Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

I.Uluslararası Üstün Yetenekliler Eğitimi Sempozyumu Dr. Ruhi KILIÇ Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürü.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "I.Uluslararası Üstün Yetenekliler Eğitimi Sempozyumu Dr. Ruhi KILIÇ Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürü."— Sunum transkripti:

1 I.Uluslararası Üstün Yetenekliler Eğitimi Sempozyumu Dr. Ruhi KILIÇ Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürü

2 Her bireyin fiziksel, zihinsel,sosyal ve kişisel özellikleri ve potansiyeli birbirinden farklılık gösterir. Üstün yetenekli bireyler; Öğrenme hızı, Bellek kapasitesi, Yaratıcılık, Kavrama vb. gibi özellikleri bakımından normal bireylerden farklılaşırlar.

3 Toplumu oluşturan bireylerin; %95’i normal zeka, %3’ü alt zeka, %2’si üstün yetenekli olduğu kabul edilmektedir.

4 Üstün yetenekli bireyler; Bir ülkenin sahip olduğu en önemli insan kaynağıdır. Önemli gelişmeler ve ilerlemeler bu kaynağın etkin kullanımı ile mümkündür. Bu nedenle üstün yetenekli bireylerin belirlenmesi, eğitilmesi ve istihdamı ülkemizin kalkınmasında ve ilerlemesinde önemli bir katkı sağlayacaktır.

5 Ülkemizdeki Çalışmalar Enderun mektebi 5245 sayılı “İdil Biret ve Suna Kan’ın yabancı memleketlere müzik tahsiline gönderilmesine dair Kanun” 07/07/1948 tarihli kanun ile ilk kez İdil BİRET ve Suna KAN yabancı ülkelerde öğrenim görmek için gönderilmiştir Sayılı Güzel Sanatlarda Fevkalade İstidat Gösteren Çocukların Devlet Tarafından Yetiştirilmesi Hakkında Kanun tarihli 9242 sayılı Resmi Gazetede yayınlanmıştır.

6 Fen Liseleri ( 1962 yılındaki Milli Eğitim Şurasında alınan karar doğrultusunda üstün yetenekli çocukların yetiştirilmesi amacıyla 1964 yılında kurulmuştur; 96 Fen Lisesi, Öğrenci) Anadolu Liseleri (991 Anadolu Lisesi, Öğrenci) Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi (57 AGSL, Öğrenci) Spor Liseleri (22 Spor Lisesi,3.386 Öğrenci) Sosyal Bilimler Liseleri (18 SBL, Öğrenci) Bilim ve Sanat Merkezleri (59 BİLSEM ve 6942 Öğrenci ) Ülkemizdeki Çalışmalar

7 Ülkemizdeki Diğer Çalışmalar; Türk Eğitim Vakfı İnanç Türkeş Özel Lisesi (TEVİTÖL) Beyazıt Ford Otosan İlköğretim Okulu

8 TEVİTÖL TEVİTÖL özel yetenekli çocukların bireysel mutluluğa ve başarıya ulaşması için farklılaştırılmış eğitim almaları gereğinden hareketle 1993 yılında, Sezai Türkeş tarafından kurulmuştur yılından bu yana, etkinliklerini Türk Eğitim Vakfı bünyesinde sürdürmektedir. Okul her geçen gün ülkemize liderler yetiştirme misyonunu geliştirerek TEV’den de aldığı destekle programlarını ve projelerini güçlendirmektedir.

9 TEVİTÖL Öğrenci seçimi 3 aşamalıdır: Bu aşamalar sırasıyla “Sınav” (bilgi ve yatkınlık içerikli), “Bireysel Değerlendirme” (zeka testi) ve “Gözlem Kampı”dır. Bireysel değerlendirmede başarı sıralamasında önde gelen 120 öğrenci tam ve/veya kısmi burslu aday olarak gözlem kampına davet edilirler. Gözlem kampında adaylar akademik alanların yanı sıra sanat, spor, takım çalışması, motivasyon, yaratıcılık, liderlik, yatılı okula yatkınlık gibi değişik aşamalarda değerlendirmeye tabi tutulur.

10 TEVİTÖL Yatılı bir okul olan kurumda uluslararası bakalorya programı uygulanmakta olup hazırlık + 4 yıl eğitim verilmektedir. Farklılaştırılmış ve zenginleştirilmiş bir programın uygulandığı okulda, etkinlikler ve proje çalışmalarıyla öğrencilerin potansiyellerini keşfetmeleri ve geliştirmeleri sağlanır. Ayrıca üniversiteler, araştırma kurumları, fabrikalar ve sivil toplum örgütleriyle yapılan işbirlikleri sonucunda bireysel eğitim ve gelişimin zenginleştirilmesi amaçlanmaktadır.

11 TEVİTÖL Okulda 36 farklı ilden 88’ı kız, 104’ü erkek öğrenci öğrenim görmekte dir. 42 tam zamanlı, 12 kısmi zamanlı öğretmenin görev aldığı kurumda 5 öğrenciye bir öğretmen düşmektedir. İlk mezunlarını 2000 yılında veren okulun toplam 391 mezunu bulunmaktadır. Mezunlarının 81’I öğrenimlerini yurtdışında tamamlamışlar ya da sürdürmektedirler.

12 Üniversitelerde Yapılan Çalışmalar İnönü Üniversitesi Üstün Yetenekliler Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi Karabük Üniversitesi Üstün Yetenekliler Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Üstün Yetenekliler Eğitim Programları (UYEP) Anadolu Üniversitesinde ilköğretim ve ortaöğretim kademelerinde üstün yetenekli öğrenciler için yürütülmektedir. İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi- Üstün Zekalılar Eğitim Anabilim Dalı öğretim yılında üstün zekalı öğrencilere sınıf öğretmeni yetiştirmeye başlamıştır. Çocuk Üniversiteleri Ankara Üniversitesi İstanbul Üniversitesi

13 Aralık 2009’da toplanan Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu (BTYK)19. toplantısında “Üstün Yetenekli Bireyler Strateji ve Uygulama Planı”nın hazırlanması kararını almıştır. BTYK strateji planındaki temel başlıklar: Tanılama Eğitim modelleri İnsan kaynakları Sürdürülebilirlik Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu

14 Tanılama Gözlem formu (Sınıf öğretmeni tarafından doldurulur) Temel Kabiliyetler Testi (TKT 7-11) (Grup testi olarak uygulanır) Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği Revize (WISC-R) (6-16 yaş) (Bireysel test olarak uygulanır)

15 Tanılama Türkiye genelinde WISC-R eğitimi almış ve uygulama yapabilen toplam rehber öğretmen sayısı 430 dur. Rehber öğretmenlerin WISC-R eğitimi MEB Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilmektedir.

16 Tanılama yıllarında TKT 7-11 uygulaması yapılan öğrenci sayısı ’dir. Bilim ve Sanat Merkezlerine öğrenci seçimi için toplam öğrenciye WISC-R uygulaması gerçekleştirilmiştir.

17 Bilim Sanat Merkezleri (BİLSEM) üstün yetenekli öğrenciler için Ülkemizdeki en kapsamlı Eğitim Modelidir. BİLSEM, ilköğretim ve ortaöğretim çağındaki üstün yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında olmalarını ve yetenek türlerine uygun eğitim almalarını sağlamak amacıyla açılmaktadır. Eğitim Modelleri

18 İlk BİLSEM eğitim-öğretim yılında Ankara’da açılmıştır. Eylül 2010 itibariyle 54 İl’de toplam 59 BİLSEM bulunmaktadır. Toplam öğrenci sayısı 6942’dir.

19 İllere Göre Bilim ve Sanat Merkezleri SIRA NOOKULUN ADIİLİ 1. Ü mit Bilim ve Sanat Merkezi ANKARA 2. İstanbul Bilim ve Sanat MerkeziİSTANBUL 3. Bayburt Bilim ve Sanat MerkeziBAYBURT 4. Isparta Bilim ve Sanat MerkeziISPARTA 5. Cevdet Nerse Bilim ve Sanat MerkeziBURSA 6. Sinop Bilim ve Sanat MerkeziSİNOP 7. Tekirdağ Bilim ve Sanat MerkeziTEKİRDAĞ 8. Trabzon Bilim ve Sanat MerkeziTRABZON 9. BTSO Kamil Tolon Bilim ve Sanat MerkeziBURSA 10. Denizli Bilim ve Sanat MerkeziDENİZLİ 11. Uşak Bilim ve Sanat MerkeziUŞAK 12. Aydın Doğan Bilim ve Sanat MerkeziAFYONKARAHİSAR 13. Kastamonu Bilim ve Sanat MerkeziKASTAMONU 14. Amasya Bilim ve Sanat MerkeziAMASYA 15. Ordu Bilim ve Sanat MerkeziORDU 16. Zonguldak Bilim ve Sanat MerkeziZONGULDAK 17. Sıdıka Akdemir Bilim ve Sanat MerkeziİZMİR 18. Tokat Bilim ve Sanat MerkeziTOKAT 19. Siirt Bilim ve Sanat MerkeziSİİRT 20. Kırşehir-Kaman Bilim ve Sanat MerkeziKIRŞEHİR 21. Van Bilim ve Sanat MerkeziVAN 22.Manisa Bilim ve Sanat MerkeziMANİSA 23.Adana Bilim ve Sanat MerkeziADANA 24Salihli Bilim ve Sanat MerkeziMANİSA 25Malatya Bilim ve Sanat MerkeziMALATYA

20 İllere Göre Bilim ve Sanat Merkezleri 26Kahramanmaraş Bilim ve Sanat MerkeziKAHRAMANMARAŞ 27Yusuf Demir Bilim ve Sanat MerkeziKIRŞEHİR 28Fatma Temel Turhan Bilim ve Sanat MerkeziYOZGAT 29Ankara Bilim ve Sanat MerkeziANKARA 30Burdur Bilim ve Sanat MerkeziBURDUR 31Sakarya Bilim ve Sanat MerkeziSAKARYA 32Bilecik Bilim ve Sanat MerkeziBİLECİK 33Giresun Bilim ve Sanat MerkeziGİRESUN 34 Kırıkkale İl Ö zel İdaresi Bilim ve Sanat Merk. KIRIKKALE 35Elazığ Bilim ve Sanat MerkeziELAZIĞ 36Konya Bilim ve Sanat MerkeziKONYA 37 Ç orum Bilim ve Sanat Merkezi Ç ORUM 38Emine-Emir Şahbaz Bilim ve Sanat MerkeziESKİŞEHİR 39 G ü m ü şhane Bilim ve Sanat MerkeziG Ü M Ü ŞHANE 40Bartın Bilim ve Sanat MerkeziBARTIN 41Hatay Bilim ve Sanat MerkeziHATAY 42Şanlıurfa Bilim ve Sanat MerkeziŞANLIURFA 43 Atat ü rk Bilim ve Sanat Merkezi YALOVA 44 Ç etin Şen Bilim ve Sanat Merkezi KAYSERİ 45İzmit Bilim ve Sanat MerkeziKOCAELİ

21 46 K ü tahya Bilim ve Sanat MerkeziK Ü TAHYA 47Sivas Bilim ve Sanat MerkeziSİVAS 48 D ü zce Bilim ve Sanat MerkeziD Ü ZCE 49Balıkesir Bilim ve Sanat MerkeziBALIKESİR 50Erzincan Bilim ve Sanat MerkeziERZİNCAN 51Beşiktaş Bilim ve Sanat MerkeziİSTANBUL 52Antalya Bilim ve Sanat MerkeziANTALYA 53Muş Bilim ve Sanat MerkeziMUŞ 54Nevşehir Bilim ve Sanat MerkeziNevşehir 55Gaziantep Bilim ve Sanat MerkeziGaziantep 56Erzurum Bilim ve Sanat MerkeziErzurum 57Samsun Bilim ve Sanat MerkeziSamsun 58Mersin Bilim ve Sanat MerkeziMersin 59Aksaray Bilim ve Sanat MerkeziAksaray İllere Göre Bilim ve Sanat Merkezleri

22 Gerçekleştirilen Kongreler I.Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi (23-25 Eylül 2004 MEB, Marmara Üniversitesi, Çocuk Vakfı) II. Ulusal Üstün Yetenekliler Kongresi (25-27 Mart 2009 Anadolu Üniversitesi) I. Uluslararası Üstün Yetenekliler Eğitimi Sempozyumu (23-24 Eylül 2010 MEB, KOÇ Üniversitesi, TEV)

23 Planlanan Çalışmalar 4-8 Ekim Ankara Çalıştayı TÜSSİDE Çalıştayı Öğrenci Görüşleri Stratejik Plan Yasal Düzenlemeler

24 İnsan Kaynakları Üstün yetenekliler ile çalışan öğretmenlerin ve personelin eğitimi ve seçilmesi de özel bir süreç gerektirmektedir. Seçim Kriterleri; 25/07/2007 tarih ve 3562 sayılı makam onayı ile BİLSEM’lere atanacak öğretmenler için kriterler oluşturulmuştur: Sicil notu ALES Lisans Üstü Eğitim Yabancı Dil Ulusal ve Uluslar arası proje deneyimi vb.

25 Bilim ve Sanat Merkezlerinin Alan Bazında Öğretmen Sayıları ALAN / BRANŞ ADI MEVCUT Rehber Öğretmen 28 Sınıf Öğretmenliği 52 Görsel Sanatlar/Resim 44 Müzik 34 İngilizce 35 Matematik 32 Bilişim Teknolojileri 26 Fizik 33 Biyoloji 34 Türk Dili ve Edebiyatı 36 Fen ve Teknoloji 26 İlköğretim Matematik Öğr. 24 Tarih 27 Türkçe 25 Coğrafya 22 Sosyal Bilgiler 15 Kimya/Kimya Teknolojisi 31 Felsefe 10 Grafik ve Fotoğraf/Grafik 1 Toplam 535

26 Bakanlıkça Düzenlenen Hizmetiçi Eğitim Faaliyetleri SıraEğitim Faaliyetinin AdıKatılımcılarSayıTarihi 1MEB- TÜBİTAK İşbirliğinde Matematik Öğretmenlerine Yönelik Eğitim Etkinliği Matematik Öğrt BİLSEM ’lerde Program Geliştirme Semineri BİLSEM Öğrt Yetenekli Çocukların Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar Yöneticiler Üstün Yetenekli Çocuklarda Sanat Eğitimi Resim ve Müzik Öğrt Üstün Yeteneklilerin Eğitiminde Zenginleştirilmiş Eğitim Programları Semineri BİLSEM’lerde görevli yönetici ve öğrt Üstün Yetenekli Çocukların EğitimiBİLSEM Öğrt Mesleki Niteliklerin Artırılması SemineriBİLSEM Öğrt Üstün veya Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitimi Kursu BİLSEM Öğrt

27 Gerçekleştirilen Hizmetiçi Eğitimler; Yılları arasında Bilim ve Sanat Merkezi yönetici ve öğretmenlerinden toplam 392 kişi Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğünce düzenlenen hizmet içi eğitim faaliyetlerinden yararlanmıştır.

28 Sürdürülebilirlik Yasal düzenlemeler Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Yönetmeliği - 06/07/1962 tarihli ve sayılı Resmi Gazete Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği - 31 Mayıs Sayılı Resmi Gazete MEB Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi - 25 Ocak Sayılı TTK Kararı Toplumsal farkındalık Sivil Toplum Kuruluşları

29 Ülkemiz Açısından Kazançlar Ekonomi: Türkiye’nin gelişmiş ekonomiler arasına girmesi Eğitim: AB ve OECD ülkeleri arasında ilk 10’a girmesi Bilim ve Sanat: NOBEL 2023’e aday bilim insanları yetişmesi Toplumsal Kalkınma ve Liderlik

30

31

32 Teşekkürler…. Dr. Ruhi KILIÇ Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürü


"I.Uluslararası Üstün Yetenekliler Eğitimi Sempozyumu Dr. Ruhi KILIÇ Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürü." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları