Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Elazığ İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği www.elazigkhb.gov.tr.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Elazığ İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği www.elazigkhb.gov.tr."— Sunum transkripti:

1

2 Elazığ İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği

3 Kişilerarası İletişim Eğitimi Kaynak Psikolog İsmail ARĞUN

4 Kişilerarası iletişim Eğitimi  Zor insanlarla başa çıkma  Öfke kontrolü  İletişim  Empati  Beden dili  Stresle baş etme  Tükenmişlik

5 Kişilerarası iletişim Eğitimi

6 Zor insanlar kimlerdir ? Uzmanlar ; iletişim kurmakta güçlük çekilen insanları ”Zor İnsanlar” olarak adlandırmışlardır. Zor insan kavramı, toplumdan topluma, kişiden kişiye farklı tanımlansa da temelde benzer davranışlar gösterirler

7 Kişilerarası iletişim Eğitimi Zor insanların Genel Özellikleri Nelerdir ? Zor insanlar genel olarak : İnatçı, hırslı ve kaprislidir, İşleri karıştırırlar, Eğitimleri ve bilgileri yetersiz olsa da onlar iyi olduklarını düşünürler, Hatalarını olgunlukla kabul etmezler, Sürekli açıklama yaparak kendilerini haklı göstermek isterler,

8 Kişilerarası iletişim Eğitimi Zor insanların Genel Özellikleri Nelerdir ? Bilgi ağızlarından zorla alınır, Yanlış anlamakta ısrar ederler, Karşısındakinin söylediklerine önem vermezler, Görüşürken konum farklılıklarını hissettirirler, Karşısındakine saygı göstermezler Kendi yaptıklarının önemli olduğunu düşünürler, Her zaman BEN HAKLIYIM derler. ve Empati yapmazlar,

9 Kişilerarası iletişim Eğitimi O Halde Zor İnsanlara Nasıl Yaklaşılmalıdır ?

10 Kişilerarası iletişim Eğitimi  Zor insanlara SAKİN bir şekilde yaklaşın ve KENDİNİZİ İFADE edin.  Kendinizden EMİN bir şekilde cevap verin.

11 Kişilerarası iletişim Eğitimi Her Şeyi Bildiklerini Zannedenlere Karşı Nasıl Yaklaşmalıyız ? İyi hazırlanmalı. Asla meydan okumamalı. Aksine onların yeteneklerini övmeli. Gerektiğinde hatalarını ortaya çıkaracak sorular sormaktan da çekinmemeliyiz.

12 Kişilerarası iletişim Eğitimi

13 Her şeyden şikayet edenler, genel olarak karşılarındakine güvenmezler. Kendilerine de güvenleri tam değildir. Eksik olan özgüvenlerini saklamak için memnuniyetsiz davranırlar, her şeyden ve herkesten şikâyet ederler. Her şeyden şikayet edenlere karşı nasıl yaklaşmalıyız ?

14 Kişilerarası iletişim Eğitimi Bu insanlara “Başkalarının göremediklerini görüyorsun” şeklinde ki cümlelerle yaklaşmalı ve onların kendilerine olan güvenlerini arttırmalıyız. Onları dinlemeli ama asla tartışmaya girmemeli, soruna odaklanmalıyız. Savunmacı tutum ve davranışlar göstermemeliyiz. Her şeyden şikayet edenlere karşı nasıl yaklaşmalıyız ?

15 Kişilerarası iletişim Eğitimi Sonuç olarak ; Zor insanlara karşı sabırlı olun ve öfkenizi kontrol edin.

16 Kişilerarası iletişim Eğitimi

17 Dünyamız tarihler boyunca hep çatışma ve savaşlara sahne olmuş

18 Kişilerarası iletişim Eğitimi

19 Kavgalar, anlaşmazlıklar hiç eksik olmamış…

20 Kişilerarası iletişim Eğitimi Öyle ki; Günümüzde mutlu bir yuva kurmak için söz vermiş karı-kocaların bile anlaşmazlık, şiddet, boşanma ve cinayet gibi büyük sorunlarla karşı karşıya kaldıkları bir dünyada yaşamaya başladık.

21 Kişilerarası iletişim Eğitimi PEKİ TÜM BU YAŞANANLARIN NEDENİ NE ?

22 Kişilerarası iletişim Eğitimi ÖFKEMİZ OLABİLİR Mİ ?

23 Kişilerarası iletişim Eğitimi ÖFKE NEDİR ? ÖFKE : Hakkımız olduğunu düşündüğümüz şeylerin engellenmesine gösterilen duygusal tepkidir.  Öfke ; Doğal ve evrensel bir duygudur.  Öfke sağlıklı bir şekilde ifade edilebildiğinde, YAPICI ve DÜZELTİCİ olabilir. !!!

24 Kişilerarası iletişim Eğitimi ÖFKENİN NEDENLERİ NELERDİR ?  İÇSEL NEDENLER : Kişisel sorunlarımız, Kuruntularımız, Başımızdan geçmiş bazı olaylar Kişilik bozuklukları olabilir.  DIŞSAL NEDENLER : Kişiler ( kendisi, anne-baba, çocuk, arkadaş…) Olaylar ( çatışma, engellenme, haksızlık...) Durumlar ( trafik, randevu…) olabilir.

25 Kişilerarası iletişim Eğitimi ÖFKENİN İÇERİĞİ Öfke ; Bizi bir problem olduğu konusunda uyarırken, diğer taraftan da saldırganlık eğilimini harekete geçirir. Şiddet Nedir ? Saldırganlık içeren öfkenin kontrolsüz olarak ortaya çıkması ve davranışa dönüşmesi halidir.

26 Kişilerarası iletişim Eğitimi ÖFKE İLE DAVRANIŞLAR ARASINDA BİR BAĞ VARMIDIR ?

27 Kişilerarası iletişim Eğitimi Öfkemiz düşüncelerimize bağlıdır. DüşüncelerimizDUYGULARIMIZI; Duygularımız DAVRANIŞLARIMIZI etkiler. Öfke yaratan düşüncelerimizi değiştirdiğimizde öfkemizin şiddetinin azaldığını görürüz.

28 Kişilerarası iletişim Eğitimi NELERE ÖFKELENİRİZ ?

29 Kişilerarası iletişim Eğitimi  İsteklerimiz olmadığında,  Beklemediğimiz bir sonuçla karşılaştığımızda,  Beklentilerimiz gerçekleşmediğinde,  Anlaşılmadığımızı düşündüğümüzde,  Tehdit algıladığımızda,  Kendimizi çıkmazda hissettiğimizde,  Kişiliğimize ve önemlilerimize saldırıldığında, ÖFKELENE BİLİRİZ... !

30 Kişilerarası iletişim Eğitimi SİZLER, KIZDIĞINIZDA YADA ÖFKELENDİĞİNİZDE NELER YAPARSINIZ ? NELER YAPMAK SİZE İYİ GELİR ?

31 Kişilerarası iletişim Eğitimi

32 ÖFKEMİZİ NASIL KONTROL EDEBİLİRİZ ?

33 Kişilerarası iletişim Eğitimi  Öfkemizi tetikleyen durumları tanımlayarak.  Sakinleşme yöntemimizi belirleyerek.  Derin derin nefes alıp, nefes ve nabzımızı kontrol altında tutarak.  Kendimize bizi sakinleştirecek cümleler söyleyerek.  Kendimizi kontrol etme konusunda kararlı olarak.

34 Kişilerarası iletişim Eğitimi  Şiddet davranışlarını asla kabul edilir görmeyerek.  Çevremizdekileri öfkelendiğimize dair bilgilendirerek.  Problemi açıklığa kavuşturarak.  Çözüm aramaya odaklanarak.  Doğru İLETİŞİM kurarak ÖFKEMİZİ KONTROL EDEBİLİRİZ.

35 Kişilerarası iletişim Eğitimi UNUTMAYALIM Kİ ÖFKE !  Problemlerimizi çözmez.  Öcümüzü almamızı sağlamaz.  Başkalarını kontrol etmemizi sağlamaz.  Haklı olduğumuzu göstermez. ANCAK  Korku, kaygı ve mutsuzluğa neden olur.  Kişileri bizden uzaklaştırır. EN ÇOK BİZİM YAŞANTIMIZI OLUMSUZ ETKİLER.

36 Kişilerarası iletişim Eğitimi

37 İki kişinin duygu, düşünce ve bilgilerini paylaşarak birbirlerini anlama sürecine iletişim denir. İki insan birbirinin farkına vardığı andan itibaren iletişim başlar ; söylediği / söylemediği, yaptığı / yapmadığı her şeyin bir anlamı vardır. İLETİŞİM

38 Kişilerarası iletişim Eğitimi İletmek istediğimizi karşımızdaki kişiye amaçladığımız biçimde iletebilmek, isteneni elde etmek ve beklenen tepkiyi oluşturmaktır. İLETİŞİMİN AMACI

39 Kişilerarası iletişim Eğitimi YARDIM AMAÇLI İLETİŞİM Bireyin ilgi ve gereksinimlerini ortaya koyan, bireysel yaşantılarını ortaya çıkaran, iyilik durumunun oluşturulmasına ve geliştirilmesine yardım eden iletişim şeklidir.

40 Kişilerarası iletişim Eğitimi Uygun dil seçmek Açık ve doğru mesaj vermek Saygı duymak Güven vermek Göz teması kurmak Geri bildirimde bulunmak DİNLEMEYİ bilmek BEDEN diline dikkat etmek VE EMPATİ YAPMAK Etkili İletişim için

41 Kişilerarası iletişim Eğitimi “Bir anlaşmazlık olduğunda, muhatabınızın ayakkabılarını giyerek soruna bakın!” Kızılderili atasözü

42 Kişilerarası iletişim Eğitimi Bir insanın kendisini, karşısındakinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi sürecine denir. EMPATİ

43 Kişilerarası iletişim Eğitimi Empatik iletişim : Birbirini seven, birbirinin ne hissettiğini hemen anlayan iki kişinin yaşadığı iletişim tarzıdır. ÖRNEĞİN : Karşısındakinin uykusunun geldiğini hisseden birinin, KARŞISINDAKİNİN başının altına hemen yastık koyması,

44 Kişilerarası iletişim Eğitimi

45 Empati ne değildir? Empati karşımızdaki ile ÖZDEŞLEŞMEK, ona BENZEMEK, SEMPATİ duymak değildir ;

46 Kişilerarası iletişim Eğitimi EMPATİ, BU AĞLAYAN İNSANLARI GÖRDÜĞÜNDE AĞLAMAYA BAŞLAMAK DEĞİLDİR.

47 Kişilerarası iletişim Eğitimi Koyduğunuz tanıyı söylerken, sesiniz ve yüz ifadenizle benim için üzüldüğünüzü gösterdiğiniz için size teşekkür ederim. Lösemili bir hasta Sağlık personelinin, her hasta ve hasta yakınının duygularını aynı şekilde yaşaması her zaman mümkün değildir, zaten ruh ve beden sağlıkları açısından düşündüğümüzde şart da değildir; fakat muhatabının acı, üzüntü, sıkıntı içinde olduğunu anladığını karşısındakine sözlü ve beden diliyle aktarabilmesi ÖNEMLİDİR.

48 Kişilerarası iletişim Eğitimi İLETİŞİMİN OLMAZSA OLMAZI ? 47

49 Kişilerarası iletişim Eğitimi 48

50 Kişilerarası iletişim Eğitimi İYİ BİR DİNLEYİCİ OLMAK İÇİN TEMEL İLKELER  Susun  Konuşanı rahatlatın  Dinlemek istediğinizi gösterin  Dikkat dağıtıcı öğeleri uzaklaştırın  Karşınızdakine empati yapın  Zaman ayırın ve tanıyın  Öfke ve olumsuz duygularınızı kontrol edin  Gerektiğinde soru sorun  Yargılayıcı olmayın

51 Kişilerarası iletişim Eğitimi Dinlemenin Yararları  Öğrenmek  Gelişmek ve geliştirmek  Çatışmaları önlemek  Anlaşmazlıkları çözümlemek  Motivasyonu yükseltmek  Performansı arttırmak için DİNLEMEK ŞARTTIR.

52 Kişilerarası iletişim Eğitimi Dinlemeyi bilmemek Gürültü Mesafe Zaman ayırmamak İlgisizlik Cevap yetiştirme çabası DİNLEMEYİ zorlaştırır. Dinlemeyi neler zorlaştırır ?

53 Kişilerarası iletişim Eğitimi Sözler %10 Ses tonu %30 Beden dili %60 İLETİŞİMDE;

54 Kişilerarası iletişim Eğitimi 53

55 Kişilerarası iletişim Eğitimi BEDEN DİLİ 54

56 Kişilerarası iletişim Eğitimi BEDEN DİLİ Birbirini takip eden hareketlerle değer ve önem kazanan, ses tonu ile desteklenen, kelimelerle son şeklini alan iletişim sürecidir.

57 Kişilerarası iletişim Eğitimi  İnsan, insanı sadece ağzından çıkan sözlerle değil, beden hareketleriyle de değerlendirir.  İLETİŞİMDE ne söylediğiniz değil, onu nasıl söylediğiniz önemlidir.“  Gerçekte bizler hal ve davranışlarımızı, duygularımızı, fikirlerimizi ve kişiliğimizi sözlü ya da sözsüz şekilde ortaya çıkararak iletişim kurarız.

58 Kişilerarası iletişim Eğitimi İş yaşamında başarılı olmak isteyen kişiler, İletişim kurduğu kişilerin söyledikleri ile birlikte yüzü, eli, kolu ve bedeniyle yaptıklarını da DUYMALIDIR. İnandırıcılık ; söylediklerimizi hangi hareketlerle sunduğumuza bağlıdır.

59 Kişilerarası iletişim Eğitimi BEDEN DİLİ ÖGELERİ Yüz ifadesi, Duruş biçimi, Dış görünüş, Göz hareketleri, Kişiler arasındaki mesafe, Mimikler ve hareketler, Ses tonu ve vurgulama, Konuşma sürati, Nefes alıp verme,

60 Kişilerarası iletişim Eğitimi DÜŞÜNCE  Aşırı İlgili  Etkilemeye çalışan  Hakim olmak isteyen. Sıkılmış. İlgisi Dağılıyor. 59

61 Kişilerarası iletişim Eğitimi El, kol, baş hareketleri ve mimikler : Ellerimizi kontrollü hareket ettirmeliyiz. Karşımızdakine dinleme fırsatı tanımalıyız. Toplumda ellerini kollarını fazlaca savuran kişiler pek dikkate alınmazlar. 60

62 Kişilerarası iletişim Eğitimi ELLER  TAKİPÇİ  SİNİRLİ  HUZURSUZ  TAKİP EDİYOR  RAHAT  KARŞISINDAKİNE GÜVENİYOR 61

63 Kişilerarası iletişim Eğitimi ELLER  ÜRKEK  ÇEKİNGEN  HUZURSUZ OTURUŞ  RAHAT  İLGİLİ  BEKLEDİĞİNİ BULUYOR 62

64 Kişilerarası iletişim Eğitimi ELLER  HAFİFE ALAN  KENDİSİNE AŞIRI GÜVENEN  KARŞISINDAKİNİ CİDDİYE ALMAYAN  ÇEKİNGEN  İÇE KAPANIK  DESTEK BEKLEYEN 63

65 Kişilerarası iletişim Eğitimi ELLER  DÜŞÜNCELİ  HUZURSUZ  VERECEĞİ CEVAPTAN EMİN OLMAYAN  DÜŞÜNCELİ  İLGİLİ  RAHAT, TAKİPÇİ 64

66 Kişilerarası iletişim Eğitimi KOL VE PARMAKLAR  RAHAT  DÜŞÜNCELİ  İLGİLİ  HUZURSUZ  OLUMSUZ YAKLAŞIMLI CEVABA HAZIR 65

67 Kişilerarası iletişim Eğitimi BAŞ HAREKETLERİ Kafa bir yana doğru eğildiğinde ; Bu kişinin anlatılan konu ile ilgilenmeye başladığı anlamına gelir. 66

68 Kişilerarası iletişim Eğitimi Her iki elin başın arkasında duruşu, Muhasebeci, avukat, satış müdürü, banka müdürü vb. meslekleri yapanlarda görülür. Bu hareket : kendine güvenen ve bir konuda kendini üstün hisseden kişilere özgü bir harekettir. BAŞ HAREKETLERİ

69 Kişilerarası iletişim Eğitimi OTURUŞ  RAHAT  GÜVENLİ  UYUMLU  HUZURLU  AŞIRI HUZURSUZ  ÇEKİNGEN  SIKILMIŞ  BİTİŞİ BEKLEYEN 68

70 Kişilerarası iletişim Eğitimi OTURUŞ  ÇEVREYİ CİDDİYE ALMAZ  ELEŞTİRMEN DİNLEYİCİ  GÜVENLİ  DİKKATLİ DİNLEME  KENDİNE GÜVENLİ  RAHAT  İLGİLİ 69

71 Kişilerarası iletişim Eğitimi Uyarı niteliğindeki işaret parmağını kaldırmak en çok kullandığımız parmak hareketlerinden birisidir. Bu işaret tehdit algısı içerebilir. Karşılıklı konuşmalarda bu ve benzeri hareketleri yapmamalıyız.

72 Kişilerarası iletişim Eğitimi Hareketlerimiz, Saygılı ve ölçülü olmalıdır Karşımızdakine saygılı davrandığımız oranda sayılır ve seviliriz.

73 Kişilerarası iletişim Eğitimi Ayakta ve Otururken Doğru Mesaj Vermek Ayaktaysak dik durmalı, oturuyorsak sandalye ve koltuğumuzu tam olarak doldurup arkamıza yaslanmalıyız. Ayaklarımızı fazla açmamalı ya da süklüm püklüm bir görüntü oluşturacak şekilde oturmaktan kaçınmalıyız.

74 Kişilerarası iletişim Eğitimi Tebessüm etmek : Yüzümüz, çevremize olan ilgimizi yansıtır. Canlı olmalı, mümkün olduğu kadar sıcak ve dostça gülümsemeliyiz. Dinlediğimizi göstermek : Karşımızdaki konuşurken onu dinlediğimizi ve anladığımızı hissettirmeliyiz 73

75 Kişilerarası iletişim Eğitimi Yakın Olmak ve Göz Teması: İnsanlara daima, onları rahatsız etmeyecek en yakın mesafede durmalıyız. Konuştuğumuz veya bizimle konuşan insana dönük durmalı ve göz teması kurmalıyız.

76 Kişilerarası iletişim Eğitimi Grup normlarına, toplumsal rol ve statümüze uygun giyinmeli Saç ve el bakımımıza özen göstermeliyiz. Kendimize özen göstermek :

77 Kişilerarası iletişim Eğitimi  Sürekli sabit durmak,  Fazlaca rahat hareketlerde bulunmak, Duvara veya masaya yaslanmak, Ayakları çaprazlamak, Kolları önde veya arkada bağlamak.  Konuşurken başı geriye atmak, saçları geriye atmak, gözleri kapamak,  Parmak uçlarını birbirine dayamak,  Ellerimizi ovuşturmak ve yüzümüzde dolaştırmak,  Parmakları masada tıkırdatmak,  Saat ya da yüzükle oynamak. Etkili Beden Hareketleri İçin Kaçınılması Gereken Davranışlar

78 Kişilerarası iletişim Eğitimi Eğer beden dili iyi bir şekilde kullanılırsa ; ilişkilerde çözümleyici ve yapıcı olur.

79 Kişilerarası iletişim Eğitimi 78

80 Kişilerarası iletişim Eğitimi Suyun üzerinden atlayan iki yunusa çok dikkatli bir şekilde bakınız. Yunuslar birbirinin aynısı, ancak yapılan araştırmalar gösteriyor ki yorgun ve stres altında ki kişiler yunuslar arasında farklılıklar buluyor. Stres Testi

81 Kişilerarası iletişim Eğitimi

82 Yunuslar arasında bir veya iki farklılık bulan kişilerin stres altında oldukları ve kesinlikle tedavi görmeleri gerektiği. Yunuslar arasında ikiden fazla farklılık bulanların ise tedavi ve iyi bir tatile çıkmaları, dinlenmeleri gerekiyor.

83 Kişilerarası iletişim Eğitimi

84 Organizmanın fiziksel ve ruhsal sınırlarının tehdit edilmesi ve zorlanması ile ortaya çıkan psikolojik bir durumdur. Bizi zorlayan, kısıtlayan, engelleyen olaylar ve durumlar karşısında verdiğimiz tepkilerin tümüne stres denir. Stres nedir?

85 Kişilerarası iletişim Eğitimi STRESİN BELİRTİLERİ NELERDİR? ZİHİNSEL BELİRTİLER  Unutkanlık  Konsantrasyonda azalma  Kararsızlık  Organize olamamak  Zihin karışıklığı  İlgi azalması  Matematik hataların artması  Zihinsel durgunluk

86 Kişilerarası iletişim Eğitimi

87 DUYGUSAL BELİRTİLER  Değersizlik, güvensizlik duyguları  Huzursuzluk, sıkıntı ve gerginlik  Duygusal ilişkilerde bozulma  Kaygılı olmak  Neşesizlik, durgunluk, çökkünlük hali  Sinirlilik, saldırganlık veya kayıtsızlık  Duygusal olmak, aşırı hassaslaşma

88 Kişilerarası iletişim Eğitimi

89 FİZİKSEL BELİRTİLER  Çarpıntı  Yorgunluk  Baş ağrısı  Soğuk ya da sıcak basması  Mide-bağırsak problemleri  Nefes darlığı  Ellerde titreme  Uyku bozuklukları  İştahta bozulmalar ( çok az yeme,aşırı yeme )  Gürültüye ve sese karşı aşırı duyarlılık  Boyunda,ensede,belde, ağrı ve kasılmalar  Bitkinlik  TÜKENMİŞLİK

90 Kişilerarası iletişim Eğitimi

91 Tükenmişlik Kişiyi bedensel ve ruhsal olarak zorlayan, uzun süre bir etkene maruz kalması sonrası ortaya çıkan tükenme halidir. Tükenmişlik sendromu, özellikle iş stresinin yoğun olduğu ve iş yükünün sürekli yüksek olduğu yerlerde çalışanlarda oldukça yaygın görülen bir sendromdur. Tükenmişlik sendromunu ortaya çıkış nedeni tek başına iş yerindeki koşullar değildir. İş yeri koşulları kadar çalışanlara ait özellikler de tükenmişlik sendromunun ortaya çıkmasını etkilemektedir.

92 Kişilerarası iletişim Eğitimi Tükenmişlik Sendromu Belirtileri  Çalışmaya isteksizlik  Erken yorulma,  Yıpranmışlık,  Yorgunluk,  Güçsüzlük,  Çalışmanın tatsızlaşması,  Sıkıntı,  Performans azalması,  Halsizlik,  Enerji yokluğu,  Uykulu hal

93 Kişilerarası iletişim Eğitimi STRES ve TÜKENMİŞLİKLE BAŞETMEDE ETKİSİZ YÖNTEMLER

94 Kişilerarası iletişim Eğitimi  Savunma mekanizmalarının aşırı kullanımı  Sigara, alkol, madde kullanımı  Alışveriş yapmak  Geri çekilme, pasifleşip içe kapanma  Saldırganlık / öfke patlamaları.

95 Kişilerarası iletişim Eğitimi

96

97

98

99

100

101

102

103

104

105

106

107

108

109

110

111

112

113

114

115

116

117

118

119

120

121

122

123

124

125

126

127

128

129

130

131

132  Düzenli egzersiz ve spor yapmak,  Gevşeme egzersizleri yapmak,  İyi beslenmek,  Aynı anda birden fazla iş yapmamak,  Sosyal destek almak,  Oyun oynamak, STRES ve TÜKENMİŞLİK İLE BAŞA ÇIKMA

133 Kişilerarası iletişim Eğitimi  Hobiler edinmek,  Zamanı iyi yönetmek,  Kendimize zaman ayırmak,  Hoşgörülü ve esnek olmak,  Mizah duygusu,  Kendimize, hayata, şakalara gülebilmek… “Gülerken göbeği hoplamayan adamdan korkarım”

134 Kişilerarası iletişim Eğitimi

135

136

137


"Elazığ İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği www.elazigkhb.gov.tr." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları