Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 BUSİAD Stratejik Yönetim Uzmanlık Grubu Stratejik Yönetim Modeli Hazırlayan : BUSİAD Stratejik Yönetim Uzmanlık Grubu - 2010.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 BUSİAD Stratejik Yönetim Uzmanlık Grubu Stratejik Yönetim Modeli Hazırlayan : BUSİAD Stratejik Yönetim Uzmanlık Grubu - 2010."— Sunum transkripti:

1 1 BUSİAD Stratejik Yönetim Uzmanlık Grubu Stratejik Yönetim Modeli Hazırlayan : BUSİAD Stratejik Yönetim Uzmanlık Grubu

2 Stratejik Yönetim Modeli “Olduğun yerde durmak, hızla değişen dünyada en hızlı geri gitme yoludur“

3 Stratejik Yönetim Modeli Stratejik Yönetim Neden Gereklidir ?

4 Stratejik Yönetim Modeli Rekabet yolculuğunda geminin kaptan köşkünde oturmak da, sadece bir yolcu olarak seyahat etmek de mümkündür. Ama en kötüsü geçip giden gemiyi kıyıda durup seyredenler arasında olmaktır. G. HAMEL

5 Stratejik Yönetim Modeli Yüzyılda ayakta kalıp başarıya ulaşacaklar ile tarihin dipnotlarına gömülecek şirketler arasındaki fark, açık fikirli bir tevazu ile müşteriler için kendini yeniden icat edebilme yeteneği olacaktır. M. HAMMER

6 Stratejik Yönetim Modeli Oyunda kalabilmek için rakiplerin düzeyine ulaşmak elbette çok önemlidir. Ancak asıl oyunu yepyeni oyunlar icat etme yeteneğine sahip olan kuruluşlar kazanacaklardır. G. HAMEL VoleybolAyak Voleybolu

7 Stratejik Yönetim Modeli SıraŞirket adı 1.US Royal Lastikleri 4.Rabak 13.Çiftçiler Ticaret ve Sanayi 16.Koruma Tarım İlaçları 19.İktisadi ve Sınai Tesisler A.Ş. 20.İstanbul Meşrubat Sanayi İMSA 21.Çelik Montaj Ticaret 23.İttihat Değirmencilik 32.Çelik Endüstrisi A.Ş. 33.Elektrometal Sanayi 35.Türkkablo Anonim ortaklığı 36.İdeal Standart Isı Sanayi 37.Türk Çimentosu ve Kireci 38.Emayetaş Madeni Eşya Sanayi 39.Şark Değirmenleri 40.Mataş Ticaret A.Ş. 41.Türk General Elektrik 42.Türkay Endüstrisi 43.Oto Yol Sanayi 44.General Elektrik TAŞ. 45.Boyner Sanayi Limited 46.Akın Tekstil 47.Teknosan Büro Makineleri 48.Aker Ticaret 49.Kasımpaşa Un Fabrikası 50.Plastel Plastik ve Kauçuk Sanayi 200 Önemli Sanayi Şirketinin Ömrü 1900`lü yılların başından bu yana...(ABD)

8 Stratejik Yönetim Modeli  B elirsiz, değişken ve oldukça riskli bir çevrede işletmeye yön kazandırır  Y öneticiye yaratıcı ve sezgisel düşünce yollarını açmaktadır  Ç evreyi değerlendirme ve geleceği tahmin etme imkanı verir  F ırsat ve tehditleri izleme ve değerlendirme imkanı verir  H erkesin (alt bölümler ile beraber) ortak hareket noktasını oluşturu r Stratejik Yönetim Neden Gereklidir ?

9 Stratejik Yönetim Modeli Dünya çok ciddi bir şekilde değişiyor, eski alışkanlıklarla iş yapmak giderek zorlaşıyor. İş yapma biçimlerimizi yeniden düşünmek zorundayız. Organizasyon yapılarımızı, pazarımızın tanımını, pazarlama anlayışlarımızı, Liderlik yaklaşımlarımızı ve Dünyayı yeni bir şekilde algılamak zorundayız. Her şeyi yeniden düşünmek zamanı. İşe başlamak için, bir strateji teorisine ihtiyacımız var. Maliyetleri düşürmek,toplam kalite,süreçleri gözden geçirme gibi konularda olduğu gibi strateji konusunu da bir kurum becerisi haline getirmeliyiz. Stratejiyi her kurum birinci öncelikli konu olarak kabul etmeli, Şirket içinde liderlik ve yönetim tarzlarını yeni baştan gözden geçirmelidir. Stratejik Yönetim Neden Gereklidir ?

10 Stratejik Yönetim Modeli BUSİAD Strateji Yönetim Uzmanlık Grubu Üyeler; İnanç Elbizim (Elvin Tekstil), Mümtaz Erdoğan (Nevruz Grup), Ayhan Gürbay (Farba A.Ş), Nilgün Saryal (Bosch), Gülnur Levent (Farba A.Ş), Bilçin Tak (U.Ü), Fahri Baş (Ficosa), Mehmet Selam (Ficosa), Melih İyigüllü (İyigüllü Boya), Alper Fındık (Bosch) Toplantı; Salı günleri 17:30-19:30 saatleri arasında Farba’da veya Busiad’ta toplantı yapılmaktadır.

11 Stratejik Yönetim Modeli Bu Çalışmaya Neden İhtiyaç Duyduk ? Bu Çalışmaya Neden İhtiyaç Duyduk : Başta BUSIAD üyesi firmalar ve Bursa'daki Kobi'ler olmak üzere stratejik yönetim ve kurumsallaşma konusunda bilgilendirmeye ihtiyaç duyulması. Amacımız : Uzun dönemde tüm kuruluşları risk, tehdit veya fırsatlar beklemektedir. Kuruluşların uzun vadeli (min 3-5 yıl) stratejik planlamalar yaparak risk ve tehditleri probleme dönüşmeden önlemeleri ve fırsatları avantaja çevirerek rekabet güçlerini arttırmaları ve varlıklarını sürdürmeleri mümkündür. Stratejik planlama ve yönetim konusunda firmalara kolay uygulanabilir bir klavuz sunarak, kurumsallaşma konusunda katkıda bulunmaktır.

12 Stratejik Yönetim Modeli Benchmark - Kıyaslama

13 Stratejik Yönetim Modeli Çalıştay Bosch evinde çalıştay yapılmıştır. Benchmarkingler sonucu elde edilen bilgiler ile stratejik yönetim ana iş akışı oluşturulmuştur. Busiad Dergisi’ nden

14 Stratejik Yönetim Modeli Stratejik Yönetim Farkındalık Araştırması 1. Araştırmanın Amacı Çalışmanın amacı, orta ve küçük ölçekli işletmelerin stratejik bir yaklaşım ile yönetilip- yönetilmediğini tespit etmektir. Bir sanayi kenti olan Bursa’da faaliyette bulunan işletmelerin ülke geneline ilişkin çıkarım yapılmasını sağlayacağı varsayılmıştır. Bu nedenle de araştırma bulgularının ülkemizde faaliyette bulunan küçük ve orta ölçekli işletmelerin stratejik bir yaklaşım ile yönetilme derecesinin ortaya konması beklenmektedir.

15 Stratejik Yönetim Modeli Stratejik Yönetim Farkındalık Araştırması 2. Araştırmanın Örneklemi Araştırmanın örneklemi, Bursa’da faaliyet gösteren 470 işletmeden oluşmaktadır. Örneklem seçiminde Bursa’da faaliyette bulunan KOBİ niteliğindeki işletmelerin kayıtlı olması beklenen iki ayrı kuruluşun üye listeleri esas alınmıştır. Bu çerçevede KOSGEB’e kayıtlı 198 işletme ile Bursa Sanayicileri ve İşadamları Derneği (BUSİAD)’ne üye 272 kuruluş örnekleme dahil edilmiştir. Geri dönme oranı yaklaşık %20 olarak hesaplanmıştır. Aşağıda raporlanan bulgular, söz konusu 90 işletme tarafından verilen yanıtları içermektedir.

16 Stratejik Yönetim Modeli Stratejik Yönetim Farkındalık Araştırması Analiz Strateji Planlama Uygulama Gözden Geçirme Değerlendirme Güncelleme İyileştirme Önem OranıUygulama Oranı %80%40 %18 %89 %80%18 %80%40 Bu bulguları genel olarak yorumlamak gerektiğinde, KOBİ kategorisindeki işletmelerin stratejik yönetim sisteminin önemi konusunda farkındalık seviyelerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşmak mümkündür. Ancak, uygulama açısından sorunları oldukları da açıktır. 3. Araştırmanın Sonucu

17 Stratejik Yönetim Modeli

18 Stratejik Yönetim Modeli Strateji Nedir ? Stratejik Yönetim Nedir ? Neden Stratejik Yönetim Gereklidir ? BUSİAD için Stratejik Yönetim Modeli Stratejik Yönetimde : –Analiz –Strateji Planlama –Uygulama –Gözden Geçirme ve Değerlendirme –Güncelleme ve İyileştirme Neleri Paylaşacağız ?

19 Stratejik Yönetim Modeli Strateji Yönetim danışmanı Jagdish Sheth, bu durumu şöyle açıklıyor. “Birçok şirket, yani bir dönem hayli başarılı olmuş şirketler, rutin bir şekilde inişe geçiyor ve büyük bölümü de bütünüyle başarısız oluyor”. Ona göre her şirket için sektör yada konjonktürden kaynaklanan inişler olabilir. Önemli olan, inişi engellemek ya da iniş süresini kısa tutup tekrar çıkış pozisyonuna geçmektir. “ Doğru zamanlama ve doğru bir pike tekniği İle yere çarpmadan daha yükseğe çıkılabilir

20 Stratejik Yönetim Modeli Strateji Strateji Geleceği kurmaktır. Strateji: farkı yaratmaktır.Aynı müşteriye rakiplerden daha çok farklı yararlar sunabilmektir. Strateji daha iyi yapmakla ilgili değildir. Strateji, daha farklı yapmakla ilgilidir. Strateji: Müşteri tercihlerindeki değişimleri görebilmek, çalışma alışkanlıklarındaki değişimleri Gözlemleyebilmektir. Strateji oluştururken; bütün sektör sınırları yeniden tanımlanmalı, sektörde iş yapma biçimleri Yeniden algılanmalı, müşterilerin dahi düşünmedikleri yararlar onlar adına düşünülmelidir. Stratejiyi bir devrim olarak görmek gerekir.Kesinlikle olmaz yargılarına karşı neden olmasın sorusunu sormak, yıkıcı olmak gerekir. Strateji sürecinin başlangıcı: Bakış Açısıdır. Kuruma,çalışanlara,sektöre,rekabete ve yönetim anlayışına farklı bir bakış açısı.

21 Stratejik Yönetim Modeli Strateji Başarı sürekli olarak “değer yaratabilmektir”. Değer yaratmada sürekliliği sağlayabilmek ise; 1) Hem “doğru işin yapılması” 2) Hem “işin doğru yapılması” 4) Hem de “sürekliliği sağlayacak yapılanma” 3) Hem “işin fark yaratacak şekilde yapılması” İle sağlanmaktadır

22 Stratejik Yönetim Modeli Strateji “Stratejik Yönetim” Nedir ? “ Bir işin misyonunu baştan sona düşünmek ve “Bizim işimiz nedir, ne olmalıdır?” sorularını sorarak, belirlenen amaçlar doğrultusunda, belirlenen kararların yarınki sonuçları vermesini sağlamaktır“ (Peter F. Drucker, 1999) Gazeteci, profesör, tarihçi, ekonomist, yönetim bilimci olarak 95 üretken yıl... En önemli katkısı işletme alanındaydı. Keynes ekonomi için, Deming kalite için neyse, Drucker da yönetim için oydu. Bugün kullanılan neredeyse tüm modern yönetim kavramlarını önce o ifade etti ya da geliştirdi.

23 Stratejik Yönetim Modeli Kritik Beş Soru  Bugün Neredeyiz ?  Rotamız Ne Olacak ?  Nasıl Gideceğiz ?  Nelere İhtiyacımız Var ?  Doğru Yolda Olduğumuzu Nasıl Anlayacağız ? Stratejik Yönetim İçin Strateji

24 Stratejik Yönetim Modeli Stratejik Yönetim Modeli Analiz Strateji Planlama Uygulama Gözden Geçirme Değerlendirme Güncelleme İyileştirme

25 Stratejik Yönetim Modeli Stratejik Yönetim Modeli  Bugün Neredeyiz ?  Rotamız Ne Olacak ?  Nasıl gideceğiz ?  Nelere ihtiyacımız var ? Doğru yolda olduğumuzu nasıl anlayacağız ?

26 Stratejik Yönetim Modeli Stratejik Planlama Gözden Geçirme Değerlendirme Güncelleme İyileştirme Analiz Uygulama

27 Stratejik Yönetim Modeli Misyon Misyon Nedir ? Bir kimse, kurum veya kuruluşun varolu ş nedeni veya kuruluşun yapması beklenen görevi dir. Misyon Neleri İfade Eder ? İnsanların yaptığı işleri nasıl yaptığı ve Bunu yaparken nasıl farklılık yarattığını Kısaca anlatır. - Hizmet alanlarımızı gösterir - Ne yapmamız gerektiğini belirler - Kurumun değişmez karakterini tanımlar

28 Stratejik Yönetim Modeli Misyon Misyon Nasıl İfade Edilmelidir ?  Özlü, açık ve çarpıcı şekilde ifade edilir,  Hizmetin yerine getirilme sürecini değil, amacını tanımlar,  Hangi yöntem, yaklaşım ve değerler ile NASIL üretiyoruz ? Nasıl çalışıyoruz ? Sorularına cevap olur  Yasal düzenlemelerle kuruluşa verilmiş olan görev ve yetkiler çerçevesinde belirlenir,  Kuruluşun hizmet sunduğu kişileri belirtir,  Sunduğu hizmet veya ürünler tanımlanır.

29 Stratejik Yönetim Modeli Misyon Örnekleri “Topluma, yaşam kalitesini koruyacak ve arttıracak, üstün nitelikli ürün ve hizmetler sunmak” (Merck-İlaç Şirketi) “İnsanların ve onların mallarının zarar görmesini engellemek, güvenliklerini arttırmak, halkı acil durumlarda yapılması gerekenler ve hızlı ve etkili tepkiler verme konusunda eğitme için elimizden geleni yapacağız.” (Bir İtfaiye Kurumu) “Mükemmellik kültürünü yaşam biçimine dönüştürerek, ülkemizin rekabet gücünün ve refah düzeyinin yükseltilmesine katkıda bulunmak. ” (Kalder)

30 Stratejik Yönetim Modeli Vizyon Vizyon Nedir ? Vizyon Neleri İfade Etmelidir ?  Meydan okuyabilmeli,  Hedef koymalı,  Hedef birliği sağlamalı,  Hedeflere yönlendirmelidir  Ve kuruluşu misyonu konusunda heveslendirmelidir Gelecekte olması arzulanan durumun ifadesidir. İnsanları birarada tutup geleceğe yönlendirir. Motive eder, rehberdir

31 Stratejik Yönetim Modeli Vizyon Vizyon Nasıl İfade Edilmelidir ?  İdealisttir; yürekten gelmesi, hissedilmesi gerekir  Özgündür; Aidiyeti belirtir  Ayırt edicidir; Diğer kurumlardan farklı olmalıdır  Çekicidir; Kurum içinden olan/olmayan herkesin ilgisini çeker  Kısa ve akılda kalıcıdır  İlham ve heyecan vericidir  Gelecekteki başarıları ve ideal olanı tanımlar  Doğru yada yanlış değildir  Zaman içerir (Belirli bir hedef zamanı vardır)

32 Stratejik Yönetim Modeli Vizyon Vizyon Ne Gibi Avantajlar Sağlar ?  Çalışanların faaliyetlerine anlam kazandırır,  Çalışanların enerjilerini temel hedeflere odaklayabilmesine yardımcı olur,  Dikkatimizi günlük eylem ve sorunların üzerine çıkarıp gidiş yönümüzün doğru olduğunu görmemizi sağlar.  Değişim için bir gerekçe- zorunluluk sunar,  Mevcutla yetinmeden daha ileriye ve yukarıya bakmamızı sağlar.

33 Stratejik Yönetim Modeli Vizyon Örnekleri Şirketi Japon ürünlerinin dünya genelindeki kalitesizlik imajını değiştirmekle tanınır hale getirmek. (Sony 1950) Dünyanın gelmiş geçmiş en güçlü, en iyi hizmet veren, en etkili finansal kurumu olmak. (Citicorp 1915) Dünya uçaklarında en önde gelen şirket olmak ve dünyayı jet çağına geçirmek. (Boeing 1950) Adidas’ı ezmek. (Nike 1960) Batının Harward’ı olmak. (Stanford Üniversitesi 1940) Dünyanın en iyi binicileri, Dünya çapındaki yarışmalarda bizim ürünlerimizi kullanıyor olacaklardır. Fransa turunu kazananlar, dünya şampiyonları ve olimpiyatlarda altın madalya kazananlar bizim kasklarımızı giyerken kazanacaklar. Müşterilerimizden, ‘’B iş alanında çalıştığınız için teşekkür ederiz.Sizin Kasklarınızdan biri benim hayatımı kurtardı ‘’ şeklinde telefon ve mektuplar alacağız. Çalışanlarımız şimdiye kadar çalıştıkları en iyi iş yeri olduğunu hissedecekler.İnsanların bisiklet işinde en büyük ve gözde şirketin hangisi olduğu sorulduğunda büyük bir kısmı GİRO diyecek.

34 Stratejik Yönetim Modeli Misyon - Vizyon Misyon ve Vizyonun Birbirinden Farkı Nedir ? Misyon ( Biz kimiz ? ) Vizyon ( Ne olmak istiyoruz ? ) Bugünü yansıtır Müşterileri belirler Temel süreçleri belirlemeye yarar Performans ölçütlerini belirlemeye yarar Kurumun gitmek istediği yönü belirler Stratejik karar ölçütlerini belirlemeye yarar Yarınları gösterir İlham vericidir

35 Stratejik Yönetim Modeli Değerler “Değerler” Hangi Başlıklarda İncelenmelidir ?  Değerler  Değerler kuruluşlara faaliyetlerini sürdürürken rehberlik eden temel ilkelerdir. biz neye inanıyoruz?  Değerleri belirlerken, biz neye inanıyoruz? Sorusuna cevap aranmalıdır. Örnekler: 1.İnsana odaklanma, 2.İnsiyatif kullanma, 3.Verimli çalışma, 4.Ekip çalışması, 5.Sürekli öğrenme, 6.Dürüstlük, 7.Karşılıklı uzlaşma

36 Stratejik Yönetim Modeli Karakter Değerler Kuruluşların “DEĞERLERİ” Neleri İfade Etmeli ? inançlar tarz Kontrol metotları Dünya görüşü Davranış biçimleri DEĞERLER (Vazgeçilmezlerimiz) İlişkiler Hedefler işletme felsefesi

37 Stratejik Yönetim Modeli Değerler “Değerler” Hangi Başlıklarda İncelenmelidir ? Hedefler ile ilgili değerler: Sonuçlara yönelik, kaliteye bağlılık, kar amaçlı, hizmet odaklı, büyümeye açık, iyi sonuçlar için çarpışan İlişkiler ile ilgili değerler: İşbirlikçi, rekabetçi, onlar ve biz, hoşgörülü, resmi, uzlaşmacı, “cinsiyet, din, etnik ayrımı yapmayan”, eşitlikçi, arkadaşlarına saygılı, sözünü tutan, bağışlayıcı Organizasyon / kontrol ile ilgili değerler: Görünür üst yönetim, İyilerin fark edildiği düzenleme,meslek ahlakı, “kurallar ile değil, kültür ile yönetim”, güvenli, mali olarak kontrol atlında Sosyal değerler: Açık, müdahaleci, Köşeleri düzelten, saygın, güçlü yerel bağlar kuran, zorlu pazarlıklara dayanıklı, evrensel. Stil ve karakter ile ilgili değerler: Araştırmacı, çalışkan, problem çözücü, enerji dolu, girişimci, disiplinli, gerçekçi, yenilikçi, radikal, muhafazakar. İşletme felsefesi ile ilgili değerler: Yatırımcı, kısa vadeli düşünen, sinerji yaratan, pazara kalite getiren, borçtan korkan, politikalara bağlı.

38 Stratejik Yönetim Modeli Değerler - Örnekler Toplumsal sorumluluk Her açıdan kesin mükemmellik Bilime dayanan buluşçuluk Dürüstlük ve doğruluk Kar, ama insanlığın yararına olan işten gelen kar(Merck-İlaç Şirketi) Müşteri hizmeti her şeyin üzerindedir Çok çalışma ve bireysel üretkenlik Asla tatmin olmama Saygınlıkta mükemmellik, özel bir şeyin parçası olma (Nordstrom) Japon kültürünü ve ulusal statüsünü geliştirme Öncü olma, diğerlerini izlememe, olanaksızı gerçekleştirme Bireysel yeteneği ve yaratıcılığı destekleme(Sony)

39 Stratejik Yönetim Modeli Analiz İç ve Dış Çevre Analizi Ne Demektir ? Bir işletmenin çevresinden kaynaklanan ; T ehdit, tehlike ve beklenmedik sürprizlerin farkına varabilmek, U zun dönemde sağlıklı yaşamasını sürdürebilmek için gerekli haber ve bilgileri toplamasına “iç ve dış çevre analizi” diyebiliriz. Çevre Analizi İç çevre Dış çevre

40 Stratejik Yönetim Modeli Analiz Kuruluşun Analiz Alanı Nereleridir ? Sosyo-Kültürel Makro Çevre

41 Stratejik Yönetim Modeli Analiz “Makro Çevre Analizinde Hangi Parametreler İzlenebilir ? Sosyo-Kültürel 1-Sosyo-Kültürel Çevre Faktörleri Ülkenin genel refah düzeyi Nüfus artış hızı Yaşam tarzı değişimi Tüketici Eğilimleri(hareketleri) Nüfusun demografik yapısı Toplumun eğitim ve kültür seviyesi Şehirleşme yapısı ve hızı Toplumun genel problemleri 2- Teknolojik Çevre Faktörleri Yeni ürünler Ar-Ge için ayrılan bütçe/Devlet destekleri Makineleşme ve otomasyon derecesi Enerji kullanımı ve maliyeti Teknolojinin değişim ve gelişme potansiyeli Makro Çevre

42 Stratejik Yönetim Modeli Analiz Sosyo-Kültürel 3-Ekonomik Çevre Faktörleri Milli Gelirin Yapısı (toplam MG,yıllık artış oranı,fert başına düşen) Ekonomik Büyüme ve Gelişme Ekonomik büyüklük ve Büyüme oranı, Yatırım teşvik alanları ve oranları Kamu ve özel sektör harcamaları Kalkınma planları İstihdam ve İşsizlik İşsizlik oranları Çalışabilir nüfus ve özellikleri Enflasyon Oranları Ekonomide Dalgalanmalar Kişi veya Kurumlardan Alınan Vergiler Dış Ticaret Şartları Gümrük Mevzuatı, İth. İhr şartları Hükümetin Para ve Maliye Politikaları Para değeri ile ilgili düzenlemeler, Faiz oranları, fon kullanımları, Merkez Bankası müdahaleleri(emisyon-faiz-kur) “Makro Çevre Analizinde Hangi Parametreler İzlenebilir ? Makro Çevre

43 Stratejik Yönetim Modeli Analiz Sosyo-Kültürel 4- Politik Çevre Faktörleri Çalışma Hayatına İlişkin Düzenlemeler İş kanunu,Sendikalar,grev-lokavt,toplu pazarlık, sosyal sigortalar Kanunu, işsizlik sigortası, Tekelcilik – Mülkiyete İlişkin Politikalar Devletin Dışa Açılma Tercihi Devletin Yabancılara Karşı Tutum Değişikliği Devletin Asgari Ücret, Devlet Yatırımları, Teşvik Uygulamaları, Çevre İle İlgili Yasaları Uluslar arası anlaşmalar (AB-NATO-Enerji) 5-Tabii Çevre Faktörleri Toprak -Hava –Su Durumu ve Özellikleri İklim Şartları Çevre Kirliliği “Makro Çevre Analizinde Hangi Parametreler İzlenebilir ? Makro Çevre

44 Stratejik Yönetim Modeli Analiz “Operasyonel Çevre Analizinde Hangi Parametreler İzlenebilir ? 1-Pazar Analizi - Pazarın Temel Yönelimi Mal-Hizmet, İhracat, İç Pazar, Pazarın Türü: tüketici-kullananlar-ulusal/uluslar arası Pazar payı Pazarın karlılığı ve çekiciliği Talebin yapısı (düzenli-düzensiz)a 2-Rakip Analizi - Rakiplerin Sayısı ve Büyüklüğü - Rakiplerin Ürettiği Mal/Hizmetin Özellikleri (Miktar,çeşit,kalite,Pazar payı) - İkame Mallar Varsa Özellikleri - Pazara Giriş ve Çıkış Engelleri - Rakiplerin Üretim ve Pazarlama Teknikleri - Rakip İşletmelerin Yönetici Değerleri ve Psikolojisi - Yeni Rakipler 4-Pazara Giriş Engelleri - Sermaye İhtiyacı-Fiyat Değişiklikleri - Dağıtım Kanalları - Hammaddeler 5-Diğer Çevre Faktörleri - İşletmenin Sermaye Kaynakları - Finansman Kuruluşlarının Özellikleri (Kredi Kullanım Koşulları-İlişkilerin Niteliği - Mahalli İdarelerin Tutumu (Karşı tutumları-Destek / Teşvikleri) - İşçi – İşveren – Sendika İlişkileri (Grev-Lokavt) - Devletin Sermaye Piyasalarına Etkisi 3-Satıcılar (Tedarikçiler) Analizi - Tedarik Firmalarının Özellikleri (Sayıları,büyüklükleri) - Üretim Özellikleri (Üretim ve ith.şartları, teknolojileri,ülke ve uluslar arası şartlardan etkilenmeleri) - Satıcı Pazarının Sayısı (İşletmeler arası rekabet,pazara giriş-çıkış şartları ) - Ürünlerin İkame Edilebilirliliği - Firma Değiştirme Maliyetleri

45 Stratejik Yönetim Modeli Analiz “İç Çevre Analizinde Hangi Parametreler İzlenebilir ? Örgüt Yapısı: - Örgütün büyüklüğü,esnekliği,resmi ve g.resmi yapısı Stratejik Amaçları - Bütün,bölüm,kısım amaçları ve hedefleri, - Mevcut stratejiler ve buna göre kaynak dağılımı - Uygulanan politikalar Yönetim Süreçleri - Liderlik tarzı,haberleşme ve bilgi akış sistemi,karar verme v e yönetime katılma, motivasyon,ceza ve ödüllendirme. Sermaye Yapısı: - Ödenmiş sermaye,Kısa ve uzun vadeli borçlar, - Çalışma sermayesi(işte dönen), - Hazır Kıymetler,sabit sermaye, - Sermaye kaynakları ve maliyetleri Yatırım Bütçelemesi - Finansal planlama,tahsilat ve ödemelerin denkliği, - Yatırımın geri dönme oranı Finansal Analiz - Bilanço,Kar/Zarar tablosu,Fon akım tablosu,karlılık,likidite oranı Amortismanlar 1- Örgüt Yapısı Faaliyetleri Muhasebeleştirme - Hesap planı,muhasebe organizasyonu Ar-ge Faaliyetleri - Temel Uygulama, araştırma, araştırma personeli-ehliyeti,sayısı - Araştırma için ayrılan fon, Patent -yeni ürün sayısı, İnsan Kaynakları: Çalışanların özellikleri: - Çalışan sayısı,yaşı,cinsiyeti,kişilik ve - Mesleki özellikleri, yöneticilerin iş ve sosyal yaşamları, - Çalışanların kıdemleri,performans- başarı/ başarısızlıkları - İşe devam durumu,İş gücü verimliliği

46 Stratejik Yönetim Modeli Analiz “İç Çevre Analizinde Hangi Parametreler İzlenebilir ? 2-Pazarlama Faktörleri Mal/Hizmet Özellikleri: - Kalitesi,fiyatı,ambalajı,garantisi,marka imajı,mal/hizmet geliştirm - Pazar payı,büyüme oranı,karlılık,nakit ihtiyacı, - Yeni mal/hizmet kararları,Yatırımların elden çıkarılması. Fiyatlandırma: - Fiyatların genel seviyesi,fiyat değişiklikleri ve sebepleri, - Fiyatlandırma usul ve politikaları Dağıtım: - Dağıtım kanalları, özellikleri - A lternatif dağıtım kanalla Tanıtma ve Tutundurma: İlan ve reklam özellikleri ve etkileri, Halkla ilişkiler, Şahsi satış çalışmaları özellikleri ve maliyeti, Bu faaliyetlerin sonuçlara etkisi. 3-Üretim Faktörleri Tedarik Şartları: - Hammadde temin etme şartları,satıcı özellikleri, - Depolama masrafları,israf ve fire oranları, stok kontrolü Üretim süreci ve teknolojisi: - Fabrika yerleşim düzeni, mamul dizaynı ve üretim süresi, - Teknolojinin gelişmişliği ve yenilenebilme imkanı, - Üretim sürecinin özellikleri(tek tek-seri kitle), - Otomasyon,uzmanlaşma derecesi, bakım onarım sistemi, - Know-how ve patentler Kapasite Kullanım Oranı: - Kalite Kontrolü: Süreci-masrafları,israf ve fire oranları

47 Stratejik Yönetim Modeli Analiz İç ve Dış Çevre Analizi Amacı Nedir ? İç ve dış çevre analizi verileri ile; işletme Stratejik Analiz Ekseni’nin neresinde olduğuna karar verilebilmelidir Sektör büyüyor, büyüyecek İşletme sektörde tekel, tekel olacak Sektör küçülüyor, küçülecek İşletme sektörde etkinliği yok, yok olacak ? Stratejik Analiz Ekseni İşletme sektörün neresinde? X ekseni İşletmenin İçinde bulunduğu sektörün durumu ne? Y Ekseni

48 Stratejik Yönetim Modeli Analiz İç ve Dış Çevre Analizin Anlamı ? İşletme nerelere gidebileceğini görür Gitmek istediği yoldaki tehlikeleri önceden fark eder Gitmek istediği yerin potansiyelini görür Ulaştığı noktada neler olabileceğini önceden öğrenir İşletmenin oluşturacağı strateji “üst düzey” olabilir ve bu durum işletmenin vizyonunun değişmesine neden olabilir. Bu yüzden iç ve dış çevre analizinin kapsamlı olması kritiktir.

49 Stratejik Yönetim Modeli Analiz İç ve Dış Çevre Analizde Faydalanabilecek Kaynaklar Yazılı Kaynaklar DİE, DPT, Tübitak, Sanayi ve Ticaret Odaları, Odalar Birliği, TÜSİAD, Üniversiteler, Sendikalar, Meslek Teşekkülleri ve Derneklerin yayınları- dökümanları, Sözlü Kaynaklar Radyo ve TV özel programları,Bilimsel çalışma ve araştırmaların sunulduğu toplantılar,Belgeseller,Devlet adamları-siyasiler-bürokratların açıklamaları,demeçleri, müşteri, acenta ve uzmanlardan toplanan bilgiler Alan Araştırmaları İşletmeler; daha sağlam verilere ulaşmak için, anket,mülakat gözlem yoluyla, ilgili kişi ve kuruluşlardan doğrudan bilgi toplarlar İnternet Gayri Resmi Kaynaklar Rakip işletmeyi iyi tanıyanlardan-rakip işletmelerde çalışanlardan alınan bilgiler.

50 Stratejik Yönetim Modeli Analiz SWOT, Ö zellikle stratejik yönetimde genel durumunuzu ve yapmanız gerekenleri değerlendirmek ve görselleştirmek için yaygın bir şekilde kullanılan bir analiz tekniğidir. SWOT Analizi Nedir ? SWOT Analizi İle Amaçlanan Nedir ? SWOT tekniği sayesinde; Strateji geliştirilmeden önce mevcut durum hakkında bilgi verir Değerlendirme sürecine aktif katılımı sağlar/sağlamalıdır İşletmenin sadece aktif değil aynı zamanda pro-aktif olmasını sağlar

51 Stratejik Yönetim Modeli Analiz SWOT Analizinin İçeriği Nasıldır ? SWOT tekniği sayesinde aşağıda verilen soruların cevapları sistematik bir şekilde gösterilmesi amaçlanır. S -Güçlü yönler İşletmenin rakiplerine göre ve sektör beklentilerine göre W -Zayıf Yönler İşletmenin rakiplerine göre ve sektör beklentilerine göre O -Fırsatlar İşletmenin sektördeki fırsatları veya sektörün dış çevredeki fırsatları değerlendirilir. T -Tehditler İşletmenin sektördeki tehditleri veya işletmenin dış çevredeki tehditler değerlendirilir.

52 Stratejik Yönetim Modeli Analiz SWOT Analizinin İçeriği Nasıldır ?

53 Stratejik Yönetim Modeli Stratejik Planlama Gözden Geçirme Değerlendirme Güncelleme İyileştirme Analiz Uygulama

54 Stratejik Yönetim Modeli Stratejik Planlama Strateji Belirlemede “SWOT” Nasıl Kullanılır ? Güçlü yönlerini, fırsatları değerlendirmek için kullan Zayıf yönlerini ve tehditleri, güçlü yön ve fırsatlara dönüştür

55 Stratejik Yönetim Modeli Strateji Belirleme Hedef ve Stratejilerin Önceliklendirilmesi Nasıl Yapılır ? Hedeflerin önceliklendirilmesi Stratejilerin önceliklendirilmesi ulaşılabilirlik gereklilik etkinlik etkililik

56 Stratejik Yönetim Modeli Strateji Belirleme Strateji Belirlemede Hangi Soruları Kendimize Sormalıyız ?

57 Stratejik Yönetim Modeli Stratejik Planlama Gözden Geçirme Değerlendirme Güncelleme İyileştirme Analiz Uygulama

58 Stratejik Yönetim Modeli UYGULAMA Uygulama Fazında Hangi Ana Faaliyetler Yapılır ? - İş Planlarının oluşturulması 3-5 Yıllık Genel İş Planı Yıllık Detaylı İş Planı Performans Göstergelerinin Belirlenmesi - Kaynak planlama / uygulama - Finansal planlamalar ( bütçe - kredi - yatırım maliyet ) - Organizasyon Yapısı - Teknoloji planlama-uygulama

59 Stratejik Yönetim Modeli İş Planlarının Oluşturulması

60 Stratejik Yönetim Modeli Yıllık Planın Hazırlanması 3-5 Yıllık Plan İçin Örnek Format

61 Stratejik Yönetim Modeli Yıllık Firma Hedeflerinin Belirlenmesi Yıllık Firma Hedefleri İçin Örnek Format (Balance Score Card Yöntemine Göre )

62 Stratejik Yönetim Modeli Yıllık Bölüm Hedeflerinin Belirlenmesi Yıllık Bölüm Hedefleri İçin Örnek Format

63 Stratejik Yönetim Modeli Yıllık Takım / Bireysel Hedeflerinin Belirlenmesi Yıllık Takım/Bireysel Hedefleri İçin Örnek Format

64 Stratejik Yönetim Modeli Organizasyon Yapısı Belirlenen Strateji Doğrultusunda Organizasyonel Yapının Düzenlenmesi Nasıl Yapılır ? İzlenen stratejinin başarı sağlaması için organizasyonel yapının uyumlu hale getirilmesi ve kaynak tashihine ilişkin kararların alınması gereklidir. Yeni birim veya bölümlerin yaratılması, yeni kadroların atanması veya görev değişikliklerinin yapılması kaçınılmazdır. Daha önemlisi yönetsel kontrol ve koordinasyon mekanizmasının yeniden yapılandırılması gerekmektedir. Hatta yönetim stilinin değişmesi bile gündeme gelebilmektedir. Örneğin: fonksiyonel bir örgütte yenilikçiliği ve esnekliği temel alan bir stratejik tercih hem hiyerarşik ilişkilerin - dolayısıyla iş tanımlarının ve ardından performans hedeflerinin vb- hem de örgüt modelinin değişmesi temel zorunluluklardan sadece bir kaçını oluşturur. Altın Kural : Yapı stratejiyi izler

65 Stratejik Yönetim Modeli Organizasyon Yapısı Strateji ve Kültür İlişkisi ? Altın Kural: Stratejiye, başarılı bir değişim yönetimini eşlik eder. Strateji doğrultusunda organizasyonel yapı ve işleyiş sisteminin değişmesi insan kaynaklarına ilişkin süreçlerin de yeniden yapılandırılmasını gerektirir. Temel yetenekler bireysel yetkinliklerin de bazen önemini yitirmesine ve bazen de olağanüstü önem kazanmasına neden olur. Bu durumda organizasyonel roller ve statüler değişebilir. neyin önemli olduğunaYeni strateji neyin önemli olduğuna ilişkin varsayım ve inanışları değiştirebilir. Bu durum değerlerin, normların, sembollerin kısacası örgüt kültürünün yeniden gözden geçirilmesini zorunlu kılar. Aksi takdirde direniş gözlenir. Stratejik değişim gerçekleştirilemez.

66 Stratejik Yönetim Modeli Stratejik Planlama Gözden Geçirme Değerlendirme Güncelleme İyileştirme Analiz Uygulama

67 Stratejik Yönetim Modeli Gözden Geçirme ve Değerlendirme Gözden Geçirme ve Değerlendirmeler İçin Neler Yapmalıyız ? İş Sonuçlarımız Ne Durumda ? Performansını İzleyeceğimiz Göstergeler Belli mi ? Ölçmezsek, yönetemeyiz….. Gösterge Örnekleri : - Toplam satış cirosu - Toplam üretim hacmi - Pazar payı - Personel kapasitesi - Kâr Gelişimi - Çalışan başına genel katma değer - Ürün maliyeti değişimi - Verimlilik - İç hata maliyeti - Hammadde Stoku - Nakit akışı - Makine duruş oranı - Darboğaz marinaların duruş oranı - …………….

68 Stratejik Yönetim Modeli Gözden Geçirme ve Değerlendirme Gözden Geçirme ve Değerlendirmeler İçin Neler Yapmalıyız ? Göstergeleri - Hangi ortamlarda - Kimlerin takip edeceği Belli mi ? İş Sonuçlarımız Ne Durumda ? Ortam Örnekleri : - Üretim alanı toplantıları - Bölüm / kısım toplantıları - Bölümler arası değerlendirme toplant. - Fabrika sevkiyat toplantıları ( Adetler / kalite ve sevkiyat ) - Maliyet ve yatırım görüşmeleri - İş planı gözden geçirme toplantıları - Firma stratejileri gözden geçirme topl. - Yönetim kurulu toplatıları - …………………………………..

69 Stratejik Yönetim Modeli Gözden Geçirme ve Değerlendirme Gözden Geçirme ve Değerlendirmeler İçin Neler Yapmalıyız ? Sonuçların Duyurulacağı - Raporlamalar ve - Periyotları Belli mi ? İş Sonuçlarımız Ne Durumda ? Raporlama Örnekleri : - Kalite raporları - Sevkiyat raporları - Mali raporlar - Verimlilik ve maliyet raporları - İş güvenliği raporları - Proses kıyaslama raporları - Stratejik yönetim raporları - …………………………………..

70 Stratejik Yönetim Modeli Gözden Geçirme ve Değerlendirme Gözden Geçirme ve Değerlendirmeler İçin Neler Yapmalıyız ? Takip Edilen Göstergelerin, - Nerede ve - Kimler Tarafından - Nasıl Değerlendireceği Belli mi ? İş Sonuçlarımız Ne Durumda ? Değerlendirme Seviyelerine Örnekler - Operatörler - Mühendis / Beyaz yaka çalışanlar - İlk kademe yöneticiler - Orta ve üst düzey yöneticiler - Yönetim kurulu üyeleri - …………………………….

71 Stratejik Yönetim Modeli Stratejik Planlama Gözden Geçirme Değerlendirme Güncelleme İyileştirme Analiz Uygulama

72 Stratejik Yönetim Modeli Güncelleme / Revizyon / İyileştirme Güncelleme ve İyileştirmeler Ne İçin Yapılır ? Hedefe gidilen yolda ; Performans yeterli değilse, performansı daha da artırıcı aksiyonlar planlamak Gerekiyorsa hedefe gidilen yolu (yöntemi) değiştirmek ve buna yönelik performans sergilemek Hedefe gidilen yolda, karşılaşılan bariyerleri ortadan kaldırmak Gerektiğinde, değişen çevre koşullarına göre, hedefleri ve bu hedefe yönelik iş planlarını güncellemek Güncelleme / Revizyon / İyileştirme

73 Stratejik Yönetim Modeli Kaynakça Kitap AdıYazar Adı İyiden Mükemmel ŞirketeJim Collins Stratejik YönetimProf. Dr. Erol Eren Strateji HaritalarıRobert S.Kaplan Uygulamaya Yönelik İşletme Politikası ve Stratejik PazarlamaDoc. Dr. Ömer Akat Geleceği ŞekillendirmekYılmaz Ergüden Yeniyi DüşünmekRoger La Salle Stratejik DüşünmeAvinash K.Dixit Rekabet StratejisiMichael E.Porter Balanced ScorecardRobet S.Kaplan Kalıcı OlmakTomes C.Collins Yaşayan ŞirketArie de Geus Stratejide İlerlemeHarvard Review Business Stratejik YenilenmeHarvard Review Business Şirket StratejisiHarvard Review Business Yeşil İş StratejisiHarvard Review Business Stratejik DüşünmeErol Mütercimler Yeni Dünyada Strateji ve YönetimProf. Dr. Arman Kırım Mavi Okyanus StratejisiW.Chan Kim Business Policy and Strategic ManagementWillan F.Glueck Strategic Managemet and Business PolicyThomas L.Whellend and David Hunger Stratejik Yönetim ve İşletme PolitikasıÖmer Dinçer


"1 BUSİAD Stratejik Yönetim Uzmanlık Grubu Stratejik Yönetim Modeli Hazırlayan : BUSİAD Stratejik Yönetim Uzmanlık Grubu - 2010." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları