Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Tıp Fakültelerinde Kriz Yönetimi (Artan Öğrenci sayıları) Prof. Dr. Figen Doran Çukurova üniversitesi Tıp Fakültesi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Tıp Fakültelerinde Kriz Yönetimi (Artan Öğrenci sayıları) Prof. Dr. Figen Doran Çukurova üniversitesi Tıp Fakültesi."— Sunum transkripti:

1 Tıp Fakültelerinde Kriz Yönetimi (Artan Öğrenci sayıları) Prof. Dr. Figen Doran Çukurova üniversitesi Tıp Fakültesi

2 Tüm sağlık politikalarının tıp eğitimi ile ilişkilendirilmesi gereği artık tartışılmaz bir görüştür. Tıp Fakülteleri sayısı hızla artmaktadır. Tıp Fakülteleri sayısı hızla artmaktadır. Tıp Fakültesi öğrenci sayısı hızla artmaktadır. Tıp Fakültesi öğrenci sayısı hızla artmaktadır. Tıp Eğitimi Anabilim Dalları üzerinde baskı mevcuttur. Tıp Eğitimi Anabilim Dalları üzerinde baskı mevcuttur. Tam Gün Yasası ile tıp fakültelerinden öğretim üyesi kaybı kaçınılmazdır. Tam Gün Yasası ile tıp fakültelerinden öğretim üyesi kaybı kaçınılmazdır.

3 Tıp Eğitimi sağlık politikaları ile etkileşim içindedir. Sağlık politikaları  Sağlık sistemlerinin belirlenmesi Sağlık politikaları  Sağlık sistemlerinin belirlenmesi Sağlık sistemleri  Tıp eğitim modelleri Sağlık sistemleri  Tıp eğitim modelleri Tıp Eğitim Modelleri  Toplumda değişim  Yeni sağlık politikalarının belirlenmesi  Toplum gereksinmeleri ve ekonomik sistemile ilişkilendirme(gelişmişlik düzeyi ve refahın paylaşılması) Tıp Eğitim Modelleri  Toplumda değişim  Yeni sağlık politikalarının belirlenmesi  Toplum gereksinmeleri ve ekonomik sistemile ilişkilendirme(gelişmişlik düzeyi ve refahın paylaşılması)

4 Sağlık Politikası oluşturmada Öncelikler: Sağlık sistemi ve tıp eğitimi programlarının tasarlanmasında izlenecek akış şeması: Sağlık sistemi ve tıp eğitimi programlarının tasarlanmasında izlenecek akış şeması: Toplum sağlık gereksinimlerinin analizi Toplum sağlık gereksinimlerinin analizi Öncelikli sorunların araştırılması Öncelikli sorunların araştırılması Maliyet etkinliklerinin araştırılması Maliyet etkinliklerinin araştırılması Bunlar temelinde programların geliştirilmesi Bunlar temelinde programların geliştirilmesi

5 Eğitim olanaklarının dikkate alınarak eğitim programının oluşturulması Toplum tabanlı Toplum tabanlı Hastane destekli Hastane destekli Aktif öğrenme süreci Aktif öğrenme süreci Toplumun denetleme ve değerlendirmesi Toplumun denetleme ve değerlendirmesi Eksiklerin saptanması Eksiklerin saptanması Yeni sağlık politikalarının oluşturulması Yeni sağlık politikalarının oluşturulması HİZMET BÜTÜNLÜĞÜ ve SÜREKLİLİK HİZMET BÜTÜNLÜĞÜ ve SÜREKLİLİK

6 Tıp eğitimi alacak öğrenci sayısının belirlenmesi Ülke Nüfusu Ülke Nüfusu Hekim sayısı Hekim sayısı Tıp fakültesi sayısı Tıp fakültesi sayısı Sağlık İnsan Gücü Planlaması Sağlık İnsan Gücü Planlaması

7 Sağlık Bakanlığı Mart 2008 Verileri Ülkemizde bulunan hekim sayısı:103.177 Ülkemizde bulunan hekim sayısı:103.177 100.000 başına düşen hekim sayısı 146.14 100.000 başına düşen hekim sayısı 146.14 Avrupa Birliği üyesi ülkelerde bu rakam 317.7 Avrupa Birliği üyesi ülkelerde bu rakam 317.7 Genel olarak Avrupa’da 338.12 Genel olarak Avrupa’da 338.12

8 Türkiye’de Tıp Fakültesi Sayısı Toplam rakam : 66 Toplam rakam : 66 Öğrenci Alan :55 Öğrenci Alan :55 1.44 Milyon kişiye bir tıp fakültesi(öğrenci alan tıp fakülteleri esas alındığında) 1.44 Milyon kişiye bir tıp fakültesi(öğrenci alan tıp fakülteleri esas alındığında) 1.1 milyon kişiye bir tıp fakültesi( tüm tıp fakülteleri esas alındığında) 1.1 milyon kişiye bir tıp fakültesi( tüm tıp fakülteleri esas alındığında)

9 Hekim sayısı Artışı OECD raporları: Son 15 yılda en hızlı artışı yaşayan ülke OECD raporları: Son 15 yılda en hızlı artışı yaşayan ülke Nüfus başına düşen tıp fakültesi çok yüksek Nüfus başına düşen tıp fakültesi çok yüksek Öğretim üyesi/ öğrenci oranları: Öğretim üyesi/ öğrenci oranları: ‘’Türkiye’de çok fazla sayıda öğretim üyesi var’’ görüşü ‘’Türkiye’de çok fazla sayıda öğretim üyesi var’’ görüşü

10 Türkiye’de Durum Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci (yeni alınan) (yeni alınan) Abant İzzet Baysal 83 75 Abant İzzet Baysal 83 75 Adıyaman --- 30 Adıyaman --- 30 Adnan Menderes 155 120 Adnan Menderes 155 120 Afyon Kocatepe 96 90 Afyon Kocatepe 96 90 Akdeniz 279 200 Akdeniz 279 200 Ankara 446 260 Ankara 446 260 Atatürk 187 150 Atatürk 187 150 Balıkesir 24 40 Balıkesir 24 40 Bozok 9 40 Bozok 9 40 Celal Bayar 175 120 Celal Bayar 175 120 Cumhuriyet 170 150 Cumhuriyet 170 150 Çanakkale 4 60 Çanakkale 4 60

11 Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci (yeni alınan) (yeni alınan) Çukurova 271 210 Çukurova 271 210 Dicle 218 100 Dicle 218 100 Dokuz Eylül 355 220 Dokuz Eylül 355 220 Dumlupınar --- 25 Dumlupınar --- 25 Düzce 93 75 Düzce 93 75 Ege 433 280 Ege 433 280 Erciyes 243 300 Erciyes 243 300 Erzincan --- 20 Erzincan --- 20 Esk. Osmangazi 215 150 Esk. Osmangazi 215 150 Fırat 151 100 Fırat 151 100 Gazi 397 300 Gazi 397 300 Gaziantep 182 150 Gaziantep 182 150

12 Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci (yeni alınan) (yeni alınan) Gazi Osman Paşa 90 40 Gazi Osman Paşa 90 40 Giresun 4 20 Giresun 4 20 Hacettepe(İng+Türk) 458 290 Hacettepe(İng+Türk) 458 290 Kastamonu --- 40 Kastamonu --- 40 Harran 74 60 Harran 74 60 İnönü 181 120 İnönü 181 120 İstanbul(Cerrah+ İst) 976 725 İstanbul(Cerrah+ İst) 976 725 Kafkas 22 20 Kafkas 22 20 Kahraman Maraş 70 40 Kahraman Maraş 70 40 KTÜ 190 175 KTÜ 190 175 Kırıkkale 108 8 Kırıkkale 108 8 Kocaeli 204 108 Kocaeli 204 108

13 Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci (yeni alınan) (yeni alınan) Marmara 212 125 Marmara 212 125 Mersin 179 150 Mersin 179 150 Muğla 11 --- Muğla 11 --- M.Kemal 95 100 M.Kemal 95 100 N. Kemal 29 30 N. Kemal 29 30 19 Mayıs 281 150 19 Mayıs 281 150 Ordu 2 --- Ordu 2 --- Pamukkale 189 110 Pamukkale 189 110 Rize 58 50 Rize 58 50 Sakarya --- 25 Sakarya --- 25 Selçuk 285 100 Selçuk 285 100 Meram 170 Meram 170 S. Demirel 160 150 S. Demirel 160 150 Trakya 188 150 Trakya 188 150

14 Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci (yeni alınan) (yeni alınan) Uludağ 254 215 Uludağ 254 215 Yüzüncü Yıl 106 70 Yüzüncü Yıl 106 70 Zonguldak 125 80 Zonguldak 125 80 TOPLAM 8786 6760 TOPLAM 8786 6760 6760x6=40.560 40.560-175=40485 6760x6=40.560 40.560-175=40485 40.485:8781=4.5 40.485:8781=4.5

15 Dünya’da Öğretim üyesi/Tıp Öğrencisi Oranları Ülkeler arası, aynı ülkede fakülteler arası değişiklikler Ülkeler arası, aynı ülkede fakülteler arası değişiklikler Afrika 5.42 Afrika 5.42 Amerika 2.50 Amerika 2.50 Avrupa 3.31 Avrupa 3.31 Güneydoğu Asya 2.42 Güneydoğu Asya 2.42 Batı Pasifik 1.96 Batı Pasifik 1.96 Ülkemiz(öğrenci sayısı artışından önce 3.6) Ülkemiz(öğrenci sayısı artışından önce 3.6) Dünya ortalaması 2.72 Dünya ortalaması 2.72

16 Bazı tıp fakültelerinde 2008 yılında öğrenci sayısı artış oranları Abant İzzet Baysal %24 Abant İzzet Baysal %24 Adnan Menderes %25 Adnan Menderes %25 Akdeniz %17 Akdeniz %17 Ankara %10 Ankara %10 Atatürk %20 Atatürk %20 Çanakkale %32 Çanakkale %32 Çukurova %42 Çukurova %42 Dokuz Eylül %43 Dokuz Eylül %43 Erciyes %39 Erciyes %39 Esk. Osmangazi %25 Gazi %50 Esk. Osmangazi %25 Gazi %50

17 Bazı tıp fakültelerinde 2008 yılında öğrenci sayısı artış oranları Gaziantep %49 Gaziantep %49 Hacettepe(Türkçe) %49 Hacettepe(Türkçe) %49 Hacettepe(İng) %39 Hacettepe(İng) %39 İnönü %50 İnönü %50 Cerrahpaşa %22 Cerrahpaşa %22 İstanbul Tıp %12 İstanbul Tıp %12 KTÜ %70 KTÜ %70 Kırıkkale %19 Kırıkkale %19 Mersin %67 Mersin %67 19 Mayıs %25 19 Mayıs %25 Pamukkale %20 Pamukkale %20

18 Bazı tıp fakültelerinde 2008 yılında öğrenci sayısı artış oranları Selçuk Meram %59 Selçuk Meram %59 Selçuklu Tıp %50 Selçuklu Tıp %50 Süleyman Demirel %25 Süleyman Demirel %25 Trakya %63 Trakya %63 Uludağ %17 Uludağ %17 Yüzüncü Yıl %16 Yüzüncü Yıl %16 Zonguldak %38 Zonguldak %38

19 Dünyada Tıp Fakültesi Sayıları İngiltere  2.54 milyon kişiye bir tıp fak. İngiltere  2.54 milyon kişiye bir tıp fak. Kanada  1.91 milyon kişiye bir tıp fak Kanada  1.91 milyon kişiye bir tıp fak Japonya  1.57 milyon kişiye bir tıp fak Japonya  1.57 milyon kişiye bir tıp fak ABD  2.16 milyon kişiye bir tıp fak ABD  2.16 milyon kişiye bir tıp fak Afrika  9.09 milyon kişiye bir tıp fak Afrika  9.09 milyon kişiye bir tıp fak

20 Brezilya Örneği Brezilya Örneği 1960: Tıp fakültesi sayısı 30 1960: Tıp fakültesi sayısı 30 1988 Tıp fakültesi sayısı 78 1988 Tıp fakültesi sayısı 78 2004 Tıp fakültesi sayısı 112 2004 Tıp fakültesi sayısı 112 Bu yıllar arasında sağlık göstergelerinde hiçbir düzelme olmamış Bu yıllar arasında sağlık göstergelerinde hiçbir düzelme olmamış

21 Hindistan örneği: Hindistan örneği: 258 tıp okulu var. 258 tıp okulu var. Yılda 27.676 mezun veriyor. Yılda 27.676 mezun veriyor. Bunların 1/3’ü çalışmak için yurt dışına gidiyor, geri dönmüyor. Bunların 1/3’ü çalışmak için yurt dışına gidiyor, geri dönmüyor. Ülkenin sağlık göstergeleri bozuk. Ülkenin sağlık göstergeleri bozuk.

22 Sorun, hekim sayısı değil bölgeler arası dengesizliklerdir. Ayrıca tıp fakültesi öğretim üyelerinin ders yükü yalnızca tıp fakülteleri ile sınırlı değildir. Ayrıca tıp fakültesi öğretim üyelerinin ders yükü yalnızca tıp fakülteleri ile sınırlı değildir. Örn: Çukurova Tıp Fak. de: Örn: Çukurova Tıp Fak. de: Anatomi 1083 saat, histoloji 206 saat, fizyoloji 606 saat, radyodiagnostik 1303 saat, biyoistatistik 448 saat, farmakoloji 392 saat, acil tıp 506 saat fakülte dışında yıllık ders yüküne sahiptir. Anatomi 1083 saat, histoloji 206 saat, fizyoloji 606 saat, radyodiagnostik 1303 saat, biyoistatistik 448 saat, farmakoloji 392 saat, acil tıp 506 saat fakülte dışında yıllık ders yüküne sahiptir.

23 Öğrenci sayısı artarken öğretim üyesi sayısı giderek azalıyor! 2001-2002 Tıp fakültesi sayısı 40 2001-2002 Tıp fakültesi sayısı 40 Yeni öğrenci sayısı 4800 Yeni öğrenci sayısı 4800 Toplam öğrenci sayısı 31.700 Toplam öğrenci sayısı 31.700 mezun öğrenci sayısı 4700 mezun öğrenci sayısı 4700 Öğretim üyesi sayısı 6700 Öğretim üyesi sayısı 6700

24 2005-2006 Tıp fakültesi sayısı 46 Tıp fakültesi sayısı 46 Yeni öğrenci sayısı 4900 Yeni öğrenci sayısı 4900 Toplam öğrenci sayısı 32.900 Toplam öğrenci sayısı 32.900 mezun öğrenci sayısı 4500 mezun öğrenci sayısı 4500 Öğretim üyesi sayısı 8090 Öğretim üyesi sayısı 8090

25 Öğretim Üyesi Sayısı Azalıyor! 2006-2007 Tıp Fak sayısı 47, 2006-2007 Tıp Fak sayısı 47, yeni öğrenci sayısı 5.100 yeni öğrenci sayısı 5.100 Toplam öğrenci sayısı 33.500 Toplam öğrenci sayısı 33.500 Mezun öğrenci sayısı 4800 Mezun öğrenci sayısı 4800

26 2007-2008 Tıp fakültesi sayısı 49 Tıp fakültesi sayısı 49 Yeni öğrenci sayısı 4700 Yeni öğrenci sayısı 4700 Toplam öğrenci sayısı 33.700 Toplam öğrenci sayısı 33.700 mezun öğrenci sayısı 5200 mezun öğrenci sayısı 5200 Öğretim üyesi sayısı 9238 Öğretim üyesi sayısı 9238

27 2008-2009 Tıp fakültesi sayısı 56 Tıp fakültesi sayısı 56 Yeni öğrenci sayısı 6600 Yeni öğrenci sayısı 6600 Toplam öğrenci sayısı 35000 Toplam öğrenci sayısı 35000 mezun öğrenci sayısı 5200 mezun öğrenci sayısı 5200 Öğretim üyesi sayısı 9216 Öğretim üyesi sayısı 9216

28 Eğitimde Standardizasyon Çalışmaları Tüm dünya çapında 6milyon doktor 6 milyar hasta üzerinde hizmet yapıyor. Tüm dünya çapında 6milyon doktor 6 milyar hasta üzerinde hizmet yapıyor. Tüm dünya’da 1800 tıp fakültesi mevcut. Tüm dünya’da 1800 tıp fakültesi mevcut. Globalizasyon tıp eğitiminde standardizasyonu forse etmektedir. Globalizasyon tıp eğitiminde standardizasyonu forse etmektedir. Örneğin 2010’da New York İnternasyonel Tıp Eğitimi Enstitüsü’ne bağlı Çekirdek komite, bilgi, klinik beceri, profesyonel yaklaşım,davranış ve etik parametrelerinde tıp mezunlarının Dünya’da farklı ülkelerdeki durumlarını saptamaya çalıştı. Örneğin 2010’da New York İnternasyonel Tıp Eğitimi Enstitüsü’ne bağlı Çekirdek komite, bilgi, klinik beceri, profesyonel yaklaşım,davranış ve etik parametrelerinde tıp mezunlarının Dünya’da farklı ülkelerdeki durumlarını saptamaya çalıştı.

29 Global minimum essential requirements in medical education Institute for International Medical Education Dünya’daki 14uluslararası organizasyon görev aldı. Dünya’daki 14uluslararası organizasyon görev aldı. 7 Ayrı alanda 60 öğrenim çıktısı üzerinde yoğunlaşıldı. 7 Ayrı alanda 60 öğrenim çıktısı üzerinde yoğunlaşıldı. Eksiklikleri tanımlama ve tamamlama yoluna gidildi. Eksiklikleri tanımlama ve tamamlama yoluna gidildi. TIP EĞİTİMİNDE KALİTE TIP EĞİTİMİNDE KALİTE

30 Öğretim üyelerinin sayıları yüksek mi? Norm Kadro Belirlemeleri Norm Kadro Belirlemeleri İşanalizi İşanalizi İşin unsurları İşin unsurları İş için kullanılan makine, araç, gereç İş için kullanılan makine, araç, gereç İşin çeşitli faktörler bakımından durumunun değerlendirilmesi İşin çeşitli faktörler bakımından durumunun değerlendirilmesi Diğer işlerden ayrıcalığının değerlendirilmesi Diğer işlerden ayrıcalığının değerlendirilmesi

31 Tıp Fakültelerinde Öğrenci Sayılarının Arttırılması Yaklaşım tek yönlüdür Yaklaşım tek yönlüdür Tıp Fakültelerinin özgün yapıları gözönüne alınmamıştır. Tıp Fakültelerinin özgün yapıları gözönüne alınmamıştır. Hekim kalitesinin korunması olanaksızlaşmıştır. Hekim kalitesinin korunması olanaksızlaşmıştır. Tıp fakültelerinin araştırma ve eğitim performansları değerlendirilmemiştir. Tıp fakültelerinin araştırma ve eğitim performansları değerlendirilmemiştir. Tıpta uzmanlık eğitimi eğitsel aktivitelerin dışına çekilmiştir. Tıpta uzmanlık eğitimi eğitsel aktivitelerin dışına çekilmiştir. Koçluk eğitimi yapılamaz hale getirilmiştir. Koçluk eğitimi yapılamaz hale getirilmiştir.

32 Tıp Fakültelerinde Son Durum 2008: Tıp Fakültelerinin 2008: Tıp Fakültelerinin %52’si sistem temelli karma eğitim uygulamaktadır. %52’si sistem temelli karma eğitim uygulamaktadır. %8’i öğrenci merkezli probleme dayalı eğitim modelini uygulamaktadır. %8’i öğrenci merkezli probleme dayalı eğitim modelini uygulamaktadır. %10’u eğitici merkezli disiplin temelli eğitim uygulamaktadır. %10’u eğitici merkezli disiplin temelli eğitim uygulamaktadır. %22’si eğitici merkezli sistem temelli eğitim uygulamaktadır. %22’si eğitici merkezli sistem temelli eğitim uygulamaktadır. %8’i disiplin temelli karma eğitim yapmaktadır. %8’i disiplin temelli karma eğitim yapmaktadır.

33 Tıp Fakültelerinde Son Durum Tıp Fakültelerinde Öğrenci Merkezli Eğitim: Tıp Fakültelerinde Öğrenci Merkezli Eğitim: 2006’dan 2008 yılına kadar %15 artmıştır. 2006’dan 2008 yılına kadar %15 artmıştır. Eğitim modelinde öğrenci merkezli eğitime doğru eğilim mevcuttur. Eğitim modelinde öğrenci merkezli eğitime doğru eğilim mevcuttur. Tıp Fakültesi sayısı bakımından Avrupa’da ilk, Dünya’da 12. sırada Türkiye yer almaktadır. Tıp Fakültesi sayısı bakımından Avrupa’da ilk, Dünya’da 12. sırada Türkiye yer almaktadır.

34 Dünya’da durum nasıl? Bölge Tıp Fak.Sayı Nüfus 1 Milyon nüfusa düşen tıp fak Bölge Tıp Fak.Sayı Nüfus 1 Milyon nüfusa düşen tıp fak Afrika 127 873 0.15 Afrika 127 873 0.15 Asya 860 3868 0.22 Asya 860 3868 0.22 Avrupa 394 729 0.54 Avrupa 394 729 0.54 K.Amerika 313 508 0.62 K.Amerika 313 508 0.62 G.Amerika 218 366 0.60 G.Amerika 218 366 0.60 Okyanus 23 32 0.72 Okyanus 23 32 0.72 Dünya 1935 6376 0.30 Dünya 1935 6376 0.30 TÜRKİYE 66 70.6 0.94 TÜRKİYE 66 70.6 0.94

35 Türkiye’nin Hekim Gereksinimi TTB Füsun Sayek Raporu 2008 TTB Füsun Sayek Raporu 2008 109.000 109.000 Mevcut Hekim Sayısı Mevcut Hekim Sayısı (Sağlık Bakanlığı YÖK Raporu 2008) (Sağlık Bakanlığı YÖK Raporu 2008) 103.000 103.000

36 Teşekkürler…. Teşekkürler….


"Tıp Fakültelerinde Kriz Yönetimi (Artan Öğrenci sayıları) Prof. Dr. Figen Doran Çukurova üniversitesi Tıp Fakültesi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları