Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İSPANYA GENEL EKONOMİK DURUM TÜRKİYE-İSPANYA TİCARİ VE EKONOMİK İLİŞKİLERİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İSPANYA GENEL EKONOMİK DURUM TÜRKİYE-İSPANYA TİCARİ VE EKONOMİK İLİŞKİLERİ."— Sunum transkripti:

1 İSPANYA GENEL EKONOMİK DURUM TÜRKİYE-İSPANYA TİCARİ VE EKONOMİK İLİŞKİLERİ

2 TÜRKİYE-İSPANYA KARŞILAŞTIRMALI EKONOMİK GÖSTERGELER TÜRKİYEİSPANYA (Euro) NÜFUS73 Milyon44,4 Milyon GSMH659 Milyar $1.049 Milyar Euro BÜYÜME ORANI% 4,5% 3,8 KİŞİ BAŞINA GELİR9.330 $ Euro ENFLASYON% 8,4% 4,2 İŞSİZLİK% 9,9% 8,6 FAİZ ORANLARI% 21,5% 3,28

3 MAKRO EKONOMİK PERFORMANS  AB ve AB Parasal Birliği  Son 10 yılda oldukça başarılı ekonomik gelişme  1 trilyon 230 Milyar $’lık GSMH’sı ile dünyanın 9. büyük ekonomisi  Başarılı bütçe ve maliye politikası yıllarında bütçe fazlası  Cari açık (100 milyar Euro-2007) İthalat 280 milyar euro. Ekonomi rekabet gücünü kaybediyor.  Yabancı sermaye girişi ve yüksek turizm geliri  2008 yılı ile başlayan ekonomik durgunluk ve kriz dönemi

4 Kişi Başına Gelir (Euro/PPP)7,95013,63623,087 GDP (Milyar Euro) Enflasyon (%) İşsizlik (%) Kısa Vadeli Faizler (%)12, Bütçe Açıkları (% GSMH) Kamu Borçları (% GSMH)

5 SANAYİ VE TARIM  GSMH’nın % 17,9’unu sanayi üretimi oluşturmaktadır. Sanayi üretimi 10 yıllık dönemde % 4 oranında azalmıştır.  Gıda (zeytinyağı ve şarap), otomotiv, petro-kimya, metal ve makina endüstrileri önemli.  Üretim Katalunya, Bask, Valencia ve Madrid bölgelerinde yoğunlaşmıştır.  GSMH’nın % 3,3’ünü tarımsal üretim oluşturmaktadır.  Sebze, meyve ve zeytinyağı önemli ihraç ürünleridir.  Orta ve güney İspanya tarımsal üretim bölgelerdir.  Gıda endüstrisi, toplam sanayi üretiminin % 20’sini oluşturmaktadır.

6

7 İNŞAAT  Son 10 yılda bir patlama yaşanan inşaat sektörünün GSMH’ya katkısı da önemli oranda artarak 2007 yılında % 12,3’e ulaşmıştır.  Bu dönemde konut sektöründe talep artarken emlak fiyatları da % 150 oranında artmıştır.  AB’den sağlanan fonlarla alt yapı yatırımları önemli oranda artmıştır.  2007 yılından itibaren inşaat sektöründe başlayan daralma global krizle birlikte bir resesyon dönemini başlatmıştır..  Acciona, Sacry, OHL, Ferrovial, Dragados ve CAF önde gelen müteahhitlik firmalarıdır.

8 ENERJİ VE DOĞAL KAYNAKLAR  Enerji kaynakları sınırlı : İhtiyacın % 51’i termik santrallardan, % 30’u 9 adet nükleer santraldan sağlanmaktadır.  Yenilenebilir enerji sektöründe üretim ve innovasyonda ABD’den sonra 2. sırada.  2013 yılına kadar toplam enerji ihtiyacının % 12’sinin yenilenebilir kaynaklardan sağlanması yönünde yatırımlar yapılmaktadır.  İspanya; Cezayir ve Avrupa arasındaki doğal gaz boru hatlarının geçiş noktasıdır.  Mineral doğal kaynaklar açısından Avrupa’nın en zengin ülkesidir.

9 BANKACILIK VE FİNANS  1 Ocak 1999 tarihinde Avrupa Merkez Bankası’nın yetkileri tanınarak Avrupa Parasal Birliğine katılınmış ve Euro’ya geçiş sağlanmıştır.  İspanya’da 6 büyük ulusal banka sektörün % 80’ini kontrol etmektedir. Bunlardan Banco Santander ve BBVA aktif büyüklükleri 600 milyar Euro’yu aşan, Latin Amerika ülkelerinde de faaliyet gösteren global bankalardır.  Her iki bankanın da gücünün temelinde koloniyel dönemden başlayarak Latin Amerika ülkeleriyle ticareti finanse etmelerinin yattığı bilinmektedir.  Ülkede CAJA (tasarruf bankaları) olarak adlandırılan ve daha küçük yerleşim birimlerindeki nüfusun paralarını tasarruf amacıyla toplayan özel bir banka çeşidi bulunmaktadır.  Madrid Borsası işlem hacmi 1,5 trilyon Euro’ya yaklaşan önemli bir borsadır. En çok kazandıran 35 İspanyol firmasını kapsayan IBEX 35 endeksi 2006 yılında % 36, 2007 yılında % 9 artış kaydetmiş, 2008 yılında ise önemli kayıplar yaşanmıştır.

10 İSPANYA DIŞ TİCARET I Milyon EuroİHRACATİTHALATDENGEHACİM

11 İSPANYA DIŞ TİCARET II İhracat% Makina ve Ekipman21,4 Otomotiv ve Y. Parça18,6 Gıda13,3 Yarı Mamüller Metaller, çimento, kağıt, seramik, demir çelik 13,3 Kimyasal Ürünler13,1 Tekstil ve Konfeksiyon6,2 İthalat% Makina ve Ekipman23,1 Otomotiv ve Y. Parça14,9 Enerji Ürünleri14,4 Kimyasal Ürünler11,7 Yarı Mamüller Metaller, çimento, kağıt, seramik, demir çelik 9,9 Gıda8,6

12 İSPANYA DIŞ TİCARET III İHRACAT ÜLKELERİ AB: % 70,3 Almanya, Fransa, İtalya, İngiltere ABD : % 4,2 Latin Amerika: % 4,1 Fas: % 1,8 Türkiye: % 1,6 Çin: % 1,1 Rusya: % 1,1 İTHALAT ÜLKELERİ AB: % 58,9 Almanya, Fransa, İtalya, İngiltere Çin: % 6,7 ABD: % 3,6 Rusya : % 2,9 Japonya: % 2,2 Cezayir: % 1,6 G.Kore: % 1,3 Türkiye: % 1,1

13 YABANCI SERMAYE I  İspanya yabancı sermayenin yöneldiği önemli ülkelerdendir yılı sonu itibariyle toplam yabancı sermaye stoğu 450 milyar Euro’yu aşmıştır.  ABD, İngiltere, Fransa, Almanya ve İtalya toplam yatırımların önemli bölümünü (% 65) gerçekleştirmektedir.  Faaliyet gösteren nin üzerinde yabancı firma en çok Madrid, Barselona ve Valencia bölgelerini tercih etmektedir.  Latin Amerika ülkelerinde ABD’den sonra 2. önemli yatırımcı olan İspanya’nın yurtdışı yatırımları da 400 milyar Euro’yu aşmaktadır.

14 YABANCI SERMAYE II TEŞVİKLER  Teşvikler bölgeler arasında farklılık göstermekte ve ülkenin güneyinde yoğunlaşmaktadır  Genel olarak özellikle istihdam ve eğitimine yönelik kapsamlı destekler  Ar-ge için vergi ve finansal kolaylıklar  Küçük ve orta ölçekli firmalar için vergi kolaylıkları ve finansal destekler SEKTÖRLER% Sanayi (Otomotiv)26 Ticaret22 Kimya22 Finans16 Ulaştırma-Telekom14 Emlak13 Gıda7

15 VERGİ SİSTEMİ Servet  Veraset Vergisi  Net Değer Vergisi Gelir  Kişisel Gelir Vergisi : % 15,6-27,13  Kurumlar Vergisi :% 30 KOBI : %  ‘Non residents’ Gelir Vergisi : % 24 Dolaylı Vergiler  Katma Değer Vergisi % 7- % 16  Damga Vergisi  İthal Vergileri Türkiye-İspanya Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması (5 Temmuz 2002)

16 GLOBAL FİRMALAR  Tekstil ve Konfeksiyon: Mango, Inditex (Zara, M. Dutti)  Finans : Santander, BBVA, Mapfre  Enerji: Repsol, Iberdrola, Gas Natural, Endesa  İnşaat: Ferrovial, OHL, Sacry, Acciona, CAF  Diğer: Altadis, Telefonica, Arcelor-Mittal Espana, El Corte Ingles

17 İSPANYA’DA İŞ HAYATI GENEL YAKLAŞIM VE DAVRANIŞLAR  Muhafazakar  İspanyolca tercih eden  Klas ve görünüş çok önemli  İyi ve stil yaşamayı seven  Fazla seyahat etmeyen  Ciddi ve güvenilir  Oldukça yavaş ama kararlı  Pazarlama oldukça zayıf  Global değil (Sadece Latin Amerika)  Alçakgönüllü  Akdenizli (Küçük kararları akılla, büyük kararları kalbiyle alıyor) Janice Dickinson

18 İSPANYA’DA İŞ HAYATI BÖLGESEL FARKLILIKLAR Bask Ülkesi  Muhafazakar ve geleneksel  Çalışkan  Girişimci  Ulusalcı Katalunya  İspanya’nın gerçek Avrupalıları  Çalışkan ve organize  İyi ama cimri tüccarlar  Ulusalcı Madrid  Muhafazakar  Profosyenel  İberamerica’nın merkezi  Global firmaların merkez ofisleri  Koloniyel dönemin görkemi Genel  Kuzey :Madencilik ve endüstri Güney : Turizm  Sosyal hayat çok eğlenceli ve kaliteli  17 özerk ve farklı bölge Janice Dickinson

19 TÜRKİYE-İSPANYA TİCARİ VE EKONOMİK İLİŞKİLERİ Beko, Vestel, Sarar, Temsa, Hidromek, Borusan, BMC, Arkas, Gökbora, Paşabahçe, Çimsa, Advansa ihracat ofisleri Borusan ve Noksel İspanya’nın Murcia bölgesinde çelik boru fabrikası kuruyorlar Türkiye’deki İspanyol yatırımlarının 2008 yılı sonu itibariyle 3 milyar doları aşmaktadır. Türk-İspanyol İş Konseyi 1989 Sn. Zeynel Abidin Erdem TÜSİAD-CEOE yakın işbirliği AFHISHTURK-Türk-İspanyol İşadamları Derneği

20 TÜRKİYE-İSPANYA DIŞ TİCARETİ /000’Euro İHRACATİTHALATDENGEHACİM

21 TÜRKİYE-İSPANYA DIŞ TİCARET– 2008/000’Euro İHRACAT Motorlu Kara Taşıtları Y. Parç. Demir ve Çelik Konfeksiyon (61-62) Elektrikli Makine ve Cihazlar Makina ve Cihazlar Mineral Yağlar– Petrol Demir Çelik Eşya ITHALAT Motorlu Kara Taşıtları Y. Parç. Makinalar ve Cihazlar Plastik Plastikten Ürünler Elektrikli Makine ve Cihazlar Demir ve Çelik Organik Kimyasallar Bakır ve B. Eşya

22 NEDEN İSPANYA PAZARI Dünya’nın 9. büyük ekonomisi, AB üyesi, Kişi Başına Gelir ve tüketim eğilimi oldukça yüksek İspanyol endüstrisinin rekabet gücü zayıf, yıllık ithalat çok yüksek (282 milyar Euro) Siyasi yakınlaşma ve ekonomik ilişkilerde gözle görülür artış, ülkemizdeki İspanyol yatırımları döneminde 3 milyar Euro’ya ulaştı Sadece İspanya değil Latin Amerika pazarına da giriş için fırsatlar yaratacaktır Akdenizli ve eğlenceli

23 YENİ YAKLAŞIM

24


"İSPANYA GENEL EKONOMİK DURUM TÜRKİYE-İSPANYA TİCARİ VE EKONOMİK İLİŞKİLERİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları