Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

YURTDIŞINDA MARKALAŞMA ve ETKİN MARKA KORUMASI A. Furkan ÖZDEMİR Yurtdışı Marka Uzmanı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "YURTDIŞINDA MARKALAŞMA ve ETKİN MARKA KORUMASI A. Furkan ÖZDEMİR Yurtdışı Marka Uzmanı."— Sunum transkripti:

1 YURTDIŞINDA MARKALAŞMA ve ETKİN MARKA KORUMASI A. Furkan ÖZDEMİR Yurtdışı Marka Uzmanı

2 İÇERİK 1. Yurtdışı Marka Tescilinin Gerekliliği Gümrük Uygulamaları Tescilsiz Marka Kullanımı 2. Marka Oluşumu ve Müracaatı Marka Müracaatının Yapılması Yurtdışı Müracaat Kriterleri 3. Yurtdışı Marka Tescil Sistemleri a. Ülkesel Müracaatlar b. Topluluk Tescil Müracaatları I) WIPO – Madrid Protokolü II) CTM – Avrupa Topluluk Markası III) OAPI – Afrika Topluluk Markası IV) ARIPO – Afrika Bölgesel Fikri Haklar Org.

3 İÇERİK 4. Tescil Sonrası Marka Koruma Marka İzlemenin Önemi Kullanım ve Kullanılmama Nedeni ile Marka İptali Tescil yenileme 5. Markalaşmada Teşvik ve Destekler DTM (Dış Ticaret Müsteşarlığı) Destekleri KOSGEB Destekleri

4 1. Yurtdışı Marka Tescilinin Gerekliliği Gümrük Uygulamaları Tescilsiz Marka Kullanımı

5 YURTDIŞI MARKA TESCİL GEREKLİLİĞİ Öncelikle; Koruma için tescil şarttır Markalar tescil edildikleri ülkede korunurlar Size “prestij” kazandırır “Devlet desteği” imkanı sağlar

6 YURTDIŞI MARKA TESCİL GEREKLİLİĞİ Yurtdışı tescil ile;  Gümrük ve ülke içinde ürünlerin toplatılması,  Hizmetlerin engellenmesi,  Sunum araçlarının toplatılması,  Tazminat ve ceza davaları, gibi risklerin önüne geçilir.

7 YURTDIŞI MARKA TESCİL GEREKLİLİĞİ Tescilsiz marka kullanımı  Fason üretim  Distribütörlük – bayilik anlaşmaları  İhracata rağmen markanın kayıt dışı kalması

8 2. Marka Oluşumu ve Müracaatı Marka Müracaatının Yapılması Yurtdışı Müracaat Kriterleri

9 MARKA OLUŞUMU ve M Ü RACAATI İhracatta marka Ulusal ve uluslararası pazarlara hakimiyet Prestij Yasal hakların kullanılması Dış piyasada tanıtım Hedef pazarlarda taklidi önleme Uluslararası anlaşmalar ve yaptırımlar Marka Tescili Ne Kazandırır?

10 MARKA OLUŞUMU ve MÜRACAATI Yurtdışı tescil kriterleri Ülke kanunlarına dikkat edilmeli Redde sebep olabilecek unsurlar içermemeli Faaliyet alanına giren sınıf – emtia seçilmeli “Kullanım esası” göz ardı edilmemeli

11 MARKA OLUŞUMU ve MÜRACAATI Yurtdışı tescil kriterleri “İhtiyaç analizi” iyi yapılmalı En uygun tescil sistemi tercih edilmeli “Ön araştırma” yapılmalı Konusunda “UZMAN” kişiler ile çalışılmalı

12 3. Yurtdışı Marka Tescil Sistemleri a. Ülkesel Müracaatlar b. Topluluk Tescil Müracaatları i) WIPO – Madrid Protokolü ii) CTM – Avrupa Topluluk Markası iii) OAPI – Afrika Topluluk Markası iv) ARIPO – Afrika Bölgesel Fikri Haklar Org.

13 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ Ülkesel Marka Tescili Ön araştırma yapılması Yurtdışı vekil ile çalışma zorunluluğu Ülkeye göre değişik prosedürler Koruma süresi genel olarak 10 yıl

14 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ Ülkesel Marka Tescili Ne Zaman Tercih Edilmeli? Müracaat edilecek ülkenin durumuna göre Markanın Türkiye’deki durumuna göre Markanın özelliklerine göre (logo, renk, vs.)

15 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ Ülkesel Marka Tescili Marka Ön Araştırması 1.Ülkesel marka ön araştırması 2.Bölgesel marka ön araştırması a.Avrupa b.Afrika & Ortadoğu c.Asya & Avustralya d.Amerika & Kanada

16 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ Ülkesel Marka Tescili Başvuru yaparken;  Marka logosuna dikkat etmeli,

17 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ Ülkesel Marka Tescili Başvuru yaparken;  Coğrafi yer adı içeren markalar,

18 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ Ülkesel Marka Tescili Başvuru yaparken;  Ürün veya hizmetler dikkatli belirlenmeli (faaliyet alanına giren veya ileride girebilecek)

19 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ Topluluk Tescil Sistemleri 1. WIPO – Madrid Protokolü 2. CTM – Avrupa Topluluk Markası 3. OAPI – Afrika Birliği Markası 4. ARIPO – Afrika Bölgesel Fikri Haklar Org.

20 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ WIPO – Madrid Protokolü WIPO (Dünya Fikri Haklar Örgütü) tarafından yürütülür Türkiye’nin protokole üyelik tarihi; 1976 Türkiye’den eşzamanlı 83 ülkeye müracaat (en son Kazakistan ve Tacikistan üye oldu)

21 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ 18 aylık süre içerisinde dosya incelemesinin tamamlanması En çok tercih edilen uluslararası sistem Koruma ve yenileme süreleri 10 yıl WIPO – Madrid Protokolü

22 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ  Başvurunun hazırlanması  TPE’ye gönderim  WIPO’ya gönderim  İlgili ülke Resmi Ofislerine gönderim  18 aylık inceleme  Değerlendirme sonucu bildirimi (ret, itiraz, kısmi kabul, tescil kararı vs.) WIPO – Madrid Protokolü Prosedür

23 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ Avantajları  Birden fazla ülkeye tek seferde müracaat  Yurtdışı vekil ile çalışma zorunluluğu olmaması  Güncellemelerin tek merkezden yapılması (adres, unvan değişikliği, yenileme, vs.)  Ek ülke müracaatı yapılabilmesi WIPO – Madrid Protokolü

24 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ Dezavantajları  Türkiye’de müracaat veya tescil şartı  Baz alınan markaya bağlı kalınması şartı  5 yıl süreyle orijin ülkeye bağlı kalma şartı  Her ülkeden ayrı “tescil belgesi” alınamaması (verilen belge sistem girişini gösterir) WIPO – Madrid Protokolü

25 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ CTM – Avrupa Topluluk Markası OHIM (İç Pazarda Uyum Sağlama Ofisi) tarafından yürütülür (Merkez Alicante – İSPANYA) AB üye ülkeleri kapsar (toplam 27 ülke) Bir başvuru ile tüm üye ülkelerde marka tescili Tescile bağlanma süresi yaklaşık 1,5 yıl Koruma ve yenileme süreleri 10 yıl

26 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ  Başvurunun hazırlanması  Yurtdışı vekile talimat  OHIM’e müracaat  İnceleme (şekilsel) (avantaj ve dezavantaj)  Yayın  Değerlendirme sonucu bildirimi(itiraz, tescil vs.) Prosedür CTM – Avrupa Topluluk Markası

27 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ Avantajları  AB üyesi ülkelere tek elden müracaat yapılabilmesi  Ülkesel sisteme göre ekonomik ve pratik olması  Türkiye’deki markaya bağlı olmaması  Kullanım kolaylığı (tek ülkede kullanım yeterli)  Güncellemelerin tek merkezden yapılması (aynı zaman (adres, unvan değişikliği, yenileme, vs.) CTM – Avrupa Topluluk Markası

28 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ Dezavantajı  Hukuki ihtilaflarda tek uygulama olması (tek ülkede hukuki karar tüm tescili etkiler) CTM – Avrupa Topluluk Markası

29 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ OAPI – Afrika Birliği Markası Güney Afrika ülkelerini kapsar (toplam 16 ülke) Tescile bağlanma süresi yaklaşık 2 yıl Koruma ve yenileme süreleri 10 yıl

30 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ Üye ülkeler  Afrika Cumhuriyeti  Benin  Burkina Faso  Çad  Ekvator Ginesi  Fildişi Sahilleri  Gabon  Gine  Gine – Bisau  Kamerun  Kongo  Mali  Moritanya  Nijer  Senegal  Togo OAPI – Afrika Birliği Markası

31 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ ARIPO - Afrika Bölgesel Fikri Haklar Organizasyonu Bazı Afrika ülkelerini kapsar (8 ülkede marka müracaatı yapılabilir) Tescile bağlanma süresi yaklaşık 2 yıl Koruma ve yenileme süreleri 10 yıl

32 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ Üye ülkeler  Bostvana  Lesoto  Malavi  Namibya  Swaziland  Tanzanya  Uganda  Zimbabve ARIPO - Afrika Bölgesel Fikri Haklar Organizasyonu

33 4. Tescil Sonrası Marka Koruma Marka İzlemenin Önemi Marka Kullanımı ve Kullanılmama Nedeni ile Marka İptali Tescil Yenileme

34 TESCİL SONRASI MARKA KORUMA Marka İzleme Nedir? Benzer olarak görülen markalara zamanında itiraz ederek gerçek hak sahibinin markasını koruma sistemi

35 TESCİL SONRASI MARKA KORUMA Marka İzlemenin Gerekliliği Benzerlik İncelemesi Olmayan Ülkelerde Hakların Korunması CTM (Topluluk Markası Tescili) başvurular benzerlik incelemesine tabi değil Avrupa ülkelerinin çoğunda benzerlik incelemesi yapılmıyor

36 TESCİL SONRASI MARKA KORUMA  Ülke kanunları  Marka prestiji  Marka hakkının sürdürülmesi  Kazanılmış haklardan yararlanma Tescil Sonrası Kullanım Gereği

37 TESCİL SONRASI MARKA KORUMA  GRACE PERIOD  Genel olarak tescil sonrası 3 yıl  3. şahısların talebi  Resmi Kurum veya Mahkeme kararı Kullanılmamaya Dayalı İptal

38 TESCİL SONRASI MARKA KORUMA  Fatura, broşür, reklam, gümrük dokümanı, vs.  Fuar veya sergi katılımı  Bayilik veya distribütörlük anlaşmaları Kabul Edilebilir Kullanım Yöntemleri

39 TESCİL SONRASI MARKA KORUMA  Genel olarak 10 yıl  Ülkesel – Topluluk tescili  6 ay önce + 6 ay sonra (cezalı yenileme)  Kazanılmış hakların kaybedilmemesi (kullanım hakkı, hukuki süreçte öncelik, vs.) Tescil Yenileme

40 5. Markalaşmada Teşvik ve Destekler DTM (Dış Ticaret Müsteşarlığı) Destekleri KOSGEB Destekleri

41 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER DTM Destekleri 2003/3 sayılı "Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması ve Türk Malı İmajının Yerleştirilmesine Yönelik Faaliyetlerin Desteklenmesi” hakkında tebliğ

42 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER DTM Destekleri Kimler yararlandırılır?  İhracatçı Birlikleri  Üretici Dernekleri  Üretici Birlikleri  Türkiye’de ticari ve/veya sınai faaliyette bulunan şirketler  Türk moda tasarımcıları  “TURQUALITY” mağaza işleticisi ve/veya işleticileri

43 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER DTM Destekleri Yurtdışı Marka Tescili (Avukatlık ve Danışmanlık Hizmetleri) Destek Oranı % 50 Destek Üst Limit USD

44 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER KOSGEB Destekleri Genel Destek Programı kapsamındaki destekler Yurtiçi FuarEnerji Verimliliği Yurtdışı İş Gezisi Tasarım Tanıtım Sınai Mülkiyet Hakları Eşleştirme Belgelendirme Danışmanlık Test, Analiz ve Kalibrasyon Eğitim Nitelikli Eleman İstihdam

45 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER KOSGEB Destekleri Sınai Mülkiyet Hakları Desteği  Destek unsurları - Patent Belgesi - Faydalı Model Belgesi - Endüstriyel Tasarım Tescili Belgesi - Entegre Devre Topografyaları Tescil Belgesi - Marka Tescil Belgesi NOT: Yurtdışı marka tescil belgesi desteğine, sadece yurtiçi marka tescil belgesi sahibi işletmeler başvurabilir. NOT: Yurtdışı marka tescil belgesi desteğine, sadece yurtiçi marka tescil belgesi sahibi işletmeler başvurabilir.

46 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER KOSGEB Destekleri YILLIK ÜST LİMİT YILLIK ÜST LİMİT TL PROGRAM SÜRESİ PROGRAM SÜRESİ 3 yıl

47 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER TURQUALITY Dünyanın devlet destekli ilk ve tek markalaşma programı (başlangıç 2003) Güçlü global markaları geliştirerek ülke ihracatını artırmak, “TÜRK MALI” imajı ve “Türkiye’nin itibarını” güçlendirmek,

48 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER TURQUALITY Destek Programı Dayanıklı Tüketim Ürünleri Endüstriyel Makine Hazır Giyim Hızlı Tüketim Ürünleri Kuyumculuk / Mücevherat Otomotiv Tekstil

49 TEŞEKKÜRLER SAYGILARIMIZLA SUNUMUMUZ SONA ERMİŞTİR A. Furkan ÖZDEMİR (Yurtdışı Marka Uzmanı)


"YURTDIŞINDA MARKALAŞMA ve ETKİN MARKA KORUMASI A. Furkan ÖZDEMİR Yurtdışı Marka Uzmanı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları