Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

FOTOĞRAFÇILIK EKİPMANLARI. Başlıca Ekipmanlar Objektifler Objektifler Filtreler Filtreler Flaşlar ve diğer aydınlatma materyalleri Flaşlar ve diğer aydınlatma.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "FOTOĞRAFÇILIK EKİPMANLARI. Başlıca Ekipmanlar Objektifler Objektifler Filtreler Filtreler Flaşlar ve diğer aydınlatma materyalleri Flaşlar ve diğer aydınlatma."— Sunum transkripti:

1 FOTOĞRAFÇILIK EKİPMANLARI

2 Başlıca Ekipmanlar Objektifler Objektifler Filtreler Filtreler Flaşlar ve diğer aydınlatma materyalleri Flaşlar ve diğer aydınlatma materyalleri Tripodlar Tripodlar

3 OBJEKTİFLER Objektifler bahsi önce derslerde de ele alınmış, fonksiyonu ve çeşitleri kabaca izah edilmişti. Objektifler bahsi önce derslerde de ele alınmış, fonksiyonu ve çeşitleri kabaca izah edilmişti. Bu derste objektifleri daha detaylı ele alınacak ve piyasada bulunan objektifleri ve kullanım alanlarını ve kabaca fiyat aralıklarını görmeye çalışacağız. Bu derste objektifleri daha detaylı ele alınacak ve piyasada bulunan objektifleri ve kullanım alanlarını ve kabaca fiyat aralıklarını görmeye çalışacağız.

4 Yapı ve optik özelliklerine göre Objektifler Basit Objektifler Fotograf makinelerinde kullanılan temel objektiftirler. Tek mercek şeklindedir. Mercek ince kenarlı yani iç bükeydir. Bu objektifle görüntüyü kusursuz olarak film düzlemine düşürmek çok zordur. Mercek, kenarlarda ışığın farklı kırılmasına neden olacağından kenarlarda görüntü deforme olacaktır. Merceğin ince kenarlarında ışığın farklı kırılmasını engellemek amacıyla genelde yüksek ışık duyarlığı olan filmler yardımıyla kısık diyafram kullanmak daha iyi sonuç verecektir. Basit Objektifler Fotograf makinelerinde kullanılan temel objektiftirler. Tek mercek şeklindedir. Mercek ince kenarlı yani iç bükeydir. Bu objektifle görüntüyü kusursuz olarak film düzlemine düşürmek çok zordur. Mercek, kenarlarda ışığın farklı kırılmasına neden olacağından kenarlarda görüntü deforme olacaktır. Merceğin ince kenarlarında ışığın farklı kırılmasını engellemek amacıyla genelde yüksek ışık duyarlığı olan filmler yardımıyla kısık diyafram kullanmak daha iyi sonuç verecektir.

5 Akromatik Objektif Akromatik objektifler basit objektifler gibi tek mercekten oluşurlar. Bu nedenle aynı özellikleri göstererek görüntü kenarlarında deformasyona neden olurlar. Kısık diyaframla çalışarak hataları engellenmeye çalışılmalıdır. Akromatik objektifle hareketli konuların çekimi yapılmaz. Manzara fotograflarında daha başarılıdırlar. Akromatik Objektif Akromatik objektifler basit objektifler gibi tek mercekten oluşurlar. Bu nedenle aynı özellikleri göstererek görüntü kenarlarında deformasyona neden olurlar. Kısık diyaframla çalışarak hataları engellenmeye çalışılmalıdır. Akromatik objektifle hareketli konuların çekimi yapılmaz. Manzara fotograflarında daha başarılıdırlar.

6 Rektilin ve Aplanetik Objektifler Rektilin ve Aplanetik objektifler iki ayrı gruptan oluşur. İki mercek grubu arasındaki uzaklık 2-3 cm. kadardır. En önemli özellikleri görüntüyü deforme etmemeleridir. Işığı ayırmazlar. Genelde portre ve manzara çalışmalarında kullanılırlar. Rektilin ve Aplanetik Objektifler Rektilin ve Aplanetik objektifler iki ayrı gruptan oluşur. İki mercek grubu arasındaki uzaklık 2-3 cm. kadardır. En önemli özellikleri görüntüyü deforme etmemeleridir. Işığı ayırmazlar. Genelde portre ve manzara çalışmalarında kullanılırlar.

7 Anastigmat Objektifler Bu güne kadar üretilen objektifler arasında en gelişmiş olanıdır. Işığı çok iyi geçirme özelliğine sahiptir. Yatay ve düşey çizgileri bozmaz. Görüntü üzerinde deformasyonlara neden olmaz. Konunun görüntüsünü odak noktasında ( toplar ) oluşturur. Bu sayede odak noktasındaki görüntü film düzlemi üzerine düşürülürken, gerekli hesaplamalar yapılabilir Anastigmat Objektifler Bu güne kadar üretilen objektifler arasında en gelişmiş olanıdır. Işığı çok iyi geçirme özelliğine sahiptir. Yatay ve düşey çizgileri bozmaz. Görüntü üzerinde deformasyonlara neden olmaz. Konunun görüntüsünü odak noktasında ( toplar ) oluşturur. Bu sayede odak noktasındaki görüntü film düzlemi üzerine düşürülürken, gerekli hesaplamalar yapılabilir

8 Kullanım Yerleri ve Açılarına Göre Objektifler Geniş Açılı Objektifler Geniş açılı objektiflerin odak uzaklığı kısadır. Bu nedenle fazla yer kaplamazlar. Kısadırlar. Işığı geçirme oranları diğer objektiflere nazaran daha fazladır. Bu nedenle kısık diyaframlarda alan derinlikleri sonsuza yakındır. 100 dereceye yakın görüntü alabilir. Geniş Açılı Objektifler Geniş açılı objektiflerin odak uzaklığı kısadır. Bu nedenle fazla yer kaplamazlar. Kısadırlar. Işığı geçirme oranları diğer objektiflere nazaran daha fazladır. Bu nedenle kısık diyaframlarda alan derinlikleri sonsuza yakındır. 100 dereceye yakın görüntü alabilir.

9 Tele Objektif Tele objektif, fotoğraf makinesini konuya yaklaştırmaya gerek kalmaksızın büyük görüntü veren objektiflerdir. Buna daha basit bir şekilde anlatmak istersek şöyle bir örnek vermemiz gerekir. Tele Objektif Tele objektif, fotoğraf makinesini konuya yaklaştırmaya gerek kalmaksızın büyük görüntü veren objektiflerdir. Buna daha basit bir şekilde anlatmak istersek şöyle bir örnek vermemiz gerekir. Elimizde normal odak uzaklıklı bir makinemiz var. 35mm veya 50mm bu makine ile uzaktaki bir binanın fotoğrafını çekersek, bina bütünü ile ve hatta etrafındaki ağaçlar ve bulutlarla birlikte çıkacaktır. Binanın bir penceresi ve bu penceredeki bir insan ise belirsiz şekilde çok küçük çıkacaktır. Bu durumda fotoğraf makinesini konuya yaklaştırmadan binanın penceresindeki insanın fotoğrafı çekilmek istenirse bunun için bir çeşit dürbün görevi gören bir tele objektif kullanılması gerekecektir. Örneğin 90 mm. odak uzaklığı bir tele objektif makineye takılınca penceredeki insanı belirten bir fotoğraf elde edilmiş olacaktır. İnsanın daha büyük fotoğrafını çekmek için bu defa büyük odak uzaklıklı tele objektif kullanmak gerekecektir. Örneğin 135mm, 150mm, 180mm gibi. Böylece uzaktan penceredeki insanın fotoğrafı sanki yanında çekilmişçesine netice verecektir. Elimizde normal odak uzaklıklı bir makinemiz var. 35mm veya 50mm bu makine ile uzaktaki bir binanın fotoğrafını çekersek, bina bütünü ile ve hatta etrafındaki ağaçlar ve bulutlarla birlikte çıkacaktır. Binanın bir penceresi ve bu penceredeki bir insan ise belirsiz şekilde çok küçük çıkacaktır. Bu durumda fotoğraf makinesini konuya yaklaştırmadan binanın penceresindeki insanın fotoğrafı çekilmek istenirse bunun için bir çeşit dürbün görevi gören bir tele objektif kullanılması gerekecektir. Örneğin 90 mm. odak uzaklığı bir tele objektif makineye takılınca penceredeki insanı belirten bir fotoğraf elde edilmiş olacaktır. İnsanın daha büyük fotoğrafını çekmek için bu defa büyük odak uzaklıklı tele objektif kullanmak gerekecektir. Örneğin 135mm, 150mm, 180mm gibi. Böylece uzaktan penceredeki insanın fotoğrafı sanki yanında çekilmişçesine netice verecektir.

10 Tele objektifin kullanış şeklini ve kullanmaktaki amacı ve yaptığı işi böylece anlattıktan sonra teknik açıklamaya geçebiliriz. Tele objektif kullanmak doğrudan doğruya büyük bir odak uzaklığı elde etmekten başka bir şey değildir. Başlangıçta iş uzun odak uzaklığı objektiflerle yapılmaktaydı. Bugün 35 milimetrelik küçük boy fotoğraf makineleri için böyle uzun odaklı objektifler normal orantılar dışında çok ağır ve çok hantaldır. İşte bunun için biri önde ve diğeri arkada olmak üzere iki ayrı objektifle yapılmıştır. Tele objektifin önündeki mercekler gurubunda bir ince kenarlı ( yakınsak ) mercek sistemi ve çoğu zaman bundan oldukça uzakta bulunan ıraksak mercekler sistemidir. Her tele objektifin büyütme oranı başkadır. Tele objektifler 2x, 3x, 4x güçte ve f/3.5 diyafram açıklığındadır. Özel durumlar için daha büyük güçlerde tele objektifler vardır. Büyütme oranları ve odak uzaklığı arttıkça görüş açısı da o oranda azalır. Tele objektifler hiç bir zaman iyi bir görüntü vermezler. Mutlaka bir parça bükülme hatası bulunur. Bu bükülme hatası odak uzaklığı büyüdükçe artar. Tele objektif sınıfına giren diğer objektifler 200mm, 300mm, 400mm, 500mm ve aynalı 500mm, 1000mm, 2000mm ve adaptörlü teleskop takılan daha uzun odaklı objektifler vardır. Tele objektifin kullanış şeklini ve kullanmaktaki amacı ve yaptığı işi böylece anlattıktan sonra teknik açıklamaya geçebiliriz. Tele objektif kullanmak doğrudan doğruya büyük bir odak uzaklığı elde etmekten başka bir şey değildir. Başlangıçta iş uzun odak uzaklığı objektiflerle yapılmaktaydı. Bugün 35 milimetrelik küçük boy fotoğraf makineleri için böyle uzun odaklı objektifler normal orantılar dışında çok ağır ve çok hantaldır. İşte bunun için biri önde ve diğeri arkada olmak üzere iki ayrı objektifle yapılmıştır. Tele objektifin önündeki mercekler gurubunda bir ince kenarlı ( yakınsak ) mercek sistemi ve çoğu zaman bundan oldukça uzakta bulunan ıraksak mercekler sistemidir. Her tele objektifin büyütme oranı başkadır. Tele objektifler 2x, 3x, 4x güçte ve f/3.5 diyafram açıklığındadır. Özel durumlar için daha büyük güçlerde tele objektifler vardır. Büyütme oranları ve odak uzaklığı arttıkça görüş açısı da o oranda azalır. Tele objektifler hiç bir zaman iyi bir görüntü vermezler. Mutlaka bir parça bükülme hatası bulunur. Bu bükülme hatası odak uzaklığı büyüdükçe artar. Tele objektif sınıfına giren diğer objektifler 200mm, 300mm, 400mm, 500mm ve aynalı 500mm, 1000mm, 2000mm ve adaptörlü teleskop takılan daha uzun odaklı objektifler vardır.

11 Zoom (zum) Objektifler Odak uzaklığı değişebilen objektiflerdir. Bir objektifin ince ve kalın kenarlı mercekleri arasındaki uzaklık değişirse, odak uzaklığı da değişir. Bu teori üzerine hareket eden bir mercek sistemi yardımıyla zum objektifler üretilmiştir. Bu sayede görüntünün belirli bir mesafeden uzaklaşması ve yakınlaşması sağlandığı gibi görüntünün film düzlemine düşen görüntüsü de görüş açısı olarak küçültülüp büyültülebilmektedir. Zum objektifler konuya yaklaşmadan veya konudan uzaklaşmadan gereken görüntünün alınabilmesine olanak verirler. Objektifin sık sık değişmesi gerektiği durumlarda zum objektifi tercih etmek daha mantıklıdır. Özellikle haber amaçlı fotograf çekenler için ideal objektiftir Zoom (zum) Objektifler Odak uzaklığı değişebilen objektiflerdir. Bir objektifin ince ve kalın kenarlı mercekleri arasındaki uzaklık değişirse, odak uzaklığı da değişir. Bu teori üzerine hareket eden bir mercek sistemi yardımıyla zum objektifler üretilmiştir. Bu sayede görüntünün belirli bir mesafeden uzaklaşması ve yakınlaşması sağlandığı gibi görüntünün film düzlemine düşen görüntüsü de görüş açısı olarak küçültülüp büyültülebilmektedir. Zum objektifler konuya yaklaşmadan veya konudan uzaklaşmadan gereken görüntünün alınabilmesine olanak verirler. Objektifin sık sık değişmesi gerektiği durumlarda zum objektifi tercih etmek daha mantıklıdır. Özellikle haber amaçlı fotograf çekenler için ideal objektiftir

12 Şu an Türkiye’de yaygın olarak satışı bulunan 5 temel objektif markası bulunmaktadır: Nikon, Canon, Sigma, Tamron veTokina. Şu an Türkiye’de yaygın olarak satışı bulunan 5 temel objektif markası bulunmaktadır: Nikon, Canon, Sigma, Tamron veTokina. Bunun dışında Panasonic, Sony, Pentax gibi markalar SLR üretimi ile birlikte kendi lenslerini piyasaya sunmuş bulunmaktalar. Bunun dışında Panasonic, Sony, Pentax gibi markalar SLR üretimi ile birlikte kendi lenslerini piyasaya sunmuş bulunmaktalar.

13 Bu derste amacımız daha ziyade pratiğe yönelik ekipman kullanımı olduğu için piyasada bulunan objektifleri genel olarak gördükten sonra hangi amaç için hangi lensi tercih edeceğimiz ve bunların fiyat performans açısından önerilebilir olanlarını ayrıca ele almaya çalışacağız. Bu derste amacımız daha ziyade pratiğe yönelik ekipman kullanımı olduğu için piyasada bulunan objektifleri genel olarak gördükten sonra hangi amaç için hangi lensi tercih edeceğimiz ve bunların fiyat performans açısından önerilebilir olanlarını ayrıca ele almaya çalışacağız.

14 NİKON (NIKKOR) GENİŞ AÇILI SABİT OBJEKTİFLER

15

16 NİKON (NIKKOR) GENİŞ AÇILI ZOOM OBJEKTİFLER

17

18 NİKON SABİT AÇILI TELE VE MAKRO OBJEKTİFLER

19

20

21

22 NİKON TELE VE STANDART ZOOM OBJEKTİFLER

23

24

25

26 CANON SABİT GENİŞ AÇILI LENSLER

27

28 CANON GENİŞ AÇILI ZOOM OBJEKTİFLER

29

30 CANON NORMAL AÇILI OBJEKTİFLER

31

32 CANON SABİT AÇILI TELE VE MAKRO OBJEKTİFLER

33

34

35

36 CANON STANDART VE TELE ZOOM OBJEKTİFLER

37

38

39

40 SİGMA LENSLER

41 SİGMA SABİT VE ZOOM GENİŞ AÇILI OBJEKTİFLER

42

43

44 SİGMA STANDART VE TELE OBJEKTİFLER (SABİT VE ZOOM)

45

46

47

48

49

50

51 TAMRON LENSLER

52

53

54

55 TOKİNA LENSLER

56

57 Bu genel incelemeden sonra fiyat-performans açısından uygun olan, çok kullanılan ve tavsiye edilen lenslerden birkaç örneği kullanım amaçlarına göre ele alalım: Bu genel incelemeden sonra fiyat-performans açısından uygun olan, çok kullanılan ve tavsiye edilen lenslerden birkaç örneği kullanım amaçlarına göre ele alalım:

58 GENEL AMAÇLI SABİT VE ZOOM LENSLER

59

60

61

62 GENİŞ AÇI ZOOM LENSLER

63

64 KUŞ, DOĞA, SPOR ÇEKİMLERİ İÇİN LENSLER

65

66 MACRO VE PORTRE AMAÇLI LENSLER

67

68

69 FİLTRELER Filtreler hem lenslerimizi fiziksel olarak çizilme ve tozlardan hemde fotoğraflarımızı olumsuz ışık koşullarından koruyan vazgeçilmez aksesuarlardır. Filtreler hem lenslerimizi fiziksel olarak çizilme ve tozlardan hemde fotoğraflarımızı olumsuz ışık koşullarından koruyan vazgeçilmez aksesuarlardır.

70 Filtreler, belirli bir tür ışığı bloke eden veya azaltan, başka bir tür ışığın geçme­sine izin veren materyallerdir. Filtreler, belirli bir tür ışığı bloke eden veya azaltan, başka bir tür ışığın geçme­sine izin veren materyallerdir. Işığa müdahale etmek ve fotoğraf üzerinde farklı etkiler yaratmak için objektifin önüne takılırlar. Işığa müdahale etmek ve fotoğraf üzerinde farklı etkiler yaratmak için objektifin önüne takılırlar. Özellikle birkaç filtre çeşidi daha iyi renk­li doğa fotoğrafları elde etme; istenmeyen renk ısısını düzeltme, yansımayı kaldırma, farklı efekt­ler verme ve kontrast yaratmada yardımcıdırlar. Bunlar: ultraviole ya da skylight diye adlandırılan filtreler, renk ısıtıcı filtreler, polarizasyon filtreleri ve nötr yoğunluk filtreleridir. Özellikle birkaç filtre çeşidi daha iyi renk­li doğa fotoğrafları elde etme; istenmeyen renk ısısını düzeltme, yansımayı kaldırma, farklı efekt­ler verme ve kontrast yaratmada yardımcıdırlar. Bunlar: ultraviole ya da skylight diye adlandırılan filtreler, renk ısıtıcı filtreler, polarizasyon filtreleri ve nötr yoğunluk filtreleridir.

71 UV VE SKYLIGHT FİLTRELER Ultraviyole filtreler saydamdır ve herhangi bir ışık kaybına yol açmazlar. Özellikle doğa ve manzara fotoğrafları için yararlı olan bu filtre, puslu görüntüyü süzerek daha temiz, daha berrak bir görüntü elde edilmesini, renklerin daha doygun gözükmesini sağlar. Bu asıl yararı olmakla birlikte, fotoğrafçılar bu filtreyi objektiflerini tozdan, kirden ve darbelerden korumak için de kullanırlar. Bu yüzden, pek çok fotoğrafçı bu filtreleri objektifin üstünden hiç çıkarmaz. Skylight filtreler ile UV iltrlerin aralarındaki tek fark, skylight filtrelerin pembemsi renkleri nedeniyle fotoğrafa hafif bir kontrast vermeleridir. UV VE SKYLIGHT FİLTRELER Ultraviyole filtreler saydamdır ve herhangi bir ışık kaybına yol açmazlar. Özellikle doğa ve manzara fotoğrafları için yararlı olan bu filtre, puslu görüntüyü süzerek daha temiz, daha berrak bir görüntü elde edilmesini, renklerin daha doygun gözükmesini sağlar. Bu asıl yararı olmakla birlikte, fotoğrafçılar bu filtreyi objektiflerini tozdan, kirden ve darbelerden korumak için de kullanırlar. Bu yüzden, pek çok fotoğrafçı bu filtreleri objektifin üstünden hiç çıkarmaz. Skylight filtreler ile UV iltrlerin aralarındaki tek fark, skylight filtrelerin pembemsi renkleri nedeniyle fotoğrafa hafif bir kontrast vermeleridir.

72

73 Cokin 62mm UV ( Ultra Viole ) Filtre: 29 TL (gittigidiyor.com) Cokin 62mm UV ( Ultra Viole ) Filtre: 29 TL (gittigidiyor.com)

74 Tiffen, Hoya, Cokin, Kenko, B+W, Citiwide, Massa, Daisee, Rodenstock, Phottix, Heliopan gibi pek çok filtre markası mevcuttur. Tiffen, Hoya, Cokin, Kenko, B+W, Citiwide, Massa, Daisee, Rodenstock, Phottix, Heliopan gibi pek çok filtre markası mevcuttur. Filtrelerin fiyatları aynı markaya ve halka çapına göre değişmektedir. Çap büyüdükçe fiyat artar.Örneğin B+W marka 58 mm CPL filtre 192 TL iken 77 mm B+W marka CPL filtre 310 TL dir. Oysa Kenko marka alınırsa 58 mm CPL için fiyat 21 TL, 77mm için ise 28 TL olacaktır. (gittigidiyor.com) Filtrelerin fiyatları aynı markaya ve halka çapına göre değişmektedir. Çap büyüdükçe fiyat artar.Örneğin B+W marka 58 mm CPL filtre 192 TL iken 77 mm B+W marka CPL filtre 310 TL dir. Oysa Kenko marka alınırsa 58 mm CPL için fiyat 21 TL, 77mm için ise 28 TL olacaktır. (gittigidiyor.com)

75 POLARİZASYON FİLTRELERİ Kısaca polarize filtre de denir. Bu filtreler cam, su, bitki gibi yüzeylerdeki parlamaları önler ve bu sayede daha fazla ayrıntının algılanmasını sağlar. Polarizasyon filtresi, belli bir açıdan gelen ışık yansımalarını çok büyük ölçüde süzerek fotoğrafa daha fazla ayrıntının kaydedilmesini sağlar (ışık kaynağı önde veya arkadaysa işlevini yitirir. Işık kaynağı, objektife 90 derece açıyla geliyorsa en iyi sonucu verir). Bu filtreler koyu renkli bir yapıya sahiptirler ve yaygın olarak kullanılanı daire şeklinde olanıdır (bir de doğrusal olanı vardır. Doğrusal polarizasyon filtreleri, dairesel olanlara göre daha ucuz olmakla birlikte, ışık ölçümünde hataya yol açabildikleri için pek kullanışlı değildirler). POLARİZASYON FİLTRELERİ Kısaca polarize filtre de denir. Bu filtreler cam, su, bitki gibi yüzeylerdeki parlamaları önler ve bu sayede daha fazla ayrıntının algılanmasını sağlar. Polarizasyon filtresi, belli bir açıdan gelen ışık yansımalarını çok büyük ölçüde süzerek fotoğrafa daha fazla ayrıntının kaydedilmesini sağlar (ışık kaynağı önde veya arkadaysa işlevini yitirir. Işık kaynağı, objektife 90 derece açıyla geliyorsa en iyi sonucu verir). Bu filtreler koyu renkli bir yapıya sahiptirler ve yaygın olarak kullanılanı daire şeklinde olanıdır (bir de doğrusal olanı vardır. Doğrusal polarizasyon filtreleri, dairesel olanlara göre daha ucuz olmakla birlikte, ışık ölçümünde hataya yol açabildikleri için pek kullanışlı değildirler).

76 Objektifin önüne takılarak suya, cama, kayalara ya da bitkilere doğru tutulur ve halkası yavaşça çevrilir. Bu çevirme sırasında, görüntünün sanki hafifçe karardığı ve parlamaların kesilerek ayrıntıların ortaya çıktığı görülecektir. Polarizasyon filtresi objektifin üzerinde takılı bile olsa, üzerindeki halka çevrilmezse hiçbir işe yaramaz. Örnek fotoğraflar, polarizasyon filtresi objektife takılı haldeyken çekildi. İlkfotoğrafta halka çevrilmeden deklanşöre basıldı, ikincisindeyse filtre halkası doğru açı bulununcaya kadar çevrildi. İlk fotoğrafta hiç filtre kullanılmamışçasına detay kaybı, parlama olduğu halde, ikinci fotoğrafta detay zenginliği dikkati çekiyor. Suyun altındaki taşları artık rahatça görebiliyoruz. Objektifin önüne takılarak suya, cama, kayalara ya da bitkilere doğru tutulur ve halkası yavaşça çevrilir. Bu çevirme sırasında, görüntünün sanki hafifçe karardığı ve parlamaların kesilerek ayrıntıların ortaya çıktığı görülecektir. Polarizasyon filtresi objektifin üzerinde takılı bile olsa, üzerindeki halka çevrilmezse hiçbir işe yaramaz. Örnek fotoğraflar, polarizasyon filtresi objektife takılı haldeyken çekildi. İlkfotoğrafta halka çevrilmeden deklanşöre basıldı, ikincisindeyse filtre halkası doğru açı bulununcaya kadar çevrildi. İlk fotoğrafta hiç filtre kullanılmamışçasına detay kaybı, parlama olduğu halde, ikinci fotoğrafta detay zenginliği dikkati çekiyor. Suyun altındaki taşları artık rahatça görebiliyoruz.

77

78 Bu filtreler, yoğunluk filtresi olarak da işe yarar. Ne demek istediğimi bir örnekle açıklamaya çalışayım. Diyelim ki bol köpüklü, hızla akan bir nehrin ya da bir şelalenin fotoğrafını çekmek istiyorsunuz ve perde hızını (enstantane) arttırarak görüntüyü dondurmak yerine, yavaş perde hızı kullanarak tülümsü bir etki yaratmak istiyorsunuz. Bunun için kapalı havaları ya da sabahın erken saatleriyle akşamüstü saatlerini tercih etmeniz en uygunudur. Güneşli, bol ışıklı bir havada düşük perde hızı kullanmak fotoğrafın fazla pozlanmasına, dolayısıyla bembeyaz bir fotoğraf elde etmenize yol açacaktır. Peki ne yapmalı? Polarizasyon filtresi burada da yardımınıza koşacaktır. Bu filtreler koyu yapıları nedeniyle, genel olarak 2 stopluk ışık kaybına neden olurlar. Objektifinize takacağınız polarizasyon filtresiyle, fazla pozlama sorunu yaşamadan daha düşük perde hızıyla çalışabilirsiniz. Bu filtreler, yoğunluk filtresi olarak da işe yarar. Ne demek istediğimi bir örnekle açıklamaya çalışayım. Diyelim ki bol köpüklü, hızla akan bir nehrin ya da bir şelalenin fotoğrafını çekmek istiyorsunuz ve perde hızını (enstantane) arttırarak görüntüyü dondurmak yerine, yavaş perde hızı kullanarak tülümsü bir etki yaratmak istiyorsunuz. Bunun için kapalı havaları ya da sabahın erken saatleriyle akşamüstü saatlerini tercih etmeniz en uygunudur. Güneşli, bol ışıklı bir havada düşük perde hızı kullanmak fotoğrafın fazla pozlanmasına, dolayısıyla bembeyaz bir fotoğraf elde etmenize yol açacaktır. Peki ne yapmalı? Polarizasyon filtresi burada da yardımınıza koşacaktır. Bu filtreler koyu yapıları nedeniyle, genel olarak 2 stopluk ışık kaybına neden olurlar. Objektifinize takacağınız polarizasyon filtresiyle, fazla pozlama sorunu yaşamadan daha düşük perde hızıyla çalışabilirsiniz.

79

80 Olumlu özelliğinin yanında, filtrenin yarattığı iki stopluk ışık kaybının olumsuz bir özelliği de vardır. Bu da, ışığın az olduğu ortamlarda elde fotoğraf çekmenizi güçleştirmesidir. Bu durumda ya filtreyi çıkarmanız ya da bir üç ayak kullanmanız gerekir. Aksi halde az ışık nedeniyle makineyi titretebilirsiniz ve bunun sonucunda çektiğiniz fotoğraf net çıkmaz. Bu filtrelerin bir başka özelliği de kontrast sağlamalarıdır. Bu etki, gökyüzünde daha belirgindir. Gökyüzü bu filtre sayesinde daha koyu bir maviye bürünecektir. Yükseklerde bu etki koyu maviden laciverte, lacivertten siyaha kadar değişebilir. Fotoğrafa aşırı kontrast ve dramatik bir hava katan koyu gökyüzü, bazı hallerde dikkati dağıtarak olumsuz bir etki yaratabilir. Bunun yanında, polarizasyon filtresi kullanılarak çekilen fotoğraflarda, daha doygun bir maviye bürünen gökyüzündeki bulutlar genel olarak daha beyaz, daha parlak gözükecektir. Bu da çoğu zaman fotoğrafa olumlu katkı yapar. Polarizasyon filtresi, bitki ve yapraklar üzerindeki ışık yansımalarını giderdiği için, bitki ve orman fotoğrafları çekerken de çok yararlı olur. Olumlu özelliğinin yanında, filtrenin yarattığı iki stopluk ışık kaybının olumsuz bir özelliği de vardır. Bu da, ışığın az olduğu ortamlarda elde fotoğraf çekmenizi güçleştirmesidir. Bu durumda ya filtreyi çıkarmanız ya da bir üç ayak kullanmanız gerekir. Aksi halde az ışık nedeniyle makineyi titretebilirsiniz ve bunun sonucunda çektiğiniz fotoğraf net çıkmaz. Bu filtrelerin bir başka özelliği de kontrast sağlamalarıdır. Bu etki, gökyüzünde daha belirgindir. Gökyüzü bu filtre sayesinde daha koyu bir maviye bürünecektir. Yükseklerde bu etki koyu maviden laciverte, lacivertten siyaha kadar değişebilir. Fotoğrafa aşırı kontrast ve dramatik bir hava katan koyu gökyüzü, bazı hallerde dikkati dağıtarak olumsuz bir etki yaratabilir. Bunun yanında, polarizasyon filtresi kullanılarak çekilen fotoğraflarda, daha doygun bir maviye bürünen gökyüzündeki bulutlar genel olarak daha beyaz, daha parlak gözükecektir. Bu da çoğu zaman fotoğrafa olumlu katkı yapar. Polarizasyon filtresi, bitki ve yapraklar üzerindeki ışık yansımalarını giderdiği için, bitki ve orman fotoğrafları çekerken de çok yararlı olur.

81 Kontrast arttırıcı özelliği nedeniyle bu filtrenin portre fotoğraflarında kullanılmaması yerinde olur. Kontrast arttırıcı özelliği nedeniyle bu filtrenin portre fotoğraflarında kullanılmaması yerinde olur. Çünkü portre fotoğraflarında kontrast, istenen bir özellik değildir. Çünkü portre fotoğraflarında kontrast, istenen bir özellik değildir.

82 Tiffen 77mm CPL (Circular Polarize) Filtre 169 TL. Tiffen 77mm CPL (Circular Polarize) Filtre 169 TL. B+W 77mm Circular Polarize Slim Filtre 275 TL. B+W 77mm Circular Polarize Slim Filtre 275 TL.

83 Nötral Dansite (ND) Filtreleri= Gri Filtre Tek amacı fotograf makinesine giren ışık miktarını azaltmaktır. Makine içine girecek ışık miktarını, azaltmak için kullanılan fotograf makinasının enstantane ve diyafram açıklıkları yeterli olmayabilir. Bu durumda nötr gri filtre kullanılır. Bu filtreler üzerlerine düşen ışığın renk dengesini bozmadan miktarını azaltırlar. Dolayısıyla Stopların artmasına neden olur. Aşağıda Hangi ND filtrenin kaç stop etki ettiği gösterilmiştir. 1-stop (ND.3), 2-stop (ND.6) and 3-stop (ND.9) Tek amacı fotograf makinesine giren ışık miktarını azaltmaktır. Makine içine girecek ışık miktarını, azaltmak için kullanılan fotograf makinasının enstantane ve diyafram açıklıkları yeterli olmayabilir. Bu durumda nötr gri filtre kullanılır. Bu filtreler üzerlerine düşen ışığın renk dengesini bozmadan miktarını azaltırlar. Dolayısıyla Stopların artmasına neden olur. Aşağıda Hangi ND filtrenin kaç stop etki ettiği gösterilmiştir. 1-stop (ND.3), 2-stop (ND.6) and 3-stop (ND.9) Fotografta: Fotografta: 1. Uzun pozla hareket netsizliği elde etmek 1. Uzun pozla hareket netsizliği elde etmek 2. Sınırlı keskinlik (açık diyafram) 2. Sınırlı keskinlik (açık diyafram) 3. Kontrast artırmak için kullanılır. 3. Kontrast artırmak için kullanılır.

84 Degrade (Graduated) filtreler : Yarısı renklendirilmiş, diğer yarısı saydam olan filtrelerdir. Renkli bölüm saydam bölümle yumuşak bir geçişle kaynaşır. Yarısı renklendirilmiş, diğer yarısı saydam olan filtrelerdir. Renkli bölüm saydam bölümle yumuşak bir geçişle kaynaşır. Bu özellik, alt bölgelerde bir renk değişimine neden olmadan üst bölgeyi yumuşak bir geçişle renklendirmeye yarar. Daha çok gökyüzünü renklendirmek veya çok parlak olan gökyüzünün poz değerini düşürmek amacı ile kullanılır. Bu özellik, alt bölgelerde bir renk değişimine neden olmadan üst bölgeyi yumuşak bir geçişle renklendirmeye yarar. Daha çok gökyüzünü renklendirmek veya çok parlak olan gökyüzünün poz değerini düşürmek amacı ile kullanılır. Renkleri, çoğunlukla gri, mavi ve turuncu olarak üretilir. Gri ve mavi gökyüzü için, turuncu ise gün batımı için kullanılır. Renkleri, çoğunlukla gri, mavi ve turuncu olarak üretilir. Gri ve mavi gökyüzü için, turuncu ise gün batımı için kullanılır.

85 Yumuşatıcı filtreler : Soft yada difüzer filtre olarak da anılan bu filtreler genellikle portre fotografçılığında kullanılır. Parlak ışıklı bölgeleri yumuşatarak fotografı bir hayal dünyasındaymış gibi gösterirler. Natürmort yada manzara fotografçılığında da kullanılırlar ve fotografı olduğundan daha çekici gösterirler. Soft yada difüzer filtre olarak da anılan bu filtreler genellikle portre fotografçılığında kullanılır. Parlak ışıklı bölgeleri yumuşatarak fotografı bir hayal dünyasındaymış gibi gösterirler. Natürmort yada manzara fotografçılığında da kullanılırlar ve fotografı olduğundan daha çekici gösterirler.

86 Isıtıcı filtreler (renk sıcaklığını düşüren filtreler) Bulutlu havalarda, güneşli havalarda gölge yerlerde, karlı havalarda direk güneş ışığı almayan yerlerde gün ışığı filmleriyle çekilen fotograflara mavi bir renk hakimdir. İşte bu dominant mavi rengi ortadan kaldırmak için bu tür filtrelerden yararlanılır. Fotografa yumuşak bir sarı-turuncu ton vererek daha sıcak tonlarda görünmesini sağlarlar. 81A, 81B, 81C en çok kullanılanlarıdır. 81A portre fotografçılığında yaygın olarak kullanılır, ten rengine canlılık katar. Bulutlu havalarda, güneşli havalarda gölge yerlerde, karlı havalarda direk güneş ışığı almayan yerlerde gün ışığı filmleriyle çekilen fotograflara mavi bir renk hakimdir. İşte bu dominant mavi rengi ortadan kaldırmak için bu tür filtrelerden yararlanılır. Fotografa yumuşak bir sarı-turuncu ton vererek daha sıcak tonlarda görünmesini sağlarlar. 81A, 81B, 81C en çok kullanılanlarıdır. 81A portre fotografçılığında yaygın olarak kullanılır, ten rengine canlılık katar. Not: Bu filtre etkileri photoshop ile de elde edilebilir. Not: Bu filtre etkileri photoshop ile de elde edilebilir.

87 SİYAH -BEYAZ FOTOĞRAFÇILIKTA KULLANILAN FİLTRELER Açık Sarı Filtre: Düzeltme filtresidir, az kullanılır. Ortokromatik emülsiyonlarda maviler üzerindeki etkisi azdır. Pankromatik emülsiyonlarda hiç bir etki sağlamazlar. Baskılarda görüntü üzerinde mavi renk karşıtı olan kısımları daha koyu nüanslarla belirtirler. Bulutlu gökyüzü manzaraları, sabah erken ve akşam geç saatlerde plaj ve karmanzaraları fotoğraflarının çekiminde kullanılırlar. Poz değerleri üzerine etkileri x 1.5, x 2 dir. Orta Sarı Filtre: Düzeltme filtreleridir. Manzara fotoğraflarının çekiminde ortokromatik emülsiyonlarla en çok kullanılan filtrelerdir. Ortakromatlk emülsiyonlarda renk tonlarının doğru bir şekilde çıkmasına yardım ederler. Pankromatik emülsiyonlarda ise kusursuz bir renk tonu değerlendirmesi yaparlar. Yeşilleri aydınlatır, ayrıntıları daha belirli hale getirirler. Mavi rengin yoğunluğunu arttırırlar. Bulutlu gökyüzü manzaraları, plaj ve kar manzaraları, çokrenkli konuların ve çiçek fotoğraflarının çekiminde kullanılırlar. Poz değerleri üzerine etkileri x 2; x 3'dür. Açık Sarı Filtre: Düzeltme filtresidir, az kullanılır. Ortokromatik emülsiyonlarda maviler üzerindeki etkisi azdır. Pankromatik emülsiyonlarda hiç bir etki sağlamazlar. Baskılarda görüntü üzerinde mavi renk karşıtı olan kısımları daha koyu nüanslarla belirtirler. Bulutlu gökyüzü manzaraları, sabah erken ve akşam geç saatlerde plaj ve karmanzaraları fotoğraflarının çekiminde kullanılırlar. Poz değerleri üzerine etkileri x 1.5, x 2 dir. Orta Sarı Filtre: Düzeltme filtreleridir. Manzara fotoğraflarının çekiminde ortokromatik emülsiyonlarla en çok kullanılan filtrelerdir. Ortakromatlk emülsiyonlarda renk tonlarının doğru bir şekilde çıkmasına yardım ederler. Pankromatik emülsiyonlarda ise kusursuz bir renk tonu değerlendirmesi yaparlar. Yeşilleri aydınlatır, ayrıntıları daha belirli hale getirirler. Mavi rengin yoğunluğunu arttırırlar. Bulutlu gökyüzü manzaraları, plaj ve kar manzaraları, çokrenkli konuların ve çiçek fotoğraflarının çekiminde kullanılırlar. Poz değerleri üzerine etkileri x 2; x 3'dür.

88 Koyu Sarı Filtre: Kontrast filtresidir. Mavi rengin çok daha kuvvetli bir şekilde belirmesini sağlar. Kullanılma alanı daha etkili olarak orta sarı ve açık sarı filtreler gibidir. Bütün sarı filtreler kontrastı artırırlar. Poz değerleri üzerindeki etkileri x 3 ve x 4'dür. Açık ve orta Sarı-Yeşil Filtreler: Düzeltme filtreleridir. Pankromatik emülsiyonlarda manzara fotoğraflarının çekiminde kullanılırlar. Orta sarı filtre etkisi gösterirler. Yeşiller üzerindeki etkisi biraz daha fazladır. Sonuç görüntü üzerindeki etkisi, mavilerin daha belirli hale gelmesi, yeşillerin daha fazla açılmasıdır. Kırmızıları, özellikle sarı kapsayan kırmızıları daha güzelleştirir. Gökyüzü manzaraları, plaj ve kar manzaraları, bahar manzaraları fotoğraflarının çekiminde kullanılırlar. Çok duyarlı emülsiyonların portre çekimlerinde meydana gelen çok beyaz ten rengi ve mat dudaklar verme hatasını düzeltirler. Poz değerleri üzerindeki etkileri. x 3, x 4'dür. Koyu Sarı Filtre: Kontrast filtresidir. Mavi rengin çok daha kuvvetli bir şekilde belirmesini sağlar. Kullanılma alanı daha etkili olarak orta sarı ve açık sarı filtreler gibidir. Bütün sarı filtreler kontrastı artırırlar. Poz değerleri üzerindeki etkileri x 3 ve x 4'dür. Açık ve orta Sarı-Yeşil Filtreler: Düzeltme filtreleridir. Pankromatik emülsiyonlarda manzara fotoğraflarının çekiminde kullanılırlar. Orta sarı filtre etkisi gösterirler. Yeşiller üzerindeki etkisi biraz daha fazladır. Sonuç görüntü üzerindeki etkisi, mavilerin daha belirli hale gelmesi, yeşillerin daha fazla açılmasıdır. Kırmızıları, özellikle sarı kapsayan kırmızıları daha güzelleştirir. Gökyüzü manzaraları, plaj ve kar manzaraları, bahar manzaraları fotoğraflarının çekiminde kullanılırlar. Çok duyarlı emülsiyonların portre çekimlerinde meydana gelen çok beyaz ten rengi ve mat dudaklar verme hatasını düzeltirler. Poz değerleri üzerindeki etkileri. x 3, x 4'dür.

89 Koyu Yeşil Filtre: Yeşil filtreler için söylenenler geçerlidir. Turuncu Filtre : Kontrast filtresidir. Mavi rengi ve daha az olarak da yeşil rengi emerler. Buna karşılık kırmızı ve turuncu renkleri ve bir oran dahilinde de sarı rengi geçirirler. Ortokromatik emülsiyonlarda bir etkileri olmaz, yalnız pankromatik emülsiyonlarla kullanılırlar. Pankromatik emülsiyonlarla çok net ve çok parlak bir görüntü verirler. Havanın sisli halini ortadan kaldırır ve görüşü arttırır. Mavileri ve yeşile bakan mavileri çok koyu, sarıya çalan yeşil ve kırmızıları çok açık renk olarak gösterir. Bu filtreler sarı ve maviler arasındaki bütün kontrastları belirtmek için, mavi gökyüzü manzaraları ve portre fotoğrafçılığında cilt bozukluklarını kaybettirmek için kullanılırlar, fakat solgun dudaklar verir. Sarı saçların rengini canlandırır, elbise renklerini bozar. Koyu Yeşil Filtre: Yeşil filtreler için söylenenler geçerlidir. Turuncu Filtre : Kontrast filtresidir. Mavi rengi ve daha az olarak da yeşil rengi emerler. Buna karşılık kırmızı ve turuncu renkleri ve bir oran dahilinde de sarı rengi geçirirler. Ortokromatik emülsiyonlarda bir etkileri olmaz, yalnız pankromatik emülsiyonlarla kullanılırlar. Pankromatik emülsiyonlarla çok net ve çok parlak bir görüntü verirler. Havanın sisli halini ortadan kaldırır ve görüşü arttırır. Mavileri ve yeşile bakan mavileri çok koyu, sarıya çalan yeşil ve kırmızıları çok açık renk olarak gösterir. Bu filtreler sarı ve maviler arasındaki bütün kontrastları belirtmek için, mavi gökyüzü manzaraları ve portre fotoğrafçılığında cilt bozukluklarını kaybettirmek için kullanılırlar, fakat solgun dudaklar verir. Sarı saçların rengini canlandırır, elbise renklerini bozar.

90 Close Up Filtreler Aynen filtreler gibi lensin önüne takılır ancak filtre değil odak değiştirici lens olarak işlev görür. Takıldığı lensi miyoplaştırarak yakın mesafeden makro çekmeye olanak tanıyan merceklerdir. Aynen filtreler gibi lensin önüne takılır ancak filtre değil odak değiştirici lens olarak işlev görür. Takıldığı lensi miyoplaştırarak yakın mesafeden makro çekmeye olanak tanıyan merceklerdir. PHOTTIX 62mm CLOSE-UP MAKRO SET, +1, +2, +4, , 00 TL

91 FLAŞLAR VE FLAŞLA KULLANILAN AKSESUARLAR Nikon SB TL NIKON SB TL Nikon SB TL

92 CANON Speedlite 580EX 1450 TL CANON SPEEDLITE 430EX 790 TL

93 Flaş Trigger (Hot Shoe) Farklı bir flaştan gelen ışık ile diğer flaşınızı senkronize- kontrol etmenize yarar. Pil gerektirmez. Tripota bağlantı yapabilir ve flaşınızı istediğiniz yöne ayarlayabilirsiniz. Farklı bir flaştan gelen ışık ile diğer flaşınızı senkronize- kontrol etmenize yarar. Pil gerektirmez. Tripota bağlantı yapabilir ve flaşınızı istediğiniz yöne ayarlayabilirsiniz. NOT: ÜRÜN BASİT MANUEL FLAŞLAR İÇİNDİR. NOT: ÜRÜN BASİT MANUEL FLAŞLAR İÇİNDİR. DİJİTAL KONTROLLÜ VE TTL VB SİSTEM KULLANAN FLAŞLAR İÇİN ÜRETİLMEMİŞTİR VE UYUMSUZDUR. DİJİTAL KONTROLLÜ VE TTL VB SİSTEM KULLANAN FLAŞLAR İÇİN ÜRETİLMEMİŞTİR VE UYUMSUZDUR. 29,00 TL

94 SOFTBOX’LAR

95 Wireless Flaş Trigger (Tetikleyici)

96 Tripodlar Fotoğraf makinesini sabitleyerek sarsıntının yol açacağı istenmeyen hareketlerin görüntüye yansımasını önlemek için kullanılırlar. Fotoğraf makinesini sabitleyerek sarsıntının yol açacağı istenmeyen hareketlerin görüntüye yansımasını önlemek için kullanılırlar.

97 İdeal bir tripod İdeal bir tripod Sağlam olmalı ve sarsıntıya asla müsaade etmemelidir. Piyasadaki pek çok tripod bu özellikten maalesef yoksundur. Çoğu çekim sırasında az da olsa sallanır. Sağlam olmalı ve sarsıntıya asla müsaade etmemelidir. Piyasadaki pek çok tripod bu özellikten maalesef yoksundur. Çoğu çekim sırasında az da olsa sallanır. Hafif olmalı ve kolay taşınabilmelidir. Hafif olmalı ve kolay taşınabilmelidir. Yönlendirme hareketlerini hızlı yapabilmelidir. Çoğu tripod vidalı ve sıkıştırma kollu imal edilir. Bu tripodların kullanımı yavaştır. En hızlı tripodlar Ball Head ve Joystick (=Pistol Grip Head) tip tripodlardır. Yönlendirme hareketlerini hızlı yapabilmelidir. Çoğu tripod vidalı ve sıkıştırma kollu imal edilir. Bu tripodların kullanımı yavaştır. En hızlı tripodlar Ball Head ve Joystick (=Pistol Grip Head) tip tripodlardır. Çok çeşitli düzlemlerde hareket kabiliyeti olmalı, maximum boyu yeterli olduğu kadar minimum boyu da özellikle çiçek böcek çekimleri için yere değebilecek kadar olmalıdır. Çok çeşitli düzlemlerde hareket kabiliyeti olmalı, maximum boyu yeterli olduğu kadar minimum boyu da özellikle çiçek böcek çekimleri için yere değebilecek kadar olmalıdır.

98 Bu kadar özelliğe sahip tripodlar ne yazık ki pahalıdırlar. Bu kadar özelliğe sahip tripodlar ne yazık ki pahalıdırlar. En bilinen ve yaygın tripod markaları: En bilinen ve yaygın tripod markaları:  Manfrotto  Vanguard  Slik  Digipod  Weifeng

99


"FOTOĞRAFÇILIK EKİPMANLARI. Başlıca Ekipmanlar Objektifler Objektifler Filtreler Filtreler Flaşlar ve diğer aydınlatma materyalleri Flaşlar ve diğer aydınlatma." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları