Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Mine Ece.  Mey, Tekel’in alkollü içkiler bölümünü satınalan Nurol Holding, Özaltın İnşaat, Limak İnşaat ve Tütsab ortak girişim grubu tarafından kuruldu.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Mine Ece.  Mey, Tekel’in alkollü içkiler bölümünü satınalan Nurol Holding, Özaltın İnşaat, Limak İnşaat ve Tütsab ortak girişim grubu tarafından kuruldu."— Sunum transkripti:

1 Mine Ece

2  Mey, Tekel’in alkollü içkiler bölümünü satınalan Nurol Holding, Özaltın İnşaat, Limak İnşaat ve Tütsab ortak girişim grubu tarafından kuruldu.  2004 yılının Şubat ayında faaliyete geçen Mey İçki Sanayii ve Ticaret A.Ş., özelleştirme ile Alkollü İçkiler Sanayi Ticaret A.Ş., Alkollü İçkiler Dağıtım ve Pazarlama A.Ş. ve Tekel GMBH’ın yüzde 100 hissesi ile Kıbrıs’taki TAŞEL Ltd. Şti.’nin yüzde 51 hissesini devraldı.  2006 Nisan ayında Texas Pacific Group Mey İçki çoğunluk hisselerini satın aldı.

3 Durum Analizi:  Mey İçki Sanayi ve Ticaret A.Ş. Tekel özelleştirmesi sonucunda 2004 yılı mart ayı sonunda kuruldu. Şirket kadrolaşmaya devam ederken temmuz ayında reklam şirketi’ni, ağustosta PR şirketini seçti.  Devralınan tesislerde üretimin kalitesini artırma konusundaki önlemler hemen yürürlüğe konuldu. Her kategoride şişe ve etiket tasarımları devreye girdi, yıllık 100 milyonu bulan üretim için güvenli kapak siparişleri verildi.

4  Her ürünle ilgili tüketici algısını ve beklentisini ölçecek araştırmalar başlatıldı.  2005 Ocak ayından itibaren Bazooka ve Binboa votka gibi yeni ürünler piyasaya çıktı. İki ürün de çok ilgi gördü. Efsanevi Tekel Birası’nın orijinal kahverengi şişesinde relansman hazırlıkları başladı.  Şubat ayının son günü sahte rakı krizinin ilk işareti gazetelerdeydi: İki ölüm…

5 1.Gün 1 Mart 2005 tarihinde Gaziosmanpaşa’daki bir restoranda yemek yiyen 2 kişi içtikleri rakıdan zehirlendi. Haber 1 Mart tarihli gazetelerde 3. sayfa haberi olarak yer aldı. Mey İçki:  Satış örgütüne bilgi verildi ve piyasada görülebilecek sahte ürünler konusunda yönetime bilgi verilmesi ve satış noktalarına duyuru asılması talimatı verildi.  Bir basın açıklaması yapıldı. Açıklamada bu olayın sorumlularının ağır biçimde cezalandırılması; bakkallar, restoran sahipleri ve tüketicinin sahte ürünlere duyarlı olması istendi ve çok yüksek ÖTV’nin sahteciliği teşvik ettiği belirtildi.

6 2.Gün  Gazetelerde haber devam etti. Yeni bir ölüm yoktu. Ancak akşamüzeri ajanslarda ve internet haberlerinde 3 kişinin daha öldüğü bilgisi vardı. 3.Gün  Gazetelerde haber artık başlıklara taşındı, 3 yeni ölüm ve Antalya’da ihbar üzerine bir kamyonda arama yapan jandarma boş sebze kasalarının altına saklanmış 4 bin 500 şişe sahte rakı ele geçirdi. Sakarya ve Malatya’da da 2 sahte rakı imalathanesi bulundu. Sakarya’da 2 bin 283 şişe sahte rakı, 40 litrelik plastik 22 bidon, 2 bidon metil alkol ve Malatya’da ise 2 ton sahte rakıya el konuldu, içerikli basında yer alan haberler Yeni Rakı şişelerinin görselleriyle kullanılmıştı.

7 Mey İçki :  Sabah erkenden yapılan durum değerlendirme toplantısından sonra gazeteciler Mey binasına davet edildi. Sahte rakı şişesiyle gerçeği arasındaki fark anlatıldı.  Tüketicinin nelere dikkat etmesi gerektiği ayrıntılı biçimde tarif edildi. CEO bütün sorulara açık ve net cevap verdi, ölümlerden duyduğu üzüntüyü ve bu krizin yepyeni bir şirkete verdiği zararı anlattı. Polis, çoğunluğu Mey tarafından verilen adreslere yaptığı baskınlarda, çok sayıda sahte rakı üretilen varillerle ya da şişelerle sahte rakı ele geçirdi

8 4.Gün  Gazetelerde Mey’in devraldığı İzmir rakı fabrikasından bir süre önce büyük miktarda bandrol çalındığı haberleri vardı. Ölümlere de yenileri eklenmişti. Mey İçki:  CEO Galip Yorgancıoğlu İzmir’de daha önceden planlanmış basın toplantısını yaptı, bu arada İstanbul’la sürekli irtibat halindeydi, iletişim şirketinin yaptığı calltestte artık rakı içmeyeceğim diyenlerin sayısı başka bir markayı içerim diyenlerden fazlaydı. O gün ilk kez ürün toplama opsiyonu düşünüldü. CEO ertesi sabah genişletilmiş kriz komitesini toplantıya çağırdı. Bu toplantıya herkesin durum değerlendirme raporu ve çözüm önerileriyle gelmesi istendi.

9 5.Gün Mey İçki:  Kriz komitesi erkenden toplandı, Mey’in CEO’su, üretim, pazarlama ve satış direktörleri, reklâm şirketinin üst düzey yöneticileri ve iletişim danışmanı öğleye kadar süren toplantıda bütün seçenekleri gözden geçirdiler.  Daha önce gıda ve içecek sektöründe yaşanan krizler ve çözüm yolları incelendi ve sonunda ürünü toplama fikri ağırlık kazandı. Ancak çeşitli sorunlar vardı. Ürün raftan toplanırsa yerine ne konulacaktı? İhraç ürünlerinde kullanılan altın kapak bir çözüm olabilirdi. Ancak elde yeterli sayıda kapak olmayabilirdi. Şişelerin kapağına basılan seri numarasının boynuna da basılması ve böylece tüketiciye güven verilmesi düşünüldü. Bunun için de baskıda kullanılan sistemin yenilenmesi gerekiyordu.

10  Bu zorluklara rağmen geri çağırma eyleminin pazartesi günü bir basın toplantısı ile duyurulmasına karar verildi. Salı sabahı da gazetelere tam sayfa ilan verilecekti. Pazarlama ve satış örgütü de kararla ilgili hazırlıklara hemen başlayacaktı. 6.Gün  Mey’in CEO’dan başlayarak kadın erkek tüm çalışanları Mey logolu yelekleri ile İstanbul’daki restoran ve barları dolaşarak tüketicileri bilgilendirdiler ve açık ürün içmemeleri konusunda uyardılar. Bu arada iletişim şirketleri basın toplantısı hazırlıkları ile duyuru ilan metinleri üzerinde çalıştılar.

11 7.Gün  Yine Mey binasında düzenlenen ve geniş katılımlı bir basın toplantısında CEO, Türkiye’nin her yerindeki yaklaşık 100 bin satış noktasından gümüş kapaklı Yeni Rakı ürününün toplanacağını ve yerine çift seri numaralı sarı kapaklı ürün verileceğini açıkladı. Bu değişim üç gün sonra başlayacak ve bir ay sürecekti.  CEO açıklamasında bu üzücü durumda Mey’in hiçbir kusuru bulunmadığını ancak şirketin sosyal sorumluluk anlayışıyla bu yola gittiğini belirtti. Açıklamada evinde gümüş kapaklı açılmamış şişe bulunanlara bile çağrı yapıldı ve başvuru için ayrılan telefon numarası duyuruldu. O günlerde piyasaya yeni giren rakip oyuncular da güvenli kapak ilanları yayınlamaya başlamışlardı.

12 8.Gün  Tüm mecralarda basın toplantısı ve gazetelerde de tam sayfa duyuru ilanları yayınlandı.  Bu arada bir miktar sarı kapak hemen sağlanmıştı ve üç gün sonra denilen değişim öğleden sonra başladı. Beşiktaş’taki ana dağıtıcının deposundaki değişimi kameralar da izledi Gün  CEO bu dönemde basından gelen her türlü yazılı ve sözlü soruyu yanıtladı.  Değişim, önce büyük depolardan başlayarak ay sonuna kadar bütün satış noktalarında devam etti.

13  Üniversitelerin çevre bölümlerinden, toplanan ürünlerin nasıl imha edilebileceği konusunda görüş istendi. 30. gün, İl Tarım Müdürlüğü, çevre ile ilgili STK’lar ve basının önünde Paşabahçe’deki bir depoda imha işlemi başladı. Toplanan 1 milyonun üzerindeki gümüş kapaklı orijinal ürün, ispirtoya dönüştürüldü

14  Bu kriz sürecini dünyanın önde gelen halkla ilişkiler şirketi olan Hill and Knowlton şirketinin kriz yönetimi ile ilgili olarak sıraladığı 10 altın kural çerçevesinde Marketing Türkiye Dergisinde yapılan değerlendirme : Kural 1: Sorumluluğu üstlenin bu suçu kabullendiğiniz anlamına gelmez. Bu Mey İçki Aş’nin dışında geliştiği için, krizin sorumluluğunu üstlenmesi söz konusu değil. Ancak şirket olayın insani boyutunu görüp buna göre önlemler geliştirdi.

15 Kural 2:Krizin sizin bilginiz dışında gelişmesine, tahmin edemediğiniz boyutlara gelmesine izin vermeyin. Şirket, krizden sorumlu olmamasına rağmen, krizin daha fazla büyümemesi için devreye girdi. Bu çerçevede piyasadaki tüm büyük yeni rakıları toplatarak olayın daha da büyümesinin önüne geçti. Kural 3: Yanıt sürecinde araştırmalardan yararlanın. Olayın medyaya yansıması üzerine, şirket yetkilileri ve hizmet aldığı halkla ilişkiler firması bir araya gelerek önce durum değerlendirmesi yaptı. Basının karşısına ancak bundan sonra çıkıldı. Kural 4:Gerektiği durumlarda başkalarının sizin adınıza konuşmasını sağlayın. Medyada, bir-iki istisna dışında hemen bütün haber ve köşe yazıları şirketin aldığı kararları destekler nitelikteydi. Haber ve yorumların ‘’Şirket, olayda hiçbir sorumluluğu olmamasına rağmen…’’ seklinde başlaması, medyanın kazanıldığının göstergesiydi.

16 Kural 5:Basını düşmanınız değil, müttefikiz olarak görün. Şirket CEO’su Galip Yorgancıoğlu, daha ilk günden itibaren tüm görüşme isteklerine ve sorulara açık davranarak, kendi ifadesiyle gece gündüz gazete gazete, kanal kanal dolaşarak medyayı yanına almayı başardı. Kural 6: Mahkemeye verildiğinizi varsayın! Ona göre iletişimi sürekli açık tutun. Mey İçki CEO’su Yorgancıoğlu ve Zarakol Halkla ilişkiler, 24 saat esasına göre iletişimi açık tuttular. Kural 7:Web ortamından gözünüzü ayırmayın! Bu konuda herhangi bir veri yok. Kural 8:İlginizi, alakanızı ve empatinizi kanıtlayın! Onları hissedin! Mey içki A.ş, olayını ticari değil insani boyutunu öne çıkararak, şirketin bu kriz karşısında insani bir sorumluluk duyduğunu, kurala uyduğunu gösterdi. Kural 9:İlk 23 saati ciddiye alın! Bu kurala uyuldu. Krizin patlak vermesinin üzerinden 24 saat geçmeden, şirket basın bültenleri aracılığıyla ilk müdahaleyi yaptı.

17 Kural 10:Şimdiden kriz yönetimi programınızı hazırlayın. Kurumsal itibarınızla ilgili değerlerinizin neler olabileceğinin alt yapısını zaman geçirmeden oluşturun. Şirket çok yeni olması nedeniyle ayrıntılı olarak,krizin yönetimi planları yapılması mümkün görünmüyor. Kısa sürede yapılan kriz planlarının içinde ise çoklu ölüm senaryosu bulunmuyor.

18 Mey İçki Ceo'su Galip Yorgancıoğlu: "Sahte Rakı Krizinde 'Önce İnsan' Dedik“ Mey İçki Yönetim Kurulu Başkanı Galip Yorgancıoğlu, Mart 2005'te patlak veren sahte rakı krizi sırasında olayın tüm yönlerini günbegün kamuoyu ile paylaştıklarını ve şirketi zarara sokmak pahasına gerekli önlemleri almaktan çekinmediklerini belirterek, "İnsanlarımızdan aldığımız olumlu tepkiler doğru yolda olduğumuzu gösterdi. Biz bu büyük krizi 'Önceliğimiz İnsan' diyerek aştık" diye konuştu. Yorgancıoğlu, "21 fabrika ve bin 800 çalışanı olan ve hiçbir alkollü içecek şirketinde olmadığı kadar geniş bir portföye sahip bir kuruluşu aldık. Bu kadar büyük bir kuruluşu nasıl idare edeceğiz derken kriz patladı. Samimiyetle söylüyorum bir kriz planımız yoktu" dedi.

19  Marketing Türkiye’nin Mey İçki ve Zarakol Pr ile yaptığı söyleyişi den Yorgancıoğlu nun kısa bir söylemini belirtelim: Y:Kadife bir kutunun içerisine 70'lik bir Yeni Rakı, ince belli Yeni Rakı bardağı, ehl-i keyif ve bir de mektup koyduk. Mektupta kısaca biz Türklerin, sevinçte de, kederde de, efkârlandığımızda ve dostlarımızla coşarken rakı içtiğimizi, rakılı sohbetlerin tadını ve Türk insanı için önemini anlatan konulara değindik. Şu anda kendilerinin ve ülkelerinin ekonomik bir sıkıntı içinde olduklarını ve bu sıkıntıdan geçici olarak da olsa ve bir nebze kurtulmaları için bir duble Yeni Rakı'nın iyi geleceğini belirttik.

20 Teşekkürler..


"Mine Ece.  Mey, Tekel’in alkollü içkiler bölümünü satınalan Nurol Holding, Özaltın İnşaat, Limak İnşaat ve Tütsab ortak girişim grubu tarafından kuruldu." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları