Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

GRUP DİNAMİKLERİGRUP DİNAMİKLERİGRUP DİNAMİKLERİGRUP DİNAMİKLERİ Dr. Esin Kulaç SDÜTF Eğiticiler İçin Probleme Dayalı Öğrenim Kursu 22-24 Aralık 2008.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "GRUP DİNAMİKLERİGRUP DİNAMİKLERİGRUP DİNAMİKLERİGRUP DİNAMİKLERİ Dr. Esin Kulaç SDÜTF Eğiticiler İçin Probleme Dayalı Öğrenim Kursu 22-24 Aralık 2008."— Sunum transkripti:

1 GRUP DİNAMİKLERİGRUP DİNAMİKLERİGRUP DİNAMİKLERİGRUP DİNAMİKLERİ Dr. Esin Kulaç SDÜTF Eğiticiler İçin Probleme Dayalı Öğrenim Kursu Aralık 2008

2 Sunum Planı Motivasyon Beyin fırtınası Öğrenen grupları motive etme üzerine kuramlar Öğrenen grupların özellikleri Öğrenen grupların dinamikleri

3 EKİP………. ………….., ortak norm ve davranış ilkelerini paylaşan, aralarında çeşitli rol farklılaşmaları gerçekleştiren, ortak bir amaca sahip ve bu amaç doğrultusunda birbirleri ile iletişim içinde olan, karşılıklı olarak birbirlerini etkileyen iki veya daha fazla kişinin bir araya gelmesi ile oluşan sosyal bir olgudur.

4 Bir beyin fırtınası yapalım… ŞU ANA KADAR PARÇASI OLDUĞUNUZ EKİPLERİ DÜŞÜNÜN. –ÖĞRENİM HAYATINIZDA –ÇALIŞMA HAYATINIZDA –SOSYAL YAŞAMDA …

5 MOTİVASYONUNUZU OLUMLU/OLUMSUZ ETKİLEDİĞİNİ DÜŞÜNDÜĞÜNÜZ KİŞİLER/OLANAKLAR İLE İLGİLİ FAKTÖRLER NELERDİ ?

6 Bir beyin fırtınası daha yapalım… MOTİVASYONUNUZU OLUMLU/OLUMSUZ ETKİLEYEN FAKTÖRLERE VERDİĞİNİZ TEPKİLER NELERDİ ?

7 MOTİVASYONUNTANIMI

8 Diğer bir insanın davranışını etkileme veya değiştirme ve yeni bir davranışta bulunma sürecidir.

9 Motivasyon İÇSEL Kendi ilgi ve merakımız veya sadece yaşayacağımız deneyimden duyacağımız mutluluk ile oluşan motivasyon Ör: Gün batımını seyretmek DIŞSAL Dış etkenler veya çevresel faktörler nedeni ile oluşan motivasyon Ör: ödül, ceza, sosyal bask ı

10 MOTİVASYON YAKLAŞIMLARI İhtiyaç Yaklaşımı Amaç Yaklaşımı Beklenti Yaklaşımı

11 İHTİYAÇ YAKLAŞIMI Motivasyon,bilinçli veya bilinçsizce karşılanmamış bir ihtiyaçtan doğar,Motivasyon,bilinçli veya bilinçsizce karşılanmamış bir ihtiyaçtan doğar, İhtiyaçlar Davranışın nedenidir,İhtiyaçlar Davranışın nedenidir, Hiçbir ihtiyaç tam anlamıyla giderilemez,Hiçbir ihtiyaç tam anlamıyla giderilemez, İhtiyaçlar sürekli değişmektedir.İhtiyaçlar sürekli değişmektedir.

12 İhtiyaçlar Teorisi (Maslow)

13 AMAÇ YAKLAŞIMI Motivasyon,çalışanların zor ve fakat imkansız olmayan amaçları olduğunda ve performansları hakkında bilgi alabilmeleri durumunda yüksektir.Motivasyon,çalışanların zor ve fakat imkansız olmayan amaçları olduğunda ve performansları hakkında bilgi alabilmeleri durumunda yüksektir.

14 Amaç yaklaşımı performans yönetimi sistemine baz teşkil eder. Çalışanlar için zorlayıcı amaçlar belirlenmesi,bu amaçların gerçekleştirimesi için gereken imkanların sağlanması, motive edici unsurlardır. Çalışanlar için zorlayıcı amaçlar belirlenmesi,bu amaçların gerçekleştirimesi için gereken imkanların sağlanması, motive edici unsurlardır.

15 BEKLENTİ YAKLAŞIMI Gösterilecek çabanın bir sonuç yaratacağı ihtimaliyle kişinin harekete geçmesidir.Gösterilecek çabanın bir sonuç yaratacağı ihtimaliyle kişinin harekete geçmesidir. Arzulama derecesi belirli bir sonucu seçme sebebinin şiddetini yansıtır.Arzulama derecesi belirli bir sonucu seçme sebebinin şiddetini yansıtır.

16 Öğrenen Gruplar

17 Öğrenen Grupları Üretken Hale Getirmek ve Motive Edebilmek için Stratejiler Öğrencilerinizin yeteneklerine inanın ve değiştirebileceğiniz faktörlerle ilgilenin Dışsal motivasyonu gereğinden fazla vurgulamayın Öğrenme durumları için pozitif ortamlar oluşturun Öğrencinin ilgisi ve içsel motivasyon değerlerine göre davranın

18 Öğrenen Grupları Üretken Hale Getirmek ve Motive Edebilmek için Stratejiler Öğretim amaçları ile öğretim işlemlerinin güçlüğü konularına özen gösterin Grup dinamiği oluşturmaya çalışın

19 EKİP İLE ÖĞRENME Her grubun farklı bir tarzı ve kişiliği vardır Eğiticiler ve içerik aynı olsa da farklı deneyimler yaşanır Tanımlanmış ortak dinamik süreçler vardır Zamanında, gerekli yönlendirmeler için dinamiklerin gözlemlenmesi gereklidir

20 EĞİTİM GRUPLARININ DİNAMİKLERİ İÇERİK DAVRANIŞLARI SÜREKLİLİK (SÜREÇ) DAVRANIŞLARI

21 EĞİTİM GRUPLARININ DİNAMİKLERİ İÇERİK DAVRANIŞLARI Grubun yürütmekte olduğu görevi yapmasını sağlayan özgül davranışlardır –Yöntem önerme –Fikir verme –Yorumlama

22 EĞİTİM GRUPLARININ DİNAMİKLERİ SÜREKLİLİK (SÜREÇ) DAVRANIŞLARI Grubun üzerinde çalıştığı görevi nasıl yaptığı, etkileşimler, duygular, grup atmosferi ile ilgili davranışlardır. –Uyulması gereken temel kurallar –Gerginlik yaratılması/azaltılması –Bilgi paylaşımındaki tavırlar…

23 EĞİTİCİNİN İÇERİK ve SÜREKLİLİĞİ SAĞLAMADAKİ ROLÜ Grubun ulaştığı noktanın başlangıçtaki hedeflerle karşılaştırılması İlerlemeyi engelleyen sorunların tanımlanması Görüş birliğinin olup olmadığının araştırılması Gerginliği azaltmaya yönelik davranışlar

24 KATILIM Sözel katılım-gruba dahil olmanın göstergesi Katılımdaki değişiklikler ETKİLEME Gruba katılımda bulunmak ve etkilemek farklıdır-az konuşan/çok konuşan Olumlu etkileme-çözüme yönelik Olumsuz etkileme-zorlama

25 GRUPTAKİ DUYGULAR Eğitim süresince grup üyeleri farklı duygular yaşarlar Sözel ve sözel olmayan davranışlar ile üyelerin hissettikleri anlaşılmaya çalışılmalıdır. Sözsüz anlatım, öğrenciler tarafından daha çok tercih edilmektedir. Eğiticinin çatışma yaşandığında kendi duygularını yargılamadan ifade etmesi örnek oluşturabilir.

26 GRUP ATMOSFERİ Grup atmosferi gözlenmeli ve gerektiğinde gözlemler paylaşılmalıdır. Her grup üyesinin yaşayabileceği temel çatışmalar; –Üyeler arasındaki rekabet × karşılıklı destek gereksinimi –Bencillik × başka birine yardım etme isteği –Kendine rahatlık sağlayan grup benliğine bırakma isteği × bireysel özerkliğini kaybetme korkusu

27 DİSFONKSİYONEL DAVRANIŞLAR Sürekliliği ve niteliği –Düşmanca davranma –Saldırgan olma –Konuyu amacından saptırma –Sürekli sessiz kalma –Başka şeylerle ilgilenme –Sürekli geç kalma –Alt grup oluşturma

28 DİSFONKSİYONEL DAVRANIŞLAR Sürekli sessiz kalma nedenleri neler olabilir? –Direnç –Kızgınlık –Korku –Yetersizlik düşüncesi Suçlanma, izolasyon duygusunun artmasına ve öğrencinin kaybedilmesine neden olur. Sorunun grup dışında çözülmemesi önerilmektedir. GRUBA ZAMAN TANINMALIDIR Eğitici disfonksiyonel davranış gösteren bireyin suçlanmasına izin vermeyecek bir tutum göstermesi

29 Başlangıç EĞİTİM GRUPLARININ EVRELERİ  Biraz endişe duyarlar  Benden ne bekleniyor?  Uyum sağlayabilecek miyim? Öğrenciler öğrenmeye isteklidir. Eğiticiye bağımlıdırlar. Kendilerine grupta bir yer edinmek isterler. Tanışma, grup amaçları, öğrenme anlaşması GRUP EĞİTİM İÇERİĞİNE YÖNLENDİRİLMELİ

30 Bıkkınlık, Hoşnutsuzluk EĞİTİM GRUPLARININ EVRELERİ  Eğiticiye bağımlı olmaktan rahatsızlık duyarlar  Direnç gösterirler Öğrenilmesi gerekenler artmıştır. Roller, nasıl çalışılacağı ve iletişim kurulacağını belirleme aşamasıdır. Eğiticinin yönetici rolülün dozunu azaltması

31 Hoşnutsuzluğun azalması EĞİTİM GRUPLARININ EVRELERİ Bilgi ve becerileri arttıkça kendilerine güvenleri artar Roller ve soumluluklar açıktır ve kabul edilmiştir Grup iletişimi ve işbirliği güçlenmiştir. Amaç ve gerçekler ışığında fikir ayrılıkları çözülür, Gruba yapılacak müdahalelerin eğitim sürecini aydınlatıcı önerilerle sınırlı kalması

32 Yaratıcılık EĞİTİM GRUPLARININ EVRELERİ Öğrencilerin içerik ve sürece hakim oldukları evredir. Grubun enerjisi yüksektir. Görev ve başarılar konusunda olumlu hisler taşınır Eğitici edinilen bilgileri biyo- psiko-sosyal taraflarıyla özetlemeye yönlendirmeli

33 Grup Çalışmasını Kolaylaştıran Kişisel Özellikler ……. - Yüksek duygusal enerji, - Hayata ve insanlara karşı olumlu bakış açısı (iyimserlik), -Yüksek iç motivasyon, -Öğrenmeye bağlılık, sorumluluk -Değişime istek duyma -Başkalarını hesaba katan bir anlayışa sahip olmaktır.

34 SİNERJİKASİNERJİK Söze, “anlıyorum,” diye başlar Söze, “Ama,” diye başlar. Çözüme ve sonuca yönelir. Nasıl yararlı olacağını bulmaya çalışır. Fikrin olumlu tarafını bulup geliştirmeye çalışır. Anlamak için dinler. Başkalarına, kendilerini ifade etmek için zaman tanır. Güçlüklere ve problemlere yönelir. İşe yaramayacağını göstermeye çalışır Fikirlerde boşluk arar. Tartışmak ve yargılamak için dinler Söz keser, olumsuz beden dili özellikleri gösterir

35 SİNERJİKASİNERJİK En iyi çözüme ulaşmaya çalışır. Engelleri “fırsat” olarak görür Karşısındakinin olumlu özelliklerini bulur ve ifade eder, “doğruları yakalamayı” beceri sayar. Kişileri ve fikirleri önemsemez. Mutlaka haklı çıkmaya çalışır. Engelleri, “zorluk” olarak görür Yanlışları yakalamayı “yı beceri sayar

36 GRUP ÜYELERİNİN ROLLERİ

37 Göreve ilişkin roller Başlatmak Bilgilendirmek Açıklamak ve Aydınlatmak Koordine etmek Özetlemek Gerçekliği test etmek İzlemek Fikir birliğini test etmek GRUP ÜYELERİNİN ROLLERİ

38 Grubun Devamlılığına İlişkin Roller Uyum sağlamak Cesaretlendirmek/teşvik etmek Uzlaşmaya varmak Yönlendirmek Gerilimi azaltmak Tanı koymak Standart koymak ve Test etmek GRUP ÜYELERİNİN ROLLERİ

39 Fonksiyonel Olmayan Roller Engellemek Geri çekilmek Konu dışına çıkmak Tanınma arayışı Rekabet GRUP ÜYELERİNİN ROLLERİ

40 ÖZETLE Öğrenmeyi en fazla etkileyen faktör motivasyondur. Öğrenen gruplar farklı özellikler gösterebilse de tanımlanmış temel dinamikleri yaşarlar. Eğitim yönlendiricisi öğrenen grupların dinamiklerini gözlemleyebilmeli, yerinde ve zamanında müdahaleler ile grubu amacına motive edebilmelidir.

41 KAYNAKLAR 1.Learning to Teach (5th Ed.). USA: McGraw-Hill Companies, Inc. Arends, R. I Practice-Based Learning: Problem-Based Learning Applied to Medical Education. HS Barrows, Probleme Dayalı Öğrenim. DEÜ Eğiticilerin Eğitimi Komitesi.DEÜ Yayınları, Özel Öğretim Yöntemleri. Dr. Yasemin Gülbahar. Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Sunum notları 5.Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi ve Bilişimi AD. Yüksek Lisans Notları. Doç.Dr.Fulya Dökmeci Nihat Demirkol. Kişisel Gelişim Eğitimi kurs notları. 2006


"GRUP DİNAMİKLERİGRUP DİNAMİKLERİGRUP DİNAMİKLERİGRUP DİNAMİKLERİ Dr. Esin Kulaç SDÜTF Eğiticiler İçin Probleme Dayalı Öğrenim Kursu 22-24 Aralık 2008." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları