Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Aile Sosyal Destek Programı 02.12.2014.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Aile Sosyal Destek Programı 02.12.2014."— Sunum transkripti:

1 TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Aile Sosyal Destek Programı

2 Sunum Planı İşgücü Piyasası Göstergeleri İŞKUR’un Yapısı ve Temel Görevleri İŞKUR Tarafından Sunulan Hizmetler Aktif İşgücü Programları İstihdam Hizmetleri Danışmanlık Hizmetleri Pasif İşgücü Programları Projeler Sosyal Yardım – İstihdam Bağlantısı Kapsamında Yapılan Çalışmalar 2

3 DÜNYADA VE ÜLKEMİZDE İŞGÜCÜ PİYASASI GÖSTERGELERİ

4 4 Dünyada İşsizlik Oranları ( %)* kaynak :EUROSTAT * Eurostat 2014 yılı Eylül ayı verileridir. ** Eurostat 2014 yılı Ağustos ayı verileridir. *** Eurostat 2014 yılı Temmuz ayı verileridir. **** Eurostat 2014 yılı Haziran ayı verileridir Estonya5,513,516,712,3108,67,7** İngiltere5,67,67,887,97,55,9** İzlanda37,27,67,165,44,8* İspanya11,317,919,921,424,826,124,0* İrlanda6,41213,914,7 13,111,2* Hırvatistan8,99,612,313,916,117,316,1* Fransa7,49,19,39,29,810,310,5* Macaristan7,81011,210,9 10,27,6** Polonya7,18,19,7 10,110,38,7* TÜRKİYE101311,19,18,4910,4*** ABD5,89,39,68,98,17,45,9* Almanya7,57,87,15,95,55,35,0* Japonya45,1 4,64,343,6* AB 28799,6 10,410,810,1* Yunanistan7,89,612,717,924,527,525,9**

5 ÜLKEMİZ İŞGÜCÜ PİYASASI

6 * Çalışma çağındaki nüfus (Bin Kişi) İşgücü (Bin Kişi) İstihdam (Bin Kişi) İşsiz (Bin Kişi) İşgücüne katılma oranı (yüzde)44,944,544,344,945,746,547,447,648,351,2 İstihdam oranı (yüzde)40,640,540,340,439,841,343,143,643,946,1 İşsizlik oranı (yüzde)9,599,21013,111,19,18,4910,1 Tarım dışı işsizlik oranı (yüzde)1211,111,212,31613,711,310,310,912,3 Genç nüfusta işsizlik oranı (%)17,516,517,318,622,919,916,815,817,118,9 *TÜİK: 2014 Ağustos

7 İŞKUR’UN YAPISI VE TEMEL GÖREVLERİ

8  İstihdamın;  Korunmasına  Geliştirilmesine  Yaygınlaştırılmasına  İşsizliğin önlenmesi faaliyetlerine  İşsizlik sigortası hizmetlerini yürütmek Yardımcı olmak Kuruluş Amacı Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü  Hizmetler Genel Müdürlük, 81 İl Müdürlüğü ile Büyük İlçelerde kurulu bulunan 56 Hizmet Merkezi Müdürlüğü aracılığıyla sağlanmaktadır. 8

9 İŞKUR’un Yapısı ve Görevleri 1946 İŞ VE İŞÇİ BULMA KURUMU 2003 İŞKUR Sayılı KHK ile Yeniden Yapılandırma Çalışma Bölge Müdürlükleriyle Birleşme Personel ve Mali Kaynak Artışı 9

10 yılında İş ve İşçi Bulma Kurumu olarak kurulmuştur. 1960'lı yıllarla birlikte başta Almanya olmak üzere sanayileşmiş ülkelerin artan işgücü ihtiyaçları üzerine İş ve İşçi Bulma Kurumu, yurtdışına işçi gönderme faaliyetine yoğunlaşmıştır Petrol Krizinden sonra sanayileşmiş ülkelerde yaşanan durgunluk ve artan işsizlikle beraber yurt dışına işçi gönderme faaliyetine odaklanan İş ve İşçi Bulma Kurumu için gerileme süreci başlamıştır. 1980'li yıllarla birlikte başlayan küreselleşme, teknolojik gelişmeler ve bilgi toplumu kamu istihdam kurumlarının önemini artırmıştır. 1990’dan sonra yeniden yapılanma tartışmaları başlamıştır.

11 yılından itibaren İşsizlik Sigortası Fonu’ndan işsizlik ödeneği ödenmeye başlanmıştır tarihinde kabul edilen 4904 sayılı Türkiye iş Kurumu Kanunu ile İŞKUR olarak yeniden yapılandırılmıştır kriziyle birlikte aktarılan kaynaklarla kriz döneminde işsizlikle mücadelede önemli roller üstlenmiştir yılında yapılanma sürecini devam ettirerek Kurumsal Kimlik çalışmalarını hızlandırmıştır Kasım ayında 665 Sayılı KHK ile yapısı ve görevleri geliştirilmiştir yılında personel sayısında ve kaynak miktarında önemli artışlar sağlanmıştır.

12 12 Klasik iş ve işçi bulma hizmetlerinin yanı sıra, aktif ve pasif işgücü politikalarını uygulayabilecek bir yapıya kavuşturulmuştur. Katılımcı ve sosyal diyaloğa açık bir yönetim benimsenmiştir. Genel Kurul İl İstihdam ve Mesleki Eğitim Kurulları Özel İstihdam Bürolarının kurulmasına izin verilmiştir Bölge Müdürlükleri kaldırılarak İl Müdürlükleri oluşturulmuştur. Çalışma Bakanlığının taşradaki görevlerini üstlenmiştir. Personel sayısı ve niteliği artırılmıştır. Yüzbinlerce işsizi aktif işgücü programlarından yararlandıracak niteliğe kavuşmuştur. Yapılanma Sonrası

13 İŞKUR TARAFINDAN SUNULAN HİZMETLER

14 14 Elektronik Ortamda Hizmet Sunumu

15 İŞKUR İnternet Şubesi İŞKUR İnternet Şubesi 15 Açık işlere bakma İŞ ARAYAN İş Başvurusu yapma Kurslardan Yararlanma İş ve Meslek Danışmanlığı Randevusu alma İşsizlik Ödeneği Sorgulama İŞVEREN İşgücü Talebi Yurtdışı İşçi Sevki İşten Ayrılma Bildirgesi Girişi

16 16 AKTİF İŞGÜCÜ PROGRAMLARI

17 MESLEKİ EĞİTİM KURSLARI GİRİŞİMCİLİK PROGRAMLARI İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMLARI TOPLUM YARARINA PROGRAMLAR 17

18 MESLEKİ EĞİTİM KURSLARI İşgücü piyasasının ihtiyaç duyduğu tüm mesleklerde işsizlerin niteliklerini geliştirerek istihdam edilebilirliklerini artırmak amacıyla yapılan meslek edindirme ve geliştirme kurslarıdır. 18 İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMLARI İşsizlerin işbaşında eğitilmesini ve işe daha kolay yerleştirilmesini amaçlayan programlardır..

19 19 İŞKUR tarafından işgücü piyasasının ihtiyaç duyduğu tüm mesleklerde işsizlerin niteliklerini geliştirerek istihdam edilebilirliklerini artırmak amacıyla meslek edindirme ve geliştirme kursları düzenlenmektedir. 15 yaşını tamamlamış İŞKUR’a kayıtlı bütün işsizler faydalanabilirler. Kursiyerlere günlük 20 TL zaruri gider ve İş Kazası ve Meslek Hastalığı ile GSS primleri ödenir. MESLEKİ EĞİTİM KURSLARI

20 20 İşsizlerin işbaşında eğitilmesini ve işe daha kolay yerleştirilmesini amaçlayan programlardır. İşverenin en az iki sigortalı çalışanı var ise programdan yararlanabilmektedir çalışanı olana 1, 11+ çalışanı olan % 10 katılımcı verilmektedir. İşbaşı eğitim programı sırasında işverene bir maliyeti olmayan katılımcı maksimum 160 fiili gün işyerinde bir fiili çalışarak iş deneyimini artırmakta. İŞKUR olarak katılımcıya günlük 25 TL cep harçlığı veriyoruz ve iş kazası ve meslek hastalığı sigorta primi ile genel sağlık sigortası prim giderlerini ödüyoruz. İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMI

21 TOPLUM YARARINA PROGRAM İşsizliğin yoğun olduğu dönemlerde işsizlerin kısa süreli istihdam ve eğitimini amaçlayan. toplum yararına bir iş ya da hizmetin gerçekleştirilmesini sağlayan programlardır. Program süresince katılımcıların asgari ücret düzeyinde ücret almaları ve kısa ve uzun vadeli sigortalılıkları sağlanmaktadır. 21 GİRİŞİMCİLİK PROGRAMLARI İşsizlerin; iş planına dayalı iş kurma ve yönetme hususlarında eğitilmesi, iş planlarını oluşturmaları, KOSGEB ve benzeri finansman kaynaklarına erişimlerini kolaylaştırması için yürütülen eğitim programlarıdır yılından beri uygulanmaktadır ve 70 saatlik Girişimcilik Temel Seviye ve sınıf içi atölye çalışmasından oluşmaktadır.

22 yılında kişiye eğitim verilmişken, 2009 yılından itibaren artan faaliyetler neticesinde son 5 yılda kişi kurs ve programlardan yararlanmıştır. Kurs/Program Türleri * Mesleki Eğitim Kursları İşbaşı Eğitim Programları Girişimcilik Eğitim Programları Toplum Yararına Programlar TOPLAM *2014 Ağustos AKTİF İŞGÜCÜ HİZMETLERİ

23 23 İŞE YERLEŞTİRME HİZMETLERİ

24 Hizmet Noktaları Yurtiçi İşe Yerleştirme Yurtdışı İşe Yerleştirme Özel İstihdam Büroları Teşvikler İstihdam Fuarları 24

25 İşgücünün yurtiçinde uygun oldukları işe yerleştirilmeleri (kamu-özel) Dezavantajlı grupların istihdamlarının sağlanması Engelli-eski hükümlü istihdamı İşveren taleplerinin karşılanması 25 Yurtiçi İşe Yerleştirme

26 Kaynak: İŞKUR *Ocak – Ekim dönemi

27

28 İş arayanlara yurtdışında iş bulma Yurtdışı işgücü taleplerine uygun işgücünü bulma Yurtdışı hizmet akitlerinin yapılmasına aracılık etme İşçi ve işçi ailelerinin pasaport işlemlerini yapma 28 Yurtdışı İşe Yerleştirme

29 İş arayanları yurt içi ve yurt dışında elverişli oldukları işlere yerleştirmek Çeşitli işler için uygun işçiler bulunmasına aracılık etmek, üzere Kurum tarafından kurulmasına izin verilen, Basın Kanununda yazılı araçlarla ya da radyo, televizyon, video, internet, kablolu yayın veya elektronik bilgi iletişim araçları ve benzer yayın araçlarından biri ile faaliyet gösteren gerçek veya tüzel kişilerdir Eylül sonu itibariyle 403 Adet ÖİB faaliyette bulunmaktadır. Özel İstihdam Büroları

30 Kontenjan Dahilinde Çalıştırılan Kontenjan Dışında Engelli İstihdamı Teşviki Yaş arası erkekler 18 Yaşından büyük kadınlar Ek istihdam imkanı Mesleki yeterliliği olanlar Genç ve Kadınlar için Teşvikler 30 Teşvikler

31 4857 Sayılı İş Kanunun 30. maddesi gereği 49+ çalışanı olan özel sektör işlerleri toplam çalışan sayısının %3’ü kadar engelli personel istihdam etmek zorundadır. İstihdam teşvikleri kapsamında engelli personelin sigorta primi işveren payı Hazine tarafından karşılanmaktadır. Engelli kişilere kendi işlerini kurmaları kapsamında işletme kuruluş giderleri ve işletme giderlerini de kapsayan 36 Bin TL’ye kadar destek verilmektedir. Aynı zamanda engellilerin işe, iş ortamına uyumu kapsamında destek teknolojileri projeleri için de kaynak sağlanmaktadır. ENGELLİ İSTİHDAMI

32 32 İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI

33 İş ve Meslek Danışmanlığı hizmetleri kapsamında; Mesleki yönlendirme İşgücü yetiştirme kurslarına yönlendirme İşe yerleştirme İşe uyum desteği İşverenlere danışmanlık hizmetleri verilmektedir. Böylece; İşsizlik süresinin kısalması İstihdam ve verimliliğin artması İstihdamda devamlılığın sağlanması amaçlanmaktadır. 33

34 34 PASİF İŞGÜCÜ PROGRAMLARI

35 35 PASİF İŞGÜCÜ PROGRAMLARI İŞSİZLİK SİGORTASI ÜCRET GARANTİ FONU KISA ÇALIŞMA İŞ KAYBI TAZMİNATI

36 İşsizlik sigortası primi, sigortalının prime esas aylık brüt kazançlarından % 1 sigortalı, % 2 işveren ve %1 Devlet payından oluşmaktadır. Kurumumuz İşsizlik Sigortası Fonunu, piyasa koşullarında etkin bir şekilde yönetmekte olup 20 Ekim 2014 tarihi itibariyle fonun toplam varlığı yaklaşık 79 milyar TL’dir. İşsizlik sigortası adına İlk prim kesintisi tarihinde, Sigortalı işsizlere ilk ödeme 2002 Mart ayında yapılmıştır. 36 İşsizlik Sigortası Fonu

37 37 Ödeme yapılabilmesi için kişinin; Kendi istek ve kusuru dışında işsiz kalması, Son 3 yıl içinde en az 600 gün prim ödemiş olması, İşten ayrılmadan önceki son 120 gün içinde prim ödeyerek sürekli çalışmış olması, gerekmektedir. Hizmet akdinin feshinden önceki son üç yıl içinde; 600 gün sigortalı olarak çalışıp işsizlik sigortası primi ödemiş olan sigortalı işsizlere 180 gün, 900 gün sigortalı olarak çalışıp işsizlik sigortası primi ödemiş olan sigortalı işsizlere 240 gün, 1080 gün sigortalı olarak çalışıp işsizlik sigortası primi ödemiş olan sigortalı işsizlere 300 gün, süre ile işsizlik ödeneği verilmektedir. İşsizlik Sigortası Uygulaması

38 38 İşsizlik sigortası hizmetlerinden yararlanan kişilere; İşsizlik ödeneği ödenmesi, Genel sağlık sigortası primlerinin ödenmesi, İş ve meslek danışmanlığı, Yeni bir iş bulma, (Önerilen işin geçerli bir mazeret olmaksızın kabul edilmemesi halinde işsizlik ödeneği kesilmektedir.) Meslek geliştirme, edindirme ve yetiştirme eğitimi, (Önerilen eğitimlerin geçerli bir mazeret olmaksızın kabul edilmemesi halinde işsizlik ödeneği kesilmektedir.) hizmetleri verilmektedir. Ödenek Alanlara Sunulan Hizmetler

39 İşsizlik Ödeneği Yararlanıcı Sayısı Kaynak: İŞKUR *Ocak – Ekim dönemi

40 40 Ücret Garanti Fonu İşveren tüm maaşı ödeyemez (iflas gibi) ise İŞKUR ücretin ödenmeyen bölümünü öder. Temel ücret dikkate alınır. Maksimum 3 ay Ağustos ayı sonuna kadar toplam kişiye yaklaşık 103 milyon 987 bin 837 TL ödeme yapılmıştır. Kısa Çalışma Ödeneği Ekonomik, sektörel, bölgesel kriz veya zorlayıcı sebeplerle İş zamanında veya çalışmada azaltılmaya gidilmesini önlemek için İŞKUR çalışana ödeme yapar. Maksimum 3 ay 2014 yılının birinci döneminde en az 675, 24-TL ve en fazla 1.688,09-TL ödeme yapılacaktır. İş Kaybı Tazminatı Yalnızca özelleştirilmiş kurumlar için Toplu lağvetme anlaşmasıyla işini kaybeden çalışanlar için. 3 ile 8 ay PASİF İSTİHDAM POLİTİKALARI

41 41 Projeler Kadın İstihdamının Desteklenmesi Operasyonu Genç İstihdamının Desteklenmesi Operasyonu Kamu İstihdam Hizmetlerinin Geliştirilmesi Operasyonu Türkiye’de Aktif İçermenin Desteklenmesi Operasyonu Yatırım Sektörlerinde Genç İstihdamının Desteklenmesi Operasyonu Uzmanlaşmış Meslek Edindirme Merkezleri (UMEM) Projesi

42 SOSYAL YARDIM – İSTİHDAM BAĞLANTISI

43 SOSYAL YARDIM - İSTİHDAM BAĞLANTISI Sosyal yardım programları ile istihdam arasında bağlantı kurulması ve sosyal yardım sisteminin yeniden yapılandırılması amacıyla 1 Nisan 2010 tarihinde yapılan Ekonomi Koordinasyon Kurulu toplantısında “Sosyal Yardım Sisteminin İstihdam ile Bağlantısının Kurulması ve Etkinleştirilmesi Eylem Planı” kabul edilmiştir. 43

44 SOSYAL YARDIM-İSTİHDAM BAĞLANTISI Sosyal Yardım - İstihdam Bağlantısı çalışmalarının amacı, sosyal yardım almakta olan hanelerde bulunan çalışabilecek durumdaki kişilerin istihdama kazandırılması yoluyla kendi ayakları üzerinde durabilmeleridir. Bu aynı zamanda yoksullukla mücadeleyi de beraberinde getirmektedir. SYGM ile Kurumumuz tarafından düzenlenen yeni eylem planı kapsamında çalışmalar devam etmektedir. Bu çalışmalarda SYDV’lerde görev yapan personele, Kurumumuz İş ve Meslek Danışmanları tarafından Kurum portalımızın kullanımı hususunda eğitimler verilmiştir. 44

45 SOSYAL YARDIM-İSTİHDAM BAĞLANTISI KAPSAMINDA YAPILANLAR 1.Sosyal Yardım-İstihdam Bağlantısı Bilgi Sisteminin geliştirilmesine yönelik çalışmalar başlatılmıştır. 2.Tüm vakıflarda İŞKUR hizmet noktaları kurulmuştur. 3.Vakıf görevlilerine İŞKUR portalının kullanımı ve iş arayan kaydı yapabilmeleri için eğitimler verilmiştir. 4.Ailesinde çalışanı olmayan ve yaş arasında ferdi bulunan 1,7 milyon hanelik hedef kitlede yer alan sosyal yardım yararlanıcılarından çalışmak isteyenlerin vakıf görevlilerince İŞKUR sistemine kayıt edilmesine başlanılmıştır. 5.Vakıflardaki görevliler tarafından İŞKUR'a kayıt edilen sosyal yardım yararlanıcılarına İŞKUR hizmetleri ile ilgili bilgilendirme ve danışmanlık hizmetleri verilerek bu kişilerin durumlarına uygun işgücü taleplerine ve aktif işgücü programlarına yönlendirilmesine başlanılmıştır. 45

46 SOSYAL YARDIM-İSTİHDAM BAĞLANTISI KAPSAMINDA YAPILANLAR Vakıflardaki görevliler tarafından İŞKUR'a kayıt edilen sosyal yardım yararlanıcılarına iş görüşmesine gitmeleri halinde 40 ila 100 TL arasında, işe girmeleri ve çalışmaya devam etmeleri halinde ise brüt asgari ücretin 1/3’ü tutarında ilave sosyal yardım verilmeye başlanılmıştır. 7.Sosyal yardım alanlardan çalışabilecek durumda olanların geçerli bir sebep olmaksızın teklif edilen işleri kabul etmemesi halinde, merkezi ve ayni yardımlarına dokunulmaksızın başvuru yaptığı nakdi yardımların olumsuz değerlendirilmesi suretiyle aldığı sosyal yardımların azaltılmasına başlanılmıştır. 8.Sosyal yardım alanları istihdam eden özel sektör işverenlere yönelik teşvik çalışmaları yapılması planlanmaktadır. 46

47 SOSYAL HİZMET GÖREVLİLERİNE TAVSİYELER

48 48 Kurumumuzla İlgili Yönlendirmeler İçin Vatandaşın hizmet alabileceği en yakın İl / Hizmet Merkezi Müdürlüğü, Hizmet Noktası, (Hedef kitlede ise) SYDV bilinmelidir. İşlemlerini internet ortamında yapabilecek kapasitedeki kişiler için Kurumumuzun internet ortamında hizmet verilebildiği belirtilmelidir. Kuruma yönlendirilen kişilerin çalışabilecek yetkinlikte olması önem arz etmektedir. Kuruma yönlendirilen kişilerin çalışma istek ve arzusunda olması önem arz etmektedir. İşlemleri yapılan kimsenin herhangi bir mesleği yok ise veya mesleğini değiştirmek / geliştirmek istiyorsa kurslara yönlendirilmelidir. Vatandaşın durumuna uygun açık iş varsa bu işlere yönlendirilmelidir.

49 49 Özkan BOLAT İstihdam Uzman Yrd. Teşekkür ederim…


"TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Aile Sosyal Destek Programı 02.12.2014." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları