Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 SORUN ÇÖZME ve YARATICI DÜŞÜNME BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ Prof. Dr. Abdülkadir Varoğlu.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 SORUN ÇÖZME ve YARATICI DÜŞÜNME BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ Prof. Dr. Abdülkadir Varoğlu."— Sunum transkripti:

1 1 SORUN ÇÖZME ve YARATICI DÜŞÜNME BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ Prof. Dr. Abdülkadir Varoğlu

2 2 KARAR SÜRECİ ALTERNATİFLERİN GELİŞTİRİLMESİ KURUMSAL AMAÇ VE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ ALTERNATİFLERİN KARŞILAŞTIRILMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ ALTERNATİFLER ARASINDAN SEÇİM KARARIN UYGULANMASI YÖNETİM BİLGİ / GÖREVLENDİRME BİLGİ / VERİ BİLGİ / ÖLÇÜT BİLGİ / KULLANICI TEPKİSİ (DÜZELTİCİ FAALİYET) (YENİ ALTERNATİFLERİN GELİŞTİRİLMESİ) (AMAÇ VE HEDEFLERİN GÖZDEN GEÇİRİLMESİ) AMAÇ VE HEDEFLERİN GÖZDEN GEÇİRİLMESİ VE YENİ AMAÇ VE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ

3 3 TÜM BİLGİLERİN TOPLANMASI DENEYSEL VERİ VE BİLGİLER DİĞER VERİ VE BİLGİLER PROBLEMİN BELİRLENMESİ PROBLEMİN TANIMI ALTERNATİF GELİŞTİRİLMESİ (HAREKET SEÇENEKLERİ, DEĞİŞKENLER, VARSAYIMLAR, ETKİLİLİK ÖLÇÜTÜ) SEÇENEKLERİN ANALİZİ EN İYİ ÇÖZÜMÜN ELDE EDİLMESİ ÇÖZÜMÜN UYGULANMASI MODEL GELİŞTİRME YÖNEYLEM TEKNİKLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI UYGULAMA SONUÇLARININ DEĞERLENMESİ TECRÜBE, FİKİR YARGI, GÖRÜŞ GERİ BESLEME BİLGİ İHTİYACIPROBLEM ÇÖZÜMÜ ANALİTİK YÖNTEMLERE İHTİYAÇ

4 4 KARAR SÜRECİ PLAN KARAR ÖLÇÜTÜ TAHMİN SİSTEMİ DEĞER SİSTEMİ FİLTRE SİSTEMİ GİRDİ BİLGİ ÇIKTI KARAR UYGULAMA GERİ BESLEME

5 5 YARATICILIĞI ARTIRMANIN İLKELERİ 1.YARGILAMAYI ERTELEMEK 2. SAYISAL ARTIŞ İLE KALİTEYİ BESLEMEK 3. ÖNERİNİN YENİ VE ÇARPICI OLMASINI SAĞLAMAK 4. FİKİRLERİ BİRLEŞTİRMEK VE GELİŞTİRMEK 5. İNCELEME SÜRECİNE ARA VERMEK

6 6 1.Bütün bilgi kanallarını açık tutmak, 2.Az sayıda önemli soruna yoğunlaşmak. 3.Güç oyunu yerine, zamanlaması doğru ikna sürecini tercih etmek. 4.Kesinlik, yönlendiricilik ve katılıktan kaçınmak (Ana fikir oyunu). 5.Misyonu çok boyutlu gözden geçirmek. Yaratıcı Düşünmenin Temelleri

7 7 1. Tasarımcılık2. Hizmette olma a.Sosyal Atmosfer a. İnsanlara b.Organizasyon b. Vazifeye c.Öğrenme Süreçleri (Zihinsel Modeller) Yaratıcı Düşünme - Yaratıcı Gerilim 3. Öğreticilik Gerçeğin Algılanma Düzeyleri Sistemik Yapı Davranış Kalıbı Olaylar Üretken Yorumlayıcı Tepkisel

8 8  Paylaşılan vizyonun oluşturulması Kişisel vizyon ve hayalleri teşvik Paylaşmak ve destek istemek Vizyon oluşumunu süreklileştirmek İçe ve dışa dönük olmak Negatif (korku) kaynaklı vizyon yerine pozitif (tutku) kaynaklı vizyon geliştirmek Yaratıcılık Yetenekleri

9 9  Zihinsel Modelleri Test Etme Kavramsallaştırma ve soyut düşünme Sorgulama ile şüphecilik dengesi Söylenenlerle yapılanları uyumlandırmak Savunmacı süreçleri minimize ederek her ortamda konuşulanları benzer hale getirmek Yaratıcılık Yetenekleri

10 10

11 11 HAZIRLIK / KULUÇKA / AYDINLANMA / DENETİM BEYİN GÖRSELLEŞTİRME GÜNDÜZ RÜYASI KAVRAMSALLAŞTIRMA SAĞ YARIMKÜRE KULUÇKA VE AYDINLANMA İYİ TEPKİLER DUYGUSAL YANITLAR KİŞİLERARASI İLİŞKİLER BAŞATLIK PROFİLİ LİMBİK PLANLAMA YAKLAŞIMI ÖRGÜTLENMİŞOLGULAR GÖZDEN GEÇİRİLMİŞ AYRINTILAR SOL YARIMKÜRE HAZIRLIK VE DENETİM MANTIKLI DÜŞÜNME OLGULARIN ÇÖZÜMLENMESİ SAYILARIN İŞLENMESİ SAĞ BEYİN SAĞ ALT SOL BEYİN SOL ALT

12 12 Beynin sol lobu; konuşma, matematiksel işlemler, diziler, sayılar, mantık ve analiz gibi konularda üstün olup, ve lineer çalışmakta ve bilgiyi tek tek işlemektedir. Beynin sağ lobu, ritm, hayal kurma, renkler, boyut, hacim, müzik, sanat gibi fonksiyonlar icra eder, bilgiyi bütünsel ve şekilsel işler.

13 13 Yapılan araştırmalar beyin lopları ve hızlı öğrenme arasında şöyle bir ilişkinin olduğunu ortaya koymuştur. Beynin her iki lop fonksiyonlarını birlikte ve dengeli olarak kullanmayı içeren bir öğrenme "gerçek öğrenme"dir. Sonuç: Beynin her iki lobunun fonksiyonları da öğrenmenin içine katılmalıdır.

14 14  Sistem Düşüncesi Olaylar, nesneler ve süreçler yerine ilişkileri kendi sürekliliğinde algılamak “Düşman ve suçlu dışarıda” düşüncesinden kaçınmak Stratejik açıdan önemli karmaşıklıklara ve dinamik yapıya yönelmek Yüksek verimlilik alanlarına yönelmek Semptomlarla uğraşmaktan kaçınmak Yaratıcılık Yetenekleri

15 15 YARATICI DÜŞÜNMEMEK İÇİN BAZI ALIŞKANLIK ÖNERİLERİ  Tepkisel olun: kendinizden kuşkulanın ve başkalarını suçlayın.  Kafanızda net bir sonuç olmadan çalışın.  Acil işi ilk önce halledin.  Kazanan/kaybeden ilişkilerini düşünün.  Kazanamıyorsanız uzlaşın  Değişimden korkun ve geliştirmeyi bir yana bırakın.

16 16 KARAR MALİYETİ KISA UZUN YÜKSEK DÜŞÜK KARAR MALİYETİ PLANLAMA UFKU BELİRSİZLİK MALİYETİ BİLGİ ELDE ETME MALİYETİ

17 17 DURUM-BİLGİ İLİŞKİSİ SPEKÜLASYON EKSİK BİLGİ TAM BİLGİ BELİRSİZLİKRİSKBELİRLİLİK BİLGİ TÜRLERİ DURUM

18 18 FIRSAT KARARI PROBLEM KARARI KRİZ KARARI AZ BİLGİ BİRAZ DAHA BİLGİ ÇOK BİLGİ SEZGİ ÖN ALIR VE OLAYLARI KONTROL EDER PROBLEM OLUŞUR KRİZ OLUŞUR OLAYLARIN PEŞİNDEN GİDER OLAYLARI PARALEL ÇÖZER LİDER FIRSAT KARARLARI VEREBİLENDİR KARAR MODELLERİ

19 STRATEJİK DÜŞÜNME İÇİN ÖĞRENME YÖNTEMİ ÖĞRENEN ORGANİZASYONLARA DÖNÜŞÜMÜN EN ÖNEMLİ ARACI ÇİFT DÖNGÜLÜ ÖĞRENMEYE GEÇİŞTİR. 1. ADIM 3. ADIM 2. ADIM TEK DÖNGÜLÜ ÖĞRENME 1. ADIM: ÇEVREYİ ALGILAMA, TARAMA VE GÖZDEN GEÇİRME SÜRECİ 2. ADIM: TOPLANAN BİLGİNİN NORMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI 3. ADIM: UYGUN FAALİYETİN BAŞLATILMASI SÜRECİ 1. ADIM 3. ADIM 2. ADIM ARA ADIM ÇİFT DÖNGÜLÜ ÖĞRENME 1. ADIM: ÇEVREYİ ALGILAMA, TARAMA VE GÖZDEN GEÇİRME SÜRECİ 2. ADIM: TOPLANAN BİLGİNİN NORMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI ARA ADIM: NORMLARININ UYGUNLUĞUNUN SORGULANMASI 3. ADIM: UYGUN FAALİYETİN BAŞLATILMASI SÜRECİ

20 BASINÇ GERİLİMİNE DAYALI MİMARİLER GELENEKSEL ORGANİZASYONLARDA ÖĞRENME SÜRECİ YAPISI  VAR OLAN BİLGİYE DAYALI  TEK DÖNGÜLÜ ÖĞRENME

21 ÖĞRENEN ORGANİZASYONDA ÖĞRENME SÜRECİ YAPISI ÇİFT DÖNGÜLÜ ÖĞRENMEYE DAYALI SORGULAMAYA DAYALI, YARATICI ÇEKME GERİLİMİNE DAYALI MİMARİLER

22 ORGANİZASYON SİSTEMLERİ BİLEN ORGANİZASYON 1.AŞAMA: KATI BÜROKRASİ RASYONELLİK DEĞİŞİME UYUM GÜÇLÜĞÜ ANLAYAN ORGANİZASYON 2.AŞAMA: ÜST YÖNETİM TAKIMI BÜROKRASİ DEĞİŞİMİ ANLAMA ve ALGILAMA ESNEK BÜROKRASİ

23 ORGANİZASYON SİSTEMLERİ DÜŞÜNEN ORGANİZASYON 3.AŞAMA: PROJE ORG. ALT ve ORTA KADEME PERSONELİN YÖNLENDİRİLMESİ DÜZELTME ve İYİLEŞTİRMENİN YAYGINLAŞTIRILMASI ÖĞRENEN ORGANİZASYON 4.AŞAMA: ORGANİK YAPI ÖĞRENMENİN TEŞVİK EDİLMESİ YAYGIN AÇIK İLETİŞİM YAPICI DİYALOGLAR

24 24 SORUN ÇÖZME ve YARATICI DÜŞÜNME BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ Prof. Dr. Abdülkadir Varoğlu


"1 SORUN ÇÖZME ve YARATICI DÜŞÜNME BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ Prof. Dr. Abdülkadir Varoğlu." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları