Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Lojistikte & Tedarik Zinciri Yönetiminde Üst Düzey Yönetim Programı (TMPLSM) Üretim ve Operasyon Yönetimi 3: Süreç Analizi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Lojistikte & Tedarik Zinciri Yönetiminde Üst Düzey Yönetim Programı (TMPLSM) Üretim ve Operasyon Yönetimi 3: Süreç Analizi."— Sunum transkripti:

1

2 Lojistikte & Tedarik Zinciri Yönetiminde Üst Düzey Yönetim Programı (TMPLSM) Üretim ve Operasyon Yönetimi 3: Süreç Analizi

3 3 Süreç Akış Analizi Amaçlar: Ortalama Çıkış Oranını Artırmak Ortalama Çıkış Zamanını Azaltmak (Ve stokları) Atıkları Azaltmak ( ve, daha genel olarak, operasyon maliyetlerini azaltmak) Amaçlar: Ortalama Çıkış Oranını Artırmak Ortalama Çıkış Zamanını Azaltmak (Ve stokları) Atıkları Azaltmak ( ve, daha genel olarak, operasyon maliyetlerini azaltmak)

4 4 Ortalama Çıkış Oranı Dar boğaz(lar) Tarafından belirlenir AB CD E

5 5 AB CD E Fakat Ortalama Çıkış Oranı dar boğazların “kapasitesinden” daha az olursa şaşırmayın! “oranlı kapasite” ve “kullanılabilir kapasite” arasında fark vardır

6 6 “Oranlı Kapasite” “Kullanılabilir Kapasite” “Kullanılabilir Kapasite” Üretimde Bozulma ve tamirler Operatörün yetenek ve tecrübesi Ürün & materyal değişiklikleri Malların bulunabilir-erişilebilirliği Program değişiklikleri (kurulumlar) Reddedilme oranları-spek dışı vb. yüzündendir... Fark Neden Kaynaklanır? Değişkenlik Problemi Benzer sebepler hizmet operasyonlarında da ortaya çıkabilir

7 7 Özellikle dar boğaz operasyonlarındaki farklılıkları azaltmak üzerine odaklanın Fakat özellikle Ortalama Çıkış Zamanı ve atıkta çok yükse kapasite kullanım seviyelerine ulaşmaya çalışmanın getirdiği “yan etkilerin” de farkındayız

8 8 Kapasite Kullanımı Envanter ya da sıra 100% 80%60%20%40% Ortalama çıkış zamanı daha yüksek kapasite kullanımlarında azalır Sıralama Modellerinden birini ele alın

9 9 Dar boğaz operasyonlarını, onların oranlı kapasitelerine çok yakın planlamak önemli WIP problemlerine ve uzun teslim sürelerine yol açabilir AB CD E Kapasite Kullanımı Stok (ya da bekleme süresi)

10 10 Daha Fazla Değişken Daha fazla değişken aynı envanter seviyesi için daha az “kullanılabilir kapasite” ya da “bekleme süresi” anlamına gelebilir Kapasite Kullanımı envanter (ya da bekleme süresi)

11 11 Temel Seçimle Üçgeni Kapasite Kullanımı Düşük Değişkenlik “Ekstra” Kapasite Envanter (ya da bekleme süresi) Yüksek Envanter (ya da uzun teslim süresi)

12 12

13 13 Girisler ve Hizmet Süreleri Birbiriyle Uymazsa? Girişler Ortalama Oranda (iş/saat) Hizmet Ortalama Oranda  (iş/saat)

14 14 Değişkenliği nasıl ölçeriz? Standart sapmanın bir değişkenlik ölçütü olduğunu biliyoruz x Pr (x) A (daha büyükler) B (daha küçükler) A açıkça B’ den daha değişkendir

15 15 Pr (x) Her saat için müşteri sayısı (“x”) m=50m=120 Fakat bu talep eğilimlerinden hangisi daha değişkendir A s=10 B s= Sadece “s” den daha iyi bir şeye ihtiyaç var

16 16 Pek çok durumda girişler ve hizmet zamanları, (eksponansiyel) üs rakamı cinsinden bir dağılım izler 0 0 Time Exponential distribution: Probability density, f(t) = exp (- t) Mean Hayatı kolaylastırır çünkü Üs rakamı cinsinden dagılımda s=m’ dir i.e., c=1

17 17 Girişlerde Değişkenlik, c a  Degiskenlik yokken ( s = 0) c a = s / m = 0 u Girisler “rasgele” gerçeklestiginde” c a = s / m = 1 Girişler arasındaki zaman üs rakamına dayanarak dağıtılır (belli bir zaman aralığında yapılan giriş sayısının balıkçıl (poisson) dağılımlı olduğunu söylemek gibidir) u Ve c a her hangi baska bir sayı olabilir

18 18 Hizmet değişkenliği için de aynı şey geçerlidir, c s u İşlem süresinde bir değişiklik olmadığında ( s = 0) c s = s / m = 0 u İşlem süreleri “rasgele” belirlendiğinde c s = s / m = 1 (I.e., işlem süreleri üs rakamına dayanarak dağıtılır) u Ve c s başka her hangi bir sayı olabilir (diğer dağılımları yansıtabilir)

19 19 Değişkenlik varken bekleme süresi nasıl bulunur? Hizmet zamanı: 1/  (saat/iş) Bekleme zamanı W q (saat/iş) W = Wq + 1/ 

20 Sıra Kaynak Girişler Giriş Oranı = Girişler arası ortalama zaman = m a = 1 / Girişler arası zamanın standart sapması = s a Girişler arası zaman değişkeni katsayısı = c a = s a / m a Sırada ortalama bekleme süresi = W q Sıradaki ortalama sayı = L q Hizmetler İşlem oranı =  Ortalama Hizmet süresi = m s = 1 /  İşlem süresinin standart sapması = s s İşlem süresi değişkeni katsayısı = c s = s s / m s Kullanım =  = /  Hizmetteki ortalama sayı =  Sistemde ortalama bekleme süresi (sırada ve hizmette) = W = W q + 1 /  Sistemdeki ortalama toplam rakam (sırada ve hizmette ) = L = L q +  Denklemler!

21 21 Alıştırma… denklem denemesi! Müşterilerin saatte 10 vasati oranla rasgele giriş yaptığı bir mağaza düşünün. Hizmet süresi ortalaması 5 dakikadır ve standart sapma 2 dakikadır. Hesaplayın: –Bir müşterinin sistemde harcadığı ortalama toplam süre nedir? –Kaynak hangi zaman dilimi içerisindedir? –Sistemdeki ortalama müşteri sayısı nedir? –Sıradaki ortalama müşteri sayısı nedir? –Eğer tüm hizmetler tam olarak 5 dakikada tamamlansaydı cevabınız ne olurdu?

22 22 PK Formülü W q = (1 /  ) [  / (1 –  İşlem Süresi Kapasite Kullanımı Değişkenlik )] [(c a 2 + c s 2 ) / 2]

23 23 Barmen Örneği Bir barmenin saatte 10 içki verdiğini farz edin (fakat bazı içeceklerin hazırlanması 6 dakikadan fazla sürerken bazıları daha kısa sürede hazırlanmaktadır; İşlem süreleri “rasgele” belirlenir, Cs=1) Müşterilerin de rasgele giriş yaptıklarını farz edin ( i.e., Ca=1) Saat basına farklı müsteri sayıları giris yaparsa ne olur görelim

24 24 Giriş Oranı Müşteri/saat Kapasite Kullanımı   /(1 -  ) Beklem eSüresi W q Saat q  W = (1 /) [ / (1 –  )] [(c a 2 + c s 2 ) / 2] PK formülünü uygulayalım

25 25 Bekleme Süresi Kapasite Kullanımı Bekleme süresi, saat

26 26 Üçgeni hatırlayın Kapasite Kullanımı Düşük Değişkenlik “Ekstra” Kapasite Envanter (ya da bekleme süresi) Yüksek Envanter (ya da daha uzun teslim süresi)

27 27 Temel Prensip uİşleyen bir sistemde değişkenlik arttıkça, yüksek kullanım oranını ve düşük envanter seviyesini aynı anda tutturmak giderek daha zor hale gelir. giriş sürecihizmet süreci uGenel olarak konuşmak gerekirse, diğerleri de hep aynıdır giriş süreci ve hizmet süreci, ne kadar değişken olursa o kadar çok iş birikir, ortalama hizmet süresi uzar ve bu yüzden de ortalama bekleme süresi artar Fazla Kapasite uSonuç: Değişkenlik içeren sistemlerde Fazla Kapasite gerekebilir.


"Lojistikte & Tedarik Zinciri Yönetiminde Üst Düzey Yönetim Programı (TMPLSM) Üretim ve Operasyon Yönetimi 3: Süreç Analizi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları