Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1. EKRAN KARTLARI (Graphics Card) Ekran Kartı : Ekranda ki görüntünün oluşması için CPU’dan gelen verileri işleyip monitöre aktaran yapıdır. 2’ye ayrılır.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1. EKRAN KARTLARI (Graphics Card) Ekran Kartı : Ekranda ki görüntünün oluşması için CPU’dan gelen verileri işleyip monitöre aktaran yapıdır. 2’ye ayrılır."— Sunum transkripti:

1 1

2 EKRAN KARTLARI (Graphics Card)

3 Ekran Kartı : Ekranda ki görüntünün oluşması için CPU’dan gelen verileri işleyip monitöre aktaran yapıdır. 2’ye ayrılır. Harici Ekran Kartları Onboard Ekran Kartları 3

4 Anakart üreticisi tarafından anakarta direk entegre olarak üretilen kartlardır. Çok yüksek bir performans beklenemez. 4

5 Harici kartlar anakarta sonradan entegre edilen kart çeşitidir. 3 boyutlu oyunların, çizimlerin geliştirilmesiyle beraber yüksek bir performansa ihtiyaç duyulmuştur. Harici ekran kartları yüksek performans sunarak bu ihtiyacı gidermiştir. Oyun ve mimarlık alanında büyük gelişmeler sunmuştur. Harici ekran kartları yüksek performans gösterdikleri için ; kendilerine ait bir RAM’leri, işlemcisi, BIOS’u ve soğutucusu bulunmaktadır. 5

6 Görüntünün oluşturulmasında ve monitöre aktarılmasında etkin rol alan temel bileşenler şunlardır. VGA BIOS Grafik İşlemci(GPU) Video Ram RAMDAC 6

7 7 VGA BIOS : Ekran kartının ne zaman ne iş yapacağını belirler. Grafik İşlemci(GPU) : Ekran kartının beyni gibidir. Anakartta ki CPU kullanılmaz. Bunun yerine ekran kartının GPU’su kullanılır. CPU dan gelen çizim kodları GPU tarafın yorumlanır. GPU’nun yaptığı işlemler; boyama, pencere boyutlandırma, nesne çizimleri gibidir.

8 Video RAM: Anakart üzerindeki RAM ‘in daha az kullanılması için vardır. Ana kartın Ram ’i yerine ekran kartı üzerindeki bellek yani Video Ram kullanılır. Bu da performans artışı sağlar. 8

9 RAMDAC (dijital-analog çevirici): Video RAM deki sayısal dijital verileri analog verilere dönüştürerek monitöre gönderir. RAMCAD’ in verileri dönüştürme hızı ekran tazelenme hızını belirler. Hz cinsinden ölçülür. Örneğin monitörün ekran tazeleme hızı 70 Hz olarak ayarlanmışsa görüntü saniyede 70 defa yenilenir. !!! LCD Monitörlerde RAMDAC kullanılmadan veriler direk çıkışa gönderilir. 9

10 Ekran Kartının Çalışma Sistemi: CPU tarafından işlenen veriler anakart yoluyla ekran kartının görüntü işlemcisine aktarılır. Görüntü işlemcisi verileri işler ve sonra Video RAM gönderir. Video Ram’den veriler RAMDAC ’ e gider. Video Ram boşaldıktan hemen sonra yeni veriler gelir. RAMDAC ’ ten de veriler ekran kartı çıkışına gönderilir. Bunlar yapılırken de Video BIOS ’da veri akışını kontrol eder. 10

11 Ekran kartları veri yolu olarak; ISA PCI AGP PCI-Express gibi veri yollarını kullanır. Anakart üzerinde ki AGP yuvalarına sadece ekran kartı takılır. Yani sadece ekran kartları için çıkartılmış bir veri yoludur. Lakin ilerleyen teknolojiyle yerini PCI Express’e bırakacaktır. 11

12 Görüldüğü gibi PCI Express x16’nın hızı 6.4Gbps’lerdedir. !!! AGP 8x’te veri hızı 133Mb/s(2Gb/s) ’dır. 12

13 SLI (scalable link ınterface) teknolojisi: İki kartı aynı anakart üzerine bağlayarak performansı çok büyük ölçüde artırmaya yarayan bir teknolojidir. 13

14 3D Ekran Kartları Bilgisayar ekranları iki boyutludur. 2D hesaplanmaları ve oluşturulması 3d görüntülere oranla daha kolaydır. Bu nedenle 3 boyutlu görüntülerin oluşturulmasını ve hesaplanmalarını hızlandırmak amacıyla 3d chip’li ekran kartları kullanılmaktadır. 3 boyutlu görüntü oluştururken önce kafes yapı oluşturulur. Kafes yapı üçgen, dörtgen vb. geometrik şekillerle oluşturulur. 14

15 Z-Buffering:3D görüntülerde derinlik koordinatlarının yönetilmesidir.Bir nesne grafik kartında derlenme işlemine alındığında nesneye ait derinlik Z-Buffering denilen hafızada tutulur. Aynı görüntü içerisinde iki nesne aynı pixsel üzerinde duracaksa ekran kartı z kordinatlarına bakarak bu iki nesneden hangisinin önde duracağına karar verir. 15

16 API : Ekran kartlarında donanım özelliklerini yüksek performansla kullanarak 2D ve 3D çizimler oluşturmak için kullanılan ara yüzlerdir. 3 boyutlu nesneler oluşturmak, ışıklandırma, desen giydirme gibi işlemlerde API ’ ler sayesinde donanım daha fazla kullanılır. En çok kullanılan API ’ ler; Opengl ve DirectX yapısı içindeki Direct3D’dir. !!! Opengl ücretsizdir. Direct3D ücrete tabidir. 16

17 17

18 Ekran kartını seçerken; kullanılan bilgisayarın ne amaçla kullanılacağı tespit edilmelidir. Bilgisayar oyun ve grafiksel işlemler için kullanılacaksa yüksek performans sergileyen bir ekran kartı tercih edilmelidir. Ofis ortamı ve basit işlemlerde kullanılacak bilgisayarlar için üst düzey bir ekran kartına ihtiyaç yoktur. 18

19 Görüntü Çıkışları & Monitör Bağlayıcıları Ekran kartlarında 6 farklı görüntü çıkış vardır. VGA, DVI, HDMI, Component, S Video ve Composite Bunlar, bağlayıcı türü değişikliğinden fazlasını ifade ederler. Görüntü özellikleri bağlayıcı türüne göre ciddi farklar gösterir. Harici dönüştürücülerle bir türü başka bir bağlayıcıya çevirmek, görüntü özelliklerini olumlu yönde değiştirmez. VGA bir çıkışı DVI’a dönüştürmek, DVI kalitesine ulaşmayı sağlamaz Ekran kartları dijital olmayan çıkışlara görüntü vermek için özel dönüştürücü birimler kullanır. 19

20 VGA Bağlayıcı VGA en eski analog görüntü standardıdır. En fazla 1280x1024 çözünürlüğe izin verir. 15 pin D-Sub tipi bağlayıcı kullanır. Bu bağlantıda dijital sinyaller bir devre yardımı ile analoga çevrilir. 20

21 Ekran kartlarında sayısaldan, analoga işaret çevrimi olduğundan veri kayıpları yaşanmaktadır. Görüntülenmek istenen veriler bu yüzden biraz farklı bir yapıda ekrana aktarılmaktadır. Veri kaybını RAMDAC üzerindeki DAC yapısı sağlamaktadır. LCD ekranlar dijital olduğundan LCD ekranlar SVGA arayüzü ile kullanıldıklarında iki kat çevrime uğrayarak veriler analog monitörlere nazaran iki kat fazla bozulur. Birinci bozulma ekran kartında diğer bozulma ise monitördeki ADC üzerinde meydana gelir. 21

22 ADC - DAC Kavramı 22 Bilgisayarlar analog sinyaller üzerinde direkt işlem yapamazlar Analog sinyaller üzerinde işlem yapmak gerektiğinde öncelikle bu sinyallerin dijital karşılıkları elde edilmelidir. Aynı şekilde bilgisayar tarafından üretilen dijital sinyallerin analog cihazlarda kullanılması için tersi yönde çevrilmesi gerekir. Bu işlem için kullanılan 2 tip dönüştürücü vardır ADC: Analog Digital Converter DAC: Digital Analog Converter Ekran kartları analog bağlantı türleri için RAMDAC olarak bilinen dönüştürücü kullanırlar

23 DVI: Digital Visual Interface DVI hem analog hem de dijital video sinyallerini iletebilir. DVI girişi olan bir monitör ile kullanılması durumunda ekran kartının verileri analog olarak dönüştürmesi gerekmez. Analog dönüştürme işlemi olmadığından daha net bir görüntü elde edilir. 2560x1600 çözünürlüğe kadar destekler. Pin sayısı ve dizilimine göre 5 türü vardır. Pin sayıları desteklenen maksimum çözünürlük ve yenileme oranlarını etkiler. 23

24 HDMI: High Definitions Multimedia Interface Dijital ses ve video aktarımı için geliştirilen en güncel arayüzdür. Herhangi bir ses veya görüntü kaynağından gelen çoklu veriyi tek kablo üzerinden aktarır. PC monitörlerin yanı sıra yeni nesil TV türlerinin çoğunda HDMI desteği yer almaktadır. 3200x2048 çözünürlüğe kadar destekler HDMI’dan DVI dönüşücülerle görüntü alınabilir, ancak ses için orijinal HDMI kablo gerekir. Ekran kartından HDMI bağlantısı ile görüntü ve ses aktarımı için özel sürücüler yüklenmesi gerekebilir. 24

25 Component, S Video ve Composite Bağlayıcılar Bu bağlayıcı türleri HDMI bağlantısının yaygınlaşması ile birlikte tarihe karışmaktadır. VGA bağlantısında olduğu gibi analog sinyal gerektirdiklerinden RAMDAC tarafından dönüştürülen sinyali iletirler. Component 1080i HD kalitesinde görüntü verebilir Kalite sıralaması; Component > S Video > Composite şeklindedir. 25

26 Display Port: VESA tarafından ortaya atılmış telif hakkı gerektirmeyen sayısal görüntü arayüzüdür. İlk olarak 2006 yılında tasarlanmış ve 2008 de uyumlu cihazlar yapılmaya başlanmıştır. Veri iletimi küçük paketler halinde sağlanır. 3 metrelik bir kablo üzerinde maks Gbit/s bant genişliğine sahip ve 2560x 1600 çözünürlüğü desteklemektedir. 8 kanala kadar 24 Bit 192 Khz ses sinyallerini destekler. Her biri 1.62 veya 2.7 Gbps aktarım hızına sahip 4 kanala sahiptir. Bakır kablo yanında fiber optik kabloları da desteklemektedir. 26

27 S- VİDEO(Seperate Video) Ekran kartına televizyon bağlayarak görüntüyü televizyona aktarmak için kullanılır. Aynı kablodan ses verisi taşımaz. Görüntünün analog olarak iki kanal üzerinden taşındığı bağlantı şeklidir. Bu kanallardan birisi renk diğeri ise parlaklık verisi taşır. 4 veya 7 pinli yapıya sahiptirler. NTSC, PAL ve SECAM video sinyallerini desteklemektedir. 4 pinli konnektör 7 pinli konektöre takılabilir. 7 pin konektör yapıları kompozit çıkışada sahiptir. 27

28 28 DİSPLAY PORT S-VİDEO D-SUB 15 Display Port

29 D-SUB 15 Display Port 29

30 Video(Kompozit) Televizyon ekranlarını bilgisayara bağlamak için kullanılan bağlantı şeklidir. Kompozit video sinyali, piksele ait renk ve pikselin yatay ve düşey bileşenlerini içerisinde barındıran yapıdır. Bu bağlantı sadece video aktarımında kullanıldığı için ses verisi içermez. Günümüzde artık bu yapılara rastlanmamaktadır. Sadece TV kartlarında ve eski ekran kartlarında rastlamak mümkündür. En düşük görüntü kalitesine sahip bağlantı çeşididir. Renkli ekran kartları için 3Mhz bant genişliğine sahiptir. 30

31 31

32 Ekran kartı Çıkış Sayısı ve Çeşidini belirleme 1- Ekran kartı çıkışları ile monitör uyumlu olmalıdır. Eğer monitör henüz alınmamış ise yeni arayüzlerden birine sahip bir ekran kartı seçilebilir. Bir bilgisayara birden fazla ekran bağlanmak istenebilir. Örneğin bir bilgisayara hem ekran hem de projeksiyon bağlanabilir. Bir ekran kartının çıkış sayısı bağlanabileceği kadar konektör yapısı demektir. 32

33 EKRAN PARAMETRELERİ 33

34 Çözünürlük (Resulition Çözünürlük (Resulition) Ekrandaki görüntünün kaç pikselden oluşacağının ölçüsüdür.Bu noktalara piksel denilmektedir.  Düşük çözünürlüğe sahip bir ekrandaki resimler daha büyük olacak ve kalite azalacaktır.  CRT tip ekranlar farklı çözünürlük değerlerinde en iyi sonucu veren ekran tipidir.  LCD,LED,OLED ve AMOLED ekranlarda görüntü sadece katalogda yazan değerlerde en iyidir. 34

35 35

36 Çoklu Çözünürlük Bunu sadece CRT ekranlar destekler. Diğerleri bunu desteklemez. Destekleseler de bir görüntüde çözünürlük çok iyiyken başka bir görüntüde ise çok kötü olur. 36

37 Ekran Boyutu Monitörlerin boyutları, amerikan ölçü birimi “inç- inch” ile ifade edilmektedir. Bir monitörün boyutu sol alt köşesi ile sağ üst köşesinin arasındaki mesafenin ölçülmesi ile bulunmaktadır. CRT monitörler köşeden köşeye plastik kısımları dahil ölçülürken, LCD monitörler sadece görünebilir alanından ölçülerek boyutları belirlenmektedir. Bu nedenle monitörlerin seçilmesinde asıl olanın görünebilir alanının büyüklüğü olduğu unutulmamalıdır. (1 inç = 2,54 cm’ dir) 37

38 İki Piksel Arası Uzaklık(Dot Pitch) Ekranda iki piksel arası en yakın uzaklığı belirler.  Uzaklığın az olması daha fark edilebilir, keskin renk geçişlerinin olduğu görüntüler anlamına gelir.  Günümüzde 0.21, 0.24, 0.25, 0.27, 0.28 mm gibi değerler vardır. 38

39 En/Boy Oranı(Aspect Ratio) Ekranın en ve boy oranlarını gösterir.  Genelde bu oran 4:3'dür. Mesela 1024x768 çözünürlüğe sahip bilgisayarda en boy oranı görüldüğü gibi 4:3 dür.  Ama günümüzde 16:9, 16:10 gibi oranlarda mevcuttur. 16:9 oranına Wide Screen(geniş ekran) ekran denilmektedir. 39

40 4:3 4 Birim 3 Birim 16:9 16 Birim 9 Birim 40

41 Ekran Tazeleme Oranı(Refresh Rate): Ekranın baştan aşağıya saniyede taranma sayısını gösterir. Başka bir deyişle ekrandaki görüntünün saniyedeki oluşturulma sayısıdır.  Düşük orana sahip ekrandaki görüntüler titrer ve dolayısıyla kullanıcının gözünü yorar. 41

42  Günümüzdeki hemen tüm CRT ekranlar NEC firmasına ait MultiSync özelliğine sahiptir.  Bu özellik ekranın farklı tazeleme ve çözünürlük değerlerine sahip olabileceğini gösterir.  Interlaced denilen tarama şeklinde önce tek sonra çift satırlar taranarak ekran tazeleme oranı iki katına çıkartılmıştır. 42

43  Ölü Pikseller: Ölü pikseller görüntü değiştiği halde rengi değişmeyen ekran üstündeki noktalardır(piksel).  Özellikle LCD ekranlarda bazı pikseller özelliğini üretim aşamasında yitirebilmektedir. Bu durumda ekranın belirli noktaları görüntü içerisinde sırıtmaktadır.  Birçok üretici ölü piksellerin birkaç adedini garanti kapsamına dahi almamaktadır.  LCD ekran almadan önce mutlaka ölü pikseller açısından kontrol etmek yararlı olur. 43

44 44

45 Renk Derinliği Ekranın gösterebileceği farklı renk sayısını gösterir. Bazen bit(16,24,32) cinsinden, bazen de adet olarak belirtilir.  Bit olarak belirtilen değerlerden renk sayısını bulmak için 2 bit değerini hesaplamamız yeterlidir.  24 Bit 16.7 Milyon renge denk gelmektedir. 45

46 Tepki Süresi Özellikle LCD ekranların seçiminde önemlidir. Bir pikselin istenen rengi alması için geçen süre onun tepki süresidir.  Ekranlardan bu sürenin az olması istenir. Tepki süresi hızlı değişen video ve oyun sahnelerinde hayalet görüntülerin oluşmaması için önemlidir.  Daha net görüntüler elde etmek için düşük tepki süresine sahip LCD ekranlar alınması gerekir. 46

47 Tepki süresinin görüntüye etkisi(plazma-lcd.tv) 47

48 Parlaklık Ekranın üretebildiği ışık miktarını gösterir.Birimi nits veya candela(cd) dır. 1nits=candela/m 2 değerine eşittir.  Bilgisayar monitörleri için genel parlaklık değerleri cd/m 2 değerleri arasındadır.  CRT,OLED VE AMOLED ekranlar parlaklık açısından LCD ekranlara göre daha iyidir. 48

49 Kontrast Oranı Ekran üzerindeki özellikle yakın tonlardaki renklerin birbirinden ayırt edilebilirliğini belirleyen bir özelliktir.  Kontrast oranı şu şekilde hesaplanır:  Kontrast O.=Tüm pikseller beyazken ki parlaklık/Tüm pikseller siyahken ki parlaklık 49

50  Görüş Açısı: Ekrana belirli bir açıdan bakıldığında oluşan renk kaybıdır.  CRT ve Plazma ekranlarda görüş açısı daha iyidir.  Ekrana tam 90 dereceden bakarsak görüntüde kayıp  yaşamayız. 90 dereceden sağa yada sola doğru hareket ettiğimizde renk kayıplarının olduğunu görürsünüz. 50

51 51  LCD ve LED ekranlarda görüş açısı daha dardır.  Görüş açıları derece cinsinden 120,140,170,175 derece gibi biçimlerde verilir.  Ekran seçiminde görüş açısı yüksek ekran seçmek farklı açılardan ekrana bakışta görüntü kayıplarına daha az neden olacaktır.

52 52

53 MONİTÖRLER 53

54 Monitörlerle İlgili Temel Kavramlar Bilgisayarda görüntüleme işlemi, temel olarak şu şekilde yapılmaktadır. Görüntülenecek resim bilgisi sayısal olarak ekran kartına ya da görüntüleme işlemini üstüne alan mikro denetleyicili sisteme gönderilir. Daha sonra ekran kartlarındaki hafıza elemanlarında bulunan resim bilgisi DAC aracılığıyla her nokta için ayrı ayrı genlik bilgilere dönüştürülür. 54

55 CRT (Katot Işın Tüp) Monitörler Katot ışın tüplü monitörler dünyada en çok kullanılan monitör tipidir. Yavaş yavaş yerini LCD monitörlere bırakmasına rağmen halen teknolojisinin geliştirilmesi için çalışmalar yapılmaktadır. Büyüklüğü monitör kasası içersin de bulunan görüntünün oluşturulduğu tüpün yapısından kaynaklanmaktadır 55

56 CRT Monitörün Özellikleri ve Çalışma Prensibi CRT monitörlerde görüntü, tüplerinde bulunan elektron tabancasından çıkan elektron huzmesi ile oluşturulmaktadır. Elektron huzmesi gölge maskesinden geçerek istenilen rengi oluşturmaktadır. Tüp üzerinde nokta hangi renkte gösterilmek isteniyorsa bu noktaya huzme gönderilir. Maskeden geçen huzme kırmızı-yeşil ve mavi renk veren alüminyumla kaplanmış fosfor tabakasına çarptırılarak görüntü elde edilir. 56

57 57

58 CRT monitörlerin uygun bir şekilde çalıştırılması için ilk önce monitör bağlantısının Yapılması gerekmektedir. Daha sonra AC şebeke kablosu elektrik prizine bağlanır. CRT Monitörün Çalıştırılması ve Ayarlanması 58

59 Monitör çalıştırdıktan ve bilgisayar işletim sistemini açtıktan sonra uygun yatay düşey ve renk ayarlamalarının yapılması gerekebilir. CRT monitörlere her tazeleme oranına göre Farklı bir ayar yapılması gerekir. Bu ayarlamalar ayrı ayrı CRT monitörün hafıza birimine kaydedilir. Her CRT monitörün tuş takımı konsolu kullanılarak görüntü ayarlamaları yapılmaktadır. Burada esas bilinmesi gereken, ayar simgelerinin tüm monitörlerde standart olmasıdır. Ayarlamaların nasıl yapılacağı, monitör kullanım kitapçığında açıkça belirtilmektedir. 59

60 Parlaklık ve Kontrast Ayarlaması Yatay ve Düşey Kaydırma Ayarlaması Yatay ve Düşey Genişletme/ Kısaltma Ayarlaması İçe Dışa Bükme/ Uzatma Ayarlamaları Renk Seviye Ayarlamaları 60

61 61

62 LCD (Likit Kristal Ekran) Monitörler Aslında pek yabancı olmadığımız LCD ekranlar hesap makinelerinde, cep telefonları ekranlarında kullanılmaktadır. Renkli olanlarının tasarımından sonra popüler hâle gelen LCD monitörler CRT monitörlere nazaran enerji tasarrufu, inceliği ve zarif görüntüsü ile dikkat çekmektedir. LCD monitörlerin fiyatı CRT monitörlere göre yüksek olmasına karşın, bu monitörlerin daha çok üretilmesiyle fiyat farkı zamanla ortadan kalkmıştır. 62

63 LCD Monitörün Özellikleri ve Çalışma Prensibi LCD monitöre adını veren en büyük özellik, görüntünün elde edilmesinde büyük rol oynayan sıvı kristal yapıdır. Sıvı kristal yapıdaki bir madde ne katı ne de sıvı diyebileceğimiz bir durumda bulunur. Bu nedenle bu duruma sıvı kristal durum denmektedir. Sıvı kristalin bu özelliği sayesinde çok az enerji uygulayarak katı veya sıvı duruma rahatlıkla geçirilebilir. Uygulanacak enerji sıcaklık, elektrik, basınç vs olabilir. 63

64 LCD monitörlerde normalde bükümlü nematik tip sıvı kristal kullanılmaktadır. Bu Sıvı kristal yapıya elektrik enerjisi uygulandığında bükümler açılır ve kristal moleküler yapı Duruş açısını değiştirir. Bu özellik kullanılarak, ışığa sıvı kristal kanalın içinden yol verilir. LCD monitörlerin her bir pikselinde sıvı kristal madde bulunmaktadır. CRT monitörlerde olduğu gibi binlerce pikselden oluşmaktadır. Her pikselde 3 adet renk hücresi (RGB-alt piksel) bulunur. Bu monitörlerin satır ve sütunlarında bulunan piksellerin her biri elektrotlara bağlıdır. Elektrotlar aracılığıyla istenilen renk hücresine elektrik akımı gönderilerek görüntü elde edilir. 64

65 65

66 66

67 PLAZMA MONİTÖRLER Plazma monitörler, görüntü kalitesiyle diğer monitörlerden ayrılan yeni nesil gelişmiş bir görüntüleme aygıtıdır. Bu monitörler sadece bilgisayara bağlanmak için üretilmeyip, ayrıca TV yayınlarını ve yüksek yoğunluklu resim bilgisi içeren sayısal yayınları da görüntüleyebilmesi için tasarlanmıştır. CRT ve LCD monitörlere göre fiyatı bir hayli yüksek olan bu monitörlerdir. 67

68 Plazma Monitörün Özellikleri ve Çalışma Prensibi Plazma monitörler aynı LCD monitörlerde olduğu gibi piksellerden ve R-G-B hücrelerinden (alt piksellerinde) oluşmaktadır. Yalnız hücrelerde likit kristal yapı yerine plazma ortam kullanılmaktadır. Plazma, maddenin iyonize edilmiş gaz hâlidir. Madde normalde gaz hâlindeyken, eşit miktarda protona (+ değerlikli) ve elektrona (- değerlikli) sahiptir. Plazma durumunda ise bu denge bozulur ve elektrikle yüklenmiş atomlar gaz içerisinde gezmeye başlar. Floresan lamba tüpünün içindeki durum plazma ortama örnek olarak verilebilir. 68

69 Plazma ortamından elektrik akımı geçtiği sürece negatif yüklü parçacıklar pozitif yüklü bölgelere, pozitif yüklü parçacıklar negatif yüklü bölgelere devamlı hareket eder. Bu esnada gezen bu parçacıklar birbirlerine çarpar. Parçacıkların çarpışması sonucu iyonlarda bulunan elektronlar bir üst enerji seviyesine geçer. Eski enerji seviyesine dönerken enerjisini ışık olarak boşaltır. 69

70 70

71 Plazma Monitörün Çalıştırılması ve Ayarlanması 71

72 72

73 73

74 74 WEB KAMERALAR

75 75 WEBCAM (BİLGİSAYAR KAMERASI) Bilgisayara resim ve görüntüyü aktarmak için kullanılan donanım birimidir. Web Cam ile evde video ve resimler çekmek, ayrıca internet altyapısını kullanarak görüntülü konuşmak mümkündür. Bunun için birçok üretici web cam üzerine tümleşik olarak mikrofon koymaktadır. Webcamler nadiren olsa da güvenlik amaçlı kullanılabilir. Yaygın web cam üreticilerinden A4-Tech, Microsoft, Philips, Creative ve Logitech sayılabilir.

76 76 ÇALIŞMASI Webcamler de görüntüyü yakalamak için optik sensorlar kullanılır.Sensorların üzerinde binlerce küçük optik(ışık) algılayıcı vardır. Bu algılayıcılar dışardan gelen ışığı elektriksel işarete dönüştürdükten sonra, sayısala çevirip bilgisayara gönderilerek görüntü elde edilir. Bir sensor üzerinde ne kadar çok algılayıcı varsa görüntüye ait o kadar çok ayrıntı algılanabilir.

77 77 Web Cam bileşenleri ve optik algılayıcı

78 78 Web Cam Parametreleri Çözünürlük Sensor üzerindeki algılayıcı miktarını gösterir. Mega Piksel(MP) olarak değerlendirilir. Ne kadar çok olursa o kadar iyi ve ayrıntıların yer aldığı görüntüler elde edilir. Günümüzde gerçek sensor çözünürlüğü maksimum 1.3MP civarı çeşitli webcamler bulunmaktadır. Resim ve videoların ayrı ayrı çözünürlüğü vardır. Genelde resimlerin çözünürlüğü videolara göre daha yüksektir fakat bazen aynı olabilmektedir. Videolarda çözünürlüğün az olmasının nedeni saniyede alınan görüntü sayısını artırmaktır.

79 79 Gece Aydınlatmalı LED Işıklar Gece görüntü almaya yardımcı çeşitli sayıda LED lambalara sahip webcamler, aydınlığı düşük ortamlarda daha iyi görüntüler elde etmek için kullanılabilir. Lens kenarlarında LED ışıklara sahip bir web cam LED IŞIKLAR

80 80 Sensör Tipi Kullanılan sensorlar iki farklı tipte (CMOS, CCD) olabilmektedir. CCD çok enerji harcar kolay ısınır temiz ve kaliteli görüntü elde eder. CMOS ise daha az enerji harcar, ucuzdur, kolay üretilir fakat daha gürültülü (görüntü üzerinde istenmeyen noktacıklar) ve daha az kaliteli görüntüler elde eder.

81 81 Zoom (Büyütme) Görüntüyü daha da büyütmek için gerekli bir özelliktir. 4x, 10x gibi değerler alır. FPS(Frame Per Second): Web camin saniyede yakaladığı görüntü sayısını gösterir. Ne kadar çok olursa, görüntü ve video kaydı o kadar mükemmel olur. Günümüzde 15,30,60 gibi fps oranlarına sahip webcamler vardır

82 DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ… Musa CÖCE Seda ŞİMŞEK Hatice ERİN Arife KARA 82


"1. EKRAN KARTLARI (Graphics Card) Ekran Kartı : Ekranda ki görüntünün oluşması için CPU’dan gelen verileri işleyip monitöre aktaran yapıdır. 2’ye ayrılır." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları