Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 SOI 111 İLETİŞİM Yrd. Doç. Dr. Abdullah KARAKAYA Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Safranbolu Meslek Yüksek Okulu.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 SOI 111 İLETİŞİM Yrd. Doç. Dr. Abdullah KARAKAYA Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Safranbolu Meslek Yüksek Okulu."— Sunum transkripti:

1 1 SOI 111 İLETİŞİM Yrd. Doç. Dr. Abdullah KARAKAYA Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Safranbolu Meslek Yüksek Okulu

2 2 SUNU PLANI ( Öğretim Yılı) SUNU PLANI ( Öğretim Yılı) 1. İLETİŞİM KAVRAMI 1.1. İletişimin Tanımı ve Önemi (Toplum/Birey) 1.2. İletişim Süreci 1.1. İletişimin Tanımı ve Önemi (Toplum/Birey) 1.2. İletişim Süreci 1.3. İletişim Türleri 1.3. İletişim Türleri 2. SÖZLÜ VE SÖZSÜZ İLETİŞİM 2.1. Sözlü İletişimin Tanımı ve Önemi (Gereği) 2.1. Sözlü İletişimin Tanımı ve Önemi (Gereği) 2.2. Sözlü İletişim Tekniklerini Uygulama 2.2. Sözlü İletişim Tekniklerini Uygulama 2.3. Günlük Hayattaki Etkilerini Yorumlama 2.3. Günlük Hayattaki Etkilerini Yorumlama

3 3 3. YAZILI İLETİŞİM 3.1. Resmi Yazışmalar (Kurum içi ve Dışı) 3.1. Resmi Yazışmalar (Kurum içi ve Dışı) 3.2. Dilekçe 3.2. Dilekçe 3.3. İş Mektupları 3.3. İş Mektupları 3.4. Öz Geçmiş Bildirimi 3.4. Öz Geçmiş Bildirimi 3.5. Özel Amaçlı Yazılar (Form ve Anket) 3.5. Özel Amaçlı Yazılar (Form ve Anket) 4. ÖRGÜTSEL İLETİŞİM (MESLEK HAYATINDA İLETİŞİM) İLETİŞİM) 4.1. İletişim ve Yönetim 4.1. İletişim ve Yönetim 4.2. İletişim ve Çatışma Yönetimi 4.2. İletişim ve Çatışma Yönetimi 4.3. İletişim ve Stres Yönetimi 4.3. İletişim ve Stres Yönetimi

4 4 5. İLETİŞİMDE YARARLI ARAÇLAR 5.1. Grafik İletişim 5.1. Grafik İletişim 5.2. BT Destekli İletişim 5.2. BT Destekli İletişim 6. İLETİŞİMDE ÖNEMLİ KONULAR 6.1. Sözlü ve Yazılı İletişim Yeteneğinin 6.1. Sözlü ve Yazılı İletişim Yeteneğinin Geliştirilmesi Geliştirilmesi 6.2. Mesleki Konularla İlgili Yazışma 6.2. Mesleki Konularla İlgili Yazışma İlkelerini Uygulatma İlkelerini Uygulatma

5 5 7. İLETİŞİMLE İLGİLİ DİĞER KONULAR 7.1. İletişimde Engeller 7.1. İletişimde Engeller 7.2. İletişim ve Etik 7.2. İletişim ve Etik 7.3. Zor İnsanlarla İletişim 7.3. Zor İnsanlarla İletişim 7.4. Tarihte Lafı Gediğine Oturtanlar 7.4. Tarihte Lafı Gediğine Oturtanlar 7.5. Etkin İletişim Önerileri 7.5. Etkin İletişim Önerileri 7.6. Etkin İletişimin Yararları 7.6. Etkin İletişimin Yararları 7.7. İyi İletişimin On Kuralı 7.7. İyi İletişimin On Kuralı

6 6 1. İLETİŞİM KAVRAMI

7 7 İLETİŞİMİN TANIMI İLETİŞİMİN TANIMI İletişim; bilgi, fikir, duygu ve düşünceleri kapsayan anlamların, çeşitli araçlarla aktarıldığı süreçtir. İletişim; bilgi, fikir, duygu ve düşünceleri kapsayan anlamların, çeşitli araçlarla aktarıldığı süreçtir. Kısaca anlaşılabilir mesaj üretme ve aktarma sürecidir. Kısaca anlaşılabilir mesaj üretme ve aktarma sürecidir. Bu sayede insanlar, gruplar, örgütler ve toplumlar etkileşim ve bilgi akışı sağlarlar. Bu sayede insanlar, gruplar, örgütler ve toplumlar etkileşim ve bilgi akışı sağlarlar. İletişim; bilgi üretme, iletme, algılama ve geri bildirim sürecidir. İletişim; bilgi üretme, iletme, algılama ve geri bildirim sürecidir.

8 8 İletişim, insanları birbirine bağlayan, onların sosyal bir grup halinde ve uyumlu bir şekilde çalışmalarını sağlayan bir bağdır. İletişim, insanları birbirine bağlayan, onların sosyal bir grup halinde ve uyumlu bir şekilde çalışmalarını sağlayan bir bağdır. Bu bağ insanları, Bu bağ insanları, Bazen yakınlaştırır, Bazen yakınlaştırır, Bazen uzaklaştırır. Bazen uzaklaştırır.

9 9 İLETİŞİMİN ÖNEMİ (GEREĞİ) İLETİŞİMİN ÖNEMİ (GEREĞİ) İletişim insanlar için zorunlu bir ihtiyaçtır. İletişim insanlar için zorunlu bir ihtiyaçtır. İnsanların birbirlerini anlamaları için gerekli olan bir köprüdür. İnsanların birbirlerini anlamaları için gerekli olan bir köprüdür. Bu köprünün bir ayağında gönderici (kaynak), diğer ayağında alıcı (hedef) bulunur. Bu köprünün bir ayağında gönderici (kaynak), diğer ayağında alıcı (hedef) bulunur. Mesajın alıcı tarafından gereğinin yapılması iletişim amacına ulaşıldığını gösterir. Mesajın alıcı tarafından gereğinin yapılması iletişim amacına ulaşıldığını gösterir. Beni asın... Beni asın... İşe alınmakta; sosyal beceriler, bilgisayar, dil ve iletişim becerisi içinde en çok iletişim becerisi aranmakta. İşe alınmakta; sosyal beceriler, bilgisayar, dil ve iletişim becerisi içinde en çok iletişim becerisi aranmakta.

10 10 ÖNEMİ İLE İLGİLİ ÇEŞİTLİ AÇIKLAMALAR ÖNEMİ İLE İLGİLİ ÇEŞİTLİ AÇIKLAMALAR Hatalı işlemler ve çatışmaları azaltmada yararlı olur Hatalı işlemler ve çatışmaları azaltmada yararlı olur İnsan ilişkilerinde iyiye gidişe katkı sağlar İnsan ilişkilerinde iyiye gidişe katkı sağlar Değişime uyum sağlamada kolaylaştırıcı rol oynar Değişime uyum sağlamada kolaylaştırıcı rol oynar Mukavemet gücünde artış sağlar. Keçi Kurt örneği Mukavemet gücünde artış sağlar. Keçi Kurt örneği İşbirliğinin gelişmesi sonucu, ekip çalışmasının artmasına ve verimine katkı sağlar. İşbirliğinin gelişmesi sonucu, ekip çalışmasının artmasına ve verimine katkı sağlar. (İş bölümü ve uzmanlaşma A. Smith) (İş bölümü ve uzmanlaşma A. Smith)

11 11 Toplum bilinci oluşturma: Bir topluma bağlı olma bilinci besleyecek veya destekleyecek bilgi birikimini, bilgi bağını oluşturmak. Toplum bilinci oluşturma: Bir topluma bağlı olma bilinci besleyecek veya destekleyecek bilgi birikimini, bilgi bağını oluşturmak. Kişilerin toplumsal yaşama (veya olaylara) aktif biçimde katılmalarına yardımcı olma. Kişilerin toplumsal yaşama (veya olaylara) aktif biçimde katılmalarına yardımcı olma. Eğitim; bilge kişilerin uzun yıllar boyunca elde ettikleri birikimlerini talep eden kitlelere aktarmasına katkı sağlar. Eğitim; bilge kişilerin uzun yıllar boyunca elde ettikleri birikimlerini talep eden kitlelere aktarmasına katkı sağlar.

12 12 Motivasyon; kişi, grup, örgüt veya toplumun; bunlar için gerekli işlere ve hedeflere isteyerek yönlendirilmelerine aracı/yardımcı olma. Motivasyon; kişi, grup, örgüt veya toplumun; bunlar için gerekli işlere ve hedeflere isteyerek yönlendirilmelerine aracı/yardımcı olma. Uyumlaştırma; insan, grup, örgüt veya toplumun diğer insan, grup, örgüt veya toplumlarla eşgüdümlü hareket edebilmelerine yardımcı. Uyumlaştırma; insan, grup, örgüt veya toplumun diğer insan, grup, örgüt veya toplumlarla eşgüdümlü hareket edebilmelerine yardımcı. Eğlence; tiyatro, dans, müzik vb. eğlence faaliyetlerine katkı sağlamak. Eğlence; tiyatro, dans, müzik vb. eğlence faaliyetlerine katkı sağlamak.

13 13 İLETİŞİM SÜRECİ İLETİŞİM SÜRECİ İletişim sürecini oluşturan temel unsurlar: İletişim sürecini oluşturan temel unsurlar: Çevre-Durum (Fiziksel ve Sosyal) Çevre-Durum (Fiziksel ve Sosyal) Kaynak (Gönderici) Kaynak (Gönderici) Mesaj Mesaj Alıcı (Hedef) Alıcı (Hedef) Kanal Kanal Geri-bildirim Geri-bildirim

14 14 MESAJI; MESAJI; KİM - KAYNAK/GÖNDERİCİ KİM - KAYNAK/GÖNDERİCİ NE İLE - KANAL/ARAÇLAR NE İLE - KANAL/ARAÇLAR KİME - ALICI KİME - ALICI NE DERECE ETKİLİ – GERİ BESLEME NE DERECE ETKİLİ – GERİ BESLEME OLARAK GÖNDEREBİLMİŞTİR? OLARAK GÖNDEREBİLMİŞTİR?

15 15 İLETİŞİM KANALLARI İLETİŞİM KANALLARI BİÇİMSEL(FORMEL) KANALLAR BİÇİMSEL(FORMEL) KANALLAR - Dikey - Dikey - Yatay - Yatay - Çapraz - Çapraz - Örgüt Dışı İletişim - Örgüt Dışı İletişim Örneğin; Genel müdür, üretim müdürü, satış müdürü, şefler vb. arasındaki iletişim ile diğer firmalarla yapılan iletişim. Örneğin; Genel müdür, üretim müdürü, satış müdürü, şefler vb. arasındaki iletişim ile diğer firmalarla yapılan iletişim.

16 16 BİÇİMSEL OLMAYAN (İNFORMEL) KANALLAR BİÇİMSEL OLMAYAN (İNFORMEL) KANALLAR - Dedikodu (Daha çok olumsuz söylenti) - Dedikodu (Daha çok olumsuz söylenti) - Söylenti - Söylenti - Grup Zinciri (telefon zinciri, mesaj zinciri, - Grup Zinciri (telefon zinciri, mesaj zinciri, e-ileti zinciri/ilgili ilgisiz iletiler) e-ileti zinciri/ilgili ilgisiz iletiler) - Personelin arasına karışma. BBC Müdürü ? - Personelin arasına karışma. BBC Müdürü ? - Yöneticilerle ilişkiler - Yöneticilerle ilişkiler - Yemek, kokteyl vb. yerlerdeki görüşmeler - Yemek, kokteyl vb. yerlerdeki görüşmeler

17 17 İLETİŞİM ARAÇLARI İLETİŞİM ARAÇLARI YAZILI İLETİŞİM ARAÇLARI YAZILI İLETİŞİM ARAÇLARI - Duvar gazetesi, dergi, bülten !!! - Duvar gazetesi, dergi, bülten !!! - Broşür ve el kitapları (Dikkat ! Sizi ilgilendiriyor) - Broşür ve el kitapları (Dikkat ! Sizi ilgilendiriyor) - İlan tahtası (Dikkat ! Sizi ilgilendiriyor) - İlan tahtası (Dikkat ! Sizi ilgilendiriyor) - Yazılı talimatlar ve raporlar - Yazılı talimatlar ve raporlar - Öneri sistemi (Dikkat ! Sizi ilgilendiriyor) - Öneri sistemi (Dikkat ! Sizi ilgilendiriyor) - Bilgisayara dayalı sistemler - Bilgisayara dayalı sistemler (İnternet, İntranet, Extranet, Tele konferans vb.) (İnternet, İntranet, Extranet, Tele konferans vb.) - Bilgisayara dayalı programlar - Bilgisayara dayalı programlar

18 18 SÖZLÜ İLETİŞİM ARAÇLARI SÖZLÜ İLETİŞİM ARAÇLARI - Konferans ve seminerler - Konferans ve seminerler - Karşılıklı görüşmeler - Karşılıklı görüşmeler - Toplantılar - Toplantılar GÖRSEL-İŞİTSEL İLETİŞİM ARAÇLARI GÖRSEL-İŞİTSEL İLETİŞİM ARAÇLARI

19 19 İLETİŞİM SÜRECİNİN İŞLEYİŞİ İLETİŞİM SÜRECİNİN İŞLEYİŞİ Tek Yönlü İletişim; Bu iletişim, mesajın kaynaktan alıcıya, alıcının aktif geri bildirimi olmaksızın yapılan iletişim şeklidir. Tek Yönlü İletişim; Bu iletişim, mesajın kaynaktan alıcıya, alıcının aktif geri bildirimi olmaksızın yapılan iletişim şeklidir. Tek yönlü iletişim daha çok, örgütlerde yukarıdan aşağıya doğru mesajların iletildiği bir iletişim biçimidir. Tek yönlü iletişim daha çok, örgütlerde yukarıdan aşağıya doğru mesajların iletildiği bir iletişim biçimidir. Süreç hızlı işler ve Süreç hızlı işler ve Daha çok otoriter anlayışın ürünüdür. Daha çok otoriter anlayışın ürünüdür.

20 20 Çift Yönlü İletişim; Göndericinin, alıcıdan aktif geri bildirim aldığı iletişim şeklidir. Göndericiler ve alıcılar etkileşimlidir. Çift Yönlü İletişim; Göndericinin, alıcıdan aktif geri bildirim aldığı iletişim şeklidir. Göndericiler ve alıcılar etkileşimlidir. Süreç yavaş işler yani daha çok (kişi ile) iletişim kurulduğundan zaman kaybı olabilir. Süreç yavaş işler yani daha çok (kişi ile) iletişim kurulduğundan zaman kaybı olabilir. Daha çok demokratik ve katılımcı anlayışın bir ürünüdür. Daha çok demokratik ve katılımcı anlayışın bir ürünüdür.

21 21 Formel (Biçimsel) İletişim; Dikey, Yatay, Çapraz ve Örgüt dışı iletişim Formel (Biçimsel) İletişim; Dikey, Yatay, Çapraz ve Örgüt dışı iletişim Örnekler, … Örnekler, … İnformel İletişim; Dedikodu, Söylenti, Resmi olmayan zincirler, Araya karışma (kaynak yapma), kişisel ilişkiler, yemek, kokteyl vb. İnformel İletişim; Dedikodu, Söylenti, Resmi olmayan zincirler, Araya karışma (kaynak yapma), kişisel ilişkiler, yemek, kokteyl vb.

22 22 İLETİŞİM TÜRLERİ İLETİŞİM TÜRLERİ KULLANILAN YÖNTEME/ARACA GÖRE; KULLANILAN YÖNTEME/ARACA GÖRE; Sözlü İletişim% 35 Yüz yüze Sözlü İletişim% 35 Yüz yüze Sözsüz İletişim% 65 Yüz yüze Sözsüz İletişim% 65 Yüz yüze Yazılı İletişim Yazılı İletişim Örgütsel İletişim Örgütsel İletişim YÜZYÜZE (SÖZEL VE SÖZSÜZ – Jest, mimik, göz teması, beden dili gibi. ) → YÜZYÜZE (SÖZEL VE SÖZSÜZ – Jest, mimik, göz teması, beden dili gibi. ) → Etki düzeyi yüksektir → (Albayın Mesajı) Etki düzeyi yüksektir → (Albayın Mesajı) (Herkesin içinde – Tabi karıcığım!) (Herkesin içinde – Tabi karıcığım!) (Bazı beden hareketleri ve yüz ifadeleri) (Bazı beden hareketleri ve yüz ifadeleri) BEDEN DİLİ → Bazı durumlarda çok önemi BEDEN DİLİ → Bazı durumlarda çok önemi

23 23 ÇEŞİTLİ ARAÇLARLA İLETİŞİM → Orta düzeyde etkilidir (Missouri) ÇEŞİTLİ ARAÇLARLA İLETİŞİM → Orta düzeyde etkilidir (Missouri) YAZIŞMALARLA → Düşük YAZIŞMALARLA → Düşük RESMİ YAZIŞMALARLA → Düşük RESMİ YAZIŞMALARLA → Düşük

24 24 İÇERİĞİNE GÖRE İÇERİĞİNE GÖRE Çatışmalı İletişim Bilgi Aktarımı Yok Çatışmalı İletişim Bilgi Aktarımı Yok Yalnızlık Var Yalnızlık Var Çatışmasız İletişimBilgi Aktarımı Var Çatışmasız İletişimBilgi Aktarımı Var Yalnızlık Var Yalnızlık Var Empatik İletişimBilgi Aktarımı Var Empatik İletişimBilgi Aktarımı Var Yalnızlık Yok Yalnızlık Yok

25 25 MUHATABA GÖRE; MUHATABA GÖRE; Kişinin kendisi ile iletişimi Kişinin kendisi ile iletişimi Kişiler arası iletişim Kişiler arası iletişim Aile içi iletişim Aile içi iletişim Grup iletişimi Grup iletişimi Örgütsel iletişim Örgütsel iletişim Kitle iletişimi Kitle iletişimi

26 26 ETKİ-TEPKİ KURAMI; ETKİ-TEPKİ KURAMI; Buna göre kitle iletişim araçlarının mesajları, ortak uyarıları oluşturmakta Buna göre kitle iletişim araçlarının mesajları, ortak uyarıları oluşturmakta Ortak uyarılarla sağlanan değişiklikler de ortak tepkileri oluşturmaktadır Ortak uyarılarla sağlanan değişiklikler de ortak tepkileri oluşturmaktadır Mesaj ile tepkinin yönü eş değerdir Mesaj ile tepkinin yönü eş değerdir

27 27 2. SÖZLÜ VE SÖZSÜZ İLETİŞİM VE SÖZSÜZ İLETİŞİM

28 28 Sözlü iletişim günlük hayatta konuşma dili olarak ifade edilebilir. Sözlü iletişim günlük hayatta konuşma dili olarak ifade edilebilir. Gönderici ve alıcı arasındaki konuşmanın her türü sözlü iletişimdir. Gönderici ve alıcı arasındaki konuşmanın her türü sözlü iletişimdir. Sözlü iletişim insanlar arasında çeşitli biçimlerde (yüz yüze, telefonla, vb.) olabilir. Sözlü iletişim insanlar arasında çeşitli biçimlerde (yüz yüze, telefonla, vb.) olabilir. Sözlü iletişim dil ve dil ötesi olmak üzere ikiye ayrılabilir. Sözlü iletişim dil ve dil ötesi olmak üzere ikiye ayrılabilir. Dil ile iletişimde, kişilerin ne söyledikleri, Dil ile iletişimde, kişilerin ne söyledikleri, Dil ötesi iletişimde ise nasıl söyledikleri önemlidir. Dil ötesi iletişimde ise nasıl söyledikleri önemlidir.

29 29 Sözlü iletişimde Dil oldukça önemlidir. Dil ile ilgili bazı unsurlar şunlardır: Sözlü iletişimde Dil oldukça önemlidir. Dil ile ilgili bazı unsurlar şunlardır: Ses Hacmi (Tonu): Sesin düzeyi Ses Hacmi (Tonu): Sesin düzeyi Ses Perdesi: Sesin alçalıp yükseltilmesi Ses Perdesi: Sesin alçalıp yükseltilmesi Hız: Konuşma hızı, sözcüklerin yutulması Hız: Konuşma hızı, sözcüklerin yutulması Kalite: Sesin niteliği (kişiye özgü olarak) Kalite: Sesin niteliği (kişiye özgü olarak) Telaffuz (Şive): Sözcüklerin söyleniş şekli ya Telaffuz (Şive): Sözcüklerin söyleniş şekli ya da özelliği da özelliği Bunu Arapça değil, peltek bir Kafkas şivesiyle, Türkçe söyledi."- R. H. Karay. Bunu Arapça değil, peltek bir Kafkas şivesiyle, Türkçe söyledi."- R. H. Karay.

30 30 Stil: Konuşma ya da anlatma tarzı. Stil: Konuşma ya da anlatma tarzı. En çekici stil, sohbet biçiminde olandır. En çekici stil, sohbet biçiminde olandır. Aktif Dinleme: Aktif Dinleme: Geri Bildirim: Geri Bildirim:

31 31 SÖZSÜZ İLETİŞİM SÖZSÜZ İLETİŞİM Sözlü iletişimi destekleyen öğeleri anlatır. Bunlardan başlıcaları şunlardır: Sözlü iletişimi destekleyen öğeleri anlatır. Bunlardan başlıcaları şunlardır: Zaman Dili: Vakit nakittir. Dakik olmak. İnsanların zamana verdikleri önem başta kültürel değerler olmak üzere çeşitli çevresel değişkenlerce etkilenir. Zaman Dili: Vakit nakittir. Dakik olmak. İnsanların zamana verdikleri önem başta kültürel değerler olmak üzere çeşitli çevresel değişkenlerce etkilenir. Mekanın Dili: Mekanın Dili: - Sevdiklerimize yakın durmak, sevmediklerimize uzak durmak - Sevdiklerimize yakın durmak, sevmediklerimize uzak durmak - Dostlu ya da statü göstergesi olabilir. Önde ve yüksekte olmak gibi - Dostlu ya da statü göstergesi olabilir. Önde ve yüksekte olmak gibi

32 32 Beden Dili: Beden Dili: - Bedenin Duruşu - Bedenin Duruşu - Yüz ifadeleri (mimikler) - Yüz ifadeleri (mimikler) - El ve Kol Hareketleri (jestler) - El ve Kol Hareketleri (jestler) - Giysiler - Giysiler Renklerin Dili: Renkler, nesneye biçim veren temel unsurlardır. Renklerin Dili: Renkler, nesneye biçim veren temel unsurlardır. Renklerin evrensel düzeyde anlamları olabilmektedir. Örneğin: Renklerin evrensel düzeyde anlamları olabilmektedir. Örneğin: Bayrağımızdaki kırmızı kan anlamındadır. Bayrağımızdaki kırmızı kan anlamındadır. Fransız bayrağındaki mavi özgürlük, beyaz eşitlik ve kırmızı kardeşlik anlamındadır. Fransız bayrağındaki mavi özgürlük, beyaz eşitlik ve kırmızı kardeşlik anlamındadır. Yeşil; çevrecilik, dolar vb. Yeşil; çevrecilik, dolar vb.

33 33 3. YAZILI İLETİŞİM

34 34 Her türlü yazılı mesaj kullanılarak yapılan iletişim türüdür. Her türlü yazılı mesaj kullanılarak yapılan iletişim türüdür. Örneğin; raporlar, iş mektupları, mektuplar, resmi yazışmalar, telefon ve bilgisayar mesajları vb. Örneğin; raporlar, iş mektupları, mektuplar, resmi yazışmalar, telefon ve bilgisayar mesajları vb. Sözlü iletişime göre daha formel bir yapıdadır, üzerinde düzeltme veya değişiklik yapılabilir ve dosyalanarak sürekli korunabilir. Sözlü iletişime göre daha formel bir yapıdadır, üzerinde düzeltme veya değişiklik yapılabilir ve dosyalanarak sürekli korunabilir. Ancak iletişim daha gecikmeli olarak kurulur. Ancak iletişim daha gecikmeli olarak kurulur. Devlet yazı ile konuşur! Devlet yazı ile konuşur!

35 35 RESMİ YAZIŞMALAR (Kurum içi ve Kurumlar Arası) RESMİ YAZIŞMALAR (Kurum içi ve Kurumlar Arası) DİLEKÇELER DİLEKÇELER İŞ MEKTUPLARI İŞ MEKTUPLARI ÖZGEÇMİŞ BİLDİRİMLERİ ÖZGEÇMİŞ BİLDİRİMLERİ ÖZEL AMAÇLI YAZILAR ÖZEL AMAÇLI YAZILAR

36 36 T.C. İSTANBUL VALİLİĞİ Bağcılar İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü SAYI :B.08.4.MEM / KONU :Adaylık Eğitimi OKUL MÜDÜRLÜĞÜNE OKUL MÜDÜRLÜĞÜNE İLGİ :İl Milli Eğitim Müdürlüğünün 08/10/2006 tarih ve /716 sayılı yazısı. Bakanlığımız Personel Genel Müdürlüğünün 26/09/2006 tarih ve 3155/91111 sayılı 2006/80 nolu genelgesi İl Milli Eğitim Müdürlüğünün ilgi sayılı yazısı ekinde alınarak ilişikte gönderilmiştir.

37 37 Söz konusu genelgenin aday öğretmenlere imza karşılığı duyurularak, genelgenin 1. maddesi ve 2. maddesi gereğince, pedagojik formasyonu olmayan öğretmenlerin isimleri ve görev yerlerinin 23/10/2006 tarihine kadar Müdürlüğümüz Hizmet içi ve Eğitim Bölümüne bildirilmesi hususunda gereğini rica ederim. Söz konusu genelgenin aday öğretmenlere imza karşılığı duyurularak, genelgenin 1. maddesi ve 2. maddesi gereğince, pedagojik formasyonu olmayan öğretmenlerin isimleri ve görev yerlerinin 23/10/2006 tarihine kadar Müdürlüğümüz Hizmet içi ve Eğitim Bölümüne bildirilmesi hususunda gereğini rica ederim. Raif TAYFUR Şube Müdürü Şube Müdürü

38 38EKLER: EK-1 : 1 Adet Genelge Örneği. EK-2 : 1 Adet Karar Örneği. DAĞITIM:Gereği: 1-Tüm Resmi Okul Müdürlüklerine 2-Zübeyde Hanım Anaokulu Müdürlüğüne 3-Halk Eğitim Merkezine 4-Ostim Çıraklık Eğitim Merkezine Bilgi: 1-Şube Müdürlüğüne

39 39 T.C. SAFRANBOLU KAYMAKAMLIĞI Gençlik ve Spor İlçe Müdürlüğü Sayı :B.02.1.GSM Konu:Cumhuriyet Bayramı Turnuvası. MESLEK YÜKSEKOKULU MÜDÜRLÜĞÜNE SAFRANBOLU 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı kutlama etkinlikleri çerçevesinde Gençlik ve Spor İlçe Müdürlüğümüzce kurumlar arası Masa Tenisi ve Voleybol turnuvası yapılacaktır.

40 40 Yapılacak olan Cumhuriyet Kupası Masa Tenisi ve Voleybol müsabakaları için her branş için YTL katılım ücreti verilecek olup, turnuvaya katılıp katılmayacağınızı 05 Ekim 2006 tarihine kadar bildirmeniz hususunda gereğini rica ederim. Yapılacak olan Cumhuriyet Kupası Masa Tenisi ve Voleybol müsabakaları için her branş için YTL katılım ücreti verilecek olup, turnuvaya katılıp katılmayacağınızı 05 Ekim 2006 tarihine kadar bildirmeniz hususunda gereğini rica ederim. İZZETTİN KÜÇÜK Kaymakam Kaymakam DAĞITIM : DAĞITIM : Gereği : Gereği : Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları

41 41 DİLEKÇELER DİLEKÇELER

42 42 İŞ MEKTUPLARI İŞ MEKTUPLARI Türkiye’de iş mektuplarıyla ilgili şekil yönünden 2 düzenleme bulunmaktadır. Türkiye’de iş mektuplarıyla ilgili şekil yönünden 2 düzenleme bulunmaktadır. 1. TSE Başbakanlık İdareyi Geliştirme Başkanlığının nolu genelgesi TSE 1390’a Uygun İş Mektubu Örneği

43 43 GELİŞİM TİCARET A.Ş. Karaelmas Cd. No: 24/3 Tel: SAFRANBOLUGÜNLÜSayı:XX-452 Konu: Siparişler Safranbolu, Sayın Ali Ak Deniz Cd. No: 5 Zonguldak

44 44 Sayın Peker, İlgi: tarih ve XX-123 sayılı yazınız Belirttiğiniz yanlışlığın nedeni saptanmış ve ürününüz kargoya verilmiştir. Gecikmeden dolayı özür dileriz. Ürününüzün en kısa sürede elinize geçmesini diler, yeni siparişlerinizi bekleriz. Saygılarımızla Saygılarımızla GELİŞİM A.Ş. GELİŞİM A.Ş. Satış Müdürü Satış Müdürü Gonca Gül Gonca Gül EK: 1 Adet İrsaliye

45 Sayın Asım Kuzu İnsan Kaynakları Müdürü Rüya Oteli Belek/Antalya Sayın Asım Kuzu Otelinizde açık olduğu belirtilen kat hizmetleri sorumlusu işine başvuruda bulunmak istiyorum.

46 46 Sektörde önemli bir yere sahip olan otelinizde, Deneyimli ekibinizle birlikte çalışmak ve Yeteneklerimi kullanabilmek beni mutlu edecektir. Özgeçmişim ekte sunulmaktadır. Saygılarımla Saygılarımla Adı Soyadı İmzaAdres:

47 47 ÖZGEÇMİŞ BİLDİRİMLERİ ÖZGEÇMİŞ BİLDİRİMLERİ Adı Soyadı: Adı Soyadı: Doğum Yeri: Doğum Yeri: Doğum Tarihi: Doğum Tarihi: Medeni Durumu: Medeni Durumu: Milliyeti: Milliyeti: Eğitimi: Eğitimi: Mesleki Hedefi: Mesleki Hedefi: İlgi alanları: İlgi alanları: Etkinlikler-Hobiler: Etkinlikler-Hobiler: Bilgi alınabilecek kişiler: Bilgi alınabilecek kişiler: Katıldığı kurslar: Katıldığı kurslar: Deneyimi (çalıştığı işler ve Süresi): Deneyimi (çalıştığı işler ve Süresi): Adres: Adres: E-posta: E-posta: Telefon: Telefon:

48 48 ÖZEL AMAÇLI YAZILAR (FORM VE ANKET) ÖZEL AMAÇLI YAZILAR (FORM VE ANKET) İşin gerekliliklerine göre değişik türde çeşitli form ve anketlerin; hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi ile ilgili genel bilgiler. İşin gerekliliklerine göre değişik türde çeşitli form ve anketlerin; hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi ile ilgili genel bilgiler.

49 49 4. ÖRGÜTSEL İLETİŞİM ÖRGÜTSEL İLETİŞİM (MESLEK HAYATINDA İLETİŞİM)

50 50 ÖRGÜTSEL İLETİŞİM ÖRGÜTSEL İLETİŞİM İLETİŞİM ÖRGÜTSEL FAALİYETLERİN TEMELİNİ OLUŞTURUR. İLETİŞİM ÖRGÜTSEL FAALİYETLERİN TEMELİNİ OLUŞTURUR. BİR ÖRGÜTÜN GÜCÜ, ONUN ÖRGÜTLENME BİÇİMİ VE İLETİŞİM BECERİSİ İLE DOĞRU ORANTILIDIR. BİR ÖRGÜTÜN GÜCÜ, ONUN ÖRGÜTLENME BİÇİMİ VE İLETİŞİM BECERİSİ İLE DOĞRU ORANTILIDIR.

51 51 İLETİŞİMİ GEREĞİ GİBİ YÖNLENDİREMEYEN ÖRGÜTLER VARLIKLARINI İSTENEN ÖZELLİKLERDE (Uygun kaynak kullanımı, tam ve gerçek bağımsız, onurlu vb.) SÜRDÜRMEDE ZORLANIRLAR İLETİŞİMİ GEREĞİ GİBİ YÖNLENDİREMEYEN ÖRGÜTLER VARLIKLARINI İSTENEN ÖZELLİKLERDE (Uygun kaynak kullanımı, tam ve gerçek bağımsız, onurlu vb.) SÜRDÜRMEDE ZORLANIRLAR Muhaberesiz, muharebe olmaz. Muhaberesiz, muharebe olmaz.

52 52 ÖRGÜTSEL İLETİŞİM ŞEKİLLERİ YATAY İLETİŞİM YATAY İLETİŞİM DİKEY İLETİŞİM DİKEY İLETİŞİM ÇAPRAZ İLETİŞİM ÇAPRAZ İLETİŞİM

53 53 İLETİŞİM VE YÖNETİM İLETİŞİM VE YÖNETİM ETKİN YÖNETİM ANCAK ETKİN İLETİŞİMLE OLABİLİR. ETKİN YÖNETİM ANCAK ETKİN İLETİŞİMLE OLABİLİR. ETKİN İLETİŞİM, YÖNETİCİLER İLE ÇALIŞANLARIN ORTAK AMAÇLARA SAHİP OLMALARINI SAĞLAYARAK, İŞBİRLİĞİ VE UYUM İÇERİSİNDE ÖRGÜTSEL AMAÇLARA YÖNLENMELERİNE YARDIMCI OLUR. ETKİN İLETİŞİM, YÖNETİCİLER İLE ÇALIŞANLARIN ORTAK AMAÇLARA SAHİP OLMALARINI SAĞLAYARAK, İŞBİRLİĞİ VE UYUM İÇERİSİNDE ÖRGÜTSEL AMAÇLARA YÖNLENMELERİNE YARDIMCI OLUR.

54 54 İLETİŞİM KISACA BİLGİ ALIŞ VERİŞİDİR. İLETİŞİM KISACA BİLGİ ALIŞ VERİŞİDİR. BU ANLAMDA İLETİŞİM; BU ANLAMDA İLETİŞİM; 1) ÇALIŞANLARIN ÖRGÜTTE OLUP BİTENLERDEN HABERDAR OLMASINA; 2) ŞİKAYET, İSTEK VE ÖNERİLERİNİ, YÖNETİME BİLDİRMELERİNE HİZMET EDER/EDEBİLİR.

55 55 BU NEDENLE BU NEDENLE 1) TÜM ÜYELER ÖRGÜTSEL GELİŞMELERLE İLGİLİ OLARAK; GELİŞMELERLE İLGİLİ OLARAK; DÜZEY-YETKİ DÜZEY-YETKİ YETENEK VE YETENEK VE İLGİ DERECELERİNE GÖRE İLGİ DERECELERİNE GÖRE BİLGİLENDİRİLMELİDİR. BİLGİLENDİRİLMELİDİR.

56 56 ÖRGÜTSEL FAALİYETLER VE GELECEKLE İLGİLİ BEKLENTİLERE AİT BU BİLGİLER ÖRGÜTSEL FAALİYETLER VE GELECEKLE İLGİLİ BEKLENTİLERE AİT BU BİLGİLER ABARTILI BİÇİMDE ABARTILI BİÇİMDE AŞIRI İYİMSER VEYA AŞIRI İYİMSER VEYA AŞIRI KÖTÜMSER OLMAMALIDIR. AŞIRI KÖTÜMSER OLMAMALIDIR. MÜMKÜN OLDUĞUNCA GERÇEKÇİ OLMALI. (BALON OLMAMALI) MÜMKÜN OLDUĞUNCA GERÇEKÇİ OLMALI. (BALON OLMAMALI)

57 57 2) YÖNETİM EN UYGUN KARAR VE ÖNLEMLERİ ALABİLMEK İÇİN GEREKLİ BİLGİLERİ ÖRGÜT İÇİ İLETİŞİM YOLUYLA TOPLAR VE DEĞERLENDİRİR BÖYLECE ŞEFFAFLIK VE KATILIMCILIK GERÇEKLEŞİR, ÇALIŞMA ORTAMININ KALİTESİ ARTAR. BÖYLECE ŞEFFAFLIK VE KATILIMCILIK GERÇEKLEŞİR, ÇALIŞMA ORTAMININ KALİTESİ ARTAR. KENDİ İSTEKLERİNİ DE YİNE İLETİŞİM İLE BİLDİRİR. KENDİ İSTEKLERİNİ DE YİNE İLETİŞİM İLE BİLDİRİR.

58 58 İLETİŞİM VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ İLETİŞİM VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ İLETİŞİM İŞBİRLİĞİ VE UYUMU ARTIRARAK KİŞİLER ARASI ÇATIŞMAYI AZALTIR. İLETİŞİM İŞBİRLİĞİ VE UYUMU ARTIRARAK KİŞİLER ARASI ÇATIŞMAYI AZALTIR. İnsanlar konuşa konuşa anlaşır İnsanlar konuşa konuşa anlaşır ÖRGÜTLERDE ÇATIŞMA ÇOĞU ZAMAN KAÇINILMAZDIR. ÖRGÜTLERDE ÇATIŞMA ÇOĞU ZAMAN KAÇINILMAZDIR.

59 59 ÇÜNKÜ SÜREKLİ VE HIZLI DEĞİŞEN KOŞULLAR KARŞISINDA İNSANLAR UYUM SAĞLAMADA ZORLANIRLAR. ÇÜNKÜ SÜREKLİ VE HIZLI DEĞİŞEN KOŞULLAR KARŞISINDA İNSANLAR UYUM SAĞLAMADA ZORLANIRLAR. AYRICA HERKESİN AMAÇLARI, HIRSLARI, BEKLENTİLERİ, SABIR GÜCÜ VB. FARKLI OLDUĞUNDAN ÇATIŞMA ÇOĞU KEZ KAÇINILMAZDIR AYRICA HERKESİN AMAÇLARI, HIRSLARI, BEKLENTİLERİ, SABIR GÜCÜ VB. FARKLI OLDUĞUNDAN ÇATIŞMA ÇOĞU KEZ KAÇINILMAZDIR

60 60 DEĞİŞEN MALZEMELER DEĞİŞEN MALZEMELER DEĞİŞEN İŞ YÖNTEMLERİ DEĞİŞEN İŞ YÖNTEMLERİ DEĞİŞEN İNSANLAR DEĞİŞEN İNSANLAR ÇALIŞMA YÖNTEMLERİNDE, ÇALIŞMA YÖNTEMLERİNDE, ALIŞKANLIKLARDA VE ALIŞKANLIKLARDA VE İLİŞKİLERDE DEĞİŞİKLİĞİ GEREKTİRİR. İLİŞKİLERDE DEĞİŞİKLİĞİ GEREKTİRİR. İNSANLAR DEĞİŞİKLİĞİ KOLAY KABULLENEMEZLER. İNSANLAR DEĞİŞİKLİĞİ KOLAY KABULLENEMEZLER. Eski köye yeni adet - İcat çıkarma Eski köye yeni adet - İcat çıkarma

61 61 YÖNETİMİN EN ÖNEMLİ GÖREVİ KARAR VERMEKTİR. KARAR SÜRECİ RİSK VE BELİRSİZLİK İÇERDİĞİNDEN, BİLGİ ÖNEMLİDİR. YÖNETİMİN EN ÖNEMLİ GÖREVİ KARAR VERMEKTİR. KARAR SÜRECİ RİSK VE BELİRSİZLİK İÇERDİĞİNDEN, BİLGİ ÖNEMLİDİR. KARAR SÜRECİNDEKİ RİSK VE BELİRSİZLİĞİ AZALTARAK KARARIN ETKİNLİĞİNİ ARTIRAN BİLGİ KUVVETTİR VE ÖRGÜTÜN OKSİJENİDİR. KARAR SÜRECİNDEKİ RİSK VE BELİRSİZLİĞİ AZALTARAK KARARIN ETKİNLİĞİNİ ARTIRAN BİLGİ KUVVETTİR VE ÖRGÜTÜN OKSİJENİDİR.

62 62 İLETİŞİM VE STRES YÖNETİMİ İLETİŞİM VE STRES YÖNETİMİ

63 63 5.İLETİŞİMDE YARARLI ARAÇLAR YARARLI ARAÇLAR

64 GRAFİKSEL İLETİŞİM 5.1. GRAFİKSEL İLETİŞİM

65 BT DESTEKLİ İLETİŞİM 5.2. BT DESTEKLİ İLETİŞİM Eğer BT iyi değerlendirilirse iletişim daha hızlı, kolay ve ekonomik olur. Eğer BT iyi değerlendirilirse iletişim daha hızlı, kolay ve ekonomik olur. Örneğin, bazı raporlar çok çabuk ve doğru aktarılabilir, başka ülkedeki kişilerle kolay ve ekonomik iletişim kurulabilir. Örneğin, bazı raporlar çok çabuk ve doğru aktarılabilir, başka ülkedeki kişilerle kolay ve ekonomik iletişim kurulabilir. Yerli yersiz bir çok konunun bilgisayar ortamında tutulması ve kolayca aktarılması, bilgi seli ve iletişim engeli olabiliyor. Yerli yersiz bir çok konunun bilgisayar ortamında tutulması ve kolayca aktarılması, bilgi seli ve iletişim engeli olabiliyor. Örneğin, gereksiz iletiler ve mesajlar Örneğin, gereksiz iletiler ve mesajlar

66 66 Sunu programlarından ve sunu araçlarından yararlanma Sunu programlarından ve sunu araçlarından yararlanma

67 SUNUDA ÖNEMLİ NOKTALAR Başarılı Bir Sunuda Dikkat Edilmesi Gereken Bazı Konular: Başarılı Bir Sunuda Dikkat Edilmesi Gereken Bazı Konular: Konuşmacı kürsüde/sahnede düzgün görünmelidir. Konuşmacı kürsüde/sahnede düzgün görünmelidir. Doğal olmalıdır. Doğal olmalıdır. Okuma değil, yorum yapmalıdır. Okuma değil, yorum yapmalıdır. Konuşmaya başlamadan önce ortamı tanımalıdır. Konuşmaya başlamadan önce ortamı tanımalıdır. Ne anlatacağını bir plan dahilinde kısaca açıklamalıdır. Ne anlatacağını bir plan dahilinde kısaca açıklamalıdır. Tahmini sunu süresini belirtmelidir. Tahmini sunu süresini belirtmelidir. Durağan (monoton) olmamalıdır. Durağan (monoton) olmamalıdır.

68 68 Antipatik (sevimsiz, itici, soğuk, istenmeyen) olmamalıdır. Antipatik (sevimsiz, itici, soğuk, istenmeyen) olmamalıdır. Önemli dokümanları yanında bulundurmalıdır. Önemli dokümanları yanında bulundurmalıdır. Dinleyicilerle göz teması kurmalıdır. Dinleyicilerle göz teması kurmalıdır. Kelime hazinesi (söz varlığı) fazla olmalıdır. Kelime hazinesi (söz varlığı) fazla olmalıdır. Konuşma içinde espriler yapmalıdır. Konuşma içinde espriler yapmalıdır. Konuyu renklendirmelidir. Konuyu renklendirmelidir. Ne anlattığını kısaca özetledikten sonra konuşmasını bitirmelidir. Ne anlattığını kısaca özetledikten sonra konuşmasını bitirmelidir. En önemlisi kürsüden sessizce ayrılmalıdır! En önemlisi kürsüden sessizce ayrılmalıdır!

69 69 6. İLETİŞİMDE ÖNEMLİ KONULAR İLETİŞİMDE ÖNEMLİ KONULAR

70 Sözlü ve Yazılı İletişim Yeteneğinin Geliştirilmesi Geliştirilmesi 6.2. Mesleki Konularla İlgili Yazışma İlkelerini Uygulatma İlkelerini Uygulatma Uygulamalı olarak geçekleştirilecektir.

71 71 7. İLETİŞİMLE İLGİLİ DİĞER KONULAR

72 İLETİŞİMDE ENGELLER 7.1. İLETİŞİMDE ENGELLER Abartı ve kötümserlik; Gelecekle ilgili beklentiler ve örgütsel faaliyetlere ait bilgiler Abartı ve kötümserlik; Gelecekle ilgili beklentiler ve örgütsel faaliyetlere ait bilgiler Abartılı, aşırı iyimser ve aşırı kötümser olmamalıdır. Abartılı, aşırı iyimser ve aşırı kötümser olmamalıdır. Mümkün olduğunca gerçekçi olmalıdır. (Balon olmamalı) Mümkün olduğunca gerçekçi olmalıdır. (Balon olmamalı)

73 73 Ön yargıdan kaçınmak; Ön yargıdan kaçınmak; Söyledim Duydu anlamına gelmez Söyledim Duydu anlamına gelmez DuyduAnladı anlamına gelmez DuyduAnladı anlamına gelmez AnladıHak verdi anlamına gelmez AnladıHak verdi anlamına gelmez Hak verdiBenimsedi anlamına gelmez Hak verdiBenimsedi anlamına gelmez BenimsediUyguladı anlamına gelmez BenimsediUyguladı anlamına gelmez Uyguladı Sürdürecek anlamına gelmez Uyguladı Sürdürecek anlamına gelmez Kapalı olmamak, Saydam/Şeffaf olmak Kapalı olmamak, Saydam/Şeffaf olmak

74 74 İnsanların seçici davranışları; Duymak istediklerini duyar, görmek istediklerini görürler İnsanların seçici davranışları; Duymak istediklerini duyar, görmek istediklerini görürler Statü Farklılıkları; Önem verdiği kişilerin (üst, arkadaş, yandaş vs.) mesajına da önem verme Statü Farklılıkları; Önem verdiği kişilerin (üst, arkadaş, yandaş vs.) mesajına da önem verme Güvensizlik; Karşı tarafa inanmama veya inanamama, iletişimin etkinliğini azaltır Güvensizlik; Karşı tarafa inanmama veya inanamama, iletişimin etkinliğini azaltır Dil ve Anlatım Güçlükleri; Hacet kalmadı! Dil ve Anlatım Güçlükleri; Hacet kalmadı!

75 75 Kişisel Engeller; Kişisel Engeller; Dinleme ve algılama yetersizliği Dinleme ve algılama yetersizliği Uzun kelime ve cümleler kullanma Uzun kelime ve cümleler kullanma Bilgi ve görgü eksikliği Bilgi ve görgü eksikliği Statü farklılıkları Statü farklılıkları Cinsiyet farklılığı Cinsiyet farklılığı Yaş farklılıkları Yaş farklılıkları Görüş farklılıkları Görüş farklılıkları Kültürel Farklılıklar Kültürel Farklılıklar Hatalı tanımlamalar Hatalı tanımlamalar

76 76 Diğer engeller; Diğer engeller; Kanal engelleri Kanal engelleri Psikolojik engeller Psikolojik engeller Teknik engeller Teknik engeller Fiziksel Uzaklık Fiziksel Uzaklık Zaman Baskısı Zaman Baskısı Başarı Kaygısı Başarı Kaygısı Kesintiler Domates, biber, patlıcan Kesintiler Domates, biber, patlıcan

77 77 Kaygı; Kaygı; Ekonomik durgunluğun olduğu bir dönemde bir acil iletişim toplantısında, yönetici, kimsenin kendisini dinlemediğini fark edip toplantıyı yarıda kesmiştir. Ekonomik durgunluğun olduğu bir dönemde bir acil iletişim toplantısında, yönetici, kimsenin kendisini dinlemediğini fark edip toplantıyı yarıda kesmiştir. Dinlenmediğinin nedenini sorduğunda, toplantıda bulunanlardan biri Dinlenmediğinin nedenini sorduğunda, toplantıda bulunanlardan biri Bizi işten kovduğunuzu ne zaman söyleyeceksiniz diye bekliyorduk demiş. Bizi işten kovduğunuzu ne zaman söyleyeceksiniz diye bekliyorduk demiş.

78 78 Böyle bir durum olmamasına rağmen ekonomik durgunluk sırasında acil durum iletişimi adı altında toplantı yapılmasının iletişimi olumsuz etkilediği anlaşılmıştır. Böyle bir durum olmamasına rağmen ekonomik durgunluk sırasında acil durum iletişimi adı altında toplantı yapılmasının iletişimi olumsuz etkilediği anlaşılmıştır. Toplantıların konusu önceden açıklanmalı ve insanların kaygılanmaları önlenmelidir. Toplantıların konusu önceden açıklanmalı ve insanların kaygılanmaları önlenmelidir. Görüşmelerin nedenleri de önceden söylenirse kaygılar azaltılır ve iletişim etkinleşir. Görüşmelerin nedenleri de önceden söylenirse kaygılar azaltılır ve iletişim etkinleşir.

79 79 DİĞER ENGELLER DİĞER ENGELLER ALGILAMA → Demografik özellikler (eğitim, yaş, deneyim, dünya görüşü, kültür vb.) farklı algılamalara neden olur. (Beni asın…) ALGILAMA → Demografik özellikler (eğitim, yaş, deneyim, dünya görüşü, kültür vb.) farklı algılamalara neden olur. (Beni asın…) DİL → Sözcük seçimi (Baban var mı? Artık … var) DİL → Sözcük seçimi (Baban var mı? Artık … var) Muhataba göre farklı konuşma biçimleri (Eczacı kalfası) Muhataba göre farklı konuşma biçimleri (Eczacı kalfası) VARSAYIMLAR → Doğru veya yanlış (Her ihtimale karşı) VARSAYIMLAR → Doğru veya yanlış (Her ihtimale karşı) STATÜ → sevmediği makamların mesajını kasıtlı olarak karıştırma STATÜ → sevmediği makamların mesajını kasıtlı olarak karıştırma

80 80 BAZI ÖRNEKLER BAZI ÖRNEKLER Albayın Mesajı Albayın Mesajı Yarın saat 9’da her zaman görülmeyen güneş tutulması olacak. Askere duyurun bu nadir olayı izlesinler. Yağmur yağarsa tabi ki izlemek mümkün olmayacaktır. O takdirde askeri spor salonuna götürün. Yarın saat 9’da her zaman görülmeyen güneş tutulması olacak. Askere duyurun bu nadir olayı izlesinler. Yağmur yağarsa tabi ki izlemek mümkün olmayacaktır. O takdirde askeri spor salonuna götürün.

81 81 YARBAY’DAN YÜZBAŞI’YA YARBAY’DAN YÜZBAŞI’YA Albayın emriyle yarın saat 9’da güneş tutulması olacak. Hava yağmurlu olursa sokaktan izleyemezsiniz. Albayın emriyle yarın saat 9’da güneş tutulması olacak. Hava yağmurlu olursa sokaktan izleyemezsiniz. Bu yüzden her zaman olmayan güneş tutulması spor salonunda gerçekleşecek. Bu yüzden her zaman olmayan güneş tutulması spor salonunda gerçekleşecek.

82 82 YÜZBAŞI’DAN TEĞMEN’E Albayın emriyle yarın sabah 9’da spor salonunda güneş tutulması töreni yapılacak. Albayın emriyle yarın sabah 9’da spor salonunda güneş tutulması töreni yapılacak. Şayet hava yağışlı olursa Albay her zaman yapılan bir şeyle ilgili emir verecek. Şayet hava yağışlı olursa Albay her zaman yapılan bir şeyle ilgili emir verecek.

83 83 Eğer hava iyi olursa yarın saat 9’da Albay spor salonunda güneşi tutacak. Yağışlı olursa caddede olacak. Eğer hava iyi olursa yarın saat 9’da Albay spor salonunda güneşi tutacak. Yağışlı olursa caddede olacak.

84 84 ÇAVUŞ’TAN ONBAŞI’YA Yarın saat 9’da güneş yüzünden Albayın tutulması olacak. Yarın saat 9’da güneş yüzünden Albayın tutulması olacak. Şayet spor salonuna yağmur yağarsa her zaman olmayan bir şey olacak. Şayet spor salonuna yağmur yağarsa her zaman olmayan bir şey olacak. O zaman askeri dışarı çıkartın. O zaman askeri dışarı çıkartın.

85 85 İki Er Arasındaki konuşma: İki Er Arasındaki konuşma: Yarın hava yağışlı olursa spor salonunda güneş Albayı tutacakmış gibi olacakmış. Bu her zaman olmayan yakışıksız bir şey. Yarın hava yağışlı olursa spor salonunda güneş Albayı tutacakmış gibi olacakmış. Bu her zaman olmayan yakışıksız bir şey.

86 86 MISSOURI Amerikan Deniz Kuvvetleri’ne ait ünlü savaş gemisi Missouri’nin görevlileriyle, Amerikan Deniz Kuvvetleri’ne ait ünlü savaş gemisi Missouri’nin görevlileriyle, Newfoundland’de görevli Kanada’lı yetkililer arasında 1995 yılında gerçekten yaşanmış olan ve Newfoundland’de görevli Kanada’lı yetkililer arasında 1995 yılında gerçekten yaşanmış olan ve Aynı yıl Amerikan Deniz Kuvvetleri tarafından açıklanmış olan bir telsiz görüşmesi: Aynı yıl Amerikan Deniz Kuvvetleri tarafından açıklanmış olan bir telsiz görüşmesi:

87 87 Amerikan Gemisi: Çarpışmayı önlemek için lütfen rotanızı 15 derece kuzeye çevirin. Tamam. Amerikan Gemisi: Çarpışmayı önlemek için lütfen rotanızı 15 derece kuzeye çevirin. Tamam. Kanada’lı Yetkili: Çarpışmayı önlemek için biz sizin rotanızı 15 derece güneye çevirmenizi öneriyoruz. Tamam. Kanada’lı Yetkili: Çarpışmayı önlemek için biz sizin rotanızı 15 derece güneye çevirmenizi öneriyoruz. Tamam. Amerikan Deniz Kuvvetleri gemisinin kaptanı konuşuyor. Tekrar ediyorum, rotanızı değiştirin. Tamam. Amerikan Deniz Kuvvetleri gemisinin kaptanı konuşuyor. Tekrar ediyorum, rotanızı değiştirin. Tamam.

88 88 Kanada’lı Yetkilinin yanıtı: Kanada’lı Yetkilinin yanıtı: Hayır, biz rotamızı değiştiremeyiz. Tekrar ediyorum, siz rotanızı değiştirin. Tamam. Hayır, biz rotamızı değiştiremeyiz. Tekrar ediyorum, siz rotanızı değiştirin. Tamam. Amerikan Gemisi: Burası Amerikan uçak gemisi Missouri. Adımızı duymamış olanlara anımsatıyoruz; Amerikan Deniz Kuvvetlerinin en büyük uçak gemisi Missouri’ yiz. Amerikan Gemisi: Burası Amerikan uçak gemisi Missouri. Adımızı duymamış olanlara anımsatıyoruz; Amerikan Deniz Kuvvetlerinin en büyük uçak gemisi Missouri’ yiz.

89 89 Lütfen şakanızdan ya da inadınızdan vazgeçin, derhal rotanızı değiştirin. Hem de hemen şimdi. Tamam Lütfen şakanızdan ya da inadınızdan vazgeçin, derhal rotanızı değiştirin. Hem de hemen şimdi. Tamam Kanada’lı Yetkili: Peki biz de size kendimizi tanıtalım Missouri… Burası Newfoundland’ deki deniz feneri. Tamam… Kanada’lı Yetkili: Peki biz de size kendimizi tanıtalım Missouri… Burası Newfoundland’ deki deniz feneri. Tamam…

90 İLETİŞİM VE ETİK 7.2. İLETİŞİM VE ETİK Etik, insanların bireysel ve toplumsal ilişkilerini düzenleyen kurallar bütünüdür. Etik, insanların bireysel ve toplumsal ilişkilerini düzenleyen kurallar bütünüdür. Etik, iyi ve kötü söz veya davranışı belirleyen ölçütlerdir. Etik, iyi ve kötü söz veya davranışı belirleyen ölçütlerdir. Neyin doğru neyin yanlış olduğu, neyin haklı neyin haksız olduğu, konusunda inançlara dayalı ilkeler ve kurallar şeklinde tanımlanabilir. Neyin doğru neyin yanlış olduğu, neyin haklı neyin haksız olduğu, konusunda inançlara dayalı ilkeler ve kurallar şeklinde tanımlanabilir.

91 ZOR İNSANLARLA İLETİŞİM Zor insanlar, topluma ve kişilere göre farklı olmakla birlikte bazı ortak özelliklere sahiptirler. Zor insanlar, topluma ve kişilere göre farklı olmakla birlikte bazı ortak özelliklere sahiptirler. 1. Saldırgan (agresif) insanlar 2. Her şeyi bilenler 3. Şikayetçiler 4. Mağdurlar 5. Gizlice saldıranlar 6. İnatçı 7. Hırslı 8. Kaprisli

92 92 Zor insanların davranış özellikleri Eğitimi, bilgisi ve deneyimi yetersiz olmasına rağmen kendisini çok iyi sananlar Eğitimi, bilgisi ve deneyimi yetersiz olmasına rağmen kendisini çok iyi sananlar Öncelik ve önem sırasını belirleyemeyenler Öncelik ve önem sırasını belirleyemeyenler Hatasını olgunlukla kabuk edemeyen, sürekli açıklama yapıp, kendisini temize çıkarmak isteyenler Hatasını olgunlukla kabuk edemeyen, sürekli açıklama yapıp, kendisini temize çıkarmak isteyenler Yavaş düşünen ve hareket edenler Yavaş düşünen ve hareket edenler İşleri karıştıranlar İşleri karıştıranlar Çok az konuşanlar (konuşmayanlar) Çok az konuşanlar (konuşmayanlar)

93 93 Yanlış anlamakta ısrar edenler Yanlış anlamakta ısrar edenler Karşısındakinin söylediklerine önem vermeyen Karşısındakinin söylediklerine önem vermeyen Statü farklılığını sürekli hissettirmek Statü farklılığını sürekli hissettirmek Karşısındakine saygı göstermemek Karşısındakine saygı göstermemek Sadece kendisinin ve kendi yaptıklarının önemli olduğunu düşünenler Sadece kendisinin ve kendi yaptıklarının önemli olduğunu düşünenler Sürekli çevresindekiler ve olaylar üzerinde kontrol oluşturmaya çalışanlar Sürekli çevresindekiler ve olaylar üzerinde kontrol oluşturmaya çalışanlar Empati yapamazlar Empati yapamazlar Her zaman ben haklıyım diyenler Her zaman ben haklıyım diyenler

94 TARİHTE LAFI GEDİĞİNE OTURTANLAR OTURTANLAR 1. Churchill, avam kamarasında konuşurken, muhalif partiden bir kadın milletvekili, Churchill’e kızgın, şöyle seslenir: 1. Churchill, avam kamarasında konuşurken, muhalif partiden bir kadın milletvekili, Churchill’e kızgın, şöyle seslenir: -”Eğer, karınız olsaydım, kahvenizin içine zehir karıştırırdım.”Churchill, oldukça sakin kadına döner ve lafı yapıştırır: -”Eğer, karınız olsaydım, kahvenizin içine zehir karıştırırdım.”Churchill, oldukça sakin kadına döner ve lafı yapıştırır: -”Hanımefendi, eğer karım siz olsaydınız, o kahveyi seve seve içerdim.” -”Hanımefendi, eğer karım siz olsaydınız, o kahveyi seve seve içerdim.”

95 95 2.Sokrates ve eşi bir türlü iyi geçinemezlermiş.Bir gün eşi Sokrates’e verip veriştirmiş, ağzına geleni söylemiş. 2.Sokrates ve eşi bir türlü iyi geçinemezlermiş.Bir gün eşi Sokrates’e verip veriştirmiş, ağzına geleni söylemiş. Bakmış kocası hiç tepki göstermiyor bir kova suyu alıp başından aşağı boşaltmış.Sokrates, gayet sakin: Bakmış kocası hiç tepki göstermiyor bir kova suyu alıp başından aşağı boşaltmış.Sokrates, gayet sakin: -”Bu kadar gök gürültüsünden sonra bir sağanak zaten bekliyordum” demiş. -”Bu kadar gök gürültüsünden sonra bir sağanak zaten bekliyordum” demiş.

96 96 3.Bernard Shaw ile Churchill hiç geçinemez ve sık sık birbirlerini iğnelermiş. Bernard Shaw, bir oyununun ilk gecesine,Churchill’i davet etmiş ve davetiyeye de bir pusula iliştirmiş: 3.Bernard Shaw ile Churchill hiç geçinemez ve sık sık birbirlerini iğnelermiş. Bernard Shaw, bir oyununun ilk gecesine,Churchill’i davet etmiş ve davetiyeye de bir pusula iliştirmiş: -”Size iki kişilik davetiye gönderiyorum. Bir dostunuzu alıp gelebilirsiniz.Tabii dostunuz varsa. “Churchill, hemen cevap göndermiş: -”Size iki kişilik davetiye gönderiyorum. Bir dostunuzu alıp gelebilirsiniz.Tabii dostunuz varsa. “Churchill, hemen cevap göndermiş: -”Maalesef o gece başka bir yere söz verdiğim için oyununuzu seyretmeye gelemeyeceğim.İkinci gece gelebilirim, tabii oyununuz ikinci gece de oynarsa.” -”Maalesef o gece başka bir yere söz verdiğim için oyununuzu seyretmeye gelemeyeceğim.İkinci gece gelebilirim, tabii oyununuz ikinci gece de oynarsa.”

97 97 4.Bir gün Eflatun, talebelerinden birini kumar oynarken yakalamış ve şiddetle azarlamış.Talebesi: 4.Bir gün Eflatun, talebelerinden birini kumar oynarken yakalamış ve şiddetle azarlamış.Talebesi: -”İyi ama ben çok az bir paraya oynuyordum” diye itiraz edecek olunca Eflatun cevap vermiş: -”İyi ama ben çok az bir paraya oynuyordum” diye itiraz edecek olunca Eflatun cevap vermiş: -”Ben seni kaybettiğin para için değil, kaybettiğin zaman için azarlıyorum.” -”Ben seni kaybettiğin para için değil, kaybettiğin zaman için azarlıyorum.”

98 98 5.Dünya nimetlerine ehemmiyet vermeyen yaşayış ve felsefesiyle ünlü filozof Diyojen, bir gün dar bir sokakta zenginliğinden başka hiçbir şeyi olmayan kibirli bir adamla karşılaşır. İkisinden biri kenara çekilmedikçe geçmek mümkün değildir.Mağrur zengin, hor gördüğü filozofa: 5.Dünya nimetlerine ehemmiyet vermeyen yaşayış ve felsefesiyle ünlü filozof Diyojen, bir gün dar bir sokakta zenginliğinden başka hiçbir şeyi olmayan kibirli bir adamla karşılaşır. İkisinden biri kenara çekilmedikçe geçmek mümkün değildir.Mağrur zengin, hor gördüğü filozofa: -”Ben bir serserinin önünden kenara çekilmem” der. Diyojen,kenara çekilerek gayet sakin şu karşılığı verir: -”Ben bir serserinin önünden kenara çekilmem” der. Diyojen,kenara çekilerek gayet sakin şu karşılığı verir: -”Ben çekilirim.” -”Ben çekilirim.”

99 99 6.Meşhur bir filozofa: 6.Meşhur bir filozofa: -”Servet ayaklarınızın altında olduğu halde neden bu kadar fakirsiniz?” diye sorulduğunda: -”Servet ayaklarınızın altında olduğu halde neden bu kadar fakirsiniz?” diye sorulduğunda: -”Ona ulaşmak için eğilmek lazım da ondan” demiş. -”Ona ulaşmak için eğilmek lazım da ondan” demiş.

100 100 7.Kulaklarının büyüklüğü ile ünlü Galile’ye hasımlarından biri: 7.Kulaklarının büyüklüğü ile ünlü Galile’ye hasımlarından biri: -”Efendim” demiş, “Kulaklarınız, bir insan için biraz büyük değil mi?”Galile: -”Doğru” demiş, “Benim kulaklarım bir insan için biraz büyük ama, seninkiler bir eşek için fazla küçük sayılmaz mı?”

101 101 8.Bir toplantıda, bir genç Mehmet Akif’i küçük düşürmek ister: 8.Bir toplantıda, bir genç Mehmet Akif’i küçük düşürmek ister: -”Affedersiniz, siz baytar mısınız?”Mehmet Akif hiç istifini bozmadan şöyle yanıtlamış: -”Affedersiniz, siz baytar mısınız?”Mehmet Akif hiç istifini bozmadan şöyle yanıtlamış: -”Evet, bir yeriniz mi ağrıyordu?” -”Evet, bir yeriniz mi ağrıyordu?”

102 102 9.Yavuz Sultan Selim, birçok Osmanlı padişahı gibi sefere çıkacağı yerleri gizli tutarmış. Bir sefer hazırlığında, vezirlerinden biri ısrarla seferin yapılacağı ülkeyi sorunca, Yavuz ona: 9.Yavuz Sultan Selim, birçok Osmanlı padişahı gibi sefere çıkacağı yerleri gizli tutarmış. Bir sefer hazırlığında, vezirlerinden biri ısrarla seferin yapılacağı ülkeyi sorunca, Yavuz ona: -”Sen sır saklamayı bilir misin?”diye sormuş.Vezir: -”Sen sır saklamayı bilir misin?”diye sormuş.Vezir: -”Evet hünkarım, bilirim” dediğinde, Yavuz cevabı yapıştırmış: -”Evet hünkarım, bilirim” dediğinde, Yavuz cevabı yapıştırmış: -”İyi, ben de bilirim.” -”İyi, ben de bilirim.”

103 103 X. Namık Kemal (Ayıya dönmüşsün) X. Namık Kemal (Ayıya dönmüşsün) X. Yavuz Sultan Selim X. Yavuz Sultan Selim (İsmail herkes kendi yediğinden ikram eder.) (İsmail herkes kendi yediğinden ikram eder.)

104 ETKİN İLETİŞİM ÖNERİLERİ KONUŞURKEN KELİMELERİ DOĞRU SEÇMEK KADAR, SES TONUMUZU DA AYARLAMALIYIZ. KONUŞURKEN KELİMELERİ DOĞRU SEÇMEK KADAR, SES TONUMUZU DA AYARLAMALIYIZ. KONUŞTUĞUMUZDAN ÇOK DİNLEMELİYİZ. KONUŞTUĞUMUZDAN ÇOK DİNLEMELİYİZ. AKTİF DİNLEME → AKTİF DİNLEME → Can kulağıyla dinleme ve hazmetme. Can kulağıyla dinleme ve hazmetme. Anlamış gibi yapmama. Anlamış gibi yapmama. Anlaşıldı mı? Emredersiniz. Normal anlaşıldı mı? Anlaşıldı mı? Emredersiniz. Normal anlaşıldı mı?

105 105 MUHATABA GÖRE DAVRANMAK Hayvanı çatlatmazdım... Hayvanı çatlatmazdım...

106 106 “N” İLE BAŞLAYAN SORULAR Açık olmayan ya da yanlış anlaşılmaya uygun sözler üzerinde tartışmak yerine, olayı çözümleyici açık uçlu sorular sormak yerinde olur. Açık olmayan ya da yanlış anlaşılmaya uygun sözler üzerinde tartışmak yerine, olayı çözümleyici açık uçlu sorular sormak yerinde olur. Niçin, Ne şekilde, Ne amaçla, Nasıl vb. Niçin, Ne şekilde, Ne amaçla, Nasıl vb.

107 107 ÖNYARGIDAN KAÇINMAK SÖYLEDİM → DUYDU anlamına gelmez. SÖYLEDİM → DUYDU anlamına gelmez. DUYDU → ANLADI anlamına gelmez. DUYDU → ANLADI anlamına gelmez. ANLADI → HAK VERDİ anlamına gelmez. ANLADI → HAK VERDİ anlamına gelmez. HAK VERDİ → BENİMSEDİ “ “ HAK VERDİ → BENİMSEDİ “ “ BENİMSEDİ → UYGULADI “ “ BENİMSEDİ → UYGULADI “ “ UYGULADI → SÜRDÜRECEK “ “ UYGULADI → SÜRDÜRECEK “ “

108 108 UYGULAMALI ÇALIŞMAK İNSANLAR; İNSANLAR; DUYDUKLARININ → % 20’ sini DUYDUKLARININ → % 20’ sini GÖRDÜKLERİNİN → % 30’ unu GÖRDÜKLERİNİN → % 30’ unu HEM DUYUP HEM GÖRDÜKLERİNİN → HEM DUYUP HEM GÖRDÜKLERİNİN → % 50’ sini % 50’ sini KENDİ SÖYLEDİKLERİNİN → % 70’ ini KENDİ SÖYLEDİKLERİNİN → % 70’ ini KENDİ YAPTIKLARININ → % 90’ ını AKILLARINDA TUTABİLMEKTEDİRLER KENDİ YAPTIKLARININ → % 90’ ını AKILLARINDA TUTABİLMEKTEDİRLER

109 109 BUNA GÖRE İLETİŞİMDE BAŞARIYI ARTIRMAK İÇİN; BUNA GÖRE İLETİŞİMDE BAŞARIYI ARTIRMAK İÇİN; İNSANLARA BİLDİKLERİNİ VEYA ÖĞRENDİKLERİNİ İFADE ETME VE YAPMA (UYGULAMA) FIRSATI VERİLMELİDİR. İNSANLARA BİLDİKLERİNİ VEYA ÖĞRENDİKLERİNİ İFADE ETME VE YAPMA (UYGULAMA) FIRSATI VERİLMELİDİR.

110 110 GERİBİLDİRİM YAPMAK GERİBİLDİRİM YAPMAK GERİBİLDİRİM → olumlu/olumsuz GERİBİLDİRİM → olumlu/olumsuz hareketlerin değerlendirilmesi hareketlerin değerlendirilmesi OLUMLU HAREKETLER → İfade OLUMLU HAREKETLER → İfade edilmemesi heves kırıcı olabilir. edilmemesi heves kırıcı olabilir. OLUMSUZ HAREKETLER → Kişi kendini yenilemeli, düzeltmeli veya bu doğrultuda yönlendirilmelidir. (Manav çırağı) OLUMSUZ HAREKETLER → Kişi kendini yenilemeli, düzeltmeli veya bu doğrultuda yönlendirilmelidir. (Manav çırağı) Bazen dolaylı anlatım iyidir. (Süpürme ….) Bazen dolaylı anlatım iyidir. (Süpürme ….)

111 111 BU AMAÇLA; BU AMAÇLA; - Durum uygun bir şekilde belirtilmeli - Durum uygun bir şekilde belirtilmeli - Kişiden çok konu üzerinde durulmalı - Kişiden çok konu üzerinde durulmalı - Gelecekte daha iyi olmanın yolları - Gelecekte daha iyi olmanın yolları sürekli araştırılmalıdır. sürekli araştırılmalıdır. - Kendini yenileme, geliştirme ve iyi insan/ - Kendini yenileme, geliştirme ve iyi insan/ sorunsuz insan olma azminde sorunsuz insan olma azminde bulunmalıyız. (Gerçek anne ….) bulunmalıyız. (Gerçek anne ….)

112 112 Başkalarından üstün olmamız önemli değildir. Başkalarından üstün olmamız önemli değildir. Önemli olan, dünkü halimizden üstün olmamızdır. Önemli olan, dünkü halimizden üstün olmamızdır. Fenerle insan arama. Fenerle insan arama. En baştaki 1 kişiliktir. En baştaki 1 kişiliktir.

113 113 KİŞİLİK YOKSA ÖBÜRLERİ HİÇTİR 1 → KİŞİLİK 1 → KİŞİLİK 0 → BAŞARI, Başarılı kişi 1’ i 10 yapar 0 → BAŞARI, Başarılı kişi 1’ i 10 yapar 0 →TECRÜBE, 10 iken 100 olursunuz 0 →TECRÜBE, 10 iken 100 olursunuz 0 → YETENEK, 100 iken olursunuz 0 → YETENEK, 100 iken olursunuz 0 → DİSİPLİN, iken → DİSİPLİN, iken → SEVGİ …. 0 → SEVGİ …. HEPSİ EN BAŞTAKİ “1” E BAĞLI HEPSİ EN BAŞTAKİ “1” E BAĞLI

114 114 ŞEFFAFLIK İletişim sürecinde oluşacak belirsizliği azaltabilmek için, mümkün olduğunca açık ve şeffaf olmak İletişim sürecinde oluşacak belirsizliği azaltabilmek için, mümkün olduğunca açık ve şeffaf olmak → Özellikle olağan/rutin işlerde sürekli kimin ne yapacağını tartışmak, aksaklıklara sorumlu aramak gibi gereksiz enerji ve zaman kaybını azaltır. → Özellikle olağan/rutin işlerde sürekli kimin ne yapacağını tartışmak, aksaklıklara sorumlu aramak gibi gereksiz enerji ve zaman kaybını azaltır.

115 115 UYGUN USLUP KULLANMAK ŞAİRİN DEDİĞİ GİBİ; ŞAİRİN DEDİĞİ GİBİ; Delikli demirin vurmazı olmaz, Delikli demirin vurmazı olmaz, Ardına geçip de göz uydurmalı; Ardına geçip de göz uydurmalı; Şu insanoğlunun kanmazı olmaz, Şu insanoğlunun kanmazı olmaz, Özünü bilip de söz uydurmalı. Özünü bilip de söz uydurmalı. KONUŞMA TARZI (USLUP) ÇOK ÖNEMLİ KONUŞMA TARZI (USLUP) ÇOK ÖNEMLİ

116 ETKİN İLETİŞİMİN YARARLARI HATALI İŞLEMLER VE ÇATIŞMA AZALIR HATALI İŞLEMLER VE ÇATIŞMA AZALIR GENEL DURUMDA İYİYE GİDİŞ HIZLANIR GENEL DURUMDA İYİYE GİDİŞ HIZLANIR DEĞİŞİME UYUM SAĞLAMA KOLAYLAŞIR DEĞİŞİME UYUM SAĞLAMA KOLAYLAŞIR MUKAVEMET GÜCÜNDE ARTIŞ MUKAVEMET GÜCÜNDE ARTIŞ İŞBİRLİĞİNİN GELİŞMESİ SONUCU İŞBİRLİĞİNİN GELİŞMESİ SONUCU EKİP ÇALIŞMASININ ETKİNLEŞMESİ EKİP ÇALIŞMASININ ETKİNLEŞMESİ

117 İYİ İLETİŞİMİN ON KURALI İletişime başlamadan önce fikirleri netleştirme İletişime başlamadan önce fikirleri netleştirme İletişimin esas amacını belirleyin. İletişimin esas amacını belirleyin. Fiziksel ve insani tüm çevreyi dikkate alın Fiziksel ve insani tüm çevreyi dikkate alın İletişimi planlarken başkalarından tavsiye alın (DANIŞIN) İletişimi planlarken başkalarından tavsiye alın (DANIŞIN) Mesajın içeriği kadar tonlanmasına da dikkat edin. Mesajın içeriği kadar tonlanmasına da dikkat edin.

118 118 Yararlı mesajlar verin. İnsanların dikkatini çekecek ve onların yararına olacak mesajlar. Yararlı mesajlar verin. İnsanların dikkatini çekecek ve onların yararına olacak mesajlar. İletişimi takip edin, geribildirim alın. İletişimi takip edin, geribildirim alın. Geleceği de düşünerek iletişim kurun. Geleceği de düşünerek iletişim kurun. Yaptıklarınızla sözlerinize destek verin. Yaptıklarınızla sözlerinize destek verin. İyi bir dinleyici olun. İyi bir dinleyici olun.

119 119 TEŞEKKÜRLER…


"1 SOI 111 İLETİŞİM Yrd. Doç. Dr. Abdullah KARAKAYA Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Safranbolu Meslek Yüksek Okulu." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları