Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

T.C. GEVAŞ KAYMAKAMLIĞI OKUYAN GEVAŞ KAMPANYASI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "T.C. GEVAŞ KAYMAKAMLIĞI OKUYAN GEVAŞ KAMPANYASI"— Sunum transkripti:

1 T.C. GEVAŞ KAYMAKAMLIĞI OKUYAN GEVAŞ KAMPANYASI
1. PROJENİN KONUSU Okuyan Gevaş kampanyasının alt projesi olan “ilçe Kitap Pasaportu” projesinin temel konusunu; okuyan herkesin somut belgelerle ödüllendirilmesini ve buna bağlı olarak da kitap okuma alışkanlığının sürekliliğinin sağlanması oluşturur. Proje ile kitap okuyanların alacağı bir pasaport başka bir ifade ile ödüllendirileceği bir belge ve buna bağlı olarak kitap okuma oranında önemli bir atışın sağlanacağı anlayışı ile hareket edilmektedir.

2

3 OKUYAN GEVAŞ KAMPANYASI
1. KAMPANYANIN ADI: Türkiye Okuyor- Okuyan Gevaş 2. KAMPANYANIN SÜRESİ: 4 yıl 3.HEDEF KİTLE: Gevaş İlçesinde Yaşayan Toplumun Her Kesimi

4 4. KAMPANYANIN TANIMI: Cumhurbaşkanımız Sayın Abdullah GÜL’ ün himayelerinde başlatılan “Türkiye Okuyor Kampanyası” nın tanımı olan ; “Türkiye çağdaş bir toplum olarak eğitim ve öğretim alanında sürekli gelişme göstermektedir. Bu konuda yapılan girişimlerle toplumun eğitim ve öğretim seviyesini yükselterek sosyal ve kültürel kalkınma hedeflenmektedir. Eğitim hakkı ve fırsatlarından yararlandırılarak okuma yazma becerisi kazanmış, okuma alışkanlığı geliştirmiş, bilgisayarı etkin kullanan bir toplum oluşturmak.” Aynı zamanda “Okuyan Gevaş Kampanyası”nın da tanımıdır.

5 5. KAMPANYANIN AMACI I.Okuma-Yazma Kurslarının Açılması: Gevaş İlçesi genelinde Okuma-Yazma bilmeyen bütün vatandaşların okur-yazar hale gelmeleri için 1. ve 2. kademe Okuma-Yazma Kurslarının açılması ve bu kurslara halkın katılımının sağlanması için yapılacak bütün faaliyetleri içerir. II. Kitap okuma alışkanlığının kazandırılması: İlçemiz genelinde genç-yaşlı, öğretmen-öğrenci, kadın-erkek bütün vatandaşlarımız arasında düzenli kitap okuma alışkanlığının hâkim kılınması için yapılacak faaliyetleri içerir. III. Bilgisayar Okur-Yazarlığı: Vatandaşlarımıza; çağa ayak uydurmak, bilgi ve teknolojiyle ülke ve dünyadan haberdar olma, hayatlarını bu tür imkânlarla kolaylaştırmak için Bilgisayar Okur-yazarlığı kazandırmak.

6 6. KAMPANYANIN GEREKÇESİ
Okuma, içinde bulunduğumuz çağda nitelikli yaşamın en önemli araçlarından biridir. Okuma yazmanın işlevsel bir beceri olarak öğretilmesi ve okuma alışkanlığının aşılanarak üreten,düşünen,sorgulayan bireylerin topluma kazandırılması ile bilgisayar okuryazarlığı konusunda bilgi ve beceri kazanmış nitelikli insan gücünün erken yaştan itibaren yetiştirilmesi bilgi toplumu olmanın gereğidir.

7 7. HEDEF Gevaş’ ta, % 92 olan okuma yazma oranını daha üst seviyelere taşımak, Eğitim Öğretim Yılı içinde 1. ve 2. kademe okuma yazma kurslarından en az 400 vatandaşımızı mezun ederek okur yazar olmalarını sağlamak Cumhurbaşkanlığımızın “Türkiye Okuyor Kampanyası” içinde belirttiği hedeflerden olan “ Toplumun her kesimini içine alarak, “hiç okuma alışkanlığı olmayan” veya “zayıf okuma alışkanlığı” olan( 2 ayda 1 kitap veya daha az kitap okuyan) bireyleri “orta düzey okuyucu”( ayda 1 kitap okuyan); orta düzey okuyucu olan bireyleri “üst düzey okuyucu” ( ayda 2 kitap veya daha fazla kitap okuyan) seviyesine yükseltmek

8 Cumhurbaşkanlığımızın belirlediği bu hedefe yönelik Gevaş ilçesinde İlçe Kitap Pasaportu uygulaması başlatılacak olup, ilçe kitap pasaportu dışında Okuyan Gevaş kampanyası çerçevesinde on iki proje kitap okuma alışkanlığı kazandırmaya yönelik olarak hazırlanmıştır. Çocuklar ve gençler öncelikli olmak üzere topluma bilgisayar okuryazarlığı konusunda bilgi ve beceri kazandırmak. Gevaş Halk Eğitim Merkezi bünyesinde açılan ve açılacak olan bilgisayar programcılığı ve operatörlüğü kursları ile en az ilköğretimi bitirmiş, isteyen her vatandaşımıza bilgisayar kullanımını öğretmek ve açılacak kamu internet erişim merkezimizle de en az ilkokulu bitirmiş vatandaşlarımız bilgisayar ve internet kullanımını öğreneceklerdir.

9 8. KAMPANYANIN ORGANİZASYONU
Okuyan Gevaş Kampanyası İlçe Yürütme Kurulu’nca yürütülecektir. İlçe Yürütme Kurulu; Kaymakam Belediye başkanı Garnizon Komutanı İlçe Emniyet Müdürü İlçe Milli Eğitim Müdürü Gevaş Meslek Yüksek Okulu Müdürü Gevaş Halk Eğitim Merkezi Müdürü İlçe Tarım Müdürü İlçe Sağlık Grup Başkanı İlçe Müftüsü Esnaf ve Sanatkârlar Odası Başkanı

10 OKUYAN GEVAŞ KAMPANYASI PROJELERİ
“ İlçe Kitap Pasaportu” projesi “ Okuyorum, Okutuyorum” projesi “Beş Dakikanı Bana Ayır” projesi “Engelli Olmam, Okumama Engel Değildir.” projesi

11 5.”İlaç Gibi Kitap” projesi
6. “Okumak İbadettir.” Projesi 7. “ Yol Gidenin, Okumak Bilenin” projesi 8. “ Açıkta Kalma, Açık Öğretimli Ol” projesi 9. “Zaman Okumakla Daha Güzel Geçer” projesi

12 12.“Öğren Okumayı, Al Altınını”
10. “ Evim Okulumdur Benim” Projesi 11. “ Cep Kitapları Cep Harçlığı İle Alınır” projesi 12.“Öğren Okumayı, Al Altınını” Projesi 13.“ Tuşba’nın Güneş Defteri” Projesi

13 “İLÇE KİTAP PASAPORTU PROJESİ”
Bu projenin uygulama merkezi olarak Gevaş ilçesi belirlenmiştir. Bu nedenle ilk aşama olarak Gevaş ilçesindeki tüm insanlara yani her yaştaki bireye, her meslek dalındaki insana, her cinsiyete hitap eden başka bir ifade ile hizmet etmeyi benimseyen bir projedir. İlerleyen aşamalarda projenin başarılı sonuçlar vermesi durumunda, ülkemizin her bir yerinde projenin dikkate alınacağı düşüncesi ile hedef kitlenin ülkemizdeki her bir vatandaşımızın olacağını da söylemek mümkündür.

14 PROJENİN AMACI 1) “ Toplumun her kesimini içine alarak, “hiç okuma alışkanlığı olmayan” veya “zayıf okuma alışkanlığı” olan ( 2 ayda 1 kitap veya daha az kitap okuyan) bireyleri “orta düzey okuyucu”( ayda 1 kitap okuyan); orta düzey okuyucu olan bireyleri “üst düzey okuyucu” ( ayda 2 kitap veya daha fazla kitap okuyan) seviyesine yükseltmek.

15 PROJENİN AMACI 2) Milli Eğitim Bakanlığımız tarafından seçilmiş olup tüm ilköğretim ve ortaöğretim okullarında okuyan öğrencilerimizin okuması için tavsiye edilmiş olan 100 Temel Eserin okunması İlçe Kitap Pasaportu Projesiyle garanti altına alınmış olunacaktır.

16 PROJENİN AMACI 3) Gevaşlı çocukların, gençlerin ve yetişkinlerin kitap okumak gibi güzel bir amaç için yarışmaları sağlanarak, ilçede faydalı bir faaliyetin sürdürülmesi ve yeni açılan İlçe Halk Kütüphanesinin kullanımının arttırılması da amaçlanmaktadır.

17 PROJENİN AMACI 4) Bölgemizin sosyo- ekonomik ve kültürel konumu dikkate alındığında kitap okumanın ve Türkçenin doğru kullanımının bölgemiz insanı için daha önemli olduğu, bölge gençlerinin ise katılacakları sınav maratonu öncesinde Türkçelerinin en az batıdaki arkadaşlarının Türkçeleri kadar güzel olması onların sınavlardaki başarıları için de büyük bir önem arz etmektedir. Bu nedenle Kitap Pasaportu projesi bu amaca yönelik olarak da hazırlanmıştır.

18 PROJENİN AMACI 5) 100 Temel eser içinde Dünya edebiyatından, Türk klasiklerine kadar değişik tür ve konu yelpazesindeki kitapları okuyan gençlerimizin belli bir bilgi birikimi ve genel kültüre sahip olmaları amaçlanmaktadır. 6) Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfının eğitim yardımlarından faydalanmak isteyen vatandaşlarımıza kırmızı pasaportu hak etmeleri halinde hak ettikleri yardımın onurlu bir şekilde verilmesi amaçlanmaktadır.

19 PROJENİN AMACI 7) Vakıf yardımları dağıtılırken kitap pasaportu ile bir standart getirilerek, fakirliğin okumaya engel olmadığının üzerinde durulmuş olacak ve fakir fakat zeki, azimli ve çalışkan gençlerin önü açılmış olacak, yardımların hakkaniyet ölçüsünde dağıtılması sağlanacak. 8) Kitap Pasaportu Projesinin uygulanması ve yaygınlaşması ile Sosyal Yardımlaşma Vakfı yardımlarının dağıtımına bir kıstas getirilmiş olunacaktır. 9) Kitap Pasaportu Projesiyle bölgemize ve ülkemize örnek olmayı amaçlamaktayız.

20 PROJENİN AMACI 10) Kitap Pasaportu Projesi Kitap okuyanları çeşitli şekillerde ödüllendirmeyi amaçlamaktadır. 11) Toplumun tüm kesimlerine kitap okuma alışkanlığı kazandırmayı amaçlamaktadır. 12) Kitap okuma tutkusunu hâkim kılmayı amaçlamaktadır.

21 PROJENİN YÖNTEMİ-UYGULAMA
En az altı aylık bir sürenin sonunda tüm değerlendirmeleri geçip belirtilen sayfa sayısına ulaşanlara verilecek Pasaportlar İlköğretim sınıf düzeyi, İlköğretim 4.5.6,7.8.sınıf düzeyi ve Ortaöğretim-Yetişkin düzeyi olarak üç düzeyde gruplandırılmıştır. Her grup için pasaportun rengine göre okunması gereken sayfa sayısı şu şekilde belirlenmiştir ;

22 OKUNMASI GEREKEN KİTAP SAYFA SAYISI
İlköğretim Sınıflar İçin: Mavi Pasaport için: 800 sayfa Yeşil Pasaport için: 1700 sayfa Kırmızı Pasaport için: 2800 sayfa

23 İlköğretim 4.5.6.7.8. Sınıflar İçin:
Mavi Pasaport için: 1200 sayfa Yeşil Pasaport için: 2500 sayfa Kırmızı Pasaport için: 3900 sayfa

24 Ortaöğretim ve Yetişkin Düzeyi için:
Mavi Pasaport için: 1500 sayfa Yeşil Pasaport için: 3100 sayfa Kırmızı Pasaport için: 4800 sayfa

25 Pasaportun rengine göre verilecek hediyeler şu şekilde gruplandırılmıştır.
Mavi Pasaportu alanlar için: Kırtasiye Masrafının karşılanması, Kitap Seti, İnternet evinden ücretsiz faydalanma,Halı sahadan ücretsiz faydalanma

26 Yeşil Pasaportu alanlar için:
Kırtasiye Masrafı,Kitap Seti,Giyim yardımı,Belediye Otobüsünden ücretsiz yararlanma ,Ücretsiz Sinema ve Tiyatro Bileti Kırmızı Pasaportu alanlar için: Kırtasiye Masraflarının karşılanması, Kitap Seti, Giyim Yardımından faydalanma, Belediye Otobüsünden ücretsiz yararlanma, Ücretsiz Sinema ve Tiyatro Bileti, Dershane Masrafının karşılanması, Eğitim Bursundan istifade etme

27 DEĞERLENDİRME Türkiye;deki kahvehane ve kütüphane sayılarının kıyaslaması ise şöyledir: Kütüphane sayısı Kahvehane sayısı Buna göre: kişiye bir kütüphane düşereken, 122 kişiye bir kahvehane düşmektedir. *** Gallup firmasının yaptığı bir araştırmaya göre bazı ülkelerdeki kitap okuyanların nüfusa ornları şöyledir: Japonya % 14 ABD % 12 Almanya % 11 İngiltere % 11 Türkiye % 0,01 Birleşmiş Milletler İnsani Gelişim Raporu'nda, kitap okuma oranında Türkiye, Malezya, Libya ve Ermenistan gibi ülkelerin bulunduğu 173 ülke arasında 86. sırada. Japonya'da kişi başına düşen kitap sayısı yılda 25, Fransa'da 7. Türkiye'de ise yılda 12 bin 89 kişiye 1 kitap düşüyor. Yılda 12 bin 89 kişiye 1 kitap düşen ülkemizin , nüfuslu bir ilçesinde bir yıl içerisinde kitap okunmuş ve kampanyanın ilk yılı için ulaşılmak istenen kişi başına bir kitap hedefine ulaşılmıştır. İlköğretim ve ortaöğretim düzeyinde 100 temel eser tüm okullar için temin edilmiş ve merkez ile köy okullarında düzenli olarak okunması sağlanmıştır. İlçede bir yarışma havası oluşmuş,bununla sosyal anlamda bir hareketlilik ve heyecan yaratılmıştır.

28

29 570 kişilik düzenli kitap okuyan bir yetişkin insan grubu oluşturulmuştur.Bu da ilçenin
potansiyeli ve konumu düşünüldüğünde ülkemiz sınırları içerisinde bir ilktir. 400 ev hanımının pasaport almaları için kitap okumaları ve kampanyaya katılımları sağlanmış bu da kızların zorunlu öğretime dahili noktasında bile sıkıntı yaşanan bir bölge için kampanyanın ilk yılında ulaşılmış ve ülkenin batısında bile ulaşılması zor olan bir başarıdır.

30 İlçeye bir Halk Kütüphanesi açılmış ve 6700
Kitap kazandırılmıştır. Kütüphane ile bölgede uygun çalışma şartları bulunmayan öğrenciler için çok güzel bir çalışma ortamı oluşturulmuştur. Okunan kitapların değerlendirilmesi ile kampanyanın güzel Türkçe ve sözlü anlatım konusunda inanılmaz faydalı olduğu değerlendirmelere katılanların başlangıç düzeyi ile geldikleri düzey gözlendiğinde açıkça saptanmıştır.

31 Pasaport uygulaması sonucunda zeki ama sosyo- ekonomik durumu iyi olmayan öğrencilerin dershane gitmeleri sağlanmış bu çerçevede 28 kişi dershaneye gönderilmiştir. Vakıf yardımlarına standart getirilerek pasaport alanlara yardım edilmesi esas alınmış ve karşılıksız bir yardım alma yerine hak ettiği bir yardımı almanın haz ve zevkini insanlar yaşamaya başlamışlardır.Bu uygulama sonucunda ilçe dışında okuyan üniversite öğrencilerinin bile kampanyaya katılımları sağlanmış kitap okuma kültürü onlara da aşılanmıştır. Kütüphaneye 2300 üye kaydı yapılmış bunların düzenli olarak kitap okumaları sağlanmıştır. Kitap temini konusunda sıkıntı yaşanan bir yerde ücretsiz kitap temini ile bu sıkıntı giderilmiştir.

32 İlçede bulunan Meslek yüksek okulundaki
öğrencilerden 100 nün kampanyaya katılımı sağlanmış çoğu sosyo-ekonomik durumu düşük ailelerden oluşan bu öğrencilerin kampanya sayesinde eğitim bursu almaları sağlanmıştır.

33 2.”AÇIKTA KALMA AÇIKÖĞRETİMLİ OL” PROJESİ
KONUSU: Çeşitli nedenlerle ilköğretim ve orta öğretim kurumlarından ayrılan ve eğitimlerini yarıda bırakmış olan vatandaşlarımızı Açık Öğretim kanalıyla eğitimlerini tamamlatmak. Bu yöntemle de yüksek öğrenime kanalize etmek. HEDEF KİTLE: İkinci kademe okuma-yazma kursunu tamamlamış, ilköğretimden ve orta öğretimden ayrılıp çeşitli nedenlerle eğitimleri yarıda kalmış bütün vatandaşlarımızı hedefler.

34 AMACI: Açık öğretim, çeşitli nedenlerle öğrenimlerini tamamlayamayan ve zorunlu İlköğretim yaş sınırını aşarak eğitim-öğretim sisteminin dışında kalan yetişkinlere uzaktan eğitim ilke ve teknikleriyle her yerde her durumda eğitim- öğretim olanağı vermek; bu yolla toplumun eğitim ve kültür düzeyini yükseltmek, vatandaşlarımızın meslek edinmelerini kolaylaştırmak, ekonomik kalkınmaya katkıda bulunmalarını sağlamak ve onları üst öğrenime hazırlamak amacındadır.

35 ÖNEMİ: Bu proje ile; çeşitli nedenlerle eğitimlerine ara vermiş vatandaşların eğitimlerini tekrar tamamlamalarına fırsat verilmiş olur. Bu durumdaki vatandaşlarımız iş ve özel meşguliyetlerini sürdürebilecek hem de sınavlara katılarak eğitimlerini sürdürmeleri sağlanmış olur. Normalde zamanlarının büyük bir kısmını eğitim-öğretime ayırması gerekirken bu proje ile vatandaşlarımız sadece zamanlarının az bir kısmını ayırmaları yeterli olmaktadır. İsteyen vatandaşlar bu yöntemle yükseköğrenim yapma yolu da açılmış olur. Böylelikle kendileri için hayal olan eğitim hakkı gerçek olmuş olur.

36 UYGULAMA-YÖNTEM: Bu projenin esasları; çeşitli yazılı ve görsel basın-yayın araçlarıyla tanıtımları yapılmakta. Bu proje ile ilgili esaslar; Halk Eğitimi Merkezi bünyesinde tüm vatandaşlara duyurulabilecek şekilde ilan edilir. Kayıt-kabul şartları MEB Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğünün belirlemiş olduğu çalışma takvimi ve esasları çerçevesinde Halk Eğitimi Merkezi Müdürlüklerince yürütülür. Bu öğrenimlerden yararlanmak isteyen halkın tüm kesimlerinin başvuruları Halk Eğitimi Merkezi Müdürlüklerince kabul edilerek değerlendirilir. Kayıt-kabul, sınav duyuruları, ders seçimi, kitap alımı, kimlik verilmesi, sınava giriş belgeleri gibi konularda Açık öğretim öğrencilerine Halk Eğitimi Merkezi Müdürlüklerince yardımda bulunulur.

37 DEĞERLENDİRME Kampanyanın tanıtımı içini ilçe merkezinde belirli yerlere afişler asılmış ve Kaymakamımız Sayın Tahsin AKSU başkanlı-ğında bir heyetle Gevaş’a bağlı köyler ziyaret edilerek vatan-daşlara kampanya hakkında bilgi verilmiştir.Yapılan tanıtım çalışmaları ve Sayın Kaymakamımızın kayıt ücretlerini karşılayacağını bildirmesi sonucunda ; AÇIK ÖĞRETİM LİSESİNE; 35’i erkek ve 19’u bayan toplam 54 yeni kayıt yapılmıştır.Ayrıca 32 si erkek 12 si bayan olmak üzere 44 kişide kayıt yenilemiştir. AÇIK İLKÖĞRETİM OKULUNA; 30 u kız ve 13 erkek olmak üzere toplam 43 kişi kayıt yapmıştır. Kampanyanın aktif tanıtım dönemi kayıt döneminden sonraya denk geldiğinden 100’lerce kişi önümüzdeki kayıt dönemini heyecanla beklemektedir.

38 3.ADAYA KİTAP OKUMAYA PROJESİ
PROJENİN KONUSU Gençliğin enerjisini faydaya dönüştürmeyi hedefleyen bu proje; Bilgiye sahip olarak yorum yapabilmeyi, bilgi toplumu oluşturabilmek için kitap okuma alışkanlığının edinilmesinde örnek olmayı, ülkemizin kültürel gelişimine katkıda bulunmayı ve gençlerin toplumsal sorunlara yönelik olarak sorumluluk üstlenip bu sorunların çözümünde inisiyatif kullandığını göstermeyi içermektedir. PROJEDE HEDEF KİTLE Projenin hedef kitlesini ortaöğretim ve yükseköğretim öğrencileri ile yetişkinler oluşturmaktadır.

39 PROJENİN AMACI Bu projenin temel amacı “Türkiye Okuyor” kampanyası çerçevesinde Van’ın Gevaş ilçesinde Gevaş Kaymakamlığı tarafından gerçekleştirilen “Okuyan Gevaş” kampanyasına ilgi çekmektir. Ayrıca mayıs ayında Gençlik Haftası Etkinlikleri münasebetiyle gençlerin ilgilerinin kitap okumaya yoğunlaşmasını sağlanması, gençlik haftası kutlamaları için anlamlı bir gezi olması ve aynı zamanda Akdamar Adasının ve Gevaş’ın tarihi ve kültürel değerlerinin reklâmının yapılarak iç turizmin canlanmasına katkı sağlamaktır. Bu temel amaçlar çerçevesinde aşağıdaki amaçlarında kazandırılmak istendiği söylemek mümkündür.

40 PROJENİN YÖNTEMİ-UYGULAMA
Söz konusu projenin gerçekleştirilmesi için katılımcılar teknelerle adaya taşınacak, adayı dolaşmaları sağlanacak,30 dakika boyunca kitap okuma etkinliği gerçekleştirilecek,şiir dinletisi,koro,halk oyunları gösterisi,resim sergileri ile hoşça vakit geçirmeleri sağlanacak.Çeşitli ikramlarda bulunulduktan sonra tekrar katılımcılar teknelerle iskeleye geri götürülecektir.

41 DEĞERLENDİRME Bu proje ile ülkemizin doğal güzellikleri arasında önemli bir yere sahip olan Van Gölü üzerindeki Akdamar Adasında değişik kültür ve eğitim düzeyine sahip gençlerin hiçbir ayrım gözetmeksizin bir araya gelerek sosyal sorumluluk bilinciyle hareket edip ilgilerin kitap okumaya yoğunlaşması sağlanmış,gençlik haftası kutlamaları için anlamlı bir gezi olmuş ve aynı zamanda Akdamar Adasının ve Gevaş’ın tarihi ve kültürel değerlerinin reklamının yapılarak iç turizmin canlanmasına katkı sağlanmıştır.

42 Aynı anda 2600 kişinin çocuğu, genci ve yaşlısıyla bu doğal güzellik üzerinde kitap okumuştur ve bizlere diğer etkinliklerimiz için itici bir güç vermiştir. Ayrıca etkinlik sonunda katılımcılar İlçe Halk Kütüphanemize 200 adet kitap bağışında bulunmuşlardır. Çeşitli kişi ve kuruluşlardan da kampanyamıza destek sözü alınmıştır.Bu proje ile kampanyamızın ülke genelinde duyurulması sağlanmıştır.

43 4.”BEŞ DAKİKANI BANA AYIR” PROJESİ
KONUSU : Gevaş’taki bütün örgün eğitim kurumlarında her dersin ilk beş dakikasında kitap okunması HEDEF KİTLE : Okula devam eden bütün öğrenciler ve öğretmenler

44 AMAÇLAR Gelişmiş ülkelere göre ülkemizde oldukça düşük seviyede olan kitap okuma alışkanlığının geliştirilmesi Ülkemizde okumayla ilgili temel bir sorun olan “kısa vakitli zamanlarda” kitap okuma alışkanlığını küçük yaştan itibaren kazandırılması. Bölgemizin özel koşulları göz önünde bulunduruldu-ğunda Türkçenin öğrenimi ve doğru kullanılmasıyla ilgili olarak büyük ölçüde eğitim öğretime katkıda bulunması Projeyle birlikte Gevaş’taki öğrencilerin OKS, SBS, ÖSS gibi merkezi sınavlardaki başarıları ve genel kültür seviyelerinin artacağı düşünülmektedir. Gevaş’ın eğitim ve öğretim başarısında Van’daki, Van’ın Türkiye’deki yeri düşünüldüğünde bu hedefe ulaşmanın değeri daha iyi anlaşılacaktır.

45 YÖNTEMİ UYGULAMA : Projenin bütün derslerde öğretmenler ve idareciler tarafından her dersin ilk beş dakikasında uygulanması düşünülmektedir. Öğretmenler derslerde kendileri de beş dakika kitap okuyarak öğrencilere rol model olmaları düşünülmektedir. Ayrıca öğrenci, öğretmen ve idarecilerle sürekli iletişim halinde bulunarak proje ile ilgili dönütler alınmakta ve bu dönütler değerlendirilmektedir. Türkiye’de bir ilk olarak öğrencilerin kitap okumasını teşvik amacıyla Mavi, Yeşil ve Kırmızı renklerden oluşan ve her biri belli bir sayfa sayısını belirten, bu sayfa sayısına ulaşan öğrencilere verilmek için hazırlanmış pasaportlar ödül olarak tasarlanmıştır.

46 DEĞERLENDİRME Öğrencilerin Türkçeyi kullanma ve Türkçe soyut düşünebilme yeteneklerinin kampanyayla birlikte geliştiği öğrencilerin kendilerini ifade edebilme yeteneklerinin geliştiği öğretmenler tarafından ifade edilmiştir. Öğrencilerin Türkçeyi ve Türkçe dersini daha fazla sevdiği daha başarılı olmaya başladığı özellikle Türkçe Öğretmenleri tarafından vurgulanmıştır. Bir insanın dünyasının sınırlarını dilin belirlediği düşünülürse öğrencilerin daha fazla Türkçe düşünme durumuyla karşı karşıya kalacağı görülecektir. Türkçeyi çoğunlukla öğrencilerimizin sonra öğrenmesin dolayı karşılaşılan “Türkçe soyut düşünme yeteneği” eksikliklerinin kampanyayla beraber azalmaya başladığı bütün ders öğretmenleri tarafından ifade edilmiştir.

47 Kampanyadan sonra okullarda özellikle disiplin sorunlarının azaldığı en yaramaz öğrencilerin bile sınıf ve okul disiplin kurallarına daha sıklıkla uymaya başladığı kendilerini bulundukları sınıfın ve okulun parçası olarak görmeye başlamalarından dolayı aidiyet duygularının geliştiği görülmüştür. Sosyalleşen öğrenci kendi sınıfı, diğer sınıf öğretmen-idare arasında daha kolay iletişim kurabilmekte ve kendini ifade edebilmektedir. Çocuklar kampanyayla beraber okulda herkesin yaptığı şeyi herkes gibi eşit koşullarda eşit süreyle yapmış olmakla bir bütünün parçası olduklarını düşünmektedirler. Yaşamın değişik yönlerini görme,yakalama, hayata daha geniş açıdan bakma konusunda öğrencilere yardımcı olmaktadır.

48 5.ENGELİM OKUMAMA ENGEL DEĞİLDİR
KONUSU: “ Engelim Okumama Engel Değildir” ilçemiz merkez ve köylerde yaşayan ilköğretim çağı dışına çıkmış engelli vatandaşlara yönelik olarak kaymakamlık bünyesinde gönüllülerce uygulamaya konulacaktır. HEDEF KİTLE: Gevaş ilçe ve köylerinde yaşayan İlköğretim çağı dışına çıkmış okuma-yazma bilen tüm engelliler. ÖNEMİ: Projenin hedef bölgesini oluşturan Gevaş ilçe merkezi ve bağlı köylerde bedensel engelli bireylerin gerek toplumsal yaşam içerisindeki hayatlarını anlamlandıracak herhangi bir çalışma bulunmamaktadır.Engelliler sosyal ve ekonomik yaşamın dışına itilmektedirler.. Bu durum engelli bireylerin toplumsal yaşam içerisinde yok sayılmaları gibi hissedilmekte, uygulanacak proje ile engelli bireylerin birbirlerine destek olarak öğrenmelerinin ve sosyalleşmelerinin teminine çalışılacaktır.

49 HEDEF Okumanın, doğduğu andan itibaren birçok eğitim süreci geçiren insan için en kolay ve en etkili öğrenme yolu olması itibariyle engellilerin kendi sosyal çevrelerinde de öğrenmelerini sağlama. Okuyarak kişiler zengin kelime dağarcığına sahip oldukları için, hikmetli ve etkileyici konuşarak hitap ettikleri kişilerde etki de uyandırırlar. Bu etki ise insanlarla ilişkileri güçlendirmekte, kişiye daha sosyal bir karakter kazandırmaktadır. Engellilere bu yolla sosyal bir karakter kazandırılması. Özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin toplumun üretken bireyleri olabilmesi, topluma kazandırılması ve yaşam kalitelerinin yükseltilmesi

50 Okuyarak kişiler zengin kelime dağarcığına sahip oldukları için, hikmetli ve etkileyici konuşarak hitap ettikleri kişilerde etki de uyandırırlar. Bu etki ise insanlarla ilişkileri güçlendirmekte, kişiye daha sosyal bir karakter kazandırmaktadır. Engellilere bu yolla sosyal bir karakter kazandırılması. Eğitim durumlarına göre engellilerin sınıflandırılması İlk ve orta öğretimden mahrum kalmışların Açık İlköğretim ve Açık Liseye yönlendirilmesi. Engellilerin ekonomik yaşamda yer alabilmelerinin sağlanması Engellilerin üretime katılmasına yönelik eğitimler vermek, mekanlar oluşturmak üretime katmak Engelli ailelerinin en büyük korkusu olan ‘’benden sonra çocuğum ne olacak’’ kaygısına son vermek amacıyla yasal haklarının ve bakımlarını sağlamak. Bedensel engellilerin spor yapma koşullarını sağlamak (masa tenisi, basketbol vs.) Engelliler tedavi,rehabilitasyon ve eğitimini sağlamak.

51 YÖNTEMİ-UYGULAMA: İlçe merkezi ve bağlı köylerdeki tüm engelliler tespit edilecektir. Tespit edilen Engelli vatandaşlardan öncelikle tedavi edilebilir durumda olanların ilgili sağlık kuruluşlarına yönlendirilmesi yapılacaktır. “Gevaş okuyor ve alt projesi “Engelim okumama engel değildir” hakkında bilgilendirme ile kayıt çalışmaları yapılacak.Kampanyaya dahil edilenlere kitap dağıtımı yaşadıkları yere götürülerek yapılacak ve değerlendirmelerde evlerinde yapılacaktır. Ekonomik açıdan acil ihtiyacı olan engelliler Sosyal Yardımlaşma Vakfı’na yönlendirilerek zorunlu ihtiyaçlarının temini sağlanacaktır.

52 YÖNTEM -UYGULAMA Bu bireylerden engel durumu %40 ve üzerinde olanların 2022 sayılı kanundan yararlanabilmeleri için gerekli rehberlikte ve girişimde bulunulacaktır. Zorunlu eğitim çağı dışında olup hiç eğitim görmemiş ya da eğitimini yarıda bırakan engelli bireylerden istekli olanların ilgili eğitim kurumlarına kayıtları yapılacaktır. Ekonomik durumu kötü olan engelli bireylerin ise kayıt masrafları proje kapsamında karşılanacaktır. Belli bir eğitim düzeyinde olup mesleki eğitim almak isteyenlerin mesleki eğitim kurslarına yönlendirilmesi yapılacaktır.

53 DEĞERLENDİRME Kampanya kapsamında yapılan alan taraması sonucunda Gevaş Merkez ile Köylerinde yaşayan engelli vatandaşların engel durumları, maddi durumları,öğrenim durumları ve yasal haklarından faydalanmaları bakımından tespitleri yapılmış,ayrıca engel türlerine göre gruplandırılmıştır. Gevaş'ta toplam 617 engelli vatandaşın bulunduğu bunların 20 yaş üzeri olanların büyük çoğunluğunun temel eğitimi almadığı gözlenmiştir. Öncellikle engelli vatandaşlara yasal hakları anlatılmış ve Rapor almaları için ilgili kurumlara yönlendirilmişlerdir.Bu yönlendirmeler sonucunda 210 vatandaş 2008 yılı içerisinde 2022 sayılı kanundan faydalanmak için başvuruda bulunmuştur.

54 Engelli vatandaşlardan maddi durumu düşük olan 21 tanesinin ihtiyaçları giderilmiştir.
Engelli vatandaşlara yönelik sosyal –kültürel 3 proje hazırlanmış ve MFİB gönderilmiş sonuçlanması beklenmektedir. Engelli vatandaşlara yönelik mesleki çalışmalar kapsamında bilgisayar kursu açılmış ve 12 engelli kursa dahil edilmiştir. Kitap okuma kampanyasına engelli vatandaşlarımızda dahil edilmiş ve sosyal yaşama katılımları desteklenmiştir. Okullarda toplum hizmeti kapsamında öğrenciler engelli vatandaşlara kitap okumaları için yönlendirilmişlerdir. 6 engelli vatandaşa yönelik spor kursu hazırlanmıştır.

55

56 6.”EVİM OKULUMDUR BENİM”
KONUSU: “ Evim Okulumdur Benim” projesi ev hanımlarımıza yönelik olarak gönüllü proje sorumlularınca Kaymakamlık bünyesinde uygulamaya konulacaktır. HEDEF KİTLE: Gevaş ilçe ve köylerinde yaşayan İlköğretim çağı dışına çıkmış okuma-yazma bilen tüm ev hanımları.

57 PROJENİN ÖNEMİ ÖNEMİ:“Kadının eğitimsiz olduğu bir toplumda erkeğin eğitiminden söz edilemez” sözünde anlatıldığı gibi erkekten farklı olarak annelik vasfına sahip olan kadının eğitimin önemli olması. -Ev hanımı olmaları münasebetiyle çocuklarıyla daha fazla zaman geçirdikleri için çocuklar üzerindeki etkilerini eğitimli kişiler olmalarını sağlayarak olumlu kılma. -Öğrenme düzeyi yüksek bir ev hanımının öğrencisine olan ilgisinin daha nitelikli olacağı düşüncesi. -Genç kızlarının bilinçlerin artmasıyla yaşamdaki yerlerini ve tercihlerini daha üst düzeye taşıyacakları düşüncesi. -Öğrenmenin sonsuz bir ihtiyaç olduğu düşünüldüğünde projenin hedef kitlesinde bu ihtiyacın uyandırılmasına katkı sağlayacağı düşüncesi.

58 HEDEFLER Ev Hanımlarının Toplumsal Yaşamda Sosyalleşmelerinin ve okuma alışkanlığı kazanarak bilinçlenmelerinin sağlanması. Okumanın, doğduğu andan itibaren birçok eğitim süreci geçiren insan için en kolay ve en etkili öğrenme yolu olması itibariyle ev hanımların kendi sosyal çevrelerinde de öğrenmelerini sağlama. Okuyarak kişiler zengin kelime dağarcığına sahip oldukları için, etkileyici konuşarak ,hitap ettikleri kişilerde etki de uyandırırlar. Bu etki ise insanlarla ilişkileri güçlendirmekte, kişiye daha sosyal bir karakter kazandırmaktadır. Ev hanımlarına bu yolla sosyal bir karakter kazandırılması.

59 Geniş kelime dağarcığı, insanın daha fazla kavramla düşünebilmesini de sağlar. Yani düşünce kapasitesini ve kültür düzeyini artırır. Boş zamanlarını, çoğu zaman hiçbir yararlı bilgi aktarmayan televizyon karşısında geçirmek yerine kitap okuyarak değerlendiren bu kişiler, edindikleri bilgi ve kültür sonucunda aynı zamanda toplum içinde etkin bir kişiliğe sahip olmaların sağlanması. Annenin kitap okuduğu bir evde çocuğunda kitap okuyacağı varsayımıyla çocuklara da örnek olmalarının sağlanması. Kitap okuma alışkanlığına sahip fakat kitap bulmayan ev hanımlarına kitap ulaştırılması.

60 Ulaşılan ev hanımlarından belli becerileri olanlara gelir getirici faaliyetlerin anlatılması
Eğitim durumlarına göre ev hanımlarının sınıflandırılması İlk ve orta öğretimden mahrum kalmışların Açık İlköğretim ve Açık Liseye yönlendirilmesi. ilçe genelinde sosyal yaşamın dışında kalan ve okul okumuş olsalar da zamanla okuma becerileri körelen bayanların sosyal yaşama ve öğrenme faaliyetlerin içine dahil edilmesi

61 YÖNTEMİ-UYGULAMA: 1-Hedef kitleye projenin duyurulması.
Uygulanan projenin “Okuyan Gevaş Projesinin “ bir bileşeni olması münasebetiyle yayın yoluyla duyurularının yapılması. Gevaş merkez ve köylerin dolaşılarak projenin halka duyurulması.

62 2-Katılmak isteyenlerin projeye dâhil edilmesi;
Yapılan duyurular sonucunda projeye dahil olmak isteyen bayanlara projenin işleyişinin anlatılması. Yapılan duyurular sonucunda projeye dahil olmak isteyen bayanlara hazırlanan sözleşmenin imzalatılması. Proje sorumlusu tarafından kütüphane kayıtların yapılması. Kaymakamlıkça temin edilen kitapların evlerine götürülüp teslim edilmesi. Okunan kitapların onbeş günde bir değerlendirmelerinin yapılması.

63 2-Katılmak isteyenlerin projeye dâhil edilmesi;
Okunan kitapların yerine yenilerin verilmesi. Ulaşılan kitle içerisinde örgün yada yaygın eğitim kurumlarının dışında kalmış olanların düzeylerine ve yaşlarına uygu eğitim kurumlarına yönlendirilmesi. Mülki amirlerce ziyaretler planlanması ve bu sayede yapılan işin öneminin ve heyecanının hedef kitle dizeyinde artırılması. Hedef kitlenin sorunların ilgililere artırılması. İlgisi olanların mesleki eğitim kurslarına yönlendirilmesi. Belirtilen süre sonunda ödül almaya hak kazananların ödüllerinin düzenlenecek programla verilmesi.

64 DEĞERLENDİRME Proje kapsamında ilçemiz ve bağlı köyle-rinde 432 ev hanımı ilçe kitap pasaportuna kayıt olmuş ve düzenli olarak kitap okumaya başlamıştır. Köylerde okuma salonları oluşturulmuş ve buralara okunması için kitap temini yapılmıştır. Bayanlar okudukları kitaplarla birlikte değer-lendirmelere de katıldıkları için sosyalleşmiş ve kendilerine olan güven artmıştır.

65 Kampanyaya katılan bayanların Türkçe konuşma ve yazma becerilerinde büyük bir gelişme gözlenmiştir.
Bayanların kampanyaya dahil olması diğer ev bireylerini de teşvik etmiş ve ailece kitap okunmaya başlanmıştır. Kampanya sonucunda pasaport almaya hak kazanan bayanlara altın verilmesi aileye maddi kazanç sağlanmıştır.

66 Kitap okumayı seven ama kitaba ulaşa-mayan kişilere kitap sağlandı.
Öğrenme ihtiyacı arttı Projeyle birlikte eğitim kurumlarına hiç kayıt olmamış ve öğrenimlerini yarıda bırakmış bir çok kişi yaygın eğitim kurumlarına başvurdu.

67

68 7. “İLAÇ GİBİ KİTAP PROJESİ”
İLAÇ GİBİ KİTAP PROJESİNİN HEDEF KİTLESİ: İlçe Devlet Hastanesi ve Sağlık Ocaklarında ayakta tedavi gören ve diyaliz hastaları ile hasta yakını olan tüm vatandaşlarımızdır.

69 PROJENİN ÖNEMİ: Kitap her fırsatta okunabilmelidir.
Hastane ortamını kültür ortamına dönüştürmek açısından çok önemlidir. Okuma bilinci oluşturması açısından çok önemlidir. Vatandaşların kitap okumayı her ortamda alışkanlık haline getirmeleri ve birbirini gören vatandaşlarda okuma isteği uyandırma açısından önemlidir. Okuyan toplum olma yönünde atılan çok büyük bir adımdır. Zamanı en güzel şekilde değerlendirme açısından oldukça önem arz etmektedir. Hastane ortamındaki sıkıntılı ve stresli bekleme ortamını daha rahat bir şekilde geçirme açısından önemlidir.

70 AMAÇ “İlaç Gibi Kitap” projesi Gevaş İlçe Devlet Hastanesi ve Gevaş İlçesi Sağlık Ocaklarında hasta ve hasta yakınları düşünülerek hazırlanmıştır. Hastanelerimizde kitapların bulunduğu kitap cepleri hazırlanacak. Kitap ceplerinde bulundurulacak kitaplar özenle seçilecek. Kitapların konu alanları hasta ve hasta yakınlarına özel olarak belirlenecek konularda olacaktır. Örneğin; hastalıklardan korunma yolları, sağlıklı beslenme, alternatif tıp, olumlu düşünme gücü …vb. konularda hastaların kendilerini daha iyi hissetmelerini sağlayacak konu ve içerikte kitaplar olmalarına özen gösterilecektir.

71 “İlaç Gibi Kitap” projesiyle hastaların ve hasta yakınlarının eski hastane kültüründen kurtulup yeni bir kültür ile tanışması sağlanacak. Sağlıkla ilgili eğitim CD’leri de hastane televizyonundan yayınlanacak Ulusal ve yerel gazete abonelikleri yapılıp, vatandaşlarımızın gazete okumaları da hedeflenmektedir.

72 PROJENİN ÖNEMİ: Kitap her fırsatta okunabilmelidir.
Hastane ortamını kültür ortamına dönüştürmek açısından çok önemlidir. Okuma bilinci oluşturması açısından çok önemlidir. Vatandaşların kitap okumayı her ortamda alışkanlık haline getirmeleri ve birbirini gören vatandaşlarda okuma isteği uyandırma açısından önemlidir. Okuyan toplum olma yönünde atılan çok büyük bir adımdır. Zamanı en güzel şekilde değerlendirme açısından oldukça önem arz etmektedir. Hastane ortamındaki sıkıntılı ve stresli bekleme ortamını daha rahat bir şekilde geçirme açısından önemlidir.

73 DEĞERLENDİRME “İlaç gibi kitap” projesiyle sağlık kurumlarımıza tedavi olmak için gelen insanlarımızın sıra beklerken vakitlerini değerlendirmelerini, böylece okuma alışkanlığını kazandırmayı hedefledik. Gördük ki bu uygulama ile insanlar vakit buldukça, fırsat tanındıkça kitap okuma konusunda duyarlılık gösterecekler. Hastalık vesilesiyle okumaları sağlanan bu insanların sağlıklarına kavuştukları zaman da okumaları için onlara bir okuma aşkı aşılanmış oldu. Hastalıklarına çare aramak için gelen o insanların düşünce, fikir vb ruhsal doyumsuzlarını da okumayla giderebilmeleri fikrine varabilmeleri sağlanmış oldu. Ayrıca yakalandıkları birçok hastalıkların da okuyup bilinçlenmedikleri nedeniyle oluştuğu kanısına varmaları sağlanmıştır.

74

75

76 8. “OKUMAK İBADETTİR PROJESİ”
PROJENİN KONUSU: Kitap okumanın dinimiz açısından önemine değinerek cami imamlarından gerekli yardımın alınarak camilerde ve taziye evlerinde kitap okunmasını sağlamak. HEDEF KİTLE: Gevaş İlçesinde ve köylerinde İkamet Eden Tüm Vatandaşlarımız. HEDEF: Camilerde ve taziye evlerinde bekleyen insanları kitap okumaya yönlendirmek.

77 PROJENİN ÖNEMİ: Bu projenin seçilmesinin amacı kitap okuma alışkanlığı kazandırılması için insanların uğrak yerleri olan ve zamanlarının çoğunu burada geçiren camilerde bu vakitlerin kitap okunarak geçirilmesini sağlamak. Bunun için diyanet işleri başkanlığının yayımladığı kaynakların temin edilmesi ve camilere kitaplıklar konularak bu kitapların kitaplıklara yerleştirilmesini sağlanacak. Burada zamanlarını geçiren insanlar bu kitapları okuyarak dini bilgilerini geliştirecekler.

78 Daha önce kulaktan doğma bilgilerle hareket eden insanlar bu bilgileri öğrendikten sonra bu düşüncelerinden vazgeçeceklerdir. İslam dinini için önemli olan birçok konu gerçek anlamıyla öğrenerek yanlış durumlar yaratmayacaklardır. Örneğin Gevaş’ta ailelerin kızlarının ilköğretimden sonraki öğrenimlerine devam ettirmemeleri veya kızların ilköğretimden sonra erken evlendirilmeleri İslam dinine göre yanlış bir durumdur. Ama insanlar bunları kulaktan duyma bilgilerle öğrendiği için bu tür yanlışlıkları yapıyorlar. Ama kitap okuyarak gerçek bilgileri öğrenen bu insanlar ileride bu tür yanlışlıkları yapmazlar. Çünkü okumanın ve ilim öğrenmenin dinimiz açısından çok önemli olduğu kitaplarda önemle vurgulanıyor. Bunun kızlar e erkekler için aynı olduğunu hiçbir fark olmadığı da yine kitaplarda önemle üzerinde durulan bir konu. Bunu öğrenen insanlar kızlarını ilköğretimden sonraki öğrenimlerini devam ettirmelerini sağlayacaklardır.

79 YÖNTEMİ-UYGULAMA: Bu projenin yürütülmesi için aşağıdaki basamaklar sırasıyla uygulanacak. Projenin reklâmı yapılacak camiler ziyaret edilecek imamlarla görüşülerek proje tanıtılacak. Proje kapsamında köy ve merkez camilerine bırakılmak üzere kitaplıklar hazırlanacak. Bu kitaplıklara konulmak üzere diyanet yayınevinden kitap temin edilecek. Kitaplıklar camilere götürülüp uygun köşelerine konulacak.

80 Kitaplıklara “Okuyan Gevaş” kampanyasına ve “okumak ibadettir” projesine ait olduğunu gösterecek yazılar yapıştırılacak. İmamlarla toplantı yapılarak projenin tanıtımı yapılacak ve insanların bu kitapları okumalarını sağlamak için gerekli çalışmaları yapılması istenecek. Uygun olan büyük camilerde kitap okuma salonları oluşturulacak insanlar camiye geldiklerinde bu salona kitap okumaya yönlendirilecek. Kitaplar için her camide bir defter bulundurularak cami imamı kontrolünde kitaplar halk tarafından alınıp tekrar verilmek üzere evlerine götürülebilmeleri sağlanacak. Gelecek yıllarda 100 temel eser dışında da kitap pasaportuna baş vurulacağı zamanlarda insanların bu kitapları okuyarak değerlendirmeye alınmaları sağlanacak.

81 DEĞERLENDİRME Proje kapsamında imam,vaiz ve müezzinlere projenin tanıtımı yapılmış ,faydaları anlatılmış ve projeye gönüllü katılımları sağlanmıştır. Proje kapsamında 8 taziye evine ve kur-an kursuna okuma salonu yapılmış , kitaplık ve kitap setleri(100 temel eser) temin edilmiştir.10 taziye evinde de taziye evi yapılması planlanmaktadır. Toplumda büyük bir etkiye sahip din görevlililerin projeye dahil edilmesi halkın projeye olan katılımını da etkilemiştir.

82

83 9. “OKUYORUM – OKUTUYORUM”
KONUSU: Bu proje ile günde yarım saat kitap okumalarını özendirmek, aynı zamanda okudukları kitabı İlçe Kütüphanesine bağışlayarak, böylelikle hem okuyup hem de okutacaklardır.  HEDEF KİTLE: Projenin hedef kitlesi resmi kurumlarda çalışan memurlardır.

84 ÖNEMİ:"Okuyorum -Okutuyorum" projesinin önemi kitap okuma alışkanlığını resmi kurumlarda çalışan memurlara kadar indirgemek, boş vakitlerini kitap okuyarak geçirmesini sağlamaktır. Ayrıca teorik olarak benimsetmek, pratik olarak uygulatmak. Elde edilebilecek yararlar mutlaka kendini gösterecektir. Hedef kitlelere projenin tanıtımı, benimsetilmesi ve uygulanması aşamalarında sorunlar yaşanmasına rağmen zamanla olumlu yönde ivme kazanacağı görülmektedir.

85 YÖNTEMİ -UYGULAMA: Projenin yöntemi bizzat kurumları ziyaret ve birebir görüşülüp tanıtılması, önemine değinilmesi, uygulatılması ve işbirliğine dayalı bir çalışmanın olması gerektiğinin kavratılması. Projenin uygulanması için, sabırla, azimle ve özveri anlayışı içerisinde hareket edilmesidir. Gönüllülük esastır düşüncesi ile hareket edilmesi ve zoraki bir uygulama olmadığının hatırlatılmasıdır.

86 DEĞERLENDİRME Proje çalışanlar arasında rağbet görmüştür.
Mesainin ilk yarım saati okuma olması güne okumayla başlayan insan için günün geri kalan diğer kısmında da kitabın gündem olmasını sağlamaktadır. Günün en verimli dakikalarının okuma gibi önemli bir faaliyetle geçirilmesi insan hayatının verimli geçirilmesi açısından son derece büyük bir adımdır.

87 Proje ile Kitap okumanın adeta bir sorumluluk olduğu anlayışı uyanmıştır.
Kurumlarımızda okumak artık; gündemde olan bir konu oldu, daha önce hiç kitap okumamış insanlar bu vesile ile kitap okumaya başlamış oldular. Proje ile kitap okumanın yanında okunan kitapların İlçe Halk Kütüphanesine bağışlanması ile İlçe çapında bir yardımlaşma ve dayanışma örneği gösterilmiş oldu. İşyerinde okuma alışkanlığı kazanan büyüklerin evlerinde çocuklarına örnek olmuştur.

88 10. “YOL GİDENİN BİLMEK OKUYANIN”
PROJESİNİN KONUSU: Proje ile ulaşım araçlarında okuma fırsatlarının oluşturulması ve kitap okuma alışkanlığını sağlamaktır. HEDEF KİTLE: Okuma sayfaları yolcu yelpazesi dikkate alınarak her yaş grubu ve her kesimden insanı ilgilendirecek konularda hazırlanacaktır.

89 HEDEF: Bu projedeki amacımız ister kısa mesafeli ister uzun mesafeli yolculuklarda vatandaşımızın vaktini boşa geçirmesini engellemek okuma fırsatları oluşturarak okuma alışkanlığını kazandırmak. ÖNEMİ: Gevaş otobüslerinde yolculuklarını okumakla geçiren insanlarımız tüm Van’a örnek olacak ve bu uygulamanın diğer yerlerde de yapılmasına öncülük edilmesi sağlanacaktır. Böylelikle yolcuların okumak için yanlarında kitap bulundurma şartlarını ortadan kaldırarak nereye giderlerse gitsinler istedikleri her yerde okumak için bir şeyler bulabileceklerini

90 YÖNTEMİ-UYGULAMA: Proje servis araçlarında okuma sayfaları, her seviye uygun kitap çeşitlerinin, dergilerin bulundurulması yolcuların da bu bunları okumasına dayalı bir projedir Bu projede en önemli grup servis şoförleridir.Servis şoförlerinin bağlı olduğu Kooperatif ile bir işbirliğine gidildi. Şoförlere projenin amacı,önemi, kapsamı ve önemi anlatılarak bir sinerji havası oluşturuldu. Her bir servis aracına çocuk eğitiminin, başarı öykülerinin, dostluğun insan sevgisinin, sağlık bilgilerinin, karikatürlerin bulunduğu okuma sayfaları bırakıldı. Halkın uygulamadan haberdar olması için yerel gazeteden ve televizyonlardan yaralanıldı. Uygulamaya yönelik kontroller yapıldı. Kooperatif yönetimiyle denetimler yapıldı, eksik olan sayfaların yerlerine yeni okuma sayfaları bırakıldı. Proje ilerleyen safhalarında servis araçlarında okuyuculara küçük hediyeler şoförler tarafından sunulacak.

91 DEĞERLENDİRME “Yol Gidenin Okumak Bilenin” projesinde yolculuk yapan insanlarımızın yolda geçen vakitlerinin değerlendirilmesi hedef alınmaktaydı. Bu uygulama ile insanlarımızın hem okuma alışkanlığı kazanmaları hem de vakitlerini kitap okumakla değerlendirmeleri sağlanmış oldu. Bununla ilgili hazırlanan tek sayfalık “Okuma Sayfaları” hem kısa olduğundan Gevaş-Van arasında okunabilecek uzunlukta, hem de çarpıcı metinler olduğundan ve kısa bir yazıyla çok şey anlatabilecek şekilde hazırlandığından ilgi gördü. Hazırlanan bu okuma sayfaları doyumluk değil tadımlık hazırlandığından kitap okuma zevkinin tadına varılması açısından önemli bir adım olmuştur.

92 11. “ZAMAN OKUMAKLA GÜZEL” GEÇER
HEDEF KİTLE: Bu proje ilçemizde bulunan kapalı ceza evinde tutuklu bulunan Mahkum vatandaşların eğitimleri ile ilgilidir. AMAÇ : 1-Bu proje çeşitli nedenlerden dolayı ceza almış ceza evine düşmüş vatandaşların okuma-yazmaya karşı ilgilerini fazlalaştırarak eğitim seviyelerini yükseltmek ve çıktıkları zaman aynı suçları bir daha işlememek ,çocukların eğitim ve öğretimleri ile yakından ilgilenmektir.

93 2-Gevaş okuyor projesi çerçevesinde Kapalı ceza evlerinde tutuklu bulunan vatandaşlara okumayı sevdirmek ve onları da proje kapsamına almak3-Kapalı ceza evlerinde okuma bilincinin artırarak oradaki vatandaşların okuma boş zamanlarını kitap okuyarak daha güzel geçirecekleri bilincinin kazandırılması. 4-Gevaş okuyor projesi 4 yıl süreceğinden kapalı ceza evinde de okuma bilincinin devam edilmesi bundan sonra buraya gelenlerin aynı şekilde kitap okumaya devam etmelerinin sağlanması. 5-Çeşitli sebeplerden dolayı İlköğrenim eğitimini tamamlayamayan vatandaşlara imkan verilerek onların okuma-yazma bilmeyenlerini okur-yazar hale getirmelerini sağlamak ve onları da Gevaş okuyor projesinin içine almak.

94 ÖNEMİ Bu proje çeşitli sebeplerden dolayı ceza evlerine düşmüş vatandaşların eğitim seviyelerini artırmayı amaçladığından dolayı önemlidir. Ceza evlerine düşen insanların orada sürekli oturdukları, yattıkları ve günlerinin çok sıkıcı geçtikleri için hayatlarından bıktıkları gözlenir. Bu durumda olan insanların zamanın okuyarak daha güzel geçeceğinin farkında olmadıkları bunu öğrendikten sonra daha güzel zaman geçireceği gerçeğini ortaya çıkarır. Bu proje ile toplum içerisinde çeşitli kötü alışkanlıklar edinmiş insanların işlemiş oldukları suçlar nedeni ile ceza evlerine düştükleri ve bu insanlara okuyarak kişiliklerinin yeniden şekilleneceği için çok önemlidir.

95 YÖNTEM VE UYGULAMA Gevaş Kapalı Ceza evi izin alınarak ziyaret edilecek. Onlara okumanın-yazmanın önemi anlatılacak kendilerinin okuma-yazma bilip bilmedikleri sorulacak. İlk etapta okuma- yazma bilmeyen vatandaşların tespitleri yapılacaktır. Bu gurup için hemen ilçe halk eğitim Merkezi ile irtibat kurularak okuma-yazma kursu açılacaktır. Okur-yazar durumda olanlara Türkiye genelinde bir kitap okuma seferberliğinin ilan edildiği ve Gevaş ilçesinde de okuyan Gevaş projesinin hazırlandığı anlatılacak. Projenin alt projelerden olan “zaman,okuyarak daha güzel geçer” projesinin tanıtımı yapılacak. Projenin ceza evinde nasıl uygulanacağı anlatılacak. Kendilerine nasıl kitap ulaştırılacağı nasıl değerlendirmelerinin yapılacağı anlatılacak.Ve onların ilgi duydukları kitapların isimleri belirlenecek. Onlara bu kitaplar sağlanacak ve onların değerlendirmesi zaman içinde yapılacaktır.

96 DEĞERLENDİRME Bu proje tam anlamı ile uygulandığı süre içinde Kapalı ceza evinde bulunan tutuklular içinde okuma-yazma bilmeyenler okur-yazar duruma gelmişlerdir.Hem de kısa sürede okuryazar durumuna gelen vatandaşlar Gevaş okuyor kampanyasının içine girmişlerdir. Okur yazar olan vatandaşlara kitap temin edilmiş ve tutuklu oldukları zamanı daha verimli geçirmeleri sağlanmıştır. Kampanya sayesinde Hem ceza evinde sürekli okuma-yazma kursu eksik olmayacak hem de kısa sürede kazanılmış bir kitaplık ortaya çıkacaktır.

97

98 12. “CEP KİTAPLARI CEP HARÇLIĞI İLE ALINIR”
1. PROJENİN KONUSU “Okuyan Gevaş” projesi kapsamında hazırlanan bu alt projenin konusunu; öğrencilerin bilinçli bir tüketici olarak cep harçlıkları ile kitap almalarını bu bağlamda kitap alarak kitap okumaya yönelik önemli bir girişimde bulunmaları oluşturmaktadır. Kitap okuma alışkanlığının sağlanması için kitap satın alma alışkanlığının da kazandırılması anlayışı ile hareket eden bu proje ile diğer projelere destek verilmek istenmektedir.

99 2. PROJEDE HEDEF KİTLE Bu projenin uygulama merkezi olarak Gevaş belirlenmiştir. Bu nedenle ilk aşama olarak Gevaş ilçesindeki tüm İlköğretim ve Ortaöğretim öğrencileri bu projenin hedef kitlesi olarak belirlenmiştir. İlerleyen aşamalarda projenin başarılı sonuçlar vermesi durumunda, ülkemizin her bir okulunda projenin dikkate alınacağı düşüncesi ile hedef kitlenin ülkemizdeki tüm okullarında okuyan öğrenciler olacağını da söylemek mümkündür.

100 AMAÇ Kitap Okuma alışkanlığının kazandırılması yönündeki çabaları, kitap alınması yönünde de kullanabilmeyi sağlamak. Öğrencilerin kitap almaya isteklendirilmesi ve cep harçlıklarıyla kitap alabilecekleri imkânların yaratılması. Öğrencilere bilinçli tüketici olma konusunda bilgilendirilme yapılması. Sağlıksız ve dengesiz beslenmelerine harcayacakları paralarının sağlıklı ve dengeli düşünmeleri için, bilinçli bir birey olabilmeleri için kitaba harcanmasının sağlamak.

101 ÖNEMİ Eğitim sürecinin sonunda birey edindikleri bilgilerle yetinirse çağın gerektirdiği değişim süreci içine giremez. Bu bağlamda bireyin eğitimin hayat boyu süren bir olgu olduğunu, aynı zamanda eğitimin bir yaşam biçimi haline geldiğini anlaması gerekir. Evet eğitim belli bir yıl, belli yaşlarda belli sıralarda oturma anlamına gelmemelidir. Birey hayat boyu süren bir öğrenme zenginliği içerisine girerek değiştirmeli, değişmelidir. Ancak birey bu süreci nasıl yakalayabilir? Açıkçası bu sorunun cevabı o kadar zor değildir. Ama hepimizin bildiği gibi bu sorunun cevabının uygulanması bir o kadar da zordur. Evet birey kendini sürekli yenilemelidir. Bunu sağlamanın ilk basamağı da bireyin iyi bir okuyucu olmasını sağlamaktır. Hatta çağın gerektirdiği eleştirel okur-yazar kimliğe kavuşmaktır. Bu niteliğe sahip bireyler yani eleştirel okuryazar olan bireyler bilgi toplumun gerektirdiği insan tipi olmakla beraber, değişen ve değiştiren aynı zamanda bilgi yığınlarından gerekli gördükleri bilgileri seçmesini bilen, reklâm propagandalarına maruz kaldıklarında seçici ve bilinçli bir tutum göstererek çağın gerektirdiği demokratik insan tipini oluşturan bireylerdir. Bu bireylerin yukarıda değinildiği gibi iyi bir eleştirel okuryazar olmalarının yanında iyi birer de tüketici olduklarını söyleyebiliriz.

102 Evet birey iyi bir okur yazar olmalıdır
Evet birey iyi bir okur yazar olmalıdır. Düzenli olarak kitap okuyabilmeli edindiği tecrübeleri toplum yararı için aktarabilme vasfına sahip olabilmelidir. Bu bağlamda bu proje ile önemli bir basamağın gerçekleştirilmek istendiği açık ve net bir şekilde görülebilir. Çünkü bilinçli bir tüketici ya da başka bir ifade ile tasarruf niteliği ile kitap okuma arasında bir bağ kurularak bilgi toplumunun gerektirdiği insan profili oluşturulmak istenmektedir. Bireyin kitap okuma alışkanlığı kazanması için öncelikle kitap alması gerektiğini hepimiz biliyoruz. Çünkü kitap okumak için bireyin yapacağı en üst davranış biçimi duyuşsal nitelikte olmalıdır. Yani kitap alma birey tarafından gerçekleştirildiği vakit kitap okuma alışkanlığı konusunda önemli bir adımın gerçekleştirileceği söylenebilir. Kısacası kitap okuma alışkanlığı için önce bireyin iyi bir kitap alma meraklısı olması gerekir. Bu proje ile bu duyuşsal nitelikteki amaç gerçekleştirilmek istenmekte bu bağlamda da bilgi toplumu için gerekli olan nitelikli insan tipini oluşturma kaygısı ile eleştirel okuryazar insan profili oluşturularak bilinçli tüketiciler yetiştirilmek istenmektedir.

103 PROJENİN YÖNTEMİ-UYGULAMA
1. Kitap okuma alışkanlığını öğrencilerimize kazandırırken, kitap alma, kitaba da para ayırma alışkanlığının kazandırılması için okullarımızda rehberlik faaliyetleri yapılacak. 2. Her okul müdürü öğrencilerine cep harçlıklarıyla alabilecekleri kitapları temin etmeleri konusunda yardımcı olacak. 3. Bölgede kitap satışıyla ilgili iş yapan tüm esnaf projeden haberdar edilerek, ucuz ve kaliteli kitapları ilçemize getirmeleri yönünde isteklendirileceklerdir. 4. Kitap ve kırtasiye sahiplerine Gevaş Kaymakamlığından alınacak izinle, her ayın belirli günlerinde okullarda öğrencilerin cep harçlıklarıyla alabilecekleri kitaplar teşhir edilerek, kitap satışı yapılacaktır.

104 DEĞERLENDİRME Yapılan değerlendirmeler sonucunda öğrencilerin kitap almaya istekli davrandıkları gözlenmiştir. Öğrenciler için açılan sergilerde öğrenciler kitapları incelemiş ve bütçelerine uygun olan kitapları aldıkları yapılan gözlemler sonucunda tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin açılacak sergiler hakkında önceden bilgilendirildikleri zaman projeye karşı daha duyarlı oldukları söylenebilir. Kitap sergilerinin açılacağı gün biriktirdikleri harçlıkları ile hazır bulunmuş ve kampanya ya istekli olduklarını bu davranışları ile göstermişlerdir. Aynı zamanda kitap almaları kitap okumalarını güdeleyici yönde olduğu için kampanyadan olumlu sonuçlar elde edileceğini söylemek de mümkündür. Öğrenciler aldıkları cep kitaplarını yanlarında taşımış ve boş vakitlerini bu şekilde yani kitap okuyarak değerlendirmişlerdir. Bu bağlamda diğer projelerin de amacına hizmet etmesi açısından da bu projenin katkı getirdiğini söylemek mümkündür.

105

106 13. “ÖĞREN OKUMAYI AL ALTININI” PROJESİ
KONUSU: Okula hiç gitmemiş vatandaşlarımızın tespitleri yapılarak, açılacak okuma-yazma kursları yolu ile bunları okuryazar hale getirmek ve sonucunda altın ile ödüllendirmek. HEDEF KİTLE: Okuma-yazma bilmeyen merkez ve köylerimizde yaşayan bütün vatandaşlarımız. Okuryazar olup da belgelendirmeyenler. AMACI: Okula hiç gitme imkânı bulamamış veya gidememiş okum-yazma bilmeyen vatandaşlarımızı okuryazar hale getirmek, okuyan ve okuduğunu anlayan eğitimli bir toplum haline getirebilmek. Verilecek ödüller vasıtasıyla okumayı ve okuma yazmayı özenir hale getirmek.

107 AMAÇLAR İlçe nüfusuna kazandırılan eğitimli insanlar yolu ile ülke kalkınmasına ve ülkemizin gelişmişliğine yardımcı olabilmek ve Atatürk’ün göstermiş olduğu “Muasır Medeniyetler Seviyesine” olaşma imkânını kazanmış olacak. Okuma-yazmayı öğrenen vatandaşların arttırılması yolu ile ilçe genelinde daha eğitimli, daha kalifiyeli ve daha aydın bir nüfus yapısını oluşturmak. Açılan veya açılacak olan Okuma-yazma birinci ve ikinci kademe kurslarına devam eden vatandaşları okuryazar hale getirmek, bu yolla okumayı sevdirmek.

108 4.ÖNEMİ: Bu proje ile okula gitmemiş vatandaşlar okuryazar hale getirilecek. Zamanında almadığı veya alamadığı eğitim hakkını bu yöntem ile alabilecek. Böylelikle üst öğrenimini tamamlayabilmek için bir şans elde etmiş olacak. Eğitimden yoksun kalmış kişilere okuma-yazma becerisi kazandırılmış olmaktadır, Okuma-yazma imkânı bulamamış vatandaşlar okur-yazar hale gelmeleri sağlanmış olmaktadır, Okuma-yazmayı başaranlar, altınla ödüllendirilmiş olmaktadır,

109 YÖNTEMİ-UYGULAMA Alan taramaları yapılarak okuma-yazma bilmeyen vatandaşların tespitleri yapılacak. Birinci ve ikinci kademe okuma-yazma kursları açılacak. Okuma-yazma bilmeyen vatandaşlardan bu kurslara devam etmeleri yönünde telkinler yapılacak, bu yönde tespit edilen engeller kaldırılacak. Kursa devam edip okuma yazmayı öğrenen kadınlarımıza ödül olarak Kaymakamlık Makamınca altın verilecek. Birinci kademe okuma-yazma kursunu bitirenler, 2.Kademe okuma-yazma kurslarına katılmaları yönünde teşvik edilecek. İkinci kademe okuma-yazma kurslarını tamamlayanlar da Açık İlköğretim Okuluna kayıt olmaları için ikna edilecek ve kayıt ücretleri de Kaymakamlık Makamınca karşılanacak.

110 DEĞERLENDİRME Merkez ve köy ilköğretim okulları ile işbirliğinde alan taraması yapılmış, Merkez ve köy okullarımızda açılan yıl sonu sergi çalışmaları yolu ile vatandaşlar bilgilendirilmiş, Belge alan 84 kişi (2007–2008 Eğitim-Öğretim Yılı kapsamında) altınla ödüllendirilmiş, 1. ve 2.kademe okuma-yazma kurslarının sürekli olarak açılması için bütün okullara yazı çıkartılmış, Yeni başlatılan Okuma Yazma Öğretimi kampanyası (Ana Kız Okuldayız) projesi kapsamında 379 kişi 34 kursta eğitime başlamıştır.

111 Proje ile birlikte bu şekilde okuma-yazma öğrenen insanların yaptıkları işi daha iyi gerçekleştirdikleri gözlemlenmiştir. Okuma-yazmayı öğrendikten sonra insanların ödüllendirilmesi, onlarda yaptıkları faaliyetin hem doğru hem de ödüllendirmeye layık bir eylem olduğu inancı oluşturmaktadır. Okuma-yazma öğrenenlerin bu şekilde ödüllendirilmesi, okuma-yazma bilmeyenlere de özendirici etkisi olmuştur.

112 14. “TUŞPA’NIN GÜNEŞ DEFTERİ” (HEM YAZARIM, HEM OKURUM)
Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilköğretim okullarında Türkçe Ders Programı’nın genel olarak dört temel amacı gerçekleştirmeyi hedeflediğini söyleyebiliriz. Bu hedefler şu şekilde sıralanabilir: Okuma Dinleme Yazma Konuşma Gevaş Kaymakamlığı’nca düzenlenen “Okuyan Gevaş” projesiyle (özellikle de) öğrencilere ve de diğer Gevaş halkına okuma alışkanlığı kazandırılmasına yönelik önemli bir girişimde bulunulmuştur. Bu bağlamda Türkçe dersinin temel amaçlarından biri olan okuma alışkanlığının Gevaş halkına kazandırılmak istendiği görülmektedir.

113 Bu proje ile de Türkçe dersinin temel hedeflerinden biri olan “yazma” becerisi öğrencilere kazandırılmak istenmektedir. Bu şekilde Gevaş Kaymakamlığı’nın düzenlemiş olduğu projenin de teorik ve pratik anlamda destekleneceği ve öğretimsel anlamda da yek vücut ve fonksiyonel olacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda bu projenin içeriği yani konusunu; Öğrencilerin düzenli olarak günlük tutmaları (istedikleri yazılarını bizimle paylaşmalarını), Öğrencilerin yerel kültürde yer alan yazılı ve yazısız edebi ürünleri araştırmaları ve yazmaları, Elde edilen verilerden bir kitap oluşturulmasını, içermektedir.

114 PROJEDE HEDEF KİTLE Bu projenin uygulama merkezi olarak Gevaş belirlenmiştir. Bu nedenle ilk aşama olarak Gevaş ilçesindeki tüm okullarda bu projenin uygulanmasına karar verilmiştir. Bu bağlamda projede hedef kitlenin Gevaş ilçesinde okuyan tüm öğrencilerin olduğu söylenebilir. İlerleyen aşamalarda projenin başarılı sonuçlar vermesi durumunda, ülkemizin her bir okulunda projenin dikkate alınacağı düşüncesi ile hedef kitlenin ülkemizdeki tüm okullarında okuyan öğrenciler olacağını da söylemek mümkündür.

115 AMAÇ Bu projenin temel amacı öğrencilere yazma alışkanlığını kazandırabilmektir. Ayrıca öğrencilerin yazma konusundaki tecrübelerini yayın hayatına kazandırarak öğrencilerin daha sonraki yaşamlarında da yazmalarına yönelik istekliliğini arttırmaktır. Bu temel amaçlar çerçevesinde aşağıdaki amaçların da kazandırılmak istediğini söylemek mümkündür:

116 Öğrencilerin Türkçe kuralarına uygun olarak yazma alışkanlığı kazanmalarını sağlamak.
Öğrencilerin yazarak kendilerini ifade etme becerilerini geliştirmek. Öğrencilerin günlük yazarak yaşadıkları olayları analiz etme becerilerini sağlayarak diyalektik yorumlama becerileri kazanmalarını sağlamak. Öğrencilerin yaşadıkları olayları kritik edip yazarken eleştirel düşünme becerilerini kullanmalarını ve bu becerileri geliştirmelerini sağlamak. Öğrencilerin yaşadıkları olayları değerlendirirken geleceğe yönelik sistematik bir bakış açısı geliştirmelerini sağlamak. Öğrencilerin günlük yazarak geçmiş ve geleceğe yönelik tutum geliştirmelerini ve bu şekilde yansıtıcı düşünme becerilerinin gelişmesini sağlamak. Öğrencilerin günlük tutarken kendilerini değerlendirmelerini sağlamak. Bu şekilde öğrencilerin kişilik gelişimlerinde kendilerine olumlu bir tutum geliştirmelerini sağlamak.

117 PROJENİN ÖNEMİ Bilgi toplumun birer ferdi olarak yetiştirilen bireylerin günün değişen ihtiyaçlarına uygun olarak kendilerini yenilemesi zorunluluğu vardır. Çünkü yenilenmeyen yada kendini değiştirmekten uzak olan bireyler toplumun gerisinde kalacaklardır. Bu nedenle bu bireylerin toplumun gelişmesi içinde bir engel oluşturacağını söylemek de mümkündür. Bu bağlamda bireyin değişen dünya koşullarına uyumunu sağlamaya yönelik ciddi adımların atılması gerekmektedir. Bunu sağlamanın en önemli yollarından birisi de bireylere eleştirel ve yansıtıcı düşünme ile problem çözme yeteneklerini kazandırmaktır..

118 Bu becerilerin kazandırılması için birçok yöntem belirlenmiş olmasına rağmen halen istenilen becerilerin bireylerde davranış haline getirilmiş olmaması düşündürücüdür. Bu amaçla günlüklerin bu becerilerin kazanılmasında tetikleyici bir unsur olacağı düşünülmekte ve istenilen becerilerin kazandırılmasında da önemli bir yol olacağı kaygısı güdülmektedir. Bu bağlamda çağın ihtiyaçlarına cevap veren bireylerin yetiştirilmesi için günlük tutmanın önemli olduğu vurgulanabilir. Aynı zamanda; bireyin yerel kültüründe önemli bir yer edinmiş olan yazılı ve yazısız edebi ürünleri araştırmasını sağlayarak araştırma-inceleme ve de problem çözme metotlarını uygulamalı bir şekilde kazanmasını sağlayarak bilgi toplumuna etkin birer vatandaş kazandırılacağı bu proje ile düşünülmektedir

119 Değişen ve değiştiren bireyler yani çağın yeteneklerini taşıyan bireyler iyi birer okur ve yazardır. Bu amaçla öğrencilerin günlük tutmaları ileride çağın ihtiyaçlarına cevap verecek olan bireyler olacakları yönünde bize inandırıcı gelmektedir. Çünkü yazan insan demokratik tutumlarını diğer insanlara yansıtan insan demektir. Yazan insanlar toplumun gerisinde değil önünde ışık olma kaygısı güder. Toplumun ilerlemesi yolunda farklı fikirlerin ortaya çıkması için öncü rol oynar. Evet, yazan insan çağdaş toplumun vazgeçilmez unsurlarından biri olarak kabul edilebilir. Bu bağlamda bu proje ile yazan ve yazdıklarını toplumun beğenisine sunan bireylerin yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca bilgi toplumu olma yönündeki adımlarda da bu projenin katkı getireceği düşünülmektedir. Çünkü yazılan her harf ölümsüzleşir.

120 PROJENİN YÖNTEMİ-UYGULAMA
Söz konusu projenin gerçekleşmesi için öğrencilerin günlük yazacakları defterlere ihtiyacı olacak. Bu nedenle günce defterleri ihtiyacının karşılanması için destekleyici bulunmaya çalışılacak. Bu amaçla projeyi tanıtan yazılar ilgili kuruluşlara gönderilecek. Ya da resmi kuruluşlardan destek sağlanmaya çalışılacak. Destek sağlandığı zaman aşağıdaki diğer adımlarda gerçekleştirilecek. Türkçe öğretmenleri, yazı türlerinden biri olarak kabul edilen “günlükle ilgili olarak 4., 5., 6., 7., ve 8. sınıf ve lise öğrencilerin tümüne derslerin akışını aksatmayacak şekilde bilgi verilecek. Ayrıca öğrencilerin günlük tutmak için “günlük defteri” almaları sağlanacak ya da normal bir deftere günlük tutmaları için öğrencilere önerilerde bulunulacak.

121 Sınıf ve okul panolarına; öğrencilerin günlük tutmalarını teşvik etmek için günlük ile ilgili yazılar, günlük örnekleri ve de günlüğün önemini anlatan yazılar vb asılacak. Daha sonraki aşamada öğrencilerin düzenli olarak günlük tutmaları sağlanmasına çalışılacak. Bu çabaların öğrencinin özel hayatını etkilemeyecek şekilde olmasına dikkat edilecek. Öğrencilerin günlük tutması sağlamaya yönelik başta okul idaresi ile Türkçe öğretmenleri ve okul rehber öğretmenleri ve de diğer öğretmenler işbirliği yapacak. 2008–2009 eğitim öğretim yılının son haftasında öğrencilere “Tuşba’nın Güneş Defteri” adlı bir kitap yazılacağını bu kitapta öğrencilerin günlüklerinde yazdıkları yazılarından beğendiklerini yayımlayabilecekleri açıklanacak. Okul idaresi tarafından hazırlanan bir kutuya, öğrencilerin günlüklerinde beğendikleri yazıları tekrar bir kâğıda yazarak ve kendi rızaları ile yani gönüllülük esas alınarak isim belirtmeden atmaları sağlanacak.

122 Toplanan tüm öğrenci yazıları 2008–2009 eğitim öğretim yılı sonunda ilçe genelinde rehber öğretmenler tarafından ve de Türkçe öğretmenleri tarafından oluşturulacak bir komisyon tarafından değerlendirilecek. Söz konusu beğenilen yazılar projenin ismi ile hazırlanacak olan kitaba yerleştirilecek. Projenin bir diğer ayağında: yerel kültüre ait olan sözlü ve yazılı edebi ürünlerin öğrenciler tarafından derlenmesi, işlemi yer almaktadır. Bunu sağlamak için öğretmenler 2008–2009 eğitim öğretim yılında hazırlanacak olan kitap için bu basamakta gönüllü olarak çalışacak öğrencileri belirleyerek kültürel unsurların derlenmesini sağlayacak. Bu amaçla köy ve ilçe merkezinden gelen yazılar öğretmenler tarafından değerlendirilerek projenin ismi ile hazırlanacak olan kitaba yerleştirilecek.

123 “Tuşpa’nın Güneş Defteri” adlı kitap hazırlanacak
“Tuşpa’nın Güneş Defteri” adlı kitap hazırlanacak. Bu kitapta öğrencilerin güncelerinden beğenilen yazılar yer alacak. Aynı zamanda bu kitapta öğrenciler tarafından derlenen yerel kültürümüze ait olan masal, hikaye, atasözü, şarkı, mani, türkü, fıkra, deyimlerde yer alacak. Ayrıca kitabın giriş kısmında günlük tutmanın eğitimsel değerine yönelik yabancı ve yerli kaynaklardan alınan bilgiler bilimsel bir formatta yer alacak. Bu şekilde ilgili literatüre ve öğretmenlere ışık tutulmaya çalışılacak. Ayrıca kitapta yer alacak öğrenci yazıları bilimsel bir metotla değerlendirilerek öğrencilerin gelişimsel sorunları, yaşadıkları günlük sorunlar vb değerler belirlenecek ve bilimsel bir anlayışla değerlendirilecek. Bu şekilde öğretmenlere de söz konusu kitapla deneyimler sunulacak. Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin bu kitapla yaşayacağı sorunları daha önceden görmesi sağlanarak meslekte daha fazla deneyim ve öngörü kazanmaları sağlanacak. Hazırlanan kitap öğrencilerin anlaşılmasını ve de onlara yaklaşım biçimlerine yönelik okul idaresine ebeveynlere ve de öğretmenlere rehber olacak. 9. Kitabın yayınlanması için destek bulamaya çalışılacak. Söz konusu kitabın yayınevlerine tanıtımı için çaba sarf edilecek.

124 DEĞERLENDİRME Öğrencilerin günlük tutma uygulamasına yönelik olarak olumlu bir tutum sergiledikleri gözlenmiştir. Ayrıca kız öğrencilerin günlük tutmada erkek öğrencilere oranla daha fazla istekli oldukları tespit edilmiştir. Köy okulunda okuyan öğrencilerle ilçe merkezinde okuyan öğrencilerin günlük tutmaya yönelik olarak farklı bir tutum sergilemedikleri söylenebilir. Çünkü tüm öğrencilerde günlük tutmada istekli davranmışlardır. İlçe genelinde görev yapan Türkçe ve Rehber Öğretmenleri öğrencilerin günlük tutmasını olumlu karşılamış, aynı zamanda günlük tuttukları için öğrencilerin yazı yazma becerilerinde olumlu yönde gelişimin olduğunu belirtmişlerdir.

125 Bu uygulama ile el yazısı ile kendini ifade etme becerisinin geliştiği yapılan gözlemlerde tespit edilmiştir. Öğrenciler günlük tutmanın onların okuma alışkanlıklarına olumlu yönde etkide bulunduğunu belirtmişlerdir. Sınıf öğrencilerinin günlük tutmaya daha fazla eğilimli oldukları ve bu projede aslında hitap edilen asıl kesimin kendilerinin olduğu araştırma verilerinden ortaya çıkmıştır. Günlük tutma öğrenciler tarafından olumlu bulunmuştur.

126 Bu proje ile öğrencilerin düzenli olarak günlük tutma eğilimleri artmıştır.
Günlük tutma öğrencilerin okuma yazma alışkanlığını kazanmalarında etkili bir unsurdur. Düzenli bir şekilde günlük tutma öğrencilerin yazı yazarken kendilerini daha iyi bir şekilde ifade etmelerine yardımcı olmaktadır. Günlük tutmanın okuma alışkanlığını olumlu yönde etkilediğini söyleyebiliriz. Öğrencilerin düzenli bir şekilde yazma alışkanlığı kazanmaları için günlük tutturmanın gerekli olduğu ortaya çıkmaktadır. Öğrenciler yerel kültürlerinde yer alan edebi ürünleri araştırırken araştırma ruhunu edindiklerini belirtmişlerdir.


"T.C. GEVAŞ KAYMAKAMLIĞI OKUYAN GEVAŞ KAMPANYASI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları