hesap Günü’nün hâkimidir. N A S I L B İ R A L A H ???

7 7 اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعينُ ﴿٥ (Rabbimiz!) Yalnız sana kulluk ederiz ve yalnız senden yardım isteriz! اِھْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقيمَ ﴿٦ Bizi yönelt Dosdoğru Yol’a (Hidayete); صِرَاطَ الَّذينَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالّينَ ﴿٧ Nimet verdiklerinin yoluna; Gazaba uğrayanların ve sapıtanların yoluna değil! NASILBİRKULNASILBİRKUL

8 8 SURENİN KİMLİĞİ FATİHA SURESİ Nuzul Sıra 4 Ayet Sayısı 7 Nuzul Yılı 1(610) Mushaf Yeri 1 İlk İnen Tam Sure.

9 9 610 YILINDA İNEN DİĞER SURELER 10 SURE ALAK MÜZZEMMİL MÜDDESSİR FATİHA DUHA ŞERH KALEM TEKVİR A’LA LEYL

10 10 NÜZUL YERİ

11 11

12 12 SURENİN KONUSU ALLAH – İNSAN İLİŞKİSİ

13 13 Açış, Açılış Kendini Açan Bir şeyi açan Kapalılığın giderilmesi Açıklığa kavuşturan Sıkıntı ve Meşakkati Gideren Fetih Kökünden Gelir FATİHA KELİMESİ ANALİZİ

14 14 FATİHA SURESİ Açmak manasında olması, kapalı bir şeylerin olduğunu çağrıştırır. Bu kapalılık fiziki de olabilir, manevi de. Burada manevi kapalılığın açılması vardır. Zihnin açılması. Kalbin açılması. İslamla insan arasındaki engellerin ortadan kalkıp insanın Allah ile buluşması bir fetihtir. İnsana diyor ki, Allah ile arana bir şey girdirme. Allah ile direk muhatap olabilirsin.

15 15 FATİHA SURESİ İnsanın kapalılığı; Gözleri vardır hakikatı görmezler, Kulakları vardır hakikati duymazlar, Ayetiyle tanımlanmaktadır. Vahyin, insanın kendi kapattığı bu kapıları açan bir özelliği vardır.

16 16 Kur’an Sitesi İnsan İhlas Asr Nisa Kıyamet Kalem Maide Felak Nas Fatiha 114 Surelik Besmele

17 17 FATİHA SURESİ Bir sitenin içinin nasıl olduğunu kapısından anlayabilirsiniz. Kapı; sitenin genel özelliklerini verir. Kapı; bir binanın görünen yüzüdür. Daireyi görmeseniz bile kapısına baktığınızda dairelerin kalitesini tahmin edebilirsiniz. Fatiha’ya baktığınızda Kur’an Sitesinin nasıl bir site olduğunu anlayabilirsiniz.

18 18 Sitesi İnsan İhlas Asr Nisa Kıyamet Kalem Maide Felak Nas Fatiha - Sözleşme Kur’an İNSAN

19 19 FATİHA SURESİ Fatiha, bir sözleşmedir. Bu sitede yer almak, yaşamak istiyorsan önce bir sözleşme yapmanız lazım.

20 20 FATİHA Allah ile İnsan Arasında Yapılan Bir Sözleşmedir. Allah’ın Sitesinin Giriş Kapısıdır.

21 21 Sözleşme Metni: Sadece Allah’a İbadet edilecektir. Sadece Allah’tan yardım istenecektir. ALLAH: Alemlerin Rabbi. Rahman ve Rahim Din Gününün Sahibi. İNSAN: Kendi kendine yetmeyen Yardıma Muhtaç Doğru yol isteyen SÖZLEŞMEDE TARAFLAR İmza AMİN

22 22 FATİHA SURESİ İnsan; Bu sözleşmeyi yaparken, Allah’ın kim olduğunun, kendinin de kim olduğunun farkında olmalıdır. Bu Siteye Girerken; İnsan Rabbini bilecek. Allah’ı iyi tanıyacak. Sitenin sahibinin kendisi olmadığını bilecek. İnsan haddini bilecek. Ne olduğunun ve Ne olmadığının farkında olacak. Acziyetinin farkında olacak. Allah’a muhtaç olduğunun farkında olacak. Kendi kendine yetmediğinin farkında olacak.

23 23 Rahmet Ve Vahiy Dua Ve İbadet ALLAH İNSAN Allah’tan İnsan’a ? İnsan’dan Allah’a ? FATİHAFATİHA

24 24 FATİHA SURESİ Fatiha; Allah – İnsan ilişkisi üzerine kuruludur dedik. Kainatın yasası; hiçbir akışkan madde tıkanıklığı kabul etmez. Tıkandığı anda sağdan soldan patlamalar olur. İnsan da öyle. Manevi kanalları tıkarsanız o insan bir süre sonra patlar. Bu çerçevede; Allah ile İnsan arasındaki harekette – iletişimde tıkanma olmamalıdır.

25 25 FATİHA SURESİ Allah-İnsan ilişkisinde nasıl bir akış - iletişim olmalı? Allah’tan insana ve İnsan’dan Allah’a olan bir çevrim olmalı. İnsan, Allah’tan hammaddeyi alıp Allah’ın istediği şekilde işleyip çıkan ürünü Allah’a göndermelidir. Nedir bu Hammadde ve Çıkan Ürün? Allah’tan İnsana ---- . Vahiy İnsan’dan Allah’a --- . Vahyin dönüşmüş hali olan Dua ve İbadet Dua ve ibadet kanallarını tıkamanız, felaketinizi hazırlamanız demektir.

26 26 FATİHA SURESİ Bu surede; Yarabbi Sen kimsin? Nasıl Birisin? (Allah kimdir?) gibi soruların cevabını bulabilirsiniz. Övülmeye en layık olan O’dur. Yüce olan, Alemlerin Rabbidir. Alemleri yöneten, Rahmandır. Kaynağı (özü) merhamet olan, Rahimdir. İşini yaparken de rahmetle yapan Din gününün hakimidir. Ancak zamanı geldiğinde de hesap sorandır.

27 27 Hamd’in Sahibi Rahman ALLAH (Kimdir) Alemlerin Rabbi Rahim Din gününün sahibi

28 28 FATİHA SURESİ Allah, böyle bir varlık olduğuna göre, Allah’ın istediği İnsan Kimdir? Allah’a borçlu olduğunu bilendir. Allah’a ibadet edendir Allah’a dua edendir. Allah’tan yardım isteyendir. Doğrularla beraber olan. Sapmışlardan uzak duran.

29 29 Borçlu Olduğunu bilen Sadece Allah’a İbadet eden Allah’ın İstediği İnsan (Kimdir) Sapmışlardan uzaklaşan Doğrularla Beraber olan Sadece Allah’a Dua eden

30 30 FATİHA SURESİ Fatiha Suresi, Allah’tan İsteme usulünü de bizlere öğretmektedir. Peki Allah’tan İsteme Usulü Nedir? Nasıldır?

31 31 Allah’tan İsteme Usulü Alemlerin Rabbi olduğunu Bil (2) Hamd Et (1) Rahman Rahim olduğunu Bil (3) Borçlu olduğunu İtiraf et (4) Sadece O’ndan İsteneceğini Bil (6) (7) O’nun bizim İçin istediğini Bizim de istememiz Allah’ın Razı Olduklarını, Yap (5) Şimdi isteme zamanı

32 32 FATİHA SURESİ Şimdi İsteme Zamanı. Ne İsteyeceğiz? Bizi hidayete ulaştır. Bizi dosdoğru yola ilet.

33 33 FATİHA SURESİ Hidayete ulaşma yolları: Hidayet, sadece Vahiy ile gelmedi. Bozulmamış fıtrat Allah’ın verdiği bir hidayettir (Peşin hidayet) Akıl Vermesi bir hidayettir. İrade vermesi bir hidayettir. Vicdan vererek hidayet vermiştir. Kitaplar göndererek hidayet vermiştir.

34 34 FATİHA SURESİ Bizi Hidayete Ulaştır: DUA; Bizi özümüe döndür. Bizi fıtratımıza döndür. Bizi vicdanımıza döndür. Bizii aklı selim yoluna döndür. Bizi Vahyin çağırdığı yola döndür.

35 35 FATİHA SURESİ Bu Dua’ya, Bakara Suresi’nin ilk ayetleri ile cevap verilmiştir. Sen istiyorsan Hidayet burada. Aklına, vicdanına, fıtratına danışırsan hidayet önünde. Fatiha Suresi, aynı zamanda İnsanı Dengeli Olmaya çağıran bir suredir. Ey İnsan Dengeli Ol. Nasıl?

36 36 Rahman (Ümit) Hesap Günü Hakimi (Korku) Ey İnsan Dengeli Ol Rahim (Ümit) Ayet: 3 Ayet: 4

37 37 Şimdiki Zaman Geçmiş Zaman Ey İnsan Dengeli Ol Gelecek Zaman Kur’an’da; 3 Zaman yöntemiyle Denge

38 38 FATİHA SURESİ Şimdiki Zaman ? İnsanın mevcut durumu ile ilgili hatırlatmalarda bulunarak aklını kullanmasını istiyor. Sana seni hatırlatıyor. Nerden geldiğini soruyor. Kendine gel diye silkeliyor. Yere, Göğe, Kainat’a bakmanı istiyor.

39 39 FATİHA SURESİ Geçmiş Zaman ? Kavimlerin ve Peygamberlerin kıssalarını anlatarak ayağını denk al mesajı veriyor.

40 40 FATİHA SURESİ Gelecek Zaman ? Kıyamet Ahiret Hesap Cennet Cehennem Gibi kavramlarla da, bu hayatın hesabının sorulacağı bildirilerek hesabını verebileceğimiz bir hayat yaşayın diyor.

41 41 Yer-Gök Kaiat Aklet Kıssalar Örnekler Ey İnsan Dengeli Ol Kıyamet Ahiret Hesap Cennet Cehennem Kur’an’da; 3 Zaman yöntemiyle Denge

42 42 İnsan; Bu 3 Zaman dilimini Aklından Çıkartmaz İse; 1. Her zaman diri olur ve bu halini Muhafaza eder. 2. Hesabını verebileceği bir hayat yaşar. 3. Hesabını veremeyeceği bir eyleme girişmez. 4. Allah’a karşı sorumluluğunun bilincinde olur. Bize, böyle bir denge kurma imkanı verdiğinden dolayı Allah’a Hamd olsun.

43 43 FATİHA SURESİ Böyle bir Allah’a Nasıl Davranırsın Ey İnsan? Kulun düşüncesini adeta okumuş ve cevabını vermiştir. Yarabbi. Tamam. Seni şimdi tanıdım. Sen Allah’sın. Sen Rab’sın. Peki Ne yapayım ??? Benden ne istiyorsun ???

44 44 FATİHA SURESİ Şunu söyle Ey kulum. Yalnız sana ibadet ederiz. (Yalnız sana kulluk ederiz.) Yalnız senden yardım isteriz Alemlerin Rabbi, Rahman, Rahim, Din gününün hakimi birine insanın yapması gereken davranışlardır bunlar. Allah’ı böyle tanıyan biri; Başkasından yardım ister mi? Başkasına kulluk edebilir mi?

45 45 Güdülere Kulluğa Hayır Hürriyet manifestosu Kula Kulluğa Hayır Eşyaya Kulluğa Hayır Ancak Sana İbadet Ederiz

46 46 FATİHA SURESİ Ancak Sana İbadet Ederiz. Bu çok önemli bir iddiadır. Bunu söylemekle ne demek istiyorsun biliyor musun? Kişinin kendinden yüksek ve üstün birine karşı (Allah’a) baş eğmesi, itaat etmesi, İnsanın, kendi hürriyetinden feragat ederek Allah’ın karşısında her türlü isyanı terk etmesi, Tam bir bağlılıkla Allah’a boyun eğmesidir.

47 47 Tevhid La İlahe İllallah Ancak Sana İbadet Ederiz Ancak Senden Yardım Dileriz Günde 40 defa niye tekrarlarız. Bu konularda her an bilinç tazelemesi Yapmamız isteniyor.

48 48 FATİHA SURESİ Günde 40 defa niye tekrarlarız? İnsan; verdiği sözleri çok çabuk unutan bir varlıktır. Allah; yarattığı insanı iyi bildiği için günde en az 17 defa (Farzların rekat sayısı); Ey İnsan, benimle yaptığın sözleşmeyi hatırla. Sözleşmeyi ihlal etmiyorsun değil mi? Sözleşmeye uyma konusunda bir problem yok değil mi? Diye hatırlatmada bulunuyor. Bu konularda her an bilinç tazelemesi yapmamız isteniyor

49 49 Fatiha Geçmiş Tüm İyiler Geçmiş Tüm Yoldan Sapmışlar Kimler gibi olalım Kimler gibi olmayalım

50 50 Cennet’e ve Cehennem’e giden iki yol Cennet Cehennem Hidayete Erenlerin Yolu Hidayete ermeyenlerin yolu

51 51 Allaha ve Peygambere İtaat edenler Hidayete Erenler Peygamberler Hakka Sadık Kalanlar Hayatlarını İmanına Şahit Kılanlar İyiliği Yapanların Safında olanlar 45

52 52 Hidayete Ermeyenler Yahudileşenler Hristiyanlaşanlar 12

53 53 Dinin cesedine sarılma Yahudileşme Dini Seviyesizleş- tirme 1 2 Peygamberleri aşağılama Dünyevileşme 34

54 54 Dinin ruhuna sarılma Hristiyanlaşma Dini şeriatsızlaştırma 1 2 Peygamberleri Aşırı yüceltme Ruhbanlaşma 34

55 55 Davetçi Kur’an Hayat=Allah’ın Çizdiği Yol Şeytan’ın hucum kapıları Allah’ın Sınırları Işık-İslam Peygamberlerin Yolu Salihlerin Yolu HİDAYET ŞEMASI

56 56 FATİHA SURESİ Hayat; Allah’ın çizdiği yoldur. İnsan; bu yolcudur. Yolun kenarlarında kırmızı çizgiler mevcuttur. (Allah’ın sınırları- haramları-yasakları) Yolun üzerinde ara ara şeytanın hucum edeceği,insanı imtihan etmek için izin verilmiş kapılar vardır. Şeytan; kapıdan kafasını uzatarak gel gel diyor. Tabi, insan da ne var burada diye merak ediyor ve bu tuzağa düşüyor.

57 57 FATİHA SURESİ Davetçi Kur’an; kendine davet ediyor. İnsan’ın yolda tökezlememesi için, yanlış yola sapmaması için, şeytanın oyununa gelmemesi için İslam fenerini kullanması gerekiyor. Kur’an uyarıyor. Sakın ha. Doğru yol buradadır. Bana doğru gel. Bu yol, peygamberlerin yoludur. Salihlerin yoludur. Bu yoldan gelirsen peygamberlerle, Salihlerle birlikte olursun.

58 58 FATİHA SURESİ BU ÖZETTEN SONRA ŞİMDİ DETAYLARA GEÇEBİLİRİZ.

59 59 Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla HAMD, ALEMLERİN RABBİ ALLAH’A MAHSUSTUR

60 60 FATİHA SURESİ Fatiha Suresi; Nasıl Bir Allah? Nasıl bir Kul? Sorularının cevabını veriyordu.

61 61 اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمينَ ﴿٢ HAMD, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. N A S I L B İ R A L A H ??? اَلرَّحْمٰـنِ الرَّحيمِ ﴿٣ O; özünde merhametli, işinde merhametlidir. مَالِكِ يَوْمِ الدّينِ ﴿٤ O; Hesap Günü’nün hâkimidir.

62 62 اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعينُ ﴿٥ (Rabbimiz!) Yalnız sana kulluk ederiz ve yalnız senden yardım isteriz! NASILBİRKULNASILBİRKUL اِھْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقيمَ ﴿٦ Bizi yönelt Dosdoğru Yol’a (Hidayete); صِرَاطَ الَّذينَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالّينَ Nimet verdiklerinin yoluna; Gazaba uğrayanların ve sapıtanların yoluna değil!

63 63 اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمينَ ﴿٢ HAMD, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. Hamd Nedir? Niçin Allah’a Mahsustur?

64 64 FATİHA SURESİ ‘’Hamd Alemlerin Rabbi Allah’a Mahsustur’’ Bu cümle Mushaf’ta ilk giriş cümlesi olarak yer almaktadır. Kur’an’ın başlangıç cümlesi rastgele kurulmuş bir cümle olmamalı. İçerisinde önemli mesajlar barındırmalı. Bu mesajları anlayabilmek için cümlenin bir analizinin yapılması, içerisindeki kavramların tanınması gerekmektedir. Bu kavramlar tanınmadan cümlenin maksadı yeterince anlaşılamaz. Hamd Nedir? Allah, niçin Hamd’in kendisine ait olduğunu, kendisi için olması gerektiğini söylüyor?

65 65 اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمينَ 38 Kez Geçer Mükemmellik atfı demektir. Bir şeye mükemmellik vermek demektir. Olabilecek en ideal haldir. Ondan daha iyisi olamaz.

66 66 Övgülerin Mükemmeli Elhamdu Lillah Sevgilerin Mükemmeli Yüceliklerin Mükemmeli Mükemmellik Allah’tan Başkasına Ait Değildir.

67 67 FATİHA SURESİ Övgüde, Sevgide, Yücelikte Allah’a mükemmellik atfetmek. Övgülerin en mükemmeli Sevgilerin en mükemmeli Yüceliklerin en mükemmeli Allah’tan başkasına ait olmamalı. Allah bunu istiyor. Sen Ey İnsan, Allah’ı öveceksin, Allah’ı seveceksin, Allah’ı en yüce kabul edeceksin ama ondan uzak duracaksın. Bu doğru bir davranış olamaz. Hamd Nasıl Yapılır ? Hamd Kaç Şekilde olur ?

68 68 Lisan’ın Hamdi Hamd 3 Şekilde Olur. Kalbin Hamdi Organların Hamdi Elhamdulillah Gözün Hamdi; hakkı görmektir. Kulağın Hamdi; hakkı işitmektir. Ayağın Hamdi; hakka yürümektir. Rabbinden razı Olma hali. Sevmesi ve yermesi Allah içindir.

69 69 Allah’ın Kendi Zatını hamdi Hamd’in Mertebeleri Hamd’in Hamdi Başkalarının Allah’ı Hamdi Kendi zatını övmesi Mü’minlerin iradeli Hamd’i. Hamd etmek ilahi bir lutuftur. Herkes Hamd edemez. Hamd ediyor oluşuna da hamd etmek. Gönüllü Hamd Zorunlu Hamd Neyi översen öv, Allah’ı övmüş olursun.

70 70 Allah’a Hamd Et Hamd İçin 3 İlahi Emir Hamd’i Allah’a tahsis Et Hamd’i Dil ile Söyle. O Halde Rabini Hamd ile tesbih et. Hicr:98 Kalp fiili. Neml 59: Elhamdulillah de. Kalp’teki hamdin dile gelmesi. Fatiha: 1

71 71 Allah’a Hamd Et Hamd İçin 3 İlahi Emir Hamd’i Allah’a tahsis Et Hamd’i Dil ile Söyle. Namaz: Bu 3 hamd’in de birleştiği bir ibadettir.

72 72 HAMD ALLAH İÇİNDİR 1. Tüm övgülerin tek mercii Allah’tır. 2. Övülmekte eşsiz ve benzersiz olan Allah’tır.

73 73 FATİHA SURESİ Fatiha Suresi, Allah ile insanı birbirine tanıştıran bir suredir. Allah, insana (kuluna) kendisini tanıtıyor. Bu cümle iki şekilde anlaşılabilir. İkisi de doğrudur. Allah kendisini tanıtıyor. Allah, insana insanı (kendisini) tanıtıyor. Ey Allah’ım bana kendini tanıt. Sen kimsin. Ey Allah’ım bana beni tanıt. Ben kimim.

74 74 FATİHA SURESİ Peki Tanıtayım O zaman. Ben Alemlerin Rabbiyim. Ben Rahman’ım. Ben Rahim’im. Ben din gününün hakimiyim (kulluk borcunuzu ödeyip ödemediğinizin hesabını soracak olanım) Sen, bana kuluk edecek olansın. Sen, yardıma muhtaç bir varlıksın. Sen, aciz bir varlıksın. Sen, rehberliğe ihtiyacı olan bir varlıksın. Sen, doğru yolu kendi kendine bulamayacak kadar yardıma muhtaç bir varlıksın.

75 75 Alemlerin Rabbi Nasıl Bir Allah’sın ALLAH İNSAN Konuşuyor

76 76 Rahman Rahim Nasıl Bir Allah’sın ALLAH İNSAN Konuşuyor

77 77 Din Gününün hakimi Nasıl Bir Allah’sın ALLAH İNSAN Konuşuyor Allah Kendisini insana tanıtırken niçin Rab sıfatı ile tanıtmaya başlamıştır ?

78 78 Alemlerin Rabbi Nasıl Bir Allah’sın ALLAH İNSAN Konuşuyor

79 79 FATİHA SURESİ Nasıl bir Allah’sın sorusuna Allah’ın verdiği ilk cevap ‘’Alemlerin Rabbi olan bir Allah’ım’’ olmuştur. Bunun özel bir nedeni var mıdır? Böyle söze başladığına göre bunun özel bir nedeni vardır. Bu özel nedeni bilebilmek için RAB ne demektir önce bunu bilmemiz lazım.

80 80 Terbiye Etmek Yetiştirmek RAB Islah etmek Bakmak Göz Kulak olmak

81 81 FATİHA SURESİ Bu tanımların içinde en kapsamlı tanım ‘’Terbiye Etmek’’ tanımıdır. Bu tanım kısmen diğerlerini de kapsayan bir tanımdır. O zaman ‘’Terbiye Etmek’’ ne demektir.

82 82 Babalık Etmek TERBİYE Nedir? Yönetmek Toplamak Sahip Olmak Bir şeyi basit halinden Kemal noktasına doğru Aşama aşama inşaa edip Geliştirmek. Terbiye eden babalık etmiş olur Babalık eden ise büyük ve güçlü olandır. Büyük olan başa geçer ve yönetir. Yöneten ise toparlar ve bir araya getirir.

83 83 FATİHA SURESİ …..Terbiye…… >. …. Çırak….Kalfa….Usta….Şef…..Müdür… >. Bu adımları geçmeden müdür olursan görevini yapamassın. Saçmalarsın. ….Bebek….Emeklemek….Yürümek….Konuşmak….… >. Emeklemeden yürüyemessin. Kur’an’ın bir bütün halinde değil de, Allah’ın insanı terbiye sürecine binaen insanın ihtiyaçlarını göz önüne alarak parça parça indirmesini bu çerçevede değerlendirdiğimizde daha iyi anlıyoruz.

84 84 FATİHA SURESİ Yani biz, çırak olmadan kalfa olmaya kalkışırsak yanlış yerden başlamış oluruz. Onun için önce Kur’an’ın çırağı olmalıyız. Çıraklık süresini doldurmadan ben işi öğrendim kalfa olacağım dersek o zaman da önemli bir hata daha yapmış oluruz.

85 85 RAB; Terbiye Edendir. 1. Terbiye ve bakımını üstlenen, ihtiyacını da giderir. Şu’ara Terbiye eden, terbiye ettiğini, denetimi ve gözetimi altında tutar. Nisa 1, Maide Terbiye eden, terbiye ettiğinin büyüğü ve otoritesidir. Şu’ra Terbiye edenin, terbiye ettiği üzerinde bir hakkı varıdır. Fecr 15-17

86 86 FATİHA SURESİ Dolaysıyla Rab; ‘’Terbiye edendir’’ tarifi bu kavramı en iyi ifade eden bir kavramdır. Rab ismi; Allah’ın, eşsiz bir terbiyeci olmasını, Mahlukatı terbiyeye cevap verecek şekilde yaratması, Onlar üzerinde yönetici ve otorite olmasını ifade eder. Bu şekilde baktığımızda; Allah sadece insanların Rabbi değil, yerlerin ve göklerin de rabbidir. Terbiye edenin, terbiye ettikleri üzerindeki etkisi ne olmalıdır?

87 87 RAB; Terbiye Edendir. 5. Terbiye ettiğinden itaat ve kulluk beklemesi de O’nun hakkındandır. En’am Her varlık, sonunda kendini terbiye edenin huzurunda toplanır. En’am 38 Bu manalarla ifade edilen RAB, Allah isminin öz manasından neşet etmektedir. (Sevgi) Allah, kulunun terbiyesini, onu sevdiği için üstlenir.

88 88 FATİHA SURESİ Anne-Baba, çocuğunun terbiye ve bakımını görev sorumluluğu ile üstlenir. Bakıcı, bebeğin terbiyesini ücret karşılığı üstlenir. Öğretmen, talebesinin terbyesini memur olduğu için üstlenir. Allah ise kulun terbiyesini onu sevdiği için üstlenir. Rabbin, Rububiyet hakkını inkar (O’nun bizi terbiye etme hakkını inkar), O’nun sevgisine ihanet demektir.

89 89 Terbiye Doğrudan İyi Terbiye Dolaylı Kötü Terbiye Allah’ın Terbiyesidir Bitmez Devamlıdır Kemal’e doğru (Mükemmel değil) Bir araç ve vasıta kullanmadan yapılır Terbiyesizlik. İlahi terbiyeye aykırı terbiye Ölünceye kadar Nitelik ve Nicelik açısından Terbiye

90 90 FATİHA SURESİ İnsan’nın mükemmel olması mümkün değildir. Olsa olsa İnsan-ı Kamil olabilir. Mükemmel, tamamlanmış bir süreci ifade eder. İnsan terbiyesinde tamamlanmış bir süreçten söz edilemez. Dolayısıyla terbiye ölünceye kadar devam eder. Terbiye, Bir noktada sonlanmış olsaydı o zaman bunun adı terbiye olmazdı. Mükemmellik olurdu. Dolayısıyla ilahi Rububiyet donukluğu kabul etmez. Rububiyetin tecellisi bir süreçtir.

91 91 Alak-1 Oku Yaratan Rabbin Adına Bismillah.. Cevap Allah’ın, Kur’an’daki ilk geçen Esması RAB sıfatıdır. Kur’an-i Çerçevede RAB;

92 92 Kur’an’da ALLAH-RAB; 2697 Allah 962 Rab ismi geçmektedir. Rab; Kur’an’da tek başına kullanılmaz (2 istisna) Tamlama ya da zamirle gelir. Senin Rabbin Onların Rabbi Sizin Rabbiniz Rabbim Rabbimiz

93 93 FATİHA SURESİ Tamlamalarda Rab, tamamlanan olarak gelir. Bu bilinçli bir tercihtir. Allah; Benim Rabbim Bizim Rabbimiz şeklinde kendisine hitap etmemizi istiyor. Maksat; İnsan, bu şekilde bir hitapla Rabbini ne kadar benimserse terbiyesinden o kadar istifade edecektir. Bu şekilde bir hitap, insanı Allah’a yaklaştıran bir hitaptır.

94 94 FATİHA SURESİ Rabbine bu kadar yakınlaşan insan, böyle bir durumda Rabbinden bir tokat bile yese ‘’Benim Rabbim değil mi? ……’’ diyebilir. Tamamlanan olarak gelişinin bir hikmeti de; terbiye eden varsa terbiye edilen de olması lazımdır. İlahi terbiyenin yansıdığı en büyük ayna İnsandır.

95 95 İlk 20 Surede ALLAH - RAB; 27 Allah 46 Rab ismi geçmektedir. 30 Surede Allah ismi geçmez. 20 Surede de Rab ismi geçmez. İnsanın sorunu Allah değildir. İnsanın sorunu Allah’ın Rab’liği iledir. Firavn; ‘’Ben sizin en büyük Rabbinizim’’ demesi manidardır. (Naziat 24) O, her an hayata ve varlığa müdahildir. (Rahman 29)

96 96 RAB, belirsiz formlarda gelir; Bu ne demektir.? Rububiyetin tecellisinin; Bilinen bir sebebe, Bilinen bir zümreye, Bilinen bir zaman ve mekana Bilinen bir tarif ve tavsife sığmayacağının imasıdır. O, göklerin, yerin ve bu ikisi arasındakilerin Rabbidir ‘’ Yani her şeyin ve her yerin

97 97 Rab: Her şeyi yaratan sonra da onu yaratılış amacına yöneltendir. Taha 50 Fıtrat Akıl Vahiy Peygamber Donanım İstikamet Yaratılış amacını gerçekleştir. Hayatı İnşaa Borçluluk Bilinci Emanete Sadakat Sorumluluk ahlakı KULLUK

98 98 Rab Rab – Başka isimlerle bir araya gelmesi Yasin:58: Selemun Gavlen Min Rabbin Rahim Rahim O, Nasıl Bir Rab ? O, Rahim Bir Rab…> O, yarattıklarını, O’nun terbiyesini reddetmedikleri ve O’nun Rububiyetine İhanet etmedikleri sürece Rahmetiyle terbiye eder.

99 99 Rab Rab – Başka isimlerle bir araya gelmesi Sebe 15: Rabbinizin size bahşettiği rızıktan nasiplenin, ama O’na olan şükrünüzü de eda edin. (İstese) size tarifsiz güzellikte bir yurt ve tarifsiz bağışlayıcı bir Rab. ‘’Ve Rabbun Ğafurun’’ (Tarifsiz Bağışlayıcı) Ğafur O, Nasıl Bir Rab ? O, Ğafur Bir Rab Neden RAB Ğafurdur ?

100 100 Rab Rab – Başka isimlerle bir araya gelmesi Sebe 15: Rabbinizin size bahşettiği rızıktan nasiplenin, ama O’na olan şükrünüzü de eda edin. (İstese) size tarifsiz güzellikte bir yurt ve tarifsiz bağışlayıcı bir Rab. ‘’Ve Rabbun Ğafurun’’ (Tarifsiz Bağışlayıcı) Ğafur Neden Rab Ğafurdur ? Çünkü.. 1. Terbiyeye muhtaç olan kusurludur.

101 101 Rab Rab – Başka isimlerle bir araya gelmesi Sebe 15: Rabbinizin size bahşettiği rızıktan nasiplenin, ama O’na olan şükrünüzü de eda edin. (İstese) size tarifsiz güzellikte bir yurt ve tarifsiz bağışlayıcı bir Rab. ‘’Ve Rabbun Ğafurun’’ (Tarifsiz Bağışlayıcı) Ğafur Neden Rab Ğafurdur ? Çünkü.. 2. Terbiye olurken, terbiyecisine karşı da kusur işleyebilir.

102 102 Rab Rab – Başka isimlerle bir araya gelmesi Sebe 15: Rabbinizin size bahşettiği rızıktan nasiplenin, ama O’na olan şükrünüzü de eda edin. (İstese) size tarifsiz güzellikte bir yurt ve tarifsiz bağışlayıcı bir Rab. ‘’Ve Rabbun Ğafurun’’ (Tarifsiz Bağışlayıcı) Ğafur Neden Rab Ğafurdur ? Bu nedenle; Terbiyecinin bağışlayıcı olması, Rab olmanın şanındandır. Bu nedenle Rab, Ğafurdur.

103 103 Eğitici Öğretici Eğitilen Öğretilen YAKLAŞIM Eğitim ve Öğretimin temeli Merhamet olmalı. Eğitim ve Öğretimin Temeli MerhametliBağışlayıcı

104 104 Eğitici Öğretici Eğitilen Öğretilen YAKLAŞIM.. Unutma ki, Rabbin cezalandırmada çok dakiktir. Bununla beraber O, tarifsiz bir bağışlayıcı ve eşsiz merhamet kaynağıdır. A’raf 167 Eğitim ve Öğretimin Temeli MerhametliBağışlayıcı

105 105 Eğitici Öğretici Eğitilen Öğretilen YAKLAŞIM Rabbinden gördüğü bunca iyilik ve ikrama böylesine nankör davrananlara karşı, terbiyesinde rahmet ve bağışıyla muamele eden bir Allah’tır O. Eğitim ve Öğretimin Temeli MerhametliBağışlayıcı

106 106 Cehennem Cennet Allah’ın Terbiyesi CENNET: Allah’ın terbiyesine teslim olanlara Allah’ın Ödülüdür. CEHENNEM Terbiyesini tamamlamaya n yada Allah’ın terbiyesinden kaçanların yoğun bakım ünitesidir.

107 107 FATİHA SURESİ O, yarattıklarını terbiye eden bir Rab’dır. Yarattıklarını isterse rahmetiyle, isterse gazabıyla terbiye eder İsterse lutfuyla, isterse kahrıyla terbiye eder.

108 108 Alemlerin Rabbi (Rabb-ül Alemin) 42 Kez Geçer Alemlerin İlahı Alemlerin Allah’ı Alemlerin Rahmanı Alemlerin Halıkı Alemlerin Rezzakı NEDEN ? YERİNE Alemlerin Rabbi

109 109 Kendi Zamanındaki insanlar Alemler’den Kasıt ? Kendi Türü Bütün bir Mahlukat Hz Meryem’in alemlerin kadınları arasından seçilmesi Al-i İmran 42 İsmail’i, Elyesa’yı, Yunusu ve Lut’u da seçtik. Ve biz onlardan herbirini alemlere üstün kıldık. En’am 86 O, göklerin, yerin ve bu ikisi arasındaki herşeyin Rabbidir. Şuara:24 (Bütün bir yaratılmışlar evreninin Rabbidir.

110 110 İnsanın Elementer Gelişimi Topraktan Bir damla sudan Döllenmiş yumurtadan Bebek Olgunluk O, İnsan ve İnsan soyunun Rabbidir. Terbiye: bir şeyi basit halinden ideal haline doğru aşama aşama ıslah ederek geliştirmek Yaşlılık Mü’min: 67

111 111 İnsanın Embriyolojik Gelişimi Yumurta Cenin Kemik Kas giydirmek İnsan olarak inşaa. O, İnsan ve İnsan soyunun Rabbidir. Terbiye: bir şeyi basit halinden ideal haline doğru aşama aşama ıslah ederek geliştirmek Sperma Mü’min: 13-14

112 112 İnsanın Beşeri Gelişim Süreci İNSANÜflenen Ruh Beşer CanİradeAkıl VicdanCisim

113 113 Göz (Görme) Konuşma Bebek Doğumdan Sonraki Maddi Manevi gelişim Süreci Gözün görmesi bir terbiye sürecini gerektirir. Konuşma işi bir terbiye sürecini gerektirir.

114 114 FATİHA SURESİ Gözün, görme işlemini gerçekleştirebilmesi için bir terbiye sürecine ihtiyaç vardır. Göz, görecek bir şey arar. Göremez ise kendine döner ve korkar. Geceden korkmanın altında yatan neden de budur. Konuşmak; Bebek doğduğunda, konuşmak için gerekli tüm donanımlara sahip ancak konuşamıyor. Bu donanımlar terbiye edildikten sonra bebek konuşmaya başlıyor.

115 115 Terbiye Yolu (Süreci) İnsan için Rububiyetin Tecellisi İnsan için Rububiyetin Tecellisi OKU (Vahiy) Kemal (Olgunluk) NamazİnfakSalih Amel Öğrenme-Öğretme

116 116 FATİHA SURESİ …. Rububiyetin Tecellileri; Allah, insanı terbiye etmek istiyor. Onun için Vahyi gönderdi. Ve ilk önce OKU diyerek kainatın nasıl terbiye edildiğini görmesini istiyor. Kainatta okunacak her şeyi okumaktan murad, Allah’ın Rububiyetine şahadet etmektir, Allah’ın terbiyesine şahit olmaktır. Vahyi okumaktaki maksat da, Allah’ın terbiyesi altına girmek, O’nun, senin üzerindeki Rububiyetini tasdik etmektir. Vahyin inmeye başlaması O’nun Rububiyetinin bir tecellisidir.

117 117 FATİHA SURESİ Terbiye Yolunun Tamamlamak için; Alacağına karşılık kulluk değil, aldığına karşılık kulluk edeceksin. (Vermesi için değil, verdiğine karşılık kulluk edeceksin.) Terbiye etmek Allah’ın hakkı olduğuna göre Allah’ın hakkını Allah’a teslim etmek için kayıtsız şartsız teslim olacaksın. Rab adamı olacaksın. Yani, Rabbın kelamını layıkıyla öğrenip onu başkalarına da öğretmektir (Alak 1-5)

118 118 FATİHA SURESİ Terbiye Yolunun Tamamlamak için; Okumak; Rabbin terbiye sürecini layıkıyla geçip başkalarını da terbiye etmek demektir (Alak 1-5)

119 119 Sapmış Kavimlerin Helak Nedeni ? İlahi terbiyeyi reddettiler. Sonuç: Ahlaki Kokuşma, Toplumsal çürüme Allah’tan bağımsız bir hayat alanı oluşturdular. O alanın kurallarını kendi heva ve heveslerine göre belirlediler.

120 120 Mekke’deki Mücadele Rab’lik Mücadelesi; O HALDE MESELE NE İDİ? Mekke’deki mesele, Allah’ın varlığına iman edip etmeme meselesi değildi.

121 121 Mekke’deki Mücadele; Mesele Allah’ın Rab olarak kabul edilip edilmeme meselesidir. ALLAH’IN RAB OLDUĞUNU KABUL ETMENİN YÜKÜMLÜLÜĞÜ NEYDİ Kİ MÜŞRİKLER BUNU KABUL ETMEMEKTE ISRAR ETTİLER?

122 122 Allah’ı RAB Kabul Etmek: Hayatıma karış Hayatıma Yön ver Bana istikamet göster Doğum-Ölüm arasında geçen hayatım boyunca Senin terbiyen altına girmeyi kabul ediyorum. Sahte Rableri, onlara olan övgü, minnet, saygı, senaları reddediyorum.

123 123 FATİHA SURESİ Bu Rububiyetin Muhteşem tecellisi karşısında insanın söyleyebileceği tek söz vardır. ‘’Hamd, Alemlerin Rabbi Alah’a mahsustur’’ Fatiha: 1

124 124 اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمينَ ﴿٢ HAMD, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. Tüm kainatı yaratan, Kainat içerisindeki her şeye nasıl davranması gerektiğini öğreten Allah’ım, Sen ne muhteşemsin.

125 125 اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمينَ ﴿٢ HAMD, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. Beni yaratan ve beni bana bırakmayan, Beni başı boş bırakmayan, Bana vahyini gönderen ve Bu vahyi nasıl hayatıma aktaracağımı göstermek için peygamber gönderen ve Bununla bana yolumu gösteren Allah’ım, Sen ne kadar büyüksün.

126 126 O HALDE ŞİMDİ DUA VAKTİ ?

127 127 Allah’ım

128 128 Hamd, Alemlerin Rabb’i olan Sana’dır

129 129 Sen, mükemmel olansın. Biz ise Aciz ve kusurlu

130 130 Övgülerin en mükemmeli, Sevgilerin en mükemmeli Sana mahsustur

131 131 Sen, Rahman’sın

132 132 Sen, Rahim’sin

133 133 Sen, özünde merhametli, İşinde merhametli olansın

134 134 Onun için de Alemlere Merhametle muamele edersin

135 135 Bizi en güzel bir şekilde terbiye edecek olan da sensin

136 136 Bizi yaratıp bırakmadın. Bizi muhatap aldın ve Vahyini gönderdin

137 137 Sen, Din Günü’nün Sahibisin

138 138 Sen, Hesap sorulacak Günü’nün Sahibisin

139 139 Dünya’nın Hesabı’nın sorulacağı Mahkemenin Sahibisin

140 140 O gün, hepimizin yaptıklarının bir bir hesabını göreceğin gündür

141 141 Bu dünyada bizi muhatap aldığın gibi hesap gününde de muhatap al

142 142 Ve işimizi kolaylaştır

143 143 Rabbim

144 144 Ancak sana kulluk eder ve ancak senden yardım dileriz

145 145 Bizi dosdoğru yoluna ilet

146 146 Bizi, Özümüze döndür

147 147 Bizi, fıtratımıza döndür

148 148 Bizi, aklı selim yoluna döndür

149 149 Bizi, Kitab’ının çağırdığı yola döndür

150 150 Nimet verdiklerinin yoluna

151 151 Gadaba uğramışların ve sapmışların yoluna değil

152 152 AMİN

153 153 Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla O, RAHMANDIR, RAHİMDİR O, DİN GÜNÜNÜN MALİK’İDİR

154 154 اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمينَ ﴿٢ HAMD, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. N A S I L B İ R A L A H ??? اَلرَّحْمٰـنِ الرَّحيمِ ﴿٣ O; özünde merhametli, işinde merhametlidir. مَالِكِ يَوْمِ الدّينِ ﴿٤ O; Hesap Günü’nün hâkimidir.

155 155 اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعينُ ﴿٥ (Rabbimiz!) Yalnız sana kulluk ederiz ve yalnız senden yardım isteriz! NASILBİRKULNASILBİRKUL اِھْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقيمَ ﴿٦ Bizi yönelt Dosdoğru Yol’a (Hidayete); صِرَاطَ الَّذينَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالّينَ Nimet verdiklerinin yoluna; Gazaba uğrayanların ve sapıtanların yoluna değil!

156 156 Rahman Kimdir? Rahim Kimdir? اَلرَّحْمٰـنِ الرَّحيمِ ﴿٣ O; özünde merhametli, işinde merhametlidir. Rahmetin sonsuz kaynağı, Özünde sonsuz rahmet sahibi olan.

157 157 Er-Rahman Er-Rahman; Özünde Merhametli olan. Rahmetin kaynağı. Er-Rahman; İnsan aklının ve havsalasının alamayacağı kadar büyük, sonsuz ve mutlak merhamet sahibi.

158 158 Er-Rahim Er-Rahim; Muhatabın bilinçli olarak yaptıklarından dolayı celbedilen rahmettir. Er-Rahim; İradesini doğru kullanan kullarına daha iyisini verendir. Verdiği nimetleri iyi kullananlara daha büyük ve ebedi nimet veren (Ahirette). Er-Rahim; Merhameti kendisini eyleme götüren kimsedir. Er-Rahim; Özünde Rahmet olanın işini de rahmetle yapması.

159 159 RAHMAN (Allah’a bakan Yüzü) (Rahmetin Kaynağı) RAHİM (İnana bakan Yüzü) (Allah’tan varlığa sunulan Fiili Rahmet) İlahi Rahmet Her iki kavram da İlahi Rahmet’le ilgilidir. Rahman; Allah’a bakan yüzü. Rahim; İnsan’a bakan yüzüdür.

160 160 Er-Rahman Özünde Merhametli Sürekli Değişmez Allah’ın Zatına yönelik Rahmet edene dönük Rahmet sahibi Er-Rahim İşinde Merhametli Oluş ve Yenileniş Allah’ın Fiiline yönelik Rahmet edilene dönük Rahmet eden Rahmetin menbaı Menbaından Varlığa sunulan Fiili rahmet Özel isimdir Genel İsimdir Rahmetin Sonsuz Kaynağı Özünde sonsuz rahmet sahibi olan Daima Merhamet eden İşinde çok merhametli olan İLİŞKİ

161 161 FATİHA SURESİ Besmele de dahil Rahman ve Rahim isimlerinin yan yana geldiği her yerde Rahman önce, Rahim sonra gelir. Dolayısıyla Rahman’ın daha kapsayıcı olduğu sonucunu çıkartabiliriz. Arasındaki ilişkiyi daha iyi anlayabilmek için bir karşılaştırma yapacak olursak;

162 162 Er-RahmanEr-Rahim Er-Rahman; İsimlendirildiği varlık açısından Allah’a özel, tecellisi açısından tüm varlığa geneldir. Er-Rahim; İsimlendirildiği varlık açısından genel, tecellisi açısından sadece mü’minler’e özeldir. FARK

163 163 Merhamete Muhtaç Kişi Sahibini Tahrik Eder Kalbi Tahrik Eder Vicdanı Tahrik Eder Merhamet (İnsan İçin): Muhtaç ve güçsüz olana vicdan sahibinin meyletmesi İmkanını paylaşma süreci (Beklenti) Rahmetin Mutlak kaynağı olan Rahman, Rahmetini beklentiye girmeden ve tahrike ihtiyaç duymadan yapar.

164 164 FATİHA SURESİ Kul üzerinden yola çıkarak; Merhameti tanımlarsak; Merhamet; sadece Acımak değildir. Sadece acıyan ama harekete geçirmeyen bir merhamet, merhamet değildir. Merhamet, duygusal değil fiili olmalıdır.

165 165 FATİHA SURESİ Merhamete Muhtaç kişi …..> Vicdanı tahrik eder. Tahrik olan vicdan ………> Kalbi tahrik eder. Tahrik olan kalp …………> Sahibini tahrik eder ve harekete geçirir. Bunun sonucunda İmkanları paylaşma süreci başlar. Bu süreçte insan bazı beklentilere girebilir. Bu beklentiler Maddi ve Manevi olabilir.

166 166 FATİHA SURESİ Allah’ın Merhameti ile ilgili Ayetler: Allah insanlara çok şefkatlidir, çok merhametlidir. Bakara 143 Rabbiniz, merhameti kendisine yazmıştır. En’am 54 Rahmetim her şeyi kuşatmıştır A’raf 156 Biz seni ancak ve ancak alemlere rahmetimiz gereği gönderdik. Enbiya 107

167 167 Yaşatma Belayı Defetme RAHMET Hüznü Alıp Güven Verme Nimet Verme Allah İçin Var Etme Lutuf İkram Rahmet; Kur’an’da Allah için Kullanıldığı yerlerde şu manalara gelir.

168 168 Gözetme Koruma RAHMET Kollama İkram Etme Allah İçin Esirgeme Yardım Etme Er-Rahman; İnsan aklının ve havsalasının alamayacağı kadar büyük, sonsuz ve mutlak merhamet sahibi.

169 169 5 Defa Rahman Rahman – Başka isimlerle bir araya gelmesi Allah’ın zatındaki Rahmeti Rahim Kaynaktaki sonsuz Rahmet Allah’ın fiilindeki Rahmeti Hedefe ulaşan kuşatıcı Rahmet

170 170 Rahmaniyetin tecellisi için şartlar nelerdir? Rahmaniyetin tecelli edebilmesi için şart varmıdır? Rahmaniyetin tecelli edebilmesi için herhangi bir şeyin etkisi olabilir mi? Rahmaniyetin Tecellisinde; Şart Varmıdır?

171 171 Yaratanın iradesi dışında bir şeyin etkisi olmamaktadır. Rahman’ın rahmetine nail olmak için hiçbir şart yoktur. Var edilen her şey, Rahman’ın Rahmetiyle kuşatılmıştır. Rahmaniyetin Tecellisinde; Şartlar

172 172 Rahimiyetin tecellisi için şartlar nelerdir? Rahimiyetin tecelli edebilmesi için şart varmıdır? Rahimiyetin tecelli edebilmesi için herhangi bir şeyin etkisi olabilir mi? Rahimiyetin Tecellisinde; Şart Varmıdır?

173 173 Rahimiyetin Tecellisinde; Şartlar İnsan’ın cüz’i iradesini kullanması şarttır. Var olan her şey, var oluş gayesini gerçekleştirme yolundaki çabası ve başarısı oranında Rahim’in rahmetine nail olur. Rahim’in en büyük tecellisi mağfirettir, bağışlanmadır.

174 174 Allah’ın otoriter olması. Vahiy göndermesi. RAHMANİYETİN TECELLİLERİ NELERDİR? Ahiretin Varlığı. Cennet ve Cehennemin varlığı. İbadetlerin varlığı. İmtihana tabi kılması. Allah herkese Rahmandır. BİRAZ DETAYLARINA GİRELİM

175 175 Rahmaniyetin Tecellileri Allah’ın Otoriter Olması; Rahmanın hükümran olması, hükmettikleri üzerinde otorite kurmak için değildir. Rahmetine onları muhatap kılmak içindir. Otoritesini, rahmetiyle her şeyi kuşatmak için kullanmaktadır.

176 176 Rahmaniyetin Tecellileri Allah’ın Vahyi Göndermesi Vahiy, hidayettir. Hidayet, ilahi rehberliktir. İnsanlık Allah’ın rehberliğine muhtaçtır. Eğer bu hayat yolunda insan yolunu kaybederse, bunun en büyük zararı insanın kendisine olacaktır. (Allah, insanın kendisine zarar vermesini istemiyor) Dolayısıyla Vahiy, Allah’ın Rahmaniyetinin bir göstergesidir.

177 177 Rahmaniyetin Tecellileri Ahiretin Varlığı Hesap gününün var olduğunu bildirmesi ve insanı buna göre yaşaması konusunda uyarması Rahman’ın rahmetinin bir gereğidir.

178 178 Rahmaniyetin Tecellileri Cennet ve Cehennem’in varlığı Cennetin, rahmaniyetin bir tecellisi olduğu anlaşılabilir ancak Cehennem nasıl rahmaniyetin tecellisidir? Cehennem, bir adalet unsuru olarak rahmettir. İlahi adaletin bir gereği olarak cehennem vardır. Cehennem, bir uyarı aracı olarak rahmettir. Sorumsuz davranışın feci akibeti olarak takdim edilmesi, insanın kendisine zarar vermesini engelleyici bir korkuluk işlevi görmektedir. Cehennem, kafirin varlığını garanti altına aldığının bir göstergesidir.

179 179 Rahmaniyetin Tecellileri İbadetlerin Varlığı; İnsanı tek başına bırakırsanız, Allah’a nasıl kulluk edeceğini bilemez. Bu nedenle Allah, kulun kendisine nasıl kulluk edeceğini göstermek için ibadetleri ikram etmiştir. Bu nedenle aslında ibadet için kulun Allah’tan bir karşılık beklemesi gerekmez. Allah eğer bir karşılık veriyorsa bu O’nun Rahmaniyetinin tecellisidir.

180 180 Rahmaniyetin Tecellileri Allah’ın İmtihana tabi kılması; Dünya imtihan dünyasıdır. Hayat imtihan sahasıdır. İnsan, Rab olan Allah’ın dersine girmiş bir öğrencidir. Madem O Rahman ise, insanın neden acı çekmesine razı oluyor? Bir çocuk düşünün. Hasta. İlaç içmesi gerekiyor. Ama ilaç acı. Tadı iyi değil. Çocuk için, damak tadına bakarsanız bu ilaç kötü ve zararlı görünebilir. Ancak asıl zarar, bu ilacı kullanmassa olacaktır.

181 181 Rahmaniyetin Tecellileri Allah’ın İmtihana tabi kılması; Allah’ın kuluna muamelesini de bu şekilde anlamak lazım. Allah zaman zaman kuluna şefkat tokadı atar. Bunu kul, zarar ve kötülük olarak algılar. Oysaki bunda kendisi için bir rahmet vardır. Rabbi aslında o kulu arıtmak ve damıtmak istediği için uyarı mahiyetinde bu tokat vurmuştur. Bir şeyin içindeki hayrı görmek için, dışarıdan şer gibi görünen kısmına katlanmak lazım.

182 182 Rahmaniyetin Tecellileri Allah’ın Vicdan vermesi. O’nun Rahmaniyetinin bir göstergesi olarak, İnsana yaratılıştan yerleştirilmiş manevi bir göstegedir. İnsana iyi ve doğru olanı gösterir.

183 183 Rahmaniyetin Tecellileri Allah Herkse Rahman’dır. Sadece mü’minlere değil, kafirlere karşı da rahmandır.

184 184 Şefkat ve Merhamette Güneş gibi olur. Mü’min merhameti, hesabi değil hasbi olur. MÜ’MİNDE RAHMANIN TECELLİSİ NELERDİR? Rahman’ın İsyankar ve kendini bilmez kularına karşı olgun davranır.

185 185 Varlık, İlahi Rahmet Sayesinde var olmuştur. Varlık İlahi Rahmet Sayesinde ayakta durmaktadır. KAİNATTA RAHMANIN TECELLİSİ Kainattaki muhteşem düzen, Rahman’ın rahmetinin bir delilidir. Kainatı ve içindekileri insanın hizmetine sunması Rahmaniyetinin bir göstergesidir. Hava ve Suya dinamik yasalarını koyması (Gemi-Kuş).

186 186 Vahiy göndermesi. RAHİMİYETİN TECELLİLERİ NELERDİR? Peygamber göndermesi. Vahiyden yüz çevirenleri hemen cezalandırmayıp fırsat tanıması.

187 187 Vahyi Göndermesi Vahiy, Rahmaniyetin bir tecellisi idi. Herkes için gönderildi. Vahiy orada durmaktadır. Bu Rahmetten pay almanın bir şartı var, ona iman etmek. Rahim isminin mü’mine tecellisi, mü’minin iman ettiği vahiyden istifade oranına bağlıdır. Rahim isminin tecellisine muhatap olmak, hak etmiş olmakla alakalıdır. RAHİMİYETİN TECELLİLERİ

188 188 Ya Rahman Ey Rahmetin sonsuz kaynağı. DUA Ey Rahmeti her şeyi kuşatmış olan Ey Rahmeti zatına ilke edinen, Ey Rahmetine hayran olduğumuz, Ey Rahmaniyetine kurban olduğumuz,

189 189 Yokluğa Rahmetle nazar eden Sensin. Varığı Rahmetle var eden Sensin. DUA Rahmeti zatına yar eden Sensin. Bizi de Rahmetine Yar et Ya Rahman.

190 190 Günahtan dönmek, kişinin kendine merhametidir. Bizi kendimize merhametli kıl Ya Rab. DUA Hataları affetmek, başkalarına merhamettir. Bizi başkalarına karşı merhametli kıl Ya Rab. Merhamete sahip olmak en büyük ödüldür. Bizi, kullarına verdiğin merhamet ödülü eyle Ya Rab.

191 191 Bizi Cahile, ilmiyle merhamet edenlerden kıl. Bizi Zelile, izzet vererek merhamet edenlerden kıl. DUA Bizi asiye, davetle merhamet edenlerden kıl. Bizi Fakire, malıyla merhamet edenlerden kıl. Bizi büyüklere, saygıyla merhamet edenlerden kıl. Bizi küçüklere, sevgiyle merhamet edenlerden kıl.

192 192 DUA Bizi Canlılara, şefkatle merhamet edenlerden kıl. Bizi merhametini hak edenlerden kıl. Ya Rahim.

193 193 مَالِكِ يَوْمِ الدّينِ ﴿٤ O; Hesap Günü’nün hâkimidir. El-Malik: Mülkün Mutlak Sahibi Tam ve noksansız kudreti çağrıştırır.

194 194 FATİHA SURESİ Malik: Tam ve noksansız kudret sahibi. Fatiha’nın giriş ayetlerinin dizilişine baktığımızda; Hamd Alemlerin Rabbi Allah’a Mahsustur Yani; ister bilinçli olsun isterse bilinçsiz, övgü türüne giren her türlü şeyin gideceği tek adres Allah’tır.Tüm hamd ve Sena’nın tek adresi neden Allah’tır? Çünkü Allah, Rahman ve Rahim olandır.

195 195 FATİHA SURESİ Zatında rahmet sahibi, fiilinde merhamet sahibi olan bir Allah. Böyle bir Allah’a hamd edilmez mi? O, din gününün Malikidir. O, Rahman ve Rahimdir ama hesap gününün de Malikidir.

196 196 Diriltme Günü DİN GÜNÜ Toplanma Günü Allah’a Arz olunma Günü Bilgi- lendirilme Günü Sorgulama Günü Değerlen- dirilme Günü Ödülle Buluşturulma Günü Azabla Buluşturulma Günü Cennete Sevkedilme Günü Cehenneme Sevkedilme Günü

197 197 Hasat Günü Hesap (Hesaplaşma) Günü DİN GÜNÜ Kişinin; bu dünyada yaptıklarının hasadını devşireceği gündür. Alacak-Vereceğin, hak ve sorumlu- lukların hesabının görüleceği gündür. Kişinin Malik (sahip) olduklarının hesabının verileceği gündür. Dünyada kendisini Malik sananların, köle olduklarını anladıkları gündür.

198 198 FATİHA SURESİ Din Günü: Hesap Günü: Alacak-verecek günü. Hak ve sorumlulukların yerine getirilip getirilmediğinin hesabının görüleceği gün. Borç ödeme günü, ödeşme günü.

199 199 FATİHA SURESİ Hasat günü. Kişinin, bu dünyada ektiklerinin hasadını devşirme günü. (Hiçbir şey ekmeyenin orada hasat beklentisi olamaz) Kişinin Malik olduklarının hesabının verileceği gündür. Din günü; Dünyada kendisini Malik sananların memluk olduklarını anladıkları gündür.

200 200 FATİHA SURESİ Hasat günü. O gün yaşanacak diyalog: Bugün Mülk kime aittir? Vahid ve Kahhar olan Allah’a aittir. Mü’min 16 Dünyada eline emanet edilen mülke emanet olarak değil de mülkiyet olarak bakanlar, ahrette gerçeği görecek ve ikrar edecek, ancak iş işten geçmiş olacak. Allah, iş işten geçmeden önce bu gerçeği daha dünyada iken insanın görebilmesi için defalarca ayetlerini seferber etmiştir.

201 201 Hayatı Aklı Kişinin Malik Oldukları İradesi Tercihleri Varlığı İmanı Dini Serveti İlmi İnkarı

202 202 Emanete Mülkiyet gözüyle bakmamak. EL-MALİK TECELLİLERİ Neye Malik olması gerekiyorsa ona ait olmaması. İrade Nefis Şehvet Hırs Servet El-Malik Tecellisi; Allah’ın Malik olduğuna inanan bir kimse, sahip olduklarına mülkiyet gözüyle bakmaz

203 203 Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla NASIL BİR KUL

204 204 اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمينَ ﴿٢ HAMD, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. N A S I L B İ R A L A H ??? اَلرَّحْمٰـنِ الرَّحيمِ ﴿٣ O; özünde merhametli, işinde merhametlidir. مَالِكِ يَوْمِ الدّينِ ﴿٤ O; Hesap Günü’nün hâkimidir.

205 205 اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعينُ ﴿٥ (Rabbimiz!) Yalnız sana kulluk ederiz ve yalnız senden yardım isteriz! NASILBİRKULNASILBİRKUL اِھْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقيمَ ﴿٦ Bizi yönelt Dosdoğru Yol’a (Hidayete); صِرَاطَ الَّذينَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالّينَ Nimet verdiklerinin yoluna; Gazaba uğrayanların ve sapıtanların yoluna değil!

206 206 اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعينُ ﴿٥ (Rabbimiz!) Yalnız sana ibadet (kulluk) ederiz ve yalnız senden yardım isteriz!

207 207 اِيَّاكَ نَعْبُدُ Yalnız sana ibadet (kulluk) ederiz (BİZ) İbadet (Kulluk) Nedir? Bu konuda niye birlikte hareket edilmesi isteniyor?

208 208 İbadet (kulluk); اِيَّاكَ نَعْبُدُ Yalnız sana ibadet (kulluk) ederiz (BİZ) Allah’ın emir ve yasaklarına riayet etmektir. O’na boyun eğmek. O’nun emri altına girmek. O’nun çizdiği yörüngede hareket etmek.

209 209 Niye Ben değil BİZ? Kur’an’ın hedefi fert yetiştirmek değil toplum oluşturmaktır. Bu nedenle kişi, ben merkezli bir hayat değil biz merkezli bir hayatı hedef edinmelidir. Dua’yı yaparken kişisel davranmayıp, tüm mü’minleri düşünerek yapmalıdır. Allah, Nasıl Bir toplum Yetiştirmek İstiyor ? Duygu-Düşünce ve Eylem birliği içerisinde hareket eden bir toplum yetiştirmek istiyor.

210 210 Bizden Kasıt Nedir ? Biz’in içerisinde kimler olmalıdır? İnsanlar topluluğu mu? Mü’minler topluluğu mu?. Tüm Mahlukat mı?

211 211 Bizen Kasıt …… Mü’min İnsanlardır. Tüm Varlıklar. Biz derken mü’minlerle birlikteliği anlamakta zorlanmayız. Ancak tüm varlıkla birliktelik nasıl olacak? Onlarla nasıl beraber olacağız?

212 212 Tüm Varlık niye ‘’Biz’’e dahildir? وَيُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِه وَالْمَلٰئِكَةُ مِنْ خيفَتِه وَيُرْسِلُ الصَّوَاعِقَ فَيُصيبُ بِهَا مَنْ يَشَاءُ وَهُمْ يُجَادِلُونَ فِى اللّٰهِ وَهُوَ شَديدُ الْمِحَالِ ﴿١٣ Ra’d : 13 Gök gürültüsü sınırsız bir övgüyle O’nun yüce kudretini dillendirmekte (O’nu tesbih etmekte)…..

213 213 FATİHA SURESİ Gökyüzü O’nun kudretini dillendirirken biz ne yapıyorduk? Hamd Alemlerin Rabbi Allah’a mahsustur demek budur zaten. Dolayısıyla şarkımız aynı. Aynı koronun birer neferi olmaktan daha doğal ne olabilir.

214 214 Tüm Varlık niye ‘’Biz’’e dahildir? Kulluk + Tesbih + Zikr وَلِلّٰهِ يَسْجُدُ مَنْ فِى السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَظِلَالُهُمْ بِالْغُدُوِّ وَالْاٰصَالِ Ra’d :15 Sonuçta, göklerde ve yerde bulunan her varlık iradeli ya da iradesiz Allah’ın (yasasına) teslim olmuştur; nitekim onların sabahtan akşama (yasaya bağlı olarak değişip duran) gölgeleri de öyle….

215 215 Tesbih ? İradeli-İradesiz her şeyin yaratılış amacına uygun olarak varlığını devam ettirmesidir.

216 216 Zikr ? İnsan iradesiyle devreye sokulan bir bilinçlenme, bir övgü halidir.

217 217 Tüm varlıkların tesbihine biz de katlıyoruz. Bütün varlıkların oluşturduğu kulluk bilincine biz de katılıyoruz. Her varlık gibi biz de sadece sana kulluk ederiz. اِيَّاكَ نَعْبُدُ (Biz=Tüm varlıklar) Tesbih boyutuyla baktığımızda ‘’İyye Kena’budu’’ ya tüm varlıkların dahil olduğunu söyleyebiliriz.

218 218 Sabır ve Salatla Allah’tan yardım dileyin. Direnerek ve Allah’tan yana olarak O’ndan yardım dileyin. وَاِيَّاكَ نَسْتَعين Ve yalnız senden yardım dileriz! ‘’Ancak Senden yardım dileriz’’ i nasıl anlamamız lazım.

219 219 Allah’tan Yardım Dilemeyi Nasıl Anlamalıyız. Varlığımızı devam ettirmede Allah’tan bağımsız bir alan olmadığını itiraf etmektir. Asıl Yardımın Ahiret’te olduğunu ifade eder.

220 220 Önce Kulluk Sonra Yardım dilemek. NİYE? مَنْ كَانَ يُريدُ الْعِزَّةَ فَلِلّٰهِ الْعِزَّةُ جَميعًا اِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّپَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَديدٌ وَمَكْرُ اُولٰئِكَ هُوَ يَبُورُ ﴿١٠ Fatır: 10 Kim kalıcı şeref ve itibar arıyorsa, iyi bilsin ki bütün bir şeref ve itibarın kaynağı Allah’tır. O’na sadece güzel sözler yükselir, o sözleri yücelten ise imana uygun eylemlerdir. Gizliden gizliye çirkin entrikalar tasarlayanlara gelince: onları şiddetli bir azap beklemektedir; bu gibilerin tuzakları da hiçe çıkacaktır.

221 221 Önce Kulluk Sonra Yardım dilemek. NİYE? Salih amel yapmadan, üzerinize düşeni yerine getirmeden meseleye dua ile başlarsanız, bu dua icabet edilmeyecek bir duadan ibaret kalır. Şartı yerine getirilmemiş bir dua olur. İbadetle birlikte mi Yardım dilemek ? İbadetten sonra mı Yardım dilemek ? Sorularının cevabını da bu ayet vermektedir.

222 222 Önce Kulluk Sonra Yardım dilemek. NİYE? Çalışmadan ücret istemek ne kadar abes ise, gayret göstermeden, imkanlarını kullanmadan yardım dilemek de o kadar abestir. Dua’da eli kaldırmak; elimden geleni yaptım, bu elden başka bir şey gelmiyor demektir

223 223 Hidayet: Ulaştırmak. Göstermek. Bizi dosdoğru yola ulaştır. Bize dosdoğru yolu göster. اِھْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقيمَ Bizi yönelt Dosdoğru Yol’a (Hidayete);

224 224 Hidayet sadece İnsan için midir? سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْاَعْلٰى ﴿١ A’la: 1; (EY MUHATAB) yücelikte eşsiz olan Rabbin adına/adıyla hareket et! اَلَّذى خَلَقَ فَسَوّٰى ﴿٢ A’la: 2; O ki, tüm mahlukatı yarattı ve yaratılış amacını gerçekleştirecek bir donanım verdi. وَالَّذى قَدَّرَ فَهَدٰى ﴿٣ A’la: 3; O ki, her şeye yaratılıştan bir ölçü ve amaç takdir etti, sonra (o ölçüye uyarak amacına ulaşacak) istikamete yöneltti.

225 225 Hidayet sadece İnsan için midir? قَالَ فَمَنْ رَبُّكُمَا يَا مُوسٰى ﴿٤٩ Taha: 49 (Firavun): “Kimmiş bakayım sizin Rabbiniz ey Musa?” dedi. قَالَ رَبُّنَا الَّذى اَعْطٰى كُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدٰى ﴿٥٠ Taha: 50 (Musa): “Bizim Rabbimiz her şeyin yaratılışını takdir edip, sonra da onu yaratılış amacına yöneltendir.”

226 226 Bu Ayetler Işığında Hidayet Çeşitleri Kevni olarak Hidayet: Bütün varlıkların yaratılış amacına göre programlanması. İnsanların dışındaki varlıkların hidayeti: Yaratılış amaçları doğrultusunda programlanmasıdır. İnsanların hidayeti; fıtratına uygun bir irade ortaya koymasıdır.

227 227 Hidayete Ulaşma Şartları Hidayete ulaşma (gelme) şartları nelerdir? Hidayet kimden istenecek? Hidayet istemeden önce ne yapılmalıdır?

228 228 Hidayetin Gelme Şartları – Hidayet’eTalip Olmak وَكَذٰلِكَ اَنْزَلْنَاهُ اٰيَاتٍ بَيِّنَاتٍ وَاَنَّ اللّٰهَ يَهْدى مَنْ يُريدُ ﴿١٦ Hac:16 İşte böylece Biz, bu (mesajları) hakikatin apaçık belgeleri olarak indirmiş bulunuyoruz; ama şu da bir gerçek ki, Allah isteyen kimseyi doğru yola yöneltmeyi diler. وَيَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْلَا اُنْزِلَ عَلَيْهِ اٰيَةٌ مِنْ رَبِّه قُلْ اِنَّ اللّٰهَ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدى اِلَيْهِ مَنْ اَنَابَ ﴿٢٧ Ra’d: 27 Yine inkârda direnenler, “Ona Rabbinden bir mucize indirilmesi gerekmez miydi?” derler. De ki: “Allah dileyen kimsenin sapmasını diler, kendisine yönelen kimseyi ise doğru yola yönlendirir”

229 229 مَا اَصَابَ مِنْ مُصيبَةٍ اِلَّا بِاِذْنِ اللّٰهِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللّٰهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللّٰهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَليمٌ ﴿١١ Tegabün: 11 ALLAH’IN izni olmadıkça, (insanın) başına hiçbir musibet gelmez; ve her kim Allah’a inanıp güvenirse, O, o kişinin (akleden) kalbine rehberlik eder. zira Allah her şeyi hakkıyla bilendir. Hidayetin Gelme Şartları – Sadece Allah’tan İstemek

230 230 Hidayete talip olmak lazım. Hidayeti önce isteyeceksin. Hidayeti sadece Allah’tan isteyeceksin. Hidayete Ulaşma Şartları Hidayet bir sonuçtur.

231 231 Bizi dosdoğru yola ulaştır. Dosdoğru yol nedir? Doğru Yol tekmidir, birden fazla olabilir mi? Bize dosdoğru yolu göster اِھْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقيمَ Bizi yönelt Dosdoğru Yol’a (Hidayete);

232 232 Dosdoğru Yol Nedir? Bir maksada ulaşmak için en kestirme tek yoldur. اِنَّ هٰـذَا الْقُرْاٰنَ يَهْدى لِلَّتى هِىَ اَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنينَ الَّذينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ اَنَّ لَهُمْ اَجْرًا كَبيرًا ﴿٩ İsra: 9 Hiç şüphe yok ki işte bu Kur’an, tek doğru yola yöneltmekte; erdemli ve güzel davranış sergileyenleri, kesinlikle muhteşem bir karşılığın beklediğini müjdelemektedir;

233 233 Dosdoğru Yol = Kur’an’dır. Sıra Talmustagım = Kur’an’dır ذٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فيهِ هُدًى لِلْمُتَّقينَ ﴿٢ Bakara: 2 İşte kendisi hakkında hiçbir kuşkuya yer olmayan bu ilâhî kelam, takvâ sahipleri için bir hidayet rehberidir;

234 234 Sırat-ı Mustakım’in Esasları: En’am قُلْ تَعَالَوْا اَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ اَلَّا تُشْرِكُوا بِه شَيْپًا وَبِالْوَالِدَيْنِ اِحْسَانًا وَلَا تَقْتُلُوا اَوْلَادَكُمْ مِنْ اِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَاِيَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتى حَرَّمَ اللّٰهُ اِلَّا بِالْحَقِّ ذٰلِكُمْ وَصّٰیكُمْ بِه لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿١٥١ “Gelin, Allah’ın size neyi haram ve dokunulmaz kıldığını aktarayım: 1.O’ndan başka şeylere kesinlikle ilâhlık yakıştırmayın; Allah’a hiçbir şeyi ortak koşmayacaksın. Ondan başkasına ibadet etmeyeceksin 2. Anne-babaya iyi davranın;

235 235 Srat-ı Mustakım’in Esasları: En’am قُلْ تَعَالَوْا اَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ اَلَّا تُشْرِكُوا بِه شَيْپًا وَبِالْوَالِدَيْنِ اِحْسَانًا وَلَا تَقْتُلُوا اَوْلَادَكُمْ مِنْ اِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَاِيَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتى حَرَّمَ اللّٰهُ اِلَّا بِالْحَقِّ ذٰلِكُمْ وَصّٰیكُمْ بِه لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿١٥١ 3.Rızkınıza ortak çıkar endişesiyle çocuklarınızı öldürmeyin, zira sizin de onların da rızkını Biz veriyoruz; Geçim sıkıntısı, rızık endişesiyle, namus endişesi ile çocuklarınızı öldürmeyiniz. Çocukların, günahların pençelerine atılması Çocukların ahlakının öldürülmesi Çocukların dinsiz yetiştirilmeleri Kürtajla çocukların öldürülmesi Namus davası uğruna çocukların öldürülmesi

236 236 Srat-ı Mustakım’in Esasları: En’am قُلْ تَعَالَوْا اَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ اَلَّا تُشْرِكُوا بِه شَيْپًا وَبِالْوَالِدَيْنِ اِحْسَانًا وَلَا تَقْتُلُوا اَوْلَادَكُمْ مِنْ اِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَاِيَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتى حَرَّمَ اللّٰهُ اِلَّا بِالْحَقِّ ذٰلِكُمْ وَصّٰیكُمْ بِه لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿١٥١ 4.Açık ya da gizli (yüreğinizde, kafanızda), hiç bir çirkinliğe (günaha) yanaşmayın; (Yapmayın değil),

237 237 Srat-ı Mustakım’in Esasları: En’am قُلْ تَعَالَوْا اَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ اَلَّا تُشْرِكُوا بِه شَيْپًا وَبِالْوَالِدَيْنِ اِحْسَانًا وَلَا تَقْتُلُوا اَوْلَادَكُمْ مِنْ اِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَاِيَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتى حَرَّمَ اللّٰهُ اِلَّا بِالْحَقِّ ذٰلِكُمْ وَصّٰیكُمْ بِه لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿١٥١ 5. Haksız yere Allah’ın haram kıldığı bir cana kıymayın. Harrame; Haram kıldığı, muhterem kıldığı, saygın kıldığı. İnsanı öldürmek, Atmosferi kirletmek, Havayı kirletmek, Doğayı katletmek, Çevreyi kirletmek, Zevk için hayvan canına kıymak. Allah size bunları emretti ki aklınızı kullanabilesiniz.

238 238 Srat-ı Mustakım’in Esasları: En’am وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتيمِ اِلَّا بِالَّتى هِىَ اَحْسَنُ حَتّٰى يَبْلُغَ اَشُدَّهُ وَاَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْميزَانَ بِالْقِسْطِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا اِلَّا وُسْعَهَا وَاِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبٰى وَبِعَهْدِ اللّٰهِ اَوْفُوا ذٰلِكُمْ وَصّٰیكُمْ بِه لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿١٥٢ 6. Rüştüne erinceye kadar, lehine olmadıkça yetimin malına yaklaşmayın-dokunmayın; 7. (Maddî mânevî her alanda) ölçüp tartarken hikmet ve hakkaniyeti gözetin; (bilin ki) Biz insana gücünün yettiğinden fazlasını yüklemeyiz; 8. Ve biri hakkında konuşacaksanız (şahitlik yapacaksanız) yakınınız da olsa âdil olun (adaletten şaşmayın);

239 239 Srat-ı Mustakım’in Esasları: En’am وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتيمِ اِلَّا بِالَّتى هِىَ اَحْسَنُ حَتّٰى يَبْلُغَ اَشُدَّهُ وَاَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْميزَانَ بِالْقِسْطِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا اِلَّا وُسْعَهَا وَاِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبٰى وَبِعَهْدِ اللّٰهِ اَوْفُوا ذٰلِكُمْ وَصّٰیكُمْ بِه لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿١٥٢ 9. Ve Allah’la olan sözleşmenize sadâkat gösterin! (Bu söz, fıtratınıza yerleştirilen O’nu tek ilah kabul etme programıdır) Bütün bunları Allah size emretti ki, sorumluluğunuzu aklınızdan çıkarmayasınız.

240 240 Srat-ı Mustakım’in Esasları: En’am وَاَنَّ هٰـذَا صِرَاطى مُسْتَقيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبيلِه ذٰلِكُمْ وَصّٰیكُمْ بِه لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿١٥٣ 10. İşte Benim dosdoğru yolum budur: Öyleyse bu yolu izleyin ve farklı yollara sapmayın ki, sizi O’nun yolundan uzaklaştırmasınlar! Bütün bunları Allah size emretti ki, O’na karşı saygıda kusur etmeyesiniz.

241 241 Bizi Hidayete Ulaştır. Bu kitap muttakiler için hidayettir Bakara-3 Mü’min hidayet üzeredir. O halde hidayet üzere olan insanların Allah’tan hidayet istemelerinin gereği nedir? Mü’min’ler Hidayete niye ihtiyaç duysunlar? Hidayet Statik midir? Bir defa elde edilmesi yeterli midir?

242 242 Hidayet üzere olanların hidayetini Allah artırır. Ayet O halde hidayet statik değildir. Artırılabilir Azalabilir. Bizi Hidayete Ulaştır. Bu kitap muttakiler için hidayettir Bakara-3

243 243 Hidayet üzere olanların yapması gerekenler; Hidayetlerini sürdürülebilir tutmaları, Hidayet üzere kalmaya devam etmeleri, Hidayet üzere ölmeleri gerekir. Tüm bunların devamı ve bu istikamette neticeye ulaşmak için Allah’tan devamlı olarak hidayet istenir. (Sporcu örneği)

244 244 Hidayet üzere olanların yapması gerekenler; Bir sporcunun sonuca ulaşması için iyi ve devamlı antreman yapmalıdır. Bu sayede şampiyonluğu elde edebilir. Ancak Şampiyonluğu muhafaza etmek de antremana devam etmekle mümkündür. Ben şampiyon oldum. Artık antreman yapmama gerek yok derseniz şampiyonluğu kaybedersiniz.

245 245 Dosdoğru yol kimin yoludur.? Alah’ın nimet verdiği insanların takip ettiği yoldur Bu İnsanlar kimlerdir? صِرَاطَ الَّذينَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ Nimet verilenlerin yoluna

246 246 Kendisine Nimet Verilen 4 Grup İnsan Vardır. وَمَنْ يُطِعِ اللّٰهَ وَالرَّسُولَ فَاُولٰئِكَ مَعَ الَّذينَ اَنْعَمَ اللّٰهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيّنَ وَالصِّدّيقينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحينَ وَحَسُنَ اُولٰـئِكَ رَفيقًا ﴿٦٩ Nisa: 69 Allah’a ve Peygamber’e itaat eden kimseler (Sıratı Mustakim üzere olanlar), Allah’ın kendilerine nimet verdiği peygamberler, Sıddıklar (Hakk’a sadık kalanlar, gerçeği tasdik edenler), Şehitler (Hayatını imanına şahit kılanlar ve) Salihlerle beraber olurlar. (Davranışı ile imanı birbirini tamamlayan, özü-sözü bir olan insanlarla birlikte olanlar.) Bunlar ne güzel dostturlar (arkadaştırlar).

247 247 Nimet verilenlerin karşıtı olan her kesimin yolu. Gazabı hak eden herkesin ve her kavmin yolundan uzak dumak. غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالّينَ Gazaba uğrayanların ve sapıtanların yoluna değil!

248 248 Allah’ım

249 249 Hamd, Alemlerin Rabb’i olan Sana’dır

250 250 Sen, mükemmel olansın. Biz ise Aciz ve kusurlu

251 251 Övgülerin en mükemmeli, Sevgilerin en mükemmeli Sana mahsustur

252 252 Sen, Rahman’sın

253 253 Sen, Rahim’sin

254 254 Sen, özünde merhametli, İşinde merhametli olansın

255 255 Onun için de Alemlere Merhametle muamele edersin

256 256 Bizi en güzel bir şekilde terbiye edecek olan da sensin

257 257 Bizi yaratıp bırakmadın. Bizi muhatap aldın ve Vahyini gönderdin

258 258 Sen, Din Günü’nün Sahibisin

259 259 Sen, Hesap sorulacak Günü’nün Sahibisin

260 260 Dünya’nın Hesabı’nın sorulacağı Mahkemenin Sahibisin

261 261 O gün, hepimizin yaptıklarının bir bir hesabını göreceğin gündür

262 262 Bu dünyada bizi muhatap aldığın gibi hesap gününde de muhatap al

263 263 Ve işimizi kolaylaştır

264 264 Rabbim

265 265 Ancak sana kulluk eder ve ancak senden yardım dileriz

266 266 Bizi dosdoğru yoluna ilet

267 267 Bizi, Özümüze döndür

268 268 Bizi, fıtratımıza döndür

269 269 Bizi, aklı selim yoluna döndür

270 270 Bizi, Kitab’ının çağırdığı yola döndür

271 271 Nimet verdiklerinin yoluna

272 272 Gadaba uğramışların ve sapmışların yoluna değil

273 273 AMİN


"1 16.11.2012. 2 Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla SURELERİ TANIYALIM FATİHA SURESİ-GENEL." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları