Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Doç. Dr. Mehmet AK GATF Psikiyatri AD Bilişsel Davranışçı Psikoterapiler Derneği 1.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Doç. Dr. Mehmet AK GATF Psikiyatri AD Bilişsel Davranışçı Psikoterapiler Derneği 1."— Sunum transkripti:

1 Doç. Dr. Mehmet AK GATF Psikiyatri AD Bilişsel Davranışçı Psikoterapiler Derneği 1

2 2

3 3

4 Conditioning to reward cues. The first time a drug is taken (1) it causes immediate release of dopamine (depicted by red color of neurons) and a corresponding experience of pleasure (2). As a result of this the amygdala "learns" that this is a rewarding experience (3). 4

5 5

6 6

7 Cazibe İrade 7

8  SOSYAL YA DA FİZİKSEL ÇEVRE İLE ETKİLEŞİM (DENEYİM) SONUCUNDA,  DAVRANIŞ, BİLGİ YA DA DUYGU POTANSİYELİMİZDE OLUŞAN,  BÜYÜK ORANDA KALICI OLAN DEĞİŞİKLERDİR 8

9  1) Doğuştan getirilen tepkisel eğilimleri öğrenmiyoruz: Vücudumuzu hareket ettirme gibi  a) İçgüdüler: Kuşların mevsimsel göçü gibi  b) Dürtüler: Açlık, susuzluk, cinsellik, acıdan kaçma gibi  c) Refleksler: Yeni doğan bebeğin dudağına dokunulduğunda emme davranışı, gözümüze hava geldiğinde kirpiklerimizi kırpıştırmak, ani ve yüksek sese korkma tepkisi gibi  2) Gelişimsel değişiklikler: Ergenlikte ses tonunun değişmesi, yaşlanma ile unutkanlığın artışı gibi 3) Durumsal değişiklikler: Uyumak, yorulmak, 9

10  Genetik donanımımızın elverdiği tüm davranışları öğrenebiliriz. 10

11  BİYOLOJİK OLGUNLAŞMA  FİZİKSEL VE SOSYAL ÇEVRENİN SUNDUĞU OLANAKLAR  GÜDÜLENME 11

12  DAVRANIŞÇI ÖĞRENME KLASİK KOŞULLAMA EDİMSEL KOŞULLAMA  GÖZLEM/TOPLUMSAL ÖĞRENME  BİLİŞSEL ÖĞRENME 12

13 13

14 14

15  Kendiliğinden gösterilen davranışlar önemlidir.  Kendiliğinden gösterilen davranışların ardından ne olduğu önemlidir.  Belli bir davranışın sonucu hoş (istendik) nahoş (istenmedik) ya da nötr olabilir. Buna bağlı olarak canlı o davranışı gösterir ya da göstermez. 15

16  Pekiştirme: Davranış gösterildikten sonra o davranışın tekrar edilme olasılığını artıran herhangi bir sonuç  Olumlu pekiştirme  Olumsuz pekiştirme 16

17  Olumlu Pekiştirme: Davranışı gösterildikten sonra, ortama eklendiğinde davranışın tekrar edilme olasılığını artırır.  Olumsuz Pekiştirme: Davranışı gösterildikten sonra ortamdan alındığında davranışın tekrar edilme olasılığını artırır. 17

18  KENDİLİĞİNDEN GÖSTERİLEN BİR DAVRANIŞIN ARDINDAN OLUMLU BİR SONUÇLA KARŞILAŞIRSAK O DAVRANIŞI TEKRARLARIZ  Örn, yaptığımız işin ardından bize aferin denirse, o işi yine ve hevesle yaparız. 18

19 Olumsuz pekiştirme DAVRANIŞIN ARDINDAN BİZİM İÇİN OLUMSUZ BİR UYARAN ORTADAN KALKARSA O DAVRANIŞI TEKRAR ETMEYİ ÖĞRENİRİZ Örneğin, biz bir davranışta bulunduğumuzda, bizim için olumsuz bir durum ortadan kalkarsa, o davranışı tekrarlarız YALAN RİCA ŞİDDET 19

20  Hoşlanma  Mutluluk  Gevşeme  Dikkat artışı  Endişede azalma  Açlık hissinde azalma  Kilo almada azalma  Nikotin yoksunluk belirtilerini hissetmeme 20

21  Sigara içimi ile beraber kişinin; 1. İş performansı artar 2. Dikkati artar 3. Endişe azalır 4. Kendini iyi hisseder 21

22  Nikotin alınımıyla oluşan bu olumlu tablo kişide sigara içiminin bütün sosyal, psikolojik, davranışsal bileşenleriyle bağlantılar kuran  Klasik ve edimsel koşullanma  Kompulsif kullanım ile sonuçlanır 22

23 Ask (sor) Advice (öner) Assess (değerlendir) Asist (destekle) Arrange (izle) 23

24 Amaç: DAVRANIŞ DEĞİŞİKLİĞİ I.Motivasyon FFarkındalık EEğitim NNeden? Nasıl? HHekim tavsiyesi, çevre, yasalar, sigara fiyatı, KKültürel ve sosyal model, MMedya etkili olmaktadır. 24

25 II. Düşünce yapısı değişiklikleri III. Davranışsal değişiklik IV. Beceriler geliştirme 25

26 Düşünmeme Düşünme Hazırlanma Deneme Sürdürme AKTİF İÇİCİ İÇMEYEN BIRAKMA GÜNÜ 26

27  Sigara bıraktıktan sonra karşılaşabileceğiniz sorunları ve baş etme yöntemlerini belirleyin.  Bırakma tarihi belirleyin.  Aile ve arkadaşlara söyleyin.  Sigara ve diğer tütün ürünlerinin tümünü kaldırın (ev, araba, iş). 27

28  Kartlar-I: içersem ne olur? 28

29 Kartlar-II: İçmezsem Ne Olur?  Sağlıklı hissediyorum,daha fazla enerji, daha beyaz dişler ve ferah bir nefes olacak.  Kanser, kalp krizi, felç, erken ölüm, katarakt ve cilt kırışıklıklar için risk azalacak.  Eşim, arkadaşlar ve ailem gurur duyacak.  Çocuklar ve diğerleri dumanımdan zehirlenmeyecek.  Sağlıklı bir çocuk (sizin veya eşinizin hamile ise)  Harcamak için daha fazla para olacak. 29

30  Pratik danışmanlık bilgileri verin (sorun çözme / beceri eğitimi)  Sigara içme riskini ya da nüksü artıran olaylar, içsel durumlar ya da etkinlikleri belirleyin.  Baş etme ya da sorun çözme becerilerini belirleyip uygulama yapın.  Sigara içme ve başarıyla bırakmaya ilişkin temel bilgiler sağlayın 30

31  Yemek sonrası>>>Bir parça meyve, tatlı, çikolata ya da sakız gibi bir şey ile yemekten sonra o anı değiştirin.  Alkol >>>alkolsüz içecekler, sadece sigaranın yasak olduğu yerlerde içme veya fındık ve cips gibi mezeleri deneyin  Arkadaş, aile, iş yeri>>> bıraktığını paylaşın, kararlı davranın, molaları sigara içmeyenlerle vermeye çalışın 31

32  Aktif kalın: yürüyüşe gidin, kendinizi meşgul edin  Ellerinizi / parmakları oyalayın: tespih, kalem ya da ataç tensel uyarılma ihtiyacını karşılamak için  Zihninizi meşgul edin: müzik dinlemek, bir kitap ya da dergi okuyun  Oral yedek bulundurun: Sigara özlemi duyduğunuzda ağzınızda başka şeyler tutun: sert şeker, sakız, ve çekirdek vb.  Bol su: toksinleri vücudunuzdan kolay atılımına, yoksunluk belirtilerinin azaltılmasına ve isteğin daha hızlı geçmesine yardımcı olur 32

33  Aile, arkadaş, patron, devlet:  Pekiştirme (çocuğunun sarılarak öpmesi,iltifat Sigara bırakana verilen maddi ve manevi ödüller)  Ceza (sağlığını kaybetme, para cezası) 33

34  Düzenli izlem:  Her başarısını kutlayın, cesaretlendirin.  Açık uçlu sorularla elde ettiği, edeceği yararları, karşılaşılan sorunlar ya da uzak durmayı sürdürmeye yönelik tehditleri konuşun.  Sorun çözme/beceri eğitimi  Sosyal desteği sürdürme 34

35  Ters Güdülenme (Aversive Teknikler) : Klasik veya operant şartlanma mekanizmaları birlikte etkilidir.  Elektirik şoku  Duyarsızlaştırma (imajinatif tiksindirme)  Sigara içiminin tiksindirilmesi (hızlı sigara içme, sigaraya doyurma, sigarayı elde tutma)  Hipnoz  Sağlık ile ilgili telkinler veren yaklaşım  Motivasyon ve dirençleri anlamaya çalışan yaklaşım 35

36 Sizce sigara intihar için pahalı bir yol değil mi? 36


"Doç. Dr. Mehmet AK GATF Psikiyatri AD Bilişsel Davranışçı Psikoterapiler Derneği 1." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları