Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

STRES ve ÇATIŞMA YÖNETİMİ. Stres Stres, kişilerin kendileri için önemli gördükleri fırsat veya tehdit deneyimleridir. Fırsatlar kişiye katkısı olacak,

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "STRES ve ÇATIŞMA YÖNETİMİ. Stres Stres, kişilerin kendileri için önemli gördükleri fırsat veya tehdit deneyimleridir. Fırsatlar kişiye katkısı olacak,"— Sunum transkripti:

1 STRES ve ÇATIŞMA YÖNETİMİ

2 Stres Stres, kişilerin kendileri için önemli gördükleri fırsat veya tehdit deneyimleridir. Fırsatlar kişiye katkısı olacak, tehditler ise zararı olabilecek olgulardır

3 Belirsizlik ve algılar Eğer kişi fırsat veya tehditleri kolaylıkla halledebileceğine inanırsa stres düzeyi düşük olacaktır. Konusunda uzman olan bir doktorla, ilk defa bir ameliyatı tek başına yapacak doktorun yaşayacakları stres düzeyi farklı olacaktır. Rutin işlerin yapılışında stres, rutin olmayan işlere nazaran daha az miktardadır. Stres düzeyi, fırsat ve tehditleri kişilerin nasıl algıladığına bağlı olarak değişecektir. Kişinin yeni işe başlaması, terfi etmesi gibi

4 Yetenek ve stres Kişi, kadronun gerektirdiği yeteneklere sahip değilse yaşayacağı stres seviyesi büyük olacaktır. Aynı şekilde konu ve iş hakkında deneyimi yeterli olan kişilerin de stres düzeyleri az olacaktır

5 Stres nedir? Organizmanın fiziksel ve ruhsal sınırlarının tehdit edilmesi ve zorlanması ile ortaya çıkan psikolojik bir durumdur. Bizi zorlayan,kısıtlayan,engelleyen olaylar ve durumlar karşısında verdiğimiz tepkilerin tümüdür.

6 Stres temel olarak bedenin tehlikelere verdiği bir tepkidir. Canlı, hayatta kalmak için stres tepkisini verir.Stresli bir durumla karşılaştığımızda adrenalin ve kortizol hormonlarını salgılarız.

7 Stres durumunda bedende oluşan tepkiler *Kan akımı beyine ve kaslara yönelir, düşünce ve hafıza keskinleşir *Tükürük artar *Ter bezi faaliyetleri artar,soğuk ter boşalır *Solunum sayısı artar *Depolanmış yağ ve şeker kana karışır *Göz bebekleri büyür *Kalbin atım sayısı artar, kan basıncı yükselir *Kan pıhtılaşma mekanizması harekete geçer *Sindirim yavaşlar, mide asidi artar

8 Tükenme :Stresle etkili bir şekilde bahşedemediğimizde ya da üstesinden gelemediğimiz stres kaynakları çoğaldığında tükenme riski ile karşı karşıya kalabiliriz. Hayatı çekilmez olarak görme duygusu en temel tükenme belirtisidir. Burn out sendromu:Tamamen yanmış.Fiziksel ve ruhsal olarak yanıp kül olmuş anlamına gelir/sürekli olarak stres altında olan kişilerde görülür.

9 Der Spieger’ in araştırmasına göre iş ve özel yaşamda yaşanan stres ; – kalbe zarar vermekte – bağışıklık sistemini zayıflatmakta – hafızayı olumsuz yönde etkilemekte – mide hastalıklarına – şişmanlığa neden olmaktadır.

10 STRES BELİRTİLERİ FİZİKSEL BELİRTİLER – Çarpıntı – Yorgunluk – Baş ağrısı – Soğuk ya da sıcak basması – Mide-bağırsak bozukluğu, sindirim zorlukları – Nefes darlığı – Mide bulantısı – Ellerde titreme – Uyku bozuklukları – İştahta bozulmalar(çok az yeme,aşırı yeme) – Gürültü-sese karşı aşırı duyarlılık – Bitkinlik – Boyunda,ensede,belde,sırtta ağrı ve kasılmalar

11 DUYGUSAL BELİRTİLER -Huzursuzluk, sıkıntı, gerginlik -Değersizlik,güvensizlik hissetmek -Duygusal ilişkilerde(evlilikte) bozulma -Kaygılı olmak -Neşesizleşme, durgunlaşma, çökkünlük hali -Sinirlilik, saldırganlık veya kayıtsızlık -Duygusal olmak,aşırı hassaslaşma

12 ZİHİNSEL BELİRTİLER -Unutkanlık -Konsantrasyonda azalma -Kararsızlık -Organize olamamak -Zihin karışıklığı -İlgi azalması -Matematik hataların artması -Zihinsel durgunluk

13 STRES DÜZEYİ TESTİ *Size 13 soru sorulacaktır.Eğer soruya yanıtınız Evet ise,1puan;Hayır ise, 0 puan veriniz. 1-Uykuya dalmakta zorluk çekiyorum.

14 2-Gece sık sık uykum kaçar.

15 3-Hazımsızlık,yüksek tansiyona bağlı baş ağrıları,baş dönmeleri,sinirsel döküntü,çarpıntı,kas tutulmaları ve ağrıları gibi sıkıntılarım var. (Eğer belirtilerden birden fazlası varsa her belirti için 1 puan veriniz)

16 4-Diğer insanlar beni rahatsız ediyor.

17 5-Kafamı dinlemek,sakinleşmek ya da bir kitap okumak benim için çok zordur.

18 6-Yavaş çalışan ve yavaş konuşan insanlar beni rahatsız eder.

19 7-Sakinleşebilmek için sigara,alkol ya da uyku ilaçları kullanırım.

20 8-Aceleciyimdir.

21 9-Bir yere geç kalınca ya da oraya zamanında gitmem engellenince kızarım.

22 10-Çalışma gününün sonunda kendimi gereğinden fazla yorgun hissediyorum.

23 11-Yapacak bir işim olmadığında huzursuz olurum.

24 12-Ailem,doktorum,arkadaşlarım ve çevremdekiler benim çok sinirli ve gergin olduğumu düşünürler.

25 13- Konsantre olamayacak veya rahat düşünemeyecek kadar yıpranmış olduğum zamanlar oluyor.

26 Sonuçlar 2 puan ve daha az:Stres ölçünüzü aşmamışsınız 3-6 puan arası:Rahat edebileceğinizden biraz daha fazla stres altındasınız 7-10 puan arası:Fazla stres altındasınız ve biraz rahatlamanız gerekiyor 11 ve üstü:Stres düzeyiniz çok yüksek.Bu baskıyı azaltmazsanız stresle ilgili hastalıklara yakalanabilirsiniz.

27 Stres ve Performans Arasındaki İlişki Performans düzeyi Yüksek Düşük YüksekDüşük Optimum stres düzeyi Stres düzeyi Çalışan sıkılır. Çalışan stresten iş yapamaz Erkan ÇETİNTAŞ – Şube Müdürü-Baş Tetkikçi (Lead Auditr)

28 Stres Kaynakları İşteki sorumluluklar Kişisel yaşam Grup üyeliği İş-yaşam dengesi Çevresel belirsizlik

29 STRES VE KİŞİLİK TİPLERİ A TİPİ KİŞİLİK B TİPİ KİŞİLİK

30 A TİPİ KİŞİLİK Hırslı Rekabetçi Aceleci ve telaşlı Huzursuz Başkalarını dinlemez genelde karşıdakinin sözünü keser Hareketleri ve konuşması hızlıdır Sabırsız İşlere aşırı bağlıdır Aynı anda birden fazla iş yapar Çabuk öfkelenir Dinlenmeyi sevmez Yanında çalışanların az iş yaptıklarından yakınır

31 B TİPİ KİŞİLİK İş konusunda rahat ve sakindir İşlerini geçici olarak yarım bırakabilir İşte kaliteye önem verir İyi bir dinleyicidir Rekabetçi değildir Uysal,uyumludur Tek işe odaklanır Katı ve keskin değildir Konuşurken yavaş ve dikkatlidir İlgilendiği pek çok konu vardır Çevreye açıktır ve sosyal ilişkileri önemser

32 Yapılan araştırmalara göre; A tipi kişilikte olan kişilerin kanlarındaki kolesterol miktarı ve kalp krizi geçirme olasılıkları çok yüksektir. ABD’de yapılan bir araştırmada yöneticilerin %60ının A tipi kişiliğe sahip oldukları gözlenmiştir.

33 STRESLE BAŞA ÇIKMA

34 ETKİSİZ(İŞLEVSEL OLMAYAN) YÖNTEMLER *Saldırganlık /öfke patlamaları *Savunma mekanizmalarının aşırı kullanımı(bastırma,karşıt tepki geliştirme,yön değiştirme…) *Sigara,alkol,ilaç,madde kullanımı *Alışveriş *Geri çekilme,pasifleşip içe kapanma (bu kişiler, yaşadıkları sorunları paylaşmayarak içlerinde biriktirirler)

35 ETKİLİ BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ Düzenli egzersiz ve spor yapmak (Spor yaptığımızda noradrenalin hormonu salgılanır.Bu hormon stres tepkisinde rol oynayan başka kimyasal maddelerin etkilerini düzenler.Spor beynin stresle daha verimli şekilde baş etmesini sağlamakta ve kaslardaki gerginliği azaltmaktadır) Gevşeme egzersizlerini öğrenmek,uygulamak İyi beslenmek(Neden yemek yiyorsunuz? açlığınızı doyurmak için mi;kaygı,yalnızlık ve stresin etkisini azaltmak için mi?Daha az kafein,daha fazla meyve-sebze tüketilebilir) Aynı anda birden fazla iş yapmayın

36 Sosyal destek almak (Güvendiğimiz dostlarımızla paylaşmak,sohbet,başkalarına yardım etmek…) Oyun Mizah duygusu…kendimize,hayata, şakalara gülebilmek… “Gülerken göbeği hoplamayan adamdan korkarım” (bir çin atasözü) Hobiler edinmek;zamanı iyi yönetmek ve kendimize zaman ayırmak Hoşgörülü ve esnek olmak (kin tutmak ve haset tükenmenize neden olur/esneklik değişikliklere açık olmamızı sağlar)

37 Kurumsal olarak stresle başa çıkma Problem odaklı İşlerin yeniden tasarımı İş rotasyonu Belirsizliğin azaltılması İş güvenliği Çocukların bakımı için fırsat yaratma Esnek çalışma saatleri ve iş paylaşımı Duygu odaklı Kurum içi spor tesisleri Organizasyonel destek Çalışana destek programları Kişisel günler/ uzun süreli izinler

38

39 Organizasyonel çatışma Bir çalışan ya da TAKIMIN amaç ve hedeflerinin başka bir birey veya TAKIMIN amaç ve hedefleri ile uyumsuz olması sonucu ortaya çıkan hal

40 Organizasyonel çatışmanın performans üzerine etkileri Yüksek Düşük YüksekDüşükÇatışma düzeyi Performans düzeyi Optimum çatışma düzeyi

41 Çatışma kaynakları Farklılık Görev ilişkileri Kaynakların kıtlığı

42 Görev ilişkilerinden türeyen çatışmalar Yetkilerin çatışması Görevlerde karşılıklı bağımlılık Uyumsuz değerleme sistemleri

43 Pondy’nin organizasyonel çatışma modeli Düzey 1: Potansiyel çatışma Düzey 2: Algılanan çatışma Düzey 3: Hissedilen çatışma Düzey 4: Açık çatışma Düzey 5: Çatışma sonucu

44 Açık çatışma şekilleri Açık saldırganlık Şiddet İç çatışma Sabotaj Fiziksel sindirme İşbirliği eksikliği

45 Takım düzeyinde çatışma yönetimi Uzlaşma İşbirliği Uyum Kaçınma Rekabet

46 Uzlaşmanın geliştirilmesi Ortak hedefler üzerinde vurgu yapmak İnsanların değil, problemlerin üzerinde durmak İlgi alanlarının üzerine odaklanmak Ortak kazançlar için fırsatlar yaratmak Adil olan konular üzerine odaklanmak

47 Çatışma yönetimi yolları Kaçınma ve bağlanmama Problem çözme yaklaşımı Yumuşatma Güç kullanma Daha önemli amaçlar belirleme Taviz verme Çatışmaya taraf olanları değiştirme Örgütsel ilişkileri değiştirme Çoğunluk oyu Çatışma kaynağının ortadan kaldırılması

48 TEŞEKKÜRLER…


"STRES ve ÇATIŞMA YÖNETİMİ. Stres Stres, kişilerin kendileri için önemli gördükleri fırsat veya tehdit deneyimleridir. Fırsatlar kişiye katkısı olacak," indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları