Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BaÜ mimarlık Y. Doç. Dr. Gaye BİROL MİMARLIKTA GÖRSEL ANALİZ TEKNİKLERİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BaÜ mimarlık Y. Doç. Dr. Gaye BİROL MİMARLIKTA GÖRSEL ANALİZ TEKNİKLERİ."— Sunum transkripti:

1 BaÜ mimarlık Y. Doç. Dr. Gaye BİROL MİMARLIKTA GÖRSEL ANALİZ TEKNİKLERİ

2 BaÜ mimarlık bina bilgisi II GÖRSEL İLETİŞİM, GÖRSEL ANALİZLE GERÇEKLEŞİR. GÖRSEL NOT ALMA ALIŞKANLIĞINI KAZANMAK İÇİN GÖRSEL ANALİZ YAPARKEN BAZI TEMEL BECERİLERE SAHİP OLMAK GEREKMEKTEDİR. BUNLAR:  GÖZLEM YAPMA  ALGILAMA  AYRINTIYI FARKETME  HAYAL GÜCÜNÜ GELİŞTİRME BECERİLERİDİR.

3 BaÜ mimarlık bina bilgisi II ALGILAMA ALGILAMA, ÇEVREDEN GELEN UYARICI ETKENLERİN DUYU ORGANLARI YARDIMIYLA HİSSEDİLMESİ VE KAVRANMASINA İLİŞKİN ZİHİNSEL BİR OLGUDUR. BU NEDENLE UYARICI ETKİLERİ ALGILAYABİLME, KİŞİNİN İLGİ VE TUTUMLARINA BAĞLIDIR. ALGILAMA BİR ANLAMDA “SEÇMEK” DEMEKTİR VE ÇEVREYİ ANLAMAK, SEÇİMSEL ALGILAMANIN KURALLARINI BİLMEKLE OLUR.

4 BaÜ mimarlık bina bilgisi II ALGILAMA, İKİ ANLAMI İÇERİR:  DUYULARLA FARKINA VARMA  AKIL YOLUYLA BİLGİ ALMA ÇEVREDEN KAYNAKLANAN UYARICI ETKİLER GÖRSEL ALGILAMA SONUCU ÖNCE FARKEDİLİR, SONRA BİLGİ HALİNE GELEREK UZUN DÖNEM HAFIZAYA KAYDEDİLİR. BU SIRADA GÖRSEL ALGILAMA SONUCU ELDE EDİLEN BİLGİLERİ BİR ARAYA TOPLAMAK İÇİN ANALİTİK ÇİZİMLER YAPILIR. BUNLAR AYNI ZAMANDA GRAFİK DÜŞÜNME İLE YENİDEN KEŞFEDİLEBİLECEK OLAYLARIN, OLGULARIN KAPSAMLI ÇİZİMLERİDİR VE YENİ ALGILAMALARA DA YOL AÇMAKTADIR.

5 BaÜ mimarlık bina bilgisi II DUYUSAL ALGILAMA, HATIRLAMA DÜŞÜNME ÖĞRENME GİBİ ZİHİNSEL İŞLEMLERİ DE KAPSAR. GÖRSEL DÜŞÜNME, GÖRME, ALGILAMA, HAYAL ETME VE ÇİZME SÜRECİNİ AÇIKLAR; DÜŞÜNCE, BİR İMAJ FORMUNDA GÖRSELLEŞTİĞİNDE GRAFİK ANLATIM HALİNE DÖNÜŞÜR. GRAFİK DÜŞÜNME ARAÇLARI, İLETİŞİM KURMAK İÇİN ÇEVRENİN GÖRSEL ETKİNLİĞİNİ, ESTETİK SORUNLARINI ANALİZ ETMEDE KULLANILIR.

6 BaÜ mimarlık bina bilgisi II BAKARAK ÇİZİM YAPMA ALIŞKANLIĞI, GÖRÜLEN HER BENZER KONU HAKKINDA DAHA FAZLA BİLGİNİN ELDE EDİLMESİNE KATKIDA BULUNUR. ÇEŞİTLİ PENCERE TİPLERİ GÖZLEM YAPARAK ÇİZİLDİKTEN SONRA, FARKLI ÇERÇEVE TİPLERİNİN BÖLÜNMELERİ VE BUNLARIN CAM YÜZEY ÜZERİNDEKİ YANSIMALARI DAHA DİKKATLE ALGILANIR VE BUNA İLİŞKİN DAHA FAZLA BİLGİ EDİNİLMİŞ OLUR. BU TÜR BİLGİ SAHİBİ OLMAK İÇİN ÇİZİLEN KONUNUN GERÇEK GÖRÜNTÜSÜNÜ ELDE ETMEK GEREKMEZ; ANCAK FORMUN DOĞAL YAPISINI YANSITAN VE ONUN ALGILANAN ETKİNLİĞİNİ VURGULAYAN BİR ÇİZİM YETERLİ OLABİLMEKTEDİR. GÜZEL ÇİZİMLERDEN ÇOK, İLETİŞİM KURAN BASİT BİR İFADE DAHA ETKİLİ OLABİLMEKTEDİR.

7 BaÜ mimarlık bina bilgisi II ALGILANAN HER KONU YENİ GÖRME BİÇİMLERİNİ ORTAYA KOYABİLİR; İLGİNÇ BİR GÖRSEL DENEYİME SAHİP OLAN KOŞULLARA, İLKELERE YA DA ÖĞELERE SAHİP BİR FORM ONUN DAHA KOLAY ALGILANMASINA YOL AÇAR. BİR ÖLÇEĞİN YA DA KULLANILAN MALZEMENİN VURGULANMASI İÇİN GÖRSEL ETKİNLİĞİ ARTTIRACAK FARKLI ÇİZİM TEKNİKLERİ KULLANILIR; BUNLAR ZAMAN İÇİNDE GERÇEKLEŞİR.

8 BaÜ mimarlık bina bilgisi II AYRINTIYI FARKETME GÖRSEL ANALİZ YAPARKEN ÇEVRE İLE İLETİŞİM KURMAK İÇİN ALGILAMAYI ETKİN KILAN, BÜTÜNLEYEN VE TAMAMLAYAN ETKİNLİK, AYRINTIYI FARKETME BECERİSİDİR. GÖRSEL NOT ALMADA HIZ VE DOĞRULUK, HER BİREYİN GELİŞTİRMESİ GEREKEN BİR BECERİDİR; EN YETENEKLİ KİŞİ İÇİN BİLE ZAMAN BAZI KISITLAMALARA NEDEN OLABİLMEKTEDİR. FARKLI DÜZEYLERDE BİLGİNİN BİLİNCİNDE OLMAK, NEYE ÖNCELİK TANIMAK GEREKİYORSA O BİLGİ KONUSUNDA YOĞUNLAŞMAYI SAĞLAR. BÖYLECE KOLAYLIKLA AYRINTIYI FARKETME BECERİSİ KAZANILIR; SOYUTLAMALAR ÇOĞU ZAMAN VURGULANMASI İSTENEN DÜŞÜNCEYİ DAHA KOLAY İFADE ETMEK İÇİN KULLANILAN GÖRSEL İFADE BİÇİMİDİR.

9 BaÜ mimarlık bina bilgisi II ÇİZGİ ROMANLAR, BAZI FİKİR VE KONULARIN ESKİZ HALİNDE DESENE DÖNÜŞTÜRÜLMESİ SONUCU ORTAYA ÇIKMIŞTIR. ÇİZGİ ROMAN ÇİZERLERİ ÇİZGİ KULLANIMINI AZALTARAK VE SOYUTLAMA YAPARAK GERÇEĞİN ALGILANMASINI GÜÇLENDİRİR. BASİT KONTUR ÇİZGİLERİ, ASLINDA DETAYLI BİLGİYİ VE KONUNUN ÖZÜNÜ AÇIKLAR.

10 BaÜ mimarlık bina bilgisi II BASİTLİK, İFADE EDİLMEK İSTENENİ EN AÇIK VE NET BİR ŞEKİLDE GÖSTERMEKTİR. ALIGILANAN ÇEVRE YA DA BİNA ÇİZİMLERİ İÇİN GÖRSEL NOT ALMA SIRASINDA,  GEREKSİZ DETAYLARDAN UZAK DURMAK,  KONUNUN ODAK NOKTASINI SAPTAMAK VE VURGULAMAK,  HER DETAYI GEREKSİZ ÇİZGİLER VEYA GÖLGELERLE DOLDURMAKTAN KAÇINMAK,  ELİN, GÖZÜN VE BEYNİN BİR ARADA KOORDİNASYON İÇİNDE İŞLEMESİNİ SAĞLAMAK,  TANIMLAYICI VE BELİRSİZ ÇİZGİLERDEN ÇOK, ANLATMAYA DEĞER OLANLARI TEK BİR DETAYLA İFADE ETMEK GEREKMEKTEDİR.

11 BaÜ mimarlık bina bilgisi II BÖYLECE GÖRSEL İLETİŞİM DAHA KOLAY KURULUR. AYRINTIYI FARKETME BECERİSİ, ÇİZİM YAPARKEN NEYİ ÇİZMEK VE ANLATMAK GEREKTİĞİNİ BELİRLEMEYİ SAĞLAR.

12 BaÜ mimarlık bina bilgisi II HAYAL GÜCÜNÜ GELİŞTİRME GRAFİK İFADEGÖZLEME DAYALIDIR. GRAFİK DÜŞÜNMETASARIMA YÖNELİKTİR. GRAFİK İFADE (ANLATIM) DAN GRAFİK DÜŞÜNMEYE DOĞRU İLERLEYEBİLMEK İÇİN, HAYAL GÜCÜNÜN GELİŞTİRİLMESİ GEREKMEKTEDİR. BUNUN İÇİN EL-GÖZ-BEYİN KOORDİNASYONUNU GELİŞTİRMEK GEREKLİDİR.

13 BaÜ mimarlık bina bilgisi II HAYAL GÜCÜNÜ GELİŞTİRME İÇİN YAPILABİLECEK PRATİK ÇALIŞMALAR: MEKANIN BİR BÖLÜMÜNÜ GÖSTEREN BİR ODANIN FOTOĞRAFINI VEYA İÇ MEKAN GÖRÜNTÜSÜNÜ YANSITAN BİR TABLOYU TAMAMLAMA ÇALIŞMASI. RESMİN ÇERÇEVESİ DIŞINDA KALAN KISIMLARI İFADE ETMEK VE RESME ANLAM KAZANDIRMAK AMACIYLA HAYAL GÜCÜNÜN ZORLANMASI. ÖN PLANDA ÇİZİLEN ŞEKLİN ETKİNLİĞİNİ ARTIRMAK ÜZERE ONA BİR ARKA PLANIN (ZEMİNİN) HAZIRLANMASI. BİR KÜBÜN DÜZLEMLERİ ÜZERİNE GEOMETRİK ŞEKİLLERİN ÇİZİLMESİ, DAHA SONRA BU KÜPLERİN PARÇALANARAK HAREKET ETTİRİLDİĞİ VARSAYIMIYLA HAYAL GÜCÜNÜN DE YARDIMIYLA YENİ VE FARKLI ŞEKİLLERİN ELDE EDİLMESİ.

14 BaÜ mimarlık bina bilgisi II GÖRSEL NOT TUTMADA SOYUTLAMA GÖRSEL BİLGİ TOPLAMANIN VE ALGILAMAYI BİLİNÇLİ HALE GETİRMENİN EN KOLAY YOLU, GÖRSEL NOT TUTMADIR. YARATICI BİR TASARIMCI İÇİN EN ÖNEMLİ ARAÇ, HAYAL GÜCÜNÜN GELİŞMESİNE KATKIDA BULUNAN GÖRSEL HAFIZADIR. GÖRSEL NOT TUTMADA EN SIK KARŞILAŞILAN GÜÇLÜK, BİR OBJE VEYA BİNANIN ÇİZİMİNİ TAMAMLAMAK İÇİN YETERLİ ZAMANIN OLMAYIŞIDIR. OYSA, GÖRSEL NOT TUTMAYI HIZLANDIRAN VE KİŞİNİN ÖĞRENMEK İSTEDİĞİ KONUDA YOĞUNLAŞMASINI SAĞLAYAN SON DERECE BASİT ÇİZİM YAPMA YOLLARI VARDIR.

15 BaÜ mimarlık bina bilgisi II BİR BİNANIN ESKİZİNİ ÇİZERKEN ÖNEMLİ NOKTALAR:  İLGİ DUYULAN KONUNUN NE OLDUĞUNU BİLMEK,  BUNU ANLATMAK İÇİN NASIL BİR ÇİZİM YAPILACAĞINI BİLMEK,  KONUYU EN İYİ ŞEKİLDE ORTAYA KOYAN GÖZLEM NOKTASINI SEÇMEK.

16 BaÜ mimarlık bina bilgisi II GÖRSEL ANALİZDE ADIMLAR:  KONU OLARAK SEÇİLEN BİNANIN, OBJENİN VEYA ÇEVRENİN TEMEL STRÜKTÜRÜNÜN ORTAYA ÇIKARTILMASI  KONUNUN BİR KARE, BİR DÜŞEY DİKDÖRTGEN YA DA BİR YATAY DİKDÖRTGEN GİBİ TEMEL BİR GEOMETRİYE İNDİRGENMESİ  BU TEMEL GEOMETRİNİN DİĞER PARÇALARIN DOĞRU YERLEŞTİRİLMESİ VE DOĞRU ORANTILANMASI SONUCU BAŞKA GEOMETRİK ŞEKİLLERE BÖLÜNMESİ BURADA ÖNEMLİ OLAN, PARÇALARIN ORANLARININ VE YERLERİNİN DOĞRU OLMASI VE BÜTÜN İLE PARÇALAR ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN DOĞRU KURULMASIDIR.

17 BaÜ mimarlık bina bilgisi II

18 BaÜ mimarlık bina bilgisi II BU SIRADA, DETAYLAR HAKKINDA NOTLAR ALINIR. DAHA SONRA, TEMEL STRÜKTÜRÜ KURULMUŞ OLAN ÇİZİM, BU NOTLARA BAŞVURULARAK BAŞKA BİR ZAMAN DETAYLANDIRILIR. GÖRSEL ANALİZİN İLK VE SON DERECE ÖNEMLİ AŞAMASI, TEMEL STRÜKTÜRÜN ORTAYA ÇIKARTILMASIDIR. TEMEL STRÜKTÜRÜN KURULMASI İÇİN BAZI BECERİ ÇALIŞMALARI VARDIR.

19 BaÜ mimarlık bina bilgisi II 1.ESKİZ YAPARKEN GEREKSİNME DUYULAN ORAN DUYGUSUNU GELİŞTİRMEK İÇİN KARE VE DAHA SONRA İKİ VEYA ÜÇ KATI UZUNLUĞUNDAKİ DİKDÖRTGEN ÇİZİMLER YAPMAK GEREKLİDİR. FOTOĞRAF ÜZERİNDEN ÇİZİM YAPILIRKEN, ESKİZ KAĞIDI FOTOĞRAF ÜZERİNE KONULUR VE GÖRÜNÜŞÜN İÇİNDE KARELER BULUNMAYA ÇALIŞILIR. 2.BAKARAK ÇİZİLEN ESKİZLERDE, PARÇALARIN BÜTÜN İÇİNDEKİ YERİNİ VE ORANINI DOĞRU OLARAK ELDE ETMEK İÇİN DİYAGONAL ÇİZGİLER KULLANMAK GEREKLİDİR. 3.DOĞRU KALEM KULLANMAK GEREKLİDİR. 4.KONTROLLÜ ÇİZİM YAPMA BECERİSİ KAZANMAK İÇİN, BOŞ ZAMANLARDA BASİT EGZERSİZLER YAPMAK GEREKLİDİR.

20 BaÜ mimarlık bina bilgisi II

21 BaÜ mimarlık bina bilgisi II

22 BaÜ mimarlık bina bilgisi II

23 BaÜ mimarlık bina bilgisi II GÖRSEL NOT TUTMADA SOYUTLAMA, ÖZÜ ÇIKARTILMIŞ BİR ANLAMI VURGULAMAK İÇİN GÖRSEL ANLATIMI GÜÇLENDİREN, BASİTLEŞTİRİLMİŞ BİR ÇİZİM TEKNİĞİDİR. SOYUTLAMA YAPMANIN BİR YOLU, BİNAYA AİT BİR VEYA BİRKAÇ ÖZELLİĞİ VURGULAMAK İÇİN SEÇİLEN ANLATIM ŞEKLİDİR. BİR BİNANIN VE PENCERELERİNİN BASİT KONTUR ÇİZGİLERİ ÇİZİLEREK VE PENCERELERİ KONTRAST BİR TONLA İFADE EDEREK TÜM YÜZEYE DAĞLILIMINI, BİRBİRLERİYLE VE TOTAL CEPHE YÜZEYİ İLE İLİŞKİSİNİ, RİTMİNİ VE BÜTÜN BUNLARIN TÜM BİNA KOMPOZİSYONU ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİ GÖRMEK OLASIDIR. DİĞER BİR SOYUTLAMA ŞEKLİ, BİR KENTSEL MEKANIN TERSİNE ÇEVRİLEBİLEN İMAJINI PLAN ÜZERİNDE GÖSTEREREK KENTSEL DOKUYU VEYA KAMUSAL MEKANLAR- ÖZEL MEKANLAR ARASINDAKİ ETKİLEŞİMİ AÇIKLAMAKTIR.

24 BaÜ mimarlık bina bilgisi II

25 BaÜ mimarlık bina bilgisi II

26 BaÜ mimarlık bina bilgisi II


"BaÜ mimarlık Y. Doç. Dr. Gaye BİROL MİMARLIKTA GÖRSEL ANALİZ TEKNİKLERİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları