Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Klinikte öğrenme ve öğretmenin doğası Dr. Yeşim Şenol Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı UTEK VI 3 Haziran 2010.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Klinikte öğrenme ve öğretmenin doğası Dr. Yeşim Şenol Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı UTEK VI 3 Haziran 2010."— Sunum transkripti:

1 Klinikte öğrenme ve öğretmenin doğası Dr. Yeşim Şenol Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı UTEK VI 3 Haziran 2010

2 “Kitaplar olmaksızın tıp öğrenmek denizde haritasız yol almaya benzer, hasta görmeden tıp öğrenmekse denizi hiç görmeden denizci olmaktır” Sir William Osler ( )

3 İçerik Klinikte eğitimin hedefleri Strateji ve yöntemler Eğitici ve öğrenen rolleri Klinikte eğitimin güçlü yönleri ve sorunları

4 İçerik Klinikte eğitimin hedefleri Strateji ve yöntemler Eğitici ve öğrenen rolleri Klinikte eğitimin güçlü yönleri ve sorunları

5 Klinik eğitim Hasta ve hastaların sorunları üzerine odaklı Deneyime dayalı öğrenme modeli Birey ve takım çalışmasının birleşimi Klinik ortam; yataklı servisleri, poliklinikleri toplumu vb. kapsamaktadır Klinikte eğitim= Gerçek hasta

6 Klinikte neler öğrenilir? Bilgi Klinik beceriler Klinik akıl yürütme Hasta yönetimi Araştırma Bilgiye ulaşma yolları (Dent, Harden; 2005, s. 87) Miller’in ustalık piramidi

7 İçerik Klinikte eğitimin hedefleri Strateji ve yöntemler Eğitici ve öğrenen rolleri Klinikte eğitimin güçlü yönleri ve sorunları

8 Klinikte nasıl öğrenilir? Davranışsal öğrenme yaklaşımı Yeterliğe dayalı eğitim Sosyal öğrenme yaklaşımı Role model Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı İşe dayalı, deneyimsel İnsancıl öğrenme yaklaşımı Öz yönetimli öğrenme Bilişsel öğrenme yaklaşımı Tam öğrenme (Torre et al. The American Journal of Medicine, 2006)

9 İşe- deneyime dayalı öğrenme deneyim uygulama genelleme yansıtma Rehberlik önemlidir

10 İşe, deneyime dayalı öğrenme deneyim uygulama genelleme yansıtma Rehberlik önemlidir Hastada hangi belirti ve bulgular bulunabilir

11 İşe, deneyime dayalı öğrenme deneyim uygulama genelleme yansıtma Rehberlik önemlidir Öğrenci hasta ile eğitmen gözetiminde görüşür ve muayene eder Hastada hangi belirti ve bulgular bulunabilir

12 İşe, deneyime dayalı öğrenme deneyim uygulama genelleme yansıtma Rehberlik önemlidir Öğrenci hasta ile eğitmen gözetiminde görüşür ve muayene eder Hastada hangi belirti ve bulgular bulunabilir Olgu sunumu ve tartışma (Öğrenci geribildirim alır)

13 İşe, deneyime dayalı öğrenme deneyim uygulama genelleme yansıtma Rehberlik önemlidir Öğrenci hasta ile eğitmen gözetiminde görüşür ve muayene eder Hastada hangi belirti ve bulgular bulunabilir Olgu sunumu ve tartışma (Öğrenci geribildirim alır) Eğitmenden kuramsal bilgi

14 İşe, deneyime dayalı öğrenme deneyim uygulama genelleme yansıtma Rehberlik önemlidir Öğrenci hasta ile eğitmen gözetiminde görüşür ve muayene eder Hastada hangi belirti ve bulgular bulunabilir Olgu sunumu ve tartışma (Öğrenci geribildirim alır) Eğitmenden kuramsal bilgi Bir sonraki sefere neler yapabilirim Spencer, BMJ, 2003

15 İçerik Klinikte eğitimin hedefleri Strateji ve yöntemler Eğitici ve öğrenen rolleri Klinikte eğitimin güçlü yönleri ve sorunları

16 Klinik eğitmenin rolü Doktor = Öğretmen Bakım hizmeti Bilgi veren Role model Kolaylaştırıcı Değerlendiren Eğitim programı ve ders planlayan Araştırma sürecinin yaratıcısı

17 Ne öğreteceğim Nasıl öğreteceğim? Kime öğreteceğim? Öğrencinin anladığını nasıl anlayacağım? Öğrencilerin en beğendikleri eğitmenler iyi hazırlık yapan eğitmenledir

18 Etkin Klinik eğitmen (Stanford öğretim üyesi gelişim modeli) Olumlu bir eğitim ortamı Oturumun kontrolü- grup dinamikleri Amaçların aktarılması Öğrenme ve hatırlamanın teşvik edilmesi Değerlendirme Geribildirim Kendi kendine öğrenmenin sağlanması

19 Sorumluluk alma (öykü- fizik muayene) “Gördüğünüz hastayı bana üç dakikada özetleyin” Tartışma konusu ortaya atma “Sana göre bu hastanın problemi ne?” Bu savı destekleyecek kanıt araştırma “Bu problemi hangi verilere dayandırdın?” Olguyla ilgili genel bilgileri öğretme “,,,,,,,saptadığında,,,,,, yapılmalıdır” Hataları düzeltme ve genel prensipleri öğretme “hastada yaklaşımın iyiydi” Mikrobeceri (one-minute preceptor)

20 “Dundee çıktı temelli eğitim modelinin” uyarlaması nasıl ne Doğru işi yapma İşi doğru yapma İşi doğru kişinin yapması nasıl ne zaman ( Ramani et al. Med Teach 2008)

21 nasıl ne Doğru işi yapma nasıl nezaman 1.Zaman etkili eğitim 2.Yatan hastalarla eğitim 3.Ayaktan tedavi ortamında eğitim 4.Yatak başı eğitim 5.İşe dayalı değerlendirme 6.Geribildirim verme

22 nasıl İşi doğru yapma nasıl 1.İstek gösterme- şevkle yaklaşım 2.Klinik öğretime ilişkin ilkelerin anlaşılması 3. Farklı düzeydeki öğrenciler için uygun stratejilerin kullanılması 4. Etkin geribildirim ilkelerini bilmek ve uygulamak 5. Rol modeli olmak 6. Beklenmedik eğitim anını yakalamak ( Ramani et al. Med Teach 2008)

23 nasıl ne İşi doğru kişinin yapması ne zaman 1.Geribildirim talep etmek 2.İç gözlem 3.Sürekli profesyonel gelişim 4.Danışmanlık 5.Eğitim bilimiyle uğraşmak ( Ramani et al. Med Teach 2008)

24 Öğrencilerin özellikleri Başlarken –Eğitici bağımlıdır –Kendilerinden bilgi, beceri ve tutum olarak ne beklendiğinden emin değildir –İyi tasarlanmış eğitim ortamına gereksinim duyarlar –Geribildirime gereksinim duyarlar (Stritter F, 1986)

25 Klinik uygulamalar Gözlediklerini uygulamak isterler Pasif dinleyici olmak istemezler Eğitim yöntemlerinde çeşitlilik beklerler Birey olarak iletişim kurulmasını isterler Güvenli eğitim ortamı isterler

26 Bitirirken Öğrenci kendi sorumluluğunu üstlenir Kendi eğitim sürecini planlamak ister, eğitmen pasif Geribildirim alma gerekliliğini bilir ve bunu sistematik uygular Bütüncül yaklaşım içindedir.

27 Bitirirken Öğrenci kendi sorumluluğunu üstlenir Kendi eğitim sürecini planlamak ister, eğitmen pasif Geribildirim alma gerekliliğini bilir ve bunu sistematik uygular Bütüncül yaklaşım içindedir. Eğitici bağımlı öğrenci Kendi eğitim ihtiyaçlarını fark edip, onları geliştirme sorumluluğu gösteren öğrenci SONUÇTA

28 İçerik Klinikte eğitimin hedefleri Strateji ve yöntemler Eğitici ve öğrenen rolleri Klinikte eğitimin güçlü yönleri ve sorunları

29 Klinik eğitimin güçlü yönleri Gerçek sorunlara eğilme Hastalardan her türlü bilginin alınması Aktif katılımın sağlanması Motivasyon Doğrudan gözlem Klinik akıl yürütme, karar verme, empati ve profesyonalizmin entegre bir şekilde öğretilmesi

30 Klinik eğitimin güçlü yönleri Gerçek sorunlara eğilme Hastalardan her türlü bilginin alınması Aktif katılımın sağlanması Motivasyon Doğrudan gözlem Klinik akıl yürütme, karar verme, empati ve profesyonalizmin entegre bir şekilde öğretilmesi

31 Klinik eğitimin güçlü yönleri Gerçek sorunlara eğilme Hastalardan her türlü bilginin alınması Aktif katılımın sağlanması Motivasyon Doğrudan gözlem Klinik akıl yürütme, karar verme, empati ve profesyonalizmin entegre bir şekilde öğretilmesi

32 Klinik eğitimin sorunları Amaç ve hedeflerin yeterince tanımlanmaması Hasta sayısı, hasta yatış süresi gibi nedenlerle standardizasyonun sağlanması Klinikte eğitim çok değişken, beklenmedik ve sürekli değil, öğrenciler sınırlı sayıda hasta görmekte, çoğunlukla geribildirim alamamaktadır (Irby et. al. Acad Med 1995, van del Vleuten et al. Med Teach 2000)

33 Doğrudan gözleminin azlığı ve yeterli geribildirim verilmemesi Tartışmalar ve öğrenmenin yansıtılması için zaman baskısı Kuzey Amerika’da tüm tıp hayatı boyunca hastayla görüşürken ve muayene ederken izlenen ve geribildirim alan öğrencilerin oranı %10’un altında, hiç süpervizyon almayan öğrencilerin oranı %30’un altında ( Hunt CE et al. Acad Med 1999 )

34 Hastayı rahatsız etme duygusu Hastanın eğitim sürecine katılmak istememesi Yoğun bir klinikte, hastalar öğrenci- eğitimci buluşmasında katılımcı rolü üstlenemeyebilirler. Bu durum kliniği kontrol dışı bir ortama dönüştürebilir ( Ramani et al. Med Teach 2008) Mahremiyet ve gizliliğin olmaması

35 Problem çözme ve tutum gelişiminden çok bilgilerin yeniden hatırlanması üzerine odaklanma Hastadan çok hastalığa önem verilmesi

36 Son söz Beklenen performansın iyi tanımlandığı amaç ve öğrenim hedefleri Etkili eğitmen- değerlendirme Uygun klinik ortam Yapılandırılmış klinik eğitim

37 TEŞEKKÜR EDERİM UTEK VI 3 Haziran 2010


"Klinikte öğrenme ve öğretmenin doğası Dr. Yeşim Şenol Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı UTEK VI 3 Haziran 2010." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları