Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 GEMİNİN KÜREĞİ EVİNİN DİREĞİ KADINDIR (:. Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR 2 KADINLARI GİRİŞİMCİLİĞE YÖNLENDİREN FAKTÖRLER NELERDİR? Kadın girişimcilik,

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 GEMİNİN KÜREĞİ EVİNİN DİREĞİ KADINDIR (:. Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR 2 KADINLARI GİRİŞİMCİLİĞE YÖNLENDİREN FAKTÖRLER NELERDİR? Kadın girişimcilik,"— Sunum transkripti:

1 1 GEMİNİN KÜREĞİ EVİNİN DİREĞİ KADINDIR (:

2 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR 2 KADINLARI GİRİŞİMCİLİĞE YÖNLENDİREN FAKTÖRLER NELERDİR? Kadın girişimcilik, kadınlar tarafından kurularak yönetilen ve işletilen işyeri veya işletmelerde yapılan girişimciliğe denir. Kadınlar çeşitli nedenlere bağlı olarak girişimcilik yapmaktadırlar. Kadınlar girimcilik faaliyetlerine mikro işletme, küçük ve orta büyüklükte işletmelerde olarak başlamaktadırlar. Bu işletmeler genellikle beş kişiden az çalışanın istihdam edildiği sabit işyerleri şeklinde olabilmektedir.

3 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR 3 KADINLARI GİRİŞİMCİLİĞE YÖNLENDİREN FAKTÖRLER NELERDİR? Kadın girişimcilerin işletmeleri veya işyerleri bazen aile işletmeleri olarak kurulmaktadır. Bu işletmeler yatırım sermayelerinin az olması nedeniyle kolaylıkla kurulabilmektedir. Kadın girişimcilik yapılan işletmelerde çalışan sayısı az ve satış hacimleri de düşüktür. Kadın girişimciler genellikle bu işletmelerde risk ve gelirle ilgili karar verme yetkisine sahiptirler. Genellikle kadın girişimcilerin tercih ettiği mikro işletmeler, girişimciliğe başlamada önemli süreçlerin yaşandığı işyerleri olarak önemli bir yere sahiptir.

4 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR 4 KADINLARI GİRİŞİMCİLİĞE YÖNLENDİREN FAKTÖRLER NELERDİR? Girişimci olmak isteyen kadınları girişimciliğe yönlendiren faktörler 2 gruba ayrılmaktadır. Bu faktörler; girişimciliğe çekici faktörler ve girişimcilikten itici faktörlerdir. Girişimciliğe çekici faktörler arasında;  Girişimciliğe duyulan ilgi  Başarma ihtiyacı  Azim ve kararlılık  Mücadele isteği  Girişimcilik ruhu Girişimcilikten itici faktörler;  Girişimci olmak zorunda kalmak  Kadın girişimciliğin sorunlarının fazla olması

5 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR5 kadınları girişimci olmaya iten nedenler Sosyo-kültürel yapıdaki değişim sonucu öğrenim düzeyi yükselen kadının daha fazla sayıda işgücüne katılması, Sosyo-kültürel yapıdaki değişim sonucu öğrenim düzeyi yükselen kadının daha fazla sayıda işgücüne katılması, şirketlerin orta yönetim kadrolarında yer alan kadınların, çalıştıkları işletmelerin personel azaltma politikalarından etkilenebilecekleri düşüncesiyle, kendi işlerini kurarak kendi kendilerinin patronları olmayı yeğlemeleri, şirketlerin orta yönetim kadrolarında yer alan kadınların, çalıştıkları işletmelerin personel azaltma politikalarından etkilenebilecekleri düşüncesiyle, kendi işlerini kurarak kendi kendilerinin patronları olmayı yeğlemeleri, her geçen gün başarılı kadın girişimci sayısının artması ile kadınların kendilerine rol modeli olarak aldıkları kişi sayısının çoğalması ve işlerini kaybetmeyecek kadar şanslı olan kadınların bir süre sonra şirket hiyerarşisinde daha üst kademelere çıkmalarının önüne set çeken, sırf cinsiyetlerinden ötürü daha sorumlu pozisyonlara gelmelerini engelleyen “cam tavan” etkisi nedeniyle yükselme olanakları kalmayan kadınların, her geçen gün başarılı kadın girişimci sayısının artması ile kadınların kendilerine rol modeli olarak aldıkları kişi sayısının çoğalması ve işlerini kaybetmeyecek kadar şanslı olan kadınların bir süre sonra şirket hiyerarşisinde daha üst kademelere çıkmalarının önüne set çeken, sırf cinsiyetlerinden ötürü daha sorumlu pozisyonlara gelmelerini engelleyen “cam tavan” etkisi nedeniyle yükselme olanakları kalmayan kadınların, her şeye karşın potansiyellerini ortaya koyma, her şeye karşın potansiyellerini ortaya koyma, kendilerini gerçekleştirmek ve başarılarını kanıtlamak için kendi işletmelerini kurma ve geliştirme çabaları. kendilerini gerçekleştirmek ve başarılarını kanıtlamak için kendi işletmelerini kurma ve geliştirme çabaları.

6 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR6 Kadınları girişimci olmaya iten bir diğer neden ise hükümetler tarafından kadınların yerel ekonomiyi kalkındırmada önemli bir aktör olarak görülmesi politikasıdır. Bu politikada özellikle yerel aktörler içersinde yer alan potansiyel kadın girişimcilerin yönlendirilmesi, teşvik edilmesi ve güçlendirilmesi öngörülmektedir. Böylece özellikle kırsal alanda ekonomik faaliyetlerde yeterince yer alamayan kadınların mikro finansman yöntemi ile gelir elde etmelerinin sağlanması amaçlanmıştır. Kadınları girişimci olmaya iten bir diğer neden ise hükümetler tarafından kadınların yerel ekonomiyi kalkındırmada önemli bir aktör olarak görülmesi politikasıdır. Bu politikada özellikle yerel aktörler içersinde yer alan potansiyel kadın girişimcilerin yönlendirilmesi, teşvik edilmesi ve güçlendirilmesi öngörülmektedir. Böylece özellikle kırsal alanda ekonomik faaliyetlerde yeterince yer alamayan kadınların mikro finansman yöntemi ile gelir elde etmelerinin sağlanması amaçlanmıştır.

7 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR 7 KADINLARI GİRİŞİMCİLİĞE YÖNLENDİREN FAKTÖRLER NELERDİR? Kadınları girişimciliğe yönlendiren başlıca faktörler nelerdir?  Kadınların bir iş fikrini veya hayali olan düşünceyi gerçekleştirme amacı  Kadınların başarma ihtiyacı ve güdüsü  Ailede sadece bir kişinin çalışması sonucu; tek bir gelirle geçinmenin zorluğu  Kişisel önyargı, yanlış tutum ve davranışlar nedeniyle bazı iş kollarında erkeklere istihdamda öncelik verilmesi  Diğer nedenler (daha iyi gelir sağlama, yaşam sürdürme isteği, yüksek sosyal statü isteği vb.)

8 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR 8 KADINLARI GİRİŞİMCİLİĞE YÖNLENDİREN FAKTÖRLER NELERDİR? İş hayatında kadınların yaşadığı bazı olumsuz koşullar girişimcilik alanında da kendisini göstermektedir. Bu durum kadın girişimci sayısının sınırlı kalmasına, kadın girişimcilerin işletmelerinin büyümelerinde ve gelişmelerinde zorluklara neden olmaktadır. İş hayatında kadınların yaşadığı bazı olumsuz koşullar girişimcilik alanında da kendisini göstermektedir. Bu durum kadın girişimci sayısının sınırlı kalmasına, kadın girişimcilerin işletmelerinin büyümelerinde ve gelişmelerinde zorluklara neden olmaktadır. Ülkemizde kadın girişimcilerin başarılı olarak kadın girişimciliğin gelişmesinin sağlanabilmesi için;  Özel koşullarda kredi desteğinin sağlanması  İşyeri açma ve kapama işlemleriyle ilgili bürokrasinin azaltılması  Danışmanlık ve eğitim destek hizmetleri  Bilişim ortamında kadın girişimciler arasında etkin iletişim sonucu artan bilgi paylaşımıyla ilgili sorunların çözümünün sağlanması gerekli olmaktadır.

9 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR9 Türkiye’de kadınları girişimci yapmaya yönelik çalışmaların oldukça çeşitli olduğu söylenebilir. Kadın girişimciliğini destekleme ve geliştirme kapsamında : Başbakanlık, Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü (KSGM), Devlet Planlama Teşkilatı (DPT), Başbakanlık, Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü (KSGM), Devlet Planlama Teşkilatı (DPT), Bankalar (Vakıfbank, Ziraat Bankası, Halk Bankası), Bankalar (Vakıfbank, Ziraat Bankası, Halk Bankası), Türkiye İş Kurumu (İŞKUR), Türkiye İş Kurumu (İŞKUR), KOSGEB İş Geliştirme Merkezleri, KOSGEB İş Geliştirme Merkezleri, Sosyal Riski Azaltma Projesi (SRAP), Sosyal Riski Azaltma Projesi (SRAP),

10 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR10 (Çok Amaçlı Toplum Merkezleri (ÇATOM), (Çok Amaçlı Toplum Merkezleri (ÇATOM), Girişimci Destekleme Merkezleri (GİDEM), Girişimci Destekleme Merkezleri (GİDEM), Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı (KEDV), Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı (KEDV), Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER), Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER), Kadın Dayanışma Vakfı (KADAV), Kadın Dayanışma Vakfı (KADAV), Kadın Merkezi (KA-MER), Kadın Merkezi (KA-MER), Türkiye Kalkınma Vakfı (TKV), Türkiye Kalkınma Vakfı (TKV),

11 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR11 Kadın Girişimciler ile Erkek Girişimciler Arasındaki Farklar Önemli bir diğer ayrım ise erkek girişimcilerin ekonomik beklentilerinin, kadın girişimcilerin ise kişisel beklentilerinin ön planda olduğu, buna bağlı olarak da, kadın girişimcilerin erkeklere nazaran daha fazla sosyal desteğe ihtiyaç duydukları belirlenmiştir Önemli bir diğer ayrım ise erkek girişimcilerin ekonomik beklentilerinin, kadın girişimcilerin ise kişisel beklentilerinin ön planda olduğu, buna bağlı olarak da, kadın girişimcilerin erkeklere nazaran daha fazla sosyal desteğe ihtiyaç duydukları belirlenmiştir girişimci kadınların firmaların kuruluş aşamalarında veya kendilerinin işe başladıkları dönemlerde iş ile ilgili beklentilerini düşük seviyede tuttukları ve bu yolla da hayal kırıklığına uğramadıkları gibi tatmin hissine bile ulaşabildikleri belirlenmiştir girişimci kadınların firmaların kuruluş aşamalarında veya kendilerinin işe başladıkları dönemlerde iş ile ilgili beklentilerini düşük seviyede tuttukları ve bu yolla da hayal kırıklığına uğramadıkları gibi tatmin hissine bile ulaşabildikleri belirlenmiştir

12 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR12 Kadın girişimciler erkek girişimcilere nazaran girişimci olabilecekleri potansiyelin yaş olduğu ve bu oranın erkek girişimcilerde daha erken başlayıp yaş arasında değiştiği ifade edilmiştir Kadın girişimciler erkek girişimcilere nazaran girişimci olabilecekleri potansiyelin yaş olduğu ve bu oranın erkek girişimcilerde daha erken başlayıp yaş arasında değiştiği ifade edilmiştir sektöre giriş kolaylığı ve daha az sermaye ve donanım gerektirmesi gibi nedenlerle, girişimci kadınların genellikle gıda, hazır giyim, turizm, sigortacılık, sağlık ve temizlik sektörlerinde yoğunlaştıkları söylenebilir sektöre giriş kolaylığı ve daha az sermaye ve donanım gerektirmesi gibi nedenlerle, girişimci kadınların genellikle gıda, hazır giyim, turizm, sigortacılık, sağlık ve temizlik sektörlerinde yoğunlaştıkları söylenebilir

13 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR 13 SİT-DİZAYN MOBİLYA Öznur Uysal Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Üçüncüsü

14 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR 14 ELMACIOĞLU TEKSTİL MOBİLYA / Kayserili iş kadını Sema Elmacıoğlu Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması İkincisi

15 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR 15 EMEL BALIK ve BALIK AĞI LİMİTED ŞİRKETİ EMEL AKSOY GÜNDEMİR Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Birincisi Emel Aksoy Gündemir, 32 yaşında İzmirli bir girişimci. Gündemir'in denize attığı ağlar, bugün büyük bir işe dönüşmüş durumda. Ortaokul yıllarında, balık çiftliklerinde ağ örerek ailesinin geçimine katkıda bulunan Gündemir, Sahilevleri'ndeki evinin bahçesinde bir yandan ağ örüp, bir yandan da Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi'nde eğitimini sürdürdü. Balıkçılık sektörünün hızla ilerlemeye başlamasıyla elinde ördüğü ağları yetiştirememeye başlayan Gündemir, seri üretim için araştırma yapmaya başladı yılında Japonya'dan özel bir makine getirip kendine küçük bir dükkan açan Gündemir, işini Milas'a taşıyarak, üç yıl önce bin 500 metrekare alanda kendi fabrikasını kurdu.

16 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR 16 EMEL BALIK ve BALIK AĞI LİMİTED ŞİRKETİ EMEL AKSOY GÜNDEMİR Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Birincisi Ağ diken ilk girişimci : 30 kişiyi istihdam eden ve 2007 yılında 150 ton üretim gerçekleştiren Gündemir, Türkiye'de makine ile ağ diken ilk girişimci. Türkiye'de bu alanda üretim yapan beş fabrikadan 2'si Gündemir'e ait. Genç girişimcinin en büyük hedefi ise yurtdışı pazarlara açılmak. Edirne, Urfa, Erzurum, Kayseri, Isparta, Denizli gibi birçok ile ağ gönderen Gündemir, Hollanda ve Norveç'te ise aracı şirketlerle çalışıyor ve AB inovasyon projelerinde yer alıyor.

17 Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR 17 EMEL BALIK ve BALIK AĞI LİMİTED ŞİRKETİ EMEL AKSOY GÜNDEMİR Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Birincisi Önceleri kendisini kabul ettirmekte zorlandığını ifade eden Gündemir, yaşadığı sıkıntıları şu sözlerle aktarıyor: "Kendimi kabul ettirmekte zorlandım. Çünkü bu işe 17 yaşında başladım. Çiftlik sahibi insanların yaş ortalaması, ve hepsi erkek. Yaptığım işi gördükçe beni kabullendiler. Bu işin o güne kadar Türkiye'de örneği yoktu. Küçük kafeslerden büyük kafeslere geçiş sırasında ağ örme işinin elle yapılamayacağını gördüm. Makine bulmak zorundaydım. O gün bir makine ile açtığım dükkandan bugün 500 metrekarelik fabrikaya ulaştım. Ağ işleme kapasitemiz, yıllık 150 ton. Yeni kurulacak tesisimizle eminim bu rakam çok düşük kalacak.“

18 Kadın Girişimcilik - Rabia GÜLER 18 TÜRKİYE’DE KADIN GİRİŞİMCİLİĞİN GELİŞİMİ NASIL OLMUŞTUR? Kadınların iş hayatına atılarak girişimcilik yapmaları İkinci Dünya Savaşı sonrasında ve 1960’lı yıllarda uluslararası işgücü hareketlerinin ülkeler arasında yoğunlaşmasıyla birlikte olmuştur.1947 yılında Birleşmiş Milletler Kadın Statüsü Komisyonu kurularak tüm üye ülkelerde kadının statüsü belirlenmiştir. Bu statünün güçlendirilmesi amacıyla Birleşmiş Milletler 1975 yılını uluslararası Kadınlar Yılı olarak ilan etmiştir.

19 Kadın Girişimcilik - Rabia GÜLER 19 TÜRKİYE’DE KADIN GİRİŞİMCİLİĞİN GELİŞİMİ NASIL OLMUŞTUR? Türkiye’de kadının statüsünün yükseltilmesi düşüncesi ilk olarak 19.yüzyılda Tanzimat hareketleriyle başlamıştır. İkinci meşrutiyetten sonra o dönemden bazı aydınlar Batı’da olduğu gibi kadınlara daha fazla hak verilmesi gerektiğini savunmuşlardır. Cumhuriyet döneminde Mustafa Kemal Atatürk’ün önderliğinde kadınlara seçme ve seçilme hakkının verilmesi,eğitim ve öğrenimlerinin sağlanması ve kadın-erkek eşitliğinin sağlanması kadınlar için önemli kazanımlar sağlamıştır. Bu dönemde kadınların sosyal hayata atılmasıyla birlikte kendilerine ait bağımsız işyerleri şeklinde girişimcilik yapmaya başladıkları görülmektedir.

20 Kadın Girişimcilik - Rabia GÜLER 20 TÜRKİYE’DE KADIN GİRİŞİMCİLİĞİN GELİŞİMİ NASIL OLMUŞTUR? Türkiye’de özellikle 1990’lı yıllardan sonra uluslararası alandaki gelişmelerin etkisiyle kadın girişimci sayısında önemli bir artış sağlanmıştır. Türk kadınının girişimci ruhu ve girişimcilik kültürü;iş dünyasında kadın girişimciliğin gelişmesine ivme kazandırarak, çağdaşlaşma açısından önemli bir kazanım sağlamıştır. Türkiye’de kadınların iş hayatına katılımları diğer gelişmiş ülkelere göre daha düşük olduğu için kadınlar ekonomik ve sosyal hayattan erkekler kadar yararlanmamaktadır. Kadın girişimcilik, kadınların ekonomik ve sosyal hayatta etkin bir rol almasında önemlidir.

21 Kadın Girişimcilik - Rabia GÜLER 21 TÜRKİYE’DE KADIN GİRİŞİMCİLİĞİN GELİŞİMİ NASIL OLMUŞTUR? Ülkemizde kadın girişimcilere yönelik özel teşvikler çok fazla olmamasına rağmen, ekonomik gelişmelere paralel olarak kadın girişimci sayısında önceki yıllara göre artış sağlanmıştır. Ancak ülkemizdeki kadın girişimci sayısı; gelişmiş ülkelere göre oldukça düşüktür. Kadın girişimci ; belirli riskleri göze alarak,pazara mal ve hizmet üreterek satmak amacıyla sermaye,iş gücü ve makine gibi üretim faktörlerini bir araya getirerek kendi işini kuran kişidir.

22 Kadın Girişimcilik - Rabia GÜLER 22 TÜRKİYE’DE KADIN GİRİŞİMCİLİĞİN GELİŞİMİ NASIL OLMUŞTUR? Kadın girişimciliğin gelişebilmesi öncelikle uygun girişimcilik ortamının oluşturulabilmesine bağlıdır. Türkiye’de kadın girişimcilere, bu tür destekler; küçük sanayi siteleri ve organize sanayi bölgeleri programları, KOSGEB hizmetleri, Halk Bankasının finansman imkanları ile sağlanmaktadır.

23 Kadın Girişimcilik - Rabia GÜLER 23 TÜRKİYE’DE KADIN GİRİŞİMCİLİĞİN GELİŞİMİ NASIL OLMUŞTUR? Ülkemizde kadın girişimciliğin geliştirilmesi konusunda çalışmalar yapan Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu (TESK) tarafından yürütülen çalışmalar ;  Kadın Girişimcilerin Desteklenmesi adında bir proje oluşturulmuştur. Bu projenin amacı ; önemli bir girişimcilik potansiyeline sahip kadın esnaf ve sanatkarların desteklenmesine yönelik eğitim ve danışmanlık hizmetlerinin verilmesidir.  A.Ü Kadın Sorunlarını Araştırma ve Uygulama Merkezi (KASAUM)’nın Danışma Kurulunda TESK bir temsilci bulundurmakta olup,kadın girişimciliğin desteklenmesi vb. konularda koordinasyon sağlanmaktadır.  TESK,başta Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü (KSSGM) olmak üzere bu konuda çalışmalar yapan diğer kurum ve kuruluşlarla çeşitli çalışmalarda işbirliği yapmaktadır.

24 Kadın Girişimcilik - Rabia GÜLER 24 TÜRKİYE’DE KADIN GİRİŞİMCİLİĞİN GELİŞİMİ NASIL OLMUŞTUR? Kadınların girişimcilik türleri şunlardır;  İşletmenin çalıştırılması konusunda sadece kendisi söz sahibi olan kadın girişimciler.  Kendi adına kurduğu bir veya birden fazla işyeri olan kadın girişimciler.  Bir işyerinde ortak olarak girişimcilik yapan kadın girişimciler.  Bir mal ve hizmetin üretimini ve pazarlamasını yapan veya yaptıran kadın girişimciler.  İşletmeyle ilgili olarak kendi adına işlemler ve faaliyetler yapan kadın girişimciler.  Yönetici konumunda bulunan kadın girişimciler.

25 Kadın Girişimcilik - Rabia GÜLER 25 TÜRKİYE’DE KADIN GİRİŞİMCİLİĞİN GELİŞİMİ NASIL OLMUŞTUR? Kadın girişimciler bazı durumlarda evlerinde küçük girişimcilik şeklinde çalışabilirler. Kadın girişimcileri evde çalışmaya zorlayan bazı nedenler bulunabilir. Bu nedenler arasında,; geçim sıkıntısı,işyeri arama ve bulma zorunluluğu,sermayenin temininde karşılaşılan güçlük,resmi işlemler ve mevzuatta karşılaşılan zorluklar,toplumun iş kadınına alışık olamamasından çekinme vb. sayılabilir. Ülkemizde bazı kadın girişimcilerin bu ve benzeri sorunları aşarak başarılı bir girişimcilik yaptıkları görülmektedir.

26 Kadın Girişimcilik - Rabia GÜLER 26 DEMKAY DAYANIKLI TÜKETİM MALLARI MOB. GIDA TEKS. NAK. ve MED. Aytül Kaya – 2009 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Üçüncüsü

27 Kadın Girişimcilik - Rabia GÜLER 27 STEAMLAB STERİLİZASYON GIDA SAN. LTD. ŞTİ. Şebnem Karasu – 2009 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması İkincisi

28 Kadın Girişimcilik - Rabia GÜLER 28 HİREF TASARIM DIŞ TİC. LTD. ŞTİ. Ebru Çerezci – 2009 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Birincisi Ebru Çerezci, pazarın eksiklerini iyi okuyarak bardağı dolu tarafından gören girişimcilerden… ODTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı mezunu olan Ebru Çerezci, çeşitli firmalarda tasarım üzerine yönetici olarak çalışır. Hiref yolculuğu, yurt dışına giderken Türk kültürünü yansıtan, tasarım değeri yüksek ve uluslararası standartlarda ambalaj kalitesine sahip, marka değeri olan bir hediye bulamamasıyla başlar. Bu eksiği gören ve yaratıcı fikrini sermayeyle birleştiren Çerezci, Anadolu ve Osmanlı kültür ve el sanatlarını çağdaş formlarla tasarlayarak şirketini bugün hem Türkiye’de hem de uluslararası pazarda krize rağmen büyütmekte ve dünya markası olma yolunda hızla ilerlemekte. Körfez ülkelerinden oldukça talep alan Hiref, Cidde’de açılan mağazanın ardından Riyad, Katar, Kuveyt, Abu Dabi ve Dubai’de yer alacak.

29 Kadın Girişimcilik - Rabia GÜLER 29 HİREF TASARIM DIŞ TİC. LTD. ŞTİ. Ebru Çerezci – 2009 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Birincisi Eğitimini ve yeteneğini girişimcilik ruhuyla birleştiren Çerezci, 1,5 yıl boyunca Anadolu’yu karış karış gezerek orada önemli ancak bir o kadar da adını duyuramamış el sanatlarını tespit eder. Bunun üzerine, tarihi ve kültürel değeri olan, Türk tasarımcılar tarafından tasarlanan ve Türkiye’de üretilen masa üstü aksesuarları ve objelerine odaklı bir marka yaratmaya karar verir. 15. yüzyıl tasarım çizgisini belirleyen Ehl-i Hiref (Sanatın ehilleri) sivil toplum kuruluşundan etkilenen Çerezci, markanın adının Hiref olmasına karar verir.

30 Kadın Girişimcilik - Rabia GÜLER 30 HİREF TASARIM DIŞ TİC. LTD. ŞTİ. Ebru Çerezci – 2009 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Birincisi Bugün yılda parçalık iki ayrı koleksiyon çıkaran şirketin ürün sayısı 250’yi geçer. Gaziantep, Kastamonu, Eskişehir, Denizli gibi pek çok Anadolu şehrinde çalışılan atölye sayısı ise 350’yi bulur. Marka bilinirliği arttıkça Hiref’e perakende müşteri ayağının dışında kurumsal ve proje bazlı da teklifler gelmeye başlar. Bunun üzerine şirkette kurumsal müşterilere yönelik Hiref Solutions adıyla bir yapı kurulur. Finans, sağlık ve gıda gibi sektörlerdeki şirketlerin firma konseptiyle Hiref’in çizgisi birleştirilerek hediyelik eşyalar üretilmeye başlanır. Bunun yanı sıra Hiref Taahhüt adıyla kurulan yapıda da inşaat, otel gibi mekanlara mimari çözüm ortaklığı sunulur. Yurtdışında ve Türkiye’deki büyük oteller için de aksesuar üretmeye başlanır.

31 Kadın Girişimcilik - Rabia GÜLER 31 HİREF TASARIM DIŞ TİC. LTD. ŞTİ. Ebru Çerezci – 2009 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Birincisi Hiref’in en büyük özelliği, ürünlerin tamamen Türk el sanatı ustalarının elinden çıkmış olması. Fabrikasyon üretimi seçmeyen şirket, bu sayede sanatları unutulmaya yüz tutmuş birçok ustaya da dolaylı yoldan istihdam sağlıyor. Her yeni koleksiyonda yeni ustalarla çalıştıklarını belirten Ebru Çerezci, onlara tasarımla yeni bir kapı açtıklarını söylüyor. Çerezci, şöyle devam ediyor: “Örneğin kız çocuklarını evlerden alarak atölyeye getiriyoruz. Onlara hem maddi anlamda özgürlük hem de bir sosyal ortam sağlıyoruz. Biz bu ürünleri Bulgaristan’da da ürettirebilirdik. Hatta daha ucuza mal ederdik. Ama Anadolu’da yaptırmamızın başka getirileri var. Birçok el sanatı ustasına bu sayede dolaylı olarak istihdam sağlıyoruz.”

32 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 32 HANGİ KURULUŞLAR KADIN GİRİŞİMCİLERE DESTEK VERMEKTEDİR? Ülkemizde kadın girişimcilere destek veren çok sayıda kuruluş vardır. Bunlar arasında üniversiteler, kosgep, TESK, Devlet Bakanlığı Kadın Sorunları Araştırma Merkezi vb. sayılabilir. Son yıllarda ülkemizde yapılan kadın girişimcilere yönelik projelerin en önemlilerinden biriside; Avrupa Birliği ve TESK’in ortaklaşa düzenlediği, Kadın Girişimcilerin Desteklenmesi Projesidir. Projenin temel stratejisi, yerel düzeyde tutarlı ve ölçülebilir sonuçlar üretmeyi hedeflemektedir. Projede kullanılan yöntem ile Türk tarafının; varlığını sürdürebilen, kendi kendine yeterli merkezler kurması teşvik edilecektir.

33 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 33 HANGİ KURULUŞLAR KADIN GİRİŞİMCİLERE DESTEK VERMEKTEDİR? Eğitim merkezlerinin kurulacağı 5 bölge şunlardır;  Ankara  Bursa  Çorum  Denizli  Mersin PROJENİN GENEL HEDEFLERİ Proje genel olarak girişimciliği, özellikle küçük aile işletmelerinin kurulmasında aktif rol oynayan kadınlar arasında girişimciliği hedeflemektedir. Proje Türk kadınları ve onların toplumdaki rollerinin güçlendirilmesi için fırsat sağlayabilir.

34 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 34 HANGİ KURULUŞLAR KADIN GİRİŞİMCİLERE DESTEK VERMEKTEDİR? PROJENİN SPESİFİK AMAÇLARI Bu projenin spesifik amacı kadınların önemli rol oynadıkları küçük aile işletmelerinin desteklenmesidir. Bu amaçla ve öncelikle kadınlara yönelik olarak 5 eğitim merkezi kurulacaktır. Bu eğitim merkezlerinde en az 1500 kadına eğitim verilmesi amaçlanmaktadır.

35 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 35 HANGİ KURULUŞLAR KADIN GİRİŞİMCİLERE DESTEK VERMEKTEDİR? SONUÇLAR 24 aylık proje süresi içinde aşağıdaki sonuçların elde edilmesi öngörülmektedir. 1- Kadın girişimcilere yönelik olarak, eğitim programı düzenleme ve danışmanlık hizmeti verme konusunda 5 eğitim merkezinin kurulması 2- Kendi işini kurma ve yönetici olma konusunda teşvik edilen en az 1500 kadının ortaya çıkarılması 3- Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu personelinin eğitilmesi 4- Gelecekte kadın girişimcilere yönelik olarak geliştirilecek eğitim programlarına da model oluşturulacak araç ve gereçlerin sağlanması 5- Seçilen bölgelerdeki kadınların, yeni bir işe başlama, yeni bir iş kurma konusunda daha fazla bilgilendirilmesi

36 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 36 HANGİ KURULUŞLAR KADIN GİRİŞİMCİLERE DESTEK VERMEKTEDİR? HEDEF VE MUHATAPLAR Proje ortağı Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu Bu projenin temel faydalanıcıları kadınlar ve kadınların anahtar rolü üstlendiği küçük ile işletmeleri olacaktır. Ayrıca projenin,yerel çalışma koşullarında genel bir iyileşme sağlamak yoluyla daha geniş bir etki yaratması beklenmektedir. ÖNGÖRÜ VE RİSKLER İhtiyaç analizi bulguları çerçevesinde proje, aile işletmesinde çalışmak ve girişimci olmak isteyen kadınları motivasyonunu, merkezlerde sunulan hizmetlerden faydalanmak konusunda harekete geçireceğini öngörmektedir. İhtiyaç analizi bulguları çerçevesinde proje, aile işletmesinde çalışmak ve girişimci olmak isteyen kadınları motivasyonunu, merkezlerde sunulan hizmetlerden faydalanmak konusunda harekete geçireceğini öngörmektedir.

37 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 37 HANGİ KURULUŞLAR KADIN GİRİŞİMCİLERE DESTEK VERMEKTEDİR? PROJE SONUÇLARI İlk olarak eğiticilerin eğitimi ile başlayan proje, daha sonra bu eğiticilerin potansiyel girişimcilere doğrudan eğitim vermeleri ile süreklilik kazandı. Eğitimler;  Yeni başlayan girişimci adaylar,  Temel eğitim almış olup geliştirmek isteyenler,  Kendi işlerini kurmaya hazır kadınlar,  Kendi işletmesini kurmuş veya kapatmış kadınlar olmak üzere 4 ayrı grupta veriliyor. Pilot eğitim, projenin uygulandığı Ankara, Bursa, Çorum, Denizli ve Mersin’de 5 mayıs-11 temmuz 2003 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir.

38 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 38 HANGİ KURULUŞLAR KADIN GİRİŞİMCİLERE DESTEK VERMEKTEDİR? Pilot eğitim sonunda toplam 216 kadın girişimcilik eğitimi aldı. Eğitim gören ’i kendi işyerini kurdu. 2.aşamada yine 5 merkezde 15 eylülde başlayan eğitimler 21 kasım 2003’te sona erdi. Bu dönemde 263 kişi Ankara’da, 172 kişi Bursa’da, 80 kişi Çorum’da, 81 kişi Denizli’de ve 116 kişi Mersin’de olmak üzere 712 kişi kadın eğitildi. Dünyada kadın girişimcilere destek veren çok sayıda kuruluş vardır. Bu kuruluşlar; Kadın Girişimciler Kuruluşu, Dünya Kadın Girişimciler Birliği, Kadın Vakfı, Dünya Kadın Bankasıdır. Kadın Girişimciler Kuruluşu ; çeşitli sektörlerdeki kadın girişimcileri bir araya getirerek ve bilgi birikimlerinin aktarılmasını sağlayarak, kadınların ticari ilişkilerinin gelişmesine katkıda bulunmaktadır.

39 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 39 HANGİ KURULUŞLAR KADIN GİRİŞİMCİLERE DESTEK VERMEKTEDİR? Dünya Kadın Girişimciler Birliğinin amacı ; uluslar arası düzeyde kadınların bir araya gelmesini sağlayarak bilgi ve tecrübe paylaşımı için internet üzerinde iletişim oluşturarak, kadınları girişimciliğe özendirmek ve çeşitli faaliyetleri organize etmektir. Kadınlar Vakfı, kadınlar aralarındaki kadın girişimciliği ile ticari ilişkilerin geliştirilmesi amacıyla kurulmuştur Dünya Kadın Bankasının Amacı, Dünyadaki kadın girişimcilerin kolaylıkla kredi kaynaklarına, bilgiye ve pazara ulaşmalarını sağlamaktadır.

40 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 40 HANGİ KURULUŞLAR KADIN GİRİŞİMCİLERE DESTEK VERMEKTEDİR? Dünya Kadın Bankasının başlıca amaçları arasında ;  Kadın girişimcileri yönlendirmek  Finansal işlemlerde aracılık yapmak  Eğitim hizmeti vermek  Girişimcilere pazar bulmak  Kadınlara yönelik politikalar üretmek  Hukuki sorunlara çözüm getirmek

41 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 41 BONNYFOOD A.Ş. (TECHOPLUS TEKNOLOJİ DAN. GIDA ve İHTİYAÇ MAD.) BONNYFOOD A.Ş. (TECHOPLUS TEKNOLOJİ DAN. GIDA ve İHTİYAÇ MAD.) Didem Güney ALSOY – 2010 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Üçüncüsü

42 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 42 PERSU SUNİ DERİ SAN. ve TİC. LTD. ŞTİ. Perihan Çöçelli – 2010 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması İkincisi

43 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 43 BİGCHEFS (LGE GIDA TURİZM TEKSTİL DANIŞMANLIK ORG. EĞİTİM) Gamze Hatice Cizreli – 2010 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Birincisi Zirveden dibe vuruş ve yeniden zirveye doğru başlayan güçlü bir yolculuk... Ankara’nın restoran patroniçesiyken eşinden ayrılmasıyla dibe vuran Cizreli’nin sıfırdan yarattığı yeni bir marka Bigchefs... Ve Cizreli 2012 yılında New York, Londra, Yunanistan, Rusya, Dubai ve Körfez ülkelerine şube açmayı planlıyor. ODTÜ İşletme mezunu olan Gamze Cizreli’nin öyküsü eski eşi ve ortağı ile birlikte 1994 yılında Ankara’da bir kafe açmasıyla başlar. Bu kafe, krep, elmalı tart, cheese cake, cappucino gibi o dönemde Türkiye’deki kafelerin literatüründe olmayan lezzetlerle kısa zamanda oldukça populer olur ve talepler doğrultusunda Cizreli butik pastacılık işine girmeye karar verir. Bunun dışında Cizreli, uzakdoğu mutfağını ve uluslararası bir giyim mağazasını Ankara’ya getirir. Etnik kıyafetler satan bir mağaza açar ve Cemil İpekçi ile farklı bir kreasyon yaratır.

44 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 44 BİGCHEFS (LGE GIDA TURİZM TEKSTİL DANIŞMANLIK ORG. EĞİTİM) Gamze Hatice Cizreli – 2010 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Birincisi İş hayatında başarının zirvesindeyken özel hayatında eşiyle sorunlar yaşamaya başlar ve çift ayrılma kararı alır. Cizreli tüm işleri eşine devreder ve iki oğluyla tek başına kalır, manevi bir bunalıma girer. Hayatını ve kendine güvenini kazanması gerektiğini fark eden Cizreli’nin girişimcilik ruhu bu noktada devreye girer ve 2007 yılında yüzde yüz banka kredisiyle Ankara’da ilk Bigchefs’i açar. Bigchefs’in isminin doğuşunun öyküsü de ilginç. Restoranın ismi Gamze Cizreli’nin eşiyle birlikte olduğu dönemlerde restaurantlarında çalışan aşçılardan geliyor. Eşinden ayrıldıktan sonra Cizreli’ye yüzde yüz destek veren aşçılar, Bigchefs yolculuğunda onu yalnız bırakmazlar. Cizreli ise “Ben büyük şeflerle çalışıyorum” diyerek restorana ‘Bigchefs’ adını verir.

45 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 45 BİGCHEFS (LGE GIDA TURİZM TEKSTİL DANIŞMANLIK ORG. EĞİTİM) Gamze Hatice Cizreli – 2010 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Birincisi Büyük ilgi gören restoranın 2008 yılında ikinci şubesi yine Ankara’da açılır. Sanko Holding Yönetim Kurulu Başkanı Abdülkadir Konukoğlu’nun Bigchefs’te yemek yedikten sonra Cizreli’ye “Gaziantep’e de açalım” demesinin ardından yine aynı yıl içerisinde Gaziantep’e franchising verilir. Markayı büyütmek isteyen Cizreli, İstanbul’da da bir şube açmaya karar verir. Ancak tesadüfler yine peşi sıra gelir. YKM Yönetim Kurulu Başkanı Saruhan Tan, bir gün Cizreli’yi arar. Ankara’daki Bigchefs’te yemek yediğini ve çok beğendiğini söyleyen Tan, Cizreli’ye İstanbul’da birlikte bir şube açmayı teklif eder ve Bigchefs’e yatırımcı ortak olur.

46 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 46 BİGCHEFS (LGE GIDA TURİZM TEKSTİL DANIŞMANLIK ORG. EĞİTİM) Gamze Hatice Cizreli – 2010 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Birincisi 2010 yılında Etiler ve Tünel’de şube açan Cizreli İstanbul’a da Merhaba der. Saruhan Tan ile yıl sonuna kadar diğer tüm şubeleri de kapsayacak bir ortaklık anlaşması yapacaklarını belirten Cizreli, tüm operasyonların böylece tek merkezden yönetileceğini vurguluyor. Yeni yatırımlar da kapıda...

47 Kadın Girişimcilik - Duygu ŞANLI 47 BİGCHEFS (LGE GIDA TURİZM TEKSTİL DANIŞMANLIK ORG. EĞİTİM) Gamze Hatice Cizreli – 2010 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması Birincisi Cizreli, İstanbul’da Bağdat Caddesi ve Maslak’ta şube açmayı ve 2011 yılında İzmir, Antalya ve İskenderun’a franchising vermeyi planladıklarını söylüyor. Ve gelecek planlarını anlatmaya devam ediyor: “Saruhan Tan ile beraber bir başka marka daha yaratıyoruz. İstanbul Tünel’deki Bigchefs’in binasının en üst katındaki terasta bir restaurant daha açıyoruz. Türk, Ortadoğu ve Akdeniz mutfağı konseptiyle turistlere de hitap edeceğiz. Ayrıca AVM’lere yönelik daha kafe konseptli bir marka üzerinde de çalışıyoruz. Bunu da 2011 yılında hayata geçireceğiz.”

48 Kadın Girişimcilik Çağla OKUMUŞ 48 KADIN GİRİŞİMCİLERİN KARŞILAŞTIKLARI BAŞLICA SORUNLAR NELERDİR? Kadın girişimciler, iş hayatının belirli dönemlerinde çeşitli sorunlarla karşılaşmaktadır. Kadın girişimcilerin sorunları arasında ilk sırada, ülkemizde iş hayatında cinsiyete göre mesleki ayrımın olmasıdır. Ülkemizde bazı meslekler uygulamada erkeklere uygun ve kadınlara uygun olarak kabul edilmektedir. Bu durum da kadınların girişimcilik yapmalarını engellemektedir. Ancak son yıllarda eğitim düzeyinin yükselmesiyle, bazı mesleklerde cinsiyet ayrımının etkisi azalmıştır. Ayrıca kadınların eğitim düzeylerinin yükselmesiyle, kadın girişimci sayısı artmıştır.

49 Kadın Girişimcilik Çağla OKUMUŞ 49 KADIN GİRİŞİMCİLERİN KARŞILAŞTIKLARI BAŞLICA SORUNLAR NELERDİR? Kadınların iş hayatında girişimci olmasını engelleyen yasal durum bulunmamasına karşılık, uygulama sosyo-kültürel açıdan bazı engellerle karşılaşılmaktadır. Kadınların girişimci olmasını engelleyen durumlar nelerdir?  Kadınların aile hayatı ile iş hayatını dengeli bir şekilde yürütebilmelerini sağlayacak desteklerden yoksun olması  İş hayatında işverenlerin istihdamda, öncelikle erkekleri seçmesi. Kadınların iş hayatında verimli olmayacağı şeklindeki yanlış düşünce  Kadının ev dışında çalışmasına olumlu bakılmaması  Evde aile reisi erkek olması ve erkeğin öncelikle iş sahibi olması şeklindeki düşünce

50 Kadın Girişimcilik Çağla OKUMUŞ 50 KADIN GİRİŞİMCİLERİN KARŞILAŞTIKLARI BAŞLICA SORUNLAR NELERDİR? Kadın girişimcilerin karşılaştığı genel sorunlar nelerdir?  Piyasada rekabetin yoğun olması,  Pazar araştırmasının yetersizliği,  Ürün ve kalite geliştirmenin zorluğu,  Sermaye yetersizliği,  Bilgi ve tecrübe eksikliği,  Maliyetlerin yüksek olması,  Teknolojik kullanımı konusunda karşılaşılan zorluklar,  Kalifiye eleman eksikliği,  Uygulamada bilgi ve bilinç eksikliğinden kaynaklanan sorunlardır.

51 Kadın Girişimcilik Çağla OKUMUŞ 51 KADIN GİRİŞİMCİLERİN KARŞILAŞTIKLARI BAŞLICA SORUNLAR NELERDİR? Kadın ve erkek arasında duygusal yönden farklılıklar vardır. Bunlar; kadınların daha ihtiyatlı, yaratıcı, önsezilerinin güçlü olması başarılı olmalarını sağlamaktadır. Bu özellikleriyle kadın girişimciler, başkalarının bakıp da göremediği fırsatlardan yararlanmayı bilen ve kabul edilebilir riskleri göze alan girişimci niteliğine sahip olmalıdır. Ülkemizde başarılı kadın girişimciler ekonominin temelini ve itici gücünü oluşturacaklardır.

52 Kadın Girişimcilik Çağla OKUMUŞ 52 KADIN GİRİŞİMCİLER KARŞILAŞTIKLARI SORUNLARI NASIL AŞABİLİRLER? Kadın girişimcilerin sayılarının artmasıyla birlikte, kadın girişimcilerin sorunlarının çözümüne yönelik çabalarda hızlanmıştır. Kadın girişimcilerin temel sorunları nelerdir? Kadın girişimcilerin sorunları başlıca 3 gruba ayrılmaktadır. Bunlar; 1-Kadın kimliği ve kişiliğine bağlı bireysel sorunların başlıcaları;  Eğitim düzeyinin yetersiz olması  Karakter, huy ve mizaç özelliklerinden kaynaklanan sorunlar  Alt kültür çatışmasından kaynaklanan sorunlar  Aile ve toplum desteğinin yetersiz olması

53 Kadın Girişimcilik Çağla OKUMUŞ 53 KADIN GİRİŞİMCİLER KARŞILAŞTIKLARI SORUNLARI NASIL AŞABİLİRLER? 2-Kadın girişimcilerin girişimciliğe başlamadan önce karşılaştıkları sorunlar;  Girişimcilik bilgi ve deneyiminin yetersizliği  Girişimcilik koşullarının uygun olmaması  Girişimcilik eğiliminin yetersizliği  Sermaye bulma zorluğu  Toplumun bazı kesiminde girişimci kadına karşı olumsuz tutum ve davranışlar  Girişimci kadınların yeterince desteklenmemesi  Mevzuat ve bürokratik işlemlerin fazlalığı

54 Kadın Girişimcilik Çağla OKUMUŞ 54 KADIN GİRİŞİMCİLER KARŞILAŞTIKLARI SORUNLARI NASIL AŞABİLİRLER? 3-Kadın girişimcilerin işe başladıktan sonra karşılaştıkları sorunlar;  Sermaye yetersizliği  Piyasanın dengesiz olması  Kalifiye eleman bulma zorluğu  Girişimcilik ve iş konusunda bilgi ve deneyim eksikliği  Ödemelerde karşılaşılan sorunlar  Rekabetle karşılaşılan sorunlar  Pazardaki müşterilerin az olması  Ekonomik kriz nedeniyle; fiyat maliyet ve üretimde karşılaşılan sorunlar

55 Kadın Girişimcilik Çağla OKUMUŞ 55 KADIN GİRİŞİMCİLER KARŞILAŞTIKLARI SORUNLARI NASIL AŞABİLİRLER? Kadın girişimcilerin sorunlarının çözümüne yönelik öneriler:  Kadın girişimci sorunlarının çözümü amacıyla bir merkez ve danışmanlık birimi kurulması  Kadın girişimcilerin teşvik edilerek desteklenmesi  Kadın girişimcilere uygun kredi verilmesi  İşyeri açmak için gerekli bürokratik işlemlerin azaltılması  Kadın girişimcilere eğitim verilmesi  Vergi oranlarının düşürülmesi  Kadın girişimcilerin iletişimini kolaylaştırmak amacıyla bilişim sisteminden yararlanılmasıdır

56 Kadın Girişimcilik Çağla OKUMUŞ 56 KADIN GİRİŞİMCİLER KARŞILAŞTIKLARI SORUNLARI NASIL AŞABİLİRLER? Kadın girişimciler, bir ülkenin sosyo-kültürel ve ekonomik kalkınmasının önemli dinamiklerinden birisidir. Bu nedenle kadın girişimcilerinin desteklenmesi ve toplumsal statülerinin güçlendirilmesi, ekonominin en önemli gücünü oluşturan kadın girişimci sayısında artış sağlanacaktır. Kadın girişimcilerin başarılı olarak sayılarının artması, Türkiye’nin ekonomik kalkınma ve gelişmesini sağlayacaktır.

57 Kadın Girişimcilik Çağla OKUMUŞ 57 FORUM MÜHENDİSLİK REKLAM OTOMOTİV İNŞAAT BİLGİ. TIB. CİH. Zeynep Rüstemoğlu – 2011 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Kategorisi Birincisi Zeynep Rüstemoğlu, Antakyalı 4 çocuklu bir ailenin en büyük kızı. Savunma sanayi alanında Türkiye’nin ilk özel teşebbüslerinden birinde çalışma hayatına başlamıştır. Ancak 5 yıl sonra bu firmanın silahlı kuvvetlere yapacağı üretimin bitmesiyle personel azaltma yoluna gidilince o da işten çıkarılanlar arasında olmuş ancak bunu fırsat bilerek kendi firması Forum Mühendislik’i kurmuştur. Zeynep Rüstemoğlu, zırhlı araçlara ısıtma, yangın söndürme sistemleri üretmektedir. Türkiye’nin ilk Yüksek Vakumlu Optik Kaplama Ünitesi Forum Mühendislik tarafından kurulmuştur. TSK ihtiyacı için zırhlı araç ve tanklarda halen kullanılan yaklaşık 2700 adet personel ısıtıcı ve 1200 adet otomatik yangın-infilak tespit ve söndürme sistemi teslim etmişlerdir.

58 Kadın Girişimcilik Çağla OKUMUŞ 58 FORUM MÜHENDİSLİK REKLAM OTOMOTİV İNŞAAT BİLGİ. TIB. CİH. Zeynep Rüstemoğlu – 2011 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Kategorisi Birincisi O, savunma sanayisinde tüm kadınlara motivasyon sağlayacak örnek bir başarıya sahip. Firmasında son dönemlerde geliştirdikleri, enerji tasarrufuna yönelik, petrol türevi bir yakıta ihtiyaç duymadan akünün kendi kendini yenilemesiyle araba kullanımını sağlayan “hibrikit” projeleriyle de yeni bir başarıya imza atmaya hazırlanıyor.

59 Kadın Girişimcilik Çağla OKUMUŞ 59 FORUM MÜHENDİSLİK REKLAM OTOMOTİV İNŞAAT BİLGİ. TIB. CİH. Zeynep Rüstemoğlu – 2011 Yılı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Kategorisi Birincisi 1995 yılında kısıtlı imkanlarla kurulan Forum Mühendislik, bugün tamamen kendi öz kaynaklarıyla teknoloji alanında Türkiye’nin lider kuruluşlarından biri olma yolunda ilerlemekte, özgün tasarımların yaratılması ve uygulanması konularında araştırma geliştirme çalışmalarını özveriyle devam ettirmektedir.


"1 GEMİNİN KÜREĞİ EVİNİN DİREĞİ KADINDIR (:. Kadın Girişimcilik - Eşe GÜNGÖR 2 KADINLARI GİRİŞİMCİLİĞE YÖNLENDİREN FAKTÖRLER NELERDİR? Kadın girişimcilik," indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları