Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

20.08.20141 AĞLAYAN HASTA İLE İLETİŞİM Yrd. Doç. Dr. Gülay TAŞDEMİR Pamukkale Üniversitesi Denizli Sağlık Yüksekokulu Psikiyatri Hemşireliği AB Dalı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "20.08.20141 AĞLAYAN HASTA İLE İLETİŞİM Yrd. Doç. Dr. Gülay TAŞDEMİR Pamukkale Üniversitesi Denizli Sağlık Yüksekokulu Psikiyatri Hemşireliği AB Dalı."— Sunum transkripti:

1 AĞLAYAN HASTA İLE İLETİŞİM Yrd. Doç. Dr. Gülay TAŞDEMİR Pamukkale Üniversitesi Denizli Sağlık Yüksekokulu Psikiyatri Hemşireliği AB Dalı

2  Isınma Egzersizi:  Kültürümüzde ağlamaya özgü deyim, atasözü ve şarkılar bulmaya çalışalım!!!!!!!!!!!!!!!

3  Şarkı sözleri:  Ağlamak güzeldir.. Süzülürken yaşlar gözünden sakın utanma.  Ağlama, ağlama, ağlamak yakışmaz sana  Ağlama, ağlama, ağlasan duymam bundan sonra  Şiir:  Küçükken düştüğümde,  Gözlerim dolu dolu bakardım etrafıma,  Bir tutacak el arardım can acısıyla,  Ya babam koşardı ya annem imdada,  Ağlamama fırsat kalmadan  Standart söz gelirdi annemden  ‘’Büyüyünce unutursun’’  Susardım mecburen,  Ağlamak özgürlüktü oysa

4 4 AĞLAYAN HASTA İLE İLETİŞİM Yaşamın içinde ağlama hep var. Yaşamın içinde ağlama hep var. Çok sık kullanıyoruz.  Ağlama bir duygu ifadesi  Bir tür iletişim biçimi  Üzüntüyü,  Çaresizliği  Acı çekmeyi  Engellenme ve öfkeyi  Yardım isteğini ağlamayla iletiyoruz.

5  Bu yüzden hemşireler ağlamanın duygusal gerginliği azaltan normal bir mekanizma olduğunu kabul etmelidir!!!.  Eğer bir birey/hasta ağladığında hemşire kendini huzursuz hissediyorsa bu ona yardım etmeye hazır olmadığını gösterir!!!!!!.

6  Ağlayan insan karşısında genellikle iki istek yaşanır;  1. Ağlamayı durdurma isteği  2. Nedenini öğrenme isteği

7 Bu istekleri uyandıran ÇARESİZLİK, HUZURSUZLUK VE MERAKTIR. Hemşirelik BU DUYGULARIN KONTROLÜNÜ, EMPATİ YAPMAYI VE YARDIM İÇİN HAREKETE GEÇMEYİ GEREKTİRİR

8  Hastanın ağlamasını durdurmaya çalışmanın hiçbir yararı yoktur. Bu yüzden hastanın ağlamasını durdurmaya çalışmayalım!!!!!!!!!!!!!!!!

9 9  “Anlat açılırsın”  “Üzülme, bunu da atlatırsın, hiç değilse teselli bulabileceğin….. Var”  “Korkacak bir şey yok, bunları dert etme”  “Neden ağlıyorsun”  Bu gibi sözler yarar sağlayan, rahatlatan ifadeler değildir.

10 Oysa  Ağlamanın nedeni öğrenmek yerine Ne iletmeye çalıştığını öğrenmek önemlidir. Bunu anlamaya çalışmak gerekir

11 ACABA!!!!  Hasta belli bir konuya yoğunlaştığında mı ağlıyor?  Sadece sağlık personelinin yanında mı ağlıyor?  Kimse yokken yalnızken mi ağlıyor ve ağladığının fark edilmesinden mi kaçınıyor?  Bunları sormak ve dikkat etmek gerekir!!!!!!

12 Hemşire olarak yapmanız gereken (Hemşire Müdahalesi) Hemşire olarak yapmanız gereken (Hemşire Müdahalesi)  **1. İLK OLARAK HASTANIN YANINDA KALINMALI YA DA YALNIZ KALIP KALMAK İSTEMEDİĞİ GÖZLENMELİDİR.  EMİN DEĞİLSEK BUNU HASTAYA SORABİLİRİZ  (YANINIZDA KALMAMI İSTER MİSİNİZ?)  **2. Yalnız kalmak istediğini söylerse; hastaya daha sonra çağırma ziline basabileceğini ve kısa zamanda çağrısına cevap verebileceğimizi söyleriz.

13 Müdahale(Hemşire olarak yapmanız gereken) (Devamı) Hemşire olarak (Yanında kaldıysanız) ; Ağlama, hastanın gereksinimini karşıladığı dikkate alınmalı ve durdurulmaya çalışılmamalıdır!! Ağlama davranışının kabullenilmesi çok önemlidir!!!!! Yani ; “-Ağlamak sana hiç yakışmıyor” “-Hani güçlüydün sana ne oldu böyle” denmemesi gerekir!!!!!! “-Hani güçlüydün sana ne oldu böyle” denmemesi gerekir!!!!!! **3. Ağlaması ya da sorunları konusunda konuşup konuşmama kararının hastaya bırakılması gerekir.

14  **4. Ağlama sırasında hastaya zaman ayırıp yardıma hazır oluşun iletilmesi gerekir (omzuna dokunma, Mendil uzatma)  **5. Sizin için ne yapabilirim? Size nasıl yardım edebilirim, bana söylemek ister misiniz diyebiliriz.  **6. Duygularını rahat ifade etmesi için “üçüncü şahıs” anlatımının kullanılması yapılabilir:  “insanlar böyle durumlarda genellikle çaresizlik hissederler” gibi (üçüncü şahıs anlatımı:insanlar kendi duygularını ifade etmekte zorlandıkları için genelleştirilerek ifade etmektir)

15  Ağlaması durduğunda ağlaması hakkında konuşabiliriz.  Sahte güvenceler vermekten kaçının:  Örn: “Eminim daha iyi olacak veya her şey eskisinden daha iyi olacak” gibi doğruluğundan emin olmadığımız şeyler söylememeliyiz.  Ne söyleyeceğimizi bilmiyorsak dürüst olarak ne söyleyeceğimizi bilmediğimizi söyleyebiliriz. Bu hastanın güvenini sağlar. Bunu yaparken de umudunu kıracak sözler söylemekten kaçınmalıyız.

16  Egzersiz  Kan tranfüzyonundan (kan verilirken) Hepatit B (sarılık) olduğunu öğrenen hastanız sandalyede oturmuş ağlamaktadır. Sınıftaki herkes sıra ile sandalyeye oturarak ona yaklaşımda bulunur.

17  İlkeler:  Hasta yalnız kalmak istemedikçe yanında kalınarak zaman ayrılmalıdır.  Hastanın ağlaması durdurulmaya çalışılmamalıdır.  Bireye nasıl yardımcı olabileceğimizi sorabiliriz.  Ağlama davranışı kabullenilmeli, hasta yargılanmamalıdır.  Hastanın duyguları konuşulabilir. Hastayı rahatlatmak için güvence verilmez.  Teselli, konu değiştirme ve basmakalıp ifadeler kullanılmamalıdır.

18  Ağlayan hasta karşısında hemşire ağlayabilir mi?  Bu nasıl bir yaklaşımdır?

19  İlke :  Duygu paylaşımı sağlanabilir, hemşire ağlayabilir.  Fakat daha sonra sempatiye kaymadan toparlanıp hastanın duyguları ve sorunu üzerine odaklanılmalı ve hastaya yardım edilmelidir.

20  GÜNÜN SÖZÜ:  NE AĞLARSIN BENİM ZÜLFİ SİYAHIM, BU DA GELİR BU DA GEÇER AĞLAMA…..


"20.08.20141 AĞLAYAN HASTA İLE İLETİŞİM Yrd. Doç. Dr. Gülay TAŞDEMİR Pamukkale Üniversitesi Denizli Sağlık Yüksekokulu Psikiyatri Hemşireliği AB Dalı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları