Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Profesyonel Mesleklerde Düzenlemeler ve Rekabet Prof. Dr. Murat Çokgezen & Dr. M. Fevzi Toksoy.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Profesyonel Mesleklerde Düzenlemeler ve Rekabet Prof. Dr. Murat Çokgezen & Dr. M. Fevzi Toksoy."— Sunum transkripti:

1 Profesyonel Mesleklerde Düzenlemeler ve Rekabet Prof. Dr. Murat Çokgezen & Dr. M. Fevzi Toksoy

2 Amaç  Dünyanın her yerinde profesyonel meslekler yasalarla düzenleniyor.  Bu düzenlemeler kamu yararına mı?  Bu düzenlemelerde trend nedir? Daha sıkı düzenlemeler mi geliyor yoksa düzenlemeler gevşetiliyor mu?  Optisyenlik mesleğine ilişkin neler söyleyenebilir?

3 Profesyonel Hizmetler Neden Düzenleniyor ? Enformasyon Asimetrisi Sorunu Kamu Yararı

4 Profesyonel Hizmetler nasıl düzenleniyor ? Giriş Düzenlemeleri Piyasa Davranışları Mesleki Davranışlar  Tekel Hakkı  Asgari eğitim  Sayı sınırlaması  Fiyat ve Ücret  Reklam ve Pazarlama  Organizasyon Biçimi  Davranış Kodları

5 Giriş Düzenlemleri  Oftalmolojistler  Optimetristler  Optisyenler

6 Piyasa Davranışları  Reklam olsun mu?  Şirketleşme olsun mu?  Hizmet yerine ilişkin kısıtlamlar. Alışveriş merkezlerinde göz muayenesi yapılsın mı?  Şubeleşme olsun mu?  Bireysel optometristler ticari bir marka sahibi olsunlar mı? Name

7 Düzenlemeler kamu yararına mı?  Bu konuda yapılmış birçok çalışma düzenlemelerin ‘kamu’ yararına değil ‘düzenlemenin yapıldığı meslek mensuplarının’ yararına olduğunu gösteriyor.  Söz konusu çalışmalar, düzenlemelerin meslek mensupları arasındaki rekabeti azalttığını, bu nedenle fiyatları yükseltip kaliteyi düşürdüğüne işaret ediyor.  Hem ABD’de hem de AB’de rekabet otoritelerinin hem PMÖ hem profesyonel mesleklerdeki düzenlemeler aleyhine birçok kararı var.

8 Düzenlemeler kamu yararına mı?  Katı istihdam kısıtlamlarının olduğu, şubeleşme ve reklama izin verilmeyen eyaletlerde en yerlerde hem tedavi ucretleri hem gözlük fiyatları daha yüksek. Ayrıca kalite de belirgin bir fark yok.  Bunun yanında bazı gariplikler de ortaya çıkabiliyor. Örneğin, bireysel çalışan bir optometrist ticari bir marka sahibi olamıyor ama bir gözlükçü zinciri için çalışan çalıştığı marka adına reklam yapabiliyor. Name

9 Düzenlemelerin kalkması meslek mensuplarının zararına mı?  Zincir mağazaların ortaya çıkması ile münferit optisyenler batıyor mu?  Hayır.  Çünkü (1) Zincir mağazalar esnek bir politika izleyemiyor (2) Müşteri kitleleri farklı Name

10 Düzenlemelerde yeni trendler  Tüm dünyada -özellikle ABD’de ve AB’de düzenlemeler ya tamamen kaldırılıyor ya da gevşetiliyor  Reklam kısıtlamları ABD’de 1977 yılında ifade hürriyetine aykırı bulundu. 02UA3s 02UA3s  Ingiltere’de zincir magazalarda gözlük satışına 1985’te izin verildi.  Diğer kısıtlamalar da zaman içinde kalkıyor

11 Türkiye’de Düzenlemeler  Türkiye’de birçok meslekte düzenlemler hala çok katı  Rekabet kurumu  Dünyadaki trendler

12 Sonuç  Düzenlemelerin kimin menfaatine olduğu tartışmalı  Düzenlemelerin hemen tamamı bir yönüyle rekabeti azaltmaya, meslek mensuplarının kazançlarını arttırmaya yönelik  Bazı düzenlemelerden meslek mensupları da şikayetçi  Rekabeti engelleyen düzenlemeler kaldırılmalı  Düzenleme kural değil istisna olmalı

13 Prof. Dr. Murat Çokgezen & Dr. M. Fevzi Toksoy


"Profesyonel Mesleklerde Düzenlemeler ve Rekabet Prof. Dr. Murat Çokgezen & Dr. M. Fevzi Toksoy." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları