Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1. Bilgisayarı Kapatma Bilgisayarı açmak için başlat butonundan resimdeki oka tıklanır ve kapat seçilir. 2.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1. Bilgisayarı Kapatma Bilgisayarı açmak için başlat butonundan resimdeki oka tıklanır ve kapat seçilir. 2."— Sunum transkripti:

1 1

2 Bilgisayarı Kapatma Bilgisayarı açmak için başlat butonundan resimdeki oka tıklanır ve kapat seçilir. 2

3 Bilgisayar Nedir? Bilgisayar çok hızlı işlem yapma özelliği olan, kitaplar dolusu bilgiyi çok küçük alanlarda saklayabilen, sakladığı bilgilere çok hızlı ulaşabilen bir makinedir., Bilgisayarın veri işlemede kullandıkları temel işlemler: Veri Girişi Aritmetik ve Mantıksal İşlemler Veri Saklama Veri Çıkışı 3

4 Bunların hepsini bir arada ele aldığımızda, bir bilgisayar veriyi bazı işlemlerle bilgiye dönüştüren cihazdır. Veriyi alır (GİRDİ) Veriyi belli yönergelere göre işler (İŞLEM) Elde edilen bilgiyi kullanıcıya sunar (ÇIKTI) Sonuçları kaydeder (DEPOLAMA) 4

5 Girdi: Bilgi işleme döngüsü sırasında bilgisayar kullanıcı ya da bir program tarafından gelen veriyi alır. 5

6 İşleme: Bilgisayarın aldığı veriyi bilgiye dönüştürmesi işlemidir. İki çeşit işlem mevcuttur: Aritmetik işlemler: 3+7=10 Mantıksal işlemler: 7>3 6

7 Depolama: Depolama işlemi ile kaydedilen bilginin daha sonra kullanılması sağlanır. İki depolama türü vardır Geçici depolama (bellek(ram)) Kalıcı depolama (hard disk,cd vs.) 7

8 Çıktı: Bilgisayarın ürettiği bilgiyi kullanıcılara göstermesi için kullanılır. Girilen verinin kullanılabilir hale getirilerek kullanıcıya sunulması. Yazı, Rakam, Grafik, Ses… 8

9 Günümüzde bilgisayarın kullanılmadığı alan ve meslek hemen hemen yoktur. Bilgisayarların bu kullanım alanları aşağıda özet olarak verilmiştir: Evlerde: Ev bütçesinin hazırlanması (gelir-giderler), telefon, fiyatlar, vergiler vs girilerek sonradan tekrar kullanılması ve diğer bilgilerin kaydı. Eğitimde: Eğitimin (yabancı dil öğreniminden, astronomi, fizik, tıp'tan bilimsel araştırmalara kadar) bilgisayar destekli yapılması. Ekonomik araştırmalarda: Ekonomik verilerinin hesaplanması, yorumlanması vs. 9

10 Trafik kontrolünde: Trafik ışıklarının zamanlaması ve diğer trafik işlemlerinin tamamlanması vs. Askeri alanda: Nükleer silahların kontrolü ve uzay çalışmalarında. İmalatta: Üretim esnasında kalite kontrol ve otomatik üretim amacıyla (robotik üretim). Kamusal hizmetlerde: Devlet hizmetleri, sağlık hizmetleri, banka hizmetleri, planlama hizmetleri vs. 10

11 1) Kapasite: Bilgisayar çeşitleri ile doğrudan ilişkilidir. Ana bilgisayar ve süper bilgisayarlar kapsite bakımından en üst seviyedir. 2) Hız: Bilgisayarların hızı işlemcilerin hızları ile ölçüldüğünden saniyedeki titreşim sayısı ile ifade edilir. Bu birimde Hertz (Hz)’ dir. Günümüzde bilgisayarlar 4 GHz civarındadır. 3) Maliyet: Büyüklülerine ve hızlarına göre aralarında büyük farklıklar vardır. En pahalı olanlar ana bilgisayar ve süper bilgisayarlardır. 11

12 1) Bilgi toplumu Kavramı: Ekonomisi bilgiye dayalı olan toplumlar bilgi toplumudur. Bilgi toplumuna gelinmesinde; a) Bilgisayar; bilginin yaygın olarak depolanmasını ve işletilmesini, b) İnternet; bilgiye ulaşılmasını, bilginin iletilmesini ve paylaşılmasını, alıp satılmasını kolaylaştırmıştır. c) Bilgi; üretilen, alınıp satılan, kullanılan, tüketilen en önemli değer haline gelmiştir. Bilgi toplumunda en önemli şey bilgidir. Ulusal bilgi altyapısı o ülkenin bilgi otoyollarından oluşmaktadır. 12

13 2) Bilgi Otoyolu : Bir ülkenin üniversitelerine, kütüphanelerine, araştırma laboratuarlarına, iş yerlerine, hastanelerine ve evlerine her hangi tip kablolarla, uydu veya yayın yoluyla, veri, ses ve görüntü türü bilgiler taşıyan; donanım, yazılım ve standartlardan oluşan iletişim sistemleridir. 3) Elektronik ticaret kavramı: Mal ve hizmetlerin üretim, tanıtım, satış, sigorta, dağıtım ve ödeme işlemlerinin bilgisayar ağları üzerinden yapılmasına e - ticaret denir. 13

14  Başarılı bir yerleşim düzeni, bilgisayar kullanıcısının verimi ve sağlığını olumlu yönde etkiler.  Çok kullanılıcı çalışma ortamı( laboratuar, teknoloji sınıfı, bilgi işlem merkezi, internet cafe vb.) olarak düzenlenecek mekanların seçiminde binanın kuzey cephesinde, gürültüden uzak ve her kullanıcıya en az 1,5m2 çalışma alanı düşecek büyüklükte olmalıdır.  Dolayısıyla bilgisayar çalışma ortamı, ergonomik kurallar dikkate alınarak kullanıcının rahat çalışmasını sağlayacak biçimde, ustaca düzenlenmiş bir çevre olmalıdır. 14

15 Başarılı bir yerleşim düzeni kullanıcıya rahat, hoş bir ortamda çalışma olanağı sağlar. Böylece bilgisayar kullanıcıları en az enerji ile en çok verimi elde etme ve sağlıklarının olumsuz etkilenmemesini büyük ölçüde önleme olanağı bulurlar. 15

16 Aynı pozisyonda 30 dakikadan fazla kalarak yapılan çalışmalarda ağrıların ve rahatsızlıkların şiddeti artarak duruş bozukluklarına neden olur. Koltukta uzun süre mola vermeden çalışma vücutta kan dolaşımının düzenli yapılmasını engeller ve bacaklarda ağrı hissedilmeye başlar. 16

17 Bilgisayar ekranı dik otururken üst kenarı göz hizasına veya biraz altına gelecek seviyede olmalıdır. Ekran ile kullanıcı arasında cm civarında mesafe olmalıdır. Ekran öncelikle odada pencere ve lambalardan kaynaklanan ışık yansımalarının en az olduğu yerde olmalıdır. 17

18 Koltuğun ergonomik ve rahat olması en önemli faktördür. Koltuk seçiminde aşağıdaki özelliklere dikkat edilmedir. Koltuk yüksekliği cm arasında ayarlanabilir olmalıdır. Sırt desteği olmalı ve aşağı yukarı ayarlanabilmelidir. Kol destekleri olmalı çıkarılıp takılabilmeli, yüksekliği ayarlanabilmelidir. Oturma yeri kendi ekseni etrafında dönebilmeli, ileri geri hareket edebilmelidir. Ayakları 5 tekerli ve ayaklıkları olmalıdır. Dizler 90 veya 110 derece olmalıdır 18

19 Klavye kullanıcın karşısında ve kullanıcının rahat edeceği yükseklikte olmalıdır. Klavye kullanırken ön kollar yere paralel olmalıdır. Klavye eğimi yazarken bilekleri düz konumda tutacak şekilde ayarlanmalıdır. Yazarken omuzlar, kollar, eller ve parmaklar gevşek tutulmalıdır. 19

20 Fare size en yakın pozisyonda olmalı. Kullanılmadığı durumda el fare üzerinde olmamalıdır. Fare kullanılırken bilek bükülmemelidir, sabit bir yüzey üzerinde olmalıdır. 20

21 Bilgisayar çalışma ortamında görme ve okumanın rahatça yapılmasını sağlayacak bir aydınlık olmalıdır. Bunun az veya çok olması bilgisayar kullanıcısının işini güçleştirir, gözü yorar, dikkatsizlik, sinirlilik yapar ve verim düşer. Bilgisayar çalışma ortamında ışık direk değil dolaylı gelmelidir. Bilgisayar çalışma ortamında ısı 24 dereceyi geçmemelidir. İdeal ısı derece olmalıdır. Donanım nemden korunmalıdır. Ortamdaki bağıl nem %40-60 dolayında olmalıdır. 21

22 1) Elektrik kablolarının güvenliği: Bilgisayarın kendi kabloları yeterli kalitedir. Uzatma kabloları kullanılacaksa kablosu kaliteli olmalıdır. Ezilmiş ve üzerindeki plastiği sıyrılmış kablo kullanılmamalıdır. 2) Güç noktalarının(prizleri) fazla yüklenmesini önleme: Bilgisayarın bağlandığı prize güç kablosu sıkıca oturmalıdır. Eğer gevşek oturursa temas uçları arasında elektrik atlamaları olur buda bilgisayara zarar verir. Bilgisayarla beraber elektrik ısıtıcıları gibi akımı fazla çeken cihazlar bağlanmamalıdır. Takılan prizler topraklı priz olmalıdır. 22

23 1) Hatalı kullanıma bağlı ağrılar: Bilgisayarı uzun süre kullanmaktan kaynaklanan sağlıkla ilgili şikayetler genellikle baş ağrısı, göz yorgunluğu, bel ve sırt tutulmaları ve ağrıları, omuz, el ve kol eklemlerinde ağrılar, genel yorgunluk, iş stresi, psikolojik ve sosyal ilişkilerde olumsuzluklar vb. olarak özetlenebilir. 23

24 a) Hatalı kullanıma bağlı göz problemleri: Yorgun ve ağrılı gözler, gözler de yanma ve batma, bulanık görme, kuruluk hissi, sulanma, kaşıntı, kızarıklık.. Gözle ilgili bilgisayara bağlı olası rahatsızlıkların nedenleri: Ekrana çok yakın oturma Gözlerin yeterli sıklıkla kırpılmaması ve gözün kuruması Bilgisayar çalışma ortamının ışıklandırması yanlış olması Ekran kontrasının, özelliklerinin ya da yenileme hızının eksik olması Numarası eskimiş gözlük veya lens kullanımı 24

25 b) Duruş bozuklukları: Bilgisayar karşısında otururken iyi bir duruşun, bir başka ifadeyle doğru pozisyonda oturmanın başlıca özellikleri şunlardır. Dik oturulmalı ve sırt desteklenmiş olmalıdır. Baş dik tutulmalıdır. Omuzlar rahat bırakılmalı, kol ile ön kol gevşek ve yere paralel olmalıdır. Dirsek, bilek ve eller düz bir çizgide tutulmalıdır. Dirsekler masaya dayalı olmadan yazılmalıdır. Ayaklar tamamen yere veya ayaklığa sağlam basılmalıdır. Gözler sık sık kırpıştırılmalıdır. Görme ve kas iskelet sistemine yönelik egzersizler düzenli yapılmalıdır. Fare kullanılmadığı zaman el fare üzerinde olmamalıdır. Bacakların üst kısmı yatay olmalıdır. Dizler 90 veya 110 derecelik bir açıda tutulmalıdır. 25

26 Bu duruş pozisyonlarına dikkat edilmediği durumlarda baş, boyun, omuzlar ve kollar, el ve el bilekleri, bel, sırt ve bacak ağrıları görülür. Gerekli tedbirler alınmadığı durumlarda şiddetli ağrılarla kendini gösteren çeşitli sağlık sorunları ortaya çıkar. Çalışma gününün sonunda vücudun yorgun hale gelmesini önlemenin en iyi yolu, bilgisayarlı çalışma ortamında egzersiz yapmak ve kuralını uygulamaktır. Bunlar her 30 dakika çalışmanın ardından 30sn ara vermek, 30m ilerideki bir cisme bakmak ve bu sırada vücudu dinlendirmeye ve kaslardaki gerilmeleri azaltmaya yönelik egzersizler yapmaktır. 26

27 Bilgi ve iletişim teknolojisinin gelişimi ile toplum hayatın da eğitim, bilim, kültür, sanat etkinlikleri, finansman, ticaret vb. alanlarda önemli kolaylıklar sağlamaktadır. Bilgi ve iletişim teknolojisi iki grupta incelenir. 1) Bilgisayar Teknolojileri a) Donanım ürünleri b) Yazılım ürünleri 2) İletişim Teknolojileri 27

28 Donanım ve Yazılım Nedir? Bilgisayarlar, donanım ve yazılım olmak üzere iki temel kısımdan oluşur. Donanım: Kasa, ekran, klavye, fare ve bunların içinde bulunan parçaların oluşturduğu kısımdır. Yazılım: Bilgisayarın istenilen amaçlar doğrultusunda kullanılmasını sağlayan komutlar topluluğudur. 28

29 1) Ana Bilgisayar: Özel bir merkezde bulunan hızlı ve geniş kapasiteli bilgisayarlardır. Bu bilgisayarlar kendilerine bağlı olan yüzlerce hatta binlerce istemci bilgisayara hizmet sunar. Birden fazla işlemci(CPU) bulunabilir. 29

30 2) Mini Bilgisayar: Mini bilgisayarda birden fazla işlemci(CPU) bulunabilir. Hizmet sunduğu istemci sayısı ana bilgisayardan daha azdır. 3) Ağ(network) Bilgisayarı: Bu bilgisayarların bellek ve işlemci hızları sınırlıdır. Özellikle ağa bağlanmak üzere yapılmışlardır. 30

31 4) Kişisel Bilgisayar ( PC ): Masa üzerine sığabilen, tek kullanıcılı kişisel bilgisayarlardır. 1970’ li yıllardan sonra kullanımı yaygınlaşmıştır. 31

32 5) Dizüstü Bilgisayarlar : Bu bilgisayarlar kişisel bilgisayarlarlar gibidir fakat taşınabilir. Günümüzde genellikle 2-4 kg. ağırlığında ve şarj edilebilen pilleri sayesinde birkaç saate kadar elektrik bağlantısı olmadan da çalışabilmektedirler. 32

33 1) Giriş Birimleri Klavye, Fare, Barkod okuyucu, Tarayıcı, Mikrofon. Joystick, Webcam gibi bilgisayara sadece bilgi girilmesinde kullanılan birimlerdir. 2) Çıkış Birimleri Ekran,Yazıcı, Hoparlör, Çizici gibi sadece bilgisayarda işlenen verilere göre sonuç almak için kullanılırlar. 3) Giriş/Çıkış Birimleri Disk(Hdd), Disket, CD- DVD’ler, Manyeto Optik Diskler, USB, H.Kartı gibi üzerinde hem bilgi kaydedilebilen hem de bu kaydedilen bilgilerin okunduğu birimlerdir. 33

34 Fare Bilgisayarda çizim yapmak, oyun oynamak, komut seçmek ve çalıştırmak gibi işlemlerde kullanılan yardımcı donanım birimidir. 34 Tekerlek Sağ tuş Sol tuş

35 Fare Çeşitleri Mekanik fareler: Fare hareketini algılamak için farenin alt kısmında bulunan bir top kullanılır. Zamanla bu topun kirlenmesinden dolayı farenin hareketleri algılaması yavaşlayacağı için temiz tutulmalıdır. Optik ve lazer fare: Fare hareketini algılamak için top yerine optik farelerde LED ışığı, lazer farelerde ise lazer ışını kullanılır. Bu nedenle hem kirlenme olayı ile karşılaşılmaz hem de fare hareketleri daha duyarlı bir şekilde algılanır. Lazer farelerde kullanılan lazer ışığı sayesinde daha yüksek çözünürlüklü hareket algılama sağlanır. 35

36 Fare Bağlantı Çeşitleri Kablolu fare: Fare ile bilgisayar arasındaki bağlantı bir kablo vasıtası ile sağlanır. Kablosuz (wireless) fare: Fare ile bilgisayar arasındaki bağlantı kablosuz vericiler ile sağlanır. Kablosuz fareler, bilgisayara doğrudan bağlanmaması nedeniyle uzaktan kullanılabilirlik ve portatiflik sağlar. Kablosuz fareler, çalışması için pile gereksinim duyar. 36

37 Klavye Bilgisayarda yazı yazmak, veri girmek ve bilgisayara komut vermek için kullanılan donanım birimidir. 37 Harf TuşlarıFonksiyon TuşlarıRakam TuşlarıÖzel Görevli Tuşlar

38 Klavye Çeşitleri Q ve F olmak üzere iki çeşit klavye vardır. Farkları, sadece harflerin yerlerinin değişikliğidir. Klavyenin en sol üstündeki karakter ne ise (F ya da Q) klavye ona göre isimlendirilir. 38

39 Klavye Bağlantıları Klavyenin kasaya bağlanacağı portu gösterir. Klavyeler, PS/2 ve USB olmak üzere iki bağlantı noktası üzerinden bilgisayara bağlanır. Dönüştürücüler yardımıyla USB ve PS/2 bağlantı noktaları arasında dönüşüm yapılarak bağlantı yapılabilir. 39

40 Tarayıcı Bir resim, bir fotoğraf veya kağıt üzerinde bir dokümanı bilgisayar ortamına geçirmenizi sağlayan araçtır 40

41 Dokunmatik Altlık ( Touchpad ) : Dokunmatik altlık üzerinde parmağın hareketi ile ekranda okun hareket ettirilmesine yarayan bir aygıttır. Genellikle dizüstü bilgisayarlarda kullanılır. Farenin görevini yapar. Alanı yaklaşık 50 cm2’ dir. 41

42 Oyun Çubuğu ( joystick ) : Hareketi sayısal elektrik sinyallerine çevirerek bilgisayara aktarılır. Bilgisayar oyunlarında ve benzetim(similasyon) programlarında giriş birimi olarak kullanılır. 42

43 Ekran(monitör) Bilgisayarın görüntüleme birimidir. Monitör bilgisayarda yapmış olduğumuz işlemleri görmemizi sağlar. CRT monitörler: Küçük boyutlarda binlerce kırmızı, yeşil ve mavi fosfor kaplı tabakadan oluşan bir ekrana, elektron demetinin çarptırılmasıyla görüntü oluşturulur. 43

44 LCD monitörler: LCD ekran, plastik bir tabaka içindeki sıvı kristalin ışığı yansıtması ilkesi ile çalışır. LCD ekranlarda kullanılan sıvı kristaller, gerilim uygulandığında düz biçimde sıralanır.Gerilim verilmediğinde ise sıvı kristallerin en üst tabakası ile en alt tabaka, 90 derece kıvrılmış Şekilde dizilmiştir. 44

45 Diğer Ekran çeşitleri Plazma ekran LED ekran 45

46 Monitörlerle İlgili Temel Kavramlar Çözünürlük: 800x600, 1024x768, 1280x1024 Ekranların çıktıları (resim, video, program ara yüzü…) gösterirken kullanacağı nokta sayısını gösterir. Bu noktalara piksel denmektedir. Örneğin gösterilecek bir resim için ekranın çözünürlüğü ne kadar büyük olursa resim daha fazla ayrıntıyla gösterilir. Yaygın çözünürlük değerlerinden 800x600, 1024x768, 1280x1024 değerleri vardır. Masaüstü bilgisayarlarda yaygın olarak 800x600 ve 1024x768 değerleri kullanılmaktadır. Çözünürlük azaldıkça ekrandaki resimler daha büyük ve kalitesiz görülecektir. 46

47 Monitörlerle İlgili Temel Kavramlar Ekran boyutu Ekranın köşegen uzunluğunu (bir köşesinden diğer köşesine olan uzaklığını) gösterir. inç olarak ifade edilir. 17, 19, 21, 23, 101… gibi değerler vardır. Ekran boyutu için LCD ekranlarda görülebilir alan (kasa hariç) kastedilirken CRT ekranlarda kasa dâhil edilmektedir. Not: 1 inç = 2.54 cm değerindedir. 47

48 Monitörlerle İlgili Temel Kavramlar İki piksel arası uzaklık (dot pitch) Ekranda iki piksel arası en yakın uzaklığı belirler. Uzaklığın az olması daha fark edilebilir, keskin renk geçişlerinin olduğu görüntüler anlamına gelir. Günümüzde 0.21, 0.24, 0.25, 0.27, 0.28 mm gibi değerler vardır. 48

49 Monitörlerle İlgili Temel Kavramlar Ekran tazeleme oranı (refresh rate) : Ekranın baştan aşağıya saniyede taranma sayısını gösterir. Başka bir deyişle ekrandaki görüntünün saniyedeki oluşturulma sayısıdır. Düşük orana sahip ekrandaki görüntüler titrer ve dolayısıyla kullanıcının gözünü yorar. Günümüzdeki hemen tüm CRT ekranlar NEC firmasına ait MultiSync özelliğine sahiptir. Bu özellik ekranın farklı tazeleme ve çözünürlük değerlerine sahip olabileceğini gösterir. Ekran tazeleme oranı hertz türünden ifade edilir. Örneğin 70 hertz değeri, ekranın saniyede 70 defa tarandığını ya da diğer bir ifade ile ekrandaki görüntünün saniyede 70 defa tekrarlandığını belirtir. 49

50 Monitörlerle İlgili Temel Kavramlar Ölü pikseller: Ölü pikseller görüntü değiştiği hâlde rengi değişmeyen ekran üstündeki noktalardır (piksel). Özellikle LCD ekranlarda bazı pikseller özelliğini üretim aşamasında yitirebilmektedir. Bu durumda ekranın belirli noktaları görüntü içerisinde göze batmaktadır. Birçok üretici ölü piksellerin birkaç adedini garanti kapsamına dahi almamaktadır. LCD ekran almadan önce mutlaka ölü pikseller açısından kontrol etmek yararlı olur. 50

51 Yazıcı ( Printer ) : Bilgisayarda hazırladığınız yazı, hesap tablosu, resim ve benzeri içerikleri kâğıda dökmek amacıyla kullanılır. Yazıcıları bilgisayarınıza USB veya LPT bağlantısı kullanarak bağlayabileceğiniz gibi kablosuz bağlantıyla çalışan yazıcılar kurmanız da mümkündür. 51

52 Yazıcı Çeşitleri: Nokta Vuruşlu (Dot Matrix) Yazıcılar: Yazma işlemi, mekanik olarak mürekkepli bir şeride yazma kafasının vurması ile (daktilo gibi) gerçekleşir. Yazılar diğer yazıcı tiplerine göre daha büyük noktalardan oluşur. Sesli çalışır ve aynı anda karbon kâğıdı kullanılarak birden fazla sayfayı yazabilir. Mürekkep Püskürtmeli (Ink Jet) Yazıcılar : Mürekkebin kâğıt üzerine püskürtülme esasına dayalı olarak çalışan yazıcılardır. Yazıcı kafası, üzerinde siyah ve renkli mürekkep kartuşlarını taşır. Yazma sırasında, kâğıdı satırın başından sonuna kadar tarar ve sonra alt satıra geçer. Tarama sırasında mürekkep püskürtülecek noktalara mürekkep, bu kafa tarafından kâğıt üzerine bırakılır. Kartuşlar genelde ısı ile damla oluşturma esasına göre mürekkep püskürtür. 52

53 Çizici : Plan ve grafikleri kağıt üzerine aktaran çıkış birimidir. 53

54 Hoparlör : Kaydedilmiş sesler ve müzik parçalarının insan kulağının duyabileceği sesler şeklinde çıkışını sağlar. 54

55 Hafıza Çeşitleri Yazı, resim, sayı gibi her çeşit bilgi bilgisayarın belleğinde ve diğer kayıt ortamında 2 tabanlı sayı sistemine göre saklanır. Bu temel ilk bilgisayardan günümüze kadar değişmemiştir. RAM (Anabellek) Rom(BIOS) 55

56 Anabellek ( RAM ) ( Rastgele erişimli Bellek ): RAM, elektrik kesildiğinde içerisindeki veriler kaybolduğundan işlemcinin işleyeceği verilerin tutulduğu geçici bir depolama alanıdır. Bilgisayar üzerinde işlem yaparken en önemli noktalardan biri yeterli ve kaliteli RAM’lere sahip olunmasıdır. Aksi hâlde yeterli RAM alanı mevcut değil ise düşük performansın yanında birçok yazılımı çalıştıramama gibi problemler de çıkabilir. 56

57 Anabellek ( RAM ) ( Rastgele erişimli Bellek ): RAM’ler hesap çizelgesi gibi organize edilmiştir. RAM bölümü adreslenerek adresten okuma ya da adrese yazma işlemleri yapılabilir. 57

58 Anabellek ( RAM ) ( Rastgele erişimli Bellek ): Programların çalışabilmesi için öncelikle RAM’e aktarılması gerekmektedir. Bu işlemin temel amacı, CPU tarafından işlenecek veri ve komutlara çok daha hızlı bir Şekilde erişilme ihtiyacıdır. Hafıza Ölçü Birimleri: 1 Bayt (B) = 8 Bit 1 Kilobayt (KB) = 1024 Bayt 1 Megabayt (MB) = 1024 KB 1 Gigabayt (GB) = 1024 MB 1 Terabayt (TB) = 1024 GB 58

59 ROM (Salt okunur Bellek)(BIOS): Rom, “Read Only Memory” kelimelerinin baş harflerinden oluşur. Üzerinde sadece okunmak üzere bilgi saklayan birimlere denir. 59 Hafıza Çeşitleri

60 Sabit Disk(HDD): Bilgisayarın kalıcı depolama birimidir. Bilgisayara kurulu olan programlarda bu birime kaydedilir. Sabit disk mekanik bir donanım olması sebebiyle bilgisayar temel bileşenleri arasında, diğerlerinden daha yavaştır. 60

61 Sabit diskin yapısında; Disk kasasını bilgisayar içerisine monte etmede kullanılan vida delikleri, Sabit disk kapağının montaj delikleri, Manyetik plakalar ve plakaların dönüşünü sağlayan devir merkezi, Kolların ve plakaların hareketini sağlayan hareket motoru, Hakaret kolları ve bunların ucunda yer alan okuma yazma kafaları, Motora enerji sağlayan enerji bağlantısı ve en son disk içindeki hassas hava dengesini ayarlayan hava filtresi bulunmaktadır. 61

62 Sabit Disk:Her disk plakasının iki tarafındaki kollar üzerinde okuma yazma kafaları bulunur. Bu kafalar tüm yüzeyleri okuyabileceği Şekilde küçük bir elektromıknatıstan oluşup diskin merkezinden dış yüzeyine kadar hareket edebilir ve diskin dönmesi ile okuma/yazma kafasının altında var olan veri okunur veya yenisi yazılır. Resimdeki kesitte okuma yazma kafalarının disk yüzeyine göre duruşu şematize edilmiştir. 62

63 Bellek Kartları(SD, MMC, Memory stick): Hafıza kartları flash bellekler gibi verileri kalıcı olarak depolayan kullanımı kolay ve taşınabilir hafıza birimleridir. Cep telefonları, bilgisayarlar, dijital fotoğraf makineleri, kameralar, müzik setleri, mp3 çalarlar gibi birçok dijital cihazda kullanılır. Yeni model dizüstü bilgisayarlar birçok tür hafıza kartına destek veren okuyucu yuvalarına sahiptir 63

64 Taşınabilir Bellek(USB flash Disk): Flash bellekler verileri kalıcı olarak depolayan taşınabilir, birçok ortam tarafından desteklenen ve kullanılan hafıza birimleridir. Bellekler üzerinde verilerin saklanma süreleri sonsuz değildir. Bu süre tipik olarak 10 yıl civarındadır. Günümüzde disketlerin ve kısmen CD-ROM’ların yerini almasındaki en büyük etkenler kapasitelerinin büyüklüğü, daha uzun ömürleri, küçük olmaları, gün geçtikçe ucuzlamalarıdır. Bu bellekler elektrikle yazılıp silinebilen belleklerdir. 64

65 CD ve DVD: Verileri okuma ve yazmanın özel bir ışık sistemiyle gerçekleştirildiği optik depolama birimleridir. Bunları okuyan araçlara ise optik sürücüler denir. Üç temel optik disk türü vardır. Bunlar; CD (compact disk), DVD (digital versatile disk / dijital çok yönlü disk) ve BluRay (mavi lazer teknolojili disk)dır. 65

66 Disket: 1971 yılında kullanılmaya başlanmıştır. Disket sürücüleri tarafından okunurlar. 66

67 Merkezi İşlem Birimi ( CPU ) Bilgisayara verilen komutların işlendiği, aritmetik ve mantıksal işlemlerin yapıldığı birimdir. 67 Bilgisayarı Oluşturan Donanım Birimleri

68 İşlemci I/O Bellek Veri ve Adres Yolları Yazıcı, Modem, Disk,Ekran….

69 Merkezi İşlem Birimi Hız Kavramı: İşlemcilerin hızları, saat frekansı da denen saniyedeki titreşim sayısı ile ölçülür. Aritmetik Mantık Birimi: Aritmetik işlemler ve mantıksal karşılaştırmalar burada yapılır. İşlemcinin yapısı gereği sadece toplama yapılır. Diğer aritmetik işlemler toplamaya dönüştürülür. Örneğin çarpma işlemi üst üste toplama yöntemiyle yapılır. 69

70 Kontrol Birimi: İşlem akışını düzenler, komutları yorumlar ve bu komutların yerine getirilmesini sağlar. Ön Bellek(Cache memory) ve Hız Hafıza Erişimi: Bilgisayarda işlemcinin hızı, bellek ile bilgileri ileten yollardan daha hızlıdır. Program kodlarına ve verilere daha hızlı ulaşmak için bunların hızlı bir şekilde ulaşılabileceği bir ortamda hazır bekletilmesi bilgisayarın hızını artırır. Bu amaçla erişimi hızlı olan ön bellekler geliştirilmiştir. 70

71 Diğer Sistem Birimleri ve Kasa Kasanın içerisinde anakart, işlemci, ana bellek, ekran kartı, sabitdisk gibi birçok parça bulunur. 71 Kasanın iç görünüşü

72 72 Donanımların Kasaya Takılışları

73 Diğer Sistem Birimleri ve Kasa Kasa: Bilgisayarda işlemlerin yapıldığı, yazılımların çalıştırıldığı, monitör, fare ve klavyenin bağlı olduğu birimdir. 73

74 Diğer Sistem Birimleri ve Kasa Anakart: Anakartlar özel alaşımlı bir blok üzerine yerleştirilmiş ve üzerinde RAM yuvaları genişleme kartı slotları, devreler ve yongalar bulunan ve bütün bu donanım birimlerinin mikroişlemci ile iletişimini sağlayan elektronik devredir. Bir nevi tüm birimlerin bir arada ve uyumlu çalışmasını sağlayan bir köprü vazifesi görür. 74

75 Sistem Birimleri ve Kasa Ekran Kartı: Bilgisayarın sistem birimi ile ekranı arasındaki bağlantıyı sağlayan donanım birimidir. 75

76 Sistem Birimleri ve Kasa Ağ (Ethernet) Kartı Ethernet kartı ile bilgisayarlar birbirine bağlnıp bilgi alış verişi yapabilir. Ayrıca tek bir internet hesabı kullanarak aynı anda birden fazla kullanıcı internete bağlanabilir. 76

77 Sistem Birimleri ve Kasa Disket Sürücü: Disketlerin okunmasını sağlayan birimdir. 77

78 Sistem Birimleri ve Kasa DVD-ROM Sürücü: CD lerin okunmasını sağlayan birimdir. 78

79 Sistem Birimleri ve Kasa Ses Kartı: Bilgisayardan ses çıkmasını sağlayan birimdir 79

80 Sistem Birimleri ve Kasa Güç Kaynağı: Bilgisayarın çalışması için gerekli olan elektrik girişini sağlayan birimdir. 80

81 Sistem Birimleri ve Kasa TV Kartı: Bilgisayarda, televizyon izlenebilmesini sağlayan birimdir. 81

82 Bilgisayarın performansı bilgisayarın iş yapma kabiliyeti olarak anlaşılır. Bilgisayarın performansı aşağıdaki unsurlara bağlıdır. İşlemci (CPU) hızı RAM bellek büyüklüğü Sabit Disk(Hard disk) hız ve kapasitesi 82

83 Yazılım Çeşitleri: Bilgisayarda kullanılan her türlü program yazılımdır. İşletim Sistemi Yazılımları Uygulama Yazılımları Programlama Dilleri 83

84 İşletim Sistemi Yazılımı: Bilgisayarın ilk açılma anından kapanana kadar kullanıldığı sürece görev yapan programlar topluluğudur. Temel yazılımdır. En çok kullanılan işletim sistemleri: Windows, Unix ve Linux’ tur. 84

85 Uygulama Yazılımları: Belirli konularda yüksek seviyeli dillerden biri ile yazılmış, kullanımı genelde kolay programlardır. Değişik amaca yönelik yüzlerce paket program vardır. Örneğin Kelime işlemci MS WORD gibi. Programlama Dilleri: Kullanıcı ihtiyaçlarına göre, yaptırmak istediği işlere ilişkin komutları belirli bir mantıksal sıraya koyarak bilgisayara yüklenmesini sağlayan ve özel kodlama sisteminden oluşan yapılardır. 85

86 Güvenlik 1. Dosyaların taşınabilir kayıt ortamlarına yedeklenmesi Eğer dosyalar uzun zaman saklanmayacak ise flash diske, eğer donanım olarak mevcut ise zip diske, dış sabit diskte açılacak bir dizine kaydedilebilir. Disketler bir süre daha kullanımda olacağından dosyalar çok büyük değilse bu kayıt ortamında da yedeklenebilir. Eğer dosyalar uzun süre güvenli olarak saklanacak ise CD'ler üzerinde yedeklemek en iyisidir. 86

87 Güvenlik 2. Elektrik kesintisinde veri kaybı Eğer herhangi bir dosyadaki veriler RAM bellekte ve üzerinde çalışılıyor ise çok kısa süreli de olsa elektrik kesilmesi ile silinir. Eğer çalışılan ortamın bulunduğu yerde zaman zaman elektrik kesiliyorsa, bilgisayar kesintisiz güç kaynağı aracılığı ile beslenmelidir. 87

88 Güvenlik 3. Dosyalara dışarıdan erişilmesinin engellenmesi Dosyalar bir başkasının erişmemesi için şifrelenebilir. Ancak verilen şifre girilirse dosyaya erişmek mümkün olur. Gizlilik hakkı Eğer dosyalar herkese açık değilse, tedbir alınmamış olsa bile içeriğini görmek gizlilik hakkının ihlalidir. 4. Bilgisayarın korunması ve şifrelenmesi Eğer bilgisayarda özel dosyalar var ve bunların herkes tarafından görülmesi istenmiyorsa, öncelikle bilgisayarın bulunduğu ortam kilitlenmelidir. Bu durum söz konusu değilse bilgisayara şifre konabilir. 88

89 1. Virüslerin tanımı ve çeşitleri Bilgisayar virüsleri özel yazılmış programlardır. Bunlar bilgisayardaki değişik yazılımlara eklenirler. Değişik zamanlarda eklendiği yazılımlardan kopyalanarak başka yazılımlara eklenir. Bu özelliğinden dolayı bunlara virüs denmiştir. Bilgisayara girdikten sonra değişik şekillerde zarar vermeğe başlar. Bazıları bilgisayara bulaşır bulaşmaz zarar vermeye başlar. Bazıları da kendilerine kodlanmış olan tarih ve saatte aktif hale geçerek zarar vermeğe başlarlar. Bu arada çoğalarak diğer dosyalara bulaşırlar. 89

90 2. Bilgisayar sistemlerine bulaşması Virüslerin bilgisayar sistemlerine değişik şekilde bulaşabilirler. Bunlar worm, trojan, spyware, spam şeklinde olabilir. A) WORM (SOLUCAN) Solucanların yayılması için herhangi programın parçası olmasına gerek yoktur. Ağ bağlantıları üzerinden bilgisayarlara yayılırlar. Virüslerin aksine ağ bağlantılarını önemli ölçüde yavaşlatırlar. Solucanlar ayrıca dosyaları silebilir, e-posta yoluyla doküman ve çalıştırılabilir dosyalar gönderebilirler. Solucanlar ayrıca bulundukları bilgisayarı da solucan yollayıcı hale getirebilir. 90

91 B) TRUVA ATI (TROJAN) Doğrudan kendisinin zararlı bir etkisi yoktur. Ancak yerleştiği bilgisayarı sahibinin bilgisi dışında başkalarının yönetmesine olanak sağlar. C) CASUS (SPYVVARE) İnternette dolaşılırken ziyaret edilen siteleri, bu sitelerin içeriklerini, sık kullandığınız programları İnternet aracılığı ile üreticisine gönderir. Casus program yazıcısı da bu bilgileri reklam firmalarına, reklam göndermek üzere satarak para kazanır. İnternet bağlantılarını yavaşlatır. Explorer düzgün çalışmaz, sık sık kilitlenmeler olur. Siz İnternette dolaşırken sizi kandırma pencereleri açarak fareye tıklamanızı sağlar ve kendini bilgisayarınıza kurar. 91

92 D) SPAM İnternet yoluyla çok sayıda kişiye genellikle reklam amacıyla gönderilen e-postalara spam denir. Gönderene fazla bir maliyet getirmez. Fakat mali yükün büyüğü mesajın alıcıları ve servis sağlayıcılara yüklenir. Korunmak için tanımadığınız adreslerden gelen mesajların eklerini açmayın. 92

93 3. Dosya indirmedeki tehlikeler İyice tanınmayan sitelerden indirilen dosyalarla birlikte yukarıda bahsedilen virüs ve benzeri yazılımlar bilgisayara yüklenebilir. Elektronik olarak kilitlenmiş programları açan küçük yazılımları (bunların İngilizce adı "crack" dir) sunan siteler vardır. Bu siteler yukarıda bahsedilen virüs, solucan ve benzeri yazılımları sıkça bulundururlar. Onun için İnternetten dosya indirirken çok dikkatli olmak gerekir. 93

94 4. Korunma Bilgisayarınızla ağa ve İnternete bağlanıyorsanız muhakkak iyi bir antivirüs yazılım edinilmelidir. Lisanslı olarak edinilecek bu anti virüs programı sık sık güncellenmelidir. Kullandığınız işletim sistemini de zaman zaman güncellemelisiniz. 94

95 4. Korunma Antivirüsler : Virüs, trojan, solucan ve internetten gelebilecek diğer saldırılara karşı bilgisayarı koruyan yazılımlardır. (Nod32, Kaspersky, Norton, Avast, Avira, BitDefender, AVG) piyasada bulunan antivirüs yazılımlarına örnek verilebilir. 95

96 Telif hakkı kısaca, yazar ve sanatçıların yarattıkları eserlere sahip olma haklarıdır. Türkiye'de bu haklar değişik zamanlarda günün şartlarına göre değiştirilmiş olan 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu ile korunur. Bu kanunun kapsamına bilgisayar yazılımları, bilim ve edebiyat eserleri, güzel sanatlar ve sinema girer. 1. Yazılım telif hakkı ve kopyalama : Yazılımlarda telif hakları kapsamındadır. Lisans almadan herhangi bir yazılımı bilgisayarda kullanmak telif hakkı ihlalidir. Lisans, yazılımı satan temsilciden alınır. 2. Paylaşma ve Ödünç verme : Bir bilgisayarda kullanmak üzere satın alınan bir yazılım birçok bilgisayarda kullanılmamalıdır. Herhangi bir yazılımı CD'lerle kopyalayıp çoğaltarak paralı veya parasız olarak başkalarına vermek telif hakkı ihlalidir. 96

97 3. Dosyaların ağ kanalıyla transfer edilmesinin sonuç ve yaptırımları : Bir bilgisayarda kullanılmak üzere lisans alınmış bir yazılımın ağ kanalı ile birçok bilgisayara transfer edilmesi telif hakkının ihlalidir. Para ve hapis cezası ile cezalandırılır. 4. Paylaşım yazılımı (SHAREVVARE) : Yazılım üreten bir kişi bu yazılımı intemet'ten duyurur ve kullananların hizmetine sunar. Açıklamasına şöyle bir not koyar: Bu yazılımı beğendiniz ve kullanacaksanız şu adrese şu kadar para gönderin. Paylaşım bir şekilde "önce kullan sonra öde" şeklinde olanıdır. Yazılım firmaları kuruluşlara ve şahıslara yazılım verir ve beğenirse satın almasını ister. İnternet aracılığı ile yazılımın sınırlandırılmış (kısıtlanmış) bir şeklini değerlendirmek üzere kullanıcılara sunar. Kullanıcı bunu bir süre kullanır (genellikle gündür.). Belirlenen sürenin sonunda yazılım o bilgisayarda çalışmaz. Lisanslı satın alınması gerekir. 97

98 5.Kamuya açık yazılım (FREEVVARE) : Bu yazılımlar herhangi bir ücret ödemeden herkesin kullanımına açık olan programlardır. Bu yazılımların üçüncü kişiye satılması yasaktır. 6. Kullanıcı lisansları : Yazılımla beraber lisansın şartları da yazılı olarak verilir veya önceden hazırlanmış bir lisans anlaşması karşılıklı olarak imzalanır. Burada yeni sürümler çıktığında yükseltilme şartları iyi incelenmelidir. Genellikle lisanslı yazılımların yeni sürümleri çıktığında bu sürümlere yükseltilmesi daha ucuzdur. 98

99 Avrupa Birliğine uyum sağlama arasında verilerin kanunla korunması da vardır. Bu amaçla hükümet "Kişisel Verilerin Korunması Hakkında Kanun" tasarısı hazırlamıştır. Kanun 58 maddeden oluşmaktadır. Bu kanunun amacı 1. madde "Kişisel verilerin işlenmesinde kişinin dokunulmazlığı, maddi ve manevi varlığı ile temel hak ve özgürlükleri korumak ve kişisel verileri işleyen gerçek ve tüzel kişilerin uyacakları esas ve usulleri düzenlemektir." şeklinde açıklanmaktadır. Ayrıca Telekomünikasyon Kurumu da "Telekomünikasyon sektöründe kişisel bilgilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunması" hakkında yönetmelik çıkarmıştır. Bu yönetmelikte telekomünikasyonda kişisel bilgilerin korunması esasları ayrıntılı olarak belirtilmiştir. 99

100 Bilgisayarda bulunan tüm programlar, oyunlar, işletim sistemleri, bizim hazırladığımız belgeler dosyalar halinde saklanır. Bu dosyalar bilgisayarımızda hard disk adını verdiğimiz fiziksel bir aygıtta saklanır ve bu dosyaları kendi aralarında gruplamak içinde klasörler kullanılır. 100

101 Sürücü; Dosya ve klasörlerin saklanabileceği fiziksel ortamlardır ve alfabede bulunan harfler ile temsil edilirler. Disket sürücüler A veya B harfi 101

102 Sürücü; Hard diskler ise C ve sonrasında gelen harfler ile temsil edilirler. CD- ROM, DVD-ROM vb. diğer aygıtlar ise Hard diskten sonra gelen harfler ile temsil edilirler. 102

103 Biçimlendirme: Depolama birimindeki tüm bilgileri silmektir. Biçimlendirilecek sürücü seçilir ve sağ tık yapılır. Gelen menüden biçimlendir seçilir 103

104 Biçimlendirme: Daha sonra açılan pencerede dosya yönetim sistemi ve ayırma birim boyutu seçilir diskin adı yazılır, hızlı biçimlendir seçeneği seçilip başlat tıklanır biçimlendirme işlemi tamamlanır. DİKKAT: Bu işlem diskteki tüm verileri siler 104

105 Dizin: Birbiri ile ilgili dosyaların bulunduğu ortama dizin denir. Temel Dizin Yapısı Ana Dizin: Bütün dizinleri kapsayan dizine ana dizin denir. Alt Dizin : Ana dizin altındaki dizinlere yan dizin denir. 105

106 106 Sürücü Yavuz Selim(Ana Dizin) 9A (Alt Dizin) 9B (Alt Dizin)9C (Alt Dizin)9D (Alt Dizin) İsimler (Alt Dizin) Resimler (Alt Dizin) Notlar (Alt Dizin) Dosya

107 Klasör; Sürücüler içerisinde bulunan ve dosyaları gruplamak amacı ile kullanılan grup isimleridir. Klasörler dosyaları yaptıkları işlere göre gruplandırırlar. 107  Bu sayede aradığımız herhangi bir dosyayı bulmamız kolaylaşır. Bu olay tıpkı bir kütüphanede kitapların konularına göre gruplandırılmalarına benzer.

108 Klasör Oluşturmak Bazen dosyalarımızı gruplamak amacı ile yeni klasörler oluşturma ihtiyacı duyarız. Öncelikle klasörü oluşturacağımız sürücü veya klasörü seçeriz. Bu işlemden sonra aşağıdaki yollardan istediğimizi kullanarak klasör oluşturabiliriz. 1) Dosya-Yeni-Yeni Klasör menüsü aracılığı ile 2) Listenin sağ tarafında boş bir alana sağ tıklayıp gelen menüden Yeni-Yeni Klasör komutu aracılığı ile 108

109 Dosya; Bilgisayarda yapılan her işlem dosyalar aracılığı ile yapılmaktadır. Bilgisayarda bulunan bütün dosyalar “dosyaadı.uzantı” şeklinde saklanır. 109 Dosya adı o dosyanın yaptığı işe göre verilmiş mantıksal bir isimdir ve toplam 255 karakter uzunluğunda olabilir.

110 Dosya; Uzantı ise o dosyanın işlevine göre bilgisayar tarafından daha önceden belirlenmiş bir isim olabilir ve genelde harf uzunluğundadır. 110 Uzantılar sayesinde o dosyanın hangi programla hazırlandığını ve hangi programlarla açılabileceğini anlayabiliriz.

111 Dosya uzantıları:.com,.exe,.bat : Program çalıştırma dosyaları.txt : Metin dosyası.bmp,.jpg,.gif,.tiff: Resim dosyaları.doc,.docx: Word dosyası.xls,.xlsx: Excel dosyası.ppt,.pptx: Sunu dosyası 111

112 Dosya uzantıları:.zip,.rar : Sıkıştırılmış dosya.htm,.html : Web sayfası.mp3,.wav,.midi : Ses dosyası.flv,.mov,.mkv : Video dosyası.sys : Sistem dosyası.pdf : Taşınabilir doküman dosyası 112

113 Dosya Klasör Dosyaların uzantısı vardır. Dosya ismi üzerine çift tıklanıldığında dosya hangi programda hazırlanmışsa o program açılır. Dosyalar hazırlandıkları programa göre farklı semboller alırlar. Dosyalar diskte boyutlarına göre yer kaplar. Klasörlerin uzantısı yoktur. Klasör ismi üzerine çift tıklanıldığında sadece o klasör açılır ve içeriği görüntülenir. Bütün klasörler tek bir sembolle gösterilir. Klasörler diskte boyutlarına göre yer kaplamazlar. 113

114 Klasör \ Dosya İsimlerini Değiştirme Bir dosya veya klasörün adını değiştirmek için aşağıdaki yollardan istediğimizi kullanabiliriz: 1) Dosya-Yeniden Adlandır menüsü aracılığı ile 2) Seçili olan dosya veya klasöre sağ tıklayıp gelen menüden yeniden Adlandır komutunu vererek 114

115 Klasör \ Dosya İsimlerini Değiştirme Bir dosya veya klasörün adını değiştirmek için aşağıdaki yollardan istediğimizi kullanabiliriz: 3) Aralıklı bir şekilde dosya ismi üzerinde iki kez tıklayarak 4) Klavyeden F2 tuşuna basarak 115

116 Klasör \ Dosya Silme Bu işlemi yapmak için silmek istediğimiz öğeleri seçtikten sonra aşağıdaki yollardan birisi yapılabilir: 1) Dosya-Sil menüsü aracılığı ile 2) Seçili olan dosyalara sağ tıklayıp gelen menüden sil komutunu vererek 116

117 Klasör \ Dosya Silme 3) Klavyeden Delete tuşuna basarak 4) Seçili olan öğeleri mouse ile geri dönüşüm kutusuna sürükleyerek 117

118 KES komutu vermek için yöntemler: 1) Düzen menüsünden KES’ i seçmek 2) Mouse sağ tuşuna tıklayıp, KES’ i seçmek 3) Araç çubuğundan KES’ e ait kısa yol tuşuna tıklamak 4) Klavyeden CTRL+X’ e basmak 5) Aynı sürücüde seçili öğeleri fare ile sürüklemek 118

119 KOPYALA komutu vermek için yöntemler: 1) Düzen menüsünden KOPYALA’ yı seçmek 2) Mouse sağ tuşuna tıklayıp, KOPYALA’ yı seçmek 3) Araç çubuğundan KOPYALA’ ya ait kısa yol tuşuna tıklamak 4) Klavyeden CTRL+C ’ye basmak 5) CTRL tuşu basılı iken seçili öğeleri fare ile sürüklemek 119

120 YAPIŞTIR komutu vermek için yöntemler: 1) Düzen menüsünden YAPIŞTIR’ ı seçmek 2) Mouse sağ tuşuna tıklayıp, YAPIŞTIR’ ı seçmek 3) Araç çubuğundan YAPIŞTIR’ a ait kısa yol tuşuna tıklamak 4) Klavyeden CTRL+V’ ye basmak 120


"1. Bilgisayarı Kapatma Bilgisayarı açmak için başlat butonundan resimdeki oka tıklanır ve kapat seçilir. 2." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları