Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1. 2 SINAV KAYGISI Sınav kaygısı; her yaş grubundan öğrencinin yaşadığı önemli bir problemdir. Ancak bu, aşılamayacak bir problem değildir.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1. 2 SINAV KAYGISI Sınav kaygısı; her yaş grubundan öğrencinin yaşadığı önemli bir problemdir. Ancak bu, aşılamayacak bir problem değildir."— Sunum transkripti:

1 1

2 2 SINAV KAYGISI Sınav kaygısı; her yaş grubundan öğrencinin yaşadığı önemli bir problemdir. Ancak bu, aşılamayacak bir problem değildir.

3 3 SINAV KAYGISI Sizlere, sınav kaygısının ne olduğunu, nasıl ortaya çıktığını, sizi nasıl etkilediğini nasıl üstesinden gelinebileceğine ilişkin bir çalışma sunuyoruz

4 4 Kaygı Nedir?

5 5 Kişinin bir uyaranla karşı karşıya kaldığında yaşadığı, bedensel, duygusal, zihinsel değişimlerle kendini gösteren bir uyarılmışlık durumudur.

6 6 Sınav Kaygısı Nedir? Sınav öncesinde öğrenilen bilginin, sınav sırasında etkili bir biçimde kullanılmasına engel olan ve başarının düşmesine yol açan yoğun kaygıya sınav kaygısı denir.

7 7 Sınav Kaygısının Nedenleri Zamanı iyi kullanamama Kötü çalışma alışkanlıkları, Beklenti düzeyi, Mükemmeliyetçi yaklaşım, Görev ve sorumlulukları erteleme, Başarısız olma ve değerlendirilme korkusu vs

8 8 Sınav Kaygısının Boyutları 1. Dikkatini kendi üzerinde toplama 2. Performansa ve yeteneğe güvenememe 3. Yetersizlik ve güvensizlik 4. Başkaları ile karşılaştırmada kendini zayıf olarak değerlendirme

9 9 Sınav Kaygısının Boyutları 5. Kendini başarısızlık odağı olarak görme, sınavlara yeterince hazırlanamama duygusu. 6. Başarısızlığın sonuçlarını düşünme; hoşnutsuzluk, ceza, statü veya güven kaybı, akademik yaşantıda kayıp

10 10 Sınav Kaygısının Boyutları 7. Sınavın zamanında yetiştirilemeyeceği kuruntusu 8. Kendisini hezimete uğratma

11 11 Sınav Kaygısının Performansa Etkileri : 1. Çevrenin, Öğrenci Hakkındaki Görüşleri ile İlgili Endişeleri 2. Öğrencinin, Kendisi İle İlgili Endişeleri 3. LGS’yi Gelecekteki Basari Ve Mutluluğu İçin Tek Yol Olarak Görmesi 4. Kendini Sınava Yeterince Hazır Hissetmeme

12 12 Sınav Kaygısının Performansa Etkileri : 5. Olumsuz Tutumlar a) Ya hep, ya hiç Türü Düşünme b) Aşırı Genelleme c) Zihinsel Süzgeç d) Olumluyu Geçersiz Kılmak e) Hemen Bir Sonuca Varmak f) Aşırı Büyütme ya da Aşırı Küçültme

13 13 Sınav Kaygısının Performansa Etkileri : g) Duygusal Mantık Yürütme h) -meli, -mali Cümleleri i) Kişiselleştirme

14 14 Sınav Kaygısının Belirtileri Kalp atışlarında hızlanma ve artış, çarpıntı, Kalp atışlarında hızlanma ve artış, çarpıntı, Hızlı nefes alıp-verme, Hızlı nefes alıp-verme, Gerginlik ve/veya sinirlilik hali, Gerginlik ve/veya sinirlilik hali, Terleme ve/veya titreme, Terleme ve/veya titreme, Dilin damağın kuruması, Dilin damağın kuruması, Mide şikayetleri, Mide şikayetleri,

15 15 Sınav Kaygısının Belirtileri Bağırsak hareketlerinde değişme (ishal-kabızlık), Bağırsak hareketlerinde değişme (ishal-kabızlık), Telaş, şaşkınlık, organize olamama, Telaş, şaşkınlık, organize olamama, Bas ağrısı, Huzursuz uyku, kabus görme, Bas ağrısı, Huzursuz uyku, kabus görme, Konsantrasyon bozuklukları, Konsantrasyon bozuklukları,

16 16 Sınav Kaygısının Belirtileri Kaygı ve korku ifadeleri içeren düşünceler, Ortamdan uzaklaşmak isteme, Yorgunluk belirtileri, Yeme alışkanlıklarında değişme vs.

17 17 Sınav Kaygısının Sebep Olduğu Duygular Endişe, Endişe, Huzursuzluk, Huzursuzluk, Öfke-Kızgınlık, Öfke-Kızgınlık, Korku, Korku, Ümitsizlik, Ümitsizlik, Mahcubiyet, Mahcubiyet, Hayal kırıklığı, Hayal kırıklığı, Mutsuzluk, Mutsuzluk, Tedirginlik. Tedirginlik.

18 18 Yararsız Düşünceler Sınava hazır değilim, Sınava hazır değilim, Bu bilgiler çok gereksiz ve saçma. Nerede ve ne zaman kullanacağım ki? Bu bilgiler çok gereksiz ve saçma. Nerede ve ne zaman kullanacağım ki? Sınavlar niye yapılıyor, ne gerek var? Sınavlar niye yapılıyor, ne gerek var? Bu bilgiler gelecekte benim işime yaramaz. Bu bilgiler gelecekte benim işime yaramaz. Sınava hazırlanmak için gerekli zamanım yok ki. Sınava hazırlanmak için gerekli zamanım yok ki.

19 19 Yararsız Düşünceler Bu konuları anlayamıyorum, aptal olmalıyım. Bu konuları anlayamıyorum, aptal olmalıyım. Ben zaten bu konuları anlamıyorum. Ben zaten bu konuları anlamıyorum. Biliyorum bu sınavda başarılı olamam. Biliyorum bu sınavda başarılı olamam. Sınav kötü geçecek. Sınav kötü geçecek. Çok fazla konu var, hangi birine hazırlanabilirim ki? Çok fazla konu var, hangi birine hazırlanabilirim ki?

20 20 Yararlı Düşünceler  Yapmam gereken nedir? Yapabildiğimin en iyisini yapmamın bana ne zararı olabilir? Ne kaybederim?  Yeterli zamanımın olmadığı doğru, ancak olan zamanımı en etkili şekilde nasıl kullanabilirim?  Tüm materyalleri çalışamasam bile, önemli bölümlere öncelik vererek sınava hazırlanabilirim, hiç olmazsa bu bölümlerden puan kazanırım.

21 21 Yararlı Düşünceler  Hangi sorular sıklıkla soruluyor, onlardan başlamalıyım.  Takıldığım yerler olabilir, bilenlere soracağım ve yardım alacağım

22 22 Yararlı Düşünceler  Diğer öğrenciler kadar iyi olmasam da elimden geleni yaparak ilerlediğimi ve daha iyi olduğumu göstereceğim.  Diğer öğrenciler de gergin ve telaşlı. Ben de kendimi kontrol edebilir ve basarılı olabilirim.  Duygularım kontrolüm altında, başarabilirim.

23 23 Sınav Kaygısını Azaltan Faktörler Sınavlara en iyi şekilde, bir plan ve program dahilinde hazırlanmak, çalışmaları asla ertelememek, zamanı akıllı kullanmak, beklentiyi gerçekçi tutmak, olumsuz duygu, düşünce ve başarısızlıklardan kurtulmak için alınması gereken tedbirlerdir.

24 24 Sınavlardan Önce; Çalışma alışkanlıklarınızı ve sınava ilişkin tutumlarınızı gözden geçirerek yeni bir zihinsel yapılanma yaratmaya çalışın. Zamanı iyi kullanmayı öğrenin. Kendinizi rahat hissederseniz sınavlarda panik yaşamazsınız

25 25 Sınavlardan Önce; Beslenmenize ve uykunuza dikkat edin. Sınava hazırlanma çalışmalarınızı son geceye ve ya sabaha bırakmayın. Sınava elinizden geldiğince hazırlanmış olma duygusu, kendinizi rahat hissetmenize ve kaygınızı azaltmanıza yardımcı olur

26 26 Sınavlardan Önce; Sınavlardaki tutumunuz ve kendinize ilişkin olumlu bir düşünce yapısı geliştirmeye çalışın. Mükemmeliyetçi olmayın. Beklentilerinizin gerçekçi ve hedeflerinizin ulaşılabilir olmasına dikkat edin.

27 27 Sınav Süresince; Hiç bir şey yapamayacağım, sınav kötü geçecek, ya soruları cevaplayamazsam ya da her şeyi unuttum gibi olumsuz düşünceleri aklınızdan çıkarın ve yukarıda sözü edilen Sınav Kaygısıyla Başa-çıkma Tekniklerin den birini uygulayın. Hiç bir şey yapamayacağım, sınav kötü geçecek, ya soruları cevaplayamazsam ya da her şeyi unuttum gibi olumsuz düşünceleri aklınızdan çıkarın ve yukarıda sözü edilen Sınav Kaygısıyla Başa-çıkma Tekniklerin den birini uygulayın. Hazır olduğunuzu düşündüğünüzde sınava başlayın. Hazır olduğunuzu düşündüğünüzde sınava başlayın.

28 28 Sınav Süresince; Kontrolün kendinizde olduğunu hissettiğinizde ve soruları dikkatle okumaya başladığınızda kaygınız azalacaktır. Kontrolün kendinizde olduğunu hissettiğinizde ve soruları dikkatle okumaya başladığınızda kaygınız azalacaktır. Yönergeyi dikkatle okuyun ve sorulara göz gezdirin. Yönergeyi dikkatle okuyun ve sorulara göz gezdirin. Zamanı nasıl kullanacağınıza ve soruları hangi sırayla cevaplayacağınıza karar verin. Zamanı nasıl kullanacağınıza ve soruları hangi sırayla cevaplayacağınıza karar verin.

29 29 Sınav Süresince; Cevaplayabileceğiniz sorulardan başlamak en iyisidir. Yapabildiğiniz sorulardan başlamak sizi motive eder Cevaplayabileceğiniz sorulardan başlamak en iyisidir. Yapabildiğiniz sorulardan başlamak sizi motive eder Bir soruyu cevaplarken aklınıza başka bir soru ile ilgili bir bilgi ya da düşünce gelirse, başka bir kağıda kısaca not edin, o sorunun cevabını düşünerek vakit kaybetmeyin ve dikkatinizi dağıtmayın Bir soruyu cevaplarken aklınıza başka bir soru ile ilgili bir bilgi ya da düşünce gelirse, başka bir kağıda kısaca not edin, o sorunun cevabını düşünerek vakit kaybetmeyin ve dikkatinizi dağıtmayın

30 30 Sınav Süresince; Dikkatinizin dağılması ve konsantrasyonunuzun bozulması yeniden kaygılanmanıza neden olur. Dikkatinizin dağılması ve konsantrasyonunuzun bozulması yeniden kaygılanmanıza neden olur. Konsantrasyonunuz bozulur ve kaygı düzeyiniz yükselirse, o ana kadar iyi gittiğinizi göz önüne alarak, uyguladığınız tekniği tekrarlayın ve sınava devam edin. Konsantrasyonunuz bozulur ve kaygı düzeyiniz yükselirse, o ana kadar iyi gittiğinizi göz önüne alarak, uyguladığınız tekniği tekrarlayın ve sınava devam edin. Kaygınıza teslim olmayın ve bu durumla baş edebileceğinizi unutmayın Kaygınıza teslim olmayın ve bu durumla baş edebileceğinizi unutmayın

31 31 Sınavdan Sonra; Sınavdan Sonra; Sınavınız iyi veya kötü geçsin, sınavdan sonra kendinizi ödüllendirin; Sınavınız iyi veya kötü geçsin, sınavdan sonra kendinizi ödüllendirin; kendinize sevdiğiniz bir şeyler alın, kendinize sevdiğiniz bir şeyler alın, hoşlandığınız bir şeyler yapın. hoşlandığınız bir şeyler yapın. Ancak sonrasında sınavda başarısız olduğunuz konuları tespit edip eksikleriniz ve yanlışlarınız üzerinde durun, Ancak sonrasında sınavda başarısız olduğunuz konuları tespit edip eksikleriniz ve yanlışlarınız üzerinde durun,

32 32 Sınavdan Sonra;

33 33 Sınav Kaygısı İle Baş Etme Yolları Kendi Kendine Olumlu Diyalog Kendi Kendine Olumlu Diyalog Gevşeme Teknikleri Gevşeme Teknikleri Kişisel Problemlerini Çözme Becerisini Kazanma Kişisel Problemlerini Çözme Becerisini Kazanma

34 34 Sınav Kaygısının Nedenleri-1 Çocuğun kendine güveni yittiğinde, Anne babanın reddedici ve küçük düşürücü tutumları, Otoriter anne-baba tutumları, Çocuğun yakın çevresinde kaygılı insanların varlığı,(ergenlik döneminde daha ciddi sorunlara neden olur)

35 35 Sınav Kaygısının Nedenleri-2 Ana-babanın beklentilerinin çocuk için ulaşılmaz olması, Ana-baba beklentilerinin olması gerekenden daha yüksek olması.Çocuğun başarısını ailenin şerefi olarak görmesi, Geleneksel aile yapısında yüksek beklenti anneden geldiğinde kaygı ve kendine güvensizlik,babadan geldiğinde çocuğun benliğini etkilemekte çaresiz hissetmesine yol açmakta,

36 36 Sınav Kaygısının Nedenleri-3 Ailenin çocuklarını; tanınan birisi,çocuğun arkadaşı,başarılı ağabey- abla ile karşılaştırılması, Öğrencinin dıştan denetimli olması, Fiziksel ve duygusal ceza,aşırı koruyucu tutum, Tutarsız anne baba ve öğretmen davranışları, Arkadaşları tarafından reddedilme korkusu.

37 37 Sınav kaygısında neler önerebilirsiniz-1 Çocuğumuzun kaygısını anlamak, Çocuğunun her sorununu kendi sorunu sanan anne baba çocuğun sorun çözme gücünü engellemektedir.Sonra da çocuğunun hiçbir sorununu çözemediğinden şikayet etmekte. Kendinizi kaygılandıran konuları nasıl çözdüğünüzü çocuklarınıza gösteriniz.

38 38 Sınav kaygısında neler önerebilirsiniz-2 Çocuklarınızla kaygıları konusunda açıkça konuşunuz. Çocuklarınız konuşurken konuşmaları asla bölünmemeli ve onun adına konuşulmamalı” bu şekilde hissetmemelisin” denmemeli. Çocuğa,sınavın onun kişiliğini değerlendiren bir ölçü olmadığı,kazanmak kadar kaybetmenin de yaşamın bir parçası olduğu anlatılmalıdır,

39 39 Sınav kaygısında neler önerebilirsiniz-3 Sürekli olumsuz eleştiri,ceza tehdidi gibi davranışlardan kaçınılmalı,çocuğun kendine güvende hissetmesi için çaba sarf etmeli, Çocuğun olumsuz yanları kadar olumlu yanlarını görmek,kendine güvenle bakmasını sağlar. Çocuğun kendine huzur veren insanlarla bir vakit geçirmesine,kaygılandıran,tedirgin eden insanlardan uzak durmasına dikkat edilmeli

40 40 Sınav kaygısında neler önerebilirsiniz-4 Aileler sınava endeksli eğitim karşısında çaresiz kalmakta. Aile içi beklentiler gerçeğe uygun olduğu zaman güç verici olmaktadır. En çok strese yol açan aile beklentisidir.”kazanamazsam ailemin yüzüne nasıl bakarım” gibi kaygı stresi arttırır.

41 41 Sınav kaygısında neler önerebilirsiniz-5 Sınav kaygısının en önemli yollarından biri de okumaktır. Okumak kendine olan güveni arttırdığı için kaygıyı azaltır. Anne-baba okumada model olmalıdır.

42 42 KAYNAKÇA eling/testanx.htmlhttp://www.utdallas.edu/student/slife/couns eling/testanx.html xiety.asphttp://www.counsel.ufl.edu/selfHelp/testAn xiety.asp 1.sinavkaygisi.asp?BID=04http://www.egitim.com/genclik/0454/ sinavkaygisi.asp?BID=04 _kaygisi.htm


"1. 2 SINAV KAYGISI Sınav kaygısı; her yaş grubundan öğrencinin yaşadığı önemli bir problemdir. Ancak bu, aşılamayacak bir problem değildir." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları