Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TÜTÜN VE BAĞIMLILIK YAPICI MADDELERLE MÜCADELE DAİRE BAŞKANLIĞI TÜTÜN ve TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE ve KONTROL.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TÜTÜN VE BAĞIMLILIK YAPICI MADDELERLE MÜCADELE DAİRE BAŞKANLIĞI TÜTÜN ve TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE ve KONTROL."— Sunum transkripti:

1 TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TÜTÜN VE BAĞIMLILIK YAPICI MADDELERLE MÜCADELE DAİRE BAŞKANLIĞI TÜTÜN ve TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE ve KONTROL FAALİYETLERİ Dünyada ve Türkiye’de Durum 19 Ekim ANKARA

2 Sigara Kullanımının İnsan Sağlığına Etkileri Sigaraya Bağlı Hastalık Yükü Sigara İçme Oranları Sigara Tüketimi Tütün Kontrol Politikaları ve Müdahaleleri – Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesi – Ulusal Tütün Kontrol Programı – Ulusal Tütün Kontrolü Eylem Planı TÜTÜN VE TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE FAALİYETLERİ MEVCUT DURUM TÜTÜN VE TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE FAALİYETLERİ MEVCUT DURUM

3 Sigara Kullanımının İnsan Sağlığına Etkileri Sigaraya Bağlı Hastalık Yükü Sigara İçme Oranları Sigara Tüketimi Tütün Kontrol Politikaları ve Müdahaleleri – Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesi – Ulusal Tütün Kontrol Programı – Ulusal Tütün Kontrolü Eylem Planı TÜTÜN VE TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE FAALİYETLERİ MEVCUT DURUM TÜTÜN VE TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE FAALİYETLERİ MEVCUT DURUM

4 S İ GARA NEDİR ? Zehirli bir bitki olan tütünün ince bir kağıt içine sıkıştırılarak sarılmış halidir. ZEHİRKAĞIT-TÜTÜN ÖLÜM

5 Sigara Dumanının İçeriği – Mikroplu bir şırınga Nikotin Karbon Monoksit KatranAseton Kadmiyum Arsenik Sigara Dumanı, 40’ının kanserojen olduğu bilinen 4000 fazla sağlığa zararlı kimyasal madde içerir. Hidrojen Siyanid

6 Boğaz Mesane Akciğer Pankreas Kan Ses telleri Ağız Yemek Borusu Mide Böbrek Rahim ağzı SİGARANIN NEDEN OLDUĞU KANSERLER

7 Akciğer kanseri ölümlerinin de yaklaşık % 90’ı sigaradan kaynaklanmaktadır.

8 AKCİĞER KANSERLİLERİN % 60’I 1 YIL, % 85’İ 5 YIL İÇİNDE ÖLÜR.

9 Türkiye’deki kayıplar (Akciğer kanseri için sağlık harcaması) HÜ Hastanesi yılları Akciğer kanseri – tıbbi harcamalar Tanı için: 1.5 milyar TL Tedavi için: 9.5 milyar TL –1/3 kanser tedavisi – 2/3 komplikasyon tedavisi Toplam 11 milyar TL. Tanıdan sonra yaşam süresi – 7 ay

10 Tıbbi harcamalar 100 milyon dolar / yıl Dolaylı harcamalar 200 m. dolar / yıl –Üretim kaybı, erken ölüm, diğer harcamalar, vs. Toplam 300 milyon dolar / yıl Diğer hastalıklar eklenmeli !! Türkiye’deki kayıplar (Akciğer kanseri için sağlık harcaması)

11 SİGARA DAMARLARI BOZAR VE DAMAR TIKANIKLIĞINA NEDEN OLUR

12 65 YAŞ ÖNCESİNDE KALP DAMARI TIKANIKLIĞI NEDENİYLE OLAN ÖLÜMLERİN YARISI SİGARA YÜZÜNDENDİR. SİGARAYI BIRAKANLARDA KALP KRİZİ GEÇİRME TEHLİKESİ BİR YIL İÇİNDE % 50 AZALIR.

13 Kronik obstrüktif akciğer hastalığı

14 Aterosklerotik periferal damar tıkanması hastalığı

15 SİGARA KAN AKIMINI BOZARAK CİNSEL İKTİDARSIZLIĞA NEDEN OLUR.

16 DÜŞÜK, ÖLÜ DOĞUM, ERKEN DOĞURMA, DÜŞÜK AĞIRLIKLI DOĞUM ANİ ÖLÜM, DAVRANIŞ BOZUKLUĞU, ZEKA PUANINDA AZALMA ÖĞRENME ZORLUĞU, DAVRANIŞ BOZUKLUĞU

17 Anne ve Babası SİGARA İÇEN ÇOCUKLAR : ASTIM HASTALIĞINA YAKALANMA RİSKLERİ 1.5 KAT DAHA FAZLADIR SOLUNUM YOLU HASTALIKLARINA YAKALANMA RİSKLERİ 2 KAT DAHA FAZLADIR. YILDA ADETE YAKIN MİKTARDA SİGARAYI FARKINDA OLMADAN İÇMEKTEDİRLER. Annesi hamilelik sırasında sigara içen çocuklar: ANİDEN ÖLME RİSKLERİ 2 KAT DAHA FAZLADIR. Sigara içiminin çocuklar üzerindeki zararlı etkileri

18 Eğer anne ve baba sigara içiyorsa, çocukların sigara içme ihtimali anne ve babası içmeyenlere göre üç kat daha fazladır. Sigara içen çocuklarda daha sık akciğer hastalıkları görülmektedir. Gençlik yıllarında içilen sigara akciğerlerde kalıcı zararlara ve genetik değişikliklere neden olmaktadır.

19 Sigara Kullanımının İnsan Sağlığına Etkileri Sigaraya Bağlı Hastalık Yükü Sigara İçme Oranları Sigara Tüketimi Tütün Kontrol Politikaları ve Müdahaleleri – Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesi – Ulusal Tütün Kontrol Programı – Ulusal Tütün Kontrolü Eylem Planı TÜTÜN VE TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE FAALİYETLERİ MEVCUT DURUM TÜTÜN VE TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE FAALİYETLERİ MEVCUT DURUM

20 Türkiye Genelinde Seçilmiş Risk Faktörlerinin Ortadan Kaldırılması İle Önlenebilecek DALY Sayılarının Dağılımı (UHY-ME Çalışması, 2004, Türkiye) Disability Adjusted Life Year (Sakatlığa Uyarlanmış Kayıp Yaşam Yılı = Erken ölümler (YLL) + Sakatlığa Bağlı Kayıp Yıllar (YLD )

21 54,699 Türkiye Genelinde Seçilmiş Risk Faktörlerinin Ortadan Kaldırılması İle Önlenebilecek DALY Sayılarının Dağılımı (UHY-ME Çalışması, 2004, Türkiye) ERKEK KADIN

22 Seçilmiş Risk Faktörlerinin Önlenmesi İle Cinsiyete Göre Türkiye Genelinde Önlenebilecek Ölüm ve DALY Sayıları, (UHY-ME Çalışması, 2004, Türkiye) Seçilmiş Risk Faktörlerinin Önlenmesi İle Cinsiyete Göre Türkiye Genelinde Önlenebilecek Ölüm ve DALY Sayıları, (UHY-ME Çalışması, 2004, Türkiye) Önlenen Ölümler Risk faktörleriErkekKadınErkek+Kadın Obesite (>30, Vücut Kitle İndeksi) Sigara İçme Fiziksel aktivitenin yetersiz olma durumu Düşük düzeyde meyve ve sebze tüketimi Önlenen DALY ler Risk faktörleriErkekKadınErkek+Kadın Obezite (>30, Vücut Kitle İndeksi) Sigara İçme Fiziksel aktivitenin yetersiz olma durumu Düşük düzeyde meyve ve sebze tüketimi DALY (Disability Adjusted Life Year: Sakatlığa Uyarlanmış Kayıp Yaşam Yılı = Erken ölümler (YLL) + Sakatlığa Bağlı Kayıp Yıllar (YLD)

23 Sigara Kullanımının İnsan Sağlığına Etkileri Sigaraya Bağlı Hastalık Yükü Sigara İçme Oranları Sigara Tüketimi Tütün Kontrol Politikaları ve Müdahaleleri – Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesi – Ulusal Tütün Kontrol Programı – Ulusal Tütün Kontrolü Eylem Planı TÜTÜN VE TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE FAALİYETLERİ MEVCUT DURUM TÜTÜN VE TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE FAALİYETLERİ MEVCUT DURUM

24 18 YAŞ ve ÜZERİNDE TÜTÜN KULLANIMI ORANLARI (TÜRKİYE) Kaynaklar: 1993 Sağlık Bakanlığı Araştırması, 2004 Sağlık Bakanlığı Ulusal Hastalık Yükü Çalışması, 2006 Aile Araştırma Kurumu ve TÜİK Aile Yapısı Araştırması %

25 Türkiye

26

27 YERYILERKEKKADIN Hekim ve Diş Hekimleri (Sezer E)Elazığ Ebe ve hemşireler (Sezer E)Elazığ Tıp Fakültesi Öğrencileri (Kocabaş A)Türkiye199148,322,9 Hekimler (Dedeoğlu N)Antalya199352,941 Hekimler (Onaran D)Elazığ199353,433.3 Hemşireler (Dedeoğlu N)Antalya ,8 19 Mayıs Üni Tıp Fak. (Demircan C)Samsun ,6 Sağlık Personeli (Dedeoğlu N)Antalya Tıp Fakültesi öğrencileri (Öğüş C)Antalya Askerlik yapan doktorlar (Öztürk )Samsun Hekim ve Diş Hekimleri (Onaran )Elazığ Sağlık Ocağı Doktorları (Ergüder T)Elazığ199766,727,3 Sağlık Ocağı Hemşireler (Ergüder T)Elazığ199747,1 Sağlık Ocağı Ebeler (Ergüder T)Elazığ Uzman ve Pratisyen hekimler (Bilir N)Ankara199751,233,9 Hekimler (Güneş G)Malatya199743,720,5 Hemşireler (Ünalan D)Kayseri 24 Doktorlar (Bilir N)Türkiye199951,233,9 Uzman Hekimler (Bostancı M)Denizli Cumhuriyet Üni. (Sezer E)Sivas200047,433,3 Türkiye’de sağlık personelinde sigara içme oranları (%)

28 13-15 yaş grubu öğrenciler arasında SİGARA İÇMEYİ DENEYENLER % 34,9 % 21,5 % 29,3 Sağlık Bakanlığı Küresel Gençlik Tütün Araştırması (2003)

29 13-15 yaş grubu öğrenciler arasında HALEN SİGARA İÇENLER % 11,9% 5,0 % 9,1 Sağlık Bakanlığı Küresel Gençlik Tütün Araştırması (2003)

30 13-15 yaş grubu öğrenciler arasında 10 YAŞINDAN ÖNCE SİGARAYA BAŞLAYANLAR % 33,1% 22,3 % 29,5 Sağlık Bakanlığı Küresel Gençlik Tütün Araştırması (2003)

31 SİGARA İÇEN ÖĞRENCİLERİN BÖLGELERE GÖRE ORANLARI Sağlık Bakanlığı Küresel Gençlik Tütün Araştırması (2003) n:15.957

32 Ülkelere göre sigara içme oranları, Küresel Gençlik Tütün Araştırması, CDC Ülkelere göre sigara içme oranları, Küresel Gençlik Tütün Araştırması, CDC Kaynak: Tobacco Control 2006;15(Suppl II):ii1–ii3. doi: /tc Türkiye

33 Madde Kullanımı İle İlgili Riskli Davranışlar (Lise öğrencileri) Sigara kullanma En az bir kez% 37,0 Halen% 15,6 Alkollü içki içme En az bir defa% 30,0 Son bir ayda en az bir kez% 16,5 Uyuşturucu/uyarıcı madde kullanma En az bir defa Son üç ayda en az bir kez % 4,0 % 2,9 T.B.M.M. Çocuklarda ve Gençlerde Artan Şiddet Eğilimi ile Okullarda Meydana Gelen Olayların Araştırılarak Alınması Gereken Önlemlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonu (10/337, 343, 356, 357) Raporu 2007

34

35 1,5 SAATLİK BİR “FORMULA 1 ARABA YARIŞI”NDA, ÇOCUKLAR VE GENÇLER EN AZ 45 DAKİKA SİGARA REKLAMLARINA MARUZ KALMAKTADIRLAR.* (Sağlık İçin Sigara Alarmı, 1(2):45.)

36 Halen Sigara İçen Öğrencilerin Sigaraya Ulaşabilirlikleri % 50,4’ü marketten sigara almaktadır (erkek : % 53,5 kız : % 42,9). % 86,7’si sigara alırken yaşından dolayı sigara satın alamama gibi bir durumla karşılaşmamaktadır. Sağlık Bakanlığı Küresel Gençlik Tütün Araştırması (2003)

37 2005 Eurobarometer çalışmasına göre Türk halkının % 80’i çevresel dumana maruz kalmakta ve % 50’si de çevresel dumanın zararlarının farkındadır. Yanında başkaları tarafından sigara içilmesi nedeniyle, sigara dumanına maruz kalma oranı % Toplu bulunulan ortamlarda sigara dumanına maruz kalma oranı % (UHY-ME Araştırması) Bölümlere ayırmak İŞE YARAMAYABİLİR !

38 Sigara Kullanımının İnsan Sağlığına Etkileri Sigaraya Bağlı Hastalık Yükü Sigara İçme Oranları Sigara Tüketimi Tütün Kontrol Politikaları ve Müdahaleleri – Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesi – Ulusal Tütün Kontrol Programı – Ulusal Tütün Kontrolü Eylem Planı TÜTÜN VE TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE FAALİYETLERİ MEVCUT DURUM TÜTÜN VE TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE FAALİYETLERİ MEVCUT DURUM

39 ÜRETİM129,9120,9117,9114,9125,6 İHRACAT15,312,68,911,616,9 TÜKETİM110,1108,1108,8106,7107,9 YASAL TÜTÜN ÜRETİMİ VE TÜKETİMİ Kaynak: Tekel ve TAPDK, 2006 Verileri

40 TÜRKİYEDE TÜTÜN KULLANIMI (BİN TON) Türkiye’de yabancı sigara fabrikalarının kurulması Amerikan Sigaraların İthalatı ve Satışı 4207 Sayılı Yasanın yürürlüğe girmesi Kaynak: Tekel ve TAPDK, 2006 Verileri

41 Ülkemizde kişi başına sigara tüketimi YILLARNÜFUS (tahmini) TÜİK projeksiyonu Tüketim Miktarı (milyon adet) TAPDK Kişi Başına Tüketim (adet Sigara) ,420,000111,7101, ,365,000111,7651, ,302,000110,1261, ,231,000108,1571, ,152,000108,8701, ,065,000106,7001, ,974,000107,9001,479

42

43 ARASI YAPRAK TÜTÜN VE SİGARA ÜRETİMİ, SİGARA TÜKETİMİ

44 Dünya Sigara Tüketimi Ülkeler 2004 (milyar adet) % 1.Çin1,77732,9 2. A.B.D4027,43 3. Rusya3746,92 4. Japonya2795,16 5. Endonezya1713,16 6. Almanya1272,35 7. Türkiye1092,02 8. İtalya991,83 TOPLAM5,407100

45 YILLIK SİGARA TÜKETİMİ (KİŞİ BAŞINA) Kaynak: The Tobacco Atlas, 2006, WHO

46

47 Sigara Kullanımının İnsan Sağlığına Etkileri Sigaraya Bağlı Hastalık Yükü Sigara İçme Oranları Sigara Tüketimi Tütün Kontrol Politikaları ve Müdahaleleri – Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesi – Ulusal Tütün Kontrol Programı – Ulusal Tütün Kontrolü Eylem Planı TÜTÜN VE TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE FAALİYETLERİ MEVCUT DURUM TÜTÜN VE TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE FAALİYETLERİ MEVCUT DURUM

48 Tütün Kontrolü Fiyat ve Vergilendirme

49 En çok satılan 3 markanın perakende satış fiyatı (YTL) Tekel 20011,302,002,252,502,75 Marlboro (Uzun) 2,503,604,104,504,80 Marlboro2,303,303,904,254,60

50 € 1,5 - 2 € 8 € 5 € 6,5 € 7,5 € 4,5 € 2,8 € 4 € 3 € 1,5

51 En çok satılan 3 markanın vergi oranları (YTL) 2007Satış FiyatıVergi Oranı %YTL Tekel 20012,7573,252,01 Marlboro (Uzun) 4,8073,253,52 Marlboro4,6073,253,37

52 % 73,5 % 76,10 % 80,39 % 77,69 % 77,79 % 76,08 % % % 78,08 % 75,01 % 24,4

53 FİYAT VE VERGİLENDİRME Fiyat değişimi Tüketim değişimi Gelişmiş Ülkeler Gelişmekte olan Ülkeler

54 Tütün Kontrolü Uyarı Resimleri

55 TARİHİNDEN İTİBAREN PİYASAYA ARZEDİLEN SİGARALARIN GENİŞ YÜZEYİ (Çerçeve hariç paketin % 30 unda uyarı var) Marka Sigara içmek size ve çevrenizdekilere ciddi zararlar verir Sigara içmek öldürür

56 TARİHİNDEN İTİBAREN PİYASAYA ARZEDİLEN SİGARALARIN DİĞER GENİŞ YÜZEYİ (Çerçeve hariç paketin % 40 unda uyarı var) Marka Sigara içmek kan akışını yavaşlatır ve cinsel iktidarsızlığa neden olur Sigara içmek ölümcül akciğer kanserine neden olur

57 RESİMLİ UYARILAR

58 TAYLAND BREZİLYA

59 Ulusal Tütün Kontrol Programı GEREKÇE "Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesi TKÇS" 21 Mayıs 2003 tarihinde Dünya Sağlık Örgütü’nün 56. Dünya Sağlık Asamblesi’nde kabul edilmiştir. TKÇS, 28 Nisan 2004 tarihinde Sağlık Bakanımız Sayın Prof. Dr. Recep AKDAĞ tarafından imzalanmıştır. TKÇS, 5261 sayılı Kanun ile TBMM’de kabul edilerek 30 Kasım 2004 tarihli ve sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

60

61

62 VERGİLER VE SİGARA FİYATLARI SİGARA DUMANINDAN PASİF ETKİLENİM REKLAMLAR

63 TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TÜTÜN VE BAĞIMLILIK YAPICI MADDELERLE MÜCADELE DAİRE BAŞKANLIĞI TÜTÜN ve TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE ve KONTROL FAALİYETLERİ Ulusal Tütün Kontrol Programı 19 Ekim ANKARA

64 "Tütün Kontrol Çerçeve Sözleşmesi" kapsamında yapılacak çalışmaların planlanması, Ülkemizde sigara tüketiminin kontrol altına alınarak vatandaşlarımızın ve özellikle gençlerimizin korunması amacıyla, yıllarını kapsayacak şekilde bir "ULUSAL TÜTÜN KONTROL PROGRAMI" hazırlanmıştır. Ulusal Tütün Kontrol Programı

65 Ulusal Tütün Kontrol programı değişik kamu kurum ve kuruluşları, akademisyenler ve sivil toplum örgütlerinden 130 uzmanın katılımı ve işbirliği ile hazırlanmıştır. Program ile hedef ve stratejiler ortaya konmuş ve bunların yerine getirilmesinden sorumlu kamu kurum ve kuruluşları belirlenmiştir. Ulusal Tütün Kontrol Programı

66 2006/29 sayılı Başbakanlık Genelgesi (7 Ekim 2006 Cumartesi tarihli ve Sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır) HEDEF: 2010 yılına kadar ülkemizde: 15 yaş üzerinde sigara içmeyenlerin oranını %80'in üzerine çıkarmak, 15 yaş altında ise %100'e yakın olmasını sağlamaktır. Ulusal Tütün Kontrol Programı

67 A. Tütün Ürünlerine Olan Talebin Azaltılmasına Yönelik Önlemler A.1. Halkı Bilgilendirme, Bilinçlendirme ve Eğitim A.2. Sigarayı Bırakma A.3. Fiyat ve Vergilendirme A.4. Çevresel Tütün Dumanı (Pasif İçicilik) A.5. Reklâm, Promosyon ve Sponsorluk A.6. Ürün Kontrolü ve Tüketicinin Bilgilendirilmesi B. Tütün Arzının ve Tütün Ürünlerinin Kullanımının Azaltılmasına Yönelik Önlemler B.1. Yasadışı Ticaret B.2. Gençlerin Ulaşabilirliği B.3. Tütün Üretimi ve Alternatif Politikalar C. Tütün kullanımı ve Ulusal tütün kontrol programının izlenmesi, değerlendirmesi ve raporlanması Ulusal Tütün Kontrol Programı

68 A.1. Halkı Bilgilendirme, Bilinçlendirme ve Eğitim A.1.2.Hedef 2010 yılına kadar toplumun % 90’ında sigara karşıtı bir tutum oluşturmak. A.1.3.Amaç Ulusal Tütün Kontrol Programının kabulünü ve uygulanmasını her düzeyde kolaylaştırmak için tütün ve tütün ürünlerinin sağlık, ekonomik ve sosyal açıdan zararları konusunda halkın bilgilendirilmesi, eğitilmesi ve bilinçlendirilmesi sağlamak. A. Tütün Ürünlerine Olan Talebin Azaltılmasına Yönelik Önlemler

69 A.2. Sigarayı Bırakma A.2.2.Amaç Sigarayı bırakmayı yaygınlaştırmak, tütün bağımlılığının tedavisinde ve tekrar başlamanın önlenmesinde başarı oranını yükseltmek. A.2.3.Hedefler 2007 yılı sonuna kadar toplumda sigara bırakma oranını tespit etmek yılına kadar toplumda sigara bırakma oranını % 40’ın üzerine çıkarmak yılı sonuna kadar sağlık personelinde bırakma oranlarını %50’nin üzerine çıkarmak yılına kadar öğretmenler, din adamları, yöneticiler ve görevle bağlantılı meslek mensuplarında sigara bırakma oranlarını % 50’nin üzerine çıkarmak yılı sonuna kadar hamilelik döneminde sigarayı bırakma oranını % 90’nın üzerine çıkarmak. A. Tütün Ürünlerine Olan Talebin Azaltılmasına Yönelik Önlemler

70 A.3. Fiyat ve Vergilendirme A.3.2.Amaç Tütün ürünleri üzerindeki vergi yükünü “yasa dışı ticareti özendirmeyecek oranda” artırarak tütün ürünlerinin fiyatını arttırmak ve bu yolla tütün ürünlerine olan talebi azaltmak. A.3.3.Hedefler Türkiye’de sigara üzerindeki vergi yükünü 2010 yılına kadar % 80’nin üzerine çıkarmak (sigara fiyatlarını tüketimi caydırıcı biçimde arttırmak). A. Tütün Ürünlerine Olan Talebin Azaltılmasına Yönelik Önlemler

71 A.4.Çevresel Tütün Dumanı (Pasif İçicilik) A.4.2.Amaç Pasif maruziyetin kanser etkeni olarak kabul edilerek tütün ve tütün mamulleri kullanmadığı halde pasif maruziyet nedeniyle risk altında olan kişi ve toplumların sağlığını koruma altına almak. A.4.3.Hedefler 2008 yılı sonuna kadar “pasif maruziyetin aktif içicilik kadar sağlığa zararlı” olduğu bilgisini toplum geneline yaymak yılına kadar gebe ve çocukların pasif maruziyete uğramalarını önlemek yılı sonuna kadar kamu hizmet binalarının kapalı alanlarında tütün mamulü tüketimini tamamen engellemek. A. Tütün Ürünlerine Olan Talebin Azaltılmasına Yönelik Önlemler

72 A.5. Reklâm, Promosyon ve Sponsorluk A.5.2.Amaç Tütün mamulleri ile ilgili her türlü reklam, promosyon ve sponsorluk faaliyetlerinin önlenmesi. A.5.3.Hedefler 2007 yılı sonuna kadar, sigara ve diğer tütün mamullerinin marka ve firma reklamına aracı olacak her türlü reklam, sponsorluk ve promosyon ihlallerini sıfıra indirmek yılı sonuna kadar idari ve adli yaptırımları etkili, adil ve caydırıcı hale getirmek. A. Tütün Ürünlerine Olan Talebin Azaltılmasına Yönelik Önlemler

73 A.6. Ürün Kontrolü ve Tüketicinin Bilgilendirilmesi A.6.2.Amaç Sigara dumanında ve diğer tütün ürünlerinde bulunan kanserojen maddelerin, katkı maddelerinin ve zehirli bileşenlerinin bilimsel olarak değerlendirilmesi, ürün standartlarına ilişkin düzenlemelerin getirilmesi ve tütün ve tütün mamullerinin içeriğindeki zararlı maddeler hakkında tüketicinin bilgilendirilmesi. A.6.3.Hedefler 2007 yılından itibaren tütün ve tütün mamullerinin içeriği, emisyonlarının değerlendirilmesi ve ölçülmesi için ulusal ve uluslar arası standart ve düzenlemeler doğrultusunda akredite laboratuar kurmak ve Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) bünyesinde faaliyet gösteren TobLabNet (uluslararası laboratuar, test ve analiz ağı) ile koordinasyon halinde çalışmalar yapmak yılından itibaren mamullerin içeriği ile ilgili toplumu bilgilendirmek yılından itibaren mamullerin içerik olarak standartlara uygunluğunun düzenli olarak izlemek. A. Tütün Ürünlerine Olan Talebin Azaltılmasına Yönelik Önlemler

74 B.1Yasadışı Ticaret B.1.2.Amaç Tütün ve tütün mamullerinin her türlü yasadışı ticaretinin önlenmesi için ulusal ve uluslararası düzeyde önlemlerin alınması. B.1.3.Hedefler 2007 yılı sonuna kadar Türkiye’de yasadışı ticaretin boyutunu kanıta dayalı yöntemlerle saptamak yılına kadar, tespit edilen yasadışı ticareti ortadan kaldırmak. B. Tütün Arzının ve Tütün Ürünlerinin Kullanımının Azaltılmasına Yönelik Önlemler

75 B.2. Gençlerin Ulaşabilirliği B.2.2.Amaç: Onsekiz yaş altındaki bireylerin tütün ve tütün mamullerine satış ve dağıtım yolu ile ulaşmasının engellenmesi. B.2.3.Hedefler 2010 yılına kadar 15 yaş altı gençler arasında sigara içme oranını 0’a, 15 –18 yaş arası gençlerde ise mevcut durumun en az yarısına indirmek. B. Tütün Arzının ve Tütün Ürünlerinin Kullanımının Azaltılmasına Yönelik Önlemler

76 B.3.Tütün Üretimi ve alternatif politikalar B.3.2. Amaç Tütün üretiminin kontrolü, izlenmesi, tütüne alternatif tarım ürünleri ve ekonomik faaliyetlerin belirlenmesi, tütün üreticiliğinden alternatif ürünlere geçen üreticilere ekonomik varlıklarını sürdürebilecekleri desteklerin sağlanması. B.3.3.Hedefler 2010 yılına kadar, tütün üretiminden vazgeçen veya vazgeçirilen üreticiler ile sektörden uzaklaşmak durumunda kalan tütün işçilerinin alternatif ürünlere ve ekonomik faaliyetlere geçişleri tamamlamak, sürdürülebilir alternatif geçim yollarının geliştirilmesini sağlamak B. Tütün Arzının ve Tütün Ürünlerinin Kullanımının Azaltılmasına Yönelik Önlemler

77 C.2.Amaç Ulusal tütün kontrol programının süreç ve çıktılarının izlenmesi, değerlendirmesi ve raporlanması için model oluşturulması. C.3.Hedefler 2007 yılı sonuna kadar Ulusal Tütün Kontrol Programının izlenmesi, değerlendirmesi ve raporlanması için ulusal bir veri sistemi kurmak, 2010 yılında Ulusal tütün kontrol politikalarının etkililiğinin değerlendirilmesi ve raporlanması C. Tütün Kullanımı Ve Ulusal Tütün Kontrol Programının İzlenmesi, Değerlendirmesi Ve Raporlanması

78 AMAÇ, HEDEF ve STRATEJİLER 10 AMAÇ 21 HEDEF 81 STRATEJİ

79 GÖREVLER Sağlık Bakanlığı (36) TAPDK (28) İçişleri Bakanlığı (14) Milli Eğitim Bakanlığı (7) Tarım ve Köyişleri Bakanlığı (6) Maliye Bakanlığı (4) RTÜK (4) Gümrük Müsteşarlığı (4) Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (2) Sanayi ve Ticaret Bakanlığı – Reklam Kurulu (2) Sivil Toplum Örgütleri (1) TEKEL (1) Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü (1) Devlet Bakanlığı (1) Türkiye İstatistik Kurumu - TUİK (1) Yüksek Öğretim Kurumu (1) Ulusal Tütün Kontrol Programı

80 Ulusal Tütün Kontrol Programı" (c) bendi “Tütün kullanımı ve Ulusal Tütün Kontrol Programı’nın –eylem planlarının hazırlanması, –izlenmesi, –değerlendirilmesi ve –raporlanması amacıyla, 08/02/2007 tarih ve 1491 sayılı Onay ile “Tütün Kontrolü Ulusal Komitesi” kurulmuştur. Ulusal Tütün Kontrol Programı

81 Kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcileri (TAPDK 7-8 kişi ile çalışmalara katıldı) Ülke genelindeki akademik kurumlardan, tütün ve tütün ürünleri mücadelesi ve kontrolü konusunda deneyimli – halk sağlığı, – psikiyatri ve – göğüs hastalıkları uzmanları ile – diğer uzmanlık dalları uzmanlarından oluşmuştur. Tütün Kontrolü Ulusal Komitesi

82 ÜYELER Başbakanlık (Personel ve Prensipler Genel Müdürlüğü) Sağlık Bakanlığı (Sekretarya) İlgili Kurum ve Kuruluş(lar)dan 38 KİŞİ Akademik kurumlardan uzman kişiler 47 KİŞİ Tütün Kontrolü Ulusal Komitesi

83 TÜTÜN KONTROLÜ ULUSAL KOMİTESİ YÜRÜTME KURULU 1.Uzm. Dr. Hasan Irmak 2.Uzm. Dr. Kemal Macit Hisar 3.Uzm. Dr. Ayşegül Erdoğan 4.Dr. Toker Ergüder 5.Uzm. Dr. Ahmet Fevzi İnceöz 6.Doç. Dr. Dilek Aslan 7.Prof. Dr. Hilal Özcebe 8.Prof. Dr. Elif Dağlı 9.Prof. Dr. Ali Kocabaş 10.Prof. Dr. Nazmi Bilir 11.Prof. Dr. Erol Sezer

84 Tütün Kontrolü Ulusal Komitesi toplantıları sonucunda 7 çalışma grubu oluşturulmuştur: 1.Halkı Bilgilendirme, Bilinçlendirme ve Eğitim 2.Çevresel Tütün Dumanı (Pasif İçicilik) 3.Sigarayı Bırakma 4.Reklâm, Promosyon ve Sponsorluk 5.Gençlerin Ulaşabilirliği 6.Tütün Üretimi, Vergilendirme, Ürün Kontrolü, Tüketicinin Bilinçlendirilmesi ve Yasadışı Ticaret 7.Tütün kullanımının izlenmesi ve değerlendirilmesi YILLIK EYLEM PLANLARININ HAZIRLANMASI (7 Çalışma Grubu)

85 YILLIK EYLEM PLANLARININ HAZIRLANMASI 1.Hangi eylemlerin ilk 6 ay veya 1 yıl içerisinde yapılacağının tespiti, 2.Net beklentilerin ve kilometre taşlarının tespiti, 3.Sorumlu kişi, kurum veya birimlerin tespitiyle sorumluluk alanları ve rollerin tespiti, 4.Eylemlerin ne zaman ve nerede yapılacağının tayini, 5.Kaynak ihtiyacının tespiti ve bu kaynakların nereden sağlanacağının tespiti, 6.İletişim sisteminin belirlenmesi, 7.Oluşturulan Stratejilerin ve Eylem Planının izlenip değerlendirilmesi.

86 Kaynak: WHO: Building Blocks for Tobacco Control: A handbook Sah: Amaç (lar) Hedefler (beklenen sonuçlar) Stratejiler İlgili Kurum ve Kuruluş(lar) ve Kişiler Etkinlikler (Faaliyetler) Gereksinim duyulan kaynaklar ve işbirliği yapılacak kuruluşlar Tamamlanma tarihi Olası engeller ve gerekli mevzuat düzenlemeleri İlerleme göstergeleri İzleme ve kontrol için toplanması gereken veriler A.1. Halkı Bilgilendirme, Bilinçlendirme ve Eğitim UTKP kabulünü ve uygulanmasını her düzeyde kolaylaştırmak için ürünlerinin sağlık, ekonomik ve sosyal açıdan zararları konusunda halkın bilgilendirilmesi, eğitilmesi ve bilinçlendirilmesi yılına kadar toplumun % 90’ında sigara karşıtı bir tutum oluşturmak 1. Tütün ve tütün mamulleri kullanımı ile mücadele konusunda örgün ve yaygın eğitim politikalarının geliştirilmesi ve uygulanması 1.Milli Eğitim Bakanlığı 2.Sağlık Bakanlığı 3.Prof. Dr. Nazmi Bilir 4.Prof. Dr. Yasemin Açık 5.Prof. Dr. Gülşen Güneş 6.Prof. Dr. Mehmet Bostancı 7.Doç. Dr. Metin Özkan 8.Selma Bıyıklı Kürün 9.Prof. Dr. Tezer Kutluk 2. Tütün mamullerinin tüketiminin itibar düşürücü olumsuz bir davranış olduğu mesajının topluma verilmesi, 1.Milli Eğitim Bakanlığı Sağlık Bakanlığı YILLIK EYLEM PLANLARININ HAZIRLANMASI

87 Komitenin sekreteryasını 29/11/2006 tarih ve sayılı Onay ile oluşturulan “Tütün ve Tütün Ürünleri Mücadele ve Kontrol Şube Müdürlüğü” yapmaktadır. Şube, 05/07/2007 tarih ve 7741 sayılı Onay ile “Tütün ve Bağımlılık Yapıcı Maddelerle Mücadele Daire Başkanlığı”na dönüştürülmüştür. Ulusal Tütün Kontrolü Eylem Planı

88 1.Grup Başkan ve Raportörleri ile bir araya gelinip (Ekim 2007), Eylem Planlarına son hali verildi. (TAPDK’dan Sn. Hikmet Doydum ve Sn. Refik Yel) 1.Son hali verilen Eylem Planlarının kurumlara ve Başbakanlığa onay için gönderilmesi , 2009 ve 2010 yılları için “Türkiye Ulusal Tütün Kontrolü Eylem Planlarının” Sayın Bakanımız tarafından bir basın toplantısı ile kamuoyuna duyurulması (Kasım 2007). 3.Somut faaliyetlerin izlenmeye başlanması YILLIK EYLEM PLANLARININ HAZIRLANMASI

89 Ulusal Tütün Kontrol Programı

90 DÜNYA SAĞLIK ÖRGÜTÜ TÜTÜN KONTROLÜ ÇERÇEVE SÖZLEŞMESİ (FCTC) II. TARAFLAR TOPLANTISI 30 HAZİRAN – 6 TEMMUZ 2007 Bangkok-Tayland

91

92 AVRUPA BÖLGESİ KOORDİNATÖRLÜĞÜNE ATAMA 5 Temmuz 2007 tarihinde yapılan Avrupa Bölgesi toplantısında, Türkiye Avrupa Bölgesi Grup Koordinatörlüğüne aday gösterilmiştir. Öneri oybirliği kabul edilmiştir. Avrupa Bölgesi Başkanlık görevi Ekim-Kasım 2008'de düzenlenecek 3. Taraflar Toplantısının sonuna kadar ülkemizde olacaktır.

93 93 Diğer Tütün Kontrolü Aktiviteleri 31 Mayıs Dünya Sigarasız Günü aktiviteleri Radyo televizyon programları ve seminerlerin organize edilmesi Poster, afiş ve posterler yoluyla Halkı bilgilendirme kampanyalarının yapılması Sağlık personelinin eğitimi Sigarayı bırakmak isteyenler için Sigara bırakma merkezlerin kurulması Uluslar arası kuruluşlarla işbirliği Küresel Gençlik Tütün Araştırması (GYTS) Bırak Kazan Kampanyaları

94 94 SONRAKİ ADIMLAR ? TBMM gündeminde bulunan 4207 sayılı Kanun’un güncelleştirilmesi çalışmalarına yeniden başlanılması ve gündeme alınması, Kanun’un yeniden (?) gözden geçirilmesi Bu Kanun ile, Tütün ürünlerinin tüketilmesinin yasak olduğu yerlerin genişletilmesi (restoranlar, kafeler ve kahvehaneler) Sinema ve televizyon filmlerinde rol gereği de olsa sigara içmenin yasaklanması Cezaların uygulanılabilirliğin sağlanması

95 Tütün Mevzuatı

96 Başbakanlık tarafından 07 Ekim 2006 tarihli ve sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Ulusal Tütün Kontrol Programı” konulu 2006/29 sayılı Genelge. Tütün Kontrol Önlemleri hakkında 2006/119 Sayılı Genelge (29 Kasım 2006 tarih ve sayı ile Hukuk Müşavirliğinden) Tütün Kontrol Önlemleri kapsamında Özel Sağlık kurum ve kuruluşları dahil olmak üzere illerdeki sağlık kuruluşlarının denetiminin yapılması için tarih ve sayılı 81 İl Valiliğine verilen talimat tarih ve 3248 sayı ile sigara içme odası haricinde tüm kapalı alanlarda tütün ve tütün ürünlerinin yasaklandığını belirtir “Genel Müdürlük Genelgesi” İllerde Tütün Kontrol Kurulu Kurulması hakkında 2007/38 sayılı Genelge ( tarih ve sayı ile Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünden)

97 KRİTİK BAŞARI FAKTÖRLERİ 1)Tütün üreticilerin gelir kaybı ve farklı ürünlere geçişin olamaması 2)Vergi gelirlerinin kaybı (?) 3)Sağlık Bakanlığının sigara ile mücadele konusunda politik kararlılığının devamı, 4)TBMM’de bekleyen 4207 sayılı Kanun’un yasalaşması, bu amaçla kamuoyu oluşturmak ve halkın bilinçlendirilmesi (tüm kapalı alanlarda sigara içilmemesi), 5)Sektörler arası destek ve işbirliği, (TORAKS Derneği, HASUDER, STK) 6)TKÇS’nin geleceği (yönetmelikler) ve DSÖ’nün tutumu (FİNANSAL), 7)Tütün Endüstrisinin yeni politikaları. 8)Tütünle mücadelede finansman kaynakları (Tütün satışından elde edilecek fonlar vb)

98 Sigara Mücadele Faaliyetleri Yerel Yönetimler Sivil Toplum Örgütleri Medya Sağlık Bakanlığı Tütünle Mücadele ve Kontrol Daire Başkanlığı Tütünle Mücadele ve Kontrol Şube Müdürlüğü İl Tütün Koordinasyon Kurulu Dünya Sağlık Örgütü Bloomberg Küresel Girişimi Ulusal Tütün Kontrolü Program Sorumlusu UTEP Proje Destekleri Mevcut Durumun Belirlenmesi 1.Yetişkin Sigara Anketi 2.Sağlık Çalışanları Anketi 3.Tütün Ekonomisi Çalışması Ulusal Tütün Kontrol Programı Ulusal Tütün Eylem Planı

99 Ülkemizde sigara içenlerin % 64,1’i, içmeyenlerin % 91,1’i halka açık yerlerde sigara içilmesinin yasaklanması gerektiğini düşünmektedir (KGTA 2003) ENDONEZYA

100 KENYA

101 % 100 SİGARASIZ ORTAM, HİÇ BİR YERİNDE SİGARA İÇİLMEYEN KAPALI ALANLAR ANLAMINA GELMEKTEDİR. SİGARA ODALARI İÇEREN MEKANLAR KABUL EDİLMEMEKTEDİR. KENYA

102 Kanunun uygulamaya girdiği 2005 yılından bu yana sadece 86 kez kanuna karşı hareket edildiği saptanarak cezai işlem uygulanmıştır. İRLANDA

103

104 “çalışanların sağlığı için kapalı alanlarda sigara içmeyin” İRLANDA

105 2004 yılında bar çalışanlarının sağlığının korunmasından yola çıkılarak hazırlanan ve kapalı alanlarda sigara içilmesini yasaklayan kanuni düzenleme büyük bir başarı ile uygulanmakta olup hapishane, ruh ve sinir hastalıkları hastaneleri ve otel odaları haricinde hiç bir kapalı alanda sigara içilmemektedir. İRLANDA

106 Bangkok - Tayland’da taksiler dahil tüm kapalı alanlarda sigara içilmesi yasaklanmış durumda ve yasaklara uyulmakta. TAYLAND

107 TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TÜTÜN VE BAĞIMLILIK YAPICI MADDELERLE MÜCADELE DAİRE BAŞKANLIĞI TÜTÜN ve TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE ve KONTROL FAALİYETLERİ Dünyada ve Türkiye’de Durum Teşekkür Ederiz


"TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TÜTÜN VE BAĞIMLILIK YAPICI MADDELERLE MÜCADELE DAİRE BAŞKANLIĞI TÜTÜN ve TÜTÜN ÜRÜNLERİ İLE MÜCADELE ve KONTROL." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları