Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Zorbalığın Yeni Türü: Siber Zorbalık Yrd. Doç. Dr. Taşkın Tanrıkulu III. ZİRVE’DE REHBERLİK GÜNLERİ “Post Modern Psikolojik Danışma Süreçleri” 12 -13 NİSAN.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Zorbalığın Yeni Türü: Siber Zorbalık Yrd. Doç. Dr. Taşkın Tanrıkulu III. ZİRVE’DE REHBERLİK GÜNLERİ “Post Modern Psikolojik Danışma Süreçleri” 12 -13 NİSAN."— Sunum transkripti:

1 Zorbalığın Yeni Türü: Siber Zorbalık Yrd. Doç. Dr. Taşkın Tanrıkulu III. ZİRVE’DE REHBERLİK GÜNLERİ “Post Modern Psikolojik Danışma Süreçleri” NİSAN 2014 GAZİANTEP

2

3 Dünyada ve Türkiye’de İnternet Kullanımı • Dünyada iki milyardan fazla insan internet kullanıcısı • 4,6 milyar cep telefonu kullanıcısı • Bir milyardan fazla kişi sosyal ağ sitelerine üye (facebook, twitter, Xanga, MySpace) • 50 milyon kişi Türkiye’de internet kullanıcısı (% yaş) • Türklerin % 78’i sosyal paylaşım ağları için internete giriyor • Türkiye’de cep telafonundan internet kullanımı 8,2 milyon

4 Gençlerin Bilgisayar Kullanma Amaçları • Ödev ??? • Proje için konu araştırmak • Sohbet • Sosyal paylaşım siteleri • E-posta göndermek

5 Gençlerin Bilgisayar Kullanma Amaçları… • Eğlence • Oyun oynamak • Film ve dizi izlemek • Müzik dinlemek Ve maalesef • Başkalarına zarar vermek

6 SALDIRGANLIK ZORBALIK SİBER ZORBALIK

7 Siber Zorbalık Araçları • Anlık Mesajlaşma(MSN, Yahoo Messenger) • Telefon • Sohbet odaları • E-posta • Sosyal ağ siteleri (Facebook, Twitter) • Bloglar (Web günlüğü) • Forumlar • Web Siteleri

8 Sınıflama  Elektronik zorbalık (e-bullying)  Elektronik iletişim zorbalığı (e-communication bullying)  Elektronik zorbalık (e-bullying)  Elektronik iletişim zorbalığı (e-communication bullying)  Doğrudan siber zorbalık  Fiziksel (kasten virüslü dosya gönderme)  Sözel (interneti veya telefonu kullanarak tehdit etme veya aşağılama)  Sözsüz (uygunsuz resim, çizim gibi materyallerle tehdit veya rahatsız etme)  Sosyal (Online gruptan dışlama)  Dolaylı siber zorbalık  Bireye ait gizli bilgi, resim veya görüntüleri ifşa etme  Telefon, ya da sosyal paylaşım sitelerinde dedikodu çıkarma, iftira atma, söylenti yayma  Siber ortamlarda bir kişinin onurunu ve itibarını hedef alan kampanya düzenlemek veya bu tür kampanyalarda oy kullanma  Doğrudan siber zorbalık  Fiziksel (kasten virüslü dosya gönderme)  Sözel (interneti veya telefonu kullanarak tehdit etme veya aşağılama)  Sözsüz (uygunsuz resim, çizim gibi materyallerle tehdit veya rahatsız etme)  Sosyal (Online gruptan dışlama)  Dolaylı siber zorbalık  Bireye ait gizli bilgi, resim veya görüntüleri ifşa etme  Telefon, ya da sosyal paylaşım sitelerinde dedikodu çıkarma, iftira atma, söylenti yayma  Siber ortamlarda bir kişinin onurunu ve itibarını hedef alan kampanya düzenlemek veya bu tür kampanyalarda oy kullanma

9 Siber Zorbalığın Ortaya Çıkış Biçimleri • Alay etme • Tehdit etme • Kişinin rızası olmadan resim yayınlama • İsim Takma • Kişinin şifrelerini ele geçirip zarar verme • Virüslü e-posta gönderme

10 Geleneksel Zorbalıktan Farkları • Kaynağın bilinmeyişi • Duyulmasının kolaylığı • Cinselliğin daha yaygın oluşu • Siber kurbanların zorbaca davranışlardan kurtulabilecekleri bir alanın bulunmayışı

11 Etkileri • Bunalım ya da depresyon hali, • İnsanlardan korkma veya utanç duyma, • Sürekli uyarılmış bir hal, • Sanal ortamlardan ve teknolojiden uzaklaşma, • Kendine zarar vermeye yönelik davranışlar • Savunmasızlık ve güçsüzlük duygusu • Akademik başarıda ve motivasyonda azalma

12 Psikolojik, Sosyal ve Akademik Etkileri

13 Kimler yapıyor? • Temel İhtiyaçları karşılamada yetersiz olanlar; - Ait olma ihtiyacı - Güç/Kontrol ihtiyacı

14 Kimler yapıyor? • Öfke ve saldırganlık davranışı gösteren bireyler, siber zorbaca davranışlar da • Ahlaki çözülme ile zorbalık ve siber zorbalık düzeyi arasında pozitif ilişki olduğu tespit edilmiştir

15 Kimler yapıyor? • Yalnızlık içinde olanlarda, • Özsaygı, akran iyimserliği (peer optimism), toplum kabul edilirliği ve başkalarıyla arkadaş olabilme düzeyi düşük olan bireylerde yüksek oranda zorbaca davranış görülmektedir

16 Kimler yapıyor? • Siber zorbalık yapma toplam IQ arasında pozitif korelasyon olduğu anlaşılmıştır. Buna göre yüksek IQ düzeyine sahip bireylerde siber zorbaca davranışlara daha sık rastlanmaktadır • Okulda kendini güvende hissetmeyenlerde daha sık gözlenmektedir

17 Neden Tercih Ediliyorlar? Mason (2008), siber zorbalık yapmaya neden olabilecek davranışları şöyle sıralamaktadır;  Görünmezlik yanılgısı: İz bırakılmadığına ve kim olduğunun bilinemeyeceği zannı  Kimliğin kişisel benlikten sosyal benliğe geçmesi: Siber ortam nedeniyle gerçek hayatta aynı ortamda bulunması ya da konuşması mümkün olmayan kişilerle toplumsal bir düzlemde buluşabilmektedir.  Zayıf ebeveyn ilişkileri: Özellikle bilgisayara teslim edilmiş çocuklarda aile bağları daha fazla kopuk olmaktadır. Bu da siber zorbalığa davetiye çıkarmaktadır.

18 Etkililiğin değerlendirilmesi Çevrim dışıYardımcı değilBiraz yardımcıÇok yardımcı %% Arkadaşa anlatma Ebeveyne anlatma Çevrim dışı kalma Öğretmene/idareciye anlatma Yardım hattını arama İzlemeyi durdurma Başka yetişkine anlatma Misilleme yapma Kardeşe anlatma Hiçbir şey yapmama Tehditle yüzleşme Mağdurların Başvurduğu Yöntemler

19 Ne yapalım? • Çocuğun siber zorbalığa maruz kaldığını anlamak (çocuklar anlatmıyor)  İnternet ve cep telefonundan uzak durmaya başlarsa,  Okula gitmek konusunda direnci artarsa  Akademik başarıda düşüş varsa  Sessizleşme içe kapanma varsa,  İrritebilite artmışsa (özellikle teknolojiye karşı)

20 Ne yapalım? • Teknolojiden haberdar olmak • Duyarlılık çalışmaları - Risk oluşturan davranışlar, - Hangi araçlarla gerçekleşebilir - Online güvenlik - Nasıl etkiler - Yasal sonuçları • İletişim kanallarını açık tutmak • Kanıtları yok etmemek

21 Ne yapalım? • Duyarlılık geliştirme çalışmaları - Risk grubunu belirleme - Tüm okul yönelimli çalışmalar • Siber zorbalara yönelik müdahale çalışmaları


"Zorbalığın Yeni Türü: Siber Zorbalık Yrd. Doç. Dr. Taşkın Tanrıkulu III. ZİRVE’DE REHBERLİK GÜNLERİ “Post Modern Psikolojik Danışma Süreçleri” 12 -13 NİSAN." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları