Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Prof.Dr.Bülent ZÜLFİKAR * Türkiye Bilimler Akademisi Asli Üyesi ** YÖK Eski Üyesi Yüksek Öğretimden Beklentiler TÜBA; ÜNİVERSİTE KONFERANSLARI PROGRAMI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Prof.Dr.Bülent ZÜLFİKAR * Türkiye Bilimler Akademisi Asli Üyesi ** YÖK Eski Üyesi Yüksek Öğretimden Beklentiler TÜBA; ÜNİVERSİTE KONFERANSLARI PROGRAMI."— Sunum transkripti:

1 Prof.Dr.Bülent ZÜLFİKAR * Türkiye Bilimler Akademisi Asli Üyesi ** YÖK Eski Üyesi Yüksek Öğretimden Beklentiler TÜBA; ÜNİVERSİTE KONFERANSLARI PROGRAMI 1 Şubat 2013 – Kars Kafkas Üniversitesi

2 TÜRKİYE’NİN 2023 HEDEFLERİ Bölgesinde ve Dünyada devamlı barışa katkıda bulunmak. Demokrasinin ve Hukukun üstünlüğünü hakim kılmak Ülkenin kaderini kendi vatandaşlarının belirlemesi Herkese sağlık, eğitim, kültür olanağı sunmak Sürekli gelişme ve dengeli gelir dağılımı Bilgi veren toplum olmak GSMH’nin %2’sini (10 M$) araştırmaya ayırmak

3 BilimToplumsal ve İdeal + Çevresel sorunların Yaşam Teknoloji çözümü Standardı Parçalanmış Aileler Sokak Çocukları Özürlüler Göçmenler Yaşlılar Savaş Mağdurları

4 BİLGİ -Emniyetimiz için -Sağlığımız ve Sağlıklı nesiller için -Yoksullukla mücadelede, -Tarımsal zenginleşmede -Çevre problemlerinin çözümünde - Doğal afet vb için önlem almakta -Global konuların anlaşılmasında kullanılır

5 Neden Yüksek Öğretim; 1. Mezun olanlar daha yüksek maaş alıyor 2. Bilgi daha fazla değer ediyor 3. Değişimi sağlar / Yaşam şeklini değiştirir 4. Karmaşık iletişimi çözer (bilgisayar giremeyen alanlar) Uzman düşüncesine ihtiyaç duyulması = bilgi J.Salmi. WB, Edu Manager, 2005 BİLGİ ve YÜKSEK ÖĞRETİM Üniversite

6 ÜNİVERSİTELEŞME Dünyada 120 milyon kişi üniversiteye gidiyor (1/2’si endüstrileşmiş ülkelerde) ~500 milyon insan üniversite ile ilgilidir Üniversiteli oranı: Endüstrileşmiş ülkelerde %60 Gelişmekte olanlarda %15 Ülkemizde 2,2 milyon öğrenci mevcuttur, ~10 milyon kişi üniversite ile ilgilidir < 25 y. nüfusun %43’ünü oluşturmaktadır A.Askar. Koç Unv

7 G.Kore – TCG.Kore – TCG.Kore - TC ____ İlköğretim mezunu: %80 35,5%42 41,8 %18 50 Ortaöğretim “ : 17 4, , ,7 Yüksek Öğr. “ : 3 0, ,7 Toplam%100 40,6%100 58,9 %99 78,4 Eğitim G.Kore’de YÖ yayıldı, ancak Türkiye (TC) geri kaldı. J.Salmi. WB, Edu Manager

8 KÜRESELLEŞME 1.Ürünlerin Küreselleşmesi 2.Sermayenin Küreselleşmesi 3.Entelektüel Birikimin Küreselleşmesi Nedenleri: –Serbest (Sınırlı) Dolaşım –Personelin Rekabet Gücü

9 Devlet Üniversiteleri etkileyenler Piyasa Akademi Yelland R. OECD-2005

10 Araştırmaların üretime dönük olması Bilimsel olanlara öncelik vermek, öncülük yapmak (silikon vadisi) Uluslararası burslarla desteklemek (= beyin göçü) Klasik rolü; Bilgi üretmek, Akademisyen yetiştirmek, Eğitim kalitesini yükseltmektir. Yeni rolü; + (ekonomiye katkıda bulunmak) Ruhsat, Lisans, Patent. Hatakenake S.Japan 2005 ÜNİVERSİTELERİN

11 1- Araştırmacı Açısından - Bilginin oluşmasına katkı ve - Meraka dayalı araştırma yapmak - Akademik itibar kazanmak - Kariyer yapmak Arıkan C.SU-2005 ÜNİVERSİTELERDE ARAŞTIRMA – Amaç

12 2- Üniversite Açısından - Üniversitenin itibarını yükseltmek - Kadro genişletmek - Finansal katkı elde etmek ÜNİVERSİTELERDE ARAŞTIRMA – Amaç Arıkan C.SU-2005

13 3- Toplum Açısından - Toplumsal refah - İş olanağı - Gelişmelerin sürdürülebilir olması ÜNİVERSİTELERDE ARAŞTIRMA – Amaç Arıkan C.SU-2005

14 ÜNİVERSİTE – TOPLUM İLİŞKİSİ “Biz eğitim araştırma yaparız kim faydalanırsa faydalansın” “Siz vatandaşa hizmete dönüşümde de yer almalısınız” a terk etmiştir. Eğitim – Araştırma – Bilginin faydaya dönüşmesi (İNOVASYON) iç içedir Ülke olarak Bilgiyi Değere (toplumsal ve ekonomik faydaya) dönüştürmede çok geriyiz. (İnovasyon yeteneğimiz henüz GSMH’yi yükseltmemektedir.) Arıkan C.SU-2005

15 BİLİMDE ETİK 1.Araştırmada etik, 2.Eğitimde etik, 3.Öğrenci ve çalışanlarla olan ilişkilerde etik, 4.Yönetimde etik

16 Ülkemizde Üniversitelerin Durumu Bilimsel Özerklik ; Devlet ve Vakıf Üniversitelerinde Eksik ve YÖK Denetimine tabi İdari Özerklik ; Devlet Üniversitelerinde Sınırlı, Vakıf Üniversitelerinde Tam Mali Özerklik; Devlet Üniversitelerinde Kaynak Üretme ve Torba Bütçe Yok Vakıf Üniversitelerinde Var Sorumluluk ve Denetim; Yoğun ve Özerklikle orantısız

17 Üniversitenin görevi; –Gerçeği araştırmak, –Adaleti sağlamaktır. Topluma karşı görevini tam olarak yerine getirmesi için özerk olmuştur. Cumhurbaşkanı - Sn.A.GÜL Açılış

18

19 ÜNİVERSİTELERİN ÇÖZMESİ GEREKEN SORUNLAR 1- Araştırmadaki rekabet artık globaldir 2- Araştırma - eğitim dengesi değişmektedir 3- Toplumla ve sanayi ile iyi/yakın ilişki 4- Disiplinler arası ve disiplinler üstü ilişkiler kurması (multidisipliner olmak) 5- (Kendi kendini) Yönetişim sorunu Arıkan C. SU-2005

20 Bilginin en önemli üretim faktörü olduğu günümüzde, bilginin üretimi, dağıtımı, kullanımı ve bunların ekonomik ve sosyal hayata uygulanmasında üniversitelerin önemli rolü vardır. Üniversiteler, topluma hizmet için vardır. Sosyal sorumluluk bilinci ile hareket ettikleri ve evrensel değerleri paylaştıkları ölçüde yaşam sürelerini uzatır ve paydaşları tarafından saygın olarak kabul görür. SON SÖZ


"Prof.Dr.Bülent ZÜLFİKAR * Türkiye Bilimler Akademisi Asli Üyesi ** YÖK Eski Üyesi Yüksek Öğretimden Beklentiler TÜBA; ÜNİVERSİTE KONFERANSLARI PROGRAMI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları