Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İŞLETME ÇEVRESİ 1 G İ R İ Ş İ MC İ L İ KTE ÇEVRESEL ETKENLER VE.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İŞLETME ÇEVRESİ 1 G İ R İ Ş İ MC İ L İ KTE ÇEVRESEL ETKENLER VE."— Sunum transkripti:

1 İŞLETME ÇEVRESİ 1 G İ R İ Ş İ MC İ L İ KTE ÇEVRESEL ETKENLER VE

2 2 Kurumsal ya da bireysel girişimcilik süreci, merkezinde girişimcinin yer aldı ğ ı yaratıcı bir insan faaliyetidir. Girişimciler içinde yaşadıkları toplumun birer ürünüdürler. Girişimcileri etkileyen olaylar toplumun de ğ er sistemi, önceki e ğ itim deneyimleri ve girişimcilerin karakteristik nitelikleri tarafından belirlenmektedir. GİRİŞİMCİLİKTE ÇEVRESEL ETKENLER

3 3 Bireyler, içinde yer aldıkları toplumsal koşulların itim (push) ve çekim (pull) etkenlerine (işsizlik, aile gelenekleri, bağımsızlık gereksinimi ya da bireysek veya finansal güvence eksikliği) bağlı olarak girişimci olabilmektedirler. GİRİŞİMCİLİKTE ÇEVRESEL ETKENLER

4 4 Bu bölümde bir ülkenin sosyokültürel ve sosyo- ekonomik çevresinin girişimci davranışını hangi ölçüde ve şekilde kısıtladı ğ ını ya da teşvik etti ğ ini gösteren etkenler incelenecektir. Bu tür davranışların ortaya çıkması için toplumsal, politik ve e ğ itimsel koşulları uygun bir ortamda ve aşa ğ ıdaki şekilde bir araya gelmesi gerekmektedir: GİRİŞİMCİLİKTE ÇEVRESEL ETKENLER

5 5 “Girişimciliği ödüllendiren bir kültür ve toplumsal eğitim zorunluluğu ile girişimcilik potansiyelinin arttırılması; uygulamalı bilimleri destekleyen, politikaları ile girişimciliği teşvik eden ve eğitime büyük önem veren devlet bir politikası” GİRİŞİMCİLİKTE ÇEVRESEL ETKENLER

6 Girişimcilikte Dış Çevre Etkenleri Girişimcilikte Dış Çevre Etkenleri ve Petrol Krizleri 6   70’lerin petrol krizleri dünyada ekonomik durgunlu ğ a yol açmıştır.  Petrol şirketleri ve üreticileri maliyetleri tüketicilere yükleyerek, gelişmiş ülkelerde enflasyonun, işsizli ğ in ve ekonomik durgunlu ğ un artmasına yol açmıştır.

7 7  1970’ler, 1980’ler ve 1990’ların başındaki ekonomik durgunluk petrol fiyatlarındaki artıştan kaynaklanmıştır.  1979’daki 2. petrol şoku da 1979’daki İ ran Devrimi ve İ ran-Irak Savaşı ile birleşerek petrol fiyatlarının daha da artmasına neden olmuştur ve Petrol Krizleri

8 8 1979’un başından itibaren petrol fiyatı artışlarının enflasyonist ve ekonomik durgunlu ğ a yol açan etkileri ekonomik her alanında hissedilmiş ve 1980’de dünya ekonomisi ciddi fiyat artışları ile karşılaşmıştır ve Petrol Kriz leri

9 9 Aynı zamanda petrol üreticileri ile tüketicileri arasındaki denge daha da bozulmuştur. İ stihdamdaki durumun daha da kötüleşmesi ile korumacı baskılar artmıştır. Bu nedenle denilebilir ki, 1980 yılı dünya ekonomisinin 2. petrol krizinin etkilerini sindirmeye çalıştı ğ ı bir yıl olmuştur ve Petrol Krizleri

10 Enflasyonist Eğilim ’in 2. yarısında gelişmiş ülkelerde tüketici fiyatlarında, ithal ürünlerin fiyatlarının petrol ve hammaddelerin fiyatlarının ani yükselişine ba ğ lı olarak tetiklenmesi ile artış başlamıştır. Aralarında ABD, İ ngiltere ve İ talya da olmak üzere birçok ülke sürekli bir enflasyon sorunu ile karşılaşmıştır.

11 Enflasyonist Eğilim 11 Bu koşullarda, gelişmiş ülkeler iskonto oranlarındaki artış ve kesintiye u ğ ratılmış bütçelerin hazırlanması gibi sıkı para politikaları izleyerek enflasyona karşı önlemlere öncelik vermişlerdir. Maaş ve ücret artışlarının yol açtı ğ ı kısırdöngünün ortadan kaldırabilmesi için verimlili ğ in arttırılması gerekti ğ i fark edilmiştir.

12 İş Piyasasındaki Eğilimler ’da gelişmiş ülkelerde büyüme oranı önemli ölçüde artmış, ancak 1980’de bireysel tüketimin ve konut yatırımlarının gerçek gelirdeki düşüşe ve sıkı para politikalarına ba ğ lı olarak azalması ile %1 düzeyinde kalmıştır.

13 İş Piyasasındaki Eğilimler 13 Ülkeler kısa vadeli talep kontrolü politikalarının tek başına enflasyonu dizginlemeye ve istikrarlı büyüme sa ğ lamaya yetmedi ğ i gerçe ğ ini ö ğ rendiler ve yatırımların teşvik edilmesi ve daha yüksek verimlilik elde edilebilmesi için yapısal düzenlemelere gidilmesi de dahil olmak üzere ekonominin arz yönüne daha fazla önem vermeye başladılar.

14 Dünya Ekonomisinin Görevleri ve Gerekli Önlemler 14 Dünya ekonomisi gelecek için istikrarlı bir zemin hazırlamadan önce bir dizi sorunun çözülmesi gerekmektedir. İ lk olarak İ lk olarak, ekonomik büyüme ile petrol fiyatları arasındaki ba ğ lantının kesilebilmesi için enerji programlarının devreye sokulması gerekmektedir.

15 Dünya Ekonomisinin Görevleri ve Gerekli Önlemler 15 İ kinci olarak İ kinci olarak, enflasyonu dizginlemek ve düzenli ekonomik büyümeyi sa ğ lamak için uygun bir talep kontrolü politikası belirlenmelidir. Aynı zamanda, ekonominin arz yönünü ilgilendiren ve verimlilik ile endüstriyel yapıyı iyileştirecek programlar uygulanmalıdır. Üçüncü olarak da, dünya ticareti korumacılık engelinden kurtularak serbestleşmelidir.

16 Enerji Programları 16 Petrol sorunu geçici de ğ il kronik bir sorundur ve yapısaldır. Bu nedenle, petrole ba ğ ımlı durumdaki mevcut ekonomik yapının, petrol tüketimi azaltılarak ve alternatif enerji kaynakları geliştirilerek de ğ iştirilmesi gerekmektedir.

17 17 Bu gerçeğin farkına varılması ile, 1980’lerin “ekonomik büyüme ile petrol tüketimi arasındaki mevcut bağın ortadan kaldırılması” saptaması Venedik Zirvesi’nde dile getirilmiş, alternatif enerji kaynaklarının yaygın kullanımına yönelik temel bir strateji kabul edilmiştir. Enerji Programları

18 Arz Kontrolü Politikası 18 Stagflasyon e ğ ilimi gelişmiş ülkelerde güçlenmiştir ve bu e ğ ilimin ardındaki etkenler; (i) Yeni tesis ve donanıma yapılan yatırımın yetersizli ğ i nedeniyle verimlilik belirli bir düzeyde kalmaktadır. (ii) Ücret mekanizmaları de ğ er kaydırma sistemi gibi farklı ücret düzenlemelerinin uygulanması ile ücret mekanizmaları katılaşmıştır. (iii) Kamu sektörünün büyümesi ile ekonomi etkinli ğ ini yitirmiştir. (iv) Enerji tasarrufu programlarının uygulanması ve alternatif enerji kaynaklarının geliştirilmesi ertelenmiştir.

19 Haziran 1980’de Venedik Zirvesi sonucunda şu deklarasyon yayımlanmıştır: 19 “Biz, yatırım ve yenilikçili ğ i teşvik etmeyi, verimlili ğ i arttırmayı, kaynakları düşüşteki sektörlerden büyüyen sektörlere kaydırmayı, yeni iş fırsatları yaratmayı ve kaynakların ülke içinde ve ülkeler arasında etkin kullanımını sa ğ lamayı görev ediniyoruz....

20 Venedik Deklarasyonu (dvm) Bu, kaynakların kamu harcamalarından özel sektöre, harcamadan yatırıma kaydırılmasını ve belirli endüstri ya da sektörleri düzenlemelerin yarattı ğ ı sıkıntılardan koruma çabalarını sınırlandırmayı ya da bundan kaçınmayı gerektirecektir....

21 Venedik Deklarasyonu (dvm) 21...Bu tür önlemler ekonomik ve politik açıdan belki zor olacaktır, ancak bunlar, bizim esas amacımız olan sürdürülebilir enflasyonsuz büyüme ve istihdam artışı için gereklidir”...

22 Korumacılı ğ ın Önlenmesi 22 Enflasyon baskısı altında ekonomik durgunluk ve artan işsizlik gelişmiş ülkelerde korumacılık baskılarını arttırmıştır. Her ülkedeki korumacılık yanlıları, rekabet gücü düşük temel endüstriler için koruyucu önlem olarak dış rekabetin sınırlandırılmasını talep etmektedir. Ancak, korumacılık dünya ticaretinin gelişmesini engellemekte ve uzun vadede ekonomik büyümeyi güçleştirmektedir.

23 Korumacılı ğ ın Önlenmesi 23 Bu tür önlemler etkinli ğ i düşük endüstrilerin ülkedeki varlı ğ ını sürdürmesine yol açarken, tüketicilerin daha kaliteli ve ucuz ürünleri seçmelerine de engel olmaktadır. Korumacılı ğ ın sorunlara çözüm getirmeyece ğ i açıktır, ancak korumacılık önlemleri alınmasını isteyenlerin politik açıdan güçlü konumdadır.

24 Politik Müdahaleler 24 Ülkelerde hükümet de ğ işiklikleri girişimcili ğ e farklı yaklaşımlara yol açmaktadır. Bazen girişimcilik ortamının geliştirilmesine yönelik yo ğ un politik müdahaleler olmaktadır. Bir ülkenin ekonomik politikası endüstriyel, ticari ve finansal birleşmeleri de teşvik edebilir.

25 Politik Müdahaleler 25 Ekonomik durgunluk ve işsizlik dönemlerinde politikacılar yeni yönelimler aramaktadır. İ şletmecili ğ i destekleyecek, küçük işletmeleri ve girişimcili ğ i canlandıracak yeni bir kültür yaratılması bir çözüm olarak görülebilmektedir. Girişimcilik, ülke ekonomisinin çok sayıda sorununa çözüm olarak geliştirilmektedir.

26 26 Yönetsel bir toplumdan girişimci bir topluma geçiş yalnızca ekonomik olmanın yanında kültürel bir olgudur. Bunun yanında, politik reformların başarılı olması durumunda, dönemin hükümeti ekonomi yönetiminden, kişisel, toplumsal ve sa ğ lık hizmetlerinden elini çekecektir. Bireyler hükümetlerden daha fazla sorumluluk üstlenecektir. Politik Müdahaleler

27 Daha Fazla İ şletmelere Ba ğ lı Bir Toplumun Oluşturulması İ çin Politika Biçimlendirme 27 Hükümetler tarafından oluşturulan küçük işletme ve girişimcilik politikası, küçük işletmeler için önlemleri içermektedir. Büyümeye odaklı işletmelerin artması ile istihdam fırsatları gelişmektedir. Bu etkenler hükümet politikalarını olumlu etkilemekte ve politikacılar için yeniden seçilme şansı gibi olumlu sonuçlar getirmektedir.

28 ’lerin sonu ve 1990’ların başındaki politikaların amacı daha fazla insanın kendi işini kurmasını teşvik etmekten daha genişti. Ana hedef nüfusun daha büyük bir bölümünü ‘girişim seçene ğ i’ni düşünmeye yönlendirecek bir kültürün ve ortamın oluşturulmasıydı. Bu tür politikalar 3 temel üzerine yapılandırılmaktadır: 1) genel olarak iş dünyası ve yönetsel çevre üzerindeki etkiler 2) işletme fikrinin teşviki 3) destek önlemlerinin oluşturulması.

29 Endüstri-Sektör Odaklı Yaklaşım 29 Politik müdahaleler bütüncül olmaktan çok endüstri-sektör a ğ ırlıklı olmalıdır. Bu şekilde özel gereksinimlere göre şekillendirilme ve sonuçların kalitesinin yükseltilmesi mümkün olacaktır. Hizmet sektörünün önde gelenleri bu yaklaşımı desteklemektedir.

30 Endüstri-Sektör Odaklı Yaklaşım 30 Bu nedenle bir sektörün özel gereksinimleri belirlenmeli ve uygun politikalar ile müdahale edilmelidir. Bu durum özellikle vergi, lisanslama, kamu müdahalelerinden arındırma ya da kamu müdahaleleri ile e ğ itim ve pazarlama teşvikleri gibi konularda bütünleyici ve eşgüdümlü politikalar oluşturulmasında ortaya çıkmaktadır.

31 Politik Müdahalelerin Katkısı 31 Girişimcilik sürecine devletin katkıları, politik ve ideolojik uygulamalar gibi bir dizi katkı sa ğ layacak etkenin bir araya gelmesinden kaynaklanmaktadır. Yönetsel bir toplumdan girişimci bir topluma dönüşüm sürecine katkıda bulunan di ğ er etkenler Tablo 4.2’de özetlenmektedir.

32 Tablo 4.2 Girişimciliğe Katkıda Bulunan Etkenler Katkıda Bulunan Etkenler Bileşenler Politik müdahaleler  Makro politikalar, faiz oranları ve vergi gibi.  Kamu müdahalelerinden arındırma ve basitleştirme, bürokrasinin azaltılması, yasal istisnalar gibi  Sektörel ya da soruna özgü, lisanslama yasası, KDV gibi  Finansal destek, e.g. Borçlanma Garanti Planı, İstihdam Planı gibi  Dolaylı destek, bilgi, tavsiye, eğitim gibi Girişimcinin toplumsal gelişimi  İdeolojik faaliyet  Kültürel tutumlar, davranışlar ve inançlar  kişisel motivasyonlar ve özellikler  Aile içinden rol modeller  Bölgesel tarih ve özellikler 32

33 Tablo 4.2 Girişimciliğe Katkıda Bulunan Etkenler (dvm) Katkıda Bulunan Etkenler Bileşenler Toplumsal yapı içinde girişimciliğ i teşvik eden /sınırlayan etkenler  İstihdam modelleri  Endüstri-sektör yapısı  Kurumsal yapı  Ekonomik yapı  Örgütlenme, üretim ve dağıtım Girişim davranışını n harekete geçirilmesi  Politik müdahalelerin sonuçları  Müşteri odaklılık  Finansal kaynaklar 33

34 Girişimcili ğ in Toplumsal Süreci 34 Girişimcili ğ e katkı sa ğ layan etkenlere ilişkin tartışmalar, Şekil 4.1’de 3 aşamalı bir model ile özetlenmektedir. Model, girişimin oluşumu, girişimcili ğ in geliştirilmesi/kısıtlanması, girişim davranışı ile girişim davranışı ve kaynaklarının toplumda harekete geçirilmesini içermektedir.

35 Girişimcili ğ in Toplumsal Süreci 35 Bu modelde toplumsal yapı hem bir etki aracı hem de bireyin toplumsal gelişiminin sonucu olarak görülmektedir. Girişim davranışı şeklini alan toplumsal harekete ba ğ lı teşvik ve kısıtlamalar, gelecekte girişimcili ğ i harekete geçirebilecek etkenlerin toplum tarafından ne ölçüde desteklenece ğ i ve geliştirilece ğ i üzerinde etkili olacak oluşum ve gelişim aşamalarından geribildirim almaktadır.

36 Şekil 4.1 Girişimcili ğ in Toplumsal Süreci 36 TOPLUMSAL GELİŞİMİN OLUŞUM AŞAMASI TOPLUMSAL YAPININ TEŞVİK/KISITLAMA AŞAMASI TOPLUMSAL HAREKETE GEÇİŞ AŞAMASI GİRİŞİMCİDAVRANIŞ

37 Toplumsal Gelişme ve Girişimcilik 37 Girişim davranışı hem do ğ uştan gelen hem de sonradan oluşan bir bütündür ve hem do ğ al hem de kültürel olarak nitelendirilmektedir. Bireyler girişimci ruhla do ğ abilecekleri gibi, toplumsal gelişim sürecindeki teşvik ve kısıtlanmalardan da etkilenmektedirler.

38 Toplumsal Gelişmenin Oluşum Aşaması 38 Tutumlar, inançlar, güdüler, aile geçmişi ve birey genel toplumsallaşma süreci girişim davranışının anlaşılmasına yardımcı olmaktadır. Bireyin içinde yer aldı ğ ı toplumsal koşullar belirleyici rol oynamaktadır. Ancak, kültürün statik de ğ il de dinamik yapıda oldu ğ u unutulmamalıdır. Ayrıca kültür gelecek nesillerin yararı yönünde de ğ işebilir.

39 ’ların kültürü tüm dünyada girişimcili ğ i desteklemiş ve bu kavrama olumlu anlamlar yüklemiştir. Tutum, inanç ve güdüler girişimcili ğ i bir norm olarak kabul edilmesi ve marjinal bir faaliyet olarak görülmemesi yönünde de ğ işmiştir. Bu durum genç bireylere örnek olacak aile içinden girişimci rol modelleri ile desteklenmiştir. Toplumsal Gelişmenin Oluşum Aşaması

40 40 Ancak, bölgesel düzeyde girişimcili ğ e yönelik tutumlar toplumdan topluma belirgin şekilde de ğ işmektedir. Girişim davranışı co ğ rafi bölgelere has toplumsal yapılar ve nüfusun tarihsel geçmişi ile ba ğ lantılıdır. Hofstede (1980) kültürel konuları anlamayı sa ğ layacak 4 boyutu içeren bir analiz çerçevesi önermektedir: Toplumsal Gelişme ve Girişimcilik

41 41 1.Güç uzaklı ğ ı 1.Güç uzaklı ğ ı: Bir ülkenin insanlarının normal kabul etti ğ i insanlar arasındaki eşitsizlik derecesi. Bireyselcilik: 2. Bireyselcilik: Bir ülkenin insanlarının bireysel davranmak yerine bireysel hareket etmeyi tercih etme derecesi. Ataerkillik 3. Ataerkillik: Erke ğ e yüklenen iddialı olma, rekabet ve başarı gibi de ğ erlerin, kadına yüklenen yaşam kalitesi, ılımlı insan ilişkileri, hizmet vb. de ğ erler karşısında vurgulanma derecesi. Hofstede, ataerkil toplumlarda kadın ve erkek arasındaki farklılıklar ve kadının yüklendi ğ i rollerin anaerkil toplumlardakinden daha fazla oldu ğ unu belirtmektedir. Belirsizlikten kaçınma 4. Belirsizlikten kaçınma: Bir ülkedeki kişilerin yapısal olmayan durumlardan çok yapısal durumları tercih etme derecesi. Kültürel konuları anlamayı sa ğ layacak 4 boyut

42 42 Özet olarak, her ülkenin kendine has özellikleri oldu ğ undan, girişimcilik açısından uygulanabilir tek bir modelin varlı ğ ından söz edilemez. Bu nedenle, bireylerin içinde bulundukları çevre girişimin toplumsal gelişimindeki oluşum aşamasını etkileyen çok önemli bir faktördür. Günümüz toplumunda yeni kuşaklar geleneksel ve kabul edilmiş rollerden uzaklaşmaktadır. Toplumsal kurallar de ğ işmektedir. Toplumsal Gelişme ve Girişimcilik

43 43 Bireyler yeni toplumsal roller geliştirmede özgürdür. Dahası, girişimcili ğ i ekonomik yapısı da kültürel olarak göze çarpmaktadır. Bu durum bireylerin başarı iste ğ ine taze bir kaynak oluşturmaktadır. Bazı genç bireyler girişimci olarak ekonomik gelişme süreci içinde daha aktif bir rol alabilirler. Faaliyetlerinin başarısı, toplumsal yapıda var olan etkenlere ba ğ lı olarak gelişecektir. Toplumsal Gelişme ve Girişimcilik

44 Toplumsal Yapının Teşvik/Kısıtlama Aşaması 44 Kirzner Kirzner (1980), ekonomik açıdan başarılı toplumların do ğ ru faaliyetleri eşgüdümlü olarak yürüten bireylerden oluştu ğ unu belirtmiştir. Bir toplumun ideal ekonomik örgütlenmesi, toplum üyelerinin do ğ ru hareket tarzına yöneltecek kurumları ve teşvikleri oluşturmasına ba ğ lıdır.

45 Toplumsal Yapının Teşvik/Kısıtlama Aşaması 45 Bu durum istihdam modelleri, endüstri sektörleri, kurumsal örgütler, ekonomi, örgütlenme, üretim ve da ğ ıtımın yapısal olarak göz önüne alınması ile ilgilidir. Bunlar, kurumlar, durumlar ve teşvikleri içine alan ve ülke nüfusunun do ğ ru faaliyetleri eşgüdümlü yürütmesini sa ğ layabilecek ya da sa ğ layamayacak bir model oluşturmak üzere bir araya gelmektedir. Girişimcili ğ in teşvik ve kısıtlanma derecesi Tablo 4.3’te özetlenmektedir.

46 Tablo 4.3 Girişimcili ğ in Yapısal Teşvik ve Kısıtlayıcı Etkenleri Yapısal öğeGirişimcilik Etkisi İ stihdam modelleri Güncel istihdam modelleri girişimcili ğ i teşvik etmektedir. Bu, işsizli ğ e bir alternatif olarak ya da işyerinin güvence sunamamasına karşı kendi işini kurmanın, itim ve çekim etkenlerine ba ğ lı olarak gelişmekte ve girişimcilik kavramına dayalı olarak kariyerin yeniden tanımlanması ile desteklenmektedir. Endüstri- sektör H izmet sektörü genellikle küçük ölçekli işletmeleri ve girişimcili ğ i teşvik etmektedir. Üretim sektörü ile kıyaslandı ğ ında giriş engelleri düşüktür ve girişim fırsatları sınırsızdır. Ancak rekabet yo ğ undur. Kurumsal Yeniden yapılanma girişimcili ğ i teşvik etmektedir. Büyük şirketlerin temel faaliyetlerine odaklanabilmek için faaliyetlerini azaltmaları yeni fırsatlar yaratmaktadır.Bunlar arasında yeni firmaların kurulması, yönetsel satın almalar, ve niş pazarların oluşumu sayılmaktadır. İ kinci olarak, hiyerarşik yapıların ortadan kaldırılması entelektüel sermayenin ve işgücünün de ğ erini arttırmakta ve kurum içi girişimcili ğ e yönelik politikaların kabul edilmesini sa ğ lamaktadır. 46

47 Tablo 4.3 Girişimcili ğ in Yapısal Teşvik ve Kısıtlayıcı Etkenleri (dvm) Yapısal öğeGirişimcilik Etkisi EkonomiBireylerin uzaktan katkılarını girişimlerin artmasının yarattı ğ ı çarpan etkisini fark ederek bir destekçi rolü üstlenmektedir.Yeniden yapılanma sonucu çok sayıda firma finansal sorunlar ile karşılaşmıştır. Bu girişim davranışının gelece ğ ini hem teşvik edici hem de kısıtlayıcı bir etken olarak görülebilir. Örgüt, üretim ve da ğ ıtım Sektörlerde ve endüstrilerde örgüt, üretim ve da ğ ıtımda görülen de ğ işmeler girişimcili ğ i hem teşvik etmekte hem de kısıtlamaktadır. Bu de ğ işimler teknolojik gelişmelerin yanı sıra marka geliştirme yolu ile pazarlama ile de yönlendirilmektedir. De ğ işimler iş fırsatlarını geliştirmekte, seyahat acentaları gibi geleneksel şirketlerde girişimcili ğ i kısıtlamaktadır. 47

48 48 Toplumsal yapıdaki de ğ işimler sektörlerde girişimcili ğ i ve kurumsal girişimcili ğ i teşvik etmektedir. Kısıtlayıcı etkenler başarısızlı ğ ın nedeni olarak görülmekte ve rekabet ortamı yaratmaktadır. Girişimcinin belirsizli ğ e dayanıklı oluşu teşvik edici bir etkendir. Toplumsal Gelişme ve Girişimcilik

49 İ stihdam Modelleri 49 İ şin do ğ ası de ğ işmektedir. Kalıcı bir işe sahip ve tam zamanlı çalışan nüfus oranı düşmektedir. Ancak, halen tam zamanlı çalışanların istihdam gücünün büyük bir kısmını oluşturdu ğ u söylenebilir. Günümüzde giderek daha çok kişi kendi işini kurmakta, yarı-zamanlı ya da geçici işler arasında gidip gelmekte ya da esnek çalışma biçimlerinden birini seçmektedir.

50 İ stihdam Modelleri 50 Sözleşmeleri, yönetim sözleşmeleri, yarı-zamanlı iş düzenlemeleri ve iş paylaşımı gibi alanlardaki e ğ ilimlerde görülmektedir. Planlı kariyer yapısına uygun yaşam boyu tek iş kavramı günümüzde geçerlili ğ ini kaybetmektedir. Bu durum da kariyer kavramının yeniden tanımlanmasını gerektirmektedir. Sonuç olarak, kendi işini kurma e ğ iliminin artması beklenmektedir.

51 Kurumsal Yeniden Yapılanma 51 Çok sayıda işletme küçülmekte, yatay örgütlenmekte, dış kaynak kullanmakta, yeniden yapılanmakta, küreselleşmekte, işbirli ğ i yapmakta, çok-disiplinli takımlar oluşturmakta ve/veya di ğ er işletmeleri ele geçirmektedir. Başarılı işletmeler temel faaliyetlere odaklanmanın, hızlı uyum sa ğ lamanın ve niş pazarlarda yenilikçi yaklaşımların önemini kavramaktadırlar.

52 Kurumsal Yeniden Yapılanma 52 Girişimci yeni işletme oluşturulması, yönetsel satın almalar ve niş pazar geliştirme gibi kurumsal yeniden yapılanma sonucu ortaya çıkan fırsatları görebilmektedir. Kurumsal yeniden yapılanmanın sonuçlarından biri, işgücünün entelektüel sermayenin girişimci ve kurumsal girişimci olarak öneminin anlaşıldı ğ ı yatay örgütlerde, müşteri-odaklı bir yapıda çalışmasıdır. Kurumsal girişimciler takımları, ba ğ ımsız çalışma gruplarını, ödül sistemlerini ve yetki devrini destekleyen kültürleri oluşturmaya yönelik politikaları yönetmektedirler.

53 Örgütlenme, Üretim ve Da ğ ıtım 53 Sektörlerde örgütlenme, üretim ve da ğ ıtımdaki de ğ işmeler yo ğ un olarak yaşanmaktadır. De ğ işimler hızlıdır, yapıları karmaşıktır ve iş başarısı üzerinde önemli etkilere sahiptir. De ğ işim, üretim ve da ğ ıtımda, örgütsel yapılarda ve endüstriyel ilişkilerde devrimsel sistemler ile ortaya çıkmaktadır.

54 Örgütlenme, Üretim ve Da ğ ıtım 54 Bunlar arasında özelleştirme, hizmetlerin dış kaynak olarak kullanımı, yiyecek üretim ve işleme yöntemleri, tüketim kalıplarındaki radikal de ğ işmeler, elektronik bilgi da ğ ıtım ve işlem teknolojileri, tedarik zincirinde ileriye do ğ ru ve geriye dönük bütünleşmeler ve ortak girişimler yer almaktadır. Girişimciler için, bazı sektörler dinamik ve verimli bir endüstri profili çizmekte ve girişimci davranışını olumlu yönde etkilemektedir.

55 Toplumsal Faaliyetin Harekete Geçiş Aşaması 55 Şekil 4.1’de gösterildi ğ i gibi girişimcinin toplumsal olarak nasıl gelişti ğ i, endüstri içinde girişim davranışını teşvik edici ve kısıtlayıcı yapısal etkenlerin oluşumu anlatılmıştır. Bu noktada dikkatimizi girişim sürecini harekete geçiren bileşenlere çevirmekteyiz. Bu koşullar var olan kaynak ve bileşenlerden, tüketici talep yapısından etkilenmektedir. Özellikle kamu sektörü, müşteri odaklılık ve finansal kaynaklar ele alınacaktır.

56 Politik Müdahalelerin Sonuçları 56 Devlet politikaları girişimcili ğ i desteklemeye yönelik oluşturulmaktadır. finansal destek, e ğ itim bilgisi, danışmanlık deste ğ iyasal de ğ işimler Politik müdahalelerin sonuçları dört alanda gruplandırabilir: finansal destek, e ğ itim bilgisi, danışmanlık deste ğ i ve yasal de ğ işimler. Bunlar girişimcilik kaynaklarını harekete geçirmeye yöneliktir.

57 Müşteri Odaklı Olma 57 Müşteri odaklı olma; mevcut müşteri talebine yönelik esneklik, uzmanlaşma ve yenilikçilik kapasitesi ile girişimcili ğ i harekete geçirici bir etkendir. 21. yüzyılın turistik tüketicisi kırılgan, yaşı ilerlemiş, bilgili ve de ğ erlendirme yetene ğ ine sahip yapıda olacak, her an ve her yerde çok geniş bir yelpazede uygun ve e ğ lenceli hizmet talep edecektir.

58 Müşteri Odaklı Olma 58 Dahası, çalışma yapılarındaki çeşitlenmeler, aile yapılarındaki de ğ işimler ve hareketlili ğ in artması geleneksel iş ve e ğ lence anlayışının daha geniş zaman dilimleri ve farklı mekanlara yayıldı ğ ı bir toplum oluşturmaktadır.

59 59 Satın almada artan müşteri güveni ve tüm pazarlarda çeşitlenen seçenekler müşterilerin paralarının karşılı ğ ını almak kadar zamanlarının karşılı ğ ını da almak istemelerine yol açacaktır. Günümüzde yalnızca istikrar, güvenilirlik ve etkinlik rekabet avantajını sürdürmede yeterli olmamaktadır. Müşteri Odaklı Olma

60 60 Hızlı de ğ işen pazarlarda girişimcilik müşterileri etkileyecek ve rekabette başarı kazanacak yeni ürün ve hizmetleri yaratacak potansiyele sahiptir. Bu de ğ işmeler simgelerin maddeden önemli oldu ğ u ‘post-modernizm’ ile ba ğ lantılıdır. Bu, ürün ve hizmetlerin tüketim ve pazarlamasında kitlesel tüketim modellerini de ğ iştirecek uygulamalar getirecektir. Müşteri Odaklı Olma

61 Finansal Kaynaklar 61 Girişim davranışını harekete geçirmek için sermaye gereksinimi karşılanmalıdır. Birçok küçük ölçekli işletme için giriş engelleri nedeniyle finansal kaynaklar erişilebilir de ğ ildir. Örne ğ in, bazı girişimciler otomatik olarak Borsa dışında tutulmaktadır.

62 Finansal Kaynaklar 62 Di ğ erleri, küçük sermayelerini ortak sermaye şeklinde biçimlendiren firmalar yüksek risk ile ilişkilendirildi ğ inden uzun vadeli borçlar gibi belirli finans kaynaklarına erişmede güçlükler yaşamaktadır. Ancak, girişimciler için çok çeşitli finansal kaynaklar bulunmaktadır. Bunlar iç ve dış kaynaklar olarak ikiye ayrılmaktadır.

63 63 İ ç kaynaklar kişisel tasarruflar, ipotekler ya da aile ve arkadaşlardan alınan borçlar gibi girişimcinin sahip oldu ğ u özsermayeden oluşmaktadır. Firmanın kuruluşundan sonra elde edilen kârlar ve kazançlar sermayeye katkıda bulunmaktadır. İ ç Finansal Kaynaklar

64 64 Dış kaynaklar ise, bankalar, risk sermayedarlarından elde edilen fonlar, gayrıresmi yatırımcılar ve kısa dönem ticari kredileri kapsamaktadır. Yeni kurulan işletmeler büyük işletmelerden farklı olarak fon ihtiyaçlarını karşılamak için geleneksel olmayan ve girişimcili ğ i harekete geçirebilecek kaynaklara da başvurabilmektedir. Dış Finansal Kaynaklar

65 BÖLÜM SLAYT SONU 65


"İŞLETME ÇEVRESİ 1 G İ R İ Ş İ MC İ L İ KTE ÇEVRESEL ETKENLER VE." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları