Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

EMİNE SEDA SARAÇOĞLU EZGİ BAKTIR AYŞE AĞCA 1. Hipotez Anketörün rica edici tutumuna göre öğrencilerin daha olumlu tepki vermeleri. Araştırmalar Bu konuyla.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "EMİNE SEDA SARAÇOĞLU EZGİ BAKTIR AYŞE AĞCA 1. Hipotez Anketörün rica edici tutumuna göre öğrencilerin daha olumlu tepki vermeleri. Araştırmalar Bu konuyla."— Sunum transkripti:

1 EMİNE SEDA SARAÇOĞLU EZGİ BAKTIR AYŞE AĞCA 1

2 Hipotez Anketörün rica edici tutumuna göre öğrencilerin daha olumlu tepki vermeleri. Araştırmalar Bu konuyla ilgili daha önce gözlem veya araştırma yapılmamıştır. Araştırma yapılmadığı için sosyal medyadan ve anket yapan arkadaşlarımızdan aldığımız bilgilere göre anketörlerin tutumlarına bakmaksızın verilen genel tepkileri göz önünde bulundurduk. 2

3 Genel Tepkiler Gülümseyip geçerim. Bir şey söylemelerine fırsat bırakmadan hayır deyip geçerim. Başka amaçları olduğunu düşündüğüm için tedbirli davranırım. O an vaktim varsa seve seve yardımcı olurum. Kırmamaya çalışırım, acelem var deyip giderim. Hoşlanmıyorum bir dakikam bile değerli. Bir yere yetişmem gerektiğini söylerim. 3

4 Amaç Arkadaşlarımızın anket yaparken zorlandıklarını gözlemledik. Genellikle anketi dolduracak öğrencilerin isteksiz olduklarını tespit ettik. Bu isteksizliğin anketörün tutumuna bağlı olup olmadığını gözlemlemek istedik. 4

5 Gözlenen Kişiler Bu gözlem çalışması random olarak seçilmiş 100 üniversite öğrencisi üzerinde gözlemlenmiştir. Gözlemimiz kız ve erkek öğrencileri kapsamaktadır. Bireysel veya grup halindeki öğrenciler gözlenmiştir. Gruplar sadece kız, sadece erkek ve karışık gruplardan oluşmaktadır. 5

6 Gözlem Türü Gözlemimiz katılımsız yapılandırılmamış bir gözlemdir. Melikşah Üniversitesi içerisinde Fen Edebiyat Fakültesi, İİBF ve Hukuk Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Sosyal Tesislerde yapılmıştır. 3 kişi tarafından gözlemlenmiştir. 6

7 Gözlemin Yapılışı Gözlemi 19 Aralık Cuma günü saat arasında yaptık. Rastgele seçtiğimiz öğrencilerden anketi doldurmalarını istedik, bu isteğimize karşı verdikleri tepkileri gözlemledik. İstemli bir şekilde anketi uyguladığımız bazı kişilere baskıcı, bazı kişilere rica edici tutum sergiledik. Anketi uyguladığımız öğrenciler içinde sadece 10 kişi tanıdığımız öğrenciydi. Onlara rica edici tutum sergiledik. 7

8 Baskıcı tutum sergilediğimiz gruplarda kağıtları direk önlerine koyup ‘arkadaşlar bu anketi yapsanız zaten 2 dakikalık hemen biter’ gibi ikna edici ve baskıcı tutumlar sergileyerek anketi doldurmalarını istedik. Bireysel olarak baskıcı tutum sergilediğimiz kişilerde ise önlerine çıkarak, gitmelerine fırsat vermeyerek, ısrarcı olarak yapmalarını istedik. 8

9 Rica edici tutum sergilediğimiz gruplarda öncesinde bir anketimiz var yapar mısınız diye sorduktan sonra kağıtları uzatıp doldurmalarını istedik. Bireysel olarak rica edici tutum sergilediklerimizde vaktiniz varsa anketimizi doldurabilir misiniz gibi rica edici cümleler kurduk, reddedildiğinde üstüne gitmedik. 9

10 Aldığımız Genel Tepkiler Tamam ver neyse.. Tamam.. Ne anketi.. Okul mu şirket mi?.. Tabi Keşke ödül olsaydı Ya yine mi anket.. Yok ya çok sıkıldım.. Hayır yapmayacağım.. Yok istemiyorum.. Şu an hiç yapacak gibi değilim.. Dersim var.. 10

11 Şimdi mi? Sonra doldurup versem.. Yapıyım da…(tereddütlü) Arkası var mı? Bu okulda okumuyorum.. Tabi doldurayım.. Maalesef hiç zamanım yok Sınav kaygısı anketi mi yine, tamam doldurayım. Ben doldurdum sanırım bugün bu kaçıncı anket.. Kütüphaneyle mi ilgili. Ben doldurmadım da biraz önce kız arkadaşlarım doldurmuştu. Ama birazdan gideceğim. 11

12 Gözettiğimiz kriterler: Tutum ( )baskıcı ( ) rica edici Cinsiyet ( ) kız ( )erkek Göz kontağı kurdu mu? Gülümsedi mi? Şaşırdı mı? Anlam verebildi mi? İstekli mi? İlgilendi mi? Çok ilgilendi ( ) hiç ilgilenmedi( ) dinledi ve ilgilenmedi dinlemedi 12

13 Kabul etti mi? Kabul ettiyse tereddütlü müydü direk mi kabul etti. Etmediyse bahane sundu mu? Bahanesi ne? 13

14 Neler Gözlemledik? 60 kız 40 erkek 40 rica edici 20 baskıcı 20 rica e. 20 baskıcı Baskıcı tutum sergilediğimizde gözlediğimiz şeyler; Şaşkın yüz ifadesi Anlam verememe Göz kontağı Genel olarak erkeklerin baskıcı tutuma rağmen istekli ve ilgili olduklarını gözlemledik. Kızlarda ise ankete ve anketöre karşı isteksiz olup, bunu bir görevmiş gibi iletişim kurmadan doldurup anketöre verdiklerini gözlemledik. 14

15 Rica edici tutum sergilediğimizde gözlemlediğimiz şeyler; Göz kontağı Gülümseme Şaşkın bir yüz ifadesi yoktu, onay verdikten sonra anketle ilgili meraklı tavırları vardı. 15

16 Rica ettiğimiz kişilerden 5’i göz kontağı kurmadan direk reddetti. Rica ettiğimiz 5’li bir kız grubunda 4’ü istekli bir tavırla kabul etmesine rağmen 1’i kesin bir dille bahane sunmadan kafasını iki yana sallayarak ‘hayır ben istemiyorum’ dedi. Rica ettiğimiz öğrencilerden genel olarak erkeklerin daha istekli, daha ilgili(anket hakkında soru sorma vs.),daha olumlu tepkiler verdiğini gözlemledik. Kızların ise rica etmemize rağmen daha ilgisiz ve daha isteksiz olduğunu gözlemledik. Rica ettiğimiz grup ve bireylerde gözlemlediğimiz tek fark kişi yapmak istemiyorsa; grupta iken bahane sunmadan hayır diyebiliyor, tek başına iken bahane sunarak reddediyor. 16

17 Kabul Durumları Baskıcı tutum:  Kabul: 34 öğrenci – 18 erkek – 16 kız  Tereddütlü: 5 öğrenci – 1 erkek – 4 kız  Direk: 29 öğrenci – 12 kız – 17 erkek  Reddeden: 6 öğrenci – 3 bahaneli - 2 erkek 1 kız - 3 bahanesiz -3 kız 17

18 Kabul Durumları Rica edici tutum: Kabul: 52 öğrenci – 17 erkek – 35 kız Tereddütlü: 7 öğrenci – 5 kız – 2 erkek Direk: 45 öğrenci – 30 kız – 15 erkek Reddeden: 8 öğrenci – 3 bahaneli –2 kız - 1 erkek - 5 bahanesiz – 2 erkek - 3 kız 18

19 Anketör Cinsiyeti Erkeklerin genelde kızlardan daha olumlu tepki verme nedeninin üç anketöründe kız olması kaynaklı olabileceğini varsayarak, bir erkekten rastgele seçilmiş erkek öğrencilere anketi uygulamasını istedik. 5 rica edici, 4 baskıcı tutumla uyguladı. 10 kişiden 1 kişi reddetti. Reddeden kişi anketörün konuşmasına fırsat vermeden reddedici bir el ifadesi ile yapamayacağını söyledi. Fakat bunun sonucunda da 10 kişiden sadece bir kişinin reddetmesinden, o anki gösterdikleri kabul edici tepkilerden, ilgilerinden anketi uygulayan kişilerin cinsiyetinin çok fazla etkili olmadığını gözlemledik. 19

20 Ödül Anketi uyguladığımız iki kişi anket doldurmayı ödülle pekiştirseydik daha istekli olabileceklerini söylediklerinde küçük bir gruba uygulamaya karar verdik. 3 kişilik ve 2 kişilik gruba rica edici tutumla anketi uygulamak istedik. İlk sorduğumuzda tereddütlü bir şekilde kabul ederlerken bir de çikolatamız var dediğimizde gülümseyip, teşekkür edip, anketle hemen ilgilenmeye başladılar. Bundan çıkardığımız sonuç ise ödülün kabul durumlarını etkilemese bile anketi daha hevesli ve daha istekli doldurmalarını sağlamasıdır. 20

21 Sonuç Gözlemimizin analizini yaptığımızda sonuçların hipotezimizi yanlışladığını gördük. Tutum farkının anketöre verilen tepkilerde anlamlı bir farklılık oluşturmadığını gözlemledik. Anketöre verilen tepkilerin farklılığının genel olarak bireysel farklılıklardan kaynakladığı sonucuna vardık. (vakti olmama, ruh hali kötü olma, kendi işine yaramayan şeyleri yapmak istememe,daha önce çok anket doldurma..vs.) 21

22 Öneri Genel olarak üniversite öğrencilerinde ankete karşı bir isteksizlik ve ilgisizlik gözlemledik. Kişilerin anketi gereksiz ve zaman kaybı olarak görmesi ve bunun kişiye direk bir faydası olmaması bunların en büyük etkenlerindendir. Sonuç olarak çoğu anketi doldurmaya ikna olsalar dahi isteksiz doldurdukları için doğru anket verileri almamızı etkilemektedir. Bunun için öğrencilere ve diğer insanlara anketin önemini anlatmalı, direk onlara bir katkısı olmasa bile insanlığı anlamaya yönelik, kişiye dolaylı bir katkısı olduğunun farkına vardırılması gerekmektedir. 22


"EMİNE SEDA SARAÇOĞLU EZGİ BAKTIR AYŞE AĞCA 1. Hipotez Anketörün rica edici tutumuna göre öğrencilerin daha olumlu tepki vermeleri. Araştırmalar Bu konuyla." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları