Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Araç Dinamiği- 13 Basit Taşıt Modeli Dr S. Çağlar Başlamışlı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Araç Dinamiği- 13 Basit Taşıt Modeli Dr S. Çağlar Başlamışlı."— Sunum transkripti:

1 Araç Dinamiği- 13 Basit Taşıt Modeli Dr S. Çağlar Başlamışlı

2 Yüksek hız manevraları Yüksek hız manevraları esnasında, lastiklerde yanal kayma meydana gelecektir. Ancak biz bu kaymayı küçük kabul edip lastik eğrisinin doğrusal davrandığı durumları inceleyeceğiz. Fig. Ref. Hans B. Pacejka, Tire and Vehicle Dynamics, Society of Automotive Engineers, Inc , p. 3

3 Yüksek sabit hız manevrası Düşük yanal kayma değerlerindeki lastik eğrisinin eğimine lastik direngenliği (cornering stiffness) C  (or BCD in Pacejka) denir F y = C     < 5 deg.

4 Yüksek sabit hız manevrası Ön lastikerin izi Path of Rear Wheels  r r ff  90  +  f -  90  -  r Sabit hız manevrası için bisiklet modeli= basit traktör modeli Ön ve arka lastiklerin aynı dönme merkezi etrafında döndükleri kabul edilir

5 Yüksek sabit hız manevrası Yanal kayma açısı ve kuvvetin yönü arasındaki ilişki Bisiklet modeli geometrisinden: FyFy  V

6 Yüksek sabit hız manevrası F yf = C  f  f F yr = C  r  r Not: sağ ve sol lastikler tek bir lastiğe indirgenmiştir

7 Kuvvet ve Moment Dengesi Daire etrafında hareketi korumak için ; U = aracın boylamasına hızı Sabit yarı çap testinde açısal ivme=0

8 Kuvvet ve Moment Dengesi

9 Kuvvet ve Moment Dengesi

10 Ön aks statik yükü= W f Arka aks statik yükü= W r K  understeer değişimi (  /g) a y = yanal ivme(g)

11 Nötr Yönlendirme Eğer Koşulu sağlanırsa, ön ve arka kayma açıları: Ackerman açısı !  Nötr yönlendirmeye sahip bir araç ile yapılmış sabit yarı çap testinde, yönlendirme açısı araç hızından bağımsız olarak hep sabittir.  U L/R

12 Understeer Sabit yarı çap testinde, direksiyon açısı hızı karesiyle doğru orantılı olarak artar.

13 Oversteer Arka lastik kayma açısı ön lastik kayma açısından fazladır.

14 Understeer/Oversteer Oversteer bir araçta, direksiyon açısı hız arttıkça düşer. En sonunda araç kararsız duruma gelir. Steer Angle  Speed U understeer oversteer neutral steer

15 Direksiyon açı / Araç Hızı R = 8.58, Honda CRX understeer

16 Direksiyon açı / Araç Hızı m := 2015 a := 1.28 b := 1.44 L := a + b C  r := C  f := Radius = 8.5m(27ft) Ford Ranger neutral/over steer

17 Nötr yönlendirme örneği Ref. Milliken & Milliken, Race Car Vehicle Dynamics, SAE Press, 1995, p. 132 Constant radius test

18 Direksiyon açısı / yanal ivme Fig. Ref. Hans B. Pacejka, Tire and Vehicle Dynamics, Society of Automotive Engineers, Inc , p. 26

19 Direksiyon açısı ipli potansiyometre ile ölçülüyor. Açısal hız gyro’dan ölçülüyor. Gerçek zamanlı veri toplama sistemi. Örnek: Taşıt Understeer/ Oversteer Analizi

20 Taşıt Parametreleri Parametreler model fitting yöntemiyle bulunuyor a m b m L m m kg Cαf77,500 N/rad Cαr116,250 N/rad Iz kg-m^2

21 Data from the Around the Bend

22 Understeer Değişimi Hesabı İlk Yöntem: Elde edilme şekli: Not: K: 0.05 rad/g

23 Understeer Değişimi Hesabı İkinci Yöntem: Elde edilme şekli: Average value for K: rad/g

24 Understeer Gradient Calculations Third method: Obtained from: Value for K: rad/g

25 Karakteristik/Kritik Hız Steer Angle  Speed U understeer oversteer characteristic speed critical speed neutral steer Understeer bir aracın sabit yarı çap testinde direksiyon açısının Ackerman açısının iki katına ulaştığı hız=karakteristik hız Oversteer bir aracın sabit yarı çap testinde direksiyon açısının 0 landığı ve kararsız olmaya başladığı hız


"Araç Dinamiği- 13 Basit Taşıt Modeli Dr S. Çağlar Başlamışlı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları