Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Fizik Öğretiminde Temel ve Güncel Öğrenme ve Öğretme Yaklaşımları

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Fizik Öğretiminde Temel ve Güncel Öğrenme ve Öğretme Yaklaşımları"— Sunum transkripti:

1 Fizik Öğretiminde Temel ve Güncel Öğrenme ve Öğretme Yaklaşımları
Yrd. Doç. Dr. Fikret KORUR Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü Dilber DEMİRTAŞ Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi, OFMAE Bölümü Yrd.Doç.Dr. Fikret KORUR & Dilber DEMİRTAŞ

2 Yrd.Doç.Dr. Fikret KORUR & Dilber DEMİRTAŞ
İÇERİK Küçük Çocuk Yenilikçi ve Eleştirel Düşüncenin Önündeki 10 ENGEL? Öğrenme ve Öğretme Süreci Yapılandırmacı Yaklaşım Öğrenciler En İyi Nasıl Öğrenir? Öğrenme Üçgeni Hangi Yöntem En İyi? Öğrenim/Öğretim Yöntem ve Stratejileri Yrd.Doç.Dr. Fikret KORUR & Dilber DEMİRTAŞ

3 Yazan: Helen Buckley Orjinal Adı: Little Boy
Küçük Çocuk Yazan: Helen Buckley Orjinal Adı: Little Boy

4 Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde
Okula giden bir küçük çocuk vardı. O küçücüktü, Ve okul da koskocaman. Ve küçük çocuk, Avluya açılan bir kapıdan geçip, Sınıfına hemencecik girebileceğini öğrenince Mutlu oldu. Ve, gözünde okul ona Artık koskocaman gözükmedi.

5 Bir sabah Artık uzunca bir süredir küçük çocuk okullu iken Öğretmen dedi ki: ‘Bugün bir resim çizeceğiz.’ ‘Ne güzel!’ diye düşündü küçük çocuk. Resim yapmasını severdi. Bir sürü resim çizebilirdi: Aslanlar, kaplanlar, Tavuklar, inekler, Trenler, gemiler- Hemen pastel boya kutusunu çıkarıverdi. Ve çizmeye koyuldu.

6 Fakat öğretmen seslendi: ‘Bekleyin!
Daha hemen başlamayın!’ Herkesi süzdü, hazırlar mı diye baktı.

7 ‘Şimdi’ dedi öğretmen, ‘Çiçekler çizeceğiz.’ ‘Ne hoş’ dedi küçük çocuk. Çiçek çizmeyi çok severdi. Ve güzel mi güzel çiçekler çizmeye başladı. Pembe ve mavi ve turuncu boyalarıyla. Fakat ‘Bekleyin!’ dedi öğretmen. ‘Ben göstereceğim size nasıl çizeceğinizi.’ Onunki kırmızıydı, yeşil saplı. ‘Haydi’ dedi öğretmen. ‘Artık başlayabilirsiniz.’

8 Küçük çocuk, öğretmenin çiçeğine baktı.
Sonra da kendi çiçeğine. Kendi çiçeğini öğretmeninkinden daha çok sevmişti, Fakat bunu söyleyemedi, Defterindeki sayfayı çevirdi Ve öğretmeninkine benzer bir çiçek çizdi. Kırmızıydı, yeşil saplı.

9 Başka bir gün, Küçük çocuk kapıyı dışardan Kendi başına açmıştı, Ve o anda öğretmen şöyle dedi: ‘Bugün killi çamurla birşeyler yapacağız.’ ‘Ne güzel!’ diye düşündü küçük çocuk. Killi çamurla oynamayı severdi.

10 Killi çamurdan bir sürü şey yapabiliyordu:
Yılanlar ve kardan adam, Filler ve fareler, Arabalar ve kamyonlar- Ve killi çamura elini uzattı. Bir avuç almak için çekiştirirken çamuru, Öğretmen dedi ki: ‘Bekleyin! Daha başlama zamanı gelmedi!’ Herkesi süzüp, hazırlar mı diye baktı.

11 ‘Şimdi’ dedi öğretmen, ‘Bir kap yapacağız.’ ‘Ne hoş’ dedi küçük çocuk. Kap yapmayı çok severdi. Ve her boyda türlü şekillerde kaplar yapmaya başladı. Fakat ‘Bekleyin!’ dedi öğretmen. ‘Ben göstereceğim size nasıl yapacağınızı.’ Ve herkese gösterdi, derin bir kabın Nasıl yapılacağını. ‘Haydi’ dedi öğretmen. ‘Artık başlayabilirsiniz.’

12 Küçük çocuk öğretmenin kabına baktı.
Sonra da kendininkine. Kendi yaptığı kabı öğretmeninkinden daha çok sevdi. Fakat birşey söylemedi. Elindeki killi çamuru bir top halinde yuvarladı yine. Ve öğretmeninki gibi bir kap yaptı. Derin bir kap.

13 Ve çok geçmeden Küçük çocuk beklemeyi öğrendi, Ve izlemeyi, Ve tam öğretmeninki gibi şeyler yapmayı. Kendi başına artık hiçbirşey yapmadı.

14 Bir gün geldi Küçük çocuk ve ailesi Başka bir eve taşındılar, Başka bir şehirde, Ve küçük çocuk Başka bir okula gidiyordu tabii ki.

15 Bu okul, öncekinden Daha da büyüktü. Ve sınıfına Avludan bir kapı da yoktu. Üst kata yüksek basamaklardan çıkmak zorundaydı, Ve uzun bir koridor boyunca Gitmeliydi sınıfına.

16 Ve daha ilk günü Yeni okulunda, Öğretmen seslendi ‘Bugün bir resim çizeceğiz.’ ‘Ne güzel!’ dedi küçük çocuk, Ve öğretmeni bekledi, Ne yapılacağını söylemesi için. Fakat öğretmen, bir şey söylemedi. Sadece sınıfta sıraların arasında dolaştı.

17 Küçük çocuğa geldiğinde
‘Sen resim çizmek istemiyor musun?’ dedi. ‘Evet.’ Dedi küçük çocuk, ‘Ne çizeceğiz?’ ‘Sen çizmeden, ben bilemem ki?’ dedi öğretmen. ‘Nasıl çizmemi istiyorsunuz?’ diye sordu küçük çocuk. ‘Niçin? Nasıl istiyorsan öyle.’ Dedi öğretmen.

18 ‘Ve her renk olabilir mi?’ diye sordu küçük çocuk.
‘Her renk’ dedi öğretmen. ‘Eğer herkes aynı resmi çizseydi Ve aynı renkleri kullansaydı, Kimin, neyi çizdiğini nasıl bilebilirdim. Ve hangisinin hangisi olduğunu.’

19 ‘Bilmiyorum’ dedi küçük çocuk.

20 Ve kırmızı bir çiçek çizmeye başladı, yeşil saplı.

21 Yenilikçi ve Eleştirel Düşüncenin Önündeki 10 ENGEL?
Sorgulamamak yenilikçi düşünce yetilerinize ket vurur. Dünya’ya herkesin baktığı gibi bakmaya başladığınızda beyninizde mental (zihinsel) bloklar – engeller oluşur. “GERÇEK” “NORMAL” “YAKLAŞIM” “GÜVEN” “MERAK” “SORGULAMA” “BAKIŞ AÇISI” Yrd.Doç.Dr. Fikret KORUR

22 1. “Doğru” cevabı bulmaya çalışmak! 2. Mantıksal Düşünme.
Yenilikçi ve Eleştirel Düşüncenin Önündeki 10 ENGEL 1. “Doğru” cevabı bulmaya çalışmak! 2. Mantıksal Düşünme. 3. Kurallara (her şart ve koşulda) Uyma. 4. Pratik Olma 5. Çalışmak oyun değildir (Fikir üretme aşamasında yapılanların çalışma kadar değerli olduğu) 6. ‘Benim İşim Değil’ demek. 7. “Ciddi” bir insan olmak. 8. Belirsizlikleri Önlemek 9. “Yanlış” olmak (yapmak) kötüdür 10. ‘Ben yenilikçi değilim’ demek Yrd.Doç.Dr. Fikret KORUR

23 ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİ
Öğrenme nedir? Öğrenme teorileri: Davranışçı Öğrenme Yaklaşımları Bilişsel Öğrenme Yaklaşımları Sosyo-Bilişsel Öğrenme Yaklaşımları Yapılandırıcı Öğrenme Yaklaşımları Yrd.Doç.Dr. Fikret KORUR

24 Yapılandırıcı Yaklaşımın Temelleri
Öğrencinin ihtiyaçlarının ve ilgilerinin araştırılması ve değer verilmesi. Yeni öğrendiklerinin eski bildiklerinin üzerine öğrenciler tarafından entegre edilmesi. Öğrendikleri öğrencinin gerçek hayat deneyimleri ile ilişkilendirilmesi. Derslerin önemli kavramlar üzerine kurulması. Ölçümlerin öğrenmenin bir parçası olarak yanlış/doğru bulmak için değil öğrencinin öğrenmesini izlemek (denetlemek) için yapılması. Yrd.Doç.Dr. Fikret KORUR

25 Yapılandırmacı öğretmenler;
Öğrenci özerkliğini, teşebbüsünü teşvik ve kabul eder, El becerisine ait, etkileşimsel ve fiziksel materyaller ile beraber birincil kaynakları ve ham verileri kullanır, Yapılandırmacı öğretmenler sınıf aktivitelerini oluştururken sınıfla, analiz et, tahmin et ve yarat gibi bilişsel terminolijinin basamaklarını kullanır. Öğrencilerden aldıkları dönütlerin, dersleri yönlendirmesine, öğretim stratejilerini ve içeriği değiştirmesine izin verir, Kendi kavramlarını öğrencilerle paylaşmadan önce, bu kavramlara ilişkin öğrencilerin anlayışlarını araştırır, Öğrencilerin diğer öğrencilerle ve öğretmenle etkileşime girmelerini teşvik eder, Açık uçlu sorular sorar ve öğrencilerin birbirlerine sorular sormalarını, tartışmalarını teşvik ederek, öğrencinin araştırma yapmasına destek olur, Öğrencilerin kavramlarla ilgili ilk yanıtlarını genişletmelerini, ayrıntılandırmalarını bekler, Öğrencilerin ilk hipotezlerinde çelişkiler ve tartışmalar yaratan deneyimler sunar, Sorular sorduktan sonra öğrencilerin yanıtlarını oluşturmaları için yeterince zaman verir, Öğrencilerin metaforlar oluşturması ve kavramlarla ilgili ilişkiler kurması için zaman verir, Çoğunlukla öğrenme halkası (keşif, terim taınıtımı ve kavramı uygulama) yaklaşımını kullanarak öğrencilerin sürekli merakını besler. Brooks ve Brooks (2001:101) Yrd.Doç.Dr. Fikret KORUR

26 Öğrenciler En İyi Nasıl Öğrenir?
İçeriği güncel hayattaki bilgilerle sınırla Öğrenci ilgileriyle ilişkilendir Öğrenciyi zihinsel olarak aktif hale getir Öğrenciyi fiziksel olarak aktif hale getir Öğrenciyi öğrenmesinden sorumlu tut. Yrd.Doç.Dr. Fikret KORUR

27 ÖĞRENME ÜÇGENİ (EDGAR DALE)
İki hafta sonra ne kadar hatırlarız Katılımın Mahiyeti Okuduğumuzun %10’u Okuma Sözel Algılama Duyduğumuzun %20’si Kelime duyma Gördüğümüzün %30’u Resme bakma Edilgen Duyup gördüğümüzün %50’si Bir film izleme Bir Sergiye bakma Görsel algılama Bir gösteriyi izleme Yerinde yapıldığını görme Söylediklerimizin %70’i Bir tartışmaya katılma Algılama/ Katılma Konuşma yapma Etken Söyleyip Yaptıkla- rımızın %90’ı Drama türü sunum yapmak Yapma Gerçek deneyimin simülasyonu Gerçekten yapmak Yrd.Doç.Dr. Fikret KORUR Edgar Dale, Audio-Visual Methods in Teaching (3rd Edn.), Holt, Rinehart, and Winston (1969).

28 HANGİ YÖNTEM EN İYİ?-1 Duruma göre değişir!
Başarılacak öğrenme hedefleri Öğrencilerin kabiliyeti Öğrenilecek konu Erişilebilir kaynaklar (imkanlar), ve Ayrılan süre Yrd.Doç.Dr. Fikret KORUR

29 HANGİ YÖNTEM EN İYİ?-2 Öğrencinin deneyimine, genel yeteneğine,
kaygısına ve Başarı, tutum ve motivasyonuna genel yetenek ve öğrenme stillerine göre değişir. Yrd.Doç.Dr. Fikret KORUR

30 Öğrenci merkezli metotlar
Öğrenim/Öğretim Yöntem ve Stratejileri Öğretmen merkezli metotlar Öğrenci merkezli metotlar Klasik sunum Gösterim Bütün sınıf tartışması Rol yapma Proje Bağımsız çalışma Hikaye anlatımı Video gösterimi Küçük grup tartışması (akran öğretimi) Kütüphane taraması Öğrenme merkezleri Programlandırılmış bire-bir öğretme Simülasyon Okul gezisi Sorgulama Programlandırılmış öğrenme Talim egzersiz yapma İşbirliğine bağlı öğrenme Keşfetme Kişileştirilmiş öğrenme sistemleri Drama Problem temelli öğrenme Oyun oynama Yrd.Doç.Dr. Fikret KORUR

31 Öne Çıkan Yöntem ve Yaklaşımlar
İşbirliğine Dayalı Öğrenme Proje Tabanlı Öğrenme Probleme Dayalı Öğretim Kavramsal Değişim Yaklaşımı Sorgulayıcı Araştırma Rol Yapma ve Drama Öğrenme Halkası (3E, 5E ve 7E) Çoklu Zeka Yrd.Doç.Dr. Fikret KORUR & Dilber DEMİRTAŞ


"Fizik Öğretiminde Temel ve Güncel Öğrenme ve Öğretme Yaklaşımları" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları