Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1/36 MİLLİ GÜVENLİK BİLGİSİ ULUSLAR ARASI KURULUŞLARLA İLİŞKİLER.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1/36 MİLLİ GÜVENLİK BİLGİSİ ULUSLAR ARASI KURULUŞLARLA İLİŞKİLER."— Sunum transkripti:

1 1/36 MİLLİ GÜVENLİK BİLGİSİ ULUSLAR ARASI KURULUŞLARLA İLİŞKİLER

2 2/36 TAKDİM PLANI Uluslar Arası Kuruluşlarla İlişkiler * Uluslar Arası Kuruluşların Önemi * Uluslar Arası Kuruluşlarla İlişkiler - Birleşmiş Milletler (BM) - Yapısı - Kuruluş Amacı - Türkiye Açısından Önemi * Avrupa Birliği (AB) - Kuruluş Amacı - Yapısı - Türkiye Açısından Önemi * Kuzey Atlantik Antlaşması Teşkilatı (NATO) - Kuruluş Amacı - Yapısı - Türkiye Açısından Önemi

3 3/36 * Ekonomik İşbirliği Teşkilatı - Kuruluş Amacı - Yapısı - Türkiye Açısından Önemi * Karadeniz Ekonomik İş Birliği (KEİB) - Kuruluş Amacı - Yapısı - Türkiye Açısından Önemi * İslam Konferansı Örgütü (İKÖ) - Kuruluş Amacı - Yapısı - Türkiye Açısından Önemi * Uluslar Arası Ceza Mahkemesi

4 4/36 Uluslar Arası Kuruluşların Önemi İnsanlık tarihi incelendiğinde, devletlerin çeşitli organizasyonların içerisinde olduğu ve bu ittifakların gelişmelere göre çeşitli şekiller aldığı anlaşılacaktır.

5 5/36 Ülkeler arasında meydana çıkacak anlaşmazlıkların barışçı yollarla çözümlenmesi amacıyla, tüm ülkelerin, milletler arası güvenlik konularında veya ülkelerin kendi aralarındaki anlaşmazlıklar konusunda, konuları tartışabilecekleri, ortak çözüme ulaşabilecekleri milletler arası platformlara ihtiyaç vardır. Bu ihtiyaca cevap veren milletler arası organizasyonlar, ülkeler arasındaki ikili sorunları azaltmış, sorunları daha büyük organizasyonlara çekerek ‘’savaş’’ tehlikesini azaltmıştır. Uluslar Arası Kuruluşların Önemi

6 6/36 Birleşmiş Milletler (BM) Dünyada barış ve güvenliği korumak, hak ve eşitliği sağlamak, kendi kaderini belirleme ilkeleri temelinde ülkeler arasında dostluk ilişkilerini geliştirmek, ekonomik, sosyal, kültürel ve insani sorunları azaltmak ve çözmek için milletler arası iş birliğini sağlamak amacıyla, 24 Ekim 1945’ te kurulmuştur. BM antlaşmasına göre tüm üye devletler eşittir.

7 7/36 Birleşmiş Milletler; Genel Kurul, Güvenlik Konseyi, Ekonomik ve Sosyal Konsey, Vesayet Meclisi, Uluslar Ararsı Adalet Divanı, Sekreterlik gibi başlıca organlardan oluşur. Birleşmiş Milletler (BM)

8 8/36 Türkiye, Atatürk’ün “Yurtta barış, dünyada barış.” ilkesi doğrultusunda 24 Ekim 1945 tarihinde BM’ye üye olmuştur. Türkiye, Atatürk’ün bu özdeyişinde kendisini gösteren dileğinin gerçekleşmesi için çaba göstermiş ve bu nedenle de BM’nin aldığı kararlara uyarak Kore, Somali, Bosna Hersek, Filistin ve Afganistan’a asker göndermiştir. Birleşmiş Milletler (BM)

9 9/36 Fransa, Almanya, Belçika, Hollanda, İtalya ve Lüksemburg arasında 1951 yılında imzalanan Paris Antlaşmasıyla Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu (AKÇT), 1957 yılında Roma Antlaşması ile Avrupa Ekonomik Topluluğu (A.E.T.) diğer bir deyişle Ortak Pazar kurulmuştur. Avrupa Birliği

10 10/36 Bir ortak pazar kurulması ve üye devletlerin ekonomi politikalarını giderek birbirlerine yaklaştırmaları yoluyla, topluluğun bütünü içinde ekonomik çalışmaların uyumlu bir biçimde gelişmesini, sürekli ve dengeli bir gelişmeyi, gittikçe artan sağlam bir düzeni, yaşama düzeyinin hızla yükseltilmesini ve üye devletler arasında sıkı ilişkiler kurulmasının desteklemektir. Avrupa Ekonomik Topluluğunun Amacı

11 11/36 * 07 Şubat 1992 tarihinde Maastricht’te imzalanan ve 1 Kasım 1993 tarihinde yürürlüğe giren Avrupa Birliği (Maastricht) Antlaşması ile Avrupa Birliği kurulmuştur. Avrupa Birliği

12 12/36 Devlet ya da Hükümet Başkanlarından oluşur. Avrupa Toplulukları ile ilgili politik ve ekonomik konularda yapıcı uyarılarda bulunur, yeni faaliyet alanlarında işbirliğini teşvik eder ve dış ilişkilerde topluluğun tavrını belirler. AB Konseyi (Zirve)

13 13/36 Bakanlardan oluşur. Genel Politika sorunları, dışişleri ve Birliği ilgilendiren temel konularda kararlar alır, belirlenmiş olan hedeflere ulaşılmasını sağlar, Topluluğun ilke koyan yasama organıdır. AB Bakanlar Konseyi

14 14/36 Komisyon üyelerini tayin ve görevden alma, denetim, Konseyle bütçe konusunda yetki paylaşımı, Komisyonca hazırlanan mevzuatı konsey ile birlikte yürürlüğe koyma hususlarında görevlidir. Avrupa Parlamentosu

15 15/36 Hukuksal düzenlemeleri hazırlar, Konsey ve Avrupa Parlamentosuna mevzuatlar konusunda önerilerde bulunur, AB’nin diğer organları önünde Topluluğun çıkarlarını korur, dış dünyada AB’yi temsil eder, Topluluk antlaşmalarının koruyuculuğunu yapan yürütme organıdır. Komisyon

16 16/36 Avrupa Toplulukları antlaşmalarının yorumu ve uygulanmasında hukuka uygunluğunu güvence altına alır. Hukuksal konuları içerir. Mahkeme

17 17/36

18 18/36 Türkiye, tam üyelik öngören bir ortaklık için 09 Temmuz 1959 tarihinde girişimde bulunmuştur. Uzun süren görüşmeler sonunda 12 Eylül 1963 tarihinde Türkiye–Avrupa Birliği Ortaklık Antlaşması imzalanmıştır. Amacı, Avrupa Birliği’ne tam üyelik olan Türkiye, 14 Nisan 1987 tarihinde tam üyelik başvurusunda bulunmuştur. Avrupa Birliği

19 19/36 Avrupa Birliği ile 01 Ocak 1996 tarihinden itibaren “Gümrük Birliği” ne girmiştir Aralık 1999 tarihlerinde yapılan Avrupa Konseyi Helsinki Zirvesi’nde Türkiye’nin adaylık statüsüne alınması kararlaştırılmıştır. Türkiye, AB’ye tam üyelik müzakerelerine 03 Ekim 2005 tarihinde başlamıştır. Avrupa Birliği

20 20/36 Türkiye, laik ve demokratik bir yönetim şeklini benimsediğinden, bunun doğal bir sonucu olarak Avrupa ile yakınlaşma ve sonrasında da bütünleşme politikası izlemektedir. Avrupa Birliği’ne tam üye olması için gerekli olan bu süreçte, toplulukla olan karşılıklı çıkar ilkesini dikkate almaktadır. Avrupa Birliği

21 21/36 Kuzey Atlantik Antlaşması Örgütü (NATO) NATO’nun kuruluş amacı, Birleşmiş Milletler’ deki anlaşmalar çerçevesinde üyelerinin güvenliğini sağlamak ve istikrarın gelişmesine yardım etmektir

22 22/36 NATO, sadece Avrupa’da değil, Orta Doğu ve Asya’da da barış ve huzur için varlığını devam ettirmektedir. Sovyet yayılmacılığına karşı kurulan NATO, günümüzde Sovyetlerin dağılmasından sonra ortaya çıkan uluslar arası sorunlar karşısında dünya barışının güvencelerinden birini oluşturmaktadır. Kuzey Atlantik Antlaşması Örgütü (NATO)

23 23/36 NATO şu unsurlardan oluşur; Genel Sekreterlik, NATO Asamblesi: Üye ülkelerin parlamenterlerinden oluşur. NATO ile üye ülke vatandaşları arasında köprüdür. Kuzey Atlantik Antlaşması Örgütü (NATO)

24 24/36 NATO Konseyi: İttifakın en yetkili organıdır. Dışişleri Bakanlarından oluşur. Başkanı Genel Sekreterdir. Savunma Planlama Komitesi: Savunma Bakanlarından oluşur. Askeri konularla ilgilenir. Askeri Komite: Genelkurmay Başkanlarından oluşur. Kuzey Atlantik Antlaşması Örgütü (NATO)

25 25/36 Türkiye’nin NATO üyeliği, ittifak ile Türkiye arasında karşılıklı çıkar esasına dayanmaktadır. İttifakın en önemli üyelerinden olan Türkiye, bu üyelik nedeniyle hem demokrasisini güçlendirmekte hem de kendisine yönelebilecek tehdit ve saldırılara karşı göğüs gerebilmektedir. NATO, üye ülkelerden birisine karşı yapılan saldırıyı tüm ittifaka karşı yapılmış kabul ettiğinden, ittifak üyeleri yıllardır barış ve huzur içerisinde yaşamışlardır. Kuzey Atlantik Antlaşması Örgütü (NATO)

26 26/36 Ekonomik İş Birliği Teşkilatı (ECO) Ekonomik İş Birliği Teşkilatının amacı; üye ülkeler arasında ekonomik, ticari, ulaştırma, haberleşme ve enerji alanlarında iş birliğine gitmektir.

27 27/36 Ekonomik İş Birliği Teşkilatı, 1985 yılında kurulmuştur. Üye ülkeler; Türkiye, İran, Pakistan, Afganistan, Azerbaycan, Kazakistan, Türkmenistan, Kırgızistan, Özbekistan ve Tacikistan’dır. Merkezi Tahran’dadır. Ekonomik İş Birliği Teşkilatı (ECO)

28 28/36 Ekonomik İş Birliği Teşkilatı, Türkiye’den Afganistan’a kadar uzanan geniş bir coğrafyada on ülkenin ekonomik alanda iş birliğini öngörmektedir. Söz konusu on ülkenin çeşitli alanlarda planlanan iş birliği, istendiği şekilde gerçekleştiği taktirde ortaya çıkacak olan sonucun, üye ülkelerin sosyal, ekonomik ve ticari hayatlarında büyük değişikliklere neden olacağı açıktır. Türkiye bu coğrafyada aktivitesini ve etkisini artırmış olacaktır. Ekonomik İş Birliği Teşkilatı (ECO)

29 29/36 Karadeniz Ekonomik İş Birliği, Karadeniz’de kıyısı olan devletler arasında; ulaştırma, haberleşme, enformatik, istatistik, ekonomik, ticari bilgi alış verişi, enerji, madencilik ve ana maddelerin işlenmesi ve turizm konularında iş birliğini amaçlamaktadır. Karadeniz Ekonomik İş Birliği

30 30/36 Türkiye’nin girişimleriyle, Arnavutluk, Azerbaycan, Bulgaristan, Ermenistan, Gürcistan, Moldova, Romanya, Rusya, Türkiye, Ukrayna ve Yunanistan tarafından 1992 yılında kurulmuştur. Karadeniz Ekonomik İş Birliği

31 31/36 Karadeniz Ekonomik İş Birliği, merkezi İstanbul’da bulunan ve Dışişleri Bakanlarından oluşan bir sekreterliğe sahiptir. Bazı üye ülkelerin iç sorunlarından dolayı yeterli verimle çalışamayan örgütün, faaliyetlerinin artırılmasına çalışılmaktadır. Karadeniz Ekonomik İş Birliği

32 32/36 Kuruluş amacına uygun olarak ilgili devletlerin iş birliğiyle uygulamaya sokulduğu taktirde olumlu sonuçlar alınacağı açıktır. Böylece, Karadeniz havzasında bulunan devletler, ticari ve ekonomik iş birliği açısından dünyadaki diğer uluslar arası kuruluşlara muhtaç olmayacaklardır. Türkiye, bulunduğu konum itibarıyla bu kuruluşta aktivitesini ve dünyadaki etkinliğini artırmış olacaktır. Karadeniz Ekonomik İş Birliği

33 33/36 İnanç sisteminin ortak olmasına dayanan bir uluslar arası örgüttür. Fas’ın başkenti Rabat’ta 1969 yılında yapılan İslam Ülkeleri Zirve Toplantısında kurulmasına karar verilmiştir. Örgüt, 1970 yılında resmen faaliyete başlamıştır. Amacı, İslam ülkeleri arasındaki dayanışma ve işbirliğini geliştirmektir. İslam Konferansı Örgütü (İKÖ)

34 34/36 * Örgütün, başlıca üç organı bulunmaktadır. * 19 üye ülkenin hükümet ya da devlet başkanlarının katıldığı Zirve Konferansı, * Genellikle yılda bir kez toplanan Dışişleri Bakanları Konferansı, * Sekretarya. İslam Konferansı Örgütü (İKÖ)

35 35/36 Kuruluşun Ekonomik ve Ticari, Sosyal ve Kültürel olmak üzere üç de Daimi Komitesi bulunmaktadır. İslam Konferansının mali kurumları İslam Dayanışma Fonu ve İslam Kalkınma Bankası’dır. Günümüzde dünya devletleri ekonomik, ticari ve kültürel iş birliği gibi alanlarda ortak hareket etmek gayesindedirler. Devletler kendi aralarında bu tip iş birliği çalışmalarına önem vermektedir. Türkiye de, küreselleşen dünya yapılanmasında kendine ait aktiviteleri, etkinlikleri ve menfaatleri bu kapsamda değerlendirmektedir. İslam Konferansı Örgütü (İKÖ)

36 36/36 Uluslar Arası Ceza Mahkemesi Uluslar arası Ceza Mahkemesi 17 Temmuz 1998 tarihinde kurulmuştur. Ceza Mahkemesi uluslar arası toplumu yakından ilgilendiren; soykırım suçları, insanlığa karşı suçlar, savaş suçları ve saldırı suçlarını işleyen kişiler üzerinde yargı yetkisine sahiptir ve ulusal ceza yargı yetkisini tamamlayıcı niteliktedir.


"1/36 MİLLİ GÜVENLİK BİLGİSİ ULUSLAR ARASI KURULUŞLARLA İLİŞKİLER." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları