Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Yüksek Öğretimden Beklentiler

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Yüksek Öğretimden Beklentiler"— Sunum transkripti:

1 Yüksek Öğretimden Beklentiler
TÜBA; ÜNİVERSİTE KONFERANSLARI PROGRAMI Şubat 2013 – Kars Kafkas Üniversitesi Yüksek Öğretimden Beklentiler Prof.Dr.Bülent ZÜLFİKAR * Türkiye Bilimler Akademisi Asli Üyesi ** YÖK Eski Üyesi

2 TÜRKİYE’NİN 2023 HEDEFLERİ
Bölgesinde ve Dünyada devamlı barışa katkıda bulunmak. Demokrasinin ve Hukukun üstünlüğünü hakim kılmak Ülkenin kaderini kendi vatandaşlarının belirlemesi Herkese sağlık, eğitim, kültür olanağı sunmak Sürekli gelişme ve dengeli gelir dağılımı Bilgi veren toplum olmak GSMH’nin %2’sini (10 M$) araştırmaya ayırmak

3 + Çevresel sorunların Yaşam Teknoloji çözümü Standardı
Bilim Toplumsal ve İdeal Çevresel sorunların Yaşam Teknoloji çözümü Standardı Parçalanmış Aileler Sokak Çocukları Özürlüler Göçmenler Yaşlılar Savaş Mağdurları

4 BİLGİ Emniyetimiz için Sağlığımız ve Sağlıklı nesiller için
Yoksullukla mücadelede, Tarımsal zenginleşmede Çevre problemlerinin çözümünde - Doğal afet vb için önlem almakta Global konuların anlaşılmasında kullanılır

5 BİLGİ ve YÜKSEK ÖĞRETİM
Neden Yüksek Öğretim; 1. Mezun olanlar daha yüksek maaş alıyor 2. Bilgi daha fazla değer ediyor 3. Değişimi sağlar / Yaşam şeklini değiştirir 4. Karmaşık iletişimi çözer (bilgisayar giremeyen alanlar) Uzman düşüncesine ihtiyaç duyulması = bilgi Üniversite J.Salmi. WB, Edu Manager, 2005

6 ÜNİVERSİTELEŞME Dünyada 120 milyon kişi üniversiteye gidiyor (1/2’si endüstrileşmiş ülkelerde) ~500 milyon insan üniversite ile ilgilidir Üniversiteli oranı: Endüstrileşmiş ülkelerde %60 Gelişmekte olanlarda %15 Ülkemizde 2,2 milyon öğrenci mevcuttur, ~10 milyon kişi üniversite ile ilgilidir < 25 y. nüfusun %43’ünü oluşturmaktadır A.Askar. Koç Unv

7 G.Kore – TC G.Kore – TC G.Kore - TC 1960 1980 2000____
____ İlköğretim mezunu: % ,5 %42 41,8 %18 50 Ortaöğretim “ : , , ,7 Yüksek Öğr. “ : , ,7 Toplam % ,6 % ,9 % ,4 Eğitim G.Kore’de YÖ yayıldı, ancak Türkiye (TC) geri kaldı. J.Salmi. WB, Edu Manager

8 KÜRESELLEŞME Ürünlerin Küreselleşmesi Sermayenin Küreselleşmesi
Entelektüel Birikimin Küreselleşmesi Nedenleri: Serbest (Sınırlı) Dolaşım Personelin Rekabet Gücü

9 Üniversiteleri etkileyenler Piyasa Akademi
Devlet Üniversiteleri etkileyenler Piyasa Akademi Yelland R. OECD-2005

10 Akademisyen yetiştirmek, Eğitim kalitesini yükseltmektir. Yeni rolü;
ÜNİVERSİTELERİN Klasik rolü; Bilgi üretmek, Akademisyen yetiştirmek, Eğitim kalitesini yükseltmektir. Yeni rolü; + (ekonomiye katkıda bulunmak) Ruhsat, Lisans, Patent. Araştırmaların üretime dönük olması Bilimsel olanlara öncelik vermek, öncülük yapmak (silikon vadisi) Uluslararası burslarla desteklemek (= beyin göçü) Hatakenake S.Japan 2005

11 ÜNİVERSİTELERDE ARAŞTIRMA – Amaç
1- Araştırmacı Açısından - Bilginin oluşmasına katkı ve - Meraka dayalı araştırma yapmak - Akademik itibar kazanmak - Kariyer yapmak Arıkan C.SU-2005

12 ÜNİVERSİTELERDE ARAŞTIRMA – Amaç
2- Üniversite Açısından - Üniversitenin itibarını yükseltmek - Kadro genişletmek - Finansal katkı elde etmek Arıkan C.SU-2005

13 ÜNİVERSİTELERDE ARAŞTIRMA – Amaç
3- Toplum Açısından - Toplumsal refah - İş olanağı - Gelişmelerin sürdürülebilir olması Arıkan C.SU-2005

14 ÜNİVERSİTE – TOPLUM İLİŞKİSİ
“Biz eğitim araştırma yaparız kim faydalanırsa faydalansın” “Siz vatandaşa hizmete dönüşümde de yer almalısınız” a terk etmiştir. Eğitim – Araştırma – Bilginin faydaya dönüşmesi (İNOVASYON) iç içedir Ülke olarak Bilgiyi Değere (toplumsal ve ekonomik faydaya) dönüştürmede çok geriyiz. (İnovasyon yeteneğimiz henüz GSMH’yi yükseltmemektedir.) Arıkan C.SU-2005

15 BİLİMDE ETİK Araştırmada etik, Eğitimde etik,
Öğrenci ve çalışanlarla olan ilişkilerde etik, Yönetimde etik

16 Ülkemizde Üniversitelerin Durumu
Bilimsel Özerklik ; Devlet ve Vakıf Üniversitelerinde Eksik ve YÖK Denetimine tabi İdari Özerklik ; Devlet Üniversitelerinde Sınırlı, Vakıf Üniversitelerinde Tam Mali Özerklik; Devlet Üniversitelerinde Kaynak Üretme ve Torba Bütçe Yok Vakıf Üniversitelerinde Var Sorumluluk ve Denetim; Yoğun ve Özerklikle orantısız

17 Cumhurbaşkanı - Sn.A.GÜL 27.5.2011 - Açılış
Üniversitenin görevi; Gerçeği araştırmak, Adaleti sağlamaktır. Topluma karşı görevini tam olarak yerine getirmesi için özerk olmuştur. Cumhurbaşkanı - Sn.A.GÜL Açılış

18 103 Devlet + 65 Vakıf - 168 üniversite

19 1- Araştırmadaki rekabet artık globaldir
ÜNİVERSİTELERİN ÇÖZMESİ GEREKEN SORUNLAR 1- Araştırmadaki rekabet artık globaldir 2- Araştırma - eğitim dengesi değişmektedir 3- Toplumla ve sanayi ile iyi/yakın ilişki 4- Disiplinler arası ve disiplinler üstü ilişkiler kurması (multidisipliner olmak) 5- (Kendi kendini) Yönetişim sorunu Arıkan C. SU-2005

20 Bilginin en önemli üretim faktörü olduğu
SON SÖZ Bilginin en önemli üretim faktörü olduğu günümüzde, bilginin üretimi, dağıtımı, kullanımı ve bunların ekonomik ve sosyal hayata uygulanmasında üniversitelerin önemli rolü vardır. Üniversiteler, topluma hizmet için vardır. Sosyal sorumluluk bilinci ile hareket ettikleri ve evrensel değerleri paylaştıkları ölçüde yaşam sürelerini uzatır ve paydaşları tarafından saygın olarak kabul görür.


"Yüksek Öğretimden Beklentiler" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları