Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TÜRKİYE VE SURİYE ARASINDA SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASI TÜRKİYE VE SURİYE ARASINDA SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TÜRKİYE VE SURİYE ARASINDA SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASI TÜRKİYE VE SURİYE ARASINDA SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASI."— Sunum transkripti:

1 TÜRKİYE VE SURİYE ARASINDA SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASI TÜRKİYE VE SURİYE ARASINDA SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASI

2 TÜRKİYE-SURİYE ORTAKLIK ANLAŞMASI 1- Suriye Pazarı Hakkında Genel Bilgi 2- Türkiye-Suriye İkili Ticaret Verileri 3- Türkiye-Suriye Ortaklık Anlaşması 4- Gaziantep-Suriye Pazara Giriş İmkanları

3 SURİYE PAZARI HAKKINDA GENEL BİLGİ SURİYE PAZARI HAKKINDA GENEL BİLGİ

4 SURİYE GENEL BİLGİLER ÜLKE BİLGİLERİ Devletin Adı Suriye Arap Cumhuriyeti BaşkentiŞam Yönetim Biçimi Sosyalist Demokratik Halk Cumhuriyeti Resmi Dili Arapça Para Birimi Suriye Lirası (100 kuruş) Döviz Kuru 1 Dolar = 50 Suriye Lirası Yüzölçümü km2 Nüfus (2004) 17,8 milyon Yıllık Nüfus artışı (%) 2.5

5 SURİYE GENEL BİLGİLER ÜLKE BİLGİLERİ Mesai Saatleri – Mesai Günleri Pazar, Pazartesi, Salı, Çarşamba, Perşembe Büyük Kentler Şam, Halep, Homs, Hama, Lazkiye Limanlar Lazkiye, Tartus, Banias Resmi Tatil Günleri 1 Ocak, Ramazan Bayramı (3 gün), 8 Mart Devrim Bayramı, Kurban Bayramı (4 gün), 12 Nisan Paskalya Bayramı (Katolikler), 17 Nisan Kurtuluş Bayramı, 19 Nisan Paskalya Bayramı (Ortodoks), Hicri Yılbaşı, 1 Mayıs İşçi Bayramı, 6 Mayıs Şehitler Günü, Peygamberin Doğum Günü, 25 Aralık Noel Bayramı

6 SURİYE GENEL BİLGİLER EKONOMİK DURUM GSMH (yerel para birimi) (milyar SL) GSMH (milyar $, piyasa fiyatları) Reel GSMH Artış Oranı (%) 2,03,24,5 Kişi Başına (GSMH-MG)($) Enflasyon Oranı 1,54,62,6 İşgücü (faal nüfus) (milyon) (2004) 4.469

7 SURİYE GENEL BİLGİLER ULUSLARARASI TİCARETTE YERİ - Lübnan, Ürdün, Bahreyn, Katar, Kuveyt, Yemen, Suudi Arabistan, BAE, Umman, Fas, Cezayir, Tunus, Mısır ve Libya ile STA - Arap Ülkeleri Serbest Ticaret Bölgesi (GAFTA) 2005 yılı başında yürürlüğe girmiştir. - DTÖ üyelik başvurusu - Ticaretle ilgili başka herhangi bir kuruluşa üye değil

8 SURİYE GENEL BİLGİLER EKONOMİK DURUM İşsizlik oranı (%) Dış Ticaret ($) İhracat (milyon $ ) İhracat (milyon $ ) İthalat (milyon $ ) İthalat (milyon $ ) Denge (milyon $) Denge (milyon $)

9 SURİYE İTHALAT REJİMİ GENEL ESASLAR - Malların üretildiği ülkeden ithali esas - Hammadde, yedek parça, makine ve ekipman, tıbbi laboratuar cihazları, yerli üretimi bulunmayan tarım ve gıda ürünlerinin ithaline izin - Yerli üretimi bulunan maddelerin ithalatının kısılması veya asgariye indirilmesi - Malların gümrük vergilerinin temel-lüks olma durumuna göre belirlenmesi - Lüks maddelerin ithalatının yüksek gümrük vergileri ile kısıtlanması - İthalatın finansmanı ihracat gelirleri ile - İsrail malları ve İsrail kaynaklı hammadde ile üretilen malların ülkeye girişi yasak

10 SURİYE İTHALAT REJİMİ İTHALAT İŞLEMLERİNDE ARANAN BELGELER - Konşimento - Geçerli İthalat Lisansı - Ticari Fatura - Paketleme Listesi - Menşe Şehadetnamesi

11 SURİYE İTHALAT REJİMİ İTHALAT YASAKLARI - Narkotik Ürünler, mobilya, silah, İsrail Malları - Hazır giyim, işlenmiş gıda (konserve balık harici) - -Kozmetik hammaddeleri, peynir ve içecekler (bira, şişe suyu, meyve suyu....) - -STA sonrası durum?

12 SURİYE İTHALAT REJİMİ İTHALAT İMTİYAZLARI   Yatırım projelerinde gerekli olan maddeler   Üretimleri için ihtiyaç duydukları maddeler 10 Sayılı Yatırım Yasası Kapsamında Kurulmuş Şirketler yasak ve sınırlamalara maruz kalmadan yapabiliyorlar.

13 SURİYE İTHALAT REJİMİ VERGİLENDİRME   Gümrük Vergileri Malın İthalatı esnasında iki tür vergi - Tarım ve yakıt dışı ürünlerde % Cevher ve metallerde % İmalat sanayi ürünlerinde % Kimyasal ürünlerde % Makina ve nakliye ekipmanında % Diğer imalat sanayi ürünlerinde % 27.6

14 SURİYE İTHALAT REJİMİ VERGİLENDİRME   Birleştirilmiş Vergi Malın İthalatı esnasında iki tür vergi - malın cinsine göre belirlenmekte - % 6,6 civarında

15 SURİYE İTHALAT REJİMİ STANDARTLAR - Gıda maddelerinde sağlık kontrolü - Bitkisel ve hayvansal mallar için Karantina Belgesi - Gıda maddeleri etiketlerinde üretim ve son kullanma tarihleri yer almak zorunda * Ana mal olarak tabir edilen malların kontrolü gümrüklerde görsel olarak yapılıyor

16 İHRAÇ ÜRÜNLERİMİZ VE TÜRKİYE-SURİYE İKİLİ TİCARET RAKAMLARI

17 SURİYE İLE İKİLİ TİCARİ İLİŞKİLER İHRACATIMIZDA ÖNEMLİ ÜRÜNLER SURİYE’YE İHRACATIMIZDAKİ ÖNEMLİ ÜRÜNLER SURİYE’NİN İTHALATINDAKİ ÖNEMLİ ÜRÜNLER

18 İkili Ticaretin Gelişimi (Milyon US$)

19 İhracat ve İthalat Değişim Oranları (Milyon ABD $) İhracatİthalat

20 Türkiye’nin Suriye İle Ticareti (Milyon US$)

21 Suriye’ye İhracatımızda İlk 10 Fasıl ( Toplam Değerlerine Göre) İKİLİİKİLİ ADI MİNERAL YAKITLAR,MİNERAL YAĞLAR VE MÜSTAHSALLARI,MUMLAR $118,724,969$12,313,250$131,038, MOTORLU KARA TAŞITLARI,TRAKTÖR,BİSİKLET,MOT OSİKLET VE DİĞER $43,163,676$51,320,532$94,484, NÜKLEER REAKTÖRLER,KAZAN;MAKİNA VE CİHAZLAR,ALETLER,PARÇALARI $51,207,556$40,690,152$91,897, TUZ,KÜKÜRT,TOPRAK VE TAŞLAR,ALÇILAR VE ÇİMENTO $32,359,864$44,075,061$76,434, SENTETİK VE SUNİ DEVAMSIZ LİFLER $35,156,562$39,925,001$75,081, DEMİR VEYA ÇELİKTEN EŞYA$27,632,293$38,490,243$66,122, HUBUBAT$38,077,508$27,469,101$65,546, DEMİR VE ÇELİK$31,479,336$32,168,849$63,648, PLASTİK VE PLASTİKTEN MAMUL EŞYA $26,089,863$35,875,191$61,965, HAYVANSAL VE BİTKİSEL YAĞLAR VE BUNLARIN MÜSTAHSALLARI $26,478,115$33,630,731$60,108,846

22 Suriye’den İthalatımızda İlk 10 Fasıl ( Toplam Değerlerine Göre) İKİLİİKİLİ ADI MİNERAL YAKITLAR,MİNERAL YAĞLAR VE MÜSTAHSALLARI,MUMLAR $159,179,068$85,894,358$245,073, PAMUK$72,329,389$48,477,544$120,806, TUZ,KÜKÜRT,TOPRAK VE TAŞLAR,ALÇILAR VE ÇİMENTO $8,957,382$13,246,359$22,203, YENİLEN SEBZELER VE BAZI KÖK VE YUMRULAR $7,004,344$2,261,434$9,265, PLASTİK VE PLASTİKTEN MAMUL EŞYA $4,771,940$2,686,047$7,457, DEMİR VE ÇELİK$4,142,257$3,086,252$7,228, KAHVE,ÇAY,PARAGUAY ÇAYI VE BAHARAT $3,162,476$1,001,950$4,164, HAYVANSAL VE BİTKİSEL YAĞLAR VE BUNLARIN MÜSTAHSALLARI $560,211$3,180,480$3,740, AYAKKABILAR,GETRLER,TOZLU KLAR VB EŞYA VE AKSAMI $271,160$2,638,211$2,909, GIDA SANAYİİ KALINTI VE DÖKÜNTÜLERİ,HAZIR HAYVAN GIDALARI $727,912$1,448,237$2,176,149

23 MEVCUT DURUM ÖZET STA ÖNCESİ MEVCUT DURUM   Yüksek Gümrük Vergileri   Gerçek potansiyelin altında ticaret hacmi (830 Milyon Dolar)   Yalnızca GAFTA’ya (Büyük Arap Serbest Ticaret Alanı) dahil ülkelerin Suriye pazarına tavizli girişi   Ülkemizin İhraç Ürünlerinin Tüketim Ürünleri ağırlıklı yapıda olması ve Suriye’nin hali hazırda tüketim ürünlerini yüksek tarife oranları ile koruyor olması.

24 STA SONRASI   Tüm sanayi ürünlerinde uygulanan gümrük tarifelerinin kaldırılması   Tarım ürünlerinde kotalar dahilinde tavizler   Ticarette kısıtlamaların ve yasaklamaların kaldırılması   Ekonomik İşbirliği’nin artırılması ve güçlendirilmesi   Karşılıklı Yatırımların Teşvik edilmesi   Uygun Rekabet Koşullarının Yaratılması

25 TÜRKİYE VE SURİYE ARASINDA SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASI TÜRKİYE VE SURİYE ARASINDA SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASI

26 Ortaklık Anlaşması  Anlaşmanın Adı: Türkiye Cumhuriyeti ile Suriye Arap Cumhueiyeti Arasında Serbest Ticaret Alanı Tesis Eden Ortaklık Anlaşması  Taraflar: Türkiye ve Suriye  Yürürlüğe Giriş: 1 Ocak 2007  Yasal Dayanak: GATT XXIV

27 TÜRKİYE-SURİYE STA METNİ VE EKLER LİSTESİ STA Metni STA Metni Protokol I- (7. maddede atıfta bulunulan ürünler. Türkiye Cumhuriyeti Ve Suriye Arap Cumhuriyeti Arasında Temel Tarım, İşlenmiş Tarım Ve Balıkçılık Ürünleri Taviz Değişimi) Protokol I- (7. maddede atıfta bulunulan ürünler. Türkiye Cumhuriyeti Ve Suriye Arap Cumhuriyeti Arasında Temel Tarım, İşlenmiş Tarım Ve Balıkçılık Ürünleri Taviz Değişimi) –Tablo A- Suriye’nin taviz verdiği ürün listesi –Tablo B- Türkiye’nin taviz verdiği ürün listesi Ek I-2. ve 6. Maddede atıfta bulunulan ve 25 ila 97 fasıllar arasında yer alıp da Türkiye tarafından Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihte tarifeleri sıfırlanmayacak olan ürünlerin listesi (tarım ve balıkçılık ürünleri) Ek I-2. ve 6. Maddede atıfta bulunulan ve 25 ila 97 fasıllar arasında yer alıp da Türkiye tarafından Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihte tarifeleri sıfırlanmayacak olan ürünlerin listesi (tarım ve balıkçılık ürünleri) 3- Protokol II (Menşe Protokolü) 3- Protokol II (Menşe Protokolü) Ek I- Ek II’de Yer alan Liste İçin Giriş Notları Ek I- Ek II’de Yer alan Liste İçin Giriş Notları Ek II- İmal Edilen Ürünün Menşe Statüsü Kazanabilmesi İçin Menşeli Ek II- İmal Edilen Ürünün Menşe Statüsü Kazanabilmesi İçin Menşeli Olmayan Ürünlere Uygulanması Gerekli İşçilik ve İşlemler Listesi Olmayan Ürünlere Uygulanması Gerekli İşçilik ve İşlemler Listesi Ek IIIa- EUR.1 Dolaşım Belgesi ve EUR.1 Dolaşım Belgesi İçin Müracaat Örnekleri Ek IIIa- EUR.1 Dolaşım Belgesi ve EUR.1 Dolaşım Belgesi İçin Müracaat Örnekleri Ek IIIb- EUR-MED Dolaşım Belgesi ve EUR-MED Dolaşım Belgesi İçin Müracaat Örnekleri Ek IIIb- EUR-MED Dolaşım Belgesi ve EUR-MED Dolaşım Belgesi İçin Müracaat Örnekleri Ek IVa- Fatura Beyanı Metni Ek IVa- Fatura Beyanı Metni Ek IVb- EUR-MED Fatura Beyanı Metni Ek IVb- EUR-MED Fatura Beyanı Metni 4- EK II- 3. ve 11. Maddelerde Atıfta Bulunulan Ürün Listesi (Bu liste Suriye’nin Anlaşma imzalandığı tarihteki Gümrük Tarifesi olup, mezkur listede yer alan ürünler Anlaşmanın 3. maddesinde yer alan hükümler çerçevesinde sıfırlanacaktır). 4- EK II- 3. ve 11. Maddelerde Atıfta Bulunulan Ürün Listesi (Bu liste Suriye’nin Anlaşma imzalandığı tarihteki Gümrük Tarifesi olup, mezkur listede yer alan ürünler Anlaşmanın 3. maddesinde yer alan hükümler çerçevesinde sıfırlanacaktır).

28 Anlaşmanın Amacı Anlaşmanın yürürlüğe girişinden itibaren azami 12 yıl sürecek bir geçiş dönemi içerisinde tedricen bir serbest ticaret alanı kurulacaktır. Anlaşmanın yürürlüğe girişinden itibaren azami 12 yıl sürecek bir geçiş dönemi içerisinde tedricen bir serbest ticaret alanı kurulacaktır. 1. Maddede amaçlar şu şekilde sıralanmıştır: 1. Maddede amaçlar şu şekilde sıralanmıştır: a) İktisadi işbirliğini artırmak ve iki ülke halklarının yaşam standartlarını yükseltmek, b) Mal ticaretindeki güçlükleri ve kısıtlamaları ortadan kaldırmak, c) iktisadi ilişkilerin ahenkli şekilde gelişmesini teşvik etmek, d) Taraflar arasındaki ticarette adil rekabet koşullarını sağlamak, e) Ticaretteki engellerin kaldırılması suretiyle dünya ticaretinin ahenkli gelişmesine ve genişlemesine katkıda bulunmak, f) Ortak yatırımlar dahil, yatırımların desteklenmesi için uygun koşulları yaratmak, g) Üçüncü ülke pazarlarına yönelik ticareti ve işbirliğini artırmak.

29 Sanayi Ürünlerine İlişkin Hükümler -I Sanayi ürünleri, Anlaşmanın Ek I’inde listelenen ürünler hariç tutulmak üzere, 25 ila 97’nci Fasıllar arasında yer alan Taraf ülkeler menşeli ürünleri kapsamaktadır. Sanayi ürünleri, Anlaşmanın Ek I’inde listelenen ürünler hariç tutulmak üzere, 25 ila 97’nci Fasıllar arasında yer alan Taraf ülkeler menşeli ürünleri kapsamaktadır. Suriye menşeli malların Türkiye’ye ithalatında uygulanan gümrük vergileri ve eş etkili vergiler Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren kaldırılacaktır. Suriye menşeli malların Türkiye’ye ithalatında uygulanan gümrük vergileri ve eş etkili vergiler Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren kaldırılacaktır. Türkiye menşeli malların Suriye tarafından ithalatında uygulanan gümrük vergileri ve eş etkili vergiler ise, aşağıdaki takvime göre sıfırlanacaktır: Türkiye menşeli malların Suriye tarafından ithalatında uygulanan gümrük vergileri ve eş etkili vergiler ise, aşağıdaki takvime göre sıfırlanacaktır: a) Ek II’de yer alan %1, % 1.5, %1.7, %3 ve %3.5 oranlardaki bütün vergiler Anlaşmanın yürürlüğe girmesi ile birlikte, diğerleri ise bu tarihten itibaren aşağıdaki şekilde kaldırılacaktır: b) %5 ve %7 oranlarındaki vergiler üç yıl içerisinde. c) %10, %11,75 ve %14,5 oranlarındaki vergiler altı yıl içinde. d) %20 ve %23,5 oranlarındaki vergiler dokuz yıl içinde.

30 Sanayi Ürünlerine İlişkin Hükümler -II e) %29, %35 ve %47 oranlarındaki bütün vergiler on iki yıl içinde. f) Gümrük tarife istatistik pozisyonları ve olan ürünler hariç, Ek II’de yer alan %50’nin üzerindeki tüm vergiler, Anlaşmanın yürürlüğe girmesi ile birlikte %50’ye indirilecek, yürürlük tarihinden itibaren on iki yıl içinde ise kaldırılacaktır. g) 13 Aralık 1996’da Singapur’da imzalanan Bilgi Teknolojileri Ticaretine Dair Bakanlar Deklarasyonu’nun (Dünya Ticaret Örgütü Bilgi Teknolojileri Anlaşması) ekinde kapsanan ürünler bakımından Ek II’de yer alan vergiler işbu Anlaşmanın yürürlüğe girmesiyle birlikte kaldırılacaktır. h) 28, 29, 30, 31, 35, 36, 37 ve 38 Fasıllarındaki tüm ürünler bakımından Ek II’de yer alan vergiler Anlaşmanın yürürlüğe girmesi ile birlikte kaldırılacaktır. i) Ek II’de gümrük tarife istatistik pozisyonu olarak belirtilen ürünün vergisi, Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden itibaren üç yıl içinde %145’ten %65’e indirilecek ve geri kalan dokuz yıllık geçiş süreci içinde kaldırılacaktır. j) Ek II’de gümrük tarife istatistik pozisyonu olarak belirtilen ürünün vergisi, Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden itibaren üç yıl içinde %255’ten %150’ye indirilecek ve geri kalan dokuz yıllık geçiş süreci içinde kaldırılacaktır.

31 Temel Ve İşlenmiş Tarım Ürünleri İle Balıkçılık Ürünlerine İlişkin Hükümler “Tarım ve balıkçılık ürünleri” terimi, Armonize Mal Tanımlaması ve Kodlama Sistemi’nin 1 ila 24’ncü Fasılları arasında yer alan ve bu Anlaşmanın Ek I’inde sayılan ürünleri kapsamaktadır. “Tarım ve balıkçılık ürünleri” terimi, Armonize Mal Tanımlaması ve Kodlama Sistemi’nin 1 ila 24’ncü Fasılları arasında yer alan ve bu Anlaşmanın Ek I’inde sayılan ürünleri kapsamaktadır. Taraflar bu ürünlere ilişkin olarak; sektörel hassasiyetleri dikkate alınarak seçilmiş ürünlerde karşılıklı olarak gümrük vergisi muafiyeti/indirimleri tesis etmeyi öngörmüştür. Sözkonusu düzenleme anlaşmanın I nolu Protokolünü oluşturmaktadır. Söz konusu Protokolün içerdiği taviz listeleri aşağıda sunulmaktadır. Taraflar bu ürünlere ilişkin olarak; sektörel hassasiyetleri dikkate alınarak seçilmiş ürünlerde karşılıklı olarak gümrük vergisi muafiyeti/indirimleri tesis etmeyi öngörmüştür. Sözkonusu düzenleme anlaşmanın I nolu Protokolünü oluşturmaktadır. Söz konusu Protokolün içerdiği taviz listeleri aşağıda sunulmaktadır.

32 Aşağıda yer alan Türkiye Cumhuriyeti menşeli ürünler, Suriye Arap Cumhuriyeti’ne ithalatta aşağıdaki tavizlere tabi olacaktır -I

33 Aşağıda yer alan Türkiye Cumhuriyeti menşeli ürünler, Suriye Arap Cumhuriyeti’ne ithalatta aşağıdaki tavizlere tabi olacaktır -II

34 Aşağıda yer alan Suriye Arap Cumhuriyeti menşeli ürünler, Türkiye Cumhuriyeti’ne ithalatta aşağıdaki tavizlere tabi olacaktır -I

35 Aşağıda yer alan Suriye Arap Cumhuriyeti menşeli ürünler, Türkiye Cumhuriyeti’ne ithalatta aşağıdaki tavizlere tabi olacaktır -II

36 Tarım Ürünlerinde Açılan Tarife Kontenjanlarının Dağıtımı 10/5/2004 tarihli ve 2004/733, süs bitkileri, sayılı İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanları İdaresi Hakkında Karar 10/5/2004 tarihli ve 2004/733, süs bitkileri, sayılı İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanları İdaresi Hakkında Karar 1- İlk gelen ilk alır 1- İlk gelen ilk alır 2- Talep Toplama 2- Talep Toplama

37 I. Yöntem-İlk Gelen İlk Alır Peynir altı suyu, süs bitkilerii tohumluk patetes, tropikal bitkiler, alkollü içkiler, kedi köpek maması gibi ülke içerisinde yoğun talebi olmayan veya uygulanan gümrük vergileri düşük ürünler Peynir altı suyu, süs bitkilerii tohumluk patetes, tropikal bitkiler, alkollü içkiler, kedi köpek maması gibi ülke içerisinde yoğun talebi olmayan veya uygulanan gümrük vergileri düşük ürünler Bir defada talep edilecek azami miktarlar belirlenip tebliğ yolu ile duyurulur. Bir defada talep edilecek azami miktarlar belirlenip tebliğ yolu ile duyurulur. Tarife kontenjanı bitene kadar ithal lisansı düzenlenir. Tarife kontenjanı bitene kadar ithal lisansı düzenlenir. Genel evrak kayıt tarihi sıralamada esastır. Genel evrak kayıt tarihi sıralamada esastır.

38 Stratejik öneme öneme sahip, yüksek düzeyde talebi olan ürünler için (canlı hayvan, et, peynir, tereyağı, bal, çay, kuru fasulye, arpa, mısır, darı, pirinç, şeker, bitkisel yağlar gibi) Stratejik öneme öneme sahip, yüksek düzeyde talebi olan ürünler için (canlı hayvan, et, peynir, tereyağı, bal, çay, kuru fasulye, arpa, mısır, darı, pirinç, şeker, bitkisel yağlar gibi) Hammadde özelliği varsa hammadde olarak kullananan sanayicilere öncelik Hammadde özelliği varsa hammadde olarak kullananan sanayicilere öncelik Buğday, arpa, mısır, yağlı tohumlar, ham yağlar TMO öncelikli Buğday, arpa, mısır, yağlı tohumlar, ham yağlar TMO öncelikli Şeker: Türkiye Şeker Fabrikaları Şeker: Türkiye Şeker Fabrikaları Et: Et ve balık Kurumu Et: Et ve balık Kurumu II. Yöntem-Talep Toplama

39 Anlaşma Temel olarak aşağıdaki bölümleri içermektedir; Anlaşma Temel olarak aşağıdaki bölümleri içermektedir; - Genel ilkeler - Malların serbest dolaşımı - Ticaret ile ilgili hükümler - Ekonomik işbirliği ve teknik yardım - Kurumsal, genel ve nihai hükümler. Türkiye-Suriye STA Metni

40 Tarım Ürünlerinde Daha İleri Taviz Tanınması Taraflar, Ortaklık Komitesi’nde, tarımın ekonomileri açısından taşıdığı önemi; tarım ürünleri ticaretindeki gelişmeleri; tarım ürünlerinin yüksek düzeydeki hassasiyetini; kendi tarımsal politikalarının kurallarını dikkate alarak, birbirlerine tarım ürünlerinde daha ileri taviz tanınması imkanlarını inceleyeceklerdir.

41 Malların Sınıflandırılması Anlaşmanın kapsadığı karşılıklı ticarette, Taraflar, ithal edilen malların sınıflandırılmasında kendi Gümrük Tarifelerini uygulayacaklardır.

42 Temel Vergiler Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihte Türkiye’nin yürürlükteki cari vergileri ve Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihte Türkiye’nin yürürlükteki cari vergileri ve Ek II’de yer alan Suriye tarifesidir. Ek II’de yer alan Suriye tarifesidir. Suriye tarafından Avrupa Birliği’ne tanınacak lehte bir muamele otamatik olarak Türkiye’ye de teşmil edilecektir. Suriye tarafından Avrupa Birliği’ne tanınacak lehte bir muamele otamatik olarak Türkiye’ye de teşmil edilecektir. Suriye, tarifesinde gidilebilecek herhangi bir değişikliğin, Ek II’de yer alan temel vergilerde bir artışa yol açmamasını garanti altına alacaktır. Suriye, tarifesinde gidilebilecek herhangi bir değişikliğin, Ek II’de yer alan temel vergilerde bir artışa yol açmamasını garanti altına alacaktır. Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden sonra, erga omnes bazda tarife indirimi uygulanması halinde, söz konusu indirilmiş vergiler, indirimlerin uygulandığı tarihten itibaren belirtilen temel vergilerin yerini alacaktır. Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden sonra, erga omnes bazda tarife indirimi uygulanması halinde, söz konusu indirilmiş vergiler, indirimlerin uygulandığı tarihten itibaren belirtilen temel vergilerin yerini alacaktır.

43 İthalatta Yeni Gümrük Vergileri ve İhracat Vergileri Taraflar arasındaki ticarette, ithalata hiçbir yeni gümrük vergisi veya eş etkili vergi konulmayacaktır. Taraflar arasındaki ticarette, ithalata hiçbir yeni gümrük vergisi veya eş etkili vergi konulmayacaktır. Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, Taraflar arasındaki ticarette, ihracattaki tüm gümrük vergisi veya eş etkili vergiler kaldırılacaktır.(Suriye geçiş dönemi) Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, Taraflar arasındaki ticarette, ihracattaki tüm gümrük vergisi veya eş etkili vergiler kaldırılacaktır.(Suriye geçiş dönemi) Taraflar arasındaki ticarette, ihracata hiçbir yeni gümrük vergisi veya eş etkili vergi konulmayacaktır. Taraflar arasındaki ticarette, ihracata hiçbir yeni gümrük vergisi veya eş etkili vergi konulmayacaktır.

44 İthalat ve İhracatta Miktar Kısıtlamaları ve Yasaklamalar 13. Madde  Taraflar arasındaki bütün ithalat ve ihracat miktar kısıtlamaları ve yasaklamaları ile eş etkili önlemler Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihte kaldırılacaktır.  Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, Taraflar arasındaki ithalat ve ihracata hiçbir yeni miktar kısıtlaması veya yasaklaması ve eş etkili önlem getirilemeyecektir.

45 İndirim Takvimi ListeKapsamıSüresiYıllık % indirim Sanayi Ürünleri İhracat 2005 Yılı Payları (%) A%1, %1.5, %1.7, %3 ve %3.5Yürürlükte10028,60% BBilgi Teknolojileri ÜrünleriYürürlükte1000,00% C 28,29,30,31,35,36,37 ve 38. FasıllarYürürlükte1003,30% Ara ToplamYürürlükte 31,90% D%5 ve %73 yıl2528,30% Ara Toplam3 yıl 60,20% E%10, %11.75ve %14.56 yıl14,38,40% Ara Toplam6 yıl 68,60% F%20 ve %23.59 yıl105,10% Ara Toplam9 yıl 73,70% G%29, %35 ve %4712 yıl8,320,20% H%50 üzeri12 yılİlk yıl %50 sonrasında %4.25,70% İGTİP: *12 yılİlk 3 yılda %65'e sonra 9 yılda sıfırlanacak0,00% JGTİP: **12 yıl İlk 3 yılda %150'ye sonra 9 yılda sıfırlanacak0,00% Toplam100,00%

46 Damping, Sübvansiyon ve Koruma Önlemleri Taraflardan biri, Anlaşma kapsamındaki ticari ilişkilerde, GATT 1994’ün VI’ncı Maddesi anlamında damping yapılmakta olduğunu tespit ederse, bu uygulamaya karşı, GATT 1994’ün VI’ncı Maddesinin Uygulanmasına İlişkin DTÖ Anlaşmasına uygun olarak gerekli önlemleri alabilir. Taraflardan biri, Anlaşma kapsamındaki ticari ilişkilerde, GATT 1994’ün VI’ncı Maddesi anlamında damping yapılmakta olduğunu tespit ederse, bu uygulamaya karşı, GATT 1994’ün VI’ncı Maddesinin Uygulanmasına İlişkin DTÖ Anlaşmasına uygun olarak gerekli önlemleri alabilir. Yine Taraflardan biri, Anlaşma kapsamındaki ticari ilişkilerde, GATT 1994’ün VI’ncı ve XVI’ncı Maddesi anlamında sübvansiyon yapılmakta olduğunu tespit ederse, bu uygulamaya karşı, DTÖ Sübvansiyonlar ve Telafi Edici Önlemler Anlaşması’na uygun olarak gerekli önlemlere başvurabilir. Yine Taraflardan biri, Anlaşma kapsamındaki ticari ilişkilerde, GATT 1994’ün VI’ncı ve XVI’ncı Maddesi anlamında sübvansiyon yapılmakta olduğunu tespit ederse, bu uygulamaya karşı, DTÖ Sübvansiyonlar ve Telafi Edici Önlemler Anlaşması’na uygun olarak gerekli önlemlere başvurabilir. Anlaşma ile sağlanan tavizler bakımından, Taraflar arasında, GATT 1994’ün XIX’uncu Maddesi ve DTÖ Korunma önlemleri Anlaşması geçerlidir. Anlaşma ile sağlanan tavizler bakımından, Taraflar arasında, GATT 1994’ün XIX’uncu Maddesi ve DTÖ Korunma önlemleri Anlaşması geçerlidir.

47 Genel İstisnalar Anlaşma, tarafların üstlendikleri anlaşmalarca uygun görülen ve Anlaşma, tarafların üstlendikleri anlaşmalarca uygun görülen ve - kamu ahlakı, kamu politikası veya kamu güvenliği; - insan, hayvan ve bitki hayatının ve sağlığının korunması; - sanatsal, tarihi veya arkeolojik değeri haiz milli hazinelerin korunması; - fikri, sınai ve ticari mülkiyetin korunması nedenleriyle ithalat, ihracat veya transit ürünler üzerindeki yasaklamaları veya kısıtlamaları engellemez. Bununla beraber, bu tür yasaklamalar ve kısıtlamalar, Taraflar arasındaki ticarette keyfi ayrım yapılması veya gizli kısıtlamalar için bir araç teşkil etmemelidir. Bununla beraber, bu tür yasaklamalar ve kısıtlamalar, Taraflar arasındaki ticarette keyfi ayrım yapılması veya gizli kısıtlamalar için bir araç teşkil etmemelidir.

48 Menşe Kurallar ı  Menşe Kuralları Anlaşmanın II No’lu Protokolünde Düzenlenmektedir.  Taraflar, aralarındaki ticarette, Pan-Avrupa- Akdeniz Menşe Kümülasyonu Sistemi kapsamındaki cari armonize tercihli menşe kurallarını uygulamayı kararlaştırmışlardır.  Suriye’nin Euro-Med kapsamındaki ülkelerle ile STA imzalaması ile Euro-Med bölgesinde çapraz kümülasyon olanakları artacaktır.  Düzenlenecek belgeler Eur.1 veya Eur-Med.

49 İkili Menşe Kümülasyonu Aralarında serbest ticaret anlaşması bulunan İKİ ÜLKENİN birbirleri menşeli girdileri üretimde serbestçe kullanabilmesi ve bu şekilde üretilen ürünün anlaşmaya taraf diğer ülkeye ihracatında tercihli ticarete konu olmasına imkan tanıyan sistemdirÖRNEK: SURİYE TÜRKİYE KUMAŞ EUR-1 GÖMLEK EUR.1

50 Kamu Alımları Taraflar, ayrım gözetmeme ve mütekabiliyet temelinde, kamu ihalelerine serbestçe katılımın sağlanmasını, arzulanan bir amaç olarak mütalaa etmektedir. Taraflar, ayrım gözetmeme ve mütekabiliyet temelinde, kamu ihalelerine serbestçe katılımın sağlanmasını, arzulanan bir amaç olarak mütalaa etmektedir. Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, ihalelere katılma konusunda, birbirlerinin firmalarına, diğer herhangi bir ülkenin firmalarına tanınandan daha az ayrıcalıklı muamelede bulunmayacaklardır. Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, ihalelere katılma konusunda, birbirlerinin firmalarına, diğer herhangi bir ülkenin firmalarına tanınandan daha az ayrıcalıklı muamelede bulunmayacaklardır.

51 EKONOMİK İŞBİRLİĞİ VE TEKNİK YARDIM -I Taraflar, aralarındaki ekonomik, bilimsel, teknik ve ticari işbirliğini geliştirmek için gerekli bütün tedbirleri alacaktır. Taraflar, aralarındaki ekonomik, bilimsel, teknik ve ticari işbirliğini geliştirmek için gerekli bütün tedbirleri alacaktır. Her iki Taraf da, uluslararası yükümlülükleri ve kendi iç düzenlemeleri çerçevesinde, sürekli olarak, aralarındaki ticaretin ve iktisadi teşekkülleri, işletmeleri, örgüt ve kurumları arasındaki ekonomik ve teknik işbirliğinin güçlendirilmesini ve çeşitlendirilmesini teşvik edecek ve kolaylaştıracaktır. Her iki Taraf da, uluslararası yükümlülükleri ve kendi iç düzenlemeleri çerçevesinde, sürekli olarak, aralarındaki ticaretin ve iktisadi teşekkülleri, işletmeleri, örgüt ve kurumları arasındaki ekonomik ve teknik işbirliğinin güçlendirilmesini ve çeşitlendirilmesini teşvik edecek ve kolaylaştıracaktır. Taraflar, ekonomik işbirliği ve teknik yardım yöntem ve koşullarını, Ortaklık Konseyi’nin işlevlerine ilişkin süreçte, daha ayrıntılı olarak belirleyeceklerdir. Bu bağlamda, Ortaklık Konseyi, alt-komiteler tesis etmeye karar verebilir. Taraflar, ekonomik işbirliği ve teknik yardım yöntem ve koşullarını, Ortaklık Konseyi’nin işlevlerine ilişkin süreçte, daha ayrıntılı olarak belirleyeceklerdir. Bu bağlamda, Ortaklık Konseyi, alt-komiteler tesis etmeye karar verebilir.

52 EKONOMİK İŞBİRLİĞİ VE TEKNİK YARDIM -II Ekonomik işbirliği ve teknik yardım özellikle aşağıda belirtilen şekilde uygulanacaktır: Ekonomik işbirliği ve teknik yardım özellikle aşağıda belirtilen şekilde uygulanacaktır: a) yetkililerin ve uzmanların toplantılarını da içermek üzere, işbirliği alanlarında düzenli bilgi ve fikir alışverişinde bulunulması; b) fuarlara ve sergilere katılımın karşılıklı olarak özendirilmesi; c) danışmanlık, uzmanlık ve eğitim transferi; d)seminerler ve çalıştay çalışmaları gibi ortak faaliyetlerin yürütülmesi; e) teknik, idari ve düzenleyici yardım sağlanması; f) ortak girişimlerin teşviki; g) işbirliğine ilişkin bilgilerin yayımlanması.

53 EKONOMİK İŞBİRLİĞİ VE TEKNİK YARDIM -III Sanayi, Tarım, Hizmetler ve Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler başlıca işbirliği alanları olarak belirlenmiştir. Sanayi, Tarım, Hizmetler ve Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler başlıca işbirliği alanları olarak belirlenmiştir. Sınai işbirliğinin ana hedefi, Suriye’yi, endüstrisini modernize etmek ve çeşitlendirmek ve özellikle, Tarafların ekonomik operatörleri arasında işbirliğini güçlendirerek özel sektöre ve sınai gelişmeye müsait bir çevre yaratmaya dönük çabalarında desteklemek olacaktır. Sınai işbirliğinin ana hedefi, Suriye’yi, endüstrisini modernize etmek ve çeşitlendirmek ve özellikle, Tarafların ekonomik operatörleri arasında işbirliğini güçlendirerek özel sektöre ve sınai gelişmeye müsait bir çevre yaratmaya dönük çabalarında desteklemek olacaktır. Tarımda ise işbirliği alanı olarak şu hususlar tespit edilmiştir: Tarımda ise işbirliği alanı olarak şu hususlar tespit edilmiştir: a) tarım, ormancılık, su kaynakları ve kırsal gelişim konularına ilişkin bilimsel ve teknik bilgilerin ve deneyimlerin karşılıklı alışverişi; b) karşılıklı uzman değişimi; c) iki ülkeden her birinde, eğitim, seminerler, konferanslar ve toplantılar organize edilmesi; d) benzer kuruluşlar arasında doğrudan ortak faaliyetlerde bulunulması; e) her iki ülkede ve diğer pazarlarda tarımsal üretim, işleme ve pazarlama yatırımlarının ve ticaretinin teşvik edilmesi.

54 EKONOMİK İŞBİRLİĞİ VE TEKNİK YARDIM -IV Taraflar, Hizmetler Ticareti Genel Anlaşmasının (GATS) ilgili hükümlerini ve bu konudaki çok taraflı ticaret müzakerelerini göz önünde bulundurarak, pazarlarını hizmetlerin ticareti için tedricen ve karşılıklı olarak açmak amacıyla da işbirliği içerisinde olacaklardır. Taraflar, Hizmetler Ticareti Genel Anlaşmasının (GATS) ilgili hükümlerini ve bu konudaki çok taraflı ticaret müzakerelerini göz önünde bulundurarak, pazarlarını hizmetlerin ticareti için tedricen ve karşılıklı olarak açmak amacıyla da işbirliği içerisinde olacaklardır. Taraflar, bu alandaki işbirliği yöntemlerini Ortaklık Konseyi’nde görüşeceklerdir. Taraflar, bu alandaki işbirliği yöntemlerini Ortaklık Konseyi’nde görüşeceklerdir.

55 EKONOMİK İŞBİRLİĞİ VE TEKNİK YARDIM -V Taraflar, iki ülkenin küçük ve orta ölçekli işletmeleri (KOBİ’ler) arasındaki ortak girişimlerin yanısıra, iş ve yatırım olanaklarını da teşvik etmeye öncelik vereceklerdir. Bu bağlamda, Taraflar: Taraflar, iki ülkenin küçük ve orta ölçekli işletmeleri (KOBİ’ler) arasındaki ortak girişimlerin yanısıra, iş ve yatırım olanaklarını da teşvik etmeye öncelik vereceklerdir. Bu bağlamda, Taraflar: a) girişimcilik, yönetim, araştırma ve yönetim merkezleri, kalite ve üretim standartları konularındaki deneyim ve uzmanlıklarının değişimini sağlayacaklardır. b) yatırım imkanları yaratmak amacıyla piyasa bilgileri sağlayacaklardır. c) KOBİ’lerle ilgili basılı belgeler göndereceklerdir. Türkiye, Suriye’nin ilgili özel sektör kuruluşlarına yönelik kapasite arttırıcı çabalarını teşvik edecektir. Türkiye, Suriye’nin ilgili özel sektör kuruluşlarına yönelik kapasite arttırıcı çabalarını teşvik edecektir.

56 Türkiye-Suriye Ortaklık Konseyi Kural olarak, dış ticaretten sorumlu Bakanlarca başkanlık edilecek ve kendi usullerine uygun olarak yılda en az bir kere toplanacak bir Ortaklık Konsey’i kurulacaktır. Kural olarak, dış ticaretten sorumlu Bakanlarca başkanlık edilecek ve kendi usullerine uygun olarak yılda en az bir kere toplanacak bir Ortaklık Konsey’i kurulacaktır. Ortaklık Konseyi, Anlaşmanın uygulanması sürecinde ve Suriye’nin reform ve kalkınma gayretlerini desteklemeye yönelik işbirliğinde kaydedilen gelişmeleri gözden geçirecektir. Ayrıca, Anlaşmanın ekonomik ve sosyal etkisi dahil olmak üzere, Anlaşmadan kaynaklanan temel konuları ve karşılıklı çıkarları ilgilendiren ikili veya çok taraflı meseleleri de inceleyecektir. Ortaklık Konseyi, Anlaşmanın uygulanması sürecinde ve Suriye’nin reform ve kalkınma gayretlerini desteklemeye yönelik işbirliğinde kaydedilen gelişmeleri gözden geçirecektir. Ayrıca, Anlaşmanın ekonomik ve sosyal etkisi dahil olmak üzere, Anlaşmadan kaynaklanan temel konuları ve karşılıklı çıkarları ilgilendiren ikili veya çok taraflı meseleleri de inceleyecektir.

57 Türkiye-Suriye Ortaklık Komitesi Ortaklık Konseyi’nin yetkisi altında olmak üzere, Anlaşmanın uygulanmasından sorumlu bir Ortaklık Komitesi kurulacaktır. Ortaklık Konseyi’nin yetkisi altında olmak üzere, Anlaşmanın uygulanmasından sorumlu bir Ortaklık Komitesi kurulacaktır. Ortaklık Konseyi yetkilerinin bir kısmını veya tamamını Ortaklık Komitesi’ne devredebilecektir. Ortaklık Konseyi yetkilerinin bir kısmını veya tamamını Ortaklık Komitesi’ne devredebilecektir.

58 Güvenlik İstisnaları Anlaşmada yer alan hiç bir hüküm, temel güvenlik çıkarlarına aykırı olarak bilgi açıklanmasının önlenmesi ve temel güvenlik çıkarlarının muhafazası yahut uluslararası yükümlülüklerin veya ulusal politikaların yerine getirilmesi için gerekli görülen her türlü önlemin alınmasını engellemez.

59 Anlaşmazlıkların Halli Anlaşmanın hükümlerinin yorumuna veya uygulanmasına ilişkin her anlaşmazlık, Taraflarca, Ortaklık Konseyi’ne sunulabilir. Anlaşmanın hükümlerinin yorumuna veya uygulanmasına ilişkin her anlaşmazlık, Taraflarca, Ortaklık Konseyi’ne sunulabilir. Ortaklık Konseyi’nce sorunun çözülememesi halinde, Taraflarca belirlenecek arabulucular vesilesi ile sorun çözüme kavuşturulacaktır. Ortaklık Konseyi’nce sorunun çözülememesi halinde, Taraflarca belirlenecek arabulucular vesilesi ile sorun çözüme kavuşturulacaktır.

60 STA’nın Beklenen Etkileri Suriye ile ticaretimiz gerçek potansiyeline ulaşacak Suriye ile ticaretimiz gerçek potansiyeline ulaşacak Suriye’nin GAFTA’ya üye olması (Büyük Arap Serbest Ticaret Bölgesi) yeni ticaret olanakları doğuracaktır. Suriye’nin GAFTA’ya üye olması (Büyük Arap Serbest Ticaret Bölgesi) yeni ticaret olanakları doğuracaktır. Suriye’ye ihracatımız sektörel olarak çeşitlenecektir. Suriye’ye ihracatımız sektörel olarak çeşitlenecektir. Karşılıklı yatırımlar artacaktır. Karşılıklı yatırımlar artacaktır. İhracatçılarımız Suriye pazarına AB dahil olmak üzere ilk olarak girmenin avantajını yaşayacaklardır. (First mover advantage) İhracatçılarımız Suriye pazarına AB dahil olmak üzere ilk olarak girmenin avantajını yaşayacaklardır. (First mover advantage)

61 GAZİANTEP-SURİYE TİCARET VERİLERİ VE İHRACATÇILARIMIZ İÇİN PAZARA GİRİŞ İMKANLARI

62 PAZARA GİRİŞ İMKANLARI POTANSİYEL ARZ EDEN ÜRÜNLER SANAYİ ÜRÜNLERİ Türkiye’nin Önemli İhraç Ürünleri Suriye’nin Önemli İthal Kalemleri Gümrük Vergileri Anlaşmanın Yürürlüğe Girmesi ile Sıfırlanacak Mallar HS4 Dörtlü Adı 7214 DEMİR-ÇELİK ÇUBUKLAR (SICAK HADDELİ, DÖĞÜLMÜŞ, BURULMUŞ, ÇEKİLMİŞ) 7208 DEMİR-ÇELİK SICAK HADDE YASSI MAMULLERİ- (GENİŞLİK > 600MM.) 7217 DEMİR /ALAŞIMSIZ TELLER

63 PAZARA GİRİŞ İMKANLARI POTANSİYEL İŞBİRLİĞİ ALANLARI -Gıda İşleme, Paketleme Sanayi (Yatırım Kanunu’nda Yapılan Değişiklik ile Gıda Sanayi Yatırımlarına Önemli Teşvikler Getirilmiş) - Makine ve Ekipman (AB Yeni Komşuluk Yaklaşımı Çerçevesinde Suriye’ye mali yardımlarda bulunmakta, bu kapsamda sanayiinin modernizasyonu da dahil projelere destek vermekte) - Tıbbi Ekipmanlar (18 hastanenin ekipmanlarının modernizasyonuna yönelik AB ile kredi anlaşması imzalanmıştır.)

64 Gazianatep İli 2005 Yılı İhracat Kompozisyonu Tarım ürünleri İhracatı 363 Milyon Dolar (%22) + Sanayi Ürünleri İhracatı 1,294 Milyar Dolar(%78) = 1,657 Milyar Dolar Dolar 1,657 Milyar Dolar Dolar

65 Gaziantepli İhracatçılar İçin Pazara Giriş İmkanları

66

67

68 Faydalı Web Sayfaları DTM- DTM- AB Pazara Giriş- AB Pazara Giriş- Suriye Gümrük Suriye Gümrük Ticaret Müşavirliği Ticaret Müşavirliği Gümrük Müsteşarlığı Gümrük Müsteşarlığı


"TÜRKİYE VE SURİYE ARASINDA SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASI TÜRKİYE VE SURİYE ARASINDA SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları