Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ HAZIRLAYAN: Uzm.Psikolog ARZU YILDIRIM İSTANBUL, 2014.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ HAZIRLAYAN: Uzm.Psikolog ARZU YILDIRIM İSTANBUL, 2014."— Sunum transkripti:

1

2 VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ HAZIRLAYAN: Uzm.Psikolog ARZU YILDIRIM İSTANBUL, 2014

3 1.Ders Çalışma Alışkanlığı Nasıl Kazanılır? 2.Çalışma İsteği Nasıl Kazanılır? 3.Hedefli Çalışma 4.Planlı Çalışma 5.Önce Bedeninizi Hazırlayın 6.Çalışma Ortamı Nasıl Olmalı 7.Ders Kitabından Çalışma Yöntemi 8.Not Tutmak 9.Öğrendiklerinizi Unutmamak İçin… 10.Akılda Tutmak İçin Şunları Yapın: 11.Sınavlara Çalışmak İçin Nasıl Hazırlanılır? 12.Bir Sınava Nasıl Hazırlanılır? 13.Çoktan Seçmeli Sınavlarda Başarılı Olmak İçin Öneriler 14.Uzun Cevap Gerektiren Sınavlarda Başarılı Olmak İçin Öneriler

4 1.DERS ÇALIŞMA ALIŞKANLIĞI NASIL KAZANILIR? Çalışmaya başlamak ve sürdürmek konusunda temel faktörlerden bir tanesi kişinin hayatı ile ilgili sorumluluk ve kararları alma konusundaki isteğidir. Eğer hayatınızla ilgili sorumluluğu dış dünya ve olaylara bırakırsanız çalışmanızı ve başarınızı engelleyecek bir çok nedeniniz olacaktır. Bir gün öğretmeniniz sizi azarladığı için çalışmak istemeyeceksiniz. Bir başka gün hava içinizi karattığı için, arkadaşınızla tartıştığınız için, sinemaya gitmek vb. liste uzatılabilir.

5 Eğer hayatınızla ilgili sorumluluğun bütünüyle size ait olmasını istiyorsanız o zaman yukarıdaki nedenlerin hiçbiri sizin günlük programınızı uygulamanıza engel olmamalıdır. Ayrıca öğrencilerin ders çalışmaya başlayamamalarının nedeni "Niçin çalışmalıyım?" sorusuna yanıt verememelerinden kaynaklanır. Ders çalışmanın da nedenleri öğrencinin kendisi tarafından net bir biçimde ortaya konmalıdır.

6 Ders çalışmak,aslında istenen bir davranış değildir. Hangi öğrenci ders çalışmanın, televizyon seyretmekten, gezmekten, eğlenmekten daha zevkli olduğunu söyleyebilir ki? Öğrencilerin çoğu ders çalışmaktan hoşlanmaz. Onu sadece yapılması zorunlu olan bir davranış olarak algılar. Hele bir de ders çalışmama gibi bir tercihi varsa bu tercihini hep çalışmamaktan yana kullanır. İşin doğrusu ders çalışmama gibi tercihi olduğunu düşünür. Aslında böyle bir tercih söz konusu değildir.

7 Birçok öğrenci çalışma isteğinin ortaya çıkması için "İlham" gelmesini bekler. Oysa "İlham" yapılması istenen davranışlar için gelir. Ders çalışmak istenen bir davranış olmadığı için ilham gelmesini beklemek yanlıştır. Önce ders çalışmaya başlayın. Sonra onu zaten seveceksiniz ve devam ettireceksiniz.. Çalışma isteğini uyandırmak için çalışmaya başlayın ve bunu sürdürmeye çalışın. Bir süre sonra ders çalışmayı severek yapmaya başlayacaksınız. Fakat sevme konusunda çok acele etmeyin. Önce bir gün düzenli çalışmayı başarmayı hedefleyin.

8 Çalışmayı düşünce olarak kabulleniyorsak, ama ders çalışmaya başlayamıyorsak, o zaman sıkılsak bile dersin başına oturacağız ve düşüncemizin derse karşı nasıl olumlu bir duruma geldiğini göreceğiz. Bu düzenli çalışmayı aksatmadan yaparsanız artık ders çalışmak sizin için zevksiz ve sıkıcı bir uğraşı olmaktan çıkar.

9 2.ÇALIŞMA İSTEĞİ NASIL KAZANILIR? 1- Tören beklemeyin, eyleme geçin: çalışmak için tören beklemeyin, kendinizi zorlayın ve harekete geçin. 2- Hedefinize sıkı sıkıya bağlanın: Günlük, haftalık, aylık hedefler belirleyerek (bitireceğiniz konular, çözeceğiniz soru adetleri, deneme sınavlarında alacağınız puanlar gibi) ana hedefiniz için bunları basamak olarak kullanın. 3- Arkadaş çevrenizi çalışan öğrencilerden oluşturun:

10 Çevrenizdeki arkadaşlar çalışan, çalışmayı seven, yarış edebileceğiniz nitelikte olsun. Bu arkadaş çevresi içinde gıcık kaptığınız (!) tipte olanlar da bulunmalı. Bu tip arkadaşlarınıza kaç puan alacağınızı, kaç saat çalışacağınızı, kaç soru çözeceğinizi söylerseniz bunları yapmak için kendinizi zorlama ihtiyacı hissedersiniz. Tabii ki onların dillerine düşmemek için!

11 4- Başarıda kendinizi ödüllendirin, başarısızlıkta ceza uygulayın 5- İyi bir teknik direktör edinin: Bu kişi, üzerinizde etkisi ve yaptırımı olan bir öğretmeniniz olabileceği gibi bir üniversiteli büyüğünüz de olabilir. Özellikle bu kişinin sizi denetleme görevi çok önemlidir.

12 6- Çevrenizde sizi konuşma ve davranışlarıyla tetikleyecek kişiler olsun: Bazı kişiler konuşma ve davranışıyla sizde etki yapar. Onunla çok kısa bir süre de olsa bir arada olmanız, konuşmanız sizin adınıza çalışma isteğinizi kamçılayabilir. 7- Kendinize dert ortağı bulun 8- Ümitsizliğe düşmeyin

13 3.HEDEFLİ ÇALIŞMA Ortalama bir insan, hedeflediği hemen her şeye ulaşabilir. Yeteneksizlilik veya kapasitesizlik hemen hemen hiç problem olarak ortaya çıkmaz, ama istediğimiz için fedakarlık yapmak, değişmek ve gelişmek asıl problemdir. 1- Yazılı değilse, hedef değildir. Yazılı olmayan istek bir rüyadır, istektir, gerçekleşmeyecek bir şeydir. 2- Hedefler inanılabilir olmalı. Eğer hedefinizin gerçekleşeceğine inanmazsanız, bunun için bedel ödemek istemezsiniz.

14 3- Hedefler yeni bilgiler doğrultusunda yeniden gözden geçirilmelidir. Eğer çok yüksek görünüyorsa hedefi küçültün, çok kolay görünüyorsa, hedefi büyütün. 4- Her gün için hedef koyun ve her akşam gerçekleşenleri gözden geçirin. 5- Kendinizi hedeflerinizi gerçekleştirmek için eğitin. Hedeflerinizi gerçekleştirirken kendinizi orada hayal edin.

15 4.PLANLI ÇALIŞMA Yapılacak işlerin belli bir süre ve düzen içine sokulmasına plan denir. Sınavlara hazırlık ciddi bir iştir. Bu işte başarıya ulaşmak, planlı bir çalışmayla mümkündür. Plan; “nasıl”, “ne zaman” ve “nerede”, “hangi derse çalışılacağına” karar verme demektir. Plân yapılırken; Günlük çalışma süreleri derslere uygun bir şekilde ayrılmalıdır. Hangi dersin hangi saatte çalışılacağı kararlaştırılmalıdır.

16 Öğrenilmesi zor olan dersler, zihnin algılama gücünün en yüksek olduğu saatlere yerleştirilmelidir. Öğrenilmesi kolay dersler, zihnin yorulduğu ve algılama gücünün zayıfladığı saatlere yerleştirilmelidir. Her öğrencinin algılama gücünün en yüksek olduğu saatler farklılık gösterebileceği gibi genelde zihnin dinlenmiş durumda bulunduğu s abah saatleri etkili öğrenmenin en verimli biçimde olabileceği saatler olarak kabul edilmektedir.

17 Planlama yapılırken, plana yerleştirilen derslerin okul derslerindeki plana uygun olması öğrenmeyi artırır. Çalışma günleri planlanırken her günün aynı saatlerine denk getirilmesi öğrencinin o saatlerde çalışmaya motive olmasını sağlayacaktır. Bu aynı zamanda dikkatin toplanmasına ve zamanla öğrencinin o saatlerde çalışma isteğinin uyanmasını sağlayacaktır. Planda yemeklerden sonraya ders çalışma konmamalıdır. En az yarım saat ara verecek şekilde planlama yapılmalıdır; çünkü yemekten hemen sonra yapılacak bir

18 çalışma verimli olmayacaktır. Plan hazırlanırken ders çalışma süreleri 45–50 dakika tutulmalı ve 10’ar dakikalık aralar verilmelidir. Uzmanlar, en etkili çalışma yönteminin ara verilerek yapılan çalışmalar olduğunu belirtmektedir.

19 Ancak, dinlenme süresinin 10 dakikadan fazla olması, dikkatin dağılmasına ve çalışmaya karşı isteksizliğin artmasına neden olacağından bu süre aşılmamalıdır. Planlama yapılırken öğrenmede birbirine yakın dersleri peş peşe koymamak gerekir. Örneğin; matematik ve fen derslerin peş peşe gelmesi yerine, matematikle Türkçeyi peş peşe getirecek bir plan tercih edilmelidir. Kısacası bir sayısal dersle bir sözel dersin peş peşe geldiği bir plan daha uygundur. Plan yazılı hale getirilmeli ve sürekli görülüp motive olunan bir yere asılmalıdır ki planlı

20 çalışmayla ulaşılacak hedef her an akılda olsun. PLÂN ÖRNEKLERİ Yapılması gereken ön hazırlıklar vardır: Dokümanların belirlenmesi, Dokümanların sıraya konması, Hangi süre içinde bitirileceklerinin tespit edilmesi.

21 BİRİNCİ YÖNTEM Bu yöntem herkes için kullanılabilecek kolaylıktadır. Bu yöntemde günlük ne kadar ders çalışılacağı belirlenir. Belirlenen çalışma miktarı ise kişilerin uygun vakitlerine bırakılır. Temel iş, günlük ders çalışma süresini belirlemedir. Daha önce belirlenen dokümanlara, belirlenen süreler kadar günlük çalışılır. Bu plâna göre günde 4 saat sınavlara hazırlık, 1 saat de okul dersleri için çalışma süreniz vardır. Buradaki sorun: “Biraz sonra başlarım, şu işten sonra başlarım.” şeklinde bir yaklaşıma gidilirse çalışacak sürenin kalmamasıdır.

22 HAFTALIK PLÂN ÇİZELGESİ ÖRNEĞİ GÜNLERTÜRKÇEMAT.FENSOSYALOKULSÜRE PZT. SALI ÇRŞ. PERŞ. CUMA CMT. PAZAR

23 İKİNCİ YÖNTEM Bu yöntemde gününüzü dakika dakika plânlarsınız. Plânladığınız bu aralıklara derslerinizi ve diğer etkinliklerinizi yerleştirirsiniz. (Okul süreleri dahil). Burada dikkat edilecek nokta; okul dışındaki boş vakitlerin değerlendirilmesidir. Onun için öncelikle okula gidiş geliş sürelerinizi belirleyip plâna öncelikle yerleştirmelisiniz. Daha sonra da kalan boşlukları ders ve ders dışı diğer etkinliklere ayırmalısınız. Tabii bu plân yapılırken televizyon izleme, dinlenme, yemek yeme, teneffüs, uyku vb. faaliyetlerin süreleri de belirlenmelidir. 7

24 GÜNLÜK ÇALIŞMA PROGRAMI ÇİZELGESİ ÖRNEĞİ HAFTA SONUHAFTA İÇİ SÜREİŞSÜREİŞ Dershane Eve varış Yemek Dinlenme Ders tekrarı Ara Ders tekrarı Ara Ders tekrarı Kültür fizik Yemek Serbest Soru çözümü Ara Soru çözümü Ara Ders çalışma Serbest kitap Yatış Okul Eve varış Yemek Dinlenme Okul dersi Ara Okul dersi Ara Ders Kültür fizik Yemek Serbest Sınavlara hazırlık Ara Sınavlara hazırlık Ara Sınavlara hazırlık Serbest kitap Yatış

25 5.ÖNCE BEDENİNİZİ HAZIRLAYIN Vücudunuzu ders çalışmaya önce bedensel olarak hazırlamalısınız. İstenmeyen sıkıcı bir davranış gerçekleşmeden önce genellikle bacaklar dizlerden kırılmaya, sırt eğilmeye, omuzlar çökmeye ve vücut coşkulu halini kaybetmeye başlar. Vücuttaki canlılık yerini bıkkınlığa ve isteksizliğe bırakır. Beyin de vücudun şekline göre davranışa duygusal bir boyut kazandırır. Bu süreçler sonunda oluşan beden duruşunda isteksizlik ön plana çıkar, öğrenci ders çalışmaya henüz başlamadan çalışma isteği kaybolur.

26 Bu durumda çalışmaya başlasanız bile bir süre sonra isteksiz oluşunuzdan çalışmaya son verirsiniz. Vücudu coşkulu bir duruma getirmeniz gerekir. Dik bir duruş, alınan birkaç derin nefes, biraz gülümseme bunu sağlayabilir. Bu durumda beyne yapılacak olan davranışa istekli olunduğu mesajı gider. Beyin gelen bu mesaja göre ders çalışma davranışına olumlu bir duygusal boyut kazandırır.

27 6.ÇALIŞMA ORTAMI NASIL OLMALI Eğer Televizyon, bilgisayar, müzik seti ve telefona bağımlı olarak hayatınızı sürdürüyorsanız ve bu saydığım makineler çalışma temponuzu olumsuz yönde etkiliyorsa, hiç vakit kaybetmeden odanızdaki bu araç- gereçleri yok edin!

28 Ders çalışırken müzik dinleme yanlışına düşmeyin. Küçük kardeşi olanların ebeveynlerine çok iş düşüyor. Anne babalarınızın siz çalışırken kardeşlerinizi uzak tutmasını sağlayın. Eğer imkanınız varsa kendinize ait bir çalışma odanız olsun. Oda imkanı olmayanlar kendileri için uygun bir çalışma köşesi oluşturmalılar. –Çalışacağınız masa, cam kenarında olmamalı.

29 –Odanızdaki ışık kaynağı (ampul, floresan vb.) kesinlikle gözlerinizi yormayacak, dikkatinizi dağıtmayacak bir güçte olmalı. Işığın gözünüze doğrudan gelmemesine ve gölgenizin çalışma masanızın üzerine düşmemesine özen gösterin. –Odanızın ısı durumu, verimli ders çalışmaya müsait olmalı. –Ders çalışırken kullanacağınız materyaller (kitaplar, testler, kalem-kağıt, su vb.) yanı başınızda bulunmalı.

30 –Oturacağınız sandalyelerin masanın boyuna uygun, sizi bedenen yormayacak nitelikte olması gerekir. –Bazı öğrenciler odalarını görsel malzemelerle zenginleştiriyor. Muhtelif boyda ve ebatta posterler ve afişlerle duvarlarını süslüyor. Bu öğrencilere söyleyeceğim şey, bu seneki hedeflerine uygun afişlerle odalarını süslemeleri.

31 –Elinizden geldiğince odanızı sade tutmaya çalışın. Ne kadar çok uyarıcı olursa, dikkatinizin dağılma riski o kadar yüksek olacaktır.

32 7.DERS KİTABINDAN ÇALIŞMA YÖNTEMİ Göz gezdir: Bölümün bazı kısımlarını çabuk okuyarak göz gezdirin. Bölümün uzunluğuna bağlı olarak bu adım 5 dakikadan 15 dakikaya kadar sürebilir. Göz gezdirmek ders kitabının o bölümünde yer alan her şeyle ilgili bir fikir olmasını sağlayacaktır. Göz gezdirme işlemini şu şekilde yapabilirsiniz: Bölümün başlığını ve bütün diğer başlık ve alt başlıkları okuyun. Bölümün ilk paragrafını okuyun. Her başlığın altındaki ilk paragrafı okuyun. Diğer paragrafların ilk cümlelerini okuyun.

33 Bölümün özetini okuyun. Bütün resim, harita, tablo ve diğer görsel öğelere göz atın. Bunların altındaki yazıları okuyun. Böl ve Oku: Ders kitabından okuma ödevi olduğunda yapılacak iş size çok büyük geliyorsa, başlamadan vazgeçebilirsiniz. Bunun çözümü işi parçalara bölmektir Bir bölümü okuması ve anlaması daha kolay olacak şekilde kısım, parça ya da paragraflara bölebilirsiniz.

34 Bir bölümün içindeki her paragraf, yazar tarafından okuyucunun öğrenmesi amacıyla yazılmıştır. Bunu en iyi şekilde yapabilmek için, her paragrafı yavaş yavaş kelimelerin üzerinde durarak yazarın ne demek istediğini ve önemli olay ve bilgileri anlamaya çalışarak sindirmeniz gerekir. Nasıl Bölüp Okuyabilirsiniz?: Hiç durmadan bir sayfanın ardından öbürünü okumak yerine, her seferinde bir paragraf okunmalıdır.

35 Her paragrafı okuduktan sonra durmalı ve kendinize şu soruyu sormalısınız: Yazar bu paragrafta benim hangi düşünce yada bilgiyi anlayıp öğrenmemi istiyor? Sonra, şu cümleyi tamamlayın. “Bu paragrafta yazar… diyor”

36 8.NOT TUTMAK Not tutmanın faydası derse olan ilgiyi artırmasıdır. Böylece, dinlerken dikkatin uzun süre diri kalması sağlanmış olur. Not tutarken kağıt konusunda cömert davranın. Ufak kağıtlara, mikroskop yardımıyla okunacak yazılarla not almayın. Not tutarken kağıdın alt, üst ve yanlarında boşluk bırakınız. Bunun ne faydası olacak derseniz, not alırken sizin aklınıza gelen örnekleri, cümleleri, soruları buralara yazabilirsiniz.

37 Bütün bunların yanında renkli kağıtlardan, renkli kalemlerden yararlanırsanız, çalıştığınız dersten zevk alabilirsiniz. Kısaca ders çalışmayı bir zevk haline getirebilirsiniz. Yazdığınız notların belli soruları yanıtlar nitelikte olması oldukça önemlidir. Böylece alınan notlar fonksiyonel olma özelliği taşır. Alınan notlar "Kim", "nerede", "ne zaman", "nasıl", "niçin", "ne" gibi sorulara yanıt verecek şekilde olmalıdır.

38 Kendiniz için kısaltmalar yapın. Bu uygulama zaman kaybını engelleyecek ve hızlı bir şekilde not tutmanızı sağlayacaktır. Kendinize ait şifrelemelere başvurun. Belli kelimeleri anlayacağınız şekilde kısaltarak yazın ("örneğin" yerine "ör.", "bununla birlikte" yerine "+", "aynı anlamda" yerine "=" gibi). Önemli olan kavramların, can alıcı noktaların altını çizebilir ya da bunların yanına yıldız gibi çeşitli işaretler koyabilirsiniz.

39 Not tutarken karşılaştığınız ve anlamını bilmediğiniz kavramların ne olduğunu öğrenip o kelimeleri sık sık kullanarak hafızanıza yerleştirmeye gayret ediniz. Unutmayın ki her dersin kendine özgü terimleri vardır. Bunları bilmeyen bir öğrencinin konuyu tam olarak kavraması mümkün değildir. Derste tuttuğunuz notları, evde temize geçirin. Böylece bir defa dinleyip iki defa not aldığınız bilgiler kalıcı olacaktır.

40 9.ÖĞRENDİKLERİNİZİ UNUTMAMAK İÇİN… Hedef belirleyin Dengeli beslenin Spor ve egzersiz yapın Okuyun Not tutun Dikkatle dinleyin Kendinize güvenin Akılda tutma tekniklerini öğrenin:

41 10.AKILDA TUTMAK İÇİN ŞUNLARI YAPIN: Günlük konu tekrarı, gün içerisinde çalışılan konuların gözden geçirilmesidir. Yatmadan yarım saat öncesini tekrarla geçirirseniz unutmanız azalır. Tekrar etmek çok önemlidir, çünkü öğrendiklerimizin %70”ini ilk bir saat, %80” ini de bir gün içinde unutmaktayız. Mutlaka günlük tekrar yapılmalı hatta hafta sonu programımızda haftalık tekrar yer almalıdır. Ayrıca ayda bir aylık tekrar yapmak da unutmamızı azaltacağı gibi konuları özümsememizi artıracaktır.

42 Bunun yanında sınav tarihinden önce kendinize belli bir tekrar dönemi ayırmalısınız. Her dersin sonunda (45 dakika) yaklaşık beş dakikayı tekrara ayırmanız bilginin kalıcılığını sağlamak açısından oldukça önemli. Bunun ardından on dakika dinlenmek için kendinize zaman ayırın. Yine yapacağınız bir başka önemli iş de sabah kalktığınızda bir gün önceki dersleri tekrar etmektir. Böylece bilgi daha kalıcı bir duruma getirilmiş olur. Haftanın belli saatlerini, ayın belli günlerini tekrar yapmak amacıyla belirleyin.

43 Tekrar yaparken kendinizin yazdığı özet notları kullanmanız teferruatta boğulmamanız için önemlidir. Bunun yanında bir başkasına anlatarak tekrar yapmanın da büyük faydası vardır. Bu tekrarlar sonucunda konuyu ne derece bildiğinizi ölçmenin yolu bol bol soru çözmektir. Tekrar yaparken aynı tür dersleri (sayısal veya sözel) çalışmanız sıkıcı olacağı için dikkat dağılmasına neden olacaktır. Sözel ve sayısal derslerin beraber tekrar edilmesi bu açıdan faydalıdır.

44 Not tutmayan ve bundan hoşlanmayan öğrencilere bir atasözüyle cevap vermiş olayım. "Alim unutur, kalem unutmaz."

45 11.SINAVLARA ÇALIŞMAK İÇİN NASIL HAZIRLANILIR? Uygun şekilde hazırlanıldığı takdirde sınav korkularının çoğu ile başa çıkabiliriz. Şimdi okuyacağımız ilkeler sayesinde sınavlara daha iyi hazırlanacak ve sınav öncesi yaşadığınız panikten kurtulacaksınız.

46 SINAV İÇİN HAZIRLIK ÖNERİSİ 1 Düzenli olarak çalışma ve tekrarlama yapmak için saatler belirleyin. Bir sınav gününde hazır olmak için, ders ve kitap notlarına çalışmak için her hafta zaman ayırmalısınız. Örneğin şöyle düşünebilirsiniz: “Dişlerimi her gün fırçalamanın yararlarını bana dişçi söyleyecektir, ama bir dişçiye gitmeden bir gece önce ne kadar macun

47 kullanırsam kullanayım, dişlerimi ihmal ettiğim süre boyunca oluşan zararı düzeltemem. Becerilerimi ve bilgimi de, aynen dişlerimi fırçaladığım gibi düzenli olarak tazelemeliyim”. Haftanın başında yaklaşan ödevler ile ilgili düşünün. Yakın zamanda gireceğiniz sınav var var mı? Eğer varsa, bazı çalışma ve tekrarlama seansları düzenlemesi gerekir. Bir sınav hafta arasında bildirilirse bunu Ödev defterine kaydedin. ve onun için yeterli çalışma saatleri belirleyin.

48 SINAV İÇİN HAZIRLIK ÖNERİSİ2 Sınavın içeriğini öğrenin: Bir sınav için çalışmaya başlamadan önce, sınavda nelerden sorumlu olacağınızı bilmelisiniz. Eğer öğretmen bunu açıklamamışsa, bunu sorarak öğrenin. SINAV İÇİN HAZIRLIK ÖNERİSİ 3 Sınava hazırlık için gerekli materyalleri düzenleyin. Eğer sınava hazırlanmak için bütün materyalleri düzenlenirse, çalışma saati daha verimli geçer.

49 Sınav için gerekli malzemeleri düzenlemek için öneriler: Belli bir sınava hazırlanmak için gerekli her şeyi derleyin ya bir dosyaya yada büyük bir zarfa koyun. SINAV İÇİN HAZIRLIK ÖNERİSİ 4 Çalışma ortamı oluşturun: Bir sınava hazırlık için güdülenmiş olmak, konsantrasyon ve düzenlilik gerektirir. Sınava hazırlanma zamanı geldiğinde şunları yapmalısınız: Radyo ve TV kapatılacak. Ailenin diğer üyelerinden uzağa gidilecek

50 Sınava hazırlık dosyası çıkarılacak. Belli bir süre çalışmaya karar verilecek Olumlu bir yaklaşım yakınılacak Başarıya hazırlanılacak

51 12.BİR SINAVA NASIL HAZIRLANILIR? Eğer bütün ödevler yapılmış, dersler dikkatle dinlenmiş, iyi not tutulmuş, ders kitaplarından not çıkarılmış ve sık sık tekrarlama saatleri düzenlenmişse, gerçek bir sınav için ders çalışma seansına hazırsınız demektir. Sınavın türüne göre aşağıdaki şeylere ihtiyacınız olacaktır. Ders notları, Ders kitabı notları, Eski sınav ya da testler, Ev ödevleri, Boş kağıtlar.

52 Bazı öğrenciler anne yada babanın çalışma saatinde onlara eşlik etmesini ve sorular sormasını, sınav yapmasını isterler. Ailenizin gerçekten ihtiyaç duyduğunuzda yardımını isteyin.

53 13.ÇOKTAN SEÇMELİ SINAVLARDA BAŞARILI OLMAK İÇİN ÖNERİLER Çoktan seçmeli sınavlarda şu şekilde hareket etmeniz başarıyı arttıracaktır. 1.Soruyu oku ve seçeneklere bakmadan cevaplamaya çalış. Eğer verdiğin cevap seçeneklerden biriyse o zaman muhtemelen doğru cevabı bulmuşsundur. 2.Hemen cevaplayamadığın soruları atla ve son soruyu bitirdikten sonra geri dön. 3.Bütün cevap seçeneklerini dikkatle oku. Genellikle iki seçeneğin içinde benzer

54 kelimeler olur ve neredeyse aynı cevapmış gibi görünürler. 4.Çeldiricilere karşı dikkatli ol. Çeldiricilerin amacı senin düşünmeni sağlamaktır. Çeldirici olarak kullanılan bazı kelimeler: Herkes, hepsi, hiç kimse, hiç biri. 5.Çok muğlak ya da genel görünen seçenekleri dikkate alma. Doğru cevaplar genellikle içinde özel ve ayrıntılı bilgi olan cümlelerdir. Diğer seçeneklerden daha uzun ve daha düzgün ifade edilmiş de olabilirler.

55 6.Çılgınca yada tuhaf gelen seçenekler genellikle yanlış cevaplardır. Onlardan uzak dur.

56 14.UZUN CEVAP GEREKTİREN SINAVLARDA BAŞARILI OLMAK İÇİN ÖNERİLER Bu tür sınavlar sizin kendinizi göstermeniz için bir fırsattır. Bir yandan bilginizi, bir yandan yazma becerinizi gösterecek, aynı zamanda da düşüncelerinizi ifade edeceksiniz. Ama iyi bir uzun cevap yazmak iççin bilgi ve düşüncelerden daha fazlasına ihtiyaç vardır. İçerik iyi düzenlenmeli, üzerinde iyi düşünülmeli ve düzgün kurulmuş cümleler ve paragraflar halinde ve kolay anlaşılır bir şekilde ifade edilmelidir.

57 1.Talimatları dikkatle oku. Talimatlarda kullanılan kelimelere çok dikkat et. Eğer talimatta “benzer yanları karşılaştır” diyorsa iki yada daha fazla şey, kişi yada olay arasındaki benzerlikleri yazmalısın. Eğer talimatta “farkları karşılaştır” diyorsa, iki yada daha fazla şey, kişi veya olay arasındaki farkları yazmalısın. Eğer talimatta “açıkla” diyorsa, anlatmalı veya nedenler sıralamalısın. Eğer talimatta “belirt” diyorsa, kısaca ama

58 açık seçik bir şekilde bir ana fikri tartışmalısın. Eğer talimatta “kanıtla” diyorsa, gerçekten ve ayrıntılarla destekleyerek bir görüşü yada kuramı savunmalısın. Eğer talimatta “çiz” diyarsa, bir tablo, grafik yada resim çizerek bölümlerinin adlarını yazmalısın. Eğer talimatta “özetle”, diyorsa, fazla ayrıntıya girmeden veya ilgisiz konulara değinmeden, düşünce ve görüşleri özetlemelisin. Yazmadan önce düşün.

59 Düşüncelerini derle topla. Bazı şeyleri not al. Zamanını ayarla. 2.Soruyu cümle halinde ifade ederek yada kısaca cevabını vererek başla. 3.Açık ve veciz cümleler kullan ve el yazının okunaklı olmasına dikkat et. 4.Her paragrafta, o paragrafın ana cümlesiyle başla. Sonra, olaylar, a yrıntılar, gerçekler, kurallar, düşünce ve görüşlerle paragrafı doldur. Asla gereksiz şeyler yazma. Son paragraf

60 cevabın tümünü özetler nitelikte olmalıdır. 6.Bitirdiğin zaman yazdıklarını tekrar oku.


"VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ HAZIRLAYAN: Uzm.Psikolog ARZU YILDIRIM İSTANBUL, 2014." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları