Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İTÜ-Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İTÜ-Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi"— Sunum transkripti:

1 İTÜ-Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi
AIAA Uluslararası Tasarla/Yap/Uçur Yarışmasına Katılan İTÜ-ATA Takımının Tanıtılması ve Proje İşleyişinin Anlatılması Akın Ömercikoğlu Ekim 2008 İTÜ-Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi

2 AIAA (American Institute of Aeronautics and Astronautics) Amerikan Havacılık ve Uzay Enstitüsü
31.000’den fazla üyesiyle AIAA; havacılık, uzay ve savunma teknolojileri konusunda çalışan dünyanın en büyük profosyonel birliğidir. AIAA’in çalışmaları arasında; havacılık ve uzay çalışmalarıyla ilgili uluslar arası konferanslar düzenlemek, endüstri için standartlar belirlemek, uluslar arası bildiri ve makalelerin yer aldığı dergi ve kitaplar yayınlamak yer alır.

3 AIAA DBF Yarışması (Design/Build/Fly) Tasarla/Yap/Uçur
AIAA DBF yarışması, verilen görevleri en iyi şekilde yerine getirebilen elektrik motorlu, radyo kontrollü bir model uçağın tasarlanmasını, üretilmesini ve uçurulması istemektedir. Tasarla / Yap / Uçur

4 AIAA DBF yarışması 1996 yılından beri her yıl aralıksız olarak düzenlenmektedir.
Cessna Uçak Şirketi (Kansas) ve Raytheon Füze Sistemleri (Arizona) birer sene arayla yarışmaya sponsor olmaktadırlar. Yarışmanın temel kuralları AIAA tarafından oluşturulurken, yarışmadaki görev profilleri sponsor şirketler tarafından oluşturulmakta ve her yıl değiştirilmektedir.

5 Yarışmaya katılacak takımlar bir danışman öğretim görevlisinden ve sadece üniversite öğrencilerinden oluşabilmektedir. Yarışmaya katılan takımlar uçağın tasarımını ve üretimini kendileri yapmak zorundadırlar. Uçuş görevini ise istedikleri takdirde model uçak pilotlarına yaptırabilmektedirler. Yarışmanın ödülü 1.olan takıma 2500$, 2.olan takıma 1500$ ve 3.olan takıma 1000$ olarak belirlenmiştir. Ayrıca 1. olan takım tasarımlarını sunmak üzere AIAA konferansına davet edilmektedir.

6 İTÜ-Uçak Uzay Bilimleri Fakültesi ve AIAA DBF Yarışması
2000 yılından beri Uçak Uzay Mühendisliği Kulübü bünyesinde kurulan takımlarla İTÜ-Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi, AIAA DBF yarışmasında aralıksız olarak temsil edilmektedir.

7 The Bosphourus Blue (2000-2001)
Oguzhan Aydın,Ergin Esirgemez, Altuğ Tüfekçioğlu,Serkan Kale, Özgür Ömeroğlu,Elmas Anlı, Umut Arif Cavuşoğlu,Arda Mevlutoğlu Rapor Puanı: 80 Toplam Puanı: 0.08 Derecesi: 37 takım arasında 27. Pilot: - Danışman: Prof. Dr. Süleyman Tolun

8 ATA-4 (2001-2002) Rapor Puanı: 69.5 Toplam Puanı: 7.38
Hüseyin Mutlu,Serkan Kale, İlyas Toprak, Altuğ Tüfekçioğlu, Mehmet Kesler, Gökhan Koyuncu Murat Yüksel,Gunay Kahyaoğlu, Cihan Kan, Onur Şişmangil, İlhan Yıldırım,İlker Erduyan, Birol Gönül, Levent Koçer Rapor Puanı: 69.5 Toplam Puanı: 7.38 Derecesi: 35 takım arasında 12. Pilot: Can Arbak Danışman: Prof. Dr. Süleyman Tolun

9 Uçakçılar (2002-2003) Rapor Puanı: 74.8 Toplam Puanı: 5301.99
Serkan Kale, H. Murat Yüksel, Gökhan Koyuncu, Altuğ Tüfekçioğlu, Mehmet Kesler,Fırat Muslular, Ezgi Karacaoğlu Rapor Puanı: 74.8 Toplam Puanı: Derecesi: 38 takım arasında 12. Pilot: Can Arbak Danışman: Prof. Dr. Süleyman Tolun

10 ATA-5 (2003-2004) Rapor Puanı: 77.68 Toplam Puanı: 0.01
Günay Kahyaoğlu, Bilim Atlı, Emrah Ozgumus Levent Şen,Ali Gundogdu, Umut Bekbay,Behzat Rasuli,Zafer Öznalbant, Uğur Sevilmiş, Banu Yücel, Erhan Eren, Burak Büyükatlı,Özgür Salmanoğlu, Eyüp Yiğit, Tolga Kurtuluş, Seftin Kadir, Mirac Aksugür, Taylan Aksongur,Oktay Durmaz, Mustafa Çoban, Alpert Sert, Metin Acar, Suat Yalçın, Gürdal Tugay, Hilal Çendek, Mehmet Karagöz, Tevfik Uyar Rapor Puanı: 77.68 Toplam Puanı: 0.01 Derecesi: 37 takım arasında 23. Pilot: - Danışman: Prof. Dr. Mehmet Şerif Kavsaoğlu

11 ATA-6 (2004-2005) Rapor Puanı: 85.95 Toplam Puanı: 0.114
Zafer Öznalbant,Uğur Sevilmiş,Metin Acar, Miraç Aksugür, Berat Gürdal Tugay, Taylan Aksongur, Mustafa Çoban,Mehmet Karagöz, Akın Ömercikoğlu, Alev Kaçar,Kadir Burak Özer, Levent Öncü, Suat Yalçın, Lütfi Şen, Ömer Ferhat Kıvırcı,Uğur Özdemir, Sedat Süsler,Hasan Sevinç, Suna Çömlek, Alper Sert, Arda Yanangönül, Tevfik Uyar, Deniz Can Çelik,Mehmet Tektanıl, Neyran Altan,Oktay Durmaz,Serkan Erdoğan, Ender Zafer Tarhan,Erdem Akay,Hakan Köğmen, İpar Ferhat,Ebru Sevgi,Koray Koşar,Songül Yılmaz Rapor Puanı: 85.95 Toplam Puanı: 0.114 Derecesi: 44 takım arasında 22. Pilot: Miraç Aksugür Danışman: Prof. Dr. Mehmet Şerif Kavsaoğlu

12 Hezarfen (2004-2005) Rapor Puanı: 64.00 Toplam Puanı: 76.00
Murat Bronz, Fırat Muşlular, Murat Yüksel, G. Başak Bayraktar, Altuğ Tüfekçi, Serkan Kale, Alp Baykan Rapor Puanı: 64.00 Toplam Puanı: 76.00 Derecesi: 44 takım arasında 9. Pilot: Rip Ripey Danışman: Prof. Dr. Süleyman Tolun

13 ATA-7 (2005-2006) Rapor Puanı: 83.5 Toplam Puanı: 669.3
Metin Acar, B. Gürdal Tugay, Miraç K. Aksugür, Mehmet Karagöz, Akın Ömercikoğlu, K. Burak Özer, Alev Kaçar, Bora Atak, Evren Varol, Ali Cihan Durgut , H. Ebru Sevgi, Murat Bronz, B. Taylan Aksongur,Serkan Erdoğan Uğur Sevilmiş,Zeynep Keçeli Rapor Puanı: 83.5 Toplam Puanı: 669.3 Derecesi: 49 takım arasında 5. Pilot: Miraç Aksugür Danışman: Prof. Dr. Mehmet Şerif Kavsaoğlu

14 ATA-8 (2006-2007) Rapor Puanı: 75.00 Toplam Puanı: 29.41
Mehmet Karagöz, Mirac K. Aksugür, Akın Ömercikoğlu, H. Ebru Sevgi,K. Burak Özer, C. Duru Oral, Ali Cihan Durgut, Emre Tek, Onur Serin, Faden Öztürk, M. Ali Özkaya, Semra Şahin,Yavuzer Karakuş, B. Gürdal Tugay, Evren Varol, Mustafa S.Tekçe,Murat Bronz, Can İzci, Kadir Demirci, Nihan Algül,Ali Can Salihoğlu,Mahmut Can Karakaya,Ozan Bağrıyanık Rapor Puanı: 75.00 Toplam Puanı: 29.41 Derecesi: 50 takım arasında 13. Pilot: Miraç Aksugür Danışman: Prof. Dr. Mehmet Şerif Kavsaoğlu

15 ATA-9 (2007-2008) Rapor Puanı: 91.00 Toplam Puanı: 4813.4
K. Burak Özer, Bora Atak, Duru Can Oral, Mehmet Ali Özkaya, Mirac K. Aksugur, Onur Serin, Yavuzer Karakuş, Faden Öztürk, Akın Ömercikoğlu, Merve Biçer, Sefa Taskıner,Serdar Duman,Kadir Demirci, Yassine Chetouani, Erdinç Özkara, Cemal Şener, Gizem Kahveci,Can İzci Rapor Puanı: 91.00 Toplam Puanı: Derecesi: 60 takım arasında 6. Pilot: Miraç Aksugür Danışman: Prof. Dr. Mehmet Şerif Kavsaoğlu

16 Uçarı (2007-2008) Rapor Puanı: 83.50 Toplam Puanı: 1067.3
Murat Bronz, Ataç Tunç, İdil Sezer, Emre Sarı, Metin Pardo, Sertaç Aslan, Nazım Kemal Üre, Talha Yasin Büyükkal, Burcu Toker Rapor Puanı: 83.50 Toplam Puanı: Derecesi: 60 takım arasında 24. Pilot: Murat Bronz Danışman: Prof. Dr. Mehmet Şerif Kavsaoğlu

17 ATA-10 ( ) ? ATA-10 Takımı geçmiş senelerde ATA takımında yer alan tecrübeli öğrenciler tarafından UUMK bünyesinde kurulmuş ve Ağustos 2008’de yeni kuralların açıklanmasıyla birlikte çalışmalarına başlamıştır. ATA-10 Takımı öğretim yılının başlamasıyla birlikte gelecek senelerde projeyi devam ettirebilecek, hevesli, çalışkan ve sorumluluk sahibi yeni takım arkadaşları da aramaktadır.

18 2008-2009 yılı AIAA DBF Yarışması Kuralları
Genel Kurallar Tasarlanan hava aracı döner kanatlı ve havadan hafif konfigürasyonlar dışında herhangi bir konfigürasyon olabilir. Kalkış için fırlatma rampası ve benzeri şeyler kullanılamaz. Kalkış için gerekli olan tüm enerji uçağın üzerindeki pillerden sağlanmalıdır. İtki sistemi için piyasada satılan ve üzerinde oynama yapılmamış olan elektrik motorlarının ve pillerinin kullanılması zorunludur. Kullanılacak olan pervaneler için de aynı şart geçerlidir. Elektrik motorları fırçalı veya fırçasız olabilirler.

19 2008-2009 yılı AIAA DBF Yarışması Kuralları
Genel Kurallar Pil olarak sadece NiCad-NiMH pillerin kullanılmasına izin verilmektedir. LiPo pillerin güvenlik açısından kullanılması yasaktır Uçuş için kullanılacak pillerin ağırlığı 1.81kg (4lb)’dan daha az olmalıdır. Kullanılacak olan motor ve piller için 40 amper sınırlaması getirilmiştir. Amper sınırlamasını kontrol etmek amacıylada uçağın üzerine sigorta yerleştirilmesi zorunludur.

20 2008-2009 yılı AIAA DBF Yarışması Kuralları
Güvenlik Kuralları Uçağın yarışmada uçabilmesi için, yarışma hakemlerine uçağın daha önceden uçtuğunu gösteren bir resmin gösterilmesi gerekmektedir. Yarışma hakemleri uçağa monte edilen parçaların bağlantılarının sağlamlığını kontrol etmektedirler. Kumandanın menzil mesafesi kontrol edilmektedir. Tüm kontrol yüzeylerinin doğru çalışıp çalışmadığı kontrol edilmektedir. Yapısal kontrol için ise kanat ucu testi gerçekleştirilmektedir.

21 2008-2009 yılı AIAA DBF Yarışması Kuralları
Genel Görev Gereksinimleri Uçağın bütün parçaları, tüm yükler, kumanda ve montaj aletleri dış boyutları en fazla 60cm x 60cm x 120cm (2ft x 2ft x 4ft) olan 2 adet kutunun içine sığdırılmalıdır. Alt-üst, sağ-sol çevirmelerde ve yerden 15cm yüksekten bırakmalarda kutunun içindeki parçalar birbirlerine zarar vermemeli ve kutular dağılmamalıdır. Tasarlanan uçak 30.5 m (100ft) mesafeden havalanmak zorundadır.

22 2008-2009 yılı AIAA DBF Yarışması Kuralları
Puanlama Toplam Puan= Rapor Puanı x Uçuş Puanı Rapor Puanı: Uçağın tasarım sürecini anlatan raporun yarışma jürileri tarafından 100 üzerinden değerlendirilmesiyle kazanılan puandır. Uçuş Puanı: Verilen görevlerden alınan puanların toplamıdır. 1.Görev: 50 puan,2.Görev: 75 puan,3.Görev: 100 puan ***Takımların görevlerden alacakları puanlar, görevi en iyi yapan takımın puanı üzerinden normalize edilmektedir.

23 2008-2009 yılı AIAA DBF Yarışması Kuralları
Yükler 1 adet içi su dolu 4 litrelik yakıt tankı Ağırlığı : 4.3kg (İçi tamamen su doluyken) Boyutları : 15cm çapında 28 cm boyunda 4 adet Model Patriot Füzesi Ağırlığı : Her biri 680gr (1.5lb) Boyutları : 4.1cm çapında 54cm boyunda

24 2008-2009 yılı AIAA DBF Yarışması Kuralları
Yük Taşıma Gereksinimleri Verilen yüklerin tamamı uçağın dışında taşınmalıdır. Uçağın önünden,arkasından ve yanından bakıldığında yüklerin görülebilir olması gerekmektedir. Verilen yüklerin tamamı uzaktan kumandadan uçak yerdeyken bırakılabilmelidir. Patriot füzeleri 2’si sağ kanatta ve 2’si sol kanatta olmak üzere taşınmalıdır. Yakıt tankı gövdenin orta hattı üzerinde taşınmalıdır.

25 2008-2009 yılı AIAA DBF Yarışması Kuralları
Hazırlık Görevi Hazırlık görevinde; takımlar kutu içinde yer alan uçaklarını, verilen yükleri ve kumandalarını kutudan çıkartıp uçağı yükleri yüklenmiş bir şekilde uçuşa hazır hale getirmek zorundalardır. Hazırlık görevinden alınan puan, diğer 3 görevi değerlendirmek için kullanılmaktadır. Hazırlık görev puanı (SCF)= 1/ (Montaj zamanı * Uçak Maliyeti) Uçak Maliyeti (RAC); uçağın tamamımın, kutuların, yüklerin ve kumandanın ağırlıklarının toplamının pound cinsinden karşılığıdır. Montaj Zamanı; Takımların uçağı monte etmek için kutulara koşmasıyla başlayan, uçağın uçuşa hazır, kutuların kapalı ve montaj ekibinin yerine gitmesiyle geçen sürenin saniye cinsinden karşılığıdır. Montaj Süresi ( ),(14sn)

26 2008-2009 yılı AIAA DBF Yarışması Kuralları
1.Görev (50 Puan) Bu görevde uçak içi boş olan yakıt tankıyla beraber havalanır ve belirlenen parkurda 2 tur atar. Görevin başarılı sayılabilmesi için parkurun düzgün bir şekilde tamamlanması ve başarılı bir şekilde iniş yapılması gerekmektedir. 1. Görev Uçuş Puanı= Hazırlık Görev Puanı / Uçuş Zamanı

27 2008-2009 yılı AIAA DBF Yarışması Kuralları
2.Görev (75 Puan) Bu görevde uçak içi tamamen dolu olan yakıt tankıyla beraber havalanır ve belirlenen parkurda 4 tur atar. Görevin başarılı sayılabilmesi için parkurun düzgün bir şekilde tamamlanması ve başarılı bir şekilde iniş yapılması gerekmektedir. 2. Görev Uçuş Puanı= Hazırlık Görev Puanı

28 2008-2009 yılı AIAA DBF Yarışması Kuralları
3.Görev (100 Puan) Bu görevde uçak 4 adet Patriot füzesiyle birlikte havalanır ve 1 tur attıktan sonra yere iner. Füzelerden birini 9m2 lik bir alana bırakır. Uçak 3 adet Patriot füzesiyle yeniden havalanır ve 1 tur attıktan sonra yere iner. Füzelerden ikincisini 9m2 lik bir alana bırakır. Uçak 2 adet Patriot füzesiyle yeniden havalanır ve 1 tur attıktan sonra yere iner. Füzelerden üçüncüsünü 9m2 lik bir alana bırakır. Uçak 1 adet Patriot füzesiyle yeniden havalanır ve 1 tur attıktan sonra yere iner. Füzelerden sonuncusunu 9m2 lik bir alana bırakır.

29 2008-2009 yılı AIAA DBF Yarışması Kuralları
3.Görev (100 Puan) Görevin başarılı sayılabilmesi için uçağın yere indikten sonra taxi yapması, yükleri belirlenen karelerin içine bırakması ve parkuru düzgün bir şekilde tamamlaması gerekmektedir. 3. Görev Uçuş Puanı= Hazırlık Görev Puanı / Yükleme Zamanı Yükleme zamanı; uçak yüksüz bir şekilde uçuşa hazır durumda beklerken yüklerin kutudan çıkartılıp uçağa monte edilip yükleme ekibinin yerine gitmesiyle geçen sürenin saniye cinsinden karşılığıdır. Yükleme Zamanı ( ),(12sn)

30 2008-2009 yılı AIAA DBF Yarışması Kuralları
Rapor (100 Puan) Özet (10 Puan) Takım Yapısı ve Organizasyonu ( 5 Puan) Kavramsal Tasarım (15 Puan) Esas Tasarım (20 Puan) Detaylı Tasarım (30 Puan) Üretim Planlaması ve Üretim(5 Puan) Test Planlaması (5 Puan) Performans Sonuçları (10 Puan)

31 ATA-Takımı Proje İşleyişi
Takımın Kurulma Süreci ATA Takımı bir önceki seneden proje konusunda deneyimli olan son sınıf öğrencileri tarafından kurulmaktadır. Takımın resmi olarak kurulabilmesi için Uçak Uzay Bilimleri Fakültesi Dekanlığı’na yazılı bir dilekçe ile başvurulması gerekmektedir. ATA Takımı Ağustos ayının ortasında kuralların açıklanmasıyla beraber çalışmalara başlamaktadır.

32 ATA-Takımı Proje İşleyişi
Takımın Genişleme Süreci Takımın temel amaçlarından biri de gelecek yıllarda projeyi devam ettirebilecek yeni takım arkadaşlarını takıma katmaktır. Bu amaç çerçevesinde okulların açılmasıyla beraber ATA takımı tanıtım toplantıları düzenlemektedir. Takıma yeni kişilerin katılmasından sonra, takım kaptanı yeni katılan takım üyelerine uçak tasarımı, üretim teknikleri ve geçmiş tecrübeler konusunda dersler vermektedir.

33 ATA-TAKIMI Proje İşleyişi
Takımın Organizasyon Yapısı

34 ATA-TAKIMI Proje İşleyişi
Takımın Zaman Planlaması

35 ATA-TAKIMI Proje İşleyişi
Takımın İletişimi ve Çalışma Zamanları Takım esas olarak da kurulan e-posta yoluyla haberleşmektedir. Takım toplantıları ve dersleri hafta içi akşam 17:30 tan sonra yapılmaktadır. Üretim faaliyetleri ise genel olarak hafta içi 17:30-24:00 arası ve haftasonları yapılmaktadır.

36 ATA-TAKIMI Proje İşleyişi
Takım Üyelerinin Kazanımları Teorik bilgilerini pratiğe dönüştürmektedirler. Gerçek bir mühendislik deneyimi yaşamaktadırlar. Takım çalışmasının ve iş bölümünün önemini kavramaktadırlar. İTÜ’yü ve UUBF’yi Amerikanın önemli üniversitelerinin yarıştığı bir platformda temsil etme hakkı kazanmaktadırlar.

37 Beni dinlediğiniz için teşekkür ederim. Sorularınız?


"İTÜ-Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları