Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

EFF3 EFF2 EFF1 İŞLETMELERDE ENERJİ TASARRUFU VE MOTOR SEÇİMİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "EFF3 EFF2 EFF1 İŞLETMELERDE ENERJİ TASARRUFU VE MOTOR SEÇİMİ."— Sunum transkripti:

1 EFF3 EFF2 EFF1 İŞLETMELERDE ENERJİ TASARRUFU VE MOTOR SEÇİMİ

2 Elektrik Motorları, Ülkemizdeki Endüstriyel Elektrik Tüketiminden %60-65 pay almaktadır. NE KADAR ENERJİ TÜKETİYORUZ ?

3 YÜKSEK VERİMLİ MOTORLAR Standart elektrik motorlarının sürekli çalışmada kayda değer büyüklükteki enerjileri ısıya dönüştürdüğü günümüzde, ARÇELİK’in WAT ve TEE markalarıyla ürettiği QH serisi yeni yüksek verimli motorları pazara sunmuştur.

4 YASAL DÜZENLEMELER (AVRUPA) Avrupa Elektrik Makinaları Üreticileri Komitesi (CEMEP) ve Avrupa Komisyonu’nun 28 Haziran 1999 tarihli deklarasyonu ile, motorları verim sınıflarına göre ayırmıştır. Sökonusu deklarasyon 1.1 kw ve üzeri güçteki motorları kapsamaktadır. EFF3Düşük Verimli Motorlar EFF2Verimli Motorlar EFF1 Yüksek Verimli Motorlar 1998 yılında CEMEP gönüllü olarak Avrupa Birliği ile anlaşma yaparak, düşük verimli 1, kW, 2 ve 4 kutuplu motorlarda üretimi %50 düşürme ve 2003 yılından itibaren yüksek verimli motorlar üretme kararı almışlardır Yapılan deklarasyona göre 4 kutuplu motorlar için 30 Haziran 2000 ve 2 kutuplu motorlar içinde 31 Aralık 2000 tarihinden sonra EFF3 motorların, Avrupa Birliği ülkelerine girişi yasaklanmıştır.

5 YASAL DÜZENLEMELER (A.B.D.) EPACT EPACT (Energy Policy Act), ABD’nin 1999 yılından bu yana verimin yükseltilmesine ait kanuni düzenlemedir ve tüm 2, 4 ve 6 kutuplu 0, kW standart ayaklı motorları kapsamaktadır. Motorlar, sertifikalı ölçüm laboratuarları tarafından IEEE 112-B ‘ye uygun olarak onaylanmaktadır Çok Yüksek Verim Çok yüksek verimli motorlar, verimi EPACT standartlarını geçen motorlardır. Çok yüksek verimli motorlar için minimum gereksinmeler NEMA (National Electrical Manufacturers Association) ve CEE (Consortium for Energy Efficiency) tarafından belirlenmektedir.

6 VERİM Motor verimi , efektif gücün (P2), efektif giriş gücüne (P1) oranıdır :  = P2 / P1 x 100 % P2 = P1 – Kayıp Güç

7 POMPA SİSTEMİNDEKİ KAYIPLAR Yakıt Girişi : 100 ünite Enerji Santralı % 65 Enerji Aktarımı % 9 Motor % 10 Motor Sürücüleri %2 Pompa %25 Vana %33 Boru %20 Enerji Çıkışı : 11 Ünite

8 MOTORDAKİ KAYIPLAR Motorun çalışması esnasında ısıya dönüşen enerjidir. Bu kayıplar, demir kaybı, sürtünme ve rüzgar kaybı, stator bakır kaybı, rotor alüminyum kaybı ve stray kaybıdır. Bu kayıplar dışındaki diğer tüm kayıplar, tek tek ele alındığında ihmal edilebilir olmalarına rağmen, birlikte değerlendirildiklerinde kayıp dengesine etkisi vardır ve bu kayıpların en önemlisi de Üretim Kalitesidir.

9 MOTORDAKİ KAYIPLARIN YÜKE GÖRE DEĞİŞİMİ Motor Yükü (%) Kayıp(% Tam Yük) Demir Kaybı Sürtünme ve Rüzgar Kaybı Stator Bakır Kaybı Rotor Aluminyum Kaybı‘Stray’ Kaybı

10 Demir Kaybı - Düşük kayıplı sac - İnce laminasyon sacı Sürtünme ve rüzgar kaybı = 23% - Küçük soğutma fanı Rotor Kaybı Bakır kaybı = 20% - Optimum oluk doluluğu - Daha çok bakır Stray Kaybı = 7% - Geliştirilmiş oluk geometrisi 50% KAYIPLAR NASIL AZALTILDI?

11 Düşük Verimli Standart Motor Yeni Yüksek Verimli Motor Yeni yüksek verimli motorlar, yalnızca ısı kayıplarını engellemekle kalmaz, aynı zamanda diğer tüm kayıpları da minimuma indirger. Diğer büyük bir avantaj ise frekans inverteri ile kullanımında gelişmiş kontrol karakteristiğine sahip olmalarıdır. YÜKSEK VERİMLİ MOTORLAR

12 TASARRUF STRATEJİLERİ Enerji tüketiminin izlenmesi Yüksek Verimli Motor kullanımı Değişken Hızlı Motor Sürücüleri kullanımı Fabrika operasyonlarının tekrar planlanması ve yüke göre motor seçimi

13 Bir motorun, 40 günlük devamlı çalışmadaki elektrik tüketimi, Satınalma fiyatına eşittir Çalışma Süresi (Gün) Motor Fiyatı Enerji Tüketimi (%) DEVAMLI ÇALIŞMADAKİ ELEKTRİK TÜKETİMİ

14 MOTOR SATICISINA ÖDENEN XXX BANKASI BU ÇEK KARŞILIĞINDA EMRİNE YALNIZ ÖDEYİNİZ KULLANICI 01 / 03 / 2004  € MOTOR SATICISI BEŞ YÜZ €

15 XXX BANKASI BU ÇEK KARŞILIĞINDA EMRİNE YALNIZ ÖDEYİNİZ KULLANICI 01 / 03 / 2004  ,000 € ELEKTRİK ŞİRKETİ ELLİ BİN € ELEKTRİK SARFİYATINA ÖDENEN

16 İŞLETME GİDERİ Haftada 60 Euro

17 ENERJİ GİDERLERİNDEN TASARRUF

18 VERİM KARŞILAŞTIRMASI

19 Yüksek Verimli Motor Yıllık Enerji Gideri = 5.5 * 1 * 8000 * 0.07/0.893 = 3450 Euro/ Yıl DÜŞÜK VERİMİN YILLIK ENERJİ HARCAMASINA ETKİSİ 5.5 kW yüksek verimli motorun yılda 8000 saat tam yükte çalıştığındaki harcaması (Birim Enerji gideri 0.07 Euro/kWh) Daha Düşük Verim (%) Yıllık Enerji Gideri (Euro) FARK (Euro) - 1, , , , ,

20 TASARRUF 5.5 kW Verim: % 84,2 EFF3 5.5 kW Verim: % 89,3 EFF1 Parasal Tasarruf : 204 Euro / yıl Enerji Tasarrufu : 2.9 MWh / yıl

21 DEĞİŞTİR veya TAMİR ET Bir çok faktöre bağlıdır... Çalışma zamanı Yük Motor Gücü Elektrik birim fiyatı Yeni motor maliyeti Motor tamir maliyeti

22 MOTOR TAMİRİNİN VERİME ETKİSİ Genelde, motor tamir ettirmenin düşük maliyetli bir seçenek olduğu düşünülür. Fakat, iyi bir tamir bile motor verimini, en az % 1 düşürür.  Mekanik yıpranmalar tam olarak giderilemiyor  Doğru ve kaliteli malzeme kullanılmıyor  İlkel montaj yöntemleri uygulanıyor  Doğru test ve kontrol yapılmıyor

23 MOTOR TAMİRİNİN GERÇEK MALİYETİ * Yukarıdaki tablo 5.5 kW Motor Sarımı baz alınarak hazırlanmıştır. 1 € : 1,710,000 TL EFF1 WAT MOTORU Verim :%89,3 EFF2 WAT MOTORU Verim : % 87 Tamir edilmiş EFF3 motor Verim : %83.2 EFF1 Motordaki Avantaj EFF2 Motordaki Avantaj Yatırım Maliyeti €190€158 €56 (Tamir Ücreti) - €134 - €102 Yıllık Çalışma Gideri €3449€3540€3702+ €253+ € Yildaki Toplam Maliyet €119€60

24 VERİM – YÜK EĞRİSİ 25% 96 Yük Verim % %75%Tam Yük Verimli Standart 6.5% 3% Değişken yükte çalışma durumunda mutlaka verimli motor kullanılmalıdır.

25 YENİ MOTOR YÖNETİM POLİTİKASI Yeni motorların hepsi yüksek verimli motor olmalı Tamir et / Değiştir kararı çalışma giderleri düşünülerek verilmeli Çalışan motorları yüksek verimli motorlarla değiştirmek düşünülmeli Gereksiz yere kuvvetli motor kullanılan durumlar araştırılmalı Motor Gücü (kW) Yıllık Çalışma Zamanı Tamir Et Değiştir

26 ?

27 MOTORLARINIZIN MARKASI NE OLURSA OLSUN, DÜNYANIN TANIDIĞI DEĞİŞTİRİN DEĞİŞTİRİN ! DİLERSENİZ EFF1QH SERİSİ DİLERSENİZ EFF2QS – QU SERİSİ MOTORLARLA, VEMARKA MOTORLARLA KAZANIN


"EFF3 EFF2 EFF1 İŞLETMELERDE ENERJİ TASARRUFU VE MOTOR SEÇİMİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları