Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Afetlerde Sağlık Hizmetleri Şube Müdürlüğü

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Afetlerde Sağlık Hizmetleri Şube Müdürlüğü"— Sunum transkripti:

1 Afetlerde Sağlık Hizmetleri Şube Müdürlüğü
ANKARA UMKE

2 OLAY YERİ YÖNETİMİ

3 GEREKÇE Afet ve olağan dışı durumlarda (ODD) olay bölgesinde genellikle halk arasında korku ve panik yaşanmakta, yardıma gelenler ise bireysel hareket ettikleri durumlarda zamanında ve doğru, ihtiyaca ve yerinde müdahale etme konusunda yanılgıya düşebilmekte. Bu nedenle önceden belirlenen plan ve kurallar çerçevesinde olay yeri yönetimi tek elden yapılmalı.

4 TÜRKİYE’DE AFET YÖNETİMİ
Başbakanlık Türkiye Afet ve Acil Durum Yön. Başkanlığı Yurtiçi ve Yurtdışı Kaynaklar BAŞBAKANLIK KRİZ YÖNETİM MERKEZİ Muhtemel Kriz Alanı Bölge Kriz Yönetim Merkezi İlgili Bakanlığın Kriz Merkezi Bakanlıkların Kriz Merkezleri Genel Kurmay Başkanlığı Kamu kurum ve kuruluşlarının kriz (masaları) büroları Garnizon Komutanlığı Valilik Kriz Yönetim Merkezi İhtiyaçlar Tedbirler Bağlantı Gerektiğinde bağlantı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Kriz (masaları) Büroları Kaymakamlıkların Kriz Merkezleri

5 İL DÜZEYİNDE AFET YÖNETİMİ
VALİLİK KRİZ MERKEZİ KRİZ MERKEZİ SEKRETERYA BAŞKANLIĞI ACİL YARDIM HİZMET GRUPLARI Ulaşım Hizmetleri Grubu Haberleşme Hizmetleri Grubu Arama ve Kurtarma Grubu İlk Yardım ve Sağlık Hizmetleri Grubu Çevre Hizmetleri Grubu Geçici İskan Hizmetleri Grubu TarımHiz. Grubu Su ve Kanalizasyon Hizmetleri Grubu Güvenlik Hizmetleri Grubu Elektrik Hizmetleri Grubu Acil Yardım ve Satınalma Hizmetleri Grubu Ön Hasar Tespit Grubu Yıkıntıları Kaldırma Hiz.Grubu

6 OLAĞANDIŞI DURUM (ODD):
Rutin sağlık hizmetlerinin yetersiz kaldığı, ek özel uygulamalara gereksinim duyulan tüm durumlar. (Uçak, tren, otobüs gibi büyük kazalar, kimyasal yangınlar, sabotajlar vb.) AFET: İnsanlar için fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar doğuran, normal yaşamı ve insan faaliyetlerini bozarak ya da kesintiye uğratarak toplulukları etkileyen doğal veya insan yapısı kökenli olaylar. (Deprem, sel, kasırga, savaşlar vb.)

7 TANIMLAR OLAY YÖNETİMİ:
Karşılaşılan ODD olay yeri, olay komutası yönetimlerinin koordine edilerek çalıştırılmasıdır. OLAY YERİ YÖNETİMİ: ODD gerçekleştiği bölgede, ekiplerin ve önceliklerin belirlendiği yönetimdir. OLAY KOMUTASI: Olay yeri dışındaki birimler ile koordinasyonunun sağlandığı yönetimdir.

8 DEKONTAMİNASYON SORUMLUSU
OLAY YÖNETİM ŞEMASI KİDEM Kriz İzleme ve Değerlendirme Merkezi OLAY KOMUTANI LOJİSTİK SORUMLUSU OLAY KOMUTASI OLAY YERİ YÖNETİMİ İLK VARAN EKİP DANIŞMAN HEKİM OLAY YERİ YÖNETİCİSİ HASTANE VERİ HAZIRLAMA OLAY YERİ KAYIT OLAY YERİ DESTEK DEKONTAMİNASYON SORUMLUSU

9 OLAY YERİ YÖNETİMİ İLKELERİ
DOĞRU BİLGİ ETKİN GÜVENLİK YETERLİ İLETİŞİM UYGUN TRİAJ Vaka Triajı Müdahale Triajı Nakil Triajı ZAMANINDA NAKİL RİSK KONTROL

10 OLAY YERİ YÖNETİMİ Belirli bir bölgede meydana gelen olaylarda:
çok sayıda yaralı, geniş alan etkilenmiş, yayılma ihtimali yüksek, uzun süreli müdahale, çok sayıda kurum ve görevlinin çalışması gerekir, terör olayı, bölgenin stratejik önemi var ise olay yeri yönetimi oluşturulmalı.

11 OLAY YERİ YÖNETİCİSİ VATANDAŞ ULAŞAN İLK EKİBİN AMİRİ
GÖREVLENDİRİLEN MEMUR KAYMAKAM, VALİ GÖREVLENDİRİLEN BAKAN BAŞBAKAN

12 OLAY YERİ YÖNETİM AŞAMALARI
Olay niteliği Güvenlik şeridi Etkilenen bölge ve kişi sayısı hakkında bilgi edinme KKM’ye bilgilerin iletilmesi ve olası ihtiyaçları bildirme Görev dağılımı Raporlama ve analiz Güvenlik sorumlusu Zarar azaltma timleri ve sorumluları Sağlık organizasyonu Haberleşme sorumlusu Lojistik sorumlusu Basınla ilişkiler sorumlusu Finans sorumlusu

13 OLAYIN NİTELİĞİ Afet Terör Endüstriyel kazalar Büyük kazalar

14 OLAY YERİ Olay yerine ilk giden 112 ambulansının doktoru (doktor yoksa paramedik) olay yeri yöneticisidir. Sağlık Müdürlüğü bölgeye yeni bir Olay Yeri Yöneticisi atayıncaya kadar Olay yeri Yönetimini sürdürür. İlk Ambulans ekibinden sonra gelecek bütün ambulans ekipleri Olay yeri yöneticisinin emri altına girer. Söylediklerine harfiyen uyar.

15 OLAY YERİ YÖNETİCİSİNİN GÖREVLERİ
Olay Yeri Hakkında bilgi alır. Olay yerinin güvenliğini sorgular, gerekli önlemlerin alınmasını sağlar. Diğer kurumlarla (itfaiye, polis/jandarma, sivil savunma vb.) koordinasyonu sağlar. 112 KKM ile devamlı irtibat halinde bulunur. Uygun nitelik ve sayıda sağlık personelini 112 KKM den ister.

16 OLAY YERİ YÖNETİCİSİNİN GÖREVLERİ
Diğer Sağlık Personelleri (112 ambulansları) gelinceye kadar “Hızlı Triaj” yapıp tedavilere başlar. Olay yerinde herhangi bir hasta/yaralı kalmayınca kadar olay yerini terketmez. Çeşitli Sağlık personellerine görevler verip takibini yapar.

17 OLAY YERİ GÜVENLİĞİ Önce kendi güvenliğimiz!...
Çalışılacak bölge mutlaka güvenli hale geldikten sonra çalışılmalıdır.

18 OLAY YERİ GÜVENLİĞİ ??? ??? ???

19 YOL GÜVENLİĞİ AMBULANS Açık Yol Kaza Yeri Güvenli Bölge İTFAİYE Polis

20 BLOKLAMA Acil araçlarının trafik akışını kesmeyecek şekilde engeller ve pozisyonlarla çalışma alanının güvenliğini sağlaması (Sağ ve Sol Bloklama). ‘Sol Blok ‘Sağ Blok’

21 GÖLGELEME Çalışma alanının güvenlik altına alınmasıdır. GÖLGE

22 YÖNLENDİRME Yolun daha az akış olan kısmına doğru yolun daraltılmasıdır.

23 ~10 m ~10 m An intermediate incident is defined as one lasting up to two hours. Similar to the single vehicle fire on shoulder incident, this incident is complicated by a fatality. This requires many more resources and a considerable increase in time to clear the incident. A more further investigation would be required and photos would need to be taken. This would necessitate more police and investigator vehicles on scene. In addition once the investigation on scene was complete the body would need to be properly removed and transported from the scene. To control traffic for this period of time would require increased advance warning and traffic control devices. Note: Further consideration might be required for security and or privacy of the victim. ~50 m ~50 m

24 ~3 m ~10 m ~50 m ~50 m An intermediate incident is defined as one lasting up to two hours. A multiple vehicle accident with entrapment is a significant incident requiring multiple resources and time to mitigate. The incident is complicated by the fact that it takes place in one or more travel lanes of the roadway. This creates greater hazard for the responders and complicates traffic control. Multiple police, fire, and EMS vehicles would be required for such an incident. In the diagram above the 1st and 2nd travel lane are closed. This requires significant advance warning to transition three lanes of traffic into a single lane. ~50 m ~50 m

25 An intermediate incident is defined as one lasting up to two hours.
A multiple vehicle accident adjacent to an intersection poses quite a problem for traffic control. Unlike previous examples on divided roadways, in this incident responders must deal with the threat of traffic from two directions and that of traffic entering the roadway from the cross street. Advance warning must be placed in both directions of the incident. Consideration must be given to vehicles entering the incident from the cross street and those vehicles attempting left turns.

26

27 KAHRAMANLIK YAPMA !!!

28 ETKİLENEN BÖLGE VE KİŞİ SAYISI HAKKINDA BİLGİ EDİNMEK

29 GÜVENLİK Geceleri tüm işaretlemelerin ışıklı biçimde yapılması gerekmektedir. Benchmark 5: At nighttime incidents turn off all sources of vision impairment to approaching vehicles including vehicle headlights and spotlights. Consider the effect on approaching traffic of all emergency lighting. The high intensity lights that are so effective for emergency warning can also be blinding and confusing to approaching traffic in darkness, especially white light. Photo By: Sarah Britain

30 BİLGİ EDİNMEK Olay yerine gidildiğinde öncelikle oradaki güvenlik görevlilerinden (polis, jandarma vb.) olay hakkında (ne zaman oldu, nasıl oldu, olayın oluş şekli, olayın niteliği, ne kadar yaralı olduğu, ölüm olup olmadığı) bilgileri alınmalı, KKM bilgilendirilmeli ve uygun sayıda ve nitelikte sağlık personelinin olay yerine sevki sağlanmalıdır.

31 KKM’YE BİLDİRME VE DESTEK TALEP ETMEK

32 GÖREV DAĞILIMI-1 Güvenlik Sorumlusu
Olay bölgesine olan giriş ve çıkışları kontrol altına almak Diğer ekiplerin güvenliğini sağlamak Delillerin korunmasını sağlamak Patlayıcılar konusunda tedbir almak

33 Zarar Azaltma Timleri ve Sorumluları
GÖREV DAĞILIMI-2 Zarar Azaltma Timleri ve Sorumluları İtfaiye Sivil Savunma Gaz şirketi Elektrik şirketi Su şirketi v.b.

34 Sağlık organizasyonu (Afet ve ODD’larda)
GÖREV DAĞILIMI-3 Sağlık organizasyonu (Afet ve ODD’larda) Olay Yeri Sağlık Yöneticisi Sağlık Lojistik Triaj Alanı Tedavi Alanı Sevk Alanı Ambulans Bekleme Alanı Ölü Toplama Alanı

35 GÖREV DAĞILIMI-4 Haberleşme Sorumlusu
Olay yerinde ekipler arasında haberleşmenin sağlanması Olay yeri – KKM haberleşmesini sağlanması

36 GÖREV DAĞILIMI-5 Lojistik Sorumlusu
Olay yeri ekiplerin gıda, yakıt, aydınlatma, malzeme v.b. ihtiyaçlarının karşılanması Olay yerinde bulunan mağdurların geçici ihtiyaçlarının karşılanması

37 Basınla İlişkiler Sorumlusu
GÖREV DAĞILIMI-6 Basınla İlişkiler Sorumlusu Doğru, tek elden ve kontrollü haber verilmesi Resmi İzinli Personel Harici Kimsenin basına bilgi vermemesi Basın Mensupları ile tartışılmaması ve Kavga Edilmemesi

38 Finans sorumlusu (Afet ve ODD’larda)
GÖREV DAĞILIMI-7 Finans sorumlusu (Afet ve ODD’larda) Operasyonun başarı ile sonuçlanabilmesi için gerekli finansmanın sağlanması ve satın alınması gereken malzemelerin temininden sorumludur.

39 RAPORLAMA VE ANALİZ Olaya müdahale süreci bitince rapor hazırlama
Her olaydan sonra en geç iki sat içinde 112 KKM’ye raporlar yazılarak iletilir. Olayın meydana gelmesi, müdahalenin başarısı ve alınması gereken yeni tedbirler varsa analız edilmesi

40 OLAY YERİ YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN GÜÇLÜKLER-1
Bilgi Eksikliği: İlk anda gelen bilgiler yanlış, eksik ve abartılı olabilir. Ulaşım: Olayın etkisi sonucu özellikle kara ulaşımı güçleşebilir. Olayın Tipi: Deprem, sel, yangın, terörist saldırılar gibi değişik durumlarda 112 ambulans ekiplerinin ve UMKE ekiplerinin operasyon gücü değişir. Haberleşme: Yetersiz haberleşme sistemi görevi güçleştirir.

41 OLAY YERİ YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN GÜÇLÜKLER-2
Olayın Yeri: Kentsel ve kırsal alan, deniz ve dağlık alan gibi coğrafik yapılar 112 ambulans ekiplerinin ve UMKE ekiplerinin görevlerini güçleştirebilir. Hava Şartları: Aşırı sıcak, soğuk, yağmur veya kar çalışan personelin motivasyonunu azaltır ve görevi güçleştirir. Yönetim Zaafı: Çok başlılık, lider eksikliği, hatalı kararlar operasyonun başarısını ve zamanını olumsuz etkiler. Halkın Beklentileri: Özellikle göçük altında kalan kişilerin kurtarılması ve cenazelerin taşınması konularında problem yaşanabilir.

42 OLAY YERİ YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN GÜÇLÜKLER-3
Barınma ve İaşe: Uzun süreli operasyonlarda eldeki stokların tükenmesi ve lojistik desteğin gecikmesi, personelin moralini bozar ve hizmet sunumunda yetersizliklere yol açar. Akaryakıt ve Araç Bakımı: UMKE ekipleri araçlarının bakımını düzenli yaptırmalıdır. Akaryakıt yetersizliği ile araç ve tıbbi cihaz arızaları ekibin devre dışı kalmasına neden olur. Sağlık Sistem Yetersizliği: UMKE ekipleri ve 112 ambulans ekipleri dışındaki sevk noktası olan sağlık kuruluşlarının yetersizliği, olay yeri tedavi alanında yığılmalara yol açar. Basın: Olaya basının yoğun ilgisi çalışmayı güçleştirir.

43 Kaynaklar: 1. Noji EK, Kelen GD. Disaster Medical Services. In: Tintinalli JE, Gabor K, Stapczynski JS. A Compherensive Study Guide: Emergency Medicine. Mc Graw Hill: 2004 : 27-35 2. Hogan DE, Lairet J. Triage. In: Hogan DE, Burstein JL, eds. Disaster Medicine. Philadelphia, PA: Lippincott; 2002:10-15. 3. Castle N. Triage and Transport Decisions After Mass Causality Incidents. Emerg Nurse. 2006;14: 22-25 4. 5. Ashkenazi I, Boris Kessel B, Khashan T, et al. Precision of In-Hospital Triage in Mass- Casualty Incidents after Terror Attacks. Prehopital Disaster Med. 2006; 21:20-23 6. Iserson KV, Moskop JC. Triage in Medicine, Part I: Concept, History, and Types. Ann Emerg Med. 2006; Articles in press. 7. Garner A, Lee A, Harrison K, Schultz CH. Comparative Analysis of Multiple-Casualty Incident Triage Algorithms. Ann Emerg Med. 2001; 38: 8. Sztajnkrycer MD, Baez AA, Luke A. Fast Ultrasound As An Adjunct To Triage Using The START Mass Causality Triage System: A Preliminary Descriptive Study. Prehosp Emerg Care. 2006;10: 9. Subbarao I, Johnson C, Bond WF, Schwid HA, Wasser TE, Deye GA, Burkhart KK. Symptom-based, algorithmic approach for handling the initial encounter with victims of a potential terrorist attack. Prehosp Disast Med. 2005;20:301–308.

44 TEŞEKKÜRLER


"Afetlerde Sağlık Hizmetleri Şube Müdürlüğü" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları