Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

MALİ SEKTÖR VE KAMU BANKALARI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "MALİ SEKTÖR VE KAMU BANKALARI"— Sunum transkripti:

1 MALİ SEKTÖR VE KAMU BANKALARI
1

2 İstikrar programı başlangıcı
İstikrar programı, makro dengeleri düzeltirken kamu bankalarının da yeniden yapılanmasını amaçlıyordu İstikrar programı başlangıcı 2

3 İstikrar programı başlangıcı
Kamu Bankaları bilançolarını yönetemiyordu İstikrar programı başlangıcı 8 79 71 Özel Bankalar (faiz %) Kamu Bankaları (faiz %) Faiz Farkı 75 Kamu Kağıdı Faiz Oranı (%) 10,2 Görev Zararı (katrilyon TL) 110 Görev Zararı Faiz Oranı (%) 8 2,4 Bilançodaki Payı (%) Kısa Vadeli Borç (katrilyon TL) 3

4 İstikrar programı başlangıcı
Programın yarattığı olumlu hava faizlerde hızlı bir düşüşe yol açtı İstikrar programı başlangıcı Faizlerin düşmesi 4

5 Kamu Bankaları faizlerin düşüşünü değerlendiremedi
düşmesi Özel Bankalar (faiz %) 71 41 Kamu Bankaları (faiz %) 79 46 Faiz Farkı 8 5 Farkların Yüzdesi (%) 11 12 5

6 Görev Zararı (Katrilyon TL) 10,2 10,0 Görev Zararı Faiz Oranı % 110 70
Hazine açısından da faizler düşerken görev zararının finansmanı yeterince ucuzlamadı Faizlerin düşmesi Görev Zararı (Katrilyon TL) 10,2 10,0 Görev Zararı Faiz Oranı % 110 70 Kamu Kağıdı Faiz Oranı (%) 75 39 Faiz Farkı 35 31 Farkların Yüzdesi (%) 47 79 6

7 Kamu bankaları, faizler düşerken kısa vadeli borçlarını artırdı!
Faizlerin düşmesi Kısa Vadeli Borç (Katrilyon TL) 2,4 6,4 Bilançodaki Payı (%) 8 19 7

8 İstikrar programı başlangıcı
Özel sektör de programı çok yanlış değerlendirdi! İstikrar programı başlangıcı Faizlerin düşmesi Sistem genişlemesi 8

9 Farklı bir istikrar programı ! Haziran-1999 Haziran-2000
Sistem genişlemesi Haziran-1999 Haziran-2000 İthalat (Milyon $) 18.390 25.479 Tüketici Kredileri (Trilyon TL) 635 3.114 9

10 Olumlu ortam kısa vadeli dış borçlanmayı kolaylaştırdı
İstikrar programı başlangıcı Faizlerin düşmesi Sistem genişlemesi Ticaret açığının büyümesi 10

11 Ticaret açığının büyümesi
Ancak tehlike sinyalleri çalmaya başlamıştı Ticaret açığının büyümesi Ödemeler Dengesi Haziran Milyon $ Ticaret Açığı Cari Açık 1999 -5.625 -103 2000 -5.540 Eylül Ticaret Açığı Cari Açık -9.597 25 -6.728 11

12 Derecelendirme kuruluşları ve analistler olumsuz yorumlar yapmaya başladı
İstikrar programı başlangıcı Faizlerin düşmesi Sistem genişlemesi Ticaret açığının büyümesi Bilanço dengesizliğinin artması 12

13 Sonuç: Likidite sıkışıklığı
Dengesizlik ve olumsuz yorumlar arttıkça yabancı kurumsal yatırımcılar çıkmaya başladı Bilanço dengesizliğinin artması Açık pozisyonlar arttı Vade uyumsuzlukları çoğaldı Faiz riskleri büyüdü Yabancı bankalar türev enstrümanlarla portföylerini boşaltmaya başladı Sonuç: Likidite sıkışıklığı 13

14 Kriz, bozuk dengelerin otoriteler tarafından düzeltilmediği taktirde, piyasa tarafından düzeltilmesidir İstikrar programı başlangıcı Faizlerin düşmesi Sistem genişlemesi 1. Kriz Ticaret açığının büyümesi Bilanço dengesizliğinin artması 14

15 1. Kriz : Likidite krizi olarak başladı
Gecelik faizler % 1700’lere ulaştı. Buna rağmen likidite yoktu. 15

16 Likidite krizi bankacılık krizine dönüştü
İstikrar programı başlangıcı Faizlerin düşmesi Sistem genişlemesi Ticaret açığının büyümesi Bilanço dengesizliğinin artması 1. Kriz Bankacılıkta yeniden yapılanma 16

17 Bankacılıkta yeniden yapılanma
Mali sektörde yeniden yapılanma veya istikrar programının gerçek başlangıcı ! Bankacılıkta yeniden yapılanma Likiditesini yönetemeyen Etibank Bankkapital Demirbank fona alındı Park Yatırım’ın faaliyeti durduruldu. 17

18 Bankacılıkta yeniden yapılanma
Kamu bankaları yeniden yapılandırılmadan istikrar programının başarılı olamayacağı gerçeği kabul edildi. Bankacılıkta yeniden yapılanma Kamu bankalarının yeniden yapılandırılmasına ilişkin sayılı yasa çıkarıldı. Anonim Şirket statüsü benimsendi, Kamu hukukundan özel hukuka geçiş öngörüldü, Bedeli ödenmeden görev zararı uygulaması kaldırıldı, Atanan yönetim yerine seçilen yönetim benimsendi. 18

19 Ancak kamu bankalarında hiç birşey değişmedi
Bankacılıkta yeniden yapılanma Ne görev zararı anlayışı değişti, Ne bilanço yönetilmeye başlandı, Ne de likidite yönetildi. 19

20 Bilançolarının dengesizliği mali sistemi, krizin sebebi haline getirdi.
İstikrar programı başlangıcı Faizlerin düşmesi Sistem genişlemesi Ticaret açığının büyümesi Bilanço dengesizliğinin artması 1. Kriz Bankacılıkta yeniden yapılanma 20

21 Bu dengesizlikte kamu bankalarının bilançolarını yönetememelerinin payı büyüktü
2. Kriz Kısa Vadeli Borç (Katrilyon TL) 2,4 6,4 6,6 13,5 Bilançodaki Payı (%) 8 19 15 37 Kısa vadeli borç taşınamaz hale geldi 21

22 Fatura çok ağır oldu 2. Kriz Görev Zararı (katrilyon TL) 10,2 10,0 11,8 13,5 Görev Zararı Faizi (%) 110 70 74 628 Kamu Kağıdı Faiz Oranı (%) 75 39 40 145 Faiz Farkı 35 31 34 483 Farkların Yüzdesi (%) 47 79 85 333 22

23 Kamu bankalarının faiz farkı taşınamaz hale geldi
2. Kriz Özel Bankalar (faiz %) 71 41 58 107 Kamu Bankaları (faiz %) 79 46 70 130 Faiz Farkı (%) 8 5 12 23 Farkların Yüzdesi (%) 11 21 22 23

24 Kamu bankalarının yeniden yapılandırılmasında yavaş davranmak seçeneği kalmadı
İstikrar programı başlangıcı Faizlerin düşmesi Sistem genişlemesi Ticaret açığının büyümesi Bilanço dengesizliğinin artması 1. Kriz Bankacılıkta yeniden yapılanma 2. Kriz Yapısal düzenlemeler 24

25 Kamu bankalarında yeniden yapılandırmanın gerçek başlangıcı!
Yapısal düzenlemeler Kamu bankalarında yeniden yapılandırmanın gerçek başlangıcı! Kamu bankalarına yönelik Bakanlar Kurulu Kararı, 4684 sayılı ek Kamu Bankaları Yasası, Emlakbank’ın tasfiyesi ve birleştirilmesi, 4603 sayılı Yasa’nın uygulamaya geçirilmesi, Görev zararlarının kamu kağıtlarıyla ödenmesi, Kamu bankalarına ortak Yönetim Kurulu’nun atanması, 25

26 1.Stratejik Öncelik: Finansal Yeniden Yapılandırma
İstikrar programı başlangıcı Sistem genişlemesi Faizlerin düşmesi Bankacılıkta yeniden yapılanma Ticaret açığının büyümesi Bilanço dengesizliğinin artması 1. Likidite Krizi Yapısal düzenlemeler 2. Likidite Krizi Finansal yeniden yapılandırma 26

27 Finansal yeniden yapılandırmada öncelikli hedefler
1. Faizlerin indirilmesi 2. Kısa vadeli borçların tasfiyesi 3. Bilançonun şeffaflaştırılması 27

28 1. Hedef Faizlerin indirilmesi Kamu Bankaları (faiz %)
Finansal yeniden yapılandırma 15 6 46 40 12 5 41 -1 66 67 21 70 58 19 18 115 97 20 Farkların Yüzdesi (%) Faiz Farkı Kamu Bankaları (faiz %) Özel Bankalar (faiz %) 8 49 61 28

29 1. Hedef Faizlerin indirilmesi
Finansal yeniden yapılandırma Faiz tasarrufu: 9 aylık 3 katrilyon TL 29

30 2. Hedef Kısa vadeli borçların tasfiyesi
Finansal yeniden yapılandırma Kısa Vadeli Borç (Katrilyon TL) 6,5 5,7 6,0 8,7 11,8 7,4 5,3 3,2 Bilançodaki Payı (%) 28 22 21 31 12 7 30

31 2. Hedef Kısa vadeli borçların tasfiyesi Kamu Bankaları Toplamı
Finansal yeniden yapılandırma Kamu Bankaları Toplamı 31

32 Bilançonun şeffaflaştırılması
3. Hedef Bilançonun şeffaflaştırılması Finansal yeniden yapılandırma - Görev zararlarının kamu kağıtlarına dönüştürülmesi, - Getirilerinin piyasa faiz oranları düzeyine getirilmesi, - Reeskontların ait olduğu dönemlerde yapılması, - Donuk kredilere karşılık ayrılması. 32

33 Bilançonun şeffaflaştırılması
3. Hedef Bilançonun şeffaflaştırılması Finansal yeniden yapılandırma 416 443 972 323 Dönemsel Net Gelir Kasım III II I T.C. ZİRAAT BANKASI A.Ş. (Trilyon TL) 2.154 1.738 1.295 Kümülatif Net Gelir 1.200 1.129 724 303 Kümülatif Karşılık 954 609 571 20 KÜMÜLATİF BRÜT KAR KÜMÜLATİF BRÜT KAR -494 -628 -760 Kümülatif Karşılık 1.081 1.035 986 29 Kümülatif Net Gelir 587 407 226 Dönemsel Net Gelir Kasım III II I T. HALK BANKASI A.Ş. 180 181 197 33

34 2. Stratejik Öncelik : Organizasyonel Yeniden Yapılandırma
İstikrar programı başlangıcı Sistem genişlemesi Faizlerin düşmesi Bankacılıkta yeniden yapılanma Ticaret açığının büyümesi Bilanço dengesizliğinin artması 1. Likidite Krizi Yapısal düzenlemeler 2. Likidite Krizi Finansal yeniden yapılandırma Organizasyonel yeniden yapılandırma 34

35 Organizasyonel yeniden yapılandırmada
öncelikli hedefler Organizasyonel yeniden yapılandırma 1. Misyonun Belirlenmesi 2. Yönetişim 3. Kurumsal Yapı 4. Yol Haritası 35

36 Hedef: Misyonun Belirlenmesi Bankacılık Sisteminin Geleceği
Organizasyonel yeniden yapılandırma Fırsatlar Dalgalanmalara dayanıklılık Sürdürülebilir kar yapısı Nakit akışında süreklilik “Ölçek Ekonomisi” imkanı Dağıtım kanalları Yaygın müşteri tabanı Tanınırlık Standardizasyon güçlükleri Etkinlik ölçüm zorlukları Verimlilik ölçüm zorlukları İnsan kaynakları sorunları Teknolojik eksiklikler Organizasyonel sorunlar Verimsiz şubeler Tehditler Bankalar – Haziran 2001 22% 26% 15% 16% 21% Kamu Bankaları Büyük ölçekli özel bankalar Orta ölçekli özel bankalar Fondaki Diğer Bankalar-Yarın 10 20 30 40 50 (Milyar $) 3-5 büyük ulusal banka 6-8 orta ölçekli banka Odaklı Geniş Kapsam Uzman bankalar 36

37 2. Hedef: Yol Haritası (Pazar Analizi)
Organizasyonel yeniden yapılandırma Bireysel müşteri Tarımsal müşteri KOBİ / Perakende bankacılık müşterisi Ticari bankacılık müşterisi Kurumsal bankacılık müşterisi Büyük Firma 1.200 Çiftçiler 5 milyon aile KOBİ 2-3 milyon Orta Ölçekli Firma 25.000 Cirosu 40 mio $ Nihai Tüketici 20-25 milyon Cirosu 1 mio $ 37


"MALİ SEKTÖR VE KAMU BANKALARI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları