Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Tıp Fakültelerinde Kriz Yönetimi (Artan Öğrenci sayıları) Prof. Dr. Figen Doran Çukurova üniversitesi Tıp Fakültesi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Tıp Fakültelerinde Kriz Yönetimi (Artan Öğrenci sayıları) Prof. Dr. Figen Doran Çukurova üniversitesi Tıp Fakültesi."— Sunum transkripti:

1 Tıp Fakültelerinde Kriz Yönetimi (Artan Öğrenci sayıları) Prof. Dr. Figen Doran Çukurova üniversitesi Tıp Fakültesi

2 Tüm sağlık politikalarının tıp eğitimi ile ilişkilendirilmesi gereği artık tartışılmaz bir görüştür. Tıp Fakülteleri sayısı hızla artmaktadır. Tıp Fakülteleri sayısı hızla artmaktadır. Tıp Fakültesi öğrenci sayısı hızla artmaktadır. Tıp Fakültesi öğrenci sayısı hızla artmaktadır. Tıp Eğitimi Anabilim Dalları üzerinde baskı mevcuttur. Tıp Eğitimi Anabilim Dalları üzerinde baskı mevcuttur. Tam Gün Yasası ile tıp fakültelerinden öğretim üyesi kaybı kaçınılmazdır. Tam Gün Yasası ile tıp fakültelerinden öğretim üyesi kaybı kaçınılmazdır.

3 Tıp Eğitimi sağlık politikaları ile etkileşim içindedir. Sağlık politikaları  Sağlık sistemlerinin belirlenmesi Sağlık politikaları  Sağlık sistemlerinin belirlenmesi Sağlık sistemleri  Tıp eğitim modelleri Sağlık sistemleri  Tıp eğitim modelleri Tıp Eğitim Modelleri  Toplumda değişim  Yeni sağlık politikalarının belirlenmesi  Toplum gereksinmeleri ve ekonomik sistemile ilişkilendirme(gelişmişlik düzeyi ve refahın paylaşılması) Tıp Eğitim Modelleri  Toplumda değişim  Yeni sağlık politikalarının belirlenmesi  Toplum gereksinmeleri ve ekonomik sistemile ilişkilendirme(gelişmişlik düzeyi ve refahın paylaşılması)

4 Sağlık Politikası oluşturmada Öncelikler: Sağlık sistemi ve tıp eğitimi programlarının tasarlanmasında izlenecek akış şeması: Sağlık sistemi ve tıp eğitimi programlarının tasarlanmasında izlenecek akış şeması: Toplum sağlık gereksinimlerinin analizi Toplum sağlık gereksinimlerinin analizi Öncelikli sorunların araştırılması Öncelikli sorunların araştırılması Maliyet etkinliklerinin araştırılması Maliyet etkinliklerinin araştırılması Bunlar temelinde programların geliştirilmesi Bunlar temelinde programların geliştirilmesi

5 Eğitim olanaklarının dikkate alınarak eğitim programının oluşturulması Toplum tabanlı Toplum tabanlı Hastane destekli Hastane destekli Aktif öğrenme süreci Aktif öğrenme süreci Toplumun denetleme ve değerlendirmesi Toplumun denetleme ve değerlendirmesi Eksiklerin saptanması Eksiklerin saptanması Yeni sağlık politikalarının oluşturulması Yeni sağlık politikalarının oluşturulması HİZMET BÜTÜNLÜĞÜ ve SÜREKLİLİK HİZMET BÜTÜNLÜĞÜ ve SÜREKLİLİK

6 Tıp eğitimi alacak öğrenci sayısının belirlenmesi Ülke Nüfusu Ülke Nüfusu Hekim sayısı Hekim sayısı Tıp fakültesi sayısı Tıp fakültesi sayısı Sağlık İnsan Gücü Planlaması Sağlık İnsan Gücü Planlaması

7 Sağlık Bakanlığı Mart 2008 Verileri Ülkemizde bulunan hekim sayısı: Ülkemizde bulunan hekim sayısı: başına düşen hekim sayısı başına düşen hekim sayısı Avrupa Birliği üyesi ülkelerde bu rakam Avrupa Birliği üyesi ülkelerde bu rakam Genel olarak Avrupa’da Genel olarak Avrupa’da

8 Türkiye’de Tıp Fakültesi Sayısı Toplam rakam : 66 Toplam rakam : 66 Öğrenci Alan :55 Öğrenci Alan : Milyon kişiye bir tıp fakültesi(öğrenci alan tıp fakülteleri esas alındığında) 1.44 Milyon kişiye bir tıp fakültesi(öğrenci alan tıp fakülteleri esas alındığında) 1.1 milyon kişiye bir tıp fakültesi( tüm tıp fakülteleri esas alındığında) 1.1 milyon kişiye bir tıp fakültesi( tüm tıp fakülteleri esas alındığında)

9 Hekim sayısı Artışı OECD raporları: Son 15 yılda en hızlı artışı yaşayan ülke OECD raporları: Son 15 yılda en hızlı artışı yaşayan ülke Nüfus başına düşen tıp fakültesi çok yüksek Nüfus başına düşen tıp fakültesi çok yüksek Öğretim üyesi/ öğrenci oranları: Öğretim üyesi/ öğrenci oranları: ‘’Türkiye’de çok fazla sayıda öğretim üyesi var’’ görüşü ‘’Türkiye’de çok fazla sayıda öğretim üyesi var’’ görüşü

10 Türkiye’de Durum Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci (yeni alınan) (yeni alınan) Abant İzzet Baysal Abant İzzet Baysal Adıyaman Adıyaman Adnan Menderes Adnan Menderes Afyon Kocatepe Afyon Kocatepe Akdeniz Akdeniz Ankara Ankara Atatürk Atatürk Balıkesir Balıkesir Bozok 9 40 Bozok 9 40 Celal Bayar Celal Bayar Cumhuriyet Cumhuriyet Çanakkale 4 60 Çanakkale 4 60

11 Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci (yeni alınan) (yeni alınan) Çukurova Çukurova Dicle Dicle Dokuz Eylül Dokuz Eylül Dumlupınar Dumlupınar Düzce Düzce Ege Ege Erciyes Erciyes Erzincan Erzincan Esk. Osmangazi Esk. Osmangazi Fırat Fırat Gazi Gazi Gaziantep Gaziantep

12 Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci (yeni alınan) (yeni alınan) Gazi Osman Paşa Gazi Osman Paşa Giresun 4 20 Giresun 4 20 Hacettepe(İng+Türk) Hacettepe(İng+Türk) Kastamonu Kastamonu Harran Harran İnönü İnönü İstanbul(Cerrah+ İst) İstanbul(Cerrah+ İst) Kafkas Kafkas Kahraman Maraş Kahraman Maraş KTÜ KTÜ Kırıkkale Kırıkkale Kocaeli Kocaeli

13 Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci (yeni alınan) (yeni alınan) Marmara Marmara Mersin Mersin Muğla Muğla M.Kemal M.Kemal N. Kemal N. Kemal Mayıs Mayıs Ordu Ordu Pamukkale Pamukkale Rize Rize Sakarya Sakarya Selçuk Selçuk Meram 170 Meram 170 S. Demirel S. Demirel Trakya Trakya

14 Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci Tıp Fakültesi Öğretim üye Öğrenci (yeni alınan) (yeni alınan) Uludağ Uludağ Yüzüncü Yıl Yüzüncü Yıl Zonguldak Zonguldak TOPLAM TOPLAM x6= = x6= = :8781= :8781=4.5

15 Dünya’da Öğretim üyesi/Tıp Öğrencisi Oranları Ülkeler arası, aynı ülkede fakülteler arası değişiklikler Ülkeler arası, aynı ülkede fakülteler arası değişiklikler Afrika 5.42 Afrika 5.42 Amerika 2.50 Amerika 2.50 Avrupa 3.31 Avrupa 3.31 Güneydoğu Asya 2.42 Güneydoğu Asya 2.42 Batı Pasifik 1.96 Batı Pasifik 1.96 Ülkemiz(öğrenci sayısı artışından önce 3.6) Ülkemiz(öğrenci sayısı artışından önce 3.6) Dünya ortalaması 2.72 Dünya ortalaması 2.72

16 Bazı tıp fakültelerinde 2008 yılında öğrenci sayısı artış oranları Abant İzzet Baysal %24 Abant İzzet Baysal %24 Adnan Menderes %25 Adnan Menderes %25 Akdeniz %17 Akdeniz %17 Ankara %10 Ankara %10 Atatürk %20 Atatürk %20 Çanakkale %32 Çanakkale %32 Çukurova %42 Çukurova %42 Dokuz Eylül %43 Dokuz Eylül %43 Erciyes %39 Erciyes %39 Esk. Osmangazi %25 Gazi %50 Esk. Osmangazi %25 Gazi %50

17 Bazı tıp fakültelerinde 2008 yılında öğrenci sayısı artış oranları Gaziantep %49 Gaziantep %49 Hacettepe(Türkçe) %49 Hacettepe(Türkçe) %49 Hacettepe(İng) %39 Hacettepe(İng) %39 İnönü %50 İnönü %50 Cerrahpaşa %22 Cerrahpaşa %22 İstanbul Tıp %12 İstanbul Tıp %12 KTÜ %70 KTÜ %70 Kırıkkale %19 Kırıkkale %19 Mersin %67 Mersin %67 19 Mayıs %25 19 Mayıs %25 Pamukkale %20 Pamukkale %20

18 Bazı tıp fakültelerinde 2008 yılında öğrenci sayısı artış oranları Selçuk Meram %59 Selçuk Meram %59 Selçuklu Tıp %50 Selçuklu Tıp %50 Süleyman Demirel %25 Süleyman Demirel %25 Trakya %63 Trakya %63 Uludağ %17 Uludağ %17 Yüzüncü Yıl %16 Yüzüncü Yıl %16 Zonguldak %38 Zonguldak %38

19 Dünyada Tıp Fakültesi Sayıları İngiltere  2.54 milyon kişiye bir tıp fak. İngiltere  2.54 milyon kişiye bir tıp fak. Kanada  1.91 milyon kişiye bir tıp fak Kanada  1.91 milyon kişiye bir tıp fak Japonya  1.57 milyon kişiye bir tıp fak Japonya  1.57 milyon kişiye bir tıp fak ABD  2.16 milyon kişiye bir tıp fak ABD  2.16 milyon kişiye bir tıp fak Afrika  9.09 milyon kişiye bir tıp fak Afrika  9.09 milyon kişiye bir tıp fak

20 Brezilya Örneği Brezilya Örneği 1960: Tıp fakültesi sayısı : Tıp fakültesi sayısı Tıp fakültesi sayısı Tıp fakültesi sayısı Tıp fakültesi sayısı Tıp fakültesi sayısı 112 Bu yıllar arasında sağlık göstergelerinde hiçbir düzelme olmamış Bu yıllar arasında sağlık göstergelerinde hiçbir düzelme olmamış

21 Hindistan örneği: Hindistan örneği: 258 tıp okulu var. 258 tıp okulu var. Yılda mezun veriyor. Yılda mezun veriyor. Bunların 1/3’ü çalışmak için yurt dışına gidiyor, geri dönmüyor. Bunların 1/3’ü çalışmak için yurt dışına gidiyor, geri dönmüyor. Ülkenin sağlık göstergeleri bozuk. Ülkenin sağlık göstergeleri bozuk.

22 Sorun, hekim sayısı değil bölgeler arası dengesizliklerdir. Ayrıca tıp fakültesi öğretim üyelerinin ders yükü yalnızca tıp fakülteleri ile sınırlı değildir. Ayrıca tıp fakültesi öğretim üyelerinin ders yükü yalnızca tıp fakülteleri ile sınırlı değildir. Örn: Çukurova Tıp Fak. de: Örn: Çukurova Tıp Fak. de: Anatomi 1083 saat, histoloji 206 saat, fizyoloji 606 saat, radyodiagnostik 1303 saat, biyoistatistik 448 saat, farmakoloji 392 saat, acil tıp 506 saat fakülte dışında yıllık ders yüküne sahiptir. Anatomi 1083 saat, histoloji 206 saat, fizyoloji 606 saat, radyodiagnostik 1303 saat, biyoistatistik 448 saat, farmakoloji 392 saat, acil tıp 506 saat fakülte dışında yıllık ders yüküne sahiptir.

23 Öğrenci sayısı artarken öğretim üyesi sayısı giderek azalıyor! Tıp fakültesi sayısı Tıp fakültesi sayısı 40 Yeni öğrenci sayısı 4800 Yeni öğrenci sayısı 4800 Toplam öğrenci sayısı Toplam öğrenci sayısı mezun öğrenci sayısı 4700 mezun öğrenci sayısı 4700 Öğretim üyesi sayısı 6700 Öğretim üyesi sayısı 6700

24 Tıp fakültesi sayısı 46 Tıp fakültesi sayısı 46 Yeni öğrenci sayısı 4900 Yeni öğrenci sayısı 4900 Toplam öğrenci sayısı Toplam öğrenci sayısı mezun öğrenci sayısı 4500 mezun öğrenci sayısı 4500 Öğretim üyesi sayısı 8090 Öğretim üyesi sayısı 8090

25 Öğretim Üyesi Sayısı Azalıyor! Tıp Fak sayısı 47, Tıp Fak sayısı 47, yeni öğrenci sayısı yeni öğrenci sayısı Toplam öğrenci sayısı Toplam öğrenci sayısı Mezun öğrenci sayısı 4800 Mezun öğrenci sayısı 4800

26 Tıp fakültesi sayısı 49 Tıp fakültesi sayısı 49 Yeni öğrenci sayısı 4700 Yeni öğrenci sayısı 4700 Toplam öğrenci sayısı Toplam öğrenci sayısı mezun öğrenci sayısı 5200 mezun öğrenci sayısı 5200 Öğretim üyesi sayısı 9238 Öğretim üyesi sayısı 9238

27 Tıp fakültesi sayısı 56 Tıp fakültesi sayısı 56 Yeni öğrenci sayısı 6600 Yeni öğrenci sayısı 6600 Toplam öğrenci sayısı Toplam öğrenci sayısı mezun öğrenci sayısı 5200 mezun öğrenci sayısı 5200 Öğretim üyesi sayısı 9216 Öğretim üyesi sayısı 9216

28 Eğitimde Standardizasyon Çalışmaları Tüm dünya çapında 6milyon doktor 6 milyar hasta üzerinde hizmet yapıyor. Tüm dünya çapında 6milyon doktor 6 milyar hasta üzerinde hizmet yapıyor. Tüm dünya’da 1800 tıp fakültesi mevcut. Tüm dünya’da 1800 tıp fakültesi mevcut. Globalizasyon tıp eğitiminde standardizasyonu forse etmektedir. Globalizasyon tıp eğitiminde standardizasyonu forse etmektedir. Örneğin 2010’da New York İnternasyonel Tıp Eğitimi Enstitüsü’ne bağlı Çekirdek komite, bilgi, klinik beceri, profesyonel yaklaşım,davranış ve etik parametrelerinde tıp mezunlarının Dünya’da farklı ülkelerdeki durumlarını saptamaya çalıştı. Örneğin 2010’da New York İnternasyonel Tıp Eğitimi Enstitüsü’ne bağlı Çekirdek komite, bilgi, klinik beceri, profesyonel yaklaşım,davranış ve etik parametrelerinde tıp mezunlarının Dünya’da farklı ülkelerdeki durumlarını saptamaya çalıştı.

29 Global minimum essential requirements in medical education Institute for International Medical Education Dünya’daki 14uluslararası organizasyon görev aldı. Dünya’daki 14uluslararası organizasyon görev aldı. 7 Ayrı alanda 60 öğrenim çıktısı üzerinde yoğunlaşıldı. 7 Ayrı alanda 60 öğrenim çıktısı üzerinde yoğunlaşıldı. Eksiklikleri tanımlama ve tamamlama yoluna gidildi. Eksiklikleri tanımlama ve tamamlama yoluna gidildi. TIP EĞİTİMİNDE KALİTE TIP EĞİTİMİNDE KALİTE

30 Öğretim üyelerinin sayıları yüksek mi? Norm Kadro Belirlemeleri Norm Kadro Belirlemeleri İşanalizi İşanalizi İşin unsurları İşin unsurları İş için kullanılan makine, araç, gereç İş için kullanılan makine, araç, gereç İşin çeşitli faktörler bakımından durumunun değerlendirilmesi İşin çeşitli faktörler bakımından durumunun değerlendirilmesi Diğer işlerden ayrıcalığının değerlendirilmesi Diğer işlerden ayrıcalığının değerlendirilmesi

31 Tıp Fakültelerinde Öğrenci Sayılarının Arttırılması Yaklaşım tek yönlüdür Yaklaşım tek yönlüdür Tıp Fakültelerinin özgün yapıları gözönüne alınmamıştır. Tıp Fakültelerinin özgün yapıları gözönüne alınmamıştır. Hekim kalitesinin korunması olanaksızlaşmıştır. Hekim kalitesinin korunması olanaksızlaşmıştır. Tıp fakültelerinin araştırma ve eğitim performansları değerlendirilmemiştir. Tıp fakültelerinin araştırma ve eğitim performansları değerlendirilmemiştir. Tıpta uzmanlık eğitimi eğitsel aktivitelerin dışına çekilmiştir. Tıpta uzmanlık eğitimi eğitsel aktivitelerin dışına çekilmiştir. Koçluk eğitimi yapılamaz hale getirilmiştir. Koçluk eğitimi yapılamaz hale getirilmiştir.

32 Tıp Fakültelerinde Son Durum 2008: Tıp Fakültelerinin 2008: Tıp Fakültelerinin %52’si sistem temelli karma eğitim uygulamaktadır. %52’si sistem temelli karma eğitim uygulamaktadır. %8’i öğrenci merkezli probleme dayalı eğitim modelini uygulamaktadır. %8’i öğrenci merkezli probleme dayalı eğitim modelini uygulamaktadır. %10’u eğitici merkezli disiplin temelli eğitim uygulamaktadır. %10’u eğitici merkezli disiplin temelli eğitim uygulamaktadır. %22’si eğitici merkezli sistem temelli eğitim uygulamaktadır. %22’si eğitici merkezli sistem temelli eğitim uygulamaktadır. %8’i disiplin temelli karma eğitim yapmaktadır. %8’i disiplin temelli karma eğitim yapmaktadır.

33 Tıp Fakültelerinde Son Durum Tıp Fakültelerinde Öğrenci Merkezli Eğitim: Tıp Fakültelerinde Öğrenci Merkezli Eğitim: 2006’dan 2008 yılına kadar %15 artmıştır. 2006’dan 2008 yılına kadar %15 artmıştır. Eğitim modelinde öğrenci merkezli eğitime doğru eğilim mevcuttur. Eğitim modelinde öğrenci merkezli eğitime doğru eğilim mevcuttur. Tıp Fakültesi sayısı bakımından Avrupa’da ilk, Dünya’da 12. sırada Türkiye yer almaktadır. Tıp Fakültesi sayısı bakımından Avrupa’da ilk, Dünya’da 12. sırada Türkiye yer almaktadır.

34 Dünya’da durum nasıl? Bölge Tıp Fak.Sayı Nüfus 1 Milyon nüfusa düşen tıp fak Bölge Tıp Fak.Sayı Nüfus 1 Milyon nüfusa düşen tıp fak Afrika Afrika Asya Asya Avrupa Avrupa K.Amerika K.Amerika G.Amerika G.Amerika Okyanus Okyanus Dünya Dünya TÜRKİYE TÜRKİYE

35 Türkiye’nin Hekim Gereksinimi TTB Füsun Sayek Raporu 2008 TTB Füsun Sayek Raporu Mevcut Hekim Sayısı Mevcut Hekim Sayısı (Sağlık Bakanlığı YÖK Raporu 2008) (Sağlık Bakanlığı YÖK Raporu 2008)

36 Teşekkürler…. Teşekkürler….


"Tıp Fakültelerinde Kriz Yönetimi (Artan Öğrenci sayıları) Prof. Dr. Figen Doran Çukurova üniversitesi Tıp Fakültesi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları